eitaa logo
به سوی سماء
948 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
473 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
(جاده سیاهکل به دیلمان) @sooyesama
به صحرا شدم. عشق باریده بود و زمین تر شده بود. چنان‌که پای به برف فرو شود، به عشق فرو شدم. @sooyesama
امام سجاد (ع) به زینب کبری (س)، فرمود: «يا عمة أنت بحمد الله عالمة غير مُعَلَّمة، و فَهِمة غير مُفَهَّمة؛ عمه جان، شما به لطف الهی بی‌تعلیم دانایید، و بی‌تفهیم فهیم هستید!» پیامبران و امامان، سخن لغو، تملق و... ندارد. آنها تنها متن واقعیت را بیان می‌دارند؛ «ما ینطق عن الهوی». بنابراین زینب (س) دارای علم لدنی الهی است، که گونه‌ای عصمت علمی به‌دست می‌دهد. و نزد اهل معرفت روشن است که عصمت علمی، پس از عصمت عملی، و متفرع بر اوست: «ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا» (انفال/۲۹). باید توجه داشت که عصمت علمی و عملی، درجاتی دارند که نهایت آن، در پیامبر خاتم (ص) و حضرات ائمه (ع) پدیدار شده است. @sooyesama
در رساله اعتقاداتم گفته‌ام: اعتقاد من این است که صحف علوم عقلی و عرفانی اساسی و اصيل, تفسير انفسی خطاب محمدی و کشف تام احمدی‌اند - صلى الله عليه و آله و سلم. بدون دراست و تعلیم و تعلم آنها فهم اسرار نهفته در آیات و روایات برای نفوس غير مكتفيه حاصل نمی‌شود، فافهم. (هزار و یک کلمه، کلمه ۱۵۵) @sooyesama
علامه طباطبایی می‌فرمود: اكثر افرادى كه موفّق به نفى خواطر شده و توانسته‌اند ذهن خود را پاک و صاف نموده و از خواطر مصفّا كنند و بالاخره سلطان معرفت براى آنان طلوع نموده در يكى از اين دو حال بوده است: ۱. در حين تلاوت قرآن مجيد و التفات به خواننده آن، كه چه كسى در حقيقت قارى قرآن است و در آن وقت بر آنان منكشف مى‌شده است كه قارى قرآن خداست جلّ جلاله. ۲. از راه توسّل به حضرت اباعبدالله الحسين علیه‌السلام، زيرا آن‌ حضرت را براى رفع حجاب و موانع طريق نسبت به سالكين راه خدا عنايتى عظيم است. (رساله لُبّ اللّباب، ص ۱۵۰) @sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چون عود نبود، چوبِ بید آوردم رویِ سیه و مویِ سپید آوردم چون خود گفتی که نااُمیدی کفرست فرمان تو بُردم و اُمید آوردم (منسوب به شرف‌الدین یحیی مَنیری) @sooyesama
امام صادق (ع): منْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً. فَقِيلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ . هركس براى خدا دانش بياموزد، بدان عمل كند و به ديگران بياموزد در ملکوت آسمان ها بزرگش خوانند. پس گويند: آموخت براى خدا، عمل كرد براى خدا، تعليم داد براى خدا. (اصول کافی،ج ۱، ص ۳۵) @sooyesama
بدون هیچ دغدغه و وسواس، حضرت فاطمه دختر پیغمبر (ص) دارای عصمت بوده است. علمای بزرگی مثل شیخ مفید و علم‌الهدی سید مرتضی به آیات و روایات نصّ بر عصمت آن جناب فرمودند و حق با آنان است، و شخص مکابر سخت محکوم و مغلوب است. آن جناب صلوات الله علیها گوهری قدسی در تعیّن و صورت انسی بوده است، پس آن حضرت انسیه حوراء و عصمت کبرای الهی است. و حقیقت عصمت نیرویی نوری و ملکوتی است که دارنده‌اش را از هرچه که موجب عیب و زشتی انسان است (از قبیل پلیدی گناهان و آلودگی‌ها و سهو و نسیان و دیگر رذائل نفسانی) عاصم و حافظ است. و آن کسی‌که صاحب عصمت است از لغزش در تلقّی وحی و دیگر القائات سبّوحی آن‌سویی مصون است، و در جمیع شئون عبادی و خَلقی و خُلقی و روحانی و جز آنها از اول امر محفوظ است... اکنون که دانستی بقیه نبوّت و عقیله رسالت و ودیعه مصطفی و زوجه ولی‌الله و کلمه تامّه الهی فاطمه (س ) صاحب عصمت است هیچ اشکالی ندارد که در فصول اذان و اقامه نمازت به عصمت آن جناب به این عبارت: «اشهد انّ فاطمة بنت رسول الله عصمة الله الکبری» و یا مشابه آن شهادت دهی [به نیت تیمن و تبرک، نه جزء اذان]. (شرح فصّ حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیة. ص ۱۵۳) (س) @sooyesama
[شبلی را] به خواب دیدند. پرسیدند: بازار آخرت چگونه یافتی؟ گفت: بازاری است که رونق ندارد درین بازار، مگر جگرهای سوخته و دل‌های شکسته. و باقی همه هیچ است. که این‌ها سوخته را مرهم می‌نهند و شکسته را بازمی‌بندند و به هیچ، التفات نمی‌کنند. (تذکرة‌الاولیاء، ذکر شیخ ابوبکر شبلی) @sooyesama
ارونیه اوپانیشاد به عالمی پست به نام مهارئوروه اشاره می‌کند که جایگاه مرتاضان بدعت‌گذار است. مرتاضان بدعت‌گذار کسانی بودند که بنده حواس جسمانی بودند و برای کسب قدرت، ریاضت می‌کشیدند و فاقد جنانه (اشراق) بودند. @sooyesama
توصیه معنوی رهبر انقلاب برای موفقیت جبهه مقاومت که در سایت رهبری منتشر شد: ۱. سوره فتح ۲. دعای ۱۴ صحیفه سجادیه ۳. دعای توسل تنها راه کمک در شرایط کنونی، دعای خیر و انفاق مالی است. @sooyesama
ابوعبدالله مغربی گفت: فقیرِ صادق کسی است که مالک هر چیزی است، ولی مملوک هیچ چیز نیست. ذوالنون مصری گفت: فقیرِ صادق کسی است که با هیچ چیز آرام نگیرد، ولی همه با او آرام گیرند. ابوالحارث اولاسی گفت: درویشِ صادق کسی است که خود با هیچ چیز انسی نمی‌گیرد، ولی همه به او انس گیرند. (اللّمع فی التصوف) @sooyesama
یکی از بهترین شواهدی که دلالت دارد بر اینکه ظهور این طایفه [صوفیه] از تعلیم و تربیت ائمه شیعه سرچشمه می‌گیرد، این است که همه این طوایف (که در حدود ۲۵ سلسله کلی و هر سلسله منشعب به سلسله های فرعی متعدد دیگر است) به استثنای یک [یا دو] طایفه، سلسله طریقت و ارشاد خود را به پیشوای اول شیعه منتسب می‌سازند. و دلیل ندارد که ما این نسبت را تکذیب نموده و به واسطه مفاسد و معایبی که در میان این طایفه شیوع پیدا کرده، اصل نسبت و استناد را انکار کنیم یا حمل به دکان‌داری بنماییم. زیرا سرایت فساد در میان طایفه‌ای از طوایف مذهبی، دلیل بطلان اصل انتسابشان نیست و اگر بنا شود شیوع فساد در میان طایفه‌ای دلیل بطلان اصول اولی شان باشد باید خط بطلان به دور همه مذاهب و ادیان کشید و همه طبقات گوناگون مذهبی را محکوم به بطلان نمود و حمل به دکان‌داری و عوام فریبی کرد. رسالت تشیع در دنیای امروز (گفتگویی دیگر با هانری کربن)، ص ۹۴ @sooyesama
امام صادق (ع): إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَيَسْكُنُ إِلَى اَلْمُؤْمِنِ كَمَا يَسْكُنُ اَلظَّمْآنُ إِلَى اَلْمَاءِ اَلْبَارِد به‌راستى كه مؤمن در جوار مؤمن [باایمان‌تر] آرام مى‌یابد همان‌گونه كه تشنه‌كام به آب گوارا آرامش مى‌يابد. (الکافی، ج ۲، ص ۲۴۷) @sooyesama
چون بر این شرایطی که در ضمن این مختصر نوشته شده است مداومت نمایند و ظاهر و باطن خود را بدین مستقیم گردانند، اگر از واردات و واقعات و مکاشفات و مشاهدات و تجلیات اثری نیابند، دل فارغ و آسوده خاطر دارند که حق تعالی درِ مکر و استدراج بر ایشان بسته است و پردهٔ عصمت بر ولایت ایشان فرو گذاشته تا چون از دام‌گاه شیطان لعین و نفس و هوا بیرون جهند، همه را به یک‌بار در کنار ایشان بنهد با زیادت‌های دیگر که "ما لا عین رأت و لا اذن سمعت و لا خطر علی قلب بشر". (تصحیح و تحقیق رسالهٔ «ذکر خفی»، ص۳۰۷) @sooyesama
امیر مؤمنین (ع): مِن کفّاراتِ الذُّنوبِ العِظام إعانةُ المَلهُوفِ و التَّنفیسُ عَنِ المَکرُوب. یکی از کفاره‌های گناهان بزرگ کمک به ستم‌دیده و غم‌زدایی از اندوهگین است. (نهج‌البلاغه، حکمت ۲۴) @sooyesama
این طایفه [راسخون در علم] مردمی هستند که به پروردگار خود ایمان آورده، و بر ایمان خود استواری به خرج دادند. در نتیجه خدای سبحان هم هدایتشان کرد و عقولشان را تکمیل فرمود و نتیجهٔ کمالِ عقلشان این شد که سخنی جز با داشتن علم نگویند، و عملی جز با علم به صحت آن، انجام ندهند. به همین جهت خدای عزوجل ایشان را راسخین در علم نامید و به کنیهٔ «اولوالالباب» یاد کرد. (تفسیر المیزان، ج۳، ص۴۸) @sooyesama
در کتب و رسائل ارباب سیر و سلوک مثل تحفة الملوک سید بحرالعلوم و غیرها، احوالی از خودشان در اثناء سیر و سلوک خبر می دهند، مثلا در همین تحفه فرماید: "از جمله آثار، به صدا درآمدن قلب است و در مبادی، آوازی مانند آواز کبوتر و قمری از او ظاهر شود و...". و هم‌چنین دیگران حکایاتی از خود دارند. غرضم این است که آگاهی بدین گونه احوال، رهزنت نشود که باید به همان کیفیت برای تو هم پیش آید. چه اینکه برای هر شخص به وفقِ اقتضای استعداد و ترکیب ِمزاج و قابلیت او در اثنای سیر و سلوک، وارداتی روی می‌آورد. همان‌طور که چهره‌ها و لهجه‌ها مختلفند، استعدادها نیز مختلفند و مطابق اختلاف استعداد، واردات قلبی نیز گوناگون‌اند. (هزار و یک نکته، نکته ۸۸۰) @sooyesama
...جای شهدا خالی... @sooyesama