eitaa logo
به سوی سماء
949 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
473 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
ارونیه اوپانیشاد به عالمی پست به نام مهارئوروه اشاره می‌کند که جایگاه مرتاضان بدعت‌گذار است. مرتاضان بدعت‌گذار کسانی بودند که بنده حواس جسمانی بودند و برای کسب قدرت، ریاضت می‌کشیدند و فاقد جنانه (اشراق) بودند. @sooyesama
توصیه معنوی رهبر انقلاب برای موفقیت جبهه مقاومت که در سایت رهبری منتشر شد: ۱. سوره فتح ۲. دعای ۱۴ صحیفه سجادیه ۳. دعای توسل تنها راه کمک در شرایط کنونی، دعای خیر و انفاق مالی است. @sooyesama
ابوعبدالله مغربی گفت: فقیرِ صادق کسی است که مالک هر چیزی است، ولی مملوک هیچ چیز نیست. ذوالنون مصری گفت: فقیرِ صادق کسی است که با هیچ چیز آرام نگیرد، ولی همه با او آرام گیرند. ابوالحارث اولاسی گفت: درویشِ صادق کسی است که خود با هیچ چیز انسی نمی‌گیرد، ولی همه به او انس گیرند. (اللّمع فی التصوف) @sooyesama
یکی از بهترین شواهدی که دلالت دارد بر اینکه ظهور این طایفه [صوفیه] از تعلیم و تربیت ائمه شیعه سرچشمه می‌گیرد، این است که همه این طوایف (که در حدود ۲۵ سلسله کلی و هر سلسله منشعب به سلسله های فرعی متعدد دیگر است) به استثنای یک [یا دو] طایفه، سلسله طریقت و ارشاد خود را به پیشوای اول شیعه منتسب می‌سازند. و دلیل ندارد که ما این نسبت را تکذیب نموده و به واسطه مفاسد و معایبی که در میان این طایفه شیوع پیدا کرده، اصل نسبت و استناد را انکار کنیم یا حمل به دکان‌داری بنماییم. زیرا سرایت فساد در میان طایفه‌ای از طوایف مذهبی، دلیل بطلان اصل انتسابشان نیست و اگر بنا شود شیوع فساد در میان طایفه‌ای دلیل بطلان اصول اولی شان باشد باید خط بطلان به دور همه مذاهب و ادیان کشید و همه طبقات گوناگون مذهبی را محکوم به بطلان نمود و حمل به دکان‌داری و عوام فریبی کرد. رسالت تشیع در دنیای امروز (گفتگویی دیگر با هانری کربن)، ص ۹۴ @sooyesama
امام صادق (ع): إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَيَسْكُنُ إِلَى اَلْمُؤْمِنِ كَمَا يَسْكُنُ اَلظَّمْآنُ إِلَى اَلْمَاءِ اَلْبَارِد به‌راستى كه مؤمن در جوار مؤمن [باایمان‌تر] آرام مى‌یابد همان‌گونه كه تشنه‌كام به آب گوارا آرامش مى‌يابد. (الکافی، ج ۲، ص ۲۴۷) @sooyesama
چون بر این شرایطی که در ضمن این مختصر نوشته شده است مداومت نمایند و ظاهر و باطن خود را بدین مستقیم گردانند، اگر از واردات و واقعات و مکاشفات و مشاهدات و تجلیات اثری نیابند، دل فارغ و آسوده خاطر دارند که حق تعالی درِ مکر و استدراج بر ایشان بسته است و پردهٔ عصمت بر ولایت ایشان فرو گذاشته تا چون از دام‌گاه شیطان لعین و نفس و هوا بیرون جهند، همه را به یک‌بار در کنار ایشان بنهد با زیادت‌های دیگر که "ما لا عین رأت و لا اذن سمعت و لا خطر علی قلب بشر". (تصحیح و تحقیق رسالهٔ «ذکر خفی»، ص۳۰۷) @sooyesama
امیر مؤمنین (ع): مِن کفّاراتِ الذُّنوبِ العِظام إعانةُ المَلهُوفِ و التَّنفیسُ عَنِ المَکرُوب. یکی از کفاره‌های گناهان بزرگ کمک به ستم‌دیده و غم‌زدایی از اندوهگین است. (نهج‌البلاغه، حکمت ۲۴) @sooyesama
این طایفه [راسخون در علم] مردمی هستند که به پروردگار خود ایمان آورده، و بر ایمان خود استواری به خرج دادند. در نتیجه خدای سبحان هم هدایتشان کرد و عقولشان را تکمیل فرمود و نتیجهٔ کمالِ عقلشان این شد که سخنی جز با داشتن علم نگویند، و عملی جز با علم به صحت آن، انجام ندهند. به همین جهت خدای عزوجل ایشان را راسخین در علم نامید و به کنیهٔ «اولوالالباب» یاد کرد. (تفسیر المیزان، ج۳، ص۴۸) @sooyesama
در کتب و رسائل ارباب سیر و سلوک مثل تحفة الملوک سید بحرالعلوم و غیرها، احوالی از خودشان در اثناء سیر و سلوک خبر می دهند، مثلا در همین تحفه فرماید: "از جمله آثار، به صدا درآمدن قلب است و در مبادی، آوازی مانند آواز کبوتر و قمری از او ظاهر شود و...". و هم‌چنین دیگران حکایاتی از خود دارند. غرضم این است که آگاهی بدین گونه احوال، رهزنت نشود که باید به همان کیفیت برای تو هم پیش آید. چه اینکه برای هر شخص به وفقِ اقتضای استعداد و ترکیب ِمزاج و قابلیت او در اثنای سیر و سلوک، وارداتی روی می‌آورد. همان‌طور که چهره‌ها و لهجه‌ها مختلفند، استعدادها نیز مختلفند و مطابق اختلاف استعداد، واردات قلبی نیز گوناگون‌اند. (هزار و یک نکته، نکته ۸۸۰) @sooyesama
...جای شهدا خالی... @sooyesama
شاید اگر آدمی‌زاد نمی‌شکست، هرگز نمی‌دانست تنها خدا او را حتی با تکه‌های شکسته‌اش، دوست دارد و در آغوش می‌فشارد... و شاید به‌همین دلیل بزرگان گفته‌اند: "شکست، مقدمه پیروزی است". @sooyesama
الهی آن‌که درد دارد آه و ناله دارد. شیرین‌تر این‌که سفیر صادقت فرمود: «إنَّ آه اسمٌ مِن أسماء الله تعالی، فإذا قال المریض: آه، فقد اِستغاثَ بالله». حسن از ملت ابراهیم أوّاه است؛ آه، آه. (الهی نامه) @sooyesama
[یحیی معاذ رازی] گفت: اگر دوزخ مرا بخشند هرگز هیچ عاشق را نسوزم از بهر آن‌که عشق، خود او را صدبار سوخته است. (تذکرة‌الاولیاء) @sooyesama
پیامبر اعظم (ص): خدا به صورت و اموال شما نگاه نمی‌کند، بل‌که به دل‌ها و اعمال شما می‌نگرد. (امالی طوسی، ج۱، ص۵۳۶) @sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(پروفسور و کشیش مسیحی) (همایش مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت) (س) @sooyesama
اگر سالکی بدان که طی مراحل و قطع منازل جز به گام‌های نفی و اثبات میسر نیست و این معنی جز در کلمه طيبه "لا اله الا الله" یافت نشود. اهل الله گفتند که هیچ نوع از انواع اذکار و عبادات در ترقی درجات و مقامات معنوی اثر این کلمه طیبه را ندارد. از این روی رسول الله - صلى الله عليه و آله - فرمود: كل حسنة يعملها الرجل توزن يوم القيامة الا شهادة أن لا اله الا الله فانها لا توضع في الميزان لانها لو وضعت في الميزان و وضعت السماوات و الارضون السبع و ما فيهن كان لا اله الا الله أرجح من ذلك. به پارسی این‌که: "در روز رستاخیز هر كار نيك سنجيده شود جز گواهی دادن به لا اله الا الله که آن‌را در ترازو ننهند چه اگر در ترازو رود آسمان‌ها و زمین‌های هفتگانه با وی برابری نکنند". کنایه از این که ثواب این کلمه را نهایت نبود و به شمار نیاید و هیچ چیز هم‌سنگ او نگردد. (هزار و یک کلمه، کلمه ۱۵۰) @sooyesama
حضرت زهراء (س): إِنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاكَ وَ تَنْتَهِي عَمَّا زَجَرْنَاكَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِيعَتِنَا وَ إِلاَّ فَلا اگر آن‌چه را ما [اهل بیت] دستور داده‌ایم انجام دهی و از آن‌چه نهى كرده‌ایم روی گردانی، پس تو از شیعیان ما هستى وگرنه نیستی. (بحارالانوار، ج ۶۵، ص ۱۵۴) @sooyesama
اگر به شهر رَوی، طعنه‌های رهگذران اگر به خانه بمانی غم در و دیوار @sooyesama
این‌که بگوییم خداوند همه را بی‌استثناء دوست دارد مانند آن است که بگوییم در هرجا که باشید او با شماست. این بدان معنا نیست که ما هم با او هستیم و نیز نه بدین معناست که ما میهمان برکت و آرامش و سکینه‌ منطوی در وصال اوییم. مشکل ما آن است که غفلت راه مشاهده همه جایی خداوند و ورود به محضر او را از ما می‌گیرد. ما قلوب‌مان را گم کرده‌ایم و تا آن زمان که آن را باز نیافته‌ایم، از محضر خدا دور خواهیم بود. (در جستجوی قلب گمشده) @sooyesama
امیر مومنان (ع): مَنِ استَعانَ بِعَدُوِّهِ عَلى حاجَتِهِ ازدادَ بُعداً مِنها آن‌كه براى انجام خواسته خود از دشمنش كمك خواهد، از آن دورتر مى‌شود. (غرر الحكم: ح ۸۹۸۴) @sooyesama