پیچیده شمیمت همهجا ای تن بیسر
چون شیشه عطری كه درش گم شده باشد
#سعید_بیابانکی
@sooyesama
راوى میگوید: زينب، دختر علی را [در ورودی شهر کوفه] ديدم... به مردم اشاره كرد كه ساكت شويد، پس نَفَسها برگشت و زنگ [مركبها] از كار افتاد.
سكوت ناگهانى مردم و خاموش شدن صداى زنگها، با اشاره حضرتش كه: «أَنِ اسْكُتُوا»، جز تصرّف ولايى حضرت زينب، چه میتواند باشد، واگر شخصيّتى مثل حضرت زينب (عليها السّلام) به آثار «حديث قرب نوافل» كه میفرمايد: «وَ لِسانَهُ الّذى يَنْطِقُ بِه» نرسيده باشد، ديگر چه كسى غير از معصوم میتواند برسد!
شروع خطبه با جمله «أَلْحَمْدُ لله...» بعد از آن همه گرفتارى، تنها لفظِ بدون معنا نيست؛ بلكه اظهار «مافى الضّمير» است...
وقتى اين كلام به تنهايى استعمال شود، مراد توحيد خالص، در فعل و صفت و اسم و ذات است. يعنى شخصِ عارف، با اين كلام، ستايش را در تمام امور (فعل و صفت و اسم و ذات) مخصوص حقّ سبحانه قرار میدهد، و خلاصه، همه چيزها و كمالات را به او، و از او، و به سوى او مشاهده میكند، خواه امور به سود وى؛ و يا بهظاهر به ضررش باشد.
به اين ترتيب، در آرامش كامل است؛ اگرچه بهظاهر و به اقتضاى عالم بشرى و يا وظيفه، كلامى از او صادر شود، و يا اظهار ناراحتى كند.
#آیةالله_سعادتپرور
(کتاب فروغ شهادت)
#مقام_حضرت_زینب
#قرب_نافله
#حمد_مطلق
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
نقل میکنند که یزید پس از خطبه امام سجاد ع، اظهار پشمیانی نمود و ابن زیاد را مقصر معرفی کرد. سپس از امام ع راهکار توبه خواست. حضرت سجاد ع نماز غفیله را آموزش فرمود.
حضرت زینب ع، که تعجب اطرافیان را از این عمل امام دید، پیشقدم شد و از سبب این کار پرسید.امام ع فرمود: او توفیق توبه نخواهد یافت.
ظاهرا سببش این است که در نماز غفیله داریم: «لا اله الا انت، سبحانک انی کنت من الظالمین». و کسیکه مملو از «من» است، هیچگاه نمیتواند بگوید: «کنت من الظالمین».
بشر وقتیکه پر از «من» شد، اشتباهاتش را توجیه میکند. و هرگز نمیتواند نقص و زشتی «من» را بپذیرد.
حضرت یونس ع، در ظلمات ثلاث، ندا داد: «لا اله الا انت، سبحانک انی کنت من الظالمین»، و از غم نجات یافت.
آدمی اگر نقص و فقر خود را پذیرفت، راحت میشود. وگرنه مدام باخودش درگیر و مغموم است.
#استاد_محمود_امامی
#ذکر_یونسی
@sooyesama
نامدگان و رفتگان از دو کرانه زمان
سوی تو میدَوَند هان! ای تو همیشه در میان
در چمنِ تو میچرد آهوی دشتِ آسمان
گِردِ سرِ تو میپرد بازِ سفیدِ کهکشان
هرچه به گِردِ خویشتن مینگرم در این چمن
آینه ضمیرِ من جز تو نمیدهد نشان
ای گلِ بوستانسرا، از پسِ پردهها درآ
بوی تو میکِشد مرا وقتِ سحر به بوستان
ای که نهان نشستهای، باغِ درونِ هستهای
هسته فروشکستهای کاین همه باغ شد روان
مستِ نیازِ من شدی، پرده ناز پس زدی
از دلِ خود برآمدی؛ آمدنِ تو شد جهان
آه که میزند برون از سر و سینه موجِ خون
من چه کنم که از درون دستِ تو میکشد کمان
پیشِ وجودت از عدم زنده و مرده را چه غم
کز نفسِ تو دم به دم میشنویم بوی جان
پیشِ تو جامه در برم نعره زند که بردَرَم
آمدنت که بنگرم گریه نمیدهد امان
#هوشنگ_ابتهاج
@sooyesama
در روایت است: «گاهى در بهشت بر اهل بهشت يك تجلى میشود كه سالها در كمال و اوج لذت بىحس میافتند؛ يك نورى تجلّى مىكند بر اهل بهشت كه نهايت لذت به آنها دست میدهد و اصلا بىحس میافتند و فكر میكنند كه خود خداى متعال با تمام زيبائيش تجلى كرده است.
بعد كه به هوش میآيند میپرسند: چه خبر بود؟ چى شد كه اين تجلى شد و اين نور بهشت را گرفت؟
به آنها گفته میشود: «حضرت سيدالشهداء (عليه السلام) آمدند رد شدند لبخندى به اهل بهشت زدند و اين نور از دندانهاى مبارك حضرت سيدالشهداء (عليه السلام) ساطع شد.»
#استاد_جعفر_ناصری
#لبخند_سیدالشهدا
@sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نهنگها که از آب بیرون میپرند
شاید دلشان از دنیای تاریک زیر آب گرفته باشد
و کسی را میجویند
که از این گرفتاری رهایشان کند
درست مانند دل تنهای من
که در این نظام بیکران هستی
کسی را میجوید
که از اقیانوس تاریک وابستگیها، رهایش کند
اما هرچه از خویش بیرون میپرد
جز سکوت و تماشا
پاسخی از سِپَهبُدان عالم نور در نمییابد
آیا گوش دل من ناشنوا است؟
یا سپهبدان، تماشای تلاش نافرجام مرا دوست میدارند؟
#ر_س
@sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شگفتیهای_آفرینش
(پرندهای که پرهای سرش در هر لحظه به رنگی در میآید)
@sooyesama
خاتم ولایت محمدی، که ختم خاص ولایتِ امت محمد است، در تحتِ حکم ختمیّتش، عیسی و غیر عیسی از الیاس، خضر و هر ولیّ خدا از ظاهر امت، داخل است.
بنابراین عیسی، اگر چه خود ختم است، اما تحت ختمِ این خاتم محمدی علیه و علیهم السلام است.
این ختم محمدی را در شهر فاس از شهرهای مغرب، در سال۵۹۴ یافتم و حق تعالی او را به من شناسانید و نشانهاش را به من عطا کرد.
#محییالدین_عربی
(فتوحات مکیه، باب۳۸۲: معرفتِ منزل ختمها، دفتر ۲۷ از فتح مکی)
#ختم_ولایت_محمدی
@sooyesama
شعله و آتش و خموشی و انکار
عاشقی، جملگی، تناقض است انگار
دوزخ عاشقان خود همین عشق است
از خرابه خراج، کی ستاند یار؟
#ر_س
@sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شگفتیهای_آفرینش
زمین در جنب این نه طاق مینا
چو خشخاشی بود بر روی دریا
(عطار نیشابوری، اسرارنامه)
@sooyesama
انسان اگر بهحال خود رها شود سرکش میشود. یعنی از بندگی بیرون رفته و ادعای خدایی میکند؛ "ان الانسان لیطغی ان راه استغنی" (علق، آیه ۶).
ازاینرو بلاها، دردها و سختیهای زندگی دنیا، رحمت رحیمیه خداست تا آدمی را از طغیان دور نگاه دارد. برای همین زندگی پیامبران (ع) و اولیای الهی پر از سختی و بلا بوده است.
معمولا آنها که در رفاه غرق میشوند خوی فرعونیشان بیدار میشود و آتش نفسشان شعلهور میگردد. اما آنانكه به بلاها دچار میشوند دل شکستهای دارند و گاه و بیگاه خدا را میخوانند.
امام حسین (ع) در شب عاشورا به یاران باوفایش فرمود: خداوند منازل شریف را با تحمل مکروه به بندگانش میبخشد.
#استاد_محمود_امامی
#بلا
#بندگی
#تحمل_مکروه
@sooyesama
جناب آخوند ملاحسینقلی همدانی سه تا مجلس [سلوکی] مطابق مقامات اشخاص داشتند. به عدهای فرموده بود که روز در محفلش باشند و برخی بعد از نماز مغرب و عشاء و بعضی هم شاگردان سحری بودند و مجذوب او بودند.
بعضی از اساتید ما فرمودند که چه بسا پیش آمده بود بعضی از آقایان صاحب کمال و زحمت کشیده بودند خدمت آقای قاضی رسیدند و ایشان فرمود: شما نمیتوانید [متحمل ریاضات و...] بشوید، زده میشوید. شما کار خودتان را انجام دهید که برای آن کار ساخته شدید.
آقای قاضی عین ثابت و وضع و حال و لوح وجودی [کسانیکه نزدش می آمدند] را میخواند و آگاهی داشت و اگر بعضی را مستعد میدید خیلی استقبال میکرد.
#علامه_حسنزاده_آملی
(دروس شرح اشارات و تنبیهات، ج۹، ص۲۰۲)
#اختلاف_مزاج_روحانی
#عین_ثابت
#استاد_کامل_مکمل
@sooyesama
امام سجاد(ع):
إِلٰهِى فَأَلْهِمْنا ذِكْرَكَ فِى الْخَلَاءِ وَ الْمَلَاءِ، وَ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ، وَ الْإِعْلانِ وَ الْإِسْرارِ، وَ فِى السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ، وَ آنِسْنا بِالذِّكْرِ الْخَفِيِّ... وَ أَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ، وَ مِنْ كُلِّ رَاحَةٍ بِغَيْرِ أُنْسِكَ، وَ مِنْ كُلِّ سُرُورٍ بِغَيْرِ قُرْبِكَ، وَ مِنْ كُلِّ شُغْلٍ بِغَيْرِ طَاعَتِكَ
خدایا پس یادت را به ما الهام کن در نهان و آشکار و شب و روز و پیدا و پنهان و در خوشی و ناخوشی و ما را به یاد پنهان مأنوس ساز... و از هر خوشیی به جز یاد تو و هر آسایشی جز همدمی با تو و هر شادمانی به غیر همجواری تو و از هر شغلی جز فرمانبرداری تو پوزش میجویم
(مفاتیح الجنان، مناجات خمس عشر، مناجات الذاکرین)
@sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شگفتیهای_آفرینش
(طلوع خورشید بر بام زمین)
@sooyesama
بسوزد آن همه مسجد، بمیرد آن اسلام
که آفتاب در آورده از کلیسا سر
#سید_حمیدرضا_برقعی
@sooyesama
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
عالم ربانی و معلم اخلاق حضرت آیتالله ناصری (ره) به ملکوت اعلی پیوست. هدیه به روح بلندش حمد و ۱۱ توحید را تلاوت نماییم.
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
مراقبات ماه صفر:
۱. ده بار دعای «یا شدید القوی...»
۲. صدقه موکد
منبع: مفاتیح الجنان
@sooyesama
امام على (ع):
فَضلُ فِكرٍ و تَفَهُّمٍ، أنجَعُ مِن فَضلِ تَكرارٍ و دِراسَةٍ
زياد انديشيدن و فهميدن، سودمندتر از زياد تكرار كردن و خواندن است
(غررالحكم، حدیث ۶۵۶۴)
@sooyesama
پیامبر خاتم (ص):
رَكْعَتَانِ خَفِيفَتَانِ فِي اَلتَّفَكُّرِ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ.
دو ركعت نماز مختصر با تفكّر، بهتر از يک شب به عبادت ايستادن است.
(ثواب الأعمال، حدیث ۱۸۱)
@sooyesama
گفت: آدم بود بس عالی گهـر
چون به فردوسش فرود آورد سر
هاتفی برداشت آوازی بلند
کای بهشتت کرده از صد گونه بند
هر که در هر دو جهان، بیرون ما
سر فرود آرد به چیزی دون ما
ما زوال آریم، بر وی هرچه هست
زانکه نتوان زد به غیر دوست، دست
هرکه جز جانان، به چیزی زنده شد
گر همه آدم بود، افکنده شد
#عطار_نیشابوری
(منطق الطیر)
#خروج_آدم_از_بهشت
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
صفر، ماهی است که خاتم الانبیاء (ص) در آن رحلت میکند. ظرفی از زمان که جایگاه فقدان نبوت است. لذا نَحس و بلاخیز است. هر جایگاهی که فاقد روح نبوت باشد، نحس و بلاخیز است.
البته زمان و مکان، به خودی خود، نه نحساند و نه سعد. اما اتفاقهایی که در آنها روی میدهد بدانها رنگ میدهد و سبب نحسی یا سعدی آندو میگردد. مانند روز عاشورا و مکان کربلا که نقش ویژهای در تربیت نفوس دارد.
ماه صفر نیز جایگاه رحلت خاتم الانبیاء (ص) است. و هرجا که روح نبوت نباشد نحس خواهد بود. اما ربیعالاول (که جایگاه میلاد نبی است) سعد و موجب رشد آدمی است.
اینکه پیامبر (ص) فرمود: «هرکه مرا به خروج صفر بشارت دهد، او را به بهشت بشارت میدهم». مراد این است که هرکس از اقامت در صفر (فقدان روح نبوت) خارج شود، وارد بهشت شده است.
حرام و مکروه، «صفر» اند؛ یعنی فاقد روح نبوت هستند، و واجب و مستحب، «ربیع» اند؛ یعنی واجد روح نبوت هستند.
#استاد_محمود_امامی
#نحسی_صفر
#رحلت_نبوت
@sooyesama