eitaa logo
حسین سوزنچی
2.7هزار دنبال‌کننده
164 عکس
58 ویدیو
103 فایل
این کانال شخصی حسین سوزنچی است. کانال دیگری با نام یک آیه در روز دارم که تدبرهای روزانه‌ام را در آن می‌گذارم، به آدرس: @yekaye آدرس سایت souzanchi.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📌 مراسم دهه اول محرم ١٣٩۸ 🙏 شما دعوتید به 🙏 . . 📔 : حاج منصور دهقانی . 👈 : حجت الاسلام والمسلمین سوزنچی . 🎤 : حاج اسماعیل تذرو ، حاج مسعود دهقانی، حاج امیرشهابی . ⏰ از شنبه ۹ شهریور ماه از ساعت 20:30 . بندرعباس/رسالت شمالی / بالاتر از چهارراه پردیس/ خیابان نوروز/ روبروی دبیرستان نور/ مسجد و حسینیه حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)/ خیمه مجموعه فرهنگی انتظار ___ کانال مجموعه فرهنگی انتظار @intezar_ir
1.mp3
19.74M
ان شاء‌الله موضوع بحث این دهه محرم خواهد بود. ⛔️متاسفانه فایل جلسه اول ناقص ضبط شده است. فایل کامل این جلسه، بعد از جلسه نهم 👇 در همین کانال قرار داده شده است 🎧جلسه اول (شب اول محرم) نسبت مساله خانواده با عاشورا @souzanchi
خانواده عاشورایی (2).mp3
29.53M
🎧جلسه دوم (شب دوم محرم) تغییر وضعیت خانواده در دوره مدرن (چرایی بحرانی بودن وضعیت خانواده؛ نمونه: تغییر معنای «شغل» از خودشکوفایی به صرفاً کسب درآمد) @souzanchi
خانواده عاشورایی (3).mp3
27.56M
#خانواده_عاشورایی 🎧جلسه سوم (شب سوم محرم) تغییر وضعیت خانواده در دوره مدرن (آیا ما در مقابل این تغییر چاره‌ای نداریم؟ نمونه‌ای از راهکارها در مساله شغل + تفاوت نوع نگاه دینی به خانواده) @souzanchi
خانواده عاشورایی (4).mp3
27.06M
🎧جلسه چهارم (شب چهارم محرم) زن در خانواده: ⛔️انسان توسری‌خور و بی‌شخصیت () یا ⛔️زن را از خانه به خیابان بیاوریم () یا: ✅انتخاب آگاهانه خانواده و رشد احساس مسئولیت زن () 🌱ثمره کار اصلی زن در عرصه اجتماعی نیست؛ بلکه زمانی در جامعه مستقیما نقش‌آفرینی می‌کند که آن نقش را هیچ مردی نمی‌تواند انجام دهد: سلام الله علیها @souzanchi
خانواده عاشورایی (5).mp3
27.78M
#خانواده_عاشورایی 🎧جلسه پنجم (شب پنجم محرم) 🔹داشتن یا بودن: شکوفا شدن یا خودنمایی شهرت‌طلبی در #عصر_جدید ارزش انسان به چیست؟ #زن مسلمان به جای #خودنمایی #حجاب و #عفت را برگزید حجاب #پرچم است؛ لذا این اندازه با آن جنگ می‌شود 🔹تشکیل جامعه برای رفع نیاز، ضرورت #عدالت را ایجاب می‌کند؛ اما عدالت اولین گام برای خروج از حیوانیت است، نه آخرین گام. #عدالت تعیین و رعایت حدومرزهاست؛ اما قانون اصلی خانواده #مودت و #رحمت است که برداشتن حدومرزها و ایثار است #خانواده محل دریافت محبت بی‌دریغ برای شکوفا شدن و رسیدن به تجربه فراحیوانی در کودک؛ برای تربیت امثال #عبدالله_بن_حسن @souzanchi
خانواده عاشورایی (6).mp3
30.42M
#خانواده_عاشورایی 🎧جلسه ششم (شب ششم محرم) 🔹انسان اگر معیارش خودشکوفایی شد و نه #ثروت و #خودنمایی، آنگاه #حیا را برمی‌گزیند: #حیا از ممیزه‌های انسان و حیوان است: اگر #حیا داشتی، نظام سرمایه‌داری نمی‌تواند تو را استثمار کند 🔹 در تاریخ به #زن ظلم شده، اما اگر موقعیت زن در عالم را درست بفهمیم، و اینکه تفاوت زن و مرد به عرصه خانواده برمی‌گردد، نه یک رقابت اجتماعی، می‌فهمیم که ریشه ظلم در #جهالت بوده، نه #منفعت‌طلبی: جهالت= جهل + غلبه خشم و شهوت. اولی با آگاهی‌دهی حل می‌شود اما مشکل اصلی دومی است که حسین ع برای رفع جهالت آمد: لیستنقذ عبادک من الجهالة @souzanchi
خانواده عاشورایی (7).mp3
29.91M
#خانواده_عاشورایی 🎧جلسه هفتم (شب هفتم محرم) 🔹#ظلم_به_زن ریشه در #جهالت دارد نه #منفعت‌طلبی؛ واگر موقعیت زن در خانواده درست فهمیده شود موقعیت انسانی او و نحوه احقاق حقوق و جایگاه او، که لطمه به او نزند، معلوم می‌شود: #إنهن_یغلبن_العاقلَ و #یغلبهن_الجاهلُ؛ زن با سبک خویش است که در جنگ هم بر دشمن غالب می‌شود: اثبات پیروزی حسینیان در خود کربلا توسط حضرت زینب س 🔹 اگر پیوند عاطفی خانواده مورد توجه باشد درمی‌یابیم که چرا تاکید اصلی بر #حقوق و #احترام_به_والدین است،و تاکید بر #حقوق_کودک به سبک غربی ونادیده گرفتن جایگاه والدین، ریشه خانواده را می‌زند؛ البته فرزند حقوقی دارد، اما نه از جنس غربی: برخورداری از نام نیک، ادب شدن، برای ازدواجش دست بالا زدن؛ و ... (توضیحی درباره روایت: کودک هفت سال اول امیر است، و هفت سال بعدی عبد) @souzanchi
✅ توجه فایل با کیفیت جلسه هشتم رسید. از این رو، فایل قبلی را حذف کردم و فایل جدید اکنون بارگذاری شد:
خانواده عاشورایی (8).mp3
36.79M
🎧جلسه هشتم (شب هشتم محرم) 🔹ادامه شرح روایت: هفت سال سوم، وزیر است: بحثی درباره جوان در خانواده و مساله تربیت: آیا تربیت برعهده خانواده است یا نظام؟ 🔹حضرت علی اکبر و الگوی تربیت جوان @souzanchi
خانواده عاشورایی (9).mp3
33.53M
#خانواده_عاشورایی 🎧جلسه نهم (شب تاسوعا) 🔹مفهوم إخوة اعم از برادری و خواهری است و این مهمترین رابطه بین مومنان است که ابتدا در خانواده شکل می‌گیرد. این بعد از فرزندی، دومین تجربه مهم انسان در ارتباطات اجتماعی است، نه کاملا معامله‌محور و در عرض هم؛ ونه کاملا طولی. تجربه کردن رابطه برادری-خواهری در ذیل رابطه ولایی با والدین، انسان را آماده زندگی تحت لوای ولایت امام ع می‌کند @souzanchi
حسین سوزنچی
ان شاء‌الله موضوع بحث این دهه محرم #خانواده_عاشورایی خواهد بود. ⛔️متاسفانه فایل جلسه اول ناقص ضبط
خانواده عاشورایی (1).mp3
15.94M
🎧فایل کامل جلسه اول (شب اول محرم) نسبت مساله خانواده با عاشورا ✅ فایل قبلی این جلسه ناقص بود که اکنون فایل کامل جلسه تقدیم می‌شود @souzanchi
💢 موضوع سخنرانی سوزنچی: الگوی برادری در دین @souzanchi
حسین سوزنچی
💢 موضوع سخنرانی سوزنچی: الگوی برادری در دین @souzanchi
الگوی برادری در دین (1).mp3
25.42M
الگوی (1) 🎧 جلسه اول (شب تاسوعا) 🔹 اشتباهات محاسباتی انسانها و متدینین 🔹 ضرورت ارتقاء از به در برای رسیدن به ظهور @souzanchi
حسین سوزنچی
#خانواده_عاشورایی 🎧جلسه نهم (شب تاسوعا) 🔹مفهوم إخوة اعم از برادری و خواهری است و این مهمترین رابط
خانواده عاشورایی (10).mp3
33.53M
🎧جلسه دهم (شب عاشورا) 🔹جایگاه در نقش ولیّ و مدیر خانواده می‌تواند ما را با نقش ولایت آشنا کند. 🔹اگر کف است و هدف اصلی و () است، پس منطق اصلی روابط خانوادگی، نیست؛ حق، یعنی اختیار؛ و اگر کسی مسئولیت بیشتری دارد باید اختیارات گسترده‌تری داشته باشد. 🔹 ولایت مرد در خانه یعنی مسئولیت سنگین او، نه‌تنها تامین ، بلکه و ... و هر مسئولیت دیگری اولا برعهده مرد است؛ و البته از زن و بچه‌ها کمک می‌گیرد و به آنها نقش می‌دهد: یک مدیر همه کارها را خودش نمی‌کند، اما مسئول همه کارهاست. 🔹 است، حتی پدر بچه‌های ناخلف؛ و نه‌تنها بر شهادت خوبان، بلکه از انحراف ناخلفان هم بسیار اذیت می‌شود @souzanchi
هدایت شده از یک آیه در روز. گزیده
ظهر عاشورا.mp3
21.31M
سخنرانی #ظهر_عاشورا هیأت انتظار. بندرعباس @souzanchi
خانواده عاشورایی (11).mp3
35.31M
#خانواده_عاشورایی 🎧جلسه یازدهم (شام عاشورا) 🔹تکمله‌ای بر نحوه #نقش‌آفرینی_زن_در_اجتماع با توجه به الگوی #مادر 🔹 اهمیت و #لذت_مادری و انکار آن توسط موج دوم #فمینیسم: برای غلبه بر ارزشها، بهترین روش دشمن این است که خود افراد را علیه ارزشهای خود بسیج کند: از خود کوفیان لشکر علیه امام ع جمع شد = خود زنان را علیه مادری برانگیزاندند و مادری را کُلفتی خواندند؛ #حجاب_زن امروز #پرچم_مسلمانی است؛ و اگر علمدار پرچمش را مشتی پارچه قلمداد کند وای بر آن قوم! 🔹پتانسیل عظیم مادری برای رشد نقش‌آفرینی‌های اجتماعی زن: #ام_ابیها؛ #حضرت_زینب س؛ و ... @souzanchi
هدایت شده از یک آیه در روز
🏴 شهادت زین العابدین و سید الساجدین، امام علی بن الحسین علیهما السلام تسلیت باد 🏴
خانواده و اربعین.mp3
15.62M
پنجشنبه گذشته (28 شهریور 1398) در «همایش هیات‌های فعال در عرصه اربعین» 👆 بحثی داشتم در زمینه که به یک معنا ادامه و تکمله بحث‌های قبلی ام در زمینه خانواده بود. ▪️اینکه در ما و غرب در زمینه خانواده، چگونه نقش‌آفرینی می‌کند؟ ▪️و اینکه چقدر مهم است که ما ها نیز مثل ها، چه برای خدمت به زائران و برپایی ، و چه برای در مسیر زیارت، با حضور داشته باشیم، نه مجزا از خانواده. @souzanchi
هدایت شده از یک آیه در روز
. 1️⃣ «وَ لا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلى‏ بَعْضٍ لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُلِّ شَی‏ءٍ عَلیماً» 💢خداوند انسانهای متعددی آفریده است؛ و تعدد امکان ندارد مگر اینکه تفاوتی در کار باشد؛ و همین که دو موجود متفاوت و غیر از همدیگر باشند بدان معناست که یکی چیزی دارد که دیگری ندارد و البته در بسیاری از موارد دومی هم چیزی دارد که اولی ندارد. کسی که عاقل باشد و این واقعیت را بفهمد که لازمه آفرینش موجودات متعدد، تفاوت در دارایی‌های آنان است، هیچگاه درصدد نمی‌آید که آنچه مایه برتری تکوینی دیگری بر اوست را طلب کند. 💢در مورد زنان و مردان نیز چنین است: خداوند زنان و مردان را متفاوت آفریده؛ یعنی آنان را از جهات گوناگون بر همدیگر برتری داده است: در مردها یک ظرفیتها و امکاناتی را نهاده که در زنان نیست و بالعکس. 🤔اما این به معنای آن نیست که به لحاظ ارزشی یکی از این دو را بر دیگری برتری داده است: نصیب هریک از زنان و مردان، آن چیزی است که با کار و تلاش خود بدان می‌رسند. 💢البته هر انسانی می‌تواند از خداوند افزایش طرفیت و امکانات بخواهد؛ یعنی می‌تواند حتی به خداوند امید ببندند که مازاد بر تلاششان و از فضلش بدانها بدهد؛ اما آنچه مهم است این است که مستقیما از فضل خدا طلب کنند، نه اینکه چشم طمع به فضل و برتری‌ای که خداوند به دیگری داده است بدوزند؛ چرا که خداوند به هر چیزی داناست و در این تفاوتهایی که بین انسانها قرار داده حکمتی را تعقیب می‌کند؛ و قرار نیست که به دلخواه ما نظام عالم را به هم بزند؛ بله، فضل او زیاد است و اگر از فضل او، نه صرف برتری‌ای که به دیگری داده، بخواهید به شما از فضلش می‌دهد. 💠نکته تخصصی : 📝 و تفکیک از 💢خداوند زن و مرد را از جهات متعددی متفاوت آفریده است، هم از جهات بیولوژیک و زیست‌شناسی و هم از جهات روان‌شناختی و جامعه‌شناختی و نفش‌آفرینی هریک در نظام خانواده. 💢اما از سال 1979 روانشناس اجتماعی فمینیست، خانم رودا انگر اول بار به تفکیک جنس (sex) از جنسیت (gender) اقدام کرد و به کوشش جریان فمیسنیم امروزه برای بسیاری از افراد گمان می‌کنند که زن و مرد علی‌رغم داشتن تفاوتهای بیولوژیک (که به جنس آنها مربوط می‌شود) طبیعتا و ذاتا اقتضای هیچ تفاوت جنسیتی را ندارند و هر تفاوت جنسیتی (فرهنگی- اجتماعی) که بین زن و مرد پیدا می‌شود برساخته جوامع و محیط است❗️ 💢با این حال، با پیشرفتهای علمی در قرن بیست و یکم، بویژه در زمینه علوم شناختی، وجود تفاوتهای واقعی غیربیولوژیک بین زن و مرد دوباره به طور جدی مطرح شد چنانکه شاهد شکل‌گیری موجی از فمیسنیتهای سابق هستیم که به خاطر توجه به همین تفاوتها، با تاکید شدید بر احیای خانواده سنتی برای شکوفایی زنانگی، منتقد شدید فمینیسم شدند، و به تدریج جریان فمینیسم خانواده‌گرا را به عنوان بخشی از موج سوم فمینیسم (موج پست مدرن) رقم زدند؛ و حتی برخي با نشان دادن تفاوت‌هاي فيزيولوژيکي بين مغز زن و مرد به اين نتيجه رسيدند که مدل‌هاي آموزش به زن و مرد نيز بايد متفاوت باشد و طرفدار تفکیک جنسیتی نظام آموزشی در تمام مقاطع تحصیلی شدند. 📚(برای توضیح تفصیلی و اسناد این مدعا، ر.ک: جنسیت و دوستی (سوزنچی)، ص46-47 و 69-70) 👈شايد ساده‌ترين و واضح‌ترين مصداقي كه براي اين تفاوت‌هاي ذاتي بتوان نشان داد، و است، كه هرچند مدتها به خاطر غلبه‌ رويکردهاي فمينيستي نادیده گرفته می‌شد، اما امروزه دوباره مورد توجه واقع شده، و به‌ويژه اگر میزان و شدت آن با و مقايسه شود، ترديدي در تفاوت واقعي و طبیعی روحيات زن و مرد باقي نمي‌گذارد. @yekaye 👇ادامه👇
هدایت شده از یک آیه در روز
ادامه نکته تخصصی درباره 💢آنچه در جریان فمینیسم در یک قرن گذشته رخ داد این بوده که عده‌ای راه احیای را در این دیدند که را انکار کنند و در واقع، آن برتری‌هایی که خداوند به مردان بر زنان داده بود را معیار انسانیت قلمداد کنند و همانها را برای زنان طلب کنند. در واقع آنان ناخودآگاه معیار انسان را «مرد»ها قرار دادند و خواستند که زنان را به صورت مردان بازسازی کنند؛ در حالی که خداوند در این آیه به ما تذکر می‌دهد که زن و مرد هر یک مدار خود و نصیب خود از تلاش خویش را دارد و هیچیک از این دو نباید دیگری را برتر مطلق ببیند و مثل دیگری بودن را طلب کند. 🤔بله، هم مردان و هم زنان می‌توانند بیش از آنچه فعلا هستند باشند، و راهش این است که به وضع موجود خود بسنده نکنند و از خداوند از فضلش طلب کنند، اما این طلب فضل، نباید با معیار قرار دادن شخص دیگر باشد (یعنی هر فضل و برتری‌ای را نگاه کنیم که آیا واقعا برای ما مفید و در راستای وجودی ما هست یا نه، و اگر چنین بود آن را طلب کنیم، نه صرفا از این جهت که چون دیگرانی هستند که از فضلی برخوردارند حتما آن فضل برای ما هم فضل و برتری‌ می‌آورد.) 💢خداوند اگر تفاوتی بین زن و مرد قرار داده، از روی علم بوده است؛ و سابقه یک قرن اخیر تمدن غرب نشان داد که مخالفت با این تفاوتها و ، نه‌تنها به احیای حقوق زنان منجر نخواهد شد، بلکه الگوی زنان را عملا مردان قرار می‌دهد و چون زن مرد نمی‌شود خروجی‌اش (Pseudo-man) خواهد بود، که نه زن بودن خود را حفظ کرده و نه واقعا مرد شده است. 📚این مطلب را به تفصیل در سخنرانی «زن به مثابه نا-مرد» توضیح داده‌ام: در ایتا: 🔖https://eitaa.com/souzanchi/556 در فضای وب: 🔖http://www.souzanchi.ir/the-redefinition-of-womens-identity-in-islam-and-feminism/ @yekaye