هدایت شده از یک آیه در روز
📜ادامه حکایت
عمر بن اذینه میگوید: به زراره گفتم: آیا اینها که گفتی، رای و نظر خودت بود؟
گفت: من کسی هستم که رای و نظر خودم را بگویم؟! در این صورت حتما انسان فاجری خواهم بود! شهادت میدهم که اینها حقی است از جانب خداوند و رسولش ص.
✳️پی نوشت
* عصبه: سنتی در جاهلیت بوده که ارث را فقط به مردهای فامیل، هرچقدر هم که دور باشند میدادند و به آنها عصبه میگفتند. عمر این سنت جاهلی را در زمان خلافت خویش تاحدودی برگرداند؛ یعنی مواردی از ارث که اضافه بر سهم واجب میآمد به جای اینکه بین همان طبقه به نسبت سهمهایشان تقسیم کند به عصبه میداد. در این فراز زراره اشکال میکند که اگر عصبه را معیار قرار دادید چرا به بقیه عصبه چیزی نمیدهید.
📚الكافي، ج7، ص100-101
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1️⃣ «تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ»
از ابتدای این سوره احکام متعددی درباره اهتمام به یتیمان، ادای مهریه همسران، و نحوه تقسیم ارث بازماندگان بیان کرد و اکنون میفرماید همه اینها حدود الهی است.
💢حد به معنای مرز و محدوده یک شیء است؛ یعنی این محدودههایی است که خداوند برای اعمال و زندگی شما تعیین کرده؛
💢و بلافاصله نتیجه میگیرد که هرکس از خدا و رسولش در رعایت این محدودهها اطاعت کند وارد بهترین موقعیت که البته بینهایت هم هست خواهد شد و این است تنها مصداق حقیقیِ نجات یافتن از وضعیت بد و دست یافتن به وضع خوب و مطلوب.
📝بحث تخصصی #انسانشناسی
بارها اشاره شد که انسان یک تفاوت اساسی با سایر مخلوقات دارد و آن این است که او را با ظرفیت خلیفةاللهی آفریدهاند؛ و از این رو توان رسیدن به برترین موقعیت هستی را دارد.
طبیعی است که رسیدن به هر هدف معینی، نیازمند برنامهای معین است؛ و کسی که هر کاری دلش میخواهد میکند، قطعا به هدف معین نخواهد رسید.
🤔شاید تقابل اصلی نگاه دینی با نگاه لیبرالیستیای که مهمترین ارزش را #آزادی میداند در همین نکته باشد:
📛انسانی که هدفی واقعی دارد، نمیتواند مهمترین ارزش خود را آزادی بداند؛ زیرا آزادی، بویژه در مفهوم غربی خود، تنها برای انسان بیهدف قابل پذیرش است.
اما
💢هرکس که هدف دارد، آن هدفش محدودهای برای رفتارهای او تعیین میکند؛ و کسی که هدفش خداست، محدوده این رفتارهایش را هم خدا معین میکند؛
☀️و البته این تعیین خدا، صرفا یک امر تعبدی و بیمنطق نیست؛ بلکه راه رسیدن به خوشبختی بینهایت است؛ از این رو، بعد از اینکه اشاره کرد که همه آنچه ما تعیین کردیم، یک نحوه حد و حدود و حریم و مرز است که انسانها نباید از آن تخطی کنند، بلافاصله بیان کرد که کسی که از این حد و مرزها تبعیت کند، به برترین موقعیت ممکن در عالم، که از آن با بهشت تعبیر میشود، وارد میگردد؛ آن هم ورودی که خروج ندارد و بینهایت است؛ و این است مصداق فوز و رستگاری و کامیابی عظیم.
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1️⃣ «وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فيها وَ لَهُ عَذابٌ مُهينٌ»
پیچیدگیهای عظیم انسان از سویی، و وجود مسیری واقعی برای رسیدن وی به سعادت، از سوی دیگر، حرکت انسان در مسیر سعادت واقعی خویش را در مسیری پرابهام قرار داده که تنها خداوند است که به تمام ظرائف این مسیر و بیراهههای آن آگاه است؛
و همان گونه که یک جاده را با کشیدن نردههایی در اطرافش مشخص میکنند؛ خداوند با تعیین حد و مرزهایی برای حرکت انسان، مسیر صحیح را به او نشان داده است.
💢از این رو،
🔺همان طور که جدی گرفتن این محدودهها و پیروی از آن انسان را به بهشت جاودان و فوز عظیم میرساند،
🔻 تجاوز و خروج از این محدودهها و سرپیچی از خدا و رسول در این مسیر انسان را به جهنم جاودان و خوار شدن میکشاند.
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
5️⃣ «تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ؛ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فيها وَ لَهُ عَذابٌ مُهينٌ»
در آیه قبل اشاره شد که باغهایی که رودها از پایین آن عبور کند از دلانگیزترین موقعیتهایی است که انسان در آن احساس گشایش و آسودگی و راحتی میکند. از سوی دیگر، هم قرار گرفتن در آتش انسان را بشدت کلافه میکند و در تنگنا قرار میدهد و هم خواری و حقارت.
♦️خداوند حد و مرزهایی تعیین کرده است؛
🔺هرکس خود را به این حد و مرزها محدود کند به گشایشی دلانگیز میرسد.
و
🔺 هرکس به بهانه آزادی و راحتی و رسیدن به دلخواهها، حد و مرزهای الهی را بشکند، در تگنا و مضیقه و کلافگی ابدی قرار خواهد گرفت؛
🔲به تعبیر دیگر،
هرکس محدودههایی که خداوند برایش قرار داده رعایت کند، به کرامت و احترام و خوشی همیشگی دست یابد؛ و هرکس رعایت نکند به توهین و بیحرمتی و خواری همیشگی مبتلا شود.
📝ثمره #اخلاقی_اجتماعی
#لیبرالیسم (اصالت آزادی و اباحیگری) ظاهرش #آزادی و #راحتی انسان است،
اما حقیقتش گرفتار کردن و قرار گرفتن در سختی همیشگی است.
🤔جالب اینجاست که همگان میدانند که در هر زمینهای اگر بخواهند رشد کنند (کسی که میخواهد در یک دانشگاه خوب قبول شود؛ یا در یک حرفه خوب ماهر گردد؛ یا در یک ورزش خاص، قهرمان شود یا ...) باید سختیها و محدودیتها را بپذیرند و از خوشیها و ولنگرانیها اجتناب ورزند،
اما نوبت به کلیت زندگی که میرسد، افراد انتظار دارند با لاابالیگری و بدون هیچ گونه سختی به همه چیز دست یابند❗️
💢اگر کسی منطق رشد در زندگی (عبور و تحمل سختیها برای رسیدن به کمال) را جدی بگیرد (که هیچ عرصهای از عرصههای موفقیت، حتی موفقیتهای کاملا مادی و دنیوی مثل مقام و شهرت و ثروت و ... را نمی توان یافت که مشمول این حکم نباشد) آنگاه نهتنها نگاهش به زندگی و سختیهای پیش رو عوض میشود، بلکه از مواجهه با سختیها و مشکلات زندگی استقبال میکند و هیچگاه این مشکلات وی را به ناامیدی و خسته شدن از حرکت به سوی هدف خویش بازنمیدارد.
💠تاملی با خویش
آیا ما در مواجهه با سختیها از ادامه کار منصرف میشویم یا بر همت خویش میافزاییم؟
@yekaye
مساله حجاب و نظام جمهوری اسلامی.mp3
17.95M
روز شنبه (12 مرداد 1398) در جمع تشکل طلبگی #ربیون بحثی ارائه کردم در موضوع:
#مساله_حجاب و #نظام_جمهوری_اسلامی
در تحلیل اینکه:
🔹 آیا حجاب واقعا مساله ما هست یا خیر؟
🔹 دشمنان چه استراتژهایی در این زمینه برای ما دارند؟
🔹 راهکار محوری برای این مساله چیست؟
@souzanchi
هدایت شده از شبکه انوارالزهرا س|anvarozahra.ir
🔸سیزدهمین همایش مشاورهای تربیتی «شکوه همدلی»
🔹 سخنران: حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی
موضوع: ضرورتهای تربیت اسلامی
🔸 جمعه ٢۵ مردادماه 98
🔹 ساعت ١٠ الی ١٢
🔸 تالار فجر - میدان آرامگاه بوعلی سینا
🆔 @anvarozahra
👉 http://eitaa.com/joinchat/445251584C3ea7805de5
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن تبریک اعیاد گذشته و آینده
جمعه هفته قبل، در #جامعه_ایمانی_مشعر سخنرانیای داشتم با موضوع «خانواده، نقطه جدال تمدنی اسلام و غرب»
دوستان زحمت کشیدند و صوت سخنرانی را در کانالشان قرار دادند که در ادامه تقدیم میشود
@souzanchi
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
حجتالاسلام سوزنچی.mp3
36.92M
🔸 #صوت سخنرانی حجتالاسلام سوزنچی
💢 یازدهمین همایش هیأتهای محوری و برگزیده کشور
🗓 مرداد ۱۳۹۸ - قم
💠جامعه ایمانی مشعر
✅ @www1542org
هدایت شده از یک آیه در روز
💐💐💐 میلاد باسعادت امام علی النقی سلام الله علیه بر تمامی شیعیان و محبان حضرت هادی علیهالسلام مبارک باد.🌹🌹🌹
@yekaye
هدایت شده از شبکه انوارالزهرا س|anvarozahra.ir
حجت الاسلام دکتر سوزنچی - همایش انوارالزهراس.mp3
14.6M
🎧 ⬆️ سخنان حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی
🎤با موضوع ضرورتهای تربیت اسلامی
🔸سیزدهمین همایش مشاورهای تربیتی «شکوه همدلی» انوارالزهرا س
🔸٢۵ مردادماه 98
👉 http://eitaa.com/joinchat/445251584C3ea7805de5
هدایت شده از یک آیه در روز
💐💐💐عید سعید ولایت مبارک باد 🌹🌹🌹
صاحب اسرار «سُبْحان الَّذی أسری» علی است
مقصد سیر رسول از مسجد الاقصی علی است
طاق جفت ابروانش قاب قوسین رسول
آیت حق در مقام قرب «اَو اَدْنی» علی است
شاهد ما بر علوّش آیه های بَیّنه
بین آیات الهی آیت کبری علی است
«قُلْ هو الله احد» تفسیری از اخلاص اوست
در کمال بندگی یکتای بی همتا علی است
حافظ جان علی «فالله خَیْرٌ حافظا»
حافظ قرآن به «إنّا نحن نَزَّلْنا» علی است
آیت الکرسی به اسم اعظمش مستمسک است
ای مسلمانان به قرآن «عُروهُ الوُثقی» علی است
شرح آن را از «اَلَمْ نَشْرَح لک صَدْرَک» بپرس
آنکه شرح صدر میافزود بر طاها علی است
سیرْ در «ما فی السَّموات وَ ما فیِ الارض» کُن
چشم دل وا کن ببین پیدا و ناپیدا علی است
با حدیث طِیر، تا اوج خدا پرواز کن
آنکه با این بال ما را میبرد بالا علی است
«اُدْخُلوُها بسلامٍ ذلک یَوْمُ الْخُلود»
در مقام قاف قرآن جنت الاعلی علی است
از «اَلَمْ اَعْهَد الیکم یا بنی آدم» بپرس
تا بدانی در وفای عهدِ حق «اَوْفی» علی است
آسمانِ «رَبَّنا اَنْزِل علینا مائده»
سفرهدارِ «اَنْتَ خیرُ الرّازقین» مولا علی است
نور علمش «عَلَّم الانسانَ ما لم یَعلم» است
«عَلّم القرآن» علی و «علّم الاسما» علی است
در طریقت، رایت«إنّا هَدَیْناه السَّبیل»
رهنمای «اَلَّذینَ جاهدوا فینا» علی است
اختر تابندهی «إنَّ علینا للهدی»
ماه ظلمتسوز «واللیل إذا یغشی» علی است
نوح، ایمن ماند از طوفان به یمن نام او
باء «بسم اللَّهِ مَجْرَیها و مُرْسَیها» علی است
سجده، راز سر به مُهری بود و آخر فاش شد
رازدار «سَبّح اسم ربک الأعلی» علی است
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
4️⃣ «فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُوا ...»
اثبات فحشاء، نیازمند شهادت دادن چهار نفر است؛ و حتی در مورد زنان، حداقل چهار شاهد مرد باید در کار باشند (مجمع البيان، ج3، ص34)
در این آیه ضمیر «کم» و صیغه «شهدوا» که هر دو برای جمع مذکر است دلالتی بر اینکه شاهدان باید مذکر باشند، دارد (هرچند که این ظهورش تام نیست زیرا در جایی که هم مرد و هم زن در کار باشد باز تعبیر جمع مذکر میآید) و این ظهور با روایات متعدد و شواهد تاریخی تثبیت میشود.
📝بحث #اجتماعی_حقوقی
💢 ظرایفی درباره حدود و تعزیرات در اسلام💢
چرا در اثبات فحشاء، شهادت چهار شاهد، آن هم شاهد مرد لازم است، در حالی که در مسائل مهم دیگر، حتی قتل، با دو شاهد مطلب اثبات میشود؟
🍃الف. براى حفظ آبرو و شرف ديگران، اسلام براى اثبات زنا، چهار شاهد مقرّر كرده است، و حتّى اگر سه شاهد گواهى دهند، هر سه شلّاق مىخورند، ولى براى اثبات قتل، دو شاهد كافى است.
(تفسير نور، ج2، ص256)
🍃ب. هدف از اجرای این حکم، بیش از آنکه اجرای یک #مجازات_حقوقی باشد، #اصلاح_فرهنگی جامعه است. در واقع، با قرار دادن این حکم، کار اصلیای که رخ میدهد، این است که قبح عمل حفظ میشود، تا اینکه این افراد مجازات شوند؛ زیرا می دانیم شهادت دادن در جایی است که اصل عمل مشاهده شده باشد و اینکه چهار مرد عادل پیدا شوند که با چشمان خود شاهد وقوع چنین واقعهای باشند تنها در صورتی ممکن خواهد بود که قبح عمل چنان از بین رفته باشد که چنین کاری کاملا علنی واقع گردد.
👈شاهد دیگر بر این مدعا تعبیر «فان شهدوا» است که در سه تدبر بعد توضیح داده خواهد شد.
@yekaye