eitaa logo
ثریای کویر ایران
115 دنبال‌کننده
519 عکس
102 ویدیو
8 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
34.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️سالروز شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها... ▪️معامله نیست! عشق است... @Sorayya_ir
ثریای کویر ایران
همسایه سایه‌ات به سرم مستدام باد لطفت همیشه زخم مرا التیام داد وقتی انیس لحظه تنهایی‌ام توئی تنها د
جایی که کوه خضر به زحمت بایستد شاعر چگونه پیش تو راحت بایستد نزدیک می‌شوم به تو، چیزی نمانده است قلبم از اشتیاق زیارت بایستد بانو سلام! کاش زمان با همین سلام در آستانهٔ در ساعت بایستد و گردش نگاه تو در بین زائران روی من ـ این فتاده به لکنت ـ بایستد تا فارغ از تمام جهان روح خسته‌ام در محضر شما دو سه رکعت بایستد بانو اجازه هست که بار گناه من در کنج صحن این شب خلوت بایستد؟ در این حرم هزار هزار آیهٔ عذاب هم وزن با یک آیهٔ رحمت بایستد باید قنوت حاجت بی‌انتهای ما زیر رواق‌های کرامت بایستد شیعه به شوق مرقد زهرا به قم رسید طاقت نداشت تا به قیامت بایستد آنکس که جای فاطمه در قم نشسته است در روز حشر هم به شفاعت بایستد تو خواهر امام غریبی و این غزل با بیت‌هاش در صف بیعت بایستد من واژه واژه عطر تو را پخش می‌کنم حتی اگر نسیم ز حرکت بایستد... @Sorayya_ir
ثریای کویر ایران
💠تبلیغ جذب داوطلب برای نیروی نظامی (جنگ) در یکی از مساجد روسیه 🔹۱.۴۰۰.۰۰۰ روبل پس از انعقاد قرارداد
💠چند نکته درباره روسیه و مردم آن 🔹رشد سریع اسلام در روسیه باعث شده حاکمیت به دنبال تقویت خوانش مناسبی از اسلام باشد که با سیاست های کلان کشور همسوتر است. براساس اظهار نظر سیاسیون روس، الگوی اسلامِ ایرانی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و الگوهای عربستانی و مصری در تقابل با آن‌تعریف شده است. 🔹جوانان در روسیه، از نسل دوران شوروی سابق فاصله گرفته و به عنوان طرفداران جنگ تمدنی با اوکراین به حساب می آیند. خلاف همین مسئله تا حدودی برای میانسالان و پیران صادق است. 🔹برخلاف نسل سرد و منفعل دوران شوروی سابق، نسل روسیه جدید بشدت گرم و اهل کنشگری اجتماعی است و جوان موفق، جوان کنشگر و فعال تعریف شده است. 🔹ال جی بی تی در روسیه ممنوع هست و به عنوان امری قبیح معرفی می گردد. این قبح با استناد به هنجارهای انسانی و اجتماعی تعریف می گردد و نه استناد به احکام شریعت و دین! 🔹خانواده در نگاه جوانان و برنامه های حاکمیت محوریت دارد و طبق مشاهدات، درصد بالایی از جوانان، زندگی مطلوب و آرمانی خود را در گرو تشکیل خانواده می دانند. از این جهت و در مقایسه با جوانان ایران و خیلی از کشورهای دیگر، به نظر برنامه های حاکمیتی روسیه پیشگام به نظر می رسد! در نسبت با غرب، با اختلاف بسیار زیادی روسیه پیشتاز است. 🔹مباحث تمدنی عمیقا برای حاکمیت روسیه و علی الخصوص نسل جدید روسیه(پس از فروپاشی شوروری ۱۹۹۱) مهم است. 🔹سبک زندگی سالم، خواب منظم و به موقع، ورزش روزانه، استفاده از غذاهای سالم، عدم خوردن غذای سنگین در وعده شام و حذف وعده شام با خوردن عصرانه، استفاده از سبزیجات و میوه، عدم استفاده از مواد مضری چون نوشابه و ... به بخشی از فرهنگ غالب روسی تبدیل شده؛ همانگونه که مصرف الکل بخش غالب و پر رنگی از اقتصاد و فرهنگ روس ها است. 🔹نسل قدیم و تا حدودی جدید روسیه، حس بی اعتمادی بالای نسبت به غریبه ها دارند و بسیار این مسئله شایع هست و معمولا به سادگی اعتماد نمی کنند اما پس از اعتماد، به سادگی بی اعتماد نمی شوند! 🔹مردم روسیه خصوصا نسل دوره شوروی، بشدت اهل خرافه و شایعه پردازی و روایت های مشکوک و ناصحیح از وقایع اطراف و روزمره شان هستند. @Sorayya_ir
ثریای کویر ایران
یارب گاه‌گاهی حالِ این اشتباهی را اشتباهی خوب کُن...
خسته‌ام؛ خسته ازین "سخت" دوام آوردن مثل جان کندنِ یک شعله‌ی کوچک در باد...
🚩 اذا غاب سید؛ قام سید...
💠۶۳ سال! 🔹عجب حکایتی شده! یکی را قمری حساب می کنند، یکی را شمسی که بشود ۶۳ سال! خب که چه! چه نتیجه ای میخواهید بگیرید؟ حالا اگر حسین فهمیده ۱۳ بود! اگر باکری و همت و باقری و کاوه و زین الدین ۶۳ نبودند، نباید از آنها گفت؟ 🔹روایت شجاعت و مرادنگی و مسلمانی را رها کرده اید و به عدد چسبیده اید! که چه بشود؟ مثلا طبقه ویژه ای برای شهدای دلتان باز کرده اید که اینها شهدای فلانند و ....! 🔹وظیفه ما برانگیختن احساسات به هر قیمتی و هر داستانی نیست! درد ما، گرفتن اشک نیست! آیین ما، آیین انسان سازی، ایثار، رشادت، فدا شدن و ثابت قدمی برای امر مقدس است! 🔹بگویید که مهم نیست که‌سن اش چند بود، مهم نیست که به چه زبانی تکلم می کرد؛ اما مهم است که برای چه می جنگید! برای چه ایستاد! برای چه تا لحظه آخر استقامت و مبارزه کرد. برای چه به جنگ آمده بود و چه پیامی داشت. وقتی که آخرین تلاش ها را میکرد! چهره اش را عیان نکرد که تسلیم شود و خود را به بی تحرکی نزد که احساس کنند مرده! نشسته، پای مبارزه خود ایستاد و تا ابد زنده ماند و چوبی را که اطرافش بود، برداشت و به سمت شرارت نشانه رفت تا بگوید ابزار برایش مسئله نیست، بلکه مبارزه با ظلم با هر ابزاری می شود... چه توصیف قشنگی دارد شاعر: با تیر، نشد تیغ، نشد چوب، نشد سنگ با هرچه به دستم برسد آمَدِه‌ام جنگ 🔹پی نوشت: بهتر نیست بجای روایت آب و تاب دار داستان ۶۳ ساله ها، به دنبال پیدا کردن چوب های اطرافمان یا هر چیزی که به دستمان می رسد برای مقابله با دشمن باشیم؟! @Sorayya_ir
ثریای کویر ایران
💠۶۳ سال! 🔹عجب حکایتی شده! یکی را قمری حساب می کنند، یکی را شمسی که بشود ۶۳ سال! خب که چه! چه نتیجه
و آنها که حاضرند در دل و جان؛ نباید یادشان کرد... آنها رها هستند در خیال... نیازی به گفتن نیست چرا که خدا فراتر از این واژه‌ها كشیده آنان را
💠ژنرال وایزمن، وزیر دفاع اسرائیل: استراتژی جدید اسرائیل،نابودی کامل مصر و سوریه است. 📚روزنامه اطلاعات ۵ آبان ۵۶ 🔹پی نوشت: در زمان شاه که جمهوری اسلامی وجود نداشت، اسرائیل کشورها را به نابودی تهدید می کرد! @Sorayya_ir
💠اسرائیل با زمان می‌جنگد... ✍ دکتر محمدمهدی مجاهدی 🔹 دور حوادثِ تلخْ تند شده و امواج پرفشار اخبار همه‌ی ذهن و ضمیر مردم را به‌سوی نومیدی از هرگونه امکان رهایی جهت داده، و با اجبار پرفشار امواجِ اخبار، همه سوگیرانه فکر می‌کنند که کار دیگر از کار گذشته و یک‌سره شده. 🔹 در چنین وضعی، گاهی خوب است سرمان را از درون این موج‌های تند و از زیر آوار اخبار بیرون بیاوریم و از افق نزدیک و بسته‌ی این‌جا و اکنون فراز بگیریم و تصویر بزرگ‌تر را در آیینه‌ی افق‌های گسترده‌تر تماشا کنیم. 🔹 این گستردن گستره‌ی دید، این کلان‌نگری، می‌تواند گاهی کمک ‌کند که جوگیر نشویم، یعنی ذهن و روان‌مان زیر آوار اجبارآلود اخبار دفن و خفه نشود تا بتوانیم درک‌و‌دریافت‌مان را از حوادث باز تنظیم و متوازن کنیم و خود را در موقعیت جدید بازیابی و بازسازی کنیم. 🔹 تصویری که در روزهای اخیر نسیم نیکلاس طالب از افق گسترده‌تر تحولات ترسیم می‌کند، به جای آرزواندیشی یا بیان آرزو در قالب اندیشه، چنین کارویژه‌ای دارد. او می‌نویسد: «به یاد داشته باشیم که کشتار، هر قدر هم هوشمندانه و زیرکانه باشد، در بهترین حالت، بر بقا نمی‌افزاید [و چه‌بسا بخت فنا را بالا می‌برد]. اسرائیل با نصرالله و جانشینان او نمی‌جنگد؛ با زمان می‌جنگد [یعنی دیر یا زود محکوم به فنا ست].» 🔹«تکرار می‌کنم: اگر بقای تو ایجاب می‌کند پیوسته شمار بیش‌تر و بیش‌تری از مردم را بکشی، و پای ابرقدرتی (موقت) را به میان بکشی که رژیم‌های شکننده‌ی اطرافت را به توهم صلح، سر پا نگاه دارد، معنای صاف و سرراستش این است که پایدار و تاب‌آور نیستی.» 🔹 نکته‌‌ی نسیم طالب این نیست که «خون بر شمشیر پیروز است» یا «خوش باش که ظالم نبرد راه به منزل.» بلکه، در چارچوب نظریه‌های تکاملی بقا (به‌ویژه بقای ارگانیسم‌های پیچیده‌ی اجتماعی و سیاسی)، او دارد نکته‌ی بنیادین دیگری را درباره‌ی منطق ناممکن امنیت و بقای رژیم اسرائیل بیان می‌کند. 🔹 نکته‌ی نیکلاس طالب این است که علی‌الاصول، امنیت و قرار و ثباتِ پایدار در الگوریتم «پروژه‌ی دولت‌سازی اسرائیل» تعبیه نشده است. 🔹 اسرائیل، به‌مثابه‌ی یک پروژه ملت-دولت‌سازی، چون تداوم و بقایش در گرو کشتار همیشگی و فزاینده‌ی دیگران است، و برای این کشتار و سر پا ماندن، همیشه به قیم و بزرگتر نیازمند است، محال است که با زیست‌محیطش سازگار ‌شود و به همین علت، سرنوشتی جز بی‌ثباتی و بی‌قراری و ناپایداری مدام و، در نهایت، فنا و واپاشی ندارد. 🔹 پیچیدگی و پیش‌رفتگی عملیاتی و اطلاعاتی و جنگ‌افزاری اسرائیل ناگزیر و همیشه نیازمند آمریکا به‌مثابه‌ی قیّمی (موقت) و در خدمت کشتار همیشگی و فزاینده‌ی دیگران در زیست‌محیط این رژیم است. به همین علت، این پیچیدگی‌ها و پیش‌رفتگی‌ها، در ستیز ناگزیر و گریزناپذیر اسرائیل‌ با زمان، چیزی بر پایداری و تاب‌آوری این رژیم نمی‌افزاید. اسرائیل پروژه‌ای خودویران‌گر است. @Sorayya_ir
الشوک و القرنفل (خار و گل میخک)ا.pdf
4.12M
💠خار و گل میخک 🔹ترجمه کتاب شهید بزرگوار مجاهد کبیر شهید یحیی سنوار توسط یک جوان افغانستانی در کابل با عنوان «خار و گل میخک» انجام شده است. @Sorayya_ir
بس است هر چه کشیدم از این زمانه بس است ستون پشت مرا نشکنید شانه بس است کلام چیست بجز حرف‌های چسبیده؟ برای شاعر لب دوخته ترانه بس است نشد به پای هدف تیر طاقتم بخورد برای بخت سیاهم همین نشانه بس است به خون دل زده‌ام نان و سیر از جانم نشستنم به تماشای سفره‌خانه بس است فروختم به شما مفت، زندگانی را جناب مرگ! ضرر می‌کنید! چانه بس است @Sorayya_ir
ما نه! من نوعی نه! من! خودِ خودِ من، چه وظیفه ای دارم؟ برگزاری مراسم؟ از جنس ختم! یا کمک نقدی؟ یا سکه؟ توئیت و استوری زدن؟ ژست طرفدار مظلوم گرفتن؟ تحلیل جنگ از جنس تحلیل های که برای رسانه های جهادی جنگ سوریه نوشتم!؟ ترسیم شهری ویران؛ و بیغوله های که هر بخشش پر از اعضای بدنِ مردان و زنان و کودکان هست و بوی خون... همدلی با خانواده ای که پدر و مادر و پسر زیر آوارند! و فقط یک دختر تنها... کلافه ام، شاکی ام... در جنگ حق و باطل بجای نبرد رو در رو با اهریمن رذل و پَست تاریخ روزگار، در شرایطی که همه جبهه باطل به میدان نبرد علیه حق آمده! منِ افلیجِ عاطلِ لال و کور و کر! باید بنشیم و کارهای بالا را انجام دهم؟! اصلا انجازات کارهای فرهنگی ام چه بوده! شایدم‌هم اصلا ضدفرهنگ... با چه رویی باید دم از انتظار و دیدار امام‌ بزنم؟! چه باید می کردم که خونم را لایق ریختن در راه... اصلا خونی که خرج این پیکارِ مقدسِ انسانی علیه شر مطلق نشود، پشیزی می ارزد؟! در کربلای امروز، وقتی در میدان با مظلوم نیستم پس... زجری که میکشم از امروز نیست! از غرورها، منیت ها، بی تقوایی ها و گناهان دیروز است... حالا که زندگی دنده عقب ندارد، می شود... خدایا می شود زندگی را بر من تلخ کنی و جانم را بخری، تا آرام گیرد... خدا... @Sorayya_ir
🇮🇷 شرم بر من اگر حریم تو، پیش چشمان من شکسته شود... ❤️🤍💚
🔹دارم تصور می کنم گوش شیطان کر، روزی اگر این قانون اجرایی شود چه افتضاحی به بار خواهد آمد! 🔹این آقازاده ها را پدرانشان گردن نمی گیرند حالا مردم محروم یک منطقه باید اینها را هم تحمل کنند؟! @Sorayya_ir
ثریای کویر ایران
🚩اربعین، عمود آخر است… ♦️عمودِ آخر که ابتدای آغوش امام است. و چه نزدیک است عمودِ آخر تاریخ، تا جانِ
💠مانور نظامی 🔹تا به حال به سفر اربعین نرفته ام اما تا دلتان بخواهد روایت خوانده ام از سختیِ راهش از همدل بودنِ زائر هایش از برکت مسیرش از اتحاد بین مومنینش روایت مادری که رخت عزای نوکر های ابا عبدالله را در تشت قرمز رنگ قدیمی اش می شوید پدری که سایه می شود پسری که آب می آورد دخترکی که دستچین خرمای امسالِ باغِ پدرش  را در موکب کوچکش چیده و به زائر ها تعارف می کند همه باهم خانواده می شوند مهم نیست اهل لبنان باشی یا ایران عراقی باشی یا پاکستانی همه زیر یک خیمه زندگی می کنیم جنگ که شروع شد کربلا را دیدم، اربعین را بیشتر با این تفاوت که دیگر هیچ جا امن نیست روضه ها کاملا مجسم اند و عشاق به مولایشان نزدیک تر تشنگی و گرسنگی دیده می شود درد از چشم های کودکان جنگ دیده پیداست با خودم فکر کردم اربعین، تنها مسیرِ رسیدن به کربلا و سپس ظهور نیست اربعین، جدای سازش قلب ها یک مانور نظامی برای همبستگی و اتحاد جبهه مقاومت بود من دل های نزدیک جبهه ی مقاومت را دیدم من گذشتن از مالشان را برای کمک به گرسنگانِ آواره ی جان بر کف بیروت دیدم من نذر مادر هارا برای پیروزی فلسطین دیدم اینجاست که فهمیدم هیچ چیز در این دنیا بی قاعده نیست... اینجاست که حس کردم اربعین درس آموختیم تا در عصرِ مقاومت درس پس دهیم یک دل شویم و یکصدا تا پیروزی و ظهور @Sorayya_ir
ثریای کویر ایران
الهي، لطف فرموده اي اين کمترين را با کتب اشنا کرده اي، لطفت مزيد بفرما و با صاحبان کتب اشنايش کن! ال
💠السابقون السابقون 🔹بهشتی‌ها اهل سبقت‌اند. عجله دارند برای خوب‌شدن، برای خوبی‌کردن، برای توبه، برای ترک گناه، برای رفتن و رسیدن. زمان، برایشان مهم است. وقت تلف نمی‌کنند. خودِ خدا هم بنده‌هاش را به سبقت دعوت می‌کند؛ به سرعت‌گرفتن، به کنارگذاشتنِ تنبلی و سستی. به سمتِ بهشت نمی‌شود آهسته و بی‌حوصله راه رفت. برای بهشت باید مشتاقانه دوید. باید سرعت گرفت...  @Sorayya_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠زنده باد زندگی... 🔹شاید آن روزها تصورش هم نمیکردم و نمیکردیم که مثلا چند سال بعد، اینقدر بازار گردشگران کساد شود! رشد ۱۴۷ درصدی حضور گردشگران و بیش از ۲۶ هزار گردشگر در سال ۱۳۹۷ از سه کشور آلمان، ایتالیا و فرانسه برای خیلی ها جالب بود! حتی خودمان. 🔹خاطرم هست که مثلا یک روز، ۴۷ گروه گردشگری از کشورهای مختلف برای بازدید آمدند؛ آن روزها گاه دوستان موقع ناهار، مجبور می شدند غذا را رها کنند و به استقبال گردشگران بروند و برخی کلا قید غذا را میزدند تا گردشگران معطل نشوند. کرونا اما ورق را برگردانند. 🔹پس از چند سال رکود، سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شاهد یک جهش در آمار گردشگران ورودی بودیم اما هنوز... 🔹پی نوشت: این ویدیو که توسط یکی از دوستان ارسال شد، مربوط به سال ۱۳۹۷ هست. بخشی از گفتگوی ما بصورت زنده، به مناسبت شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در برنامه زنده باد زندگی، که بواسطه باران شدید و ترافیک وحشتناک دیر به جام جم رسیدیم و بدو بدو به طرف استدیو رفتیم، هنوز در صندلی جلوس نکرده بودیم و داشتیم نفس نفس میزدیم که گفتند سه، دو، یک! و بیش از ۲۰ دقیقه مجری مسلط و دوست داشتنی برنامه آقای خسروی سوالاتی را پرسید که خب خلاف آن چیزی بود که تهیه کننده به ما گفته بود. @Sorayya_ir
💠درختِ آزادِ دربند! 🔹روستای پونل، حقیقتا چیزی کم از شهر ندارد. در کنار زیبایی های فوق العاده ای که دارد، یک قبرستانِ کوچکِ عجیب و غریب دارد با چند درختِ چند صد سالهِ بلوط یا بقول محلی ها مازو؛ 🔹اما روایت این قبرستان جالب تر از ظاهر آن است. اهالی روستا برای حل مشکلاتشان می آیند این قبرستان، و به سِخ یا درخت آزاد، پارچه ای سبز می بندند! و معتقدند اینجا زیارتگاه مقدس است! 🔹اعتقادات عجیبی دارند محلی ها! یکی از آنان روایت می کرد که ما برای حل مشکلاتمان، به این زیارتگاه(سِخ یا همان درخت آزاد) می آییم! روزهای یک شنبه، سه شنبه و شب جمعه، در ضلع جنوبی از مشرق به سمت مغرب نور می آید! این نور در واقع یک آدم است که پایین می آید و می گوید "من در مقرم مستقرم" و هر چه می خواهید باید به او بگویید! و هیچ کس نمی تواند چهره اش را ببیند! 🔹بعد کمی ادامه داد که آدم ها که می میرند چه حضرت زهرا باشد چه پیامبر همه نور می شوند و حتی در بهشت جسمی دیده نمی شود! همه نور می شوند!* 🔹روایت های محلی اینگونه، هر چند شیرین اند اما در واقع، تلخ و خوفناکند! خوفناک نه از بابِ ظاهرِ رمزآلود و قرون وسطایی قبرستان و راوی[که حقیقتا غیر طبیعی و عجیب بود چهره راوی محلی]، بلکه از این جهت که چه کردیم در این همه سال!؟ برای رشد عقول و انفُس، و چرا نباید لطایف وجود آدمی پس از این همه سال به تفکری عمیق بنشیند؟ آیا هنوز، زمان آنکه درخت آزاد را از قیدِ بندهای سبزِ افکار پوسیده رها کنیم، نرسیده است؟ 🔹*پی نوشت: با این جمله، می شود متوجه افکار و عقاید راوی شد، هر‌چند مشخص است که اهالی آنجا به کدام مسلک و آیین هستند. @Sorayya_ir