eitaa logo
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه
3.8هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
319 ویدیو
48 فایل
سایت مرکز: https://www.pasokh.org سامانه پاسخ: https://www.spasokh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
عنوان: عصمت حضرت معصومه سلام الله علیها 📝شبهه شماره 176 💠با اینکه فقط پیامبران و چهارده معصوم، از عصمت برخوردارند، چرا ما دختر امام هفتم را که فاطمه نام داشت، معصومه می نامیم؟ 🌸پاسخ 1️⃣ عصمت وصفی است که انسان را از معاصی دور می کند و مراحلی دارد که برخی از آنها ذاتی است و برخی اکتسابی، یعنی در همه انسان ها استعدادی وجود دارد که در اثر آن، می توانند از طریق پرهیز از گناهان کبیره و صغیره و مراقبت دائمی به مقامات والای معنوی و درجاتی از عصمت برسند. 2️⃣ بالاترین مرتبه عصمت، متعلق به پیامبران ص و اولیاء و اوصیای الهی می باشد. بنا بر اعتقاد شیعیان، در دین اسلام، پیامبر اسلام ص، حضرت زهرا س و دوازده امام ع، دارای بالاترین رتبه عصمت می باشند، عصمت نبوی از طریق قرآن ثابت شده است، چنانکه عصمت حضرت زهرا س نیز از آیه تطهیر قابل اثبات است، عصمت امامان دوازده گانه نیز به دلایل متعدد از جمله قاعده لطف قابل اثبات می باشد و لازمه امامت آنهاست. 3️⃣ اگر چه دختر امام موسی کاظم ع، به نام فاطمه معصومه س، جزء چهارده معصوم نمی باشد، اما ایشان به دلیل ویژگی هایی همچون تقوا و پرهیزکاری که داشتند مراتب بالایی از عصمت را که در عین حال، مرتبه ای پایین تر از عصمت چهارده معصوم می باشد، دارا بودند، به همین دلیل ایشان از سوی امام رضا ع، به «معصومه» مشهور شدند. از این روی اولا این عنوان، لقبی است که امام رضا ع داده است، ثانیا عصمتی که ایشان دارند، غیر از عصمت چهارده معصوم می باشد، با این حال، ایشان ویژگی هایی داشتند که باعث شده است تا از مرتبه‌اي از عصمت اكتسابي و مقام شفاعت در نزد خداوند و كرامات عاليه برخوردار شوند. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951846/ 🆔@spasokh
عنوان: حکومت اسلامی و تحقق آرمان ها 📝شبهه شماره 177 💠 وقتی دین با حکومت یکی شده و دینداران به حکومت می رسند، دینداران، آرمان های وعده داده شده را مانعی بر سر تداوم حکومت خود دیده و مجبور می شوند به آن وفا نکنند، لذا بهتر است از ابتدا حکومت، دینی نشود. 🌸پاسخ 1️⃣ پیوند دین با سیاست، برگرفته از متن دین اسلام است که کاملترین دین الهی بوده و برای تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان برنامه دارد و به هیچ بهانه ای نمی توان این پیوند را نادیده گرفت. 2️⃣ با توجه به ضرورت پیوند دین و سیاست در اسلام، اگر تشکیل حکومت دینی باعث پیدایش تبعاتی همچون عمل نکردن به آرمان ها شود، مشخص می شود که یا آن آرمان ها، آرمان حکومت دینی نبودند و یا آن حکومت دینی، یک حکومت ناقص است و باید اصلاح شود، نه اینکه اصل پیوند زیر سوال برود. 3️⃣ دست برداشتن حکومت دینی از آرمان های خود، صرفا یک احتمال است و نمی توان گفت سرنوشت محتوم همه حکومت های دینی است تا به بهانه آن، اصل ضرورت تشکیل حکومت دینی انکار شود. 4️⃣ برخی از آرمان های وعده داده شده در حکومت دینی، مرحله ای بوده و مستلزم تحقق شرایط هستند همچون تحقق عدالت جهانی، از این روی عدم تحقق برخی از آنها، به دلیل دست برداشتن از آرمان ها نیست بلکه صرفا به دلیل محقق نشدن زمینه های آن می باشد، در حالی که حکومت دینی، همزمان، برای فراهم شدن زمینه ها تلاش می کند. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951847/ 🆔@spasokh
عنوان: شیعه و تحریف قرآن 📝شبهه شماره 178 💠 شیعه به دلایلی قائل به تحریف قرآن است از جمله: ♦️1. معتقد است مصحفی بر فاطمه نازل شده که سه برابر قرآن بوده و مطالب قرآن در آن وجود ندارد. ♦️2. روایتی موثق از امام صادق روایت شده مبنی بر اینکه قرآني كه جبرئيل براي محمد آورد هفده هزار آيه بود. ♦️3. روایاتی وجود دارد که بر اساس آن امام زمان خیمه هایی برپا می کند که قرآن را آنگونه که نازل شده است به مردم می آموزد که بر حافظان قرآن دشوار خواهد بود، چون با قرآن ما تفاوت دارد. 🌸پاسخ 1️⃣ تحریف ناپذیری قرآن از اعتقادات عموم مسلمانان و فرق اسلامی است، فلذا قرآنی که دست مسلمانان است دقیقاً همان است که بر پیامبر ص وحی شده، نه چیزی به آن افزوده شده و نه از آن کم شده است و ساختار آن نیز تغییر نیافته است، در نتیجه هر نقل تاریخی که منافات با این اصل داشته باشد از اعتبار ساقط است. 2️⃣ عمده روایت هایی که به تحریف قرآن اشاره کرده اند، منظورشان تحریف در الفاظ قرآن نیست بلکه تحریف به معنای اعم مراد است که شامل اختلاف قرائتها، تحريف در تفسير، اختلاف در تأليف آيات و ... مي‌باشد. 3️⃣ مصحف در لغت به كتاب و نیز نامه ها و اوراقي گفته مي شود كه آنها را در يك جلد جمع كرده باشند، از طرفی هیچ شیعه ای ادعا نکرده است مصحف حضرت فاطمه س، قرآن است، بلکه مصحف کتابی است که پس از پیامبر ص به فاطمه زهرا س القاء شده و مشتمل بر رویدادهای مرتبط با پیامبر و ذریه او تا روز قیامت است، فلذا امامان معصوم ع تاکید داشتند که در مصحف فاطمه مطالب قرآن نیامده است. 4️⃣ اگر چه سیدمرتضی روایتی که قرآن را دارای هفده هزار آیه می داند، از اخبار حشویه دانسته و اعتبارش را ساقط می داند، اما احتمال دارد: ✅ الف- منظور از آیات حذف شده، آیاتی باشد که قرائت آنها زمان پیامبر منسوخ شده و به دستور پیامبر ص حذف شده باشد. ✅ ب- به احتمال زیاد، لفظ «عشر»، توسط نسخه برداران اضافه شده باشد، به ویژه اینکه در نسخه اصلی کافی که نزد مرحوم فیض کاشانی بوده، این روایت بدون لفظ «عشر» آمده و در نتیجه تعداد آیات قرآن، حدود هفت هزار می شود که مطابق با قرآن فعلی است، چون روایت در صدد بیان عدد دقیق نیست. 5️⃣ مقصود روایات امام زمان، آوردن قرآن جدید نیست بلکه منظور این است که امام زمان پس از ظهور، بدعت ها و زنگارهای نقش بسته بر رخسار دین و قرآن و احکام را می زداید و مفهوم واقعی آیات قرآن را برای مردم نشان خواهد داد که در نتیجه برای برخی که همواره قرآن را به گونه دیگری معنا می کردند سنگین خواهد بود. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951849/ 🆔@spasokh
🏴 شهادت مظلومانه سردار سرافراز اسلام و سرباز ولایت حاج قاسم سلیمانی تبریک و تسلیت باد 🆔@spasokh
عنوان: مخالفت اسلام با شادی 📝شبهه شماره 179 💠 شادي احساس رضايت از زندگي است که در پی دست یابی به خواسته ها و نیازها حاصل می شود و فرهنگ در آن موثر است، از طرفی با حاکمیت فرهنگ شیعی بر ایران، به جای شادی بر عزاداری اصرار می¬شود و حتی امام خمینی گفته اند: «ما ملت گريه سياسي هستيم». 🌸پاسخ 1️⃣ فرهنگ در تشخیص نیازهای آدمی و در نتیجه تعیین مصادیق شادی نقش اساسی دارد، لذا شادی قابل قبول از منظر اسلامی، با شادیهای موجود در جهان سکولار، تفاوت¬هایی دارد، مثلا انسان سکولار از جلسات مختلط لذت میبرد و احساس شادی میکند؛ اما انسان متدین، در این محیط نه فقط احساس شادی نمیکند بلکه به اضطراب و دلهره دچار میشود و به سرعت از آن محیط دور میشود؛ چنین شخصی از مجالس مذهبی و راز و نیاز با خداوند لذت میبرد و احساس شادی دارد، حتی اگر به ظاهر اشک بریزد. 2️⃣ مروری بر منابع دینی حاکی از این است که شادی و تفریح از منظر اسلام، مورد تایید می باشد، امام رضا ع می فرمایند: «کوشش کنید اوقات روزتان را چهار بخش کنید: ساعاتی برای عبادت و خلوت با خدا، ساعاتی برای تامین معاش، ساعاتی برای معاشرت با برادران مورد اعتماد، و ساعاتی برای تفریح و لذت بردن». همچنین در روایات، شاد کردن مومن، معادل شاد کردن پیامبر معرفی شده است که موجب شادی خدا می باشد. 3️⃣ از منظر اسلامی، زندگی دنیوی و لذایذ مادی می بایست در چارچوبی دنبال گردند که ما را از سعادت ابدی و لذایذ پایدار اخروی محروم نسازند. امام صادق ع میفرماید «شادی به سه خصلت است: وفاداری، رعایت حقوق دیگران و ایستادگی در گرفتاریها و مشکلات»، امیرالمومنین ع پیرو واقعی خود را کسی معرفی میکند که شادی و غم¬هایش را با شادی و غم¬های امامان ع هماهنگ میکند و در شادی آنها شاد و در اندوه آنها غمگین است، فلذا شادی هایی که ناشی از گناه می باشد مذموم می باشد همچون شادی قارون که ناشی از تکبر و قرار گرفتن در برابر خدا و رسولش بود و از سوی موسی و قومش مذموم شمرده شد و این به معنای مخالفت با هر گونه شادی نمی باشد. 4️⃣ با مراجعه به اصل فرمایشات امام خمینی ره، می توان دریافت ایشان با عبارت «ما ملت گريه سياسي هستيم»، درصدد دفاع از اصل عزاداری در اسلام و آثار سیاسی آن است نه نفی شادی در اسلام. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951850/ 🆔@spasokh
عنوان: انقلاب اسلامی ایران و ظهور امام زمان عج 📝شبهه شماره 180 💠 طبق روایات متعدد، امام زمان عج زمانی ظهور می کند که زمین پر از ظلم و ستم شده باشد، از این روی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی در ایران با مهدویت و ظهور حضرت منافات دارد. 🌸پاسخ 1️⃣ انقلاب اسلامی ایران ريشه در باورها و اعتقاداتي دارد که موضوع مهدويت نيز در آن باورها ريشه دارد . فلذا در راستاي هدف کلي مهدويت یعنی «اقامه عدل و ريشه کني ظلم و ستم از جهان و برقراري حکومت صالحان» انجام شده و نسخه کوچکي از انقلاب جهاني حضرت مهدي است و با آن منافاتی ندارد. 2️⃣ اقدامات انقلاب اسلامی ایران در زمینه بسط ارزش ها و گسترش پیام اسلام در سراسر جهان، زمینه ساز ظهور حضرت مهدی عج خواهد بود، از جمله در پرتو انقلاب و فراهم شدن زمینه های مساعد، شهر قم به مرکز نشر اسلام به اقصا نقاط جهان تبدیل خواهد شد که در نتیجه با اطلاع همگان از معارف دینی، حجت بر انسان های روی زمین تمام گشته و پس از ظهور حضرت، غیر از افراد معاند بسیاری از انسان ها به ایشان ایمان خواهند آورد. در برخی روایات نیز تصریح شده است که پیش از ظهور، شهر قم مرکز نشر علم به جهان شده و به واسطه آگاهی مردم از معارف دینی حجت بر آنها تمام می شود و آنگاه حضرت قائم عج ظهور می کند.( بحار الانوار ، ج60، ص217) 3️⃣ مقصود از روایاتی که بر گسترش ظلم و ستم در جهان، پیش از ظهور امام زمان عج، دلالت دارد، فراگیر شدن ظلم و ستم در جهان است و منافاتی با اینکه در گوشه ای از آن، حکومت اسلامی برپا شده و یا فریاد حق طلبانه ای به گوش برسد ندارد، به ویژه اینکه آیاتی که مسلمان ها را به امر به معروف و نهی از منکر و نیز اجتناب از ظالمان و طاغوت ها دعوت می کنند انقلاب بر علیه ستمگران و در صورت امکان، تشکیل حکومت دینی را لازم می دانند. 4️⃣ در روایات متعدد، تشکیل حکومت اسلامی، در مقطع پیش از ظهور امام زمان عج مطرح شده است که هر چند با قاطعیت نمی توان گفت منظور آنها، نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد، اما از همانها امکان تشکیل حکومت دینی، پیش از ظهور حضرت را می توان اثبات نمود.( نجم الدين طبسي، نشانه هايي از دولت موعود، ص73.) پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951851/ 🆔@spasokh
عنوان: تعارض انقلاب اسلامی ایران با ممنوعیت قیام قبل از ظهور 📝شبهه شماره 181 💠 با توجه به روایاتی که هر گونه قیام قبل از ظهور امام زمان عج را باطل و صاحب پرچم آن را طاغوت می داند، انقلاب اسلامی ایران نیز نامشروع است. 🌸پاسخ 1️⃣ طبق قرینه ها مقصود روایت هایی که قیام قبل از ظهور امام زمان را باطل و صاحب آن را طاغوت می داند قیام هایی است که در مسیر خدا و اهل بیت نباشد، از جمله در خود روایت، تصریح شده صاحب این قیام، طاغوتی است که غیرخدا را می پرستد، در نتیجه هر قیامی را شامل نمی شود بلکه قیام هایی که صاحبان آنها مردم را به خود و نه خدا دعوت کنند و یا مدعی مهدویت باشند و ... باطل می باشند، قرینه دیگر اینکه در برخی روایات دیگر با همین مضمون، تصریح شده است که هر کسی پرچم گمراهی بردارد، صاحب پرچم طاغوت است، لذا اگر کسی پرچم حق را بردارد قطعا طاغوت نخواهد بود. 2️⃣ اگر روایاتی را که هر گونه قیامی قبل از ظهور امام زمان را باطل می داند مطلق بدانیم، این اطلاق شامل قیام امام حسین ع خواهد بود که در حقّانیت آن هیچ شک و شبهه ای نیست، ضمن اینکه در دوران معصومین ع نیز قیام های متعددی داشتیم که از سوی امامان معصوم ع مورد تایید قرار گرفته و در نتیجه با اطلاق روایات سازگار نیست همچون قیام زید بن علی و قیام مختار، چنانکه قیام یمانی نیز که قبل از قیام امام زمان عج خواهد بود در روایات تایید شده است. 3️⃣ در برخی روایات، تصریح شده است که در آخرالزمان مردی از قم و یا قومی از مشرق زمین قیام کرده و زمینه را برای قیام حضرت فراهم خواهند کرد که نشانگر مشروع بودن برخی قیام های پیش از ظهور می باشد. 4️⃣ در منابع دینی در مقابل روایاتی که ظاهرا از قیام پیش از ظهور امام زمان منع می کند، آیات و روایات فراوانی داریم که مسلمانان را به قیام فرا می خواند از جمله دستور به قیام برای خدا، جهاد در راه خدا، امر به معروف و نهی از منکر، اجتناب از طاغوت ها و ... که در مقام معارضه بر روایات دسته اول مقدم می شود، ضمن اینکه قوانین حکومتی فراوانی در دین می باشد که اگر قیام برای تشکیل حکومت دینی ممنوع باشد، امکان اجرایی نداشته و بر زمین خواهد ماند که با فلسفه تشریع و نیز فرازمانی و فرامکانی بودن آنها تعارض خواهد داشت. لله_عزّوجلّ پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951852/ 🆔@spasokh
عنوان: نگاه قرآن به زنان 📝شبهه شماره 182 💠 در قرآن زن به عنوان كالاي جنسي در خدمت مردان معرفی شده است، مثلا طبق آیه 21 سوره روم زن از مرد خلق شده است و هدف از خلقتش نیز تامین آرامش مرد است و اساسا هیچ گونه استقلالی ندارد و اگر مردان به زن نیاز نداشتند زن نیز خلق نمی شد. 🌸پاسخ آیه 21 سوره روم می فرماید: «و از نشانه‏هاى او اينكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان مودّت و رحمت قرار داد.» 1️⃣ از منظر اسلام، زن و مرد به صورت برابر از کرامت طبیعی[اسراء/7] ، کرامت معنوی[حجرات/13] و کرامت جزائی[غافر/40] برخوردارند. اگر چه آدم ع از خاک و آب و یا به تعبیری از گل[سجده/7] آفریده شده است، اما این بدین معنا نیست که ارزش او همسان با ارزش خاک و گل و آب است. 2️⃣ شبهه مورد نظر ناشی از بدفهمی قرآن است. خطاب این آیه به همه بشریت است و نه صرفا به مردان، به همین دلیل مقصود این آیه این است که مردان برای زنان و زنان برای مردان مایه آرامش هستند، در واقع خداوند متعال در این آیه این ذهنیت را که حقیقت زن فروتر از مردان بوده و کارکرد آنها صرفا تامین نیاز جنسی مردان است رد نموده و این پیام را می دهد که اولا زن دارای حقیقتی همسان با حقیقت مرد است و ثانیا زن، نه یک کالای جنسی بلکه مایه آرامش مرد است، چنانکه مرد نیز مایه آرامش زن می باشد. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951853/ 🆔@spasokh
💠 مشارکت همگانی در انتخابات 💠 سؤال: چه ضرورتی دارد که مردم و به ویژه کسانی که نظام را قبول ندارند در مشارکت نمایند؟ 📝 چکیده پاسخ: 1️⃣ «حق انتخابگری»، «حق مشارکت در تعیین سرنوشت» و ... از جمله حقوق هر شهروندی است که باید آن را احقاق نماید و بی اعتنایی نسبت به آن، باعث از بین رفتن این حق خواهد شد، از این رو مشارکت در انتخابات گامی در راستای احقاق حقّ مسلم خود می باشد. 2️⃣ مشارکت مردم در انتخابات، عامل افزایش مقبولیت مردمی نظام بوده و همین مساله نیز به تقویت امنیت ملی منجر می گردد. 3️⃣ اگر مردم در انتخابات مشارکت نکنند زمینه برای دخالت بیگانگان به بهانه هایی همچون نقض حقوق بشر فراهم می شود ولی مردم، این بهانه را از بین می برد. 4️⃣ مشارکت فعالانه مردم در انتخابات در کنار انتخاب آگاهانه و توام با بصیرت از یک سو باعث شکل گیری نهادهای قوی، کارآمد و دغدغه مند نسبت به حل مشکلات خواهد شد و از سوی دیگر به امنیت همه جانبه منجر خواهد شد و همین دو مسأله زمینه‌های رشد اقتصادی هر چه بیشتر را فراهم می‌سازد که نفع آن به عموم مردم و کشور باز می‌گردد. 5️⃣با توجه به اینکه جمهوری اسلامی نظامی مشروع است که با هدف برپایی عَلَم اسلام ایجاد شده است لذا مراجع معظم تقلید نیز مشارکت در انتخابات را شرعا واجب می دانند. 6️⃣ مشارکت مردم در انتخابات، انتخاب آگاهانه و تشکیل نهادهای قوی و کارآمد به اجرایی شدن سیاست های کلان نظام بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت کمک می کند. بنابر این مشارکت فعال و آگاهانه در انتخابات‌های مختلف نظام اعم از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا و خبرگان ضرورتی هست که برخاسته از آرمانها و انگیزه هایی فراتر از دلبستگی به مذهب، جناح و یا نظام سیاسی خاصی بوده و بُعد ملی پیدا می‌کند چنانکه به عنوان نمونه کسانی که علیرغم انتقاد به نظام، دوستدار وطن خویش هستند و نمی خواهند با به خطر افتادن امنیت ملی و یا هجوم بیگانگان، کشور پایمال گردد لازم است در انتخابات مشارکت کنند. لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9436/ 🆔@spasokh