🌼 کلامی از نور
💠 گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) پیرامون انتخابات
💠 انتخابات یکی از دو رکن مردمسالاری دینی است. مردمسالاری دینی روی دو ستون ایستاده است؛ یکی از این دو ستون رأی مردم است، انتخابات است. ما به برکت انتخابات به دنیا فخر میفروشیم. دشمنان برای کوبیدن ملّت ایران و جمهوری اسلامی انتخابات ما را ندیده میگیرند و متّهم میکنند. این نشان میدهد انتخابات خیلی مهم است.
💠 انتخابات بسیار مهم است. مایهی عزّت ملّی است؛ مایهی تقویت ملّت ایران است؛ مایهی آبروی ملّت ایران است.
آنچه من عرض میکنم و در درجهی اوّل برای این حقیر مهم است:
1️⃣ شرکت عمومی در انتخابات است و [اینکه] همهی آحادی که میتوانند رأی بدهند و مشمول قانونند وارد انتخابات بشوند و انتخابات را پُرشور کنند؛ این اوّلین خواسته و مهم¬ترین خواستهی ما است.
2️⃣ در امر انتخابات مُرّ قانون باید عمل بشود؛ مُرّ قانون باید عمل بشود. نتیجهی انتخابات ملّت هرچه شد، این معتبر است، این قانون است. بنده در انتخاباتها دخالت نمیکنم؛ هیچوقت به مردم نگفتهام و نمیگویم این کس را انتخاب کنید، آن کس را انتخاب نکنید. فقط یک جا بنده دخالت میکنم و آن جایی است که کسانی بخواهند در مقابل رأی مردم و انتخاب مردم بِایستند و با مزاحمت در مقابل رأی مردم، رأی مردم را بشکنند.
📙بیانات در دیدار مردمی96/1/1 حرم مطهر امام رضا (علیه السلام)
#همه_می_آییم
مرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات
🍀 انتخابات آزاد یا انتخابات فرمایشی
شبهه:
با توجه به نظارتها و شرایطی که در انتخابات ایران وجود دارد آیا میتوان این انتخابات را آزاد و واقعی دانست؟
📝 چکیده پاسخ:
🔸 انتخابات #آزاد انتخاباتي است که در آن بر اساس شرايط و فرهنگ سياسي حاکم بر يک کشور، شرايط يک انتخابات آزاد رعايت شود. در مقابل، انتخابات #فرمایشی عبارت است از انتخاباتي که صرفاً ظاهري از انتخابات را داشته و راي و نظر واقعي مردم در آن لحاظ نمي شود.
💠 مهم ترین دلایل واقعی بودن انتخابات در ایران عبارتند از:
1️⃣ حق مردم در #راي دادن که هم رهبران نظام بر آن تاکید کرده اند و هم قانون اساسی آن را به رسمیت شناخته است.
2️⃣ حق مردم در انتخاب شدن به طوری که هر شهروندی که دارای صلاحیت های اولیه می باشد حق دارد به عنوان کاندیدا مشارکت کرده و مردم به او رای دهند. در همین راستا، در کشور ما همچون همه کشورهای مردمسالار نهادی تحت عنوان #شورای نگهبان برای نظارت بر وجود این صلاحیت ها وجود دارد.
3️⃣ برگزاري انتخابات سالم از طريق ابزارهاي كنترلي و نظارتي سالم که بر این اساس در کشور ما مهم ترین ابزارهای نظارتی عبارتند از: شورای نگهبان و هیات های نظارت بر انتخابات، هیات های اجرایی متشکل از معتمدان محلی و اقشار فرهنگی، ناظران کاندیداها، برخي بخش ها همچون دادستان کل کشور و نيز دادستان هاي حوزه هاي انتخابي و ... که در مجموع به برگزاری انتخاباتی سالم کمک می کنند.
4️⃣حضور سلایق سیاسی مختلفی که نظام اسلامی، قانون اساسی و هنجارهای آن را قبول دارند که در کشور ما در حال حاضر همین رویه جاری است، البته کسانی که نظام اسلامی و یا قانون را قبول ندارند و طبیعتا نمی توانند کاندیدای مقامی شوند که مسئولیت اجرای قوانین را بر عهده بگیرد یا غارتگران بیت المال که صلاحیت حفاظت از بیت المال مردم را ندارند و ... از این دسته خارجند و در هیچ کشور دموکراتی عدم حضور آنان در انتخابات، به معنای نمایشی بودن انتخابات نمی باشد.
5️⃣ گردش و تغيير نخبگان و سلايق سياسي مختلف که بر این اساس تجربه تاریخی نشان داده است کشور همواره در دستان جناح هاي سياسي مختلف دست به دست گشته است ، به گونه اي که در برخي انتخابات ها افرادي پيروز ميدان بوده اند که وابسته به هيچ يک از جناح هاي مشهور نبوده اند و يا افرادي به اين سمت برگزيده شده اند که حتي با رهبري ، داراي اختلاف سليقه هايي بوده اند.
#انتخابات_آزاد
لینک کامل در 👇👇:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9433/
🆔@spasokh
🌼 کلامی از نور
💠 گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) پیرامون انتخابات
✅ برادران عزیز، خواهران عزیز، فرزندان عزیز من، جوانان! هرچه انتخاب کنید برای خودتان انتخاب کردهاید. انتخاب خوب شما به خود شما برمیگردد؛ اگر انتخاب با غفلت انجام بدهید که انتخاب بدی از آب دربیاید و از کار دربیاید، بدیاش به شما برمیگردد؛
✅ با اختیار و با اراده دارید یک اقدامی را انجام میدهید، سعی کنید کار را درست انجام بدهید. اگر درست و با دقّت انجام دادید، دو فایده میبرید:
♦️اوّلاً خدای متعال از شما راضی میشود که کار را درست انجام دادهاید؛
♦️ثانیاً نتیجهی کار به احتمال زیاد نتیجهی درست خواهد بود.
✅ اگرچنانچه کار را با ملاحظه و با دقّت انجام بدهیم، ممکن هم هست یکوقتی نتیجه خوب از آب درنیاید امّا آن اجر اوّلی وجود دارد؛ وقتی کار را شما با دقّت و با بصیرت انجام دادید، خدای متعال از شما قبول میکند، ولو یک اشتباهی هم انسان در اثنا کرده باشد؛ امّا اگر بیدقّت انجام دادید، نه؛ خدای متعال هم ناراضی میشود، احتمال مصادف شدن با حق هم کم میشود.
انتخاب که میخواهید بکنید، بشناسید و انتخاب کنید؛ بشناسید. به دینشان، به تعهّدشان، به وفاداریشان به انقلاب، به ایستادگیشان در راه انقلاب، به عزم و ارادهشان، به شجاعتشان و به مرعوب نشدنشان خاطرجمع بشوید، [آنوقت] رأی بدهید؛ چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی، چه در انتخابات مجلس خبرگان؛ فرقی نمیکند، هر دو مهم است.
📒بیانات در دیدار مردم نجفآباد، ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
#رای_می_دهم
#انتخابات
#مشارکت
🆔@spasokh
📝 انتخابات آزاد
شبهه:
چگونه می گویید انتخابات در ایران آزاد است در حالی که مانع شرکت مخالفان در رقابت های انتخاباتی می شوید؟
📝 چکیده پاسخ:
️ وقتی صحبت از آزاد بودن انتخابات می شود چند برداشت ممکن است به ذهن متبادر شود:
👈 برداشت نخست انتخاباتی را آزاد می داند که برای انتخاب شوندگان هیچ شرطی قرار داده نشود که چنین احتمالی باطل است و اگر چنین معنایی منظور شود هیچ انتخاباتی در دنیا آزاد نخواهد بود، چون هر کشوری به تناسب اقتضائات خود، شرایطی همچون پایبندی به قوانین، عدم پیشینه کیفری و ... را برای انتخاب شوندگان در نظر می گیرد، چرا که در نظر نگرفتن شرایط، به معنای اجازه دادن به هر فرد بی صلاحیتی برای بر عهده گرفتن مسئولیت و در نهایت پایمال شدن حقوق و مصالح شهروندان و نیز پاشیده شدن شیرازه کشور خواهد بود، چنانکه یکی از شرایطی که هر کشوری برای کاندیداها در نظر می گیرد اعتقاد کاندیداها به اصول و مبانی قانون اساسی و نظام سیاسی آن کشور است و بدون اعتقاد به این قوانین، تضمینی برای عمل در چارچوب آن وجود ندارد.
👈 بر اساس برداشت دوم، انتخاباتی آزاد است که هیچ نهاد نظارتی بر شرایط انتخاب شوندگان و فرایند انتخابات نظارت نکند، این در حالی است که قبلا گفته شد برای تصدی هر مسئولیتی شرایطی لازم است و همین ضرورت ایجاب می کند که برای نظارت بر وجود آن شرایط در کاندیداها نهادی وجود داشته باشد که در کشور ما شورای نگهبان و در کشورهای دیگر نهادهایی مشابه همچون شورای قانون اساسی و ... این وظیفه را بر عهده دارد و از این روی وجود شورای نگهبان منافاتی با انتخابات آزاد ندارد.
👈 برداشت سوم، انتخاباتی را آزاد می داند که در آن آزادی حضور احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی مختلف معتقد به مبانی و چارچوب های پذیرفته شده یک نظام سیاسی با سلایق و برنامه های گوناگون در عرصه انتخابات و رقابت سیاسی تضمین شده باشد که منطقی ترین و عقلانی ترین برداشت از واژه «انتخابات آزاد» می باشد و درکشور ما نیز چنین فضایی فراهم است چرا که همه احزاب و جریان های سیاسی که معتقد به نظام جمهوری اسلامی و مبانی آن و قانون اساسی هستند، می توانند نامزد معرفی نموده و در عرصه انتخابات فعالیت نمایند و نظارت شورای نگهبان نیز صرفا برای احراز دارا بودن شرایط عمومی داوطلبان و پایبندی به اصول نظام و قانون اساسی است که در هر نظام سیاسی مدعی مردمسالاری نیز این میزان از نظارت و احراز صلاحیت مورد قبول بوده و انجام می شود. به همین دلیل ما معتقدیم در کشور ما «انتخابات آزاد» وجود دارد.
#انتخابات_آزاد
لینک کامل در:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9432/
🆔@spasokh
🌼 کلامی از نور
💠 گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) پیرامون انتخابات
📝 اعتماد به فهرست های انتخاباتی
✅ شما میخواهید رأی بدهید، فلان شهر یک نماینده دارد، فلان شهر -مثلاً فرض کنید فلان استان- ده نماینده دارد؛ خب هرکدام از اینها نقشی دارند، فعّالیّتی دارند؛ انسان باید به شکل اطمینانبخشی به نتیجه برسد. به نظر بنده اینجور میرسد که چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم -خود بنده هم وقتی این فهرستها را میآورند که بیایم رأی بدهم، بعضی از آدمهای این فهرستها را نمیشناسم امّا اعتماد میکنم به آن کسانی که [اینها را] معرّفی کردهاند، و نگاه میکنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرّفی کردهاند چه کسانی هستند؛ اگر دیدم اینها آدمهای متدیّن و مؤمن و انقلابیای هستند، به حرفشان اعتماد میکنم و به [فهرست] آنها رأی میدهم؛ اگر دیدم نه، کسانی که این فهرست را دادهاند کسانی هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلی اهمّیّتی نمیدهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیر آمریکا است، به حرفشان اعتماد نمیکنم؛ به نظر من این راه خوبی است- نگاه کنیم ببینیم این فهرستی که به ما داده میشود برای مجلس شورای اسلامی یا مثلاً برای مجلس خبرگان، این فهرست را چه کسی دارد به ما میدهد.
📒بیانات در دیدار مردم قم، ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
#رای_می_دهم
#انتخابات
#مشارکت
🆔@spasokh
عنوان: ویروس کرونا و شفا با توسل به اهل بیت علیهم السلام
📝شبهه شماره 183
💠 قبلا می گفتند حرم امامان و امامزادگان شفا می دهد، ولی الان به خاطر جلوگیری از بیمار شدن مردم آنها را می بندند.
🌸پاسخ
1️⃣ دنیای ما دنیای اسباب و مسببات است که در آن هر معلولی علت خاص خود را دارد همچون انبساط فلزات که معلول حرارت است. بیماری هایی همچون کرونا نیز که شیوع فراوانی دارد معلول ویروس آن است و در نتیجه هر اقدامی که به پیشگیری از گسترش آن کمک کند اقدامی عقلانی است از جمله ترک حضور در اماکن عمومی مثل ورزشگاه ها، سینماها، نمایشگاه ها.
2️⃣ این تصور که هر چیزی که مربوط به امامان معصوم و امامزادگان ع است باید به صورت غیرطبیعی و از طریق اموری همچون معجزه پیش رفته و علت ها در معلول ها تاثیر گذار نباشند، تصور درستی نیست و قواعد طبیعی در شرایط عادی در حرم های اهل بیت ع نیز جاری است، مثلا اگر فردی کنار ضریح، سم بخورد به صورت طبیعی مسموم خواهد شد، چنانکه عملیات انتحاری در حرم امامین عسکریین، منجر به تخریب آن شد.
3️⃣ حرم های مطهر منسوب به اهل بیت ع نیز جزء اماکن عمومی می باشد و طبیعتا امکان انتقال بیماری در آن وجود دارد، لذا در صورتی که شرایط اقتضا کند، تعطیلی موقت آن به منظور حفظ جان مردم اشکالی ندارد.
4️⃣ مراجعه به سیره و روایات اهل بیت ع حاکی از آن است که آن بزرگان نیز که مرجع توسل مردم هستند، همواره امور بهداشتی را رعایت می کردند و توصیه های طبی فراوانی داشته اند.
5️⃣ اصل توسل به اهل بیت ع و شفابخشی آنها اگر چه غیرقابل انکار است، اما این موارد، صرفا تحت شرایط خاصی بوده و نوعی استثنا محسوب می شوند، همچنین توصیه به این امور هرگز بدان معنا نبوده که انسان از اسباب طبیعی برای رفع مشکلات خود همچون دارو و یا اقدامات احتیاطی پیشگیرانه غافل شود. به همین دلیل مراجع معظم تقلید در بیانیه های خود، هم ذکر و توسل به اهل بیت ع را گوشزد کردند و هم عمل به توصیه های بهداشتی را لازم و واجب دانستند.
#توسل
#کرونا
#ویروس_کرونا
#ویروس_کرونا_و_توسل_به_اهل_بیت
#ویروس_کرونا_و_تعطیلی_حرم_امامزادگان
#مراجع_و_ویروس_کرونا
#حوزه_علمیه_و_ویروس_کرونا
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951854/
🆔@spasokh
عنوان: مراجع و مخالفت با الگوی پیامبر در پذیرش عرف زمانه
📝شبهه شماره 184
💠 مراجع تقلید دارای دو عیب بزرگ هستند: اول همراهی با ستمگران و یا سکوت در مقابل آن ها و هماهنگ کردن فتوا با نظر حاکمان مثل جواز اجرای حدود در عصر غیبت، عیب دوم خطا در الگوگیری از پیامبر، چرا که پیامبر عرف زمانه خود را تایید کرده و فقه او حاشیه¬ای بر قوانین و سیره رایج میان مردم آن زمان بود و اگر در این زمان زندگی میکردند عرف هایی همچون دموكراسي، آزادي، حقوق بشر، كثرت¬گرايي و كنوانسيون منع تبعيض از زنان را امضا می کرد.
🌸پاسخ
1️⃣ در اسلام سکوت در برابر ظالم و یا همراهی با او از سوی هیچ کس از جمله مراجع جایز نیست ولی مشروط است به یقین داشتن به وقوع ظلم و گرنه اقدام علیه فردی بر مبنای گمان و ستمکار خواندن او، خود مصداق ظلم است.
2️⃣ جواز یا عدم جواز اجرای حدود در زمان غیبت بحثی تخصصی است که باید مستند به ادله معتبر فقهی باشد، لذا احتمال اینکه فتوای جواز منجر به ظلم ظالمان شود دلیل معتبر شرعی برای تعطیلی آن نمی باشد.
3️⃣ دلایل متعددی این ادعا را که پیامبر اسلام تنها عرف زمانه خود را امضا کرده و نهایتا تغییراتی جزئی بوجود آورده است باطل می کند:
♦️الف) تصریحات قرآن و پیامبر بر ابدی بودن و حتی حدود و مرز الهی دانستن دستورات الهی، چرا که اگر این دستورات طبق عرف زمانه بود، طبیعتا موقتی بود.
♦️ب) پیامبر بسیاری از سنت های جاهلی همچون زنده به گور کردن دختران، شرابخواری، فحشا، خرافات و ... را نابود کرد و صرفا سنتهای حسنه مورد تأیید اسلام قرار گرفت و این نشان می¬دهد آن حضرت تابع عرف زمان خود نبودند.
♦️ج) ائمه معصومین ع که سالها پس از پیامبر زندگی می کردند هیچ حکمی را به جهت تغییر شرایط و عرف زمانه تغییر ندادند و حتّی احکام نمایندگان آنها در سایر بلاد، علیرغم تفاوت فرهنگی مردم آنجا، مطابق با احکام حجاز و عراق بود.
4️⃣ اگر پیامبر عرف زمان خود را پذیرفته و آنها را تعدیل کرده باشد، لازمه الگو بودن ایشان این است که ما هم عرف زمانه را با تغییراتی بپذیریم، نه اینکه عرف ها را بدون تعدیل آنها قبول کنیم، چنانکه در حال حاضر نیز برخی عرف ها همچون آزادی، حقوق بشر و حقوق زنان را با تعدیل و انطباق با اصول دینی پذیرفته ایم.
#عرف
#پیامبر_و_عرف_زمانه
#مراجع_و_عرف_زمانه
#اجرای_حدود_در_عصر_غیبت
#سنت_های_جاهلی
#مراجع_و_سکوت_در_برابر_ظالمان
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951855/
🆔@spasokh
عنوان: شیعه و انحصار هدایت در امامان معصوم
📝شبهه شماره 185
💠 شیعیان هدایت مردم را تنها از طریق امامان امکان پذیر می دانند که خلاف عقل و نقل است. هدايت اگر به معناي توفيق براي پذیرش حق باشد طبق آیه قرآن(قصص/ ٥٦) تنها در دست خداست و اثبات آن برای دیگران، شریک قائل شدن برای خداست؛ اما هدايت به معناي تعريف حق و راهنمايی به آن وظيفه پیامبر و پيروان اوست و در انحصار ائمه نیست.(يوسف/ ١٠٨).
🌸پاسخ
1️⃣ هدایت به معنای ارائه طریق، اراده تشریعی الهی به هدایت مردم است که از طریق ارسال انبیا و امامان است و در نهایت انسان ها با اراده شخصی خود راه درست یا نادرست را بر می گزینند اما در هدایت به معنای توفیق الهی برای هدایت یک فرد، اراده تکوینی خداوند برای هدایت فرد وجود داشته و آن فرد نیز هدایت می شود.
2️⃣ طبق دیدگاه شیعه هدایت به معنای رساندن به حق و یا به تعبیری توفیق برای هدایت شدن که طبق اراده تکوینی الهی صورت می گیرد منحصرا در اختیار خداست و دخیل دانستن دیگران شرک است که در آثار علمای شیعه بدان تصریح شده است.( طباطبائی، ترجمه تفسیر المیزان، ج16، ص78 ؛مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج16، ص116-117.)
3️⃣ همانطور که هدایتگری رسول در راستای هدایتگری خداوند است، هدایتگری امامان نیز در راستای هدایتگری رسول است، چنانکه ایرادی ندارد که انسانهای مؤمن نیز در راستای هدایتی امامان، هدایتگری کنند و با توجه به طولی بودن رابطه، هیچ تعارضی با هم ندارند؛ از این رو، تاکید بر ضرورت وجود امام و لزوم شناخت او، بدین معناست که بدون امام، شناخت حق به دست نمی آید و بعد از پیامبر باید به بیانات ایشان گوش سپرد؛ اما این بدین معنا نیست که دیگران نمیتوانند در چارچوب بیانات خداوند و رسول و امامان به هدایتگری مشغول باشند.
امامت
#هدایت
#شیعه_و_هدایتگری_توسط_امام_معصوم
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951856/
🆔@spasokh
مجموعه « اول» پاسخ به شبهات پیرامون «کرونا»
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات- حوزه های علمیه
آنچه در لینک زیر آورده شده پاسخ به بخشی از مهمترین شبهات اعتقادی، سیاسی و اجتماعی است که این روزها با بهانه شیوع کرونا ویروس در سطح وسیعی منتشر شده است. مجموعه حاضر توسط محققان مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات آماده شده است. این شبهات، چکیده صدها شبههی رصد شده در چندروز اخیر است. امید آنکه این گام ناچیز بتواند مردم عزیز و مؤمن ایران را در حفظ هوشیاری و آگاهی مؤثر در برابر توفان شبهات و شایعات یاری کند.
برای مجموعه « اول» پاسخ به شبهات پیرامون «کرونا» روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951874/
🆔@spasokh
رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند
حضرت آیتالله خامنهای با جمعبندی سخنانشان در خصوص نیاز قطعی کشور به تولید، سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند و خطاب به دستاندرکاران تأکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم بهوجود آید.
برای ادامه سخنان رهبر معظم انقلاب روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.andisheqom.com/fa/News/View/92455/
🆔 @spasokh
◄ ویرایش امروز 16 فروردین 1399 (بازدید قبلی: 196)
مهم ترین شگردهای خبر رسانی در جنگ روانی با محوریت «کرونا»
«مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات- حوزه های علمیه»
امروزه خبررسانی، عنصر بسیار مهم و تأثیرگذاری در تحولات مثبت و منفی جوامع به شمار میرود. خبررسانی صادقانه، شفاف، به هنگام و به اندازه مطلوب، میتواند به جامعه برای فهم و رویارویی موثر و مثبت با تحولات و رویدادها کمک کند؛ همچنانکه خبررسانی غیرصادقانه، کم یا بیش از اندازه مطلوب، مبهم و مغرضانه، آرامش روانی جامعه را بهم ریخته و مشکلات روانشناختی و اجتماعی گوناگونی را به وجود میآورد. اصطلاح «جنگ روانی» به وضعیتی اشاره دارد که در آن برخی از افراد یا جریانهای داخلی یا خارجی با هدف ایجاد سردرگمی، آشفتگی، گمراه کردن، ایجاد وحشت، یأس، دشمنی و ناامیدی، دامن زدن به اختلافات اجتماعی و دیگر اهداف مغرضانه با بهرهجستن از تکنیکهای خاصی، اطلاعات را به صورت جهتدار و همسو با اهداف خود منتشر میکنند. در این وضعیت مخاطبان به جای آگاه شدن از خبرهای صحیح و سودمند با انبوهی از اطلاعات مبهم، تحریف شده، جهتدار و زیانبار مواجه شده و قدرت تحلیل صحیح و رفتار منطقی را از دست میدهند.
◄ جهت ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951872/
🆔@spasokh