امام علی علیه السلام:
إنَّمَا الدُّنيا دارُ مَجازٍ وَالآخِرَةُ دارُ قَرارٍ، فَخُذوا مِن مَمَرِّكُم لِمَقَرِّكُم.
دنيا سراى گذر است و آخرت، جاى ماندن. پس، از گذرگاه خود براى اقامتگاهتان توشه برداريد.
(نهج البلاغة: خطبة ٢٠٣)
@sooyesama
روی در روی و نگه در نگه و چشم به چشم
حرف من با تو چه محتاج زبان است امروز
#وحشی_بافقی
@sooyesama
حضرت خدیجه در مکه جايگاهی داشت که اشراف و بزرگان عرب خواستگار ايشان بودند. و نه تنها خود ايشان فرستاد دنبال رسول خدا، بلکه تقاضا کرد، التماس کرد!
واسطه ايشان گفت: يا رسول الله، خديجه مي گويد: «من از شما خواستگاري ميکنم براي اينکه همسر شما باشم و تمام مهريه هم با خود من».
تمام اموال خود را برای اسلام صرف کرد که به هنگام رحلتش خدمت رسول خدا عرض کرد: يا رسولالله من يک خواهشي دارم ولي حیا میکنم بگويم، اگر ميشود شما به اتاق دیگر برويد، به دخترم ميگويم تا به شما بگويد. پيغمبر خدا و حضرت زهرا (سلام الله عليها) گفتند: مادر ميگويد: "من از مال دنيا يک کفن هم براي خود نگه نداشتم و از شما تقاضا دارم آن عباي خود را کفن من کنيد."
در این هنگام، خداوند جبرائيل را بفرستد که «سلام به خديجه برسان و بگو ما براي شما کفن گذاشتهایم»!
زنهاي مکه نسبت به ايشان بد عمل کردند، زخم زبان زدند: "ما نميآييم، برو همان جايي که پولهاي خود را خرج کردي!" با اين همه سختيها نمیگذارد غم در چهره او خود را نشان بدهد، تا وقتي رسول خدا میآيند او را خوشحال ببينند و ناراحت نشوند.
#استاد_جعفر_ناصری
#جایگاه_حضرت_خدیجه
@sooyesama
@nasery_ir
گرامیداشت عارف کامل
سید هاشم حداد ره
با پیام هایی از
🔹فرزند و وارث علامه طهرانی آیت الله سیدصادق طهرانی دام ظله
🔹استاد سید یدالله یزدانپناه
🔹آیت الله صدیقی
🔹استاد طاهر زاده
و سخنرانی
🔸حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد
🔸حجت الاسلام و المسلمین وکیلی
🔸حجت الاسلام و المسلمین واسطی
@sooyesama
@nasimehekmat
هدایت شده از به سوی سماء
ای خدیجه دلاوری کردی
بهر اسلام مادری کردی
دیگری گرچه نام مادر برد
با سکوتت تو خواهری کردی
در دل خاتم است، مهر شما
مال و جان، صرف دلبری کردی
چشم بد کور ای جهانبانو
عاقبت چه شوهری کردی
وه که بر همسر یگانه خود
تو یگانه چه دختری کردی
رفتی و در دل محمد عشق
غم دیدار را بستری کردی
دل آیینهات همین لحظات
نور پردازیّ دیگری کردی
نم اشکی نشست گوشه چشم
مادرم شکر، مادری کردی
#ر_س
@sooyesama
به هیچجا نرسیدیم چون پرستوها
میان مبدا و مقصد فقط سفر کردیم
#محمدعلی_مقیمی
@sooyesama
امام علی علیه السلام:
قَد وَكَّلَ اللّهُ عز و جل بِكُلِّ شَيطانٍ مَريدٍ سَبعينَ مِن مَلائِكَتِهِ، فَلَيسَ بِمَحلولٍ حَتّى يَنقَضِيَ شَهرُكُم هذا، ألا وأبوابُ السَّماءِ مُفَتَّحَةٌ مِن أوَّلِ لَيلَةٍ مِنهُ، ألا وَالدُّعاءُ فيهِ مَقبولٌ.
خداوند بر هر شيطان سركشى، هفتاد فرشته گماشت. او رها نمىشود تا اين ماهتان سپرى گردد. آگاه باشيد كه درهاى آسمان از نخستين شب اين ماه، گشودهاند و دعا در آن، پذيرفته است.
(من لا يحضره الفقيه، ج٢، ص٩٨)
@sooyesama
با حالت روزهداری یا حالت نورانیتِ ناشی از روزهداری، در شبها و نیمه شبها تلاوت قرآن، انس با قرآن، مخاطب خدا قرار گرفتن، لذت دیگری و معنای دیگری دارد.
چیزی که انسان در چنین تلاوتی از قرآن فرا میگیرد، در حال متعارف و معمول نمیتواند به چنین تلاوتی دسترسی پیدا کند.
#مقام_معظم_رهبری
#تلاوت_قرآن
@sooyesama
الان اگر فلسفه را از حوزه بردارید، یک حوزه مطرود و بیسوادی میماند که در خیلی جاهای دیگر هم هست و هیچ خاصیتی ندارد.
#حجتالاسلام_بهجت
#ضرورت_فلسفه
@sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رویآوری «انیشتن» به فلسفه و معنای زندگی، در پایان عمر
@sooyesama
به سوی سماء
امام علی علیه السلام: قَد وَكَّلَ اللّهُ عز و جل بِكُلِّ شَيطانٍ مَريدٍ سَبعينَ مِن مَلائِكَتِهِ، ف
👆👆👆
به نام نور
شیطان و ملک به دوگونه آفاقی و انفسی تفسیر میشوند. در تفسیر آفاقی شیاطین همان پدیدهای دخانی هستند که به خزینه دخانی عالم یعنی جهنم فرا میخوانند. و تفسیر آفاقی ملک پدیدههایی نورانیاند که قوای هستی مطلق هستند و به عالم نور و کمال میخوانند.
اکنون تفسیر آفاقی روایات یادشده این است که در بازه زمانی ماه رمضان، قوای هستی تشدید میشوند و بر سر هر شیطانی، هفت ملک نورافشانی میکنند.
این انوار هفتگانه ناریت شیطان را مقلوب میکنند و تا پایان ماه مبارک رمضان، قوای نورانی هستی با قهر نورانیت خویش، ناریها و دخانیها را مغلوب میسازند.
اما شیطان و ملک تفسیر انفسی جالبتری دارند. شیطان در تفسیر انفسی جنبه ناری نفس است که به کجبینی و کجروی دعوت میکند. شیطان همان دوبینی موهومی است که انسان را شخصیت جداگانهای از خدا قلمداد میکند. نیمه تاریک نفس چونان جهنمی سیریناپذیر با تازیانههای جهنمی خویش، آدمی را به دنیای وارونه خویش فرا میخواند. تازینههای جهنم نفس، همان شیاطین انفسی هستند.
تفسیر انفسی ملک، همان نور ذاتی نفس است که با پرتوهای گوناگون خویش، آدمی را به عالم نورانی خویش فرا میخواند. حقبینی، حقجویی و رفتار حقانی نفس پرتوهایی نورانیاند که ملائکه انفسی خوانده میشوند. نور ذاتی نفس، آدمی را به عالم وحدت و شهود توحید ازلی ابدی هستی فرا میخواند.
اکنون تفسیر انفسی روایت یادشده آن است که در ماه مبارک رمضان، نفس آدمی بهسبب روزه و دیگر اعمال عبادی، به نورانیتی دست مییابد که نیمه تاریک خود را با نوری هفت برابر مقهور میسازد.
به دیگر بیان: انوار عالم وحدت، زبانههای آتش منیت را خاموش میکند و نور توحید سراسر مملکت نفس را فرا میگیرد.
این همه انواری است که خدای نور، به برکت روزه رمضان، در جهان بیرون و درون، قرار داده است.
#ر_س
#رمضان
#نور_و_نار
#ملک_و_شیطان
@sooyesama
قلّههای شعر فارسی چه کسانی هستند؟ سعدی، حافظ، مولوی، فردوسی؛ اینها قلّههای شعر فارسیاند. شما ببینید شعر اینها که قلّهی هنر شعریِ طول تاریخ ما است، در چه جهتهایی به کار رفته!
سعدی یک بوستان دارد که بهترین اثر هنری او است... این هنر فاخرِ فوقالعاده برجسته همیشه در خدمت اخلاق، در خدمت تعلیم، در خدمت تعهّد [است]...
حافظ [همین طور]... بزرگانی مثل مرحوم علّامه طباطبائی شعر حافظ را برای بعضی از شاگردانشان تفسیر میکردند که اینها نشستهاند آن تفسیرها را نوشتهاند و جمع کردهاند و تدوین کردهاند؛ یعنی عرفانِ شعر حافظ این [جور] است...
فردوسی [همین طور]... در عمق داستانهای فردوسی، حکمت گنجانده شده... لذا به فردوسی میگویند «حکیم فردوسی»؛ ما به کمتر شاعری در طول تاریخ حکیم میگوییم امّا اسم او حکیم فردوسی است.
مولوی که دیگر وضعش معلوم است؛ مولوی که یکسره عرفان و معنویّت و حقیقت و اسلام ناب و معرفت توحیدیِ خالص [است]؛ او هم این [گونه] است.اینها قلّههای شعر فارسیاند.
#مقام_معظم_رهبری
(۹۸/۲/۳۰)
#قلههای_شعر_پارسی
#عرفان_ادبی
@sooyesama
برای من که پُرم از قفس پری بفرست
اگرنه... یکدو نفس بال باوری بفرست
برای مشق جنون شهر جای محدودیست
برایم از ورق دشت دفتری بفرست
دو بغض چشم مرا میزبان باران کن
تر است دامن من... دیدهی تری بفرست!
تو تا «عزیز» منی راه و چاه هردو یکیست
هنوز منتظرم، نابرادری بفرست!
خیال خانهام از نور و پنجره خالیست
میان«بستهی دیوارها» دری بفرست
دلم گرفته از این آسمان بیپیغام
دلم گرفته... برایم کبوتری بفرست
#سیدوحید_سمناني
@sooyesama
#ملاصدرا
#تصور_خدا
اول خرداد سالروز حکیم الهی صدرالمتالهین شیرازی است. تقدیم به روح بلندش حمد و ۱۱ توحید را اهدا نماییم
@sooyesama
وَعده آمَدن مَده، غُصِّه هِجر، بَس مَرا
بَر سَر آن فُزون مَکُن، غُصِّهی اِنتظار را
#جامی
@sooyesama
بارالها
از كوي تو بيرون نشود پاي خيالم
نكند فرق به حالم
چه براني، چه بخوانی
چه به اوجم برساني، چه به خاكم بكشانی
نه من آنم كه برنجم، نه تو آني كه براني
نه من آنم كه ز فيض نگهت چشم بپوشم
نه تو آني كه گدا را ننوازي به نگاهي
در اگر باز نگردد نروم باز به جايي
پشت ديوار نشينم چو گدا بر سر راهي
كس به غير از تو نخواهم
چه بخواهي چه نخواهي
باز كن در كه جز اين خانه مرا نيست پناهي
#خواجه_عبدالله_انصاری
@sooyesama
الهی
شنیدم که فرمودی: «چه کنم با مشتی خاک جز اینکه بیامرزم»!
اکنون بیامرز که از آن همه سرکشی، جز سرافکندگی چیزی نماند.
شکستههایم را بردار اگر میپسندی و بیامرز مرا به زندگی بیپایان خویش.
@sooyesama
ای ماه سر به مهر! سر از سجده بر ندار
پشت سرت کسی است که شقالقمر کند
#محمود_حبیبی_کسبی
@sooyesama
«ملائکه» رسولان عشقاند که هر لحظه به هر نقطه عالم گسیل میشوند.
و «شب قدر» عرصه جولان این پرتوهای نورانی است.
و «روح» نغمه محبتی است که در فراز و فرود رسولان عشق نواخته میگردد.
و تو ای دل عزیزم!
امشب شاهد این ماجرا باش. چون شبی پذیرای این انوار باش. مگر اندکی از نغمه دوست را بشنوی که میگوید: «یحبهم و یحبونه».
#ر_س
#شب_قدر
@sooyesama
مــحــبــت از حــضــرت حــق آزاد شــد. هجده هزار عــالــم بــگــشــت و چــون ڪــســے را آنگونه که شایسته او بود یــاراے پــاســخ او نــبــود، نــاگــزیــر بــه حــضــرت حــق بــازگــشــتــ.
#رابــعــه_عــدویــه
(تــذڪــرةالــاولــیــاء)
#مــحــبــتــ
#آفــریــنــشــ
@sooyesama
به سوی سماء
«ملائکه» رسولان عشقاند که هر لحظه به هر نقطه عالم گسیل میشوند. و «شب قدر» عرصه جولان این پرتوهای
دل عزیزم!
آواز پر جبرئیل، اکنون در عالم پیچیده است. پس روزی با جماعت صوفیان بنشین و عقل سرخ را شکوفا کن.
عقلی که از سُکر باده وصل گریبان دریده و از خود بیرون جهیده است. و حالا سرخی عشق برجبین پرچینش نقش بسته است.
دل عزیزم!
اکنون که فضا آکنده از طیران است، تلاش کن اندکی به منطق والای طیر مفتخر گردی. اندکی سکوت کن تا مرغ داعی در گوش هوشت جذبه لاهوت سر دهد.
دل عزیزم!
بنیان آسمان بهم ریخته و آسمان به زمین سرازیر شده است. سینه بگشا که این بهترین نقشی است که در لوح جانت نقش خواهد بست.
اکنون نیازمند آنی که هیچ نکنی. هرچه لازم بود او کرده است. بنشین گوشهای آرام و به آنچه در شراشر هستی در جریان است خیره شو.
تنها عبادت امشب تو سکوت و سکون است. آرام باش و ببین نغمهسرای ساحت عشق چگونه با مغناطیس سرود خویش، ذرات هستی را به تسخیر خویش آورده است.
خوب بنگر
شاید تو نیز مجذوب این مغناطیس بیپایان شدهای. شاید...
#ر_س
#شب_قدر۲
@sooyesama
بیرون جهید از خود کین خود نماد نار است
بیرون ز خود چو آیید در انتظار، یار است
از آتش آی بیرون ای ذره جگر خون
بیرون از این حرارت هستی پر از قرار است
آتش تعلق توست ای داده دل، نگهدار
دامن ز نار سوزان، کین خانه نگار است
خود را برابر حق دیدی به دیده وهم
این آتش است ای دوست، این عقرب است و مار است
با این گمان باطل، خود را مساز عاطل
خود را بریز و برخیز عالم همه قبار است
دامن تکان از این خاک، راهی بجو به افلاک
ای مرغ حق، حقیقت، در جستجوی یار است
با ما مگوی دیگر اسرار عشق حافظ
اینک حقیقت اینجاست، آیینه بیقرار است
#ر_س
@sooyesama
بسم الله الرحمن الرحیم
با ستایش پرورگار جهان، و درود بر خاتم پیامبران و خاندان پاکیزه ایشان. و با سلام محضر مخاطبان بزرگوار کانال «به سوی سماء».
این کانال دارای مطالب معرفتی، اخلاقی و گاهی هنری است. مطالب کانال در دو قالب ارائه میگردد:
۱. مطالبی که از بزرگان اهل معنا و اندیشمندان وادی معرفت نقل میشود. بیشتر این مطالب از کانالهای دیگر گلچین شده و تقدیم میگردد. اما دستچین و تنظیم آنها از بنده کمترین میباشد. از این رو یک روح کلی بر این بخش حاکم است و مطالب با انسجام ویژهای تنظیم میشود.
۲. مطالبی که به قلم این بنده فقیر، ارائه میگردد که معمولا بینام، یا با نام استعاری «ر_س» تقدیم میشود. اینها عرفان ادبی است؛ یعنی توصیف زیبای معارف الهیه، در قالب نثر، شعر، داستان و... .
حکمای الهی، چنین روشی داشتند که حقایق سنگین معرفتی را در قالبهای ادبی تنزل داده و بهگونهای قابل فهم برای عموم، ارائه میکردند. شیرینی شعر و نثر ایشان، چنان بود که دلها را به خود جذب مینمود و حقایق الهی را (و لو به صورت رمزی و راز آلود) در قلبها تعبیه مینمود.
اشعار حافظ، مولوی، و شاهنامه فردوسی از این گونه اند. همچنین داستانهای حِکمی و عرفانی که توسط ابن سینا (سلامان و ابسال) و شیخ اشراق (آواز پر جبرئیل، روزی با جماعت صوفیان) و دیگر حکیمان ارائه شده، در همین راستا قرار میگیرد.
در حقیقت این روش متخذ از کتاب آسمانی است که با پرداختن به داستان پیامبران، نکات سیر الی الله را بیان میدارد؛ «لقد کان فی قصصهم عبرة لاولی الالباب». (یوسف/۱۱۱). بر این اساس، اهل معرفت معتقدند: سرگذشت انبیاء سرنوشت ماست. و هر انسانی که در مسیر الی الله قرار گیرد، با مشکلاتی مانند مشکلات آدم، ابراهیم، عیسی و... علیهم السلام، رویارو خواهد شد. که درمان نسخه او در قصص قرآنی تعبیه شده است.
در عرفان ادبی، حقایق معرفتی و سلوکی، به بهترین شکل متصور میشود و فطرت انسان را برای تحقیق و تحقّق بدین معارف، ترقیب میکند.
عرفان ادبی در گرو دانستن حقایق الهیه است، و لزوماً به معنای داشتن آنها نیست. نگارندهٔ عرفان ادبی میتواند به صرف تحقیق (دانایی) معارف الهی به نگارش ادبی آنها اقدام نماید. شاید جانی منقلب شود و بدین واسطه، توفیق تحقق این معارف به ما نیز دست دهد.
البته تحقق (دارایی) این حقایق (چنانچه در سعدی و مولوی و... مشاهده میشود) طعم و تاثیر دیگری دارد.
باتشکر
#ر_س
#کانال_به_سوی_سما
#عرفان_ادبی
@sooyesama