eitaa logo
به سوی سماء
948 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
473 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
همين که تصمیم به آدم شدن گرفته‌ای "آدمی مَشرب" می‌شوی. قرآن را بگشا. داستان پدرت را بخوان او تا به مقام آدمیت قدم گذاشت آزمایشات به استقبالش آمد. تو هم آدمی مشربی. داستان های قرآن بیان سرگذشت توست. شیطان نفست دشمن قسم خورده‌ای است امروز که تصمیم بر ترک گناه گرفتی فردا موقعیت‌های فراوان گناه به استقبالت می‌آید و چون همیشه با نفس خویش در مبارزه‌ای و درگیری درونی داری کم‌طاقت می‌شوی و زود رنج می‌گردی. اگر دیدی افرادی که تصمیم به ترک گناه می‌گیرند کم‌طاقت‌تر می‌شوند و زود رنج می‌گردند بدان این ناشی از درگیری درونی آن‌هاست که آن‌ها را خسته می‌کند و کسی که خسته شود زود رنج می‌گردد. همت کن. همت کن که راه برایت باز است و عالم مسخر توست بدان آزمایش‌ها هم به نفع توست و تمام عالم هدایت‌گر توست. فقط همت کن و پس آن استقامت بورز؛ غلام همت آنم که زیر چرخ کبود ز هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است (عزیزی، پندهای حکیمانه، ج۳) @sooyesama
معمولا وقتی سلوک و توجه معنوی در شخص اوج می‌گیرد، دچار مشکلاتی از درون (مانند شک و شبهات) یا بیرون (مشکلات خانوادگی یا اجتماعی) می‌شود تا او را از آن حال توجه بازدارد. شخص سالک باید بتواند هم‌زمان با سلوک، از عهده این مشکلات برآید. @sooyesama
چو روزی از آغوش دریا برآید شبی هم در آغوش دریا بمیرد تو دریای من بودی آغوش وا کن که می‌خواهد این قوی زیبا بمیرد @sooyesama
یک وقتی به محضر بزرگواری مشرّف شدم، وی از استادش که سالک بزرگواری هم بود نقل می‌کرد که در جلسه‌ درس اخلاق یا معارف تشر زد و تُندی کرد و فرمود: "طوری قدم برندارید و با بدن کاری نکنید که چند سال بعد کار شما همانند کار بیطار یعنی دام‌پزشک شود." و این کلمه بیطار را خیلی با تندی گفته بود (چون کار دامپزشک آن است که شبانه‌روز به فکر معالجه چهارپایان است و شما هم فقط به فکر معالجه بدن‌تان باشید و وقت و عمرتان را هدر دهید). لذا نظرشان این بود که خوراک و خواب و امور دیگر جسمانی را دقت کنید و مریض نشوید که معالجه کردن آن وقت می‌گیرد و از کارتان می‌افتید. مبادا به خودسری و پندارهای کذایی بدون مربّی و معلم، خودتان را گرفتار نمایید و مانند بیطار شوید. باید توجه داشت که پیشرفت هر شخصی به سلامتی تن او وابسته است نه این که چشم طوری، سر جور دیگری دچار مریضی و دست طوری و دستگاه گوارش آن طور و هر جزئی از بدن دچار عوارضی باشد، که سیر و سلوک به این‌ها نیست. (دروس شرح فصوص‌الحکم قیصری، جلد۲، فصل۶) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @sooyesama
این همه مرغان به خون غلطیدند تا مگر غبار کوی قاف، به جان خرند؛ زیرا شنیدند؛ آشیانه سیمرغ بر فراز این کوه است. @sooyesama
گروه دیگری از انسان‌های بی‌گناه، به‌جرم پای‌بندی به باورهای دینی خویش، به خاک و خون کشیده شدند. این، تنها گوشه‌ای از پیامدهای آزادیِ اجباری است. آزادیِ اجباری یعنی هرکس آزاد است عقائد من را بپذیرد وگرنه او را به پذیرش عقائدم وادار خواهم کرد! حتی اگر مجبور باشم، او را با دشنام و دشنه به پذیرش آزادانه عقائد خویش، مجبور می‌کنم! @sooyesama
من بارها با خودم که روح باشد، تنها ماندم و بدنم را رها کرده و کنار گذاشتم و گوهری شدم بر کنار از ماده و بدن. در این حالت از غیر خودم بیرون بودم و تنها به خودم توجه داشتم. در همین حالت بود که علم، عالم و معلوم تماماً در من جمع بودند و در همین هنگام درخشندگی و زیبایی و روشنایی را در خود می یافتم که با شگفتی و سرگشتگی درهم آمیخته بود. آن‌گاه دریافتم که من پاره‌ای از این جهان شریف، بزرگ، خداگونه، جان‌دار و فعال هستم. (اثولوجیا، ص۲۳) @sooyesama
امام حسن عسکری (ع): ما ترکَ الحقَّ عزیز الا ذلَّ و لا اخذَ به ذلیل الا عزَّ هیچ بزرگی حق را وا مگذارد جز این‌که خوار شود و هیچ کوچکی به حق مگراید جز این‌که بزرگ گردد. (تحف العقول، ص۴۸۹) @sooyesama
شعار زن زندگی آزادی را ما هم قبول داریم؛ اما دو چیز است که اساس کار بوده و از یاد رفته است: اول اینکه تمام این هویّت مرا چه کسی به من داده است؟ دوم آیا من می‌میرم و می‌پوسم یا از پوست به در می‌آیم؟! الآن مشکل جدی بشر کنونی، جریان مرگ است و این غائله اخیر هم همین‌طور است. بله، زن هست، زندگی هست، آزادی هست، مرد هم همین‌طور است، همه اینها سرجایش محفوظ است؛ اما بالاخره این اصل هم وجود دارد که آیا انسان می‌پوسد یا از پوست به در می‌آید؟ بشر امروز غافلِ غافل است! اگر من برای خودم نیستم و تمام هویّت مرا دیگری داده است، پس تکلیفی هم به من داده است و من باید به دستور او عمل کنم! شما اگر بخواهید یک وسیله مانند یخچال و یا هر وسیله دیگری بخرید، یک دفترچه راهنما همراهش هست، آیا این حقیقتی که به ما دادند به عنوان انسان، دفترچه راهنما نمی‌خواهد که این را چگونه بکار بگیر؟! این سر را چگونه بکار بگیر؟! این چشم را چگونه بکار بگیر؟! این دست را چگونه بکار بگیر؟! چه چیزی بخور و چه چیزی نخور؟! دفترچه راهنمای ما همین قرآن است؛ این از یاد بشر رفته است! دین ثابت کرده که انسان مرگ را می‌میراند، نه اینکه بمیرد. اهل بیت (ع) آمدند تا از آن‌طرف خبر بدهند؛ فرمودند: «وَ لَكِنَّكُمْ تَنْتَقِلُونَ مِنْ دَارٍ إِلَی دَار»؛ مرگ از پوست به درآمدن است، نه پوسیدن. مرگ هجرت است. ما مرگ را می‌میرانیم، ما بر مرگ مسلّط هستیم، مرگ را زیر پا لِه می‌کنیم و به آن طرف می‌رویم. این بیان نورانی سید الشهداء (ع) در ظهر عاشورا در آن بحبوحه‌ای که شمشیر می‌زدند است که فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ»؛ مبادا خدای ناکرده کوتاه بیایید، مرگ یک پلی است زیر پای شما، روی این پل پا می‌گذارید و به آن‌طرف پل می‌روید، «فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ تَعْبُرُ بِكُمْ»، همه خبرها آن‌طرف است! اگر این دو اصل روشن بشود که چه کسی ما را آفرید؟ و بعد هم به کجا می رویم؟ آیا می‌پوسیم یا از پوست به در می‌آییم؟ تمام غائله اخیر می‌خوابد‌. یاد مرگ از مهمترین عوامل تربیت است. (۱۴۰۱.۸.۱۱) @sooyesama
بروید کنار قبر آیت‌الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی هدیه‌ای به ایشان بدهید و بخواهید خدمت حضرت معصومه (س) مشرف شوند و ایشان را مجاب کنند تا تربیت معنوی شما را برعهده بگیرند. @sooyesama
پیامبر اعظم (ص): إِنَّ مُوسَى عَلَیْهِ السَّلَامُ لَمَّا نَاجَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ: یَا رَبِّ، أَ بَعِیدٌ أَنْتَ مِنِّی فَأُنَادِیَکَ أَمْ قَرِیبٌ فَأُنَاجِیَکَ؟ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِ: أَنَا جَلِیسُ مَنْ ذَکَرَنِی، فَقَالَ مُوسَى: یَا رَبِّ، إِنِّی أَکُونُ فِی حَالٍ أُجِلُّکَ أَنْ أَذْکُرَکَ فِیهَا، فَقَالَ: یَا مُوسَى، اذْکُرْنِی عَلَى کُلِّ حَال. هنگامی‌که موسا (ع) با خدای عز و جل مناجات می‌کرد، گفت: آیا دوری که صدایت کنم یا نزدیکی که نجوایت کنم؟ و خدا بدو چنین وحی نمود: من هم‌نشین کسی هستم که یادم کند. سپس موسا (ع) گفت: ای پروردگار من، گاه در حالی هستم که تو را برتر از آن می‌دانم که در آن حال، یادت کنم. اما خدا فرمود: ای موسا، در هر حال به یادم باش. (بحارالانوار، ج۹۰، ص۱۵۳) @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
امروز سال‌روز بزرگ‌داشت مفسر کبیر، فیلسوف کامل و عارف مکمل حضرت علامه طباطبایی است. حمد و ۱۱ توحید را به روح بلندش تقدیم نماییم. @sooyesama
base.apk
42.72M
📚نرم افزار آثار علامه طباطبایی برای گوشی (کتاب بدایه و نهایه با چند شرح، اسفار و بقیه کتابهای کلامی و فلسفی...) @sooyesama
پیامبر خاتم (ص): لمْ يُعْبَدِ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْءٍ أَفْضَلَ مِنَ اَلْعَقْل خداوند عز و جل، به چیزی برتر از عقل، بندگی نشده است (صدوق، الخصال، ج۲، ص۴۳۳) @sooyesama
ابن ترکه در انتهای قواعد توحید گوید: تمامی علوم در ما موجودند لیکن به علت وجود حجاب‌هایی که مانع ظهور آنها هستند آن علوم ظاهر نشوند. مخفی نماند که ظهور آنها گاهی به واسطه حرکات لطیف فکری روحانی و بعد از مسلط نمودن قوه قدسیّه بر دو قوه وهمیه و متخیله ‌و سایر قوای جسمانی و با تهذیب اخلاق و آراستن نفس به اخلاق حسنه میسّر است و گاهی به واسطه تسکین متخیّله و متوهمه و لجام زدن به آن‌دو و بازداشتن‌شان از حرکات مضطرب و مشوش، و بعد از تسخیر قوای جسمانی با تزکیه و تصفیه است. و هردو طریق نزد اکثر محققان و صاحب‌نظران و اصحاب مجاهده حق است. (رساله لقاء الله، ص۲۰۸) @sooyesama