هدایت شده از یک آیه در روز
.
2⃣ «رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلی رُسُلِكَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْميعادَ»
نگفتند «ربنا آتنا ...»
بلکه گفتند «ربنا و آتنا»
یعنی این درخواست ما، ادامه و علاوه بر درخواست قبلی است:
در واقع،
خردمندانی که ایمان آوردهاند و از خداوند بخشش گناهان و پاک شدن بدیهایشان را طلب میکنند، به همین مقدار بسنده نمیکنند؛
بلکه علاوه بر اینها، از خدا آنچه خداوند از طریق فرستادگانش وعدهاش را داده، میخواهند؛
و در ادامه نیز از خدا میخواهند که در قیامت خوار و سرافکندهمان نکن؛ گویی اگر خدا آنچه را وعده داده به آنها ندهد اینان خوار و سرافکنده میشوند.
💠نکته تخصصی #انسانشناسی
انسانی که زندگیاش را بر اساس ایمان تنظیم میکند، دائماً در معرض امتحانات عظیم قرار میگیرد تا مراتب انسانیت را یکی پس از دیگری طی کند و بالاتر رود؛
چنانکه فرمودند: البلاءُ للولاء:
هر که در این دار مقربتر است
جام بلا بیشترش میدهند
طبیعی است که چنین انسانی دائما از سوی دنیاپرستان مورد مذمت و ملامت قرار گیرد؛ که: «ببین تو که چنین برای خدایت کار میکنی، چه زندگیای داری؛ و دیگران که از خدا رویگردانند چه زندگیای دارند!»
چنین کسی، تنها و تنها به امید وعدههای الهی - با توجه به اینکه خداوند اهل خلف وعده نیست - این سختیها را تحمل میکند؛ و طبیعی است که اگر در قیامت مقامات آنچنانی به او ارزانی نشود، همین مایه سرافکندگیاش خواهد بود.
💠تاملی با خویش
بکوشیم افق نگاهمان در زندگی را بالا ببریم: اگر ما انسانیم، به کمتر از بهشت، آن هم بهشتِ لقاء الله، نباید رضایت دهیم❗️
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
🌷🌷میلاد باسعادت سرور شهیدان، سبط پیامبر اکرم ص، حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام بر تمامی دلدادگان مسیر حق مبارک باد🌷🌷
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1⃣ «وَ إِنَّ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ لَمَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ خاشِعينَ لِلَّهِ لا يَشْتَرُونَ بِآياتِ اللَّهِ ثَمَناً قَليلاً أُولئِكَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ إِنَّ اللَّهَ سَريعُ الْحِسابِ»
در آیات متعددی بسیاری از اهل کتاب مذمت شدهاند که به بهای دنیا آیات الهی را فروختند ویا کتمان کردند.
اما این گونه نیست که همه آنان این گونه باشند. در میان آنان کسانی هستند که واقعا به خدا ایمان آوردهاند و از این رو، هم به آنچه خداوند بر پیامبر اکرم ص نازل کرده ایمان آوردند و هم بدانچه بر خودشان نازل شده بود؛ و این موجب میشود که به بهای ناچیز دنیا، بر سر آیات الهی معامله نکنند؛ حتی اگر طرد شوند؛ و قطعا اجرشان نزد پروردگارشان محفوظ است.
📜حکایت انجیل برنابا📜
#برنابا و #پولس دو نفر از پیروان مهم و سرشناس حضرت عیسی ع هستند.
🔻مهمترین شخصیت نزد مسیحیان امروز، #پولس_قدیس است، و در قاموس کتاب مقدس بیان شده، اول بار به واسطه او بود که پیروان #حضرت_عیسی ع را #مسیحی خواندند (در انطاکیه).
پولس، به اعتقاد خود مسیحیان، بعد از حضرت #عیسی ع او را پذیرفت (یعنی از شاگردان مستقیم او نبوده) و آن گونه که از خود وی در کتاب مقدس کنونی مسیحیان نقل شده، وی ابتدا #یهودی سرسختی بود (رساله پولس به غلاطیان، باب۱، آیات ۱۳-۱۴)
اما وقتی [در مکاشفهای] خدا-مسیح را دید و خدا، خود را #مسیح معرفی کرد! و مستقیما او را از آزار مسیحیان برحذر داشت (اعمال رسولان، باب22، آیه8-9)، به مسیح ایمان آورد و به تبلیغ مسیحیت پرداخت.
طبق کتاب مقدس کنونی، برنابا بود که از مسیحی شدن وی دفاع کرد و او را به سایر رسولان (مبلغان مسیحی) معرفی نمود. (اعمال رسولان؛ باب9، آیه27)
و در نقل کتاب مقدس، روح القدس، هر دو را مورد تایید قرار داده و مامور تبلیغ مسیحیت کرده است («برنابا و سولس را برای من جدا سازید از بهر آن عمل که ایشان را برای آن خواندهام» اعمال رسولان، باب 13، آیه2).
در عین حال، در همین کتاب مقدس تصریح شده که سرانجام بین این دو نزاعی سخت درگرفت و راهشان از هم جدا شد (اعمال رسولان؛ باب15، آیه32).
جالب اینجاست که خود مسیحیان برترین شاگرد حضرت عیسی ع را #پطرس_مقدس میدانند، اما خود پولس تصریح کرده که در یکی از سفرهای تبلیغی #پطرس، وقتی پطرس بر انجام تکالیف شرعی اصرار میورزد بشدت با وی مخالفت میکرد و او را #منافق و #ریاکار میخواند! و می گوید برنابا نیز از این ریاکاری او تاثیر پذیرفت! (غلاطیان، باب2، آیات ۱2-17)
وی در همانجا اصرار شدیدی دارد که فقط انجیلی که او مطرح کرده درست است و باید هر انجیل دیگری را کنار بگذارند! (رساله پولس به غلاطیان، باب۱، آیات6-9)
🔺از آن سو، برنابا بعد از آن جداییاش از پولس در تاریخ فعلی مسیحیت گم شده است؛
بویژه که در انجیل او صریحا بشارت به پیامبر اسلام، حضرت محمد ص آمده است❗️
البته امروزه بسیاری از مسیحیان، حتی اینکه او انجیلی داشته باشد را انکار میکنند، و آن انجیل را ساخته و پرداخته مسلمانان میدانند؛ در حالی که بهترین شاهد بر وجود انجیل او، آن است که از قرن چهارم مسیحی، و مدتها قبل از ظهور اسلام، پاپهای وابسته به جریان پولس (پاپ دماسوس در سال 366؛ مجلس کلیساهای غربی در سال 382 و پاپ انوسنت در سال 465 و پاپ ژلازیوس اول در سال 492 ؛ انجیل برنابا، مجله موعود، دی 1384، ش60) ، بارها مطالعه آن انجیل را ممنوع اعلام کردهاند.
در کتاب مقدس فعلی، که پیروان پولس بر آن اصرار دارند، چنان وانمود شده که نزاع برنابا و پولس بر سر این بود که برنابا اصرار داشت در سفر تبلیغی بعدیشان یوحنای ملقب به مرقس را همراه خود ببرند، اما پولس یوحنا را هم به عدم همکاری لازم متهم میکرد! (اعمال رسولان؛ باب15، آیه31)؛
اما نزاعهای شدیدی که بین پیروان پولس و برنابا در تاریخ نخستین مسیحیت رخ داده، و حذف شخصیت مهمی همچون برنابا از تاریخ مسیحیت، از جانب طرفداران پولس که کلیسای کاتولیک را راه اندازی کردند، نشان میدهد که مساله مهمتری در کار بوده است.
@Yekaye
👇ادامه حکایت انجیل برنابا👇
هدایت شده از یک آیه در روز
📜ادامه حکایت انجیل برنابا📜
🤔در قرن 16 ميلادى اسقفى به نام «فراموينو» يك نسخه آن را به زبان ايتاليائى در كتابخانه پاپ «اسكوتز» پنجم بدست آورد و در آستين خود پنهان كرد و بیرون برد و در فرصت مناسب آن را به دقت مطالعه كرد و در پرتو آن به اسلام هدايت يافت و بعد از آن در اختیار دیگران قرار گرفت.
در این انجیل، نهتنها #بشارت به آمدن #حضرت_محمد ص به عنوان آخرین پیامبر خدا تصریح شده است؛
بلکه واضح میشود که نزاع اصلیای که به جدایی پولس و برنابا منجر شده، این بوده که پولس جزء کسانی درآمده بود که حضرت عیسی ع را پسر خدا معرفی میکردند؛ و نیز به خاطر اینکه وی ضرورت پیروی از اعمال شریعت را انکار مینمود،
و برنابا هم در ابتدا و هم در انتهای انجیل خود تصریح میکند که از جانب شخص حضرت عیسی ع ماموریت یافته که این انجیل، که بیان سرگذشت زندگی حضرت عیسی ع است را بنویسد و با کسانی که بعد از وی او را به عنوان پسر خدا معرفی میکند مبارزه کند.
🔹وجود نجاشی، به عنوان یک پادشاه مسیحی در قاره آفریقا، که دعوت پیامبر اسلام ص را میپذیرد و آن را مطابق وعده حضرت مسیح ع میشمرد؛ و نیز بر اینکه حضرت عیسی ع بنده خدا، و نه پسر خداست، تصریح میکند؛ شاهد دیگری است بر وجود چنین نسخهای از انجیل؛
و البته بعد از اسقف فراموینو نیز نسخههای دیگری از این انجیل به زبانهای مختلف پیدا شد،
اما میتوان
💢اسقف فراموینو را نیز نمونه دیگری از کسانی که خداوند در این آیه برشمرده دانست.💢
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
📝خلاصه پیام آیات 164 تا 200 سوره آل عمران
🌹نعمت بعثت پیامبر در میان شما و هدایت شدن، نعمت بسیار بزرگی است؛
اما انتظار نداشته باشید که هدایت بدون تحمل سختیها و جدا شدن ناخالصیها حاصل شود❗️
❌در این مسیر هم از جانب بیگانگان و هم از درون جامعه با انواع مشکلات اقتصادی و زخم زبانها و ...، مواجه خواهید شد،
یعنی بالاخره عدهای برای دنیایشان هرکاری میکنند، حتی دینفروشی.
⛔️ولی اینها شما را سست نکند؛
چرا که خردمندان حقیقی کسانیاند که عبث نبودن نظام خلقت را دریافتهاند؛ و از این رو، برای رسیدن به سعادت نهایی هر سختیای را تحمل میکنند.
🤔پس،
💢مومن باید اهل صبر، حضور فعال در جامعه، و محکم در برابر دشمن باشد و خود را برای انواع سختیها و ناملایمات آماده کند.💢
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
📝مقدمه
چنانکه قبلا اشاره شد، علت انتخاب بحث قبل، واقع شدن ما در عرصه #جنگ_اقتصادی بود؛ که به نظر میرسید اواخر سوره آل عمران رهنمودهای مهمی برای این عرصه داشته باشد.
🇮🇷عبور از چهل سالگی #انقلاب_اسلامی و ورود در #گام_دوم ، اقتضائاتی دارد که شاید مهمترین آنها رسیدن به فهم عمیقی پیچیدگیهای #جامعه_دینی و مشکلات پیش روی آن است؛
تا سختیهای مسیر،
نه ما را از راه به بیراهه بکشاند؛
و
نه از ادامه مسیر منصرف سازد.
🤔به نظر میرسد زیربنای #جامعه ای که بخواهد واقعا دینی باشد، این است که نهاد #خانواده در آن نقش خود را درست ایفا نماید؛
و
〽️واقعیت این است که #نظام_سرمایهداری به طور غیرمحسوس و تدریجی، اما با جدیت، در مسیر تضعیف نهاد خانواده گام برمیدارد؛
و
🚫این خطری است که #نظام_اسلامی ما، و بلکه #حیات_اجتماعیِ ما ایرانیان با چنان سابقه تمدنیای را تهدید میکند.
این امور انگیزهای شد که برای ادامه کار، با #توکل بر خدا و #توسل به اهل بیت علیهمالسلام، در این ایام بابرکت #میلاد_مبارک_امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، 🔺سوره مبارکه #نساء🔺 در دستور کار قرار داده شود.
مروری بر بحثی که تحت عنوان #غرض_و_دورنمای_سوره در ادامه خواهد آمد، شاید بتواند چرایی انتخاب این سوره در این برهه را بیشتر آشکار کند.
از خداوند متعال توفیق #گام_برداشتن صحیح و مداوم در مسیر او و #فهم_عمیق و صحیحِ کلام او را خواستاریم.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
📝غرض سوره نساء و مروری بر محتوای کلی آن
🔹نظر علامه طباطبایی این است که غرض این سوره، بیان احکام ازدواج و محرمات نکاح و احکام ارث است و نیز امور دیگری مانند احکام نماز و جهاد و شهادات و تجارت و غیر آن، و متعرض حال اهل کتاب هم شده است؛ و مضامینش نشان میدهد که بعد از هجرت نازل شده، و نه یکباره، بلکه در موقعیتهای مختلف؛ هرچند بین اغلب آیاتش ارتباطی هست.
📚(الميزان، ج4، ص134)
🔹این سوره با بحث و احکام ازدواج آغاز میشود؛ و سپس وارد مسائل اقتصادی میشود؛ آن هم از زاویه مسائل اقتصادی متفرع بر خانواده (سرپرستی اموال ایتام، حق مالکیت برای زن و مرد، ارث و مسائل مربوط به آن).
طبیعی است که عادیترین شکل ایجاد خانواده، وضعیت ازدواج بین یک زن و مرد است؛ اما در این سوره اقسام وضعیتهای دیگر (از وضعیتهای کاملا مردود مانند زناکاری و ازدواج با محارم؛ تا وضعیتهایی که تحت شرایطی پذیرفتنی است، مانند تعدد زوجات و ازدواج موقت) نیز مورد توجه قرار میگیرد و حکم هریک بیان میشود؛ و سپس به سراغ تقسیم کار درون خانواده و سایر احکام خانواده (مدیریت خانواده، مساله نفقه، نشوز، طلاق) میرود.
🔹با آیه 36، با تاکیدی بر رابطه احسان با دیگران، بحث از خانواده کوچک (والدین) به خانواده بزرگ (خویشاوندان) و به کل جامعه (همسایگان نزدیک و دور، نیازمندان، در راه ماندگان و ...) کشیده میشود و از اینجا بحث وارد عرصه جامعه میشود.
🔹شروع بحثهای جامعه نیز با پرداختن به مسائل اقتصادی است؛ اما بلافاصله از مسائل اقتصادی به محوریت اعتقادی در شکلگیری جامعه دینی وارد میشود و بحثی طولانی درباره کارشکنیهایی که ابتدا از جانب سایر متدینان (یعنی اهل کتاب) و سپس از جانب متدیناننمایان درون جامعه اسلامی (منافقان) برای جامعه دینی پیش میآید، میپردازد؛
و در میانه این آیات مهمترین راه غلبه بر این کارشکنیها را این میداند که مومنان جایگاه ویژه پیامبر ص و اولیالامر به رسمیت بشناسند؛ یعنی بپذیرند که زمام سیاست اساسا باید به دست رهبران دینی جامعه باشد؛
و آیات متعددی را به ضرورت جهاد برای حفظ و بقای جامعه دینی، و اثر آن در تقویت بنیانهای معنوی جامعه اختصاص میدهد؛ همان واجب دینیای که توجه به آن هرگونه برداشت کسانی که میپندارند میتوان مسلمان بود اما حکومت دینی تشکیل نداد را نقش بر آب میکند. (چون جهاد یکی از فروع دین اسلام است؛ و مسالهای است که تنها در صورتی که حکومت دینی تشکیل شود امکان اجرا خواهد داشت.)
و در این میان مکرر از تقابلهای بین مومنان واقعی و کسانی که جهنمی میشوند سخن به میان میآورد.
🔹در اواسط سوره (آیه125) یکدفعه با اشارهای به اینکه برترین دین، تسلیم خدا شدن است و همه چیز از آن خداست دوباره به بحثهای مربوط به زنان و خانواده برمی گردد و بعد از چند آیه دوباره به سراغ منافقان و اهل کتاب میرود و هشدارهایی هم به خود آنان میدهد و هم در خصوص خطر آنان به مومنان هشدار میدهد و نهایتا آیه آخر را باز با یک مساله در خصوص ارث خانوادگی تمام میکند.
🤔شاید بتوان گفت این سوره در مقام تکوین بنیان جامعه دینی است؛ جامعه ای که شروع و زیربنایش نظام خانواده است؛
و البته میخواهد آن نوع روابط مطلوب خانوادگی به افق روابط اجتماعی هم کشیده شود؛
و آرمان جامعه، نه فقط برابری و عدالت، که برادری و مودت قرار داده شود.
از کارشکنیهایی که در این مسیر عدهای از متدینان قبلی (اهل کتاب) و فعلی (منافقان) پیش میآورند سخن میگوید
و با تاکید بر گذشتهای اقتصادی، از مردم می خواهد که حول محور پیامبر ص و امام (که پدران این امتند) جمع شوند؛
و نگذارند دنیاطلبی عدهای از افرادی که در سابق (اهل کتاب) یا اکنون (منافقان) ادعای ایمان میکنند، مسیر روابط عمیق مومنان با همدیگر را دچار خدشه کند؛
از این رو،
در حالی که به طور جدی، ضوابط و حقوق اقتصادی متقابل، حتی در عرصه خانواده را مطرح میکند؛
در عین حال میکوشد با تثبیت موقعیت پدری امت برای پیامبر ص و امام ع، روابط بین مومنان در افق برادری فهم شود و نه در افق تعاملِ مبتنی بر منفعتطلبی.
@Yekaye
📝 نقدی بر آرای آقای #سید_کمال_حیدری
آقای سید کمال حیدری مواضعی در پیش گرفته است که جنجالهایی را برانگیخته است.
چندی قبل در برنامه #چهارسو نظرات و دلایل نظر خود درباره چهار موضوع #اختلاف_قرائات ؛ #تقریب_مذاهب؛ جواز #تعبد_به_جمیع_ادیان و #حقوق_زن را مطرح نمود.
برگزارکنندگان برنامه چهارسو از این جانب #حسین_سوزنچی نیز خواستند نظرات ایشان را نقد کنم که فیلم آن را از طریق لینک زیر در #آپارات میتوانید مشاهده کنید:
📹 http://aparat.com/v/e2RS1
لینک کانال #چهارسو در شبکه اجتماعی #سروش
🔖http://sapp.ir/chaharsootv
ضمنا از آنجا که امکان بارگذاری فایل مذکور در #ایتا وجود ندارد (پایین ترین کیفیت فایل مذکور 71 مگابایت بود و در ایتا بارگذاری فایل بیش از 50 مگابایت ممکن نیست)، کسانی که پیامرسان سروش را دارند از طریق لینک زیر میتوانند فیلم مصاحبه را در خود پیامرسان ملاحظه کنند:
🆔https://sapp.ir/souzanchi.ir
✅ نقد مکتوب سخنان وی ان شاء الله بزودی در همین کانال بارگذاری خواهد شد.
@souzanchi
هدایت شده از اندیشه ولایت
⭕️ دومین دوره مجازی «اندیشه ولایت»
با محوریت کتاب گرانسنگ «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
📝 ثبت نام در طرح و کسب اطلاعات بیشتر در پایگاه مجازی:
🌐 Emobalegh.com
📪راه ارتباطی:
نام کاربری در شبکه های مجازی(بله، سروش و ایتا) : @e_mobalegh
تلفن تماس: 021-88385811
🔸کانال اندیشه ولایت در پیام رسان های بله، سروش و ایتا:
@E_velayat
شهید مطهری و مساله مهدویت.mp3
23.17M
شنبه (14 اردیبهشت1398) به مناسبت ایام شهادت #شهید_مطهری در #دانشگاه_باقرالعلوم ع همایشی برگزار شد با عنوان «شهید مطهری و مساله مهدویت» که یکی از سخنرانان آن جلسه بودم.
ایده اصلی این بحث آن است که مبنا قرار دادن بحث #فطرت در تحلیل #مهدویت تصویر عمیقتری از این مساله را پدید میآورد.
این سخنرانی به نوعی تکمیل و ارتقای دیدگاهی است که سال قبل در اراک با عنوان #مهدویت_در_افق_فطرت ارائه کردم؛ در پیوند زیر:
🔖 http://www.souzanchi.ir/human-nature-on-the-horizon-of-mahdism-and-two-other-lecture/
@souzanchi
حسین سوزنچی
زن یا نا-مرد، مساله این است! بازاندیشی هویت زن در #اسلام و #فمینیسم قسمت اول: غرب میخواهد زنان را
980217 نقش آفرینی اجتماعی زن (قسمت دوم).mp3
16.85M
از آنجا که امروزه ظاهراً #فمینیسم است که مهمترین مدافع #نقشآفرینی_زن_در_اجتماع قلمداد میشود،
▪️گام اول در ترسیم #الگوی_مطلوب از #حضور و #نقشآفرینی_اجتماعی_زن این بود که با تصویر صحیح میدان بازی، در دام الگوی #نا_مرد_سالارانه غربی نیفتیم؛
این مطلبی بود که چندی پیش در سخنرانیای با عنوان
"زن یا نا-مرد، مساله این است!"
بدان پرداختم:
https://eitaa.com/souzanchi/556
▪️گام دوم، ارائه تصویر #اسلامی است؛
و برای اینکه از مواجهه سلیقهای اجتناب شود باید با اصل قرار دادن #محکمات، این مساله #متشابه را حل کرد.
این جلسه - که اگرچه در جمعی دیگر برگزار شد، اما به معنایی ادامه بحث مذکور است - عمدتا به #ابعاد_سلبی تصویر اسلامی (یعنی چارچوبها و محدوده هایی که در طراحی این نقشآفرینی باید رعایت کرد) پرداخته شد؛
و اشاره بسیار مختصری شد به #ابعاد_ایجابی؛ بحث تفصیلی ابعاد ایجابی آن، ان شاء الله در فرصتی دیگر.
@souzanchi