◄ ویرایش امروز 16 فروردین 1399 (بازدید قبلی: 196)
مهم ترین شگردهای خبر رسانی در جنگ روانی با محوریت «کرونا»
«مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات- حوزه های علمیه»
امروزه خبررسانی، عنصر بسیار مهم و تأثیرگذاری در تحولات مثبت و منفی جوامع به شمار میرود. خبررسانی صادقانه، شفاف، به هنگام و به اندازه مطلوب، میتواند به جامعه برای فهم و رویارویی موثر و مثبت با تحولات و رویدادها کمک کند؛ همچنانکه خبررسانی غیرصادقانه، کم یا بیش از اندازه مطلوب، مبهم و مغرضانه، آرامش روانی جامعه را بهم ریخته و مشکلات روانشناختی و اجتماعی گوناگونی را به وجود میآورد. اصطلاح «جنگ روانی» به وضعیتی اشاره دارد که در آن برخی از افراد یا جریانهای داخلی یا خارجی با هدف ایجاد سردرگمی، آشفتگی، گمراه کردن، ایجاد وحشت، یأس، دشمنی و ناامیدی، دامن زدن به اختلافات اجتماعی و دیگر اهداف مغرضانه با بهرهجستن از تکنیکهای خاصی، اطلاعات را به صورت جهتدار و همسو با اهداف خود منتشر میکنند. در این وضعیت مخاطبان به جای آگاه شدن از خبرهای صحیح و سودمند با انبوهی از اطلاعات مبهم، تحریف شده، جهتدار و زیانبار مواجه شده و قدرت تحلیل صحیح و رفتار منطقی را از دست میدهند.
◄ جهت ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951872/
🆔@spasokh
مقدمه
بسم الله الرحمن الرحیم
بيشک مهمترين ابزار نظام سلطه جهاني براي بسط سيطره خود بر جهان و انسان، رسانههاي گوناگون نوشتاري، ديداري و شنيداري است که با نفوذ به اعماق ذهنها و انديشهها در صدد ايجاد بستر مناسب براي اين آرزوي پليد و شيطانياند. رسانههای شیطانی از طريق ايجاد ترديد در باورهاي بنيادين و ارزشهاي هويتبخش، فرايند گسست ميان انسان و هويت او را دنبال نموده و او را به منجلاب پوچي، بيهويتي و سرگشتگي ميافکنند و از اين راه زمينه را براي سلطهپذيري و وادادگي به خواستههاي جهانخوارانه استبداد جهاني مهيا ميکنند؛ در اين ميان اطلاعرساني و آگاهيبخشي به لايههاي گوناگون جامعه، تکليف انساني – الهي فرهيختگان با بصيرت و دردمند است که با اشراف کامل به فضاي فکري جامعه، شبهات، جريانها و افراد شبههافکن، شيوههاي القای شبهه، اهداف آن و ... شناسايي کرده و با حضوري سريع، بهروز، قوي، و مبتني بر نياز زمان و مخاطب، غبارهاي شبهه و ابهام را بزدايند و روانهاي تشنه را از زلال معارف الهي سيراب نمايند. شبهات و شایعاتی که این روزها در فضای مجازی و شبکههای ماهوارهای با سرعت خیره کنندهای منتشر میشود جز ایجاد یأس، خشم، دشمنی، ناامیدی، درگیریهای اجتماعی، جنگهای داخلی و فروپاشی ایران عزیز هدفی را دنبال نمیکند...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951875/
🆔@spasokh
شبهه 1: مخفیکاری ایران در اطلاعرسانی به موقع درباره ویروس کرونا برای برگزاری راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده است و این امر موجب شد تا یک بیماری قابل پیشگیری به اپیدمی تبدیل شود. شواهدی نشان میدهد که مسؤولان جمهوری اسلامی از وجود این ویروس مطلع بودهاند. نریمانی، مداح بیت رهبری، گفته است در دیدار آقا با مداحان، محافظان از بوسیدن دست ایشان جلوگیری میکردند؛ سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، گفته است که چند هفته قبل از شیوع ویروس، به مسؤولان هشدار داده بودیم!
پاسخ:
اولا؛ این مطلب صرف ادعایی بدون دلیل معتبر است و شواهد مطرح شده، چنان ادعایی را اثبات نمیکند. طبق مستندات معتبر آزمایشگاهی، فاصله میان تشخیص اولین موارد ابتلا به کرونا ویروس تا اعلام رسمی آن توسط وزارت بهداشت، بیش از چند ساعت نبوده است! جمهوری اسلامی به هیچ وجه چنین کار غیراخلاقی، غیرانسانی و خلاف موازین شرعی را مرتکب نشده و صادقانه در نخستین ساعات اطلاع از اثبات موارد ابتلا، در جهت اطلاع رسانی، مقابله و پیشگیری علمی و استاندارد اقدام کرده است.
ثانیا؛ کرونا بیماری فراگیری است که امروزه اکثر کشورهای جهان را شیوع یافته و احتمال شیوع آن در کل جهان بسیار زیاد است. ویژگی این بیماری، برخلاف سایر بیماریهای واگیردار، سرعت زیاد انتقال میانفردی، سختجانی و ناشناختهبودن آن است؛ به گونهای که در حال حاضر جز قرنطینه پیشگیرانه افراد سالم و قرنطینه درمانی بیماران...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951876/
🆔@spasokh
شبهه 2: آمار رسمی مبتلایان، بهبودیافتگان و تلف شدگان کرونا در ایران با آمار غیررسمی تفاوت فاحشی دارد؛ در حالی که جمهوری اسلامی اصرار دارد مردم اخبار و آمار را تنها از طریق وزارت بهداشت و صدا و سیما دنبال کنند، اکثر مردم به سبب بیاعتمادی به نظام، آمار و اخبار را از طریق فضای مجازی دنبال میکنند!
پاسخ:
اولا؛ حوادث هولناکی مثل زلزله، سیل، بیماریهای فراگیر، ... از مسائلی است که ترس، اضطراب و دلهره فراگیری را در میان مردم موجب میشود و نظم و امنیت جامعه را به خطر میاندازد. گسترش رسانههای مجازی در کنار مزیتهای خود، آسیبهای بزرگی را ایجاد میکنند. فضای مجازی امکان انتقال پیامهای جعلی یا تحریفشده، که در بیشتر موارد همراه با شگردهای رسانهای است، را به شکل بسیار گستردهای ایجاد کرده است؛ به طوری که امکان تشخیص پیام درست از غلط، به ویژه برای مردم عادی، بسیار مشکل و حتی گاهی غیرممکن است. این واقعیت گاهی جامعه بزرگی را به سوی بحران و جنگ داخلی میکشاند. به عنوان مثال چند سال قبل تصاویری از حمله شیمیایی دولت سوریه به مناطق تحت سلطه تکفیریها و کشتهشدن تعدادی از مردم و کادر درمانی بیمارستانها منتشر شد و دولت آمریکا به این بهانه، قصد آن داشت تا به کشور سوریه حمله کند؛ اما پس از چندی فیلم دیگری منتشر شد که نشان میداد همه صحنههای بمباران شیمیایی ساختگی بوده و تمام کسانی که در برابر دوربین به زمین میافتند، ...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951877/
🆔@spasokh
شبهه 3: بیمارستان «مسیح دانشوری»، که امروز مهمترین مرکز درمان بیماران کرونایی است، همان کاخی است که مظفرالدین شاه برای عیاشی خود ساخت و رضا شاه کبیر آن را به بیمارستانی برای رفاه حال عموم مردم تبدیل کرد؛ جمهوری اسلامی همواره کوشیده است خدمات دوران پهلوی را بپوشاند و تصویر تاریکی از آن دوران در ذهنها ترسیم کند!
پاسخ:
اولا؛ هیچ حکومتی، حتی ستمکارترین حکومتها، با انگیزههای گوناگون، برخی از خدمات مثبت اجتماعی را انجام داده و میدهند و حکومت پهلوی هم از این قاعده مستثنا نیست؛ انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن هرگز نخواسته است خدمات مثبت آن دوران را بپوشاند، چیزی که هست عمق و گستره فساد و ویرانی آن دوران سیاه به قدری است که جایی برای پرداختن به کارهای مثبت نمیماند. حکومت پهلوی اول و دوم حکومتی دست نشانده و به پشتوانه قدرت های استکباری ایجاد و بقا یافت و هیچ رنگی از خواست و اراده مردم در آن نبود. کسانی که با استناد به برخی از امور به ظاهر مثبت در آن دوران در پی تطهیر حکومت فاسد پهلویاند، جاهلانه یا از روی تجاهل، چشم خود را بر فسادهایی که تا اعماق آن حکومت رخنه کرده بود، بستهاند. خاطرات سپهبد حسین فردوس، دوست صمیمی محمدرضا شاه، تنها برگی از دفتر قطور فساد و ظلم دستگاه پهلوی است که مطالعه آن لطف بسیار دارد...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951878/
🆔@spasokh
شبهه 4: منشأ ایجاد و گسترش ویروس کرونا در ایران از طریق طلاب چینی جامعه المصطفی قم بوده است؟
پاسخ:
اولا؛ گمانه زنی درباره منشأ پیدایش و گسترش ویروس کرونا در کشور، با توجه به تأخیری که در شناسایی و تست افراد مبتلا به این ویروس وجود داشت، هیچ گونه جنبه علمی نداشته و صرفا از شایعات و حرفهای بیاساس است. هرادعایی مستلزم اثبات با روش علمی است. روش علمی برای اثبات این ادعا، روش آزمایشگاهی است. یعنی آزمایشگاههای معتبر باید با آزمایش خون افراد، وجود یا عدم ویروس خاصی در خون فرد خاصی را اعلام کنند. این درحالی است که هیچ آزمایشگاه معتبری اعلام نکرده است که این ویروس توسط طلاب چینی جامعه المصطفی منتقل و متتشر شده است. یکی از شگردهای جنگ روانی انتشار اخبار بیاساسی است که با روش تکرار خبر یا اعلام از منبع نامعلوم انجام میگیرد. خبرهایی مثل شایعه و شبهه بالا توسط هیچ منبع معتبر و موثقی تأیید نشده است!
ثانیا؛ موضوعاتی مثل طلاب چینی جامعه المصطفی بیش از هرچیز یا شایعاتی است که افراد کم اطلاع مطرح میکنند و یا با اغراض سیاسی و ضدانقلابی مطرح میشود. کشورهای ایران و چین روابط گسترده سیاسی و اقتصادی دارند و سالانه هزاران شهروند چینی با اهداف مختلف به ایران سفر میکنند. مضاف بر این به گفته حجه السلام ابوالحسن نواب، عضو هیئت امنای جامعه المصطفی، طلاب چینی مقیم قم در مدتی که موضوع کرونا مطرح بوده به چین مسافرت نکردهاند...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951879/
🆔@spasokh
شبهه 5: اگر جمهوری اسلامی به جای این همه امامزاده، بیمارستان ساخته بود، الان مشکل کمبود تخت بیمارستان نداشتیم!
پاسخ:
اولا؛ شرایط کنونی کشور و مدیریت خوب بحران شیوع ویروس کرونا نشان داد که جمهوری اسلامی از زیرساختهای بسیار قوی و مستحکم سلامت برخوردار است و در مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته و ابرقدرت، توانایی بهتری در مهار بحرانهایی نظیر کرونا ویروس دارد. برخلاف اکثر کشورهای جهان که با کمبود زیرساختهای بهداشتی و پزشکی مواجهاند و متأسفانه در برخی از آنها به سبب کمبود تجهیزات پرشکی و محیطهای بیمارستانی به سالمندان خدماتی داده نمیشود، جمهوری اسلامی ایران با تکریم روحی و مادی بیماران از همه اقشار جامعه، جلوه روشنی از یک نظام سیاسی اخلاق مدار را به نمایش گذاشته است.
ثانیا؛ یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی خودکفایی در زمینه ظرفیتهای پزشکی، اعم از نیروی انسانی و ساختارهای فنی و علمی است. در دوران پیش از انقلاب، به علت کمبودهای فراوانی که در این زمینه وجود داشت، شاهد حضور هزاران پزشک خارجی از کشورهای شبه قاره هند بودیم، که هم از لحاظ علمی در سطح پایینی بودند و هم به علت مشکلات زبانی، این امر باعث بروز مشکلاتی میشد و گاهی جان شهروندان ایرانی را به خطر میانداخت...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951880/
🆔@spasokh
شبهه 6: علمای دینی همواره بلاها و مشکلات اجتماعی را ناشی از گناهان انسانها یا امتحانات الهی معرفی میکردند؛ اما ویروس کرونا و فراگیری خطرناک آن موجب شد که همه تبیینها و تفسیرهای گذشته را فراموش کرده و در مقابل نظر پزشکان تسلیم شوند و برای در امان ماندن از این بیماری حتی همه مکانها و مراسمهای مذهبی را تعطیل کنند!
پاسخ:
اولا؛ این شبهه یکی از مصادیق شبهه تعارض علم و دین است. تعارض علم و دین یک از انگارههای فلسفی و فرهنگی دنیای غرب است که بر جهان اسلام قابل انطباق نیست. مبانی و آموزههای دین اسلام هرگونه تعارض مستمر و واقعی میان علم و دین را نفی میکند. از نگاه اسلام دین و علم مکمل یکدیگر و هرکدام به بخشی از واقعیت هستی نظر دارند. هیچکدام از معارف و آموزههای دین، علم صحیح را نفی نمیکند و علم تجربی صحیح و اطمینانبخش نیز هیچکدام از معارف و آموزههای معتبر دین را نفی نخواهد کرد.
ثانیا؛ جهانی که در آن زندگی میکنیم بر پایه نظام علیّت بنا شده است. در این جهان هرپدیدهای دارای علتهای مادی و معنوی است. بیماری و سلامت انسانها نیز علل و زمینههای مادی و معنوی خود را دارد. به حکم عقل، دین و تجربه، رعایت مسائل بهداشتی و ایجاد زمینههای سلامت، موجب بالا رفتن احتمال سلامتی و کاهش بیماریها و عدم رعایت این امور موجب افزایش بیماری و فزونی احتمال اختلال در سلامت فردی و عمومی است...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951881/
🆔@spasokh
شبهه 7: ویروس کرونا میتواند رنسانس بزرگی در فکر مذهبی ایجاد کند و نگاه آسمانی به رویدادهای زمینی را دگرگون کند! نگاه الاهیاتی با بلاها و مشکلات طبیعی و اجتماعی در برابر نگاه علمی، منفعل شده و بر همه روشن شد که تنها علم میتواند به بشر کمک کند تا بر این بحرانها غلبه کند؛ نه آنچه دین و علوم دینی میگوید! نگرشی که به دیده تحقیر در علم تجربی مینگریست، امروز از علم تجربی انتظار گره گشایی دارد!
پاسخ:
اولا؛ این شبهه بر مبنای علمپرستی و تقلیل همه پدیدهها و فرایندهای هستی به امور محسوس و قابلتجربه حسی بنا شده است. علم تجربی با وجود خدمات بزرگی که از ابتدای خلقت انسان تاکنون به بشریت نموده و گرههای فراوانی که از مجهولات و مشکلات انسانها گشوده، تنها به جهان محسوس و ملموس اختصاص دارد و توانایی رازگشایی از همه لایهها و مراتب هستی و انسان را ندارد؛ علم تجربی تنها میتواند بخشی از پدیدههای محسوس را بررسی و از ماهیت مادی و روابط میان پدیدهها شناخت حاصل کند. این انتظار که علم همه مجهولات بشر را معلوم کرده و همه مشکلات بشر را برطرف کند، انتظاری است که با واقعیت علم سازگار نیست و هیچ عالم و فیلسوفِ علمی هم آن را ادعا نکرده و تاکنون هم تحقق نیافته است. دین در کنار علم و مکمل آن بوده و در صدد تکمیل کاستیهای ذاتی آن است. این دو هدیه الهی در کنار هم میتوانند زندگی بشر را سعادتمندانهتر کنند...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951882/
🆔@spasokh
شبهه 8: کرونا ویروس و هر عامل بیماریزای دیگر، عواملی مادی هستند که تنها به سبب آلودگی محیطی و بیماریهای زمینهای اثر گذاشته و تنها راه مبارزه با آن رعایت اصول بهداشتی و کنترلهای پزشکی است و دعا و توسل اموری خرافی است که موجب بیاعتنایی به روشهای علمی و معتبر و به تعویق افتادن درمان میشود!
پاسخ
اولا؛ یکی از آفتهای بزرگ در فرایند شناخت و مبارزه با مشکلات مادی و روانی بشر، تکسونگری و تقلیلگرایی است که از نظر عقل و علم مردود است. تقلیلِ علل پدیدآمدن و شیوع بیماریها به مسائل بهداشت محیطی و جسمی، نوعی تقلیلگرایی، یعنی فروکاهش علل یک پدیده به علل مادی و محسوس است! بیشک عقل و علم بشر محدود است و با وجود پیشرفتهای زیادی که در علوم طبیعی و انسانی صورت گرفته، بشر هرگز نمیتواند به صورت یقینی ادعا کند که میتواند به همه پدیدهها از همه ابعاد، سطوح و زوایا آگاه شده و آنها را در کنترل خود در آورد. زندگی انسانها بسیار پیچیدهتر از آن است که عقل و علم به همه ابعاد آن آگاه شود. به همین سبب تقلیل علت یک بیماری یا شیوع آن در امور مادی، خطای علمی و عقلی بزرگی است. در آیات قرآن کریم و روایات معتبری که از پیشوایان دینی به ما رسیده، علل ایجاد و شیوع برخی از بیماریها، به خصوص بیماریهای بنیانکن، فراگیری برخی از گناهان عنوان شده است. امام رضا (علیه السلام) میفرماید: «هرگاه انسانها گناهان جدیدی ابداع کنند، خداوند بلای جدیدی را بر آنان مسلط میکند!»...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951883/
🆔@spasokh
شبهه 9: حرمهایی که روزی دارالشفای بیماران و پناهگاه حاجتمندان معرفی میشد، امروزه باید توسط مواد ضدعفونی، عفونتزدایی شود و مردم در آن تجمع نکنند تا مبادا به بیماری مبتلا شوند! گندزدایی و تعطیلی این مراکز برای پیشگیری از بیماری چگونه با دارالشفابودن آن سازگار است؟!
پاسخ:
اولا؛ از نظر مبانی محکم و متقن دینی و انبوه تجارب شخصی مؤمنان، جای تردید نیست که ارواح پاک صالحان و اولیای الهی (علیهم السلام) واسطه بسیاری فیضها و خیرهای مادی و معنوی از جانب خداوند متعال است. دعای این انسانهای وارسته به اجابت نزدیکتر و شرافت و نیرومندی روحی آنان در دستگیری از نیازمندان و توسل جویان، بسی بلندتر است. این آثار معنوی به خواست خداوند و به واسطه قدرتی است که او به آنان در اثر بندگی عطا کرده است. شرف بندگی و صداقت آنان، چنان به خداوند نزدیکشان کرده که موهبت واسطهگری در فیض الهی به آنان عطا شده است. حرمها، مراقد و مقاماتی که به نام آنان برپا گشته از آن جهت که به آن خوبان منتسب است، محترم و شریف است؛ اما یقینا اگر اثری در توسل به آنان وجود دارد، به آن مکانها منتسب و مستند نیست؛ بلکه به ارواح پاک آنها مستند است. شرط توسل به ارواح اولیا، حضور در حرم یا مقبره خاصی نیست و در هرزمان و هرکجا میتوان به ارواح پاک آنان توسل جست. از این رو برای زیارت و توسل ارواح پاک اولیای الهی زمان و مکان شرط نیست و محدودیت های بهداشتی برای حضور در حرمها هیچگونه مانعیتی در زیارت و توسل ایجاد نمیکند...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951884/
🆔@spasokh
شبهه 10: علمای دینی ادعا میکنند که امامانشان قدرت بیکران دارند و میتوانند در امور جهان تصرف کرده و شرایط را هرگونه بخواهند تغییر دهند. اساس توسل در مذهب شیعه نیز بر همین پایه استوار است. اکنون با تعطیل شدن همه مکان ها و مراسم های دینی و مذهبی روشن شد که این حرفها خرافه و بی اساس است و از این خفتگان در خاک کاری ساخته نیست!
پاسخ:
اولا؛ شفایافتن بیماران در حرمها و مراقد مطهر معصومان و اولیای الهی، هرچند اموری یقینی است و بارها اتفاق افتاده و مدارک معتبر آن وجود دارد، اما این اتفاقات استثنایی و مشروط به شرایط خاصی است که همه ابعاد آن برای ما روشن نیست و هیچگاه به صورت معمول و رویه نبوده است؛ هیچ آیهای از قرآن کریم و روایت معتبری وجود ندارد که در آن ادعا شده باشد، اولیای الهی میتوانند نظام عالم را یکسره برهم زنند و امور عادی و طبیعی را به صورت کامل تغییر دهند. برخلاف این، در روایات متعددی تصریح شده که خداوند امتناع میکند از اینکه امور عالم، جز از طریق اسباب عادی انجام گیرد. در این مکانهای مقدس هم همه امور طبق مشیت الهی و نظام اسباب و مسببات صورت میپذیرد. هرچند ممکن است برخی از امور خارق عادت و استثنایی از سوی اولیای الهی هم روی دهد که البته آنها هم بر اساس نظام اسباب و مسببات است. بنابر این رعایت امور بهداشتی، پاکیزگی و آراستگی در مکانهای مقدس نه تنها لازم است، بلکه در این مکانهای شریف، از دیگر مکانها اهمیت بیشتری دارد؛...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951885/
🆔@spasokh
شبهه 11: از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است: «هنگامی که فتنه همه شهرها را فراگیرد به شهر قم و اطراف آن پناه برید که بلا از آنجا دفع شده است». نیز حدیثی از امام رضا (علیه السلام) به همین مضمون روایت شده است. مفاد این روایت و روایات بسیاری که در فضیلت قم وارد شده و هرگونه بلایی را از قم منتفی میداند، چگونه با بیماری فراگیر کرونا در قم و از قم به دیگر شهرها سازگار است؟!
پاسخ:
اولا؛ این روایت را مرحوم مجلسی در کتاب بحارالانوار با دو سند ذکر کرده است. سند اول به امام صادق و سند دوم به امام رضا (علیهما السلام) میرسد:
الف) «وَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي جَمِيلَةَ الْمُفَضَّلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَيْهَا وَ نَوَاحِيهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا».[1]
ب) «وَ رُوِيَ مَرْفُوعاً إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيِّ بِإِسْنَادِهِ إِلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع قَالَ: إِذَا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَيْهَا وَ نَوَاحِيهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَرْفُوعٌ عَنْهَا».[2]
برای پاسخ به پرسش بالا، بررسی سندی و دلالی این دو روایت لازم است...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951886/
🆔@spasokh
شبهه 12: آقای تبریزیان، از علمای قم و نجف، ادعا کرده است که هیچ مسلمانی به کرونا گرفتار نمیشود؛ در حالی که همه فوت شدگان در ایران مسلمان و بیشتر آنان از شهر قم و شیعه بودهاند!
پاسخ:
اولا؛ آقای تبریزیان از علمای به نام قم و نجف نیست. ایشان در طب سنتی و طب اسلامی (به ادعای خودشان) اطلاعاتی دارد. بنابر این ایشان نه از علمای دینی، به معنای خاص کلمه، است و نه نماینده حوزه علمیه و نه نماینده اسلام! نظرات ایشان صرفا نظرات شخصی است و مسؤولیت آن نیز بر عهده خود ایشان است.
ثانیا؛ طبق آنچه به ایشان نسبت داده شده، ایشان مدعی است که کل ماجرای شیوع کرونا، سیاسی است و تأکید میکند، این افرادی که مُردهاند با کرونا نمردهاند و همه همان مرگ و میرهای معمول روزانه پزشکی مدرن است که برای اهداف سیاسی، مبتلا به کرونا اعلام میشوند. وی با وجود همه توصیههای پزشکی، به مردم توصیه کرده که در مجامع عمومی حضور یابند، صله رحم داشته باشند و در مجالس اهل بیت (علیهم السلام) شرکت کنند و به زیارتگاهها بروند. امّا با توجه به متون دینی و سیره اؤلیاءالله به نظر میرسد این سخنان از سوی هرفردی مطرح شود، به دلایل زیر درست نباشد:...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951887/
🆔@spasokh
شبهه 13: کاشف الکل که امروز مهمترین ماده ضدعفونی کننده و محافظت از کرونا است، توسط محمد بن زکریای رازی کشف شد که فرد ملحدی بود؟! بنابراین شخص ملحد توانسته است مردم را از کرونا نجات دهد اما از دعا و توسل چه کاری ساخته است؟!
پاسخ:
اولا؛ شواهدی وجود دارد که دلالت میکند بر اینکه محمد بن زکریاى رازى از طبیبان بزرگ مسلمان است. وی غیر از رشته طب در فلسفه و اخلاق نیز آرا و نظریات مهمى دارد. اگرچه در مسلمان بودن او تردیدی نیست، اما گفته شده ایشان برخی اظهار نظرهای خلاف مبانی اسلامی نیز داشته، ولی چنین چیزی مورد شک و تردید محققان و مورّخان اسلامی است.
ثانیاً؛ بر فرض اینکه وی ملحد باشد، باز هم چیزی عوض نمیشود؛ چون سنت الهی بر این قرار گرفته که عمل هيچ عاملي را ضايع نكند؛ کافر باشد یا مؤمن! بر این اساس زمانی که شخصی زحمت میکشد، میاندیشد و پشتکار دارد، طبعاً نتیجه این کار را نیز خواهد دید، حالا تفاوت نمیکند که این شخص مسلمان باشد یا ملحد، رازی باشد یا دیگران، این ماده کشفشده، ...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951888/
🆔@spasokh
شبهه 14: روحانیون و عالمان دینی به جای توصیه به رعایت بهداشت و امور پزشکی صرفا به خواندن برخی دعاها و زیارتها توصیه میکنند؛ آیا این امر به سخره گرفتن دانش پزشکی و در نتیجه بازی با جان مردم نیست؟!
پاسخ:
نسبتدادن این سخنان به عالمان دینی و مراجع معظم تقلید اتهامی بیش نیست. دانشمندان دین و مراجع تقلید نخست مردم را به رعایت بهداشت و گوشدادن به سخنان مسؤولان مربوطه و عمل به آن سفارش نمودنده و پس از آن به دعا و توسل سفارش کردهاند. برخی از رسانههای معاند با تقطیع فایلهای صوتی و تصویری منتشر شده از علمای اسلام درباره کرونا، کوشش میکنند تا علمای دین را افرادی مخالف دانش بشری معرفی کنند؛ در حالی که همه علما و مراجع معظم تقلید بر رعایت امور پزشکی و بهداشتی و گوش سپردن به توصیههای متخصصان و مسؤولان امور بهداشتی تأکید میکنند. البته عالمان دین بر اساس وظیفه معنوی خود، مردم را به دعا، توجه به ذات مقدس حق تعالی، توبه و توسل هم توصیه میکنند؛ این امور نه تنها آثار حقیقی در دفع و رفع بلاها دارد؛ بلکه میتواند به مردم آرامش، اطمینان خاطر، امید و قدرت روحی بخشیده و آنها را در برابر نگرانی و پریشان حالی ناشی از ترس از بیماری یاری کند. در این راستا به بخشهایی از توصیههای مقام معظم رهبری که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد توجه کنید:...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951889/
🆔@spasokh
شبهه 15: اگر این بیماریها، ویروسها و مرگ و میرها به علت گناهان مردم است، چرا از قم که مرکز دین و تشیع است و در آن کمتر گناه می شود شروع شده است؟!
پاسخ:
اولا؛ اراده الهى بر اين تعلّق گرفته كه نظام كلّى حاكم بر جهان، نظام علّى و معلولى و سبب و مسبّبى باشد؛[1]یعنى هرمعلولى، علّت خاص و هرعلّتى، معلول مخصوص داشته باشد و بر این اساس بسيارى از فعل و انفعالات و حوادث موجود در اين عالم در چارچوب نظام طبیعی قرار مىگيرد؛ مسائل آب و هوا، ميزان بارش باران و بسيارى از حوادث جغرافيايى و طبيعى از همين قاعده پيروى کرده و در چارچوب نظام علّى- معلولى قرار دارد. پس كاملا طبيعى است اگر چند نفر مبتلا به کرونا از چین وارد قم و مهمان شخص قمی شوند، این ویروس به دیگران منتقل شده و برخی از مردم قم به این ویروس مبتلا شوند و این واقعیت میتواند حتی در فرضی که هیچ گناهی در قم و یا هرشهر دیگری صادر نشده، باز محقق شود.
ثانیا؛ اگرچه میان برخی از گناهان با برخی از بلاها رابطه علی - معلولی وجود دارد، امّا اینطور نیست که تمام بلاها بر اثر گناهان باشد؛ بلکه عوامل مختلفی میتواند در به وجود آمدن بلا دخالت داشته باشد. در این رابطه به چند نکته اشاره میشود:...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951890/
🆔@spasokh
شبهه 16: شیوع ویروس کرونا از قم، تاوان سوزاندن کتاب پزشکی هاریسون توسط آقای تبریزیان از علمای قم است! ویروس آمد تا علمای قم به درگاه علم پرشکی مدرن پناه آورده و انتظار گره گشایی داشته باشند!
پاسخ:
در این که سوزاندن کتاب هاریسون (بدون نظر داشتن به مفید بودن یا نبودن آن برای جامعه بشری) کار اشتباهی بوده، جای تردیدی نیست؛ اما آیا این عمل از سوی همه علما تأیید شده است؟ آیا این رفتار میتواند عامل شیوع بیماری در شهر قم باشد؟ پاسخ ضمن نکاتی ارائه میشود:
یکم: رفتار آقای تبریزیان از سوی همه علمای دینی محکوم و تقبیح شد. علم موهبتی ارزشمند است و در هرجا و در نزد هرکس باشد، قابل احترام است؛ هرچند ممکن است برخی از دانشمندان از علم خود در جهت آسیب به انسان ها سوءاستفاده کنند.
دوم: اگر مراد از این ادعا که: « ویروس کرونا تاوان سوزاندن کتاب پزشکی هاریسون است» اثبات ملازمه عقلی بین این دو باشد، چنین ادعایی هم از نظر عقلی و هم از نظر علمی مردود است. اما از نظر عقلی مردود است زیرا بین علت و معلول همواره باید سنخیت باشد؛ یعنی از علت خاصی معلول مرتبط با آن صادر میشود و هرمعلولی، علت خاص خویش را طلب میکند....
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951891/
🆔@spasokh
شبهه 17: روحانیون شیعه ادعا میکردند، توسل به اهل بیت و وجود حرمهای مقدس مایه برکت و دورماندن شهرهای زیارتی از بلا است، در حالی که الآن ویروس کرونا از قم آغاز و گسترش یافته است!
پاسخ:
اولا؛ ویروس کرونا از قم شروع و گسترش پیدا نکرده است؛ بلکه شروع آن از کشور چین شهر ووهان بوده است. اما در ایران، قم اولین شهری بود که قادر به شناسایی این ویروس شد وگرنه طبق اظهارات برخی از صاحب نظران، این ویروس قبل از قم، در تهران وجود داشته است. هرچند تقدم وجود ویروس در هرشهری، نباید عاملی برای تحقیر و توهین به آن شهر و ساکنان آن شود؛ چرا که این امر ممکن بود در هرشهری اتفاق بیافتد.
ثانیا؛ یکی از آفتهای بزرگ در فرایند شناخت و مبارزه با مشکلات مادی و روانی بشر، تکسونگری و تقلیلگری است که از نظر عقل و علم مردود است. مثلا تقلیل علل پدیدآمدن و شیوع بیماریها به مسائل بهداشت محیطی و جسمی نوعی تقلیلگرایی، یعنی فروکاهش علل به علل مادی و محسوس است! عقل و علم بشر محدود است و با وجود پیشرفتهای زیادی که در علوم طبیعی و انسانی صورت گرفته، بشر هرگز نمیتواند به صورت یقینی ادعا کند که میتواند به همه پدیدهها از همه ابعاد، سطوح و زوایا آگاه شده و آنها را در کنترل خود در آورد...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951892/
🆔@spasokh
شبهه 18: مگر اینجا کشور امام زمان و اهل بیت (علیهم السلام) نیست؟! پس این همه بلا و مصیبت عمومی در غرب و شرق و جنوب و شمال آن برای چیست؟! چگونه میتوان اینها را تببیین کرد؟
پاسخ:
اولا؛ نظام جهان بر پایه زنجیره اسباب و مسببات جریان دارد. در این نظام هر معلولی علت یا عللی دارد. حوادث طبیعی، چه سودمند و چه زیانبار، دارای زمینهها و عللی است که از آن تخلف نمیکند. چه کشوری که مردم آن به امام زمان اعتقاد دارند و چه کشورهایی که چنین اعتقادی ندارند. البته علل حوادث در علتهای مادی منحصر نیست و بسیاری از حوادث طبیعی زمینههای و علل معنوی هم دارد؛ هرچند علل معنوی همواره توسط علل مادی اثر میکند. مثلا بیاعتنایی به امور اخلاقی، ظلمها و حقکشیهای فراگیر، ممکن است موجب کاهش باران و خشکسالی شده و از این راه بر رشد منفی نیازمندیهای غذایی یک جامعه تأثیر منفی بگذارد. بر این اساس سنتهای الهی در همه جای جهان به یک منوال است و استثنایی در آن نیست. حتی در اموری که ما آن را استثنا میپنداریم، باز بر اساس سنت و سببی انجام میگیرد. اعتقاد به امام زمان به همراه عمل به ارزشهای مورد رضایت آن امام یقینا موجب بروز و ظهور خیرهای معنوی فراوان میشود. حتی ممکن است با دعای آن حضرت برخی از بلاهای بنیان کن از جامعه مهدوی برطرف شود. اما این اعتقاد و ارتباط به معنی این نیست که چنین کشور و جامعهای یکسره از دیگر کشورها متفاوت شده و سنتهای دیگری بر آن حاکم میشود...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951893/
🆔@spasokh
شبهه 19: پس از انتشار کلیپهایی که در آن برخی از پرستاران مراکز درمان کرونا مشغول رقص و پایکوبیاند، یکی از هنرپیشههای ظاهرا بیحاشیه که در سینما و تلویزیون بیشتر نقشهای مثبت و مذهبی را بازی کرده و ذهنیت مثبتی از خود در اذهان مردم ایجاد کرده، با نشر یک استوری در فضای مجازی، تنها راه حل بحران کرونا را رقص و پایکوبی در سراسر کشور دانسته و مردم را به انجام رقص و شادی دعوت کرده است. وی حتی پا را از این فراتر نهاده و در توهینی سخیف و بسیار بیادبانه، مخالفان رقص را بیرون از گونه انسانی معرفی کرده است!
پاسخ:
اولا؛ اظهارنظر در مسائل تخصصی در صلاحیت همه افراد نیست. همانگونه که اظهارنظر درباره فنون و مسائل هنرپیشگی در صلاحیت هنرپیشگان حرفهای و مدرسان سینما است، اظهار نظر درباره مسائل بهداشتی به پزشکان، مسائل روان شناختی به روانشناسان و مسائل معنوی به عالمان دین اختصاص دارد. بنابر این اظهار نظر یک هنرپیشه در موضوع روش مقابله با بیماری کرونا فاقد اعتبار عقلی و علمی است؛ هرچند ممکن است برخی از افراد به علل و انگیزههای گوناگون از آن استقبال کنند!!!
ثانیا؛ انسانها در موقعیتهای مختلف واکنشهای خاصی از خود نشان میدهند. برخی از واکنشها، فطری است و برخی اکتسابی و معلول آموزش و تربیت محیطی است. کنشها و واکنشهای فطری در همه جا و همه افراد یکسان و نشانه بهنجاری است؛...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951894/
🆔@spasokh
شبهه 20: این روزها کلیپی از آقای اکبر عبدی، هنرپیشه سینما و تلویزیون در سطح وسیعی منتشر شده که در حال معاشقه با سگ دستآموزی است. درحالی که سگ مرتبا صورت عبدی را لیس میزند، به سگ میگوید برای ما پیش خدا دعا کن که بلاها را از ما بگرداند! با توجه به تأثیرگذاری رفتار شخصیتهای محبوب و مشهوری مثل عبدی، آیا این امر نوعی شبههافکنی و تمسخر اعتقادات دینی مردم نیست؟!
پاسخ:
اولا؛ رفتار و گفتار هرکسی جز معصومان (علیهم السلام) به خودی خود هیچ اعتباری ندارد. رفتار و گفتار باید بر منطق عقلانی و دینی استوار باشد تا بتوان برای آن اعتباری قائل شد. شهرت، محبوبیت، تخصص در یک رشته خاص، هرگز دلیلی بر اعتبار مطلق رفتارها و گفتارهای افراد نیست. بنابر این اگر کسی به سخن یا رفتار فرد مشهوری، به صرف مشهور بودن استناد کند و بخواهد شهرت یا محبوبیت فردی را دلیل درستی سخن یا رفتار او بداند، در واقع نشانه نابخردی خود او است!
ثانیا؛ مهربانی و ترحم بر حیوانات، امری ستوده و انسانی است و در دین ما هم به آن سفارش شده است؛ آنچنانکه خود معصومان (علیه السلام) هم با حیواناتی که در محیط زندگیشان، با ترحم و مهربانی رفتار میکردهاند. بر این اساس رفتار اکبر عبدی با سگش از این جهت، رفتار حرام یا حتی مکروهی نیست؛ هرچند رفتارهای نزدیک و عاشقانه با حیوانات، ضمن اینکه با اصول بهداشتی در تضاد است، میتواند نوعی رفتار نابهنجار تلقی شود؛ ...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951895/
🆔@spasokh
عنوان: رابطه اعتقاد به منجی در شیعه با اعتقاد به منجی در یهود
📝شبهه شماره 186
💠 اعتقاد به منجی ریشه در تفکر یهود دارد که معتقد بودند الیاس در آخرالزمان برای نجات بنی اسرائیل به زمین برخواهد گشت، این اعتقاد به دنبال دست نیافتن علوی ها به حکومت و شکست قیام های متعدد آنها توسط یهودی های نفوذ کرده در میان علوی ها تبلیغ شد و شیعیان نیز برای تسکین دردهای روحی خود، آن عقیده را پذیرفته و با تغییر در آن، اعلام کردند مصلح جهانی از اهل بیت خواهد بود.
🌸پاسخ
1️⃣ با مروری گذرا بر مصادر حدیثی، تاریخی، عقیدتی و تفسیری شیعه و سنی بدین حقیقت پی خواهیم برد که نخستین کسی که در اسلام موضوع مهدی منتظر (عج)، قیام جهانی او بعد از مملو شدن جهان از ظلم و حتی مشخصات خانوادگی او و اجدادش را به صورت دقیق اعلام نمود، همانا شخص رسول اکرم (ص) بود.
2️⃣ اندیشه مهدویت ریشه در قرآن دارد مانند: «اوکسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد تا آن را بر همه آیین ها غالب گرداند هرچند مشرکان را خوش نیاید» (توبه/33) و «اگر با ایمان باشید «بقیة الله» برای شما خیر است.» (هود/6)
3️⃣ اصل اندیشه مهدویت، غیبت، انتظار و ظهور حضرت مهدی در آخر الزمان برای برپایی حکومت عدل اسلامی در جهان مورد اتفاق همه فرق اسلامی است و در منابع شیعه و سنی احادیث مرتبط با این موضوع، به طور متواتر ثبت شده حتی کسانی که میانه چندان خوبی با شیعه ندارند مانند فرقه وهابیت نیز این موضوع را یک اصل قطعی اسلامی می دانند و بر متواتر بودن احادیث مهدویت تأکید میکنند، به عنوان مثال در کتاب« معجم احادیث الامام المهدی (عج)» از حدود چهار صد منبع معتبر نزد شیعیان و اهل تسنن، تعداد 1861 حدیث در باره این موضوع گردآوری شده است که از این تعداد، 563 حدیث در منابع حدیثی اهل سنت وارد شده است.
⚠️ نکته: معنای وحدت نظر شیعه و سنی در بحث مهدویت این نیست که آنها در برخی جزئیات این موضوع اختلاف ندارند؛ از دیدگاه شیعه تمام جزئیات مربوط به مهدی در زمان رسول خدا (ص) بیان شده و آن حضرت به دنیا آمده و اکنون درحال غیبت به سرمی برد، ولی اکثریت اهل سنت معتقد است که آن حضرت از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) است و بعدها به دنیا می¬آید.(رک: مصلح جهانی و مهدی موعود از دیدگاه اهل سنت، هادی خسروشاهی، ص168.) یعنی اختلاف بر سر مصداق است و نه اصل مساله.
#مهدویت
#شیعه_و_مهدویت
#شیعه_و_منجی
#یهود_و_منجی
# رابطه_اعتقاد_به_منجی_در_شیعه_بااعتقاد_به_منجی_در_یهود
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951896/
🆔@spasokh
🔻مقدمه
بسم الله الرحمن الرحیم
آنچه در ادامه آورده شده است مجموعه «دوم» پاسخ به بخشی از مهمترین شبهات اعتقادی، سیاسی و اجتماعی است که این روزها با بهانه شیوع کرونا ویروس در سطح وسیعی منتشر شده است. مجموعه حاضر توسط محققان مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات آماده شده است. این شبهات، چکیده صدها شبههی رصد شده در چندروز اخیر است. امید آنکه این گام ناچیز بتواند مردم عزیز و مؤمن ایران را در حفظ هوشیاری و آگاهی مؤثر در برابر توفان شبهات و شایعات یاری کند.
لازم به یادآوری است شبهات و پاسخهای مجموعه دوم، با احتساب شمارگان مجموعه اول (که قبلا منتشر شده بود)، شماره گذاری شده است.
🆔@spasokh
شبهه 21: اکنون کرونا تمام جهان را درمینوردد و از هیچکس حتی خدا هم کاری ساخته نیست! همه تشکیلات مربوط به خدا اعم از مساجد، حرمهای امامان و امامزادهها و همۀ مراسمهای مذهبی تعطیل شد و آب هم از آب تکان نخورد! خب اگر خدا قدرت دارد جلوی این ویروس را بگیرد!
پاسخ:
1. حوادث و اتفاقات عالم بخشی از نظام آفرینش است که با علم و قدرت الهی محقق شده و در جریان است. اگر کسی انتظار داشته باشد که خدا یا امام با قدرت ماورایی خود مانع تحقق این حوادث و اتفاقات شود، در واقع خواستار تغییر و در هم ریختن نظام آفرینش میباشد و واضح است که این انتظار نابجا است. مساجد، حرمهای امامان وامامزادگان و مراسمهای مذهبی تشکیلات خدایی خدا نیستند. اینها مکانها و مناسکی هستند که مؤمنان از طریق آنها با خدا ارتباط برقرار میکنند و البته تنها جلوههای بندگی خدا هم نیست. تعطیلی مساجد و حرمهای اؤلیای الهی اولاً برای حفظ جان انسانها است که در نگاه دین بسیار محترم است و ثانیاً تعطیلی این مکانها و برخی از مراسمهای مذهبی به معنای تعطیلی دین، دینداری و بندگی خدا نیست. انسان مؤمن میتواند در همه امور زندگی و در هرحال و هرمکانی به یاد خدا و برای خدا باشد. گستره هستی ملک خدا و همه موجودات جهان، از بزرگترین کهکشان تا کوچکترین ذره، مخلوقات خدا و زیر تدبیر و به فرمان او است. سخنانی از این دست ناشی از خداناشناسی و نادانی است...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951899/
🆔@spasokh
شبهه 22: با آمدن ویروس کرونا و به حاشیه رفتن مسائل دینی و پررنگ شدن توصیهها و راهبردهای پزشکی و بهداشتی این پرسش مطرح میشود که اگر با دارو و بهداشت به دواء میرسیم چه نیازی به توصیههای معنوی دین وجود دارد؟ وقتی علم گره گشایی میکند، به دین چه نیازی است؟!
پاسخ:
1. در شناخت نقش دین و علم در زندگی انسان، توجه به رسالت هر کدام ضروری است. دین به گستره و عمق بسی فراختر جهان و روابط کلی و نامحسوس پدیدهها اشراف و اهتمام دارد، امّا علم تجربی تنها به پدیدهها و روابط جزئی و محسوس میان آن مینگرد و بیش از این هم توان ندارد. جهان تنها در ماده و مادیات منحصر نیست و هستی وسیعتر و عمیقتر از جهان مادی و محسوس ما است، شناخت آن حقایق و هماهنگ شدن با آن نیز مسأله مهمی است که در بهزیستی دنیایی و سعادت ابدی ما تأثیر قطعی دارد. به همین سبب برای زندگی سعادتمندانه، هم نیازمند به علم هستیم هم به دین.
2. با توجه به نکته اول، علم پزشکی به زمینهها و عوامل مادی بیماری میپردازد و برای آن نسخه درمانی متناسب با یافتههای خود ارائه میکند، اما دین علاوه بر تأیید علم پزشکی و ارائه برخی از توصیههای پیشگیرانه بهداشتی و طبی، به توصیف و تبیین زمینهها و عوامل معنوی و فرامادی بیماریها اهتمام دارد و برای درمان آن نسخههای متناسبی توصیه کرده است و از نگاه کسانی که به فراتر از ماده اعتقاد دارند، بهره جستن از علم، لازم است، ولی کافی نیست.
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951900/
🆔@spasokh
شبهه 23: کرونا آغاز رنسانس دینی و فرهنگی در ایران است؛ همانگونه که طاعون، رنسانس غرب را موجب شد! تا چند ماه پیش عوام در ایران مقبرههای امامان و امامزادگان را شفابخش دانسته و بیماران صعبالعلاج خود را در مقابر آنان زنجیر میکردند تا بیمارشان شفا یابد و متولیان نیز جهت ترویج خرافات، مکان خاصی در مقابر امامان را به این امر اختصاص داده بودند؛ اما با شیوع کرونا در ایران، حکومت دینی ناچار شد جهت جلوگیری از شیوع ویروس، صحن و ضریح مقابر امامان و امامزادگان را ضدعفونی و ویروسزدایی کرده و چون این کار هم مانع گسترش بیماری نشد، درهای مقابر امامان و امامزادگان را بسته و زیارت را به بعد از کنترل بیماری (توسط علم و پزشکان) موکول نمایند. پس از فروکش کردن کرونا، مردم خواهند پرسید پس این امامان و امامزادگان چه کارهاند و چه کمکی به ما کرده و میکنند!
پاسخ:
1. در خصوص رنسانس باید گفت این جریان، آغاز زایش علمی و فرهنگی غرب پس از قرون وسطی است. جهان غرب پس از بیش از هزار سال حاکمیت خرافه پرستان به نام خدا، در دانش و عقلانیت تحول یافت و خود را از سلطه جزم اندیشی کلیسانشینان رها کرد. رنسانس در کنار سودمندیهایش برای بشر غربی، زیانهای بزرگی هم پدید آورد. فیلسوفان رهاشده از سلطه و ستم کلیسا به ناحق همه چیز را از چشم خدا دیدند و گمان کردند که لازمه آزادی و پیشرفت مادی و علمی، نادیده گرفتن خدا از معادلات جهان است. غرب اگرچه در علم و صنعت به پیش رفت، اما در معنویت، اخلاق و انسانیت گرفتار عقبماندگی شد...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951901/
🆔@spasokh
شبهه 24: قرنها فقیهان مسلمان به حرمت الکل فتوا میدادند و امروز برای مقابله با کرونا مجبور شدند آن را حلال اعلام کنند! در واقع ویروس کرونا اثبات کرد که: کشف زکریای رازی دانشمند بزرگ ایرانی که منتقد قرآن و اسلام بود، خاصیتش از تمامی پیامبران، امامان، امامزادگان و کتابهای مذهبی بیشتر است!
پاسخ:
1. این سخن که در رسانه های خبری ملحدان و دین ستیزان مطرح شده است، نشانه جهل یا تجاهل گویندگان آن است؛ زیرا فتاوای فقیهان مسلمان درباره الکل هیچ تغییری نداشته است. اگر منظور از حلالشدن، نوشیدن الکل است، که از نگاه فقهای شیعه همچنان حرام است و کسی آن را حلال نکرده است (البته شماری از دشمنان ایران زمین، با تبلیغ این ادعای نادرست که نوشیدن الکل از تأثیر ویروس کرونا جلوگیری میکند، برخی از افراد سادهلوح را به نوشیدن الکل تشویق کرد که متأسفانه مرگ برخی از هموطنانمان را موجب شد)، اما اگر منظور از حلالشدن، فتوا به پاکی و استفاده از آن در امور بهداشتی و پزشکی است، که این حکم جدیدی نیست، بر اساس نظر فقهای شیعه الکل بهداشتی پاک و استفاده از آن در امور درمانی مباح است، البته الکل اگر مستکننده باشد، نجس و نوشیدن آن حرام است. سوای آنکه زیانآور بودن الکل برای بدن از گزاره های قطعی علوم زیستی است، البته فقها گفتهاند که اگر در موارد خاصی به تشخیص متخصصان حاذق و امین، درمان در نوشیدن مقداری از الکل منحصر باشد، مصرف به مقدار درمان، از باب اضطرار اشکالی ندارد...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951902/
🆔@spasokh
شبهه 25: اگر این حرمها شفا میدهد، چرا روحانیان بیمارشده را به حرم نمیبرند تا شفا پیدا کنند؛ بلکه در بیمارستان بستری کرده و به پزشکان متوسل میشوند؟!
پاسخ:
1. جهان بر اساس نظام علی ـ معلولی حاکم بر پدیدها سامان یافته و جریان دارد. در این نظام هیچ پدیدهای به خودی خود به وجود نیامده و به خودی خود از بین نمیرود. هم وجود و هم نابودی و هم دگرگونی پدیدهها به واسطه علت یا علتهایی است که در ذات جهان برای آنها قرار داده شده است. سلامت و بیماری دو وضعیت متضادی است که بر برخی پدیدههای مادی عارض میشود و هرکدام علت یا علتهای خاص مادی و معنوی دارد. بیاعتنایی به علتهای مادی سلامت و بیماری به اندازه بیتوجهی به علتهای معنوی غیرعقلانی و نامشروع است. بر همین پایه، خداوند برای رفع بیماری، روشها و ابزارهایی قرار داده است که میبایست بیماران در هنگام نیاز از آن بهره جسته و صحت خود را باز یابند. رجوع به پزشک، خوردن دارو و رعایت پرهیزهای بهداشتی و پزشکی، همه سنتهای خداوند در جهان انسانی است و هرکس از این سنتها اعراض کند در واقع به تدبیر خداوند بیاعتنایی کرده و ناخردورزانه خود را در معرض هلاکت قرار داده است...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951903/
🆔@spasokh
شبهه 26: اگر دعا جواب میدهد چرا همه شما مذهبیها فرار کردید؟ اگر دعا جواب میدهد چرا اماکن مذهبی تعطیل شده؟ اگر دعا جواب میدهد چرا به دنبال کشف داروی کرونا هستید؟
پاسخ:
1. تأکید آموزه های دینی و مذهبی بر دعا و توسل در هنگام سختی ها از جمله بلاها و امراض، اولاً؛ به معنای اعتبار زدایی از اصول بهداشتی و پزشکی نیست، بلکه در آموزههای دینی بر رعایت توصیههای بهداشتی و پزشکی، مراجعه به پزشک تاکید شده و ترککننده چنین امری از نظر عقل و شرع، محکوم دانسته شده است. بیان خواص گیاهان و میوهها و امور دیگر در متون دینی، دلیلی دیگری بر اهمیت این امر در نگاه دین است. همان خدایی که درد و بیماری را آفریده، دارو و درمان را نیز آفریده و به دقت، تفکر و مطالعه در مخلوقات فرمان داده است. ثانیاً؛ لزوما چنین نیست که هر دعا و توسلی حتما مستجاب شده و نتیجه خواهد داد، بلکه اجابت دعا و تأثیر توسل، متوقف بر شرایط و مصالحی است که با تحقق آنها، اجابت هم محقق میگردد و به همین دلیل، هیچیک از علمای دین در طول تاریخ ادعا نکردهاند که اگر کسی هرحاجت یا بیماریای داشت صرفا باید دعا کند یا به پیامبران و ائمه(علیهمالسلام) متوسل شود و صد در صد شفا پیدا میکند و نیازی به تلاش و مراجعه به پزشک ندارد.
نتیجه آنکه استجابت دعا شرایط خاص خود را دارد چنانکه تأثیر دارو در درمان یک بیماری متوقف بر شرایط خاصی است...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951904/
🆔@spasokh