eitaa logo
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
319 ویدیو
48 فایل
سایت مرکز: https://www.pasokh.org سامانه پاسخ: https://www.spasokh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
عنوان: امکان فلسفه اسلامی و تلاش فکری در اسلام 📝شبهه شماره 132 🌸 تبعیت مطلق از الله در اسلام، بزرگ ترین مانع فلسفیدن و تلاش های فکری است. چیزی که در سنت تاریخی ما به نام فلسفه اسلامی وجود دارد، چیزی جز فلسفه یونان نیست که رنگ و آبی شرقی و تا حدی اسلامی به خود گرفته است و گرنه کسی که بخواهد به اسلام وفادار بماند نمی تواند فیلسوفی کند. تلاش فکری و فلسفیدن مستلزم رهایی از قیودات فکر دینی است. پاسخ [1]. انسان در زندگی خود ضرورتا فیلسوفانه عمل می کند و هرگز نمی تواند از فلسفیدن رها شود. هرکس هر مبنا و هر عقیده ای را در زندگی بپذیرد بر اساس استدلالی پیدا یا پنهان پذیرفته است. از این رو با پذیرش مبانی فکری در ساحت هستی شناسی و معرفت شناسی ضرورتا در مسیر خاصی قدم می گذارد. پذیرش مبنا یا مبانی دیگر راه دیگری را برای او رقم می زند. از این رو انسانی که در هستی شناسی به وجود ماوراء طبیعت معتقد می شود و ساحت های عمیق تری را برای معرفت شناسی باور می کند ضرورتا به شناخت ها و آموزه هایی می رسد که متفاوت و یا متضاد با کسی است که این مبانی را نپذیرفته است. بر این اساس کسی که بخواهد صرفا خود فلسفیدن مداوم را بدون رسیدن به مبانی ای اساسی و دائمی فضیلت بشمارد یا باید به شکاکیت مداوم و یا آنارشیسم فکری و معرفتی رأی دهد. به علاوه شکاکیت و آنارشیسم هم فرد را در تعینی متناسب با خود قرار می دهند که بودن در آن، جز با پذیرش مبانی شکاکیت و آنارشیسم ممکن نیست. در نتیجه هیچ کس نمی تواند دیگری را به نفلسفیدن متهم کند بلکه تنها می¬تواند در مقدمات فکری و نتائج فلسفیدن او خدشه وارد کند! 2⃣ اعتقاد به خدا و باور به پیامبری محمد ص یک مبنای فلسفی است که فرد معتقد را در تعینی ویژه وارد می کند و فرد نمی تواند این دو مبنا را بپذیرد و باز هم در مبانی و آموزه های برآمده از این دو باور بنیادین به فلسفه دیگری پرداخته و به شناختی متفاوت یا متضاد یا متناقض با آن دو برسد و اسم کار خود را فلسفیدن بگذارد! 3⃣ هرچند فلسفه رایج اسلامی ( یا مسلمانان) زاییدۀ فلسفه یونانی است ولی فلسفه اسلامی به علت رشد و تحولِ مبتنی بر آموزه های اسلامی و با قدرت فکریِ مسلمانان، با فلسفه یونانی بسیار تفاوت دارد و از شکوفایی خاصی برخوردار است. 4⃣ در اسلام میزان عقل انسان است و فراوان بر تعقل و تفکر تاکید شده (بیش از 300 بار در قرآن به تعقل و تفکر و تدبر و... اشاره شده) و پیروی از قرآن و شریعت با عقل امکان پذیر است. پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951795/ 🆔 @spasokh
عنوان: تناقض در قرآن بر اساس تعداد شرق و غرب 📝شبهه شماره 133 از موارد تناقض در قرآن این است که یک بار از يك شرق و يك غرب (شعراء/ 28)، یاد می کند، بار دیگر از دو شرق و دو غرب (الرحمن/ 17) و در آیه ای دیگر به وجود چندين شرق و چندين غرب (معارج/40) اشاره می کند. 🌸پاسخ 1⃣ هر یك از تعابیر قرآن در باره مشرق و مغرب که به صورت مفرد(بقره/115)، تثنیه(الرحمن/17) و جمع(معارج/40) آمده، اشاره به نكتهای است و آن اینكه خورشید، هر روز از نقطه‌ تازهای طلوع و در نقطه‌ تازهای غروب میكند؛ بنابراین به تعداد روزهای سال، مشرق و مغرب داریم. از سوی دیگر، در میان همه‌ مشرقها و مغربها، دو مشرق و دو مغرب ممتاز است كه یكی در آغاز تابستان، یعنی حداكثر اوج خورشید در مدار شمالی و یكی در آغاز زمستان یعنی حداقل پایین آمدن خورشید در مدار جنوبی است (كه از یكی تعبیر به مدار رأس سرطان و از دیگری تعبیر به مدار رأس جدی میكنند). [1] 2⃣ این آیات در عین دلالت بر متعدّد بودن محل طلوع و غروب خورشید، به كروی بودن زمین نیز اشاره دارند؛ زیرا اگر زمین كروی باشد، طلوع كردن و تابیدن آفتاب بر هر جزئی از اجزای كره‌ زمین مستلزم غروب از جزء دیگر آن است و در این صورت تعدّد مشرقها بدون هیچ گونه تكلّف و زحمت، روشن و واضح میگردد، ولی در غیركروی بودن زمین، تعدّد مشرقها و مغربها كه از آیه استفاده میگردد قابل درك و فهم نیست[2]؛ زیرا جسم مسطّح بیش از یك شرق و یك غرب ندارد. هم‌چنین اختلاف افقها دلالت بر كرویت زمین میكند و آن را مشارق و مغارب متعدّدی است[3]؛ چنانكه از حضرت علی ع روایت ‌شده كه فرمود: «خورشید سیصد و شصت مشرق و سیصد و شصت مغرب دارد، از آن نقطهای كه امروز طلوع كرد دیگر طلوع نمیكند تا سال بعد در همان روز».[4] 3⃣ تعبیر «فَلا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ»، ممكن است به مشرقها و مغربهای مختلف مكانی اشاره داشته باشد؛ چرا كه كرویت زمین سبب میشود كه به تعداد مناطق روی آن، مشرق و مغرب وجود داشته باشد؛ یا اشاره به مشرقها و مغربهای زمانی باشد، زیرا میدانیم كه حركت زمین به دور آفتاب سبب میشود كه هرگز دو روز پشت سر هم خورشید از یك نقطه طلوع و غروب نكند.این تفاوت مشرقها و مغربها كه با نظم بسیار دقیق و حساب شدهای انجام میگیرد، از یك سو سبب پیدایش فصول چهارگانه‌ سال و از سوی دیگر، باعث تعدیل حرارت و رطوبت در سطح زمین میگردد؛ هم‌چنین زندگی انسانها و حیوانات و گیاهان را سروسامان میبخشد.[5] ✍پی نوشت: [1]. مكارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 25، ص 45 -46. [2]. ابوالقاسم خویی، البیان، ص 75 ـ 76. [3]. علی رضا میرزا خسروی شاهزاده، تفسیر خسروی، ج 5، ص382. [4]. طباطبائی، تفسیرالمیزان،‌ مترجم موسوی همدانی، ج20، ص36. [5]. مكارم شيرازی، پیام قرآن، ج 21، ص 194. پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951796/ 🆔@spasokh
⚫️ دريافت رايگان نسخه کامپيوتري نرم افزار «اربعین عشق» اين نرم افزار که در مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم تهیه شده است شامل 152 پرسش و پاسخ در 9 موضوع و بخش مقالات و اشعار می‌باشد. پاسخ های مجموعه‌ی حاضر پس از بازبینی صدها پرسش و پاسخ در موضوع «نهضت عاشورا و اربعین» تحت عنوان نرم افزار «اربعین عشق» از بانک سوالات این مرکز انتخاب شده و بعد از اصلاح براي استفاده در نرم افزار آماده شده است. برای دریافت رایگان این نرم افزار به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: http://www.andisheqom.com/fa/software/View/951797/
برای دریافت رايگان نسخه کامپيوتري نرم افزار «اربعین عشق» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: http://www.andisheqom.com/fa/software/View/951797/ 🆔 @spasokh
عنوان: تناقض در قرآن به استناد داستان حضرت نوح ع 📝 شبهه شماره 134 میان آیات مربوط به نوح در قرآن تناقض وجود دارد؛ در آیه 9/ قمر آمده است که نوح را تبعید کردند، در حالی که در آیه 38/ هود آمده که قومش او را مسخره کردند؛ اگر نوح از منطقه‌اش تبعید شده بود، چطور قومش می‌توانستند در هنگام رد شدن از كنار نوح كه كشتی می‌ساخت او را مسخره كنند؟ پاسخ 1⃣ آنچه باعث توهم تناقض میان آیه 9/ قمر با آیه 38/ هود شده، کلمه «ازدجر» است که طراح شبهه به «تبعید شدن»، ترجمه کرده است و نتیجه گرفته که نوح از بین قومش رفته بود لذا مسخره کردن معنا ندارد. در حالی که با توجه به معنای لغوی «ازدجر» و نیز تفسیرها و روایات اسلامی، از این آیه تبعید شدن حضرت نوح استفاده نمی‌شود. این کلمه در اصل «ازتجر» بود که «تا» مبدل به «دال» شده است [1] و از ریشه «زجر» می‌باشد[2]. «زجر» در لغت دو معنا دارد: اول: راندن با صدای بلند[3]. دوم: منع و نهی و جلوگیری کردن[4]. 2⃣ در تفسیر این آیه نیز سه دیدگاه وجود دارد که در هیچ‌کدام، «تبعید شدن» نیامده است. 3⃣ در عرف نیز از رانده شدن مفهوم «تبعید» فهمیده نمی‌شود و اگر گفته شود فلانی را از سیاست راندند یا از جامعه راندند به این معنا نیست که او را از کشور اخراج کردند، بلکه مراد این است که دیگر فلانی نفوذ سیاسی و اجتماعی ندارد. ✍ پی نوشت: [1] . بابتى، عزيزه فوال، المعجم المفصل في النحو العربي، ج 1، ص 540. [2] . فراهیدی، کتاب العین، قم، ج 6، ص 61. [3] . راغب اصفهانى، مفردات الفاظ قرآن، ص 378؛ طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، ج 3، ص 315. [4] . ابن منظور، لسان العرب، ج 4، ص 318. پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951798/ 🆔 @spasokh
⚫️ دريافت رايگان نسخه اندرویدی و ویندوزی نرم افزار «اربعین عشق» اين نرم افزار که در مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه‌های علمیه تهیه شده است، مشتمل بر مجموعه ای از مباحث مربوط به نهضت عاشورا و اربعین حسینی به شرح زیر می‌باشد: 1. مجموعه پاسخ‌های علمی به سوالات و شبهات پیرامون نهضت عاشورا و اربعین حسینی، بیش از 152 مورد. 2. مجموعه مقالات علمی پیرامون اربعین حسینی. 3. متن و ترجمه چهار زیارت مربوط به امام حسین علیه السلام. 4. مجموعه اشعار در موضوع اربعین حسینی. برای دریافت رایگان این نرم افزار به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: http://www.andisheqom.com/fa/software/View/951797/
برای دریافت رايگان نسخه اندرویدی و ویندوزی نرم افزار «اربعین عشق» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: http://www.andisheqom.com/fa/software/View/951797/ 🆔 @spasokh
ArbaeeenEshq.apk
12.02M
🔺دریافت نسخه اندرویدی نرم افزار «اربعین عشق» مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه @spasokh🆔
عنوان: پیاده روی اربعین و هزینه های فراوان 📝شبهه شماره 135 با وجود هزینه های بالای پیاده روی اربعین، برگزاری این مراسم چه لزومی دارد؟ پاسخ 1⃣ عدد «چهل» و واژه «اربعین»، هم در فرهنگ اسلامی و هم ادبیات فارسی، جایگاه مهمی داشته است به عنوان مثال، حضرت موسی ع برای دریافت الواح تورات، چهل شب خدا را مناجات کرد و یا چهل سالگی در قرآن، مقطع کمال عقلی و رشد معنوی انسان ها معرفی شده است، چنانکه در دهها روایت نیز به عدد چهل عنایت خاصی شده است. 2⃣ از منظر درون دینی و به استناد روایات معتبر اسلامی، زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا و سوگواری بر مصائب آنان، اهمیت فراوانی داشته و پاداش فراوانی برای آن در نظر گرفته شده است ، چنانکه ائمه ع نیز از هر فرصتی برای زنده نگه داشتن این واقعه استفاده می کردند. 3⃣ زیارت اربعین نیز از دیر باز در فرهنگ شیعه جایگاه داشته است به گونه ای که در برخی روایات، این زیارت یکی از نشانه های شیعه معرفی شده است، شاید رمز اهمیت این روز در این باشد که این روز، از یک سو روز کامل شدن رسالت اسرای کربلا در رسوا ساختن یزیدیان و رساندن پیام خون شهداست و از سوی دیگر مبدأ حرکت جوشنده و تمام‌ناشدنی فرهنگ ظلم ستیز حسینی در طول تاریخ است که نشانه آن، اعتراف یزید به شکست خود و اعزام محترمانه اسرا به مدینه و نیز آغاز قیام های ضد ظلم و ستم همچون توابین، مختار و ... می باشد. 4⃣ در روایات اسلامی، پیاده روی و سختی کشیدن در راه زیارت امام حسین ع بسیار مورد توجه بوده است و به مرور زمان، به یک رسم در میان علاقمندان اهل بیت ع، اعم از شیعه و سنی و حتی غیر مسلمان تبدیل شده است، از طرفی این مراسم، آثار مهمی دارد که توجه به آنها صرف هزینه هایی به مراتب بیش از این را مجاز می سازد، از جمله: ✅ نماد شور و شعور و اعتلای فرهنگ اسلامی می باشد، ✅ با توجه به مشارکت اهل سنت و سایر ادیان آسمانی در این مراسم، نماد همبستگی جهان اسلام و حتی ادیان الهی در برابر ظلم جهانی است، ✅ این کار، بازسازی نمادین هجرت از خودخواهی به سوی خداخواهی و گذاردن دست بیعت و اطاعت در دست ولی خداست، ✅ عامل تقویت هویت شیعیان در قالبی ساده، ملایم و نرم و عاری از هرگونه خشونت و تعرّض به دیگر فرق اسلامی است. ⚠️ نکته: مراسم پیاده روی اربعین، همچون هر برنامه مذهبی دیگری در کنار نقاط قوت خود، ممکن است نقاط ضعف و آسیب هایی نیز داشته باشد همچون اسراف و ریخت و پاش که راهکار مقابله با آن نیز مدیریتی است که می تواند ضمن ایجاد رفاه متناسب و متعادل برای زائران، هزینه‌های غیرضرور را در رسیدگی به تهیدسان و نیازمندان کشور‌های اسلامی، به کار گیرد. پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951799/ 🆔@spasokh
عنوان: برتری علوم انسانی اسلامی بر غربی 📝شبهه شماره 136 🌸نظریه پردازان حکومت اسلامی با اینکه در زمینه علوم پایه و فنی برتری علوم مدرن را می پذیرند اما در علوم انسانی، جهان بینی و علوم اسلامی/سنتی را برتر از علوم غربی می دانند، در حالی که برتری غرب در علوم پایه و مقایسه آن با آنچه تاکنون از مسلمان ها به ظهور رسیده شاخص خوبی برای برتری آنها در علوم انسانی می باشد. ✍پاسخ 1⃣ جهان بینی اسلامی تفاوت های بنیادین با جهان بینی غربی دارد و علوم مختلف اعم از علوم طبیعی و خصوصا انسانی مبتنی بر همین جهان بینی تولید میشود. در حوزه علوم انسانی، در رشته های مختلف علمی، انسان با توجه به زوایای گوناگون انسانی مورد بررسی قرار می‌گیرد . 2⃣همانطور که حکومتهای غربی مسیر مراکز علمی خود را بر پایه مبانی فکری که در راستای منافع سیاسی و اقتصادی آنها باشد، تعیین میکنند، جمهوری اسلامی نیز این حق را دارد که در راستای تحقق جامعه و تمدن اسلامی، مراکز علمی خود را بر پایه مبانی و ارزشهای دینی شکل دهد که البته مهمترین لازمه این امر، اسلامی شدن علوم است. 3⃣ برخلاف برخی منتقدين که ایدئولوژیک بودن علم را نمی پذیرند علم خصلت ايدئولوژيک دارد و از همین رو به هيچ وجه جهاني نيست. خصلت ايدئولوژيک در علم پنهان است و جهاني شدن علم مدرن به معني جهاني شدن ايدئولوژي مدرن است. اگر علم غير ايدئولوژيک تصور گردد، جهاني سازي علم مبدأ جهاني شدن ايدئولوژي پنهان در علم ميشود همچون غرب که از طريق دانش، ايدئولوژي خود را به جهان صادر کرده است؛ اگر ما به دنبال تمدن اسلامی هستیم، اين تمدن نياز به علوم انساني اسلامی دارد. به هر حال تمدن اسلامي در حال احياء مجدد است . بنابراین آنچه در این مقام موضوعیت دارد، برتری علوم اسلامی بر علوم غربی نیست تا مورد مناقشه قرار گیرد، بلکه ضرورت تولید علوم اسلامی است. 4⃣ علوم پایه و علوم انسانی، اساسا قابل مقایسه با هم نیستند؛ در علوم انسانی جهت و رویکرد وجود دارد، اما در علوم پایه و طبیعی رویکرد وجود ندارد و این امر نشان می‌دهد زمانی که از علوم انسانی سخن می‌گوییم در واقع از رویکردها نیز سخن به میان می‌آید؛ اما در حوزه علوم پایه و تجربی و فنی، اگر چه در زمینه اغراض بهره بری از دستاوردهای علوم اختلاف وجود دارد؛ اما از نظر جهت و رویکرد اختلاف چندانی وجود ندارد. 5⃣ به ثمررسیدن تلاشها در جهان اسلام با رویکرد دینی زمانبر و تاریخی میباشد؛ کمااینکه علوم غربی بخصوص در حوزه علوم انسانی بعد از گذشت صدها سال به وضعیت فعلی رسیده است. از این رو حجم زیاد تولیدات علمی غرب نسبت به جهان اسلام کاملا طبیعی است و لزوما دال بر برتری اندیشه سکولار نیست چرا که متناسب با آن براساس جهان بینی توحیدی تلاش علمی نشده است تا امکان مقایسه پدید آید. پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951801/ 🆔@spasokh
عنوان: نذر برای اولیای الهی از منظر شیعه و سنی 📝شبهه شماره 137 نذر يكي از انواع عبادات بوده كه لازم است فقط براي الله تعالي انجام شود. حال اگر كسي نذري را براي غير خدا قرار داد يا هم براي خدا و هم براي غيرخدا، بدون ترديد مرتكب شرك در عبادت شده است، بنابراين نذرهایی كه براي اهلبيت توسط شیعیان صورت ميگيرد، شرك است و جايز نيست كه مسلمان از آن ها استفاده كند. پاسخ 1⃣ از میان اهل سنت، فقط وهابیت نذر کردن برای پیامبر و اولیای الهی را حرام می¬دانند، نه همه علمای اهل سنت. ابن تیمیه بنیانگذار این گروه می¬گوید: علمای ما جایز نمی¬دانند که کسی برای قبر یا مجاوران آن چیزی نذر کند، خواه پول باشد یا روغن چراغ یا شمع یا حیوان و غیر این امور. تمام این نوع نذرها معصیت و حرام است. [1] 2⃣کشتن و ذبح حیوانات به قصد تقرب و عبادت برای خدا ـ به گونه ای که بت پرستان انجام می دادند ـ قطعا شرک آلود و خارج از محدوده اعمال عبادی در اسلام است، چه اعتقاد به الوهیت غیرخدا داشته باشد و یا آنکه به قصد تقرّب به آنها این عمل را انجام داده باشد. شکّی نیست که نذر برای غیرخدا به این مقصد که آن شخص شایستگی برای نذر دارد، از آن جهت که مالک اشیا بوده و زمام امور به دست او است، کفر و شرک محسوب میشود، زیرا نذر از عبادات مهم و دارای جایگاه خاص در شریعت اسلامی است، ولی اگر مقصود نذر کننده این باشد که حیوانی را از طرف انبیاء و اوصیا یا مؤمنین ذبح کند که نذرش در واقع صدقه ای باشد تا ثواب آن را به پیامبر و اولیای الهی هدیه نماید، قطعاً اشکالی ندارد.[2] ✍پی نوشت: [1]. رضوانی، علی اصغر، شیعه شناسی و پاسخ به شبهات،تهران، 1/197ـ 198. [2]. خالدی داوود، آفندی نقشبندی، صلح الأخوان، ص102. شیخ سلامه، قضایی عزامی، فرقان القرآن، ص 133. پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951802/ 🆔@spasokh