eitaa logo
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه
3.8هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
310 ویدیو
48 فایل
سایت مرکز: https://www.pasokh.org سامانه پاسخ: https://www.spasokh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 شهادت مظلومانه سردار سرافراز اسلام و سرباز ولایت حاج قاسم سلیمانی تبریک و تسلیت باد 🆔@spasokh
عنوان: مخالفت اسلام با شادی 📝شبهه شماره 179 💠 شادي احساس رضايت از زندگي است که در پی دست یابی به خواسته ها و نیازها حاصل می شود و فرهنگ در آن موثر است، از طرفی با حاکمیت فرهنگ شیعی بر ایران، به جای شادی بر عزاداری اصرار می¬شود و حتی امام خمینی گفته اند: «ما ملت گريه سياسي هستيم». 🌸پاسخ 1️⃣ فرهنگ در تشخیص نیازهای آدمی و در نتیجه تعیین مصادیق شادی نقش اساسی دارد، لذا شادی قابل قبول از منظر اسلامی، با شادیهای موجود در جهان سکولار، تفاوت¬هایی دارد، مثلا انسان سکولار از جلسات مختلط لذت میبرد و احساس شادی میکند؛ اما انسان متدین، در این محیط نه فقط احساس شادی نمیکند بلکه به اضطراب و دلهره دچار میشود و به سرعت از آن محیط دور میشود؛ چنین شخصی از مجالس مذهبی و راز و نیاز با خداوند لذت میبرد و احساس شادی دارد، حتی اگر به ظاهر اشک بریزد. 2️⃣ مروری بر منابع دینی حاکی از این است که شادی و تفریح از منظر اسلام، مورد تایید می باشد، امام رضا ع می فرمایند: «کوشش کنید اوقات روزتان را چهار بخش کنید: ساعاتی برای عبادت و خلوت با خدا، ساعاتی برای تامین معاش، ساعاتی برای معاشرت با برادران مورد اعتماد، و ساعاتی برای تفریح و لذت بردن». همچنین در روایات، شاد کردن مومن، معادل شاد کردن پیامبر معرفی شده است که موجب شادی خدا می باشد. 3️⃣ از منظر اسلامی، زندگی دنیوی و لذایذ مادی می بایست در چارچوبی دنبال گردند که ما را از سعادت ابدی و لذایذ پایدار اخروی محروم نسازند. امام صادق ع میفرماید «شادی به سه خصلت است: وفاداری، رعایت حقوق دیگران و ایستادگی در گرفتاریها و مشکلات»، امیرالمومنین ع پیرو واقعی خود را کسی معرفی میکند که شادی و غم¬هایش را با شادی و غم¬های امامان ع هماهنگ میکند و در شادی آنها شاد و در اندوه آنها غمگین است، فلذا شادی هایی که ناشی از گناه می باشد مذموم می باشد همچون شادی قارون که ناشی از تکبر و قرار گرفتن در برابر خدا و رسولش بود و از سوی موسی و قومش مذموم شمرده شد و این به معنای مخالفت با هر گونه شادی نمی باشد. 4️⃣ با مراجعه به اصل فرمایشات امام خمینی ره، می توان دریافت ایشان با عبارت «ما ملت گريه سياسي هستيم»، درصدد دفاع از اصل عزاداری در اسلام و آثار سیاسی آن است نه نفی شادی در اسلام. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951850/ 🆔@spasokh
عنوان: انقلاب اسلامی ایران و ظهور امام زمان عج 📝شبهه شماره 180 💠 طبق روایات متعدد، امام زمان عج زمانی ظهور می کند که زمین پر از ظلم و ستم شده باشد، از این روی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی در ایران با مهدویت و ظهور حضرت منافات دارد. 🌸پاسخ 1️⃣ انقلاب اسلامی ایران ريشه در باورها و اعتقاداتي دارد که موضوع مهدويت نيز در آن باورها ريشه دارد . فلذا در راستاي هدف کلي مهدويت یعنی «اقامه عدل و ريشه کني ظلم و ستم از جهان و برقراري حکومت صالحان» انجام شده و نسخه کوچکي از انقلاب جهاني حضرت مهدي است و با آن منافاتی ندارد. 2️⃣ اقدامات انقلاب اسلامی ایران در زمینه بسط ارزش ها و گسترش پیام اسلام در سراسر جهان، زمینه ساز ظهور حضرت مهدی عج خواهد بود، از جمله در پرتو انقلاب و فراهم شدن زمینه های مساعد، شهر قم به مرکز نشر اسلام به اقصا نقاط جهان تبدیل خواهد شد که در نتیجه با اطلاع همگان از معارف دینی، حجت بر انسان های روی زمین تمام گشته و پس از ظهور حضرت، غیر از افراد معاند بسیاری از انسان ها به ایشان ایمان خواهند آورد. در برخی روایات نیز تصریح شده است که پیش از ظهور، شهر قم مرکز نشر علم به جهان شده و به واسطه آگاهی مردم از معارف دینی حجت بر آنها تمام می شود و آنگاه حضرت قائم عج ظهور می کند.( بحار الانوار ، ج60، ص217) 3️⃣ مقصود از روایاتی که بر گسترش ظلم و ستم در جهان، پیش از ظهور امام زمان عج، دلالت دارد، فراگیر شدن ظلم و ستم در جهان است و منافاتی با اینکه در گوشه ای از آن، حکومت اسلامی برپا شده و یا فریاد حق طلبانه ای به گوش برسد ندارد، به ویژه اینکه آیاتی که مسلمان ها را به امر به معروف و نهی از منکر و نیز اجتناب از ظالمان و طاغوت ها دعوت می کنند انقلاب بر علیه ستمگران و در صورت امکان، تشکیل حکومت دینی را لازم می دانند. 4️⃣ در روایات متعدد، تشکیل حکومت اسلامی، در مقطع پیش از ظهور امام زمان عج مطرح شده است که هر چند با قاطعیت نمی توان گفت منظور آنها، نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد، اما از همانها امکان تشکیل حکومت دینی، پیش از ظهور حضرت را می توان اثبات نمود.( نجم الدين طبسي، نشانه هايي از دولت موعود، ص73.) پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951851/ 🆔@spasokh
عنوان: تعارض انقلاب اسلامی ایران با ممنوعیت قیام قبل از ظهور 📝شبهه شماره 181 💠 با توجه به روایاتی که هر گونه قیام قبل از ظهور امام زمان عج را باطل و صاحب پرچم آن را طاغوت می داند، انقلاب اسلامی ایران نیز نامشروع است. 🌸پاسخ 1️⃣ طبق قرینه ها مقصود روایت هایی که قیام قبل از ظهور امام زمان را باطل و صاحب آن را طاغوت می داند قیام هایی است که در مسیر خدا و اهل بیت نباشد، از جمله در خود روایت، تصریح شده صاحب این قیام، طاغوتی است که غیرخدا را می پرستد، در نتیجه هر قیامی را شامل نمی شود بلکه قیام هایی که صاحبان آنها مردم را به خود و نه خدا دعوت کنند و یا مدعی مهدویت باشند و ... باطل می باشند، قرینه دیگر اینکه در برخی روایات دیگر با همین مضمون، تصریح شده است که هر کسی پرچم گمراهی بردارد، صاحب پرچم طاغوت است، لذا اگر کسی پرچم حق را بردارد قطعا طاغوت نخواهد بود. 2️⃣ اگر روایاتی را که هر گونه قیامی قبل از ظهور امام زمان را باطل می داند مطلق بدانیم، این اطلاق شامل قیام امام حسین ع خواهد بود که در حقّانیت آن هیچ شک و شبهه ای نیست، ضمن اینکه در دوران معصومین ع نیز قیام های متعددی داشتیم که از سوی امامان معصوم ع مورد تایید قرار گرفته و در نتیجه با اطلاق روایات سازگار نیست همچون قیام زید بن علی و قیام مختار، چنانکه قیام یمانی نیز که قبل از قیام امام زمان عج خواهد بود در روایات تایید شده است. 3️⃣ در برخی روایات، تصریح شده است که در آخرالزمان مردی از قم و یا قومی از مشرق زمین قیام کرده و زمینه را برای قیام حضرت فراهم خواهند کرد که نشانگر مشروع بودن برخی قیام های پیش از ظهور می باشد. 4️⃣ در منابع دینی در مقابل روایاتی که ظاهرا از قیام پیش از ظهور امام زمان منع می کند، آیات و روایات فراوانی داریم که مسلمانان را به قیام فرا می خواند از جمله دستور به قیام برای خدا، جهاد در راه خدا، امر به معروف و نهی از منکر، اجتناب از طاغوت ها و ... که در مقام معارضه بر روایات دسته اول مقدم می شود، ضمن اینکه قوانین حکومتی فراوانی در دین می باشد که اگر قیام برای تشکیل حکومت دینی ممنوع باشد، امکان اجرایی نداشته و بر زمین خواهد ماند که با فلسفه تشریع و نیز فرازمانی و فرامکانی بودن آنها تعارض خواهد داشت. لله_عزّوجلّ پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951852/ 🆔@spasokh
عنوان: نگاه قرآن به زنان 📝شبهه شماره 182 💠 در قرآن زن به عنوان كالاي جنسي در خدمت مردان معرفی شده است، مثلا طبق آیه 21 سوره روم زن از مرد خلق شده است و هدف از خلقتش نیز تامین آرامش مرد است و اساسا هیچ گونه استقلالی ندارد و اگر مردان به زن نیاز نداشتند زن نیز خلق نمی شد. 🌸پاسخ آیه 21 سوره روم می فرماید: «و از نشانه‏هاى او اينكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان مودّت و رحمت قرار داد.» 1️⃣ از منظر اسلام، زن و مرد به صورت برابر از کرامت طبیعی[اسراء/7] ، کرامت معنوی[حجرات/13] و کرامت جزائی[غافر/40] برخوردارند. اگر چه آدم ع از خاک و آب و یا به تعبیری از گل[سجده/7] آفریده شده است، اما این بدین معنا نیست که ارزش او همسان با ارزش خاک و گل و آب است. 2️⃣ شبهه مورد نظر ناشی از بدفهمی قرآن است. خطاب این آیه به همه بشریت است و نه صرفا به مردان، به همین دلیل مقصود این آیه این است که مردان برای زنان و زنان برای مردان مایه آرامش هستند، در واقع خداوند متعال در این آیه این ذهنیت را که حقیقت زن فروتر از مردان بوده و کارکرد آنها صرفا تامین نیاز جنسی مردان است رد نموده و این پیام را می دهد که اولا زن دارای حقیقتی همسان با حقیقت مرد است و ثانیا زن، نه یک کالای جنسی بلکه مایه آرامش مرد است، چنانکه مرد نیز مایه آرامش زن می باشد. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951853/ 🆔@spasokh
💠 مشارکت همگانی در انتخابات 💠 سؤال: چه ضرورتی دارد که مردم و به ویژه کسانی که نظام را قبول ندارند در مشارکت نمایند؟ 📝 چکیده پاسخ: 1️⃣ «حق انتخابگری»، «حق مشارکت در تعیین سرنوشت» و ... از جمله حقوق هر شهروندی است که باید آن را احقاق نماید و بی اعتنایی نسبت به آن، باعث از بین رفتن این حق خواهد شد، از این رو مشارکت در انتخابات گامی در راستای احقاق حقّ مسلم خود می باشد. 2️⃣ مشارکت مردم در انتخابات، عامل افزایش مقبولیت مردمی نظام بوده و همین مساله نیز به تقویت امنیت ملی منجر می گردد. 3️⃣ اگر مردم در انتخابات مشارکت نکنند زمینه برای دخالت بیگانگان به بهانه هایی همچون نقض حقوق بشر فراهم می شود ولی مردم، این بهانه را از بین می برد. 4️⃣ مشارکت فعالانه مردم در انتخابات در کنار انتخاب آگاهانه و توام با بصیرت از یک سو باعث شکل گیری نهادهای قوی، کارآمد و دغدغه مند نسبت به حل مشکلات خواهد شد و از سوی دیگر به امنیت همه جانبه منجر خواهد شد و همین دو مسأله زمینه‌های رشد اقتصادی هر چه بیشتر را فراهم می‌سازد که نفع آن به عموم مردم و کشور باز می‌گردد. 5️⃣با توجه به اینکه جمهوری اسلامی نظامی مشروع است که با هدف برپایی عَلَم اسلام ایجاد شده است لذا مراجع معظم تقلید نیز مشارکت در انتخابات را شرعا واجب می دانند. 6️⃣ مشارکت مردم در انتخابات، انتخاب آگاهانه و تشکیل نهادهای قوی و کارآمد به اجرایی شدن سیاست های کلان نظام بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت کمک می کند. بنابر این مشارکت فعال و آگاهانه در انتخابات‌های مختلف نظام اعم از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا و خبرگان ضرورتی هست که برخاسته از آرمانها و انگیزه هایی فراتر از دلبستگی به مذهب، جناح و یا نظام سیاسی خاصی بوده و بُعد ملی پیدا می‌کند چنانکه به عنوان نمونه کسانی که علیرغم انتقاد به نظام، دوستدار وطن خویش هستند و نمی خواهند با به خطر افتادن امنیت ملی و یا هجوم بیگانگان، کشور پایمال گردد لازم است در انتخابات مشارکت کنند. لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9436/ 🆔@spasokh
🌼 کلامی از نور 💠 گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) پیرامون انتخابات 💠 انتخابات یکی از دو رکن مردم‌سالاری دینی است. مردم‌سالاری دینی روی دو ستون ایستاده است؛ یکی از این دو ستون رأی مردم است، انتخابات است. ما به برکت انتخابات به دنیا فخر میفروشیم. دشمنان برای کوبیدن ملّت ایران و جمهوری اسلامی انتخابات ما را ندیده میگیرند و متّهم میکنند. این نشان میدهد انتخابات خیلی مهم است. 💠 انتخابات بسیار مهم است. مایه‌ی عزّت ملّی است؛ مایه‌ی تقویت ملّت ایران است؛ مایه‌ی آبروی ملّت ایران است. آنچه من عرض میکنم و در درجه‌ی اوّل برای این حقیر مهم است: 1️⃣ شرکت عمومی در انتخابات است و [اینکه] همه‌ی آحادی که میتوانند رأی بدهند و مشمول قانونند وارد انتخابات بشوند و انتخابات را پُرشور کنند؛ این اوّلین خواسته و مهم¬ترین خواسته‌ی ما است. 2️⃣ در امر انتخابات مُرّ قانون باید عمل بشود؛ مُرّ قانون باید عمل بشود. نتیجه‌ی انتخابات ملّت هرچه شد، این معتبر است، این قانون است. بنده در انتخاباتها دخالت نمیکنم؛ هیچ‌وقت به مردم نگفته‌ام و نمیگویم این کس را انتخاب کنید، آن کس را انتخاب نکنید. فقط یک جا بنده دخالت میکنم و آن جایی است که کسانی بخواهند در مقابل رأی مردم و انتخاب مردم بِایستند و با مزاحمت در مقابل رأی مردم، رأی مردم را بشکنند. 📙بیانات در دیدار مردمی96/1/1 حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) مرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات
🍀 انتخابات آزاد یا انتخابات فرمایشی شبهه: با توجه به نظارتها و شرایطی که در انتخابات ایران وجود دارد آیا میتوان این انتخابات را آزاد و واقعی دانست؟ 📝 چکیده پاسخ: 🔸 انتخابات انتخاباتي است که در آن بر اساس شرايط و فرهنگ سياسي حاکم بر يک کشور، شرايط يک انتخابات آزاد رعايت شود. در مقابل، انتخابات عبارت است از انتخاباتي که صرفاً ظاهري از انتخابات را داشته و راي و نظر واقعي مردم در آن لحاظ نمي شود. 💠 مهم ترین دلایل واقعی بودن انتخابات در ایران عبارتند از: 1️⃣ حق مردم در دادن که هم رهبران نظام بر آن تاکید کرده اند و هم قانون اساسی آن را به رسمیت شناخته است. 2️⃣ حق مردم در انتخاب شدن به طوری که هر شهروندی که دارای صلاحیت های اولیه می باشد حق دارد به عنوان کاندیدا مشارکت کرده و مردم به او رای دهند. در همین راستا، در کشور ما همچون همه کشورهای مردم‌سالار نهادی تحت عنوان نگهبان برای نظارت بر وجود این صلاحیت ها وجود دارد. 3️⃣ برگزاري انتخابات سالم از طريق ابزارهاي كنترلي و نظارتي سالم که بر این اساس در کشور ما مهم ترین ابزارهای نظارتی عبارتند از: شورای نگهبان و هیات های نظارت بر انتخابات، هیات های اجرایی متشکل از معتمدان محلی و اقشار فرهنگی، ناظران کاندیداها، برخي بخش ها همچون دادستان کل کشور و نيز دادستان هاي حوزه هاي انتخابي و ... که در مجموع به برگزاری انتخاباتی سالم کمک می کنند. 4️⃣حضور سلایق سیاسی مختلفی که نظام اسلامی، قانون اساسی و هنجارهای آن را قبول دارند که در کشور ما در حال حاضر همین رویه جاری است، البته کسانی که نظام اسلامی و یا قانون را قبول ندارند و طبیعتا نمی توانند کاندیدای مقامی شوند که مسئولیت اجرای قوانین را بر عهده بگیرد یا غارتگران بیت المال که صلاحیت حفاظت از بیت المال مردم را ندارند و ... از این دسته خارجند و در هیچ کشور دموکراتی عدم حضور آنان در انتخابات، به معنای نمایشی بودن انتخابات نمی باشد. 5️⃣ گردش و تغيير نخبگان و سلايق سياسي مختلف که بر این اساس تجربه تاریخی نشان داده است کشور همواره در دستان جناح هاي سياسي مختلف دست به دست گشته است ، به گونه اي که در برخي انتخابات ها افرادي پيروز ميدان بوده اند که وابسته به هيچ يک از جناح هاي مشهور نبوده اند و يا افرادي به اين سمت برگزيده شده اند که حتي با رهبري ، داراي اختلاف سليقه هايي بوده اند. لینک کامل در 👇👇: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9433/ 🆔@spasokh
🌼 کلامی از نور 💠 گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) پیرامون انتخابات ✅ برادران عزیز، خواهران عزیز، فرزندان عزیز من، جوانان! هرچه انتخاب کنید برای خودتان انتخاب کرده‌اید. انتخاب خوب شما به خود شما برمیگردد؛ اگر انتخاب با غفلت انجام بدهید که انتخاب بدی از آب دربیاید و از کار دربیاید، بدی‌اش به شما برمیگردد؛ ✅ با اختیار و با اراده دارید یک اقدامی را انجام میدهید، سعی کنید کار را درست انجام بدهید. اگر درست و با دقّت انجام دادید، دو فایده میبرید: ♦️اوّلاً خدای متعال از شما راضی میشود که کار را درست انجام داده‌اید؛ ♦️ثانیاً نتیجه‌ی کار به احتمال زیاد نتیجه‌ی درست خواهد بود. ✅ اگرچنانچه کار را با ملاحظه و با دقّت انجام بدهیم، ممکن هم هست یک‌وقتی نتیجه خوب از آب درنیاید امّا آن اجر اوّلی وجود دارد؛ وقتی کار را شما با دقّت و با بصیرت انجام دادید، خدای متعال از شما قبول میکند، ولو یک اشتباهی هم انسان در اثنا کرده باشد؛ امّا اگر بی‌دقّت انجام دادید، نه؛ خدای متعال هم ناراضی میشود، احتمال مصادف شدن با حق هم کم میشود. انتخاب که میخواهید بکنید، بشناسید و انتخاب کنید؛ بشناسید. به دینشان، به تعهّدشان، به وفاداری‌شان به انقلاب، به ایستادگی‌شان در راه انقلاب، به عزم و اراده‌شان، به شجاعتشان و به مرعوب نشدنشان خاطرجمع بشوید، [آن‌وقت‌] رأی بدهید؛ چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی، چه در انتخابات مجلس خبرگان؛ فرقی نمیکند، هر دو مهم است. 📒بیانات در دیدار مردم نجف‌آباد، ۱۳۹۴/۱۲/۰۵ 🆔@spasokh
📝 انتخابات آزاد شبهه: چگونه می گویید انتخابات در ایران آزاد است در حالی که مانع شرکت مخالفان در رقابت های انتخاباتی می شوید؟ 📝 چکیده پاسخ: ️ وقتی صحبت از آزاد بودن انتخابات می شود چند برداشت ممکن است به ذهن متبادر شود: 👈 برداشت نخست انتخاباتی را آزاد می داند که برای انتخاب شوندگان هیچ شرطی قرار داده نشود که چنین احتمالی باطل است و اگر چنین معنایی منظور شود هیچ انتخاباتی در دنیا آزاد نخواهد بود، چون هر کشوری به تناسب اقتضائات خود، شرایطی همچون پایبندی به قوانین، عدم پیشینه کیفری و ... را برای انتخاب شوندگان در نظر می گیرد، چرا که در نظر نگرفتن شرایط، به معنای اجازه دادن به هر فرد بی صلاحیتی برای بر عهده گرفتن مسئولیت و در نهایت پایمال شدن حقوق و مصالح شهروندان و نیز پاشیده شدن شیرازه کشور خواهد بود، چنانکه یکی از شرایطی که هر کشوری برای کاندیداها در نظر می گیرد اعتقاد کاندیداها به اصول و مبانی قانون اساسی و نظام سیاسی آن کشور است و بدون اعتقاد به این قوانین، تضمینی برای عمل در چارچوب آن وجود ندارد. 👈 بر اساس برداشت دوم، انتخاباتی آزاد است که هیچ نهاد نظارتی بر شرایط انتخاب شوندگان و فرایند انتخابات نظارت نکند، این در حالی است که قبلا گفته شد برای تصدی هر مسئولیتی شرایطی لازم است و همین ضرورت ایجاب می کند که برای نظارت بر وجود آن شرایط در کاندیداها نهادی وجود داشته باشد که در کشور ما شورای نگهبان و در کشورهای دیگر نهادهایی مشابه همچون شورای قانون اساسی و ... این وظیفه را بر عهده دارد و از این روی وجود شورای نگهبان منافاتی با انتخابات آزاد ندارد. 👈 برداشت سوم، انتخاباتی را آزاد می داند که در آن آزادی حضور احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی مختلف معتقد به مبانی و چارچوب های پذیرفته شده یک نظام سیاسی با سلایق و برنامه های گوناگون در عرصه انتخابات و رقابت سیاسی تضمین شده باشد که منطقی ترین و عقلانی ترین برداشت از واژه «انتخابات آزاد» می باشد و درکشور ما نیز چنین فضایی فراهم است چرا که همه احزاب و جریان های سیاسی که معتقد به نظام جمهوری اسلامی و مبانی آن و قانون اساسی هستند، می توانند نامزد معرفی نموده و در عرصه انتخابات فعالیت نمایند و نظارت شورای نگهبان نیز صرفا برای احراز دارا بودن شرایط عمومی داوطلبان و پایبندی به اصول نظام و قانون اساسی است که در هر نظام سیاسی مدعی مردمسالاری نیز این میزان از نظارت و احراز صلاحیت مورد قبول بوده و انجام می شود. به همین دلیل ما معتقدیم در کشور ما «انتخابات آزاد» وجود دارد. لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9432/ 🆔@spasokh
🌼 کلامی از نور 💠 گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) پیرامون انتخابات 📝 اعتماد به فهرست های انتخاباتی ✅ شما میخواهید رأی بدهید، فلان شهر یک نماینده دارد، فلان شهر -مثلاً فرض کنید فلان استان- ده نماینده دارد؛ خب هرکدام از اینها نقشی دارند، فعّالیّتی دارند؛ انسان باید به شکل اطمینان‌بخشی به نتیجه برسد. به نظر بنده این‌جور میرسد که چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم -خود بنده هم وقتی این فهرستها را می‌آورند که بیایم رأی بدهم، بعضی از آدمهای این فهرستها را نمی‌شناسم امّا اعتماد میکنم به آن کسانی که [اینها را] معرّفی کرده‌اند، و نگاه میکنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرّفی کرده‌اند چه کسانی هستند؛ اگر دیدم اینها آدمهای متدیّن و مؤمن و انقلابی‌ای هستند، به حرفشان اعتماد میکنم و به [فهرست‌] آنها رأی میدهم؛ اگر دیدم نه، کسانی که این فهرست را داده‌اند کسانی هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلی اهمّیّتی نمیدهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیر آمریکا است، به حرفشان اعتماد نمیکنم؛ به نظر من این راه خوبی است- نگاه کنیم ببینیم این فهرستی که به ما داده میشود برای مجلس شورای اسلامی یا مثلاً برای مجلس خبرگان، این فهرست را چه کسی دارد به ما میدهد. 📒بیانات در دیدار مردم قم، ۱۳۹۴/۱۰/۱۹ 🆔@spasokh
عنوان: ویروس کرونا و شفا با توسل به اهل بیت علیهم السلام 📝شبهه شماره 183 💠 قبلا می گفتند حرم امامان و امامزادگان شفا می دهد، ولی الان به خاطر جلوگیری از بیمار شدن مردم آنها را می بندند. 🌸پاسخ 1️⃣ دنیای ما دنیای اسباب و مسببات است که در آن هر معلولی علت خاص خود را دارد همچون انبساط فلزات که معلول حرارت است. بیماری هایی همچون کرونا نیز که شیوع فراوانی دارد معلول ویروس آن است و در نتیجه هر اقدامی که به پیشگیری از گسترش آن کمک کند اقدامی عقلانی است از جمله ترک حضور در اماکن عمومی مثل ورزشگاه ها، سینماها، نمایشگاه ها. 2️⃣ این تصور که هر چیزی که مربوط به امامان معصوم و امامزادگان ع است باید به صورت غیرطبیعی و از طریق اموری همچون معجزه پیش رفته و علت ها در معلول ها تاثیر گذار نباشند، تصور درستی نیست و قواعد طبیعی در شرایط عادی در حرم های اهل بیت ع نیز جاری است، مثلا اگر فردی کنار ضریح، سم بخورد به صورت طبیعی مسموم خواهد شد، چنانکه عملیات انتحاری در حرم امامین عسکریین، منجر به تخریب آن شد. 3️⃣ حرم های مطهر منسوب به اهل بیت ع نیز جزء اماکن عمومی می باشد و طبیعتا امکان انتقال بیماری در آن وجود دارد، لذا در صورتی که شرایط اقتضا کند، تعطیلی موقت آن به منظور حفظ جان مردم اشکالی ندارد. 4️⃣ مراجعه به سیره و روایات اهل بیت ع حاکی از آن است که آن بزرگان نیز که مرجع توسل مردم هستند، همواره امور بهداشتی را رعایت می کردند و توصیه های طبی فراوانی داشته اند. 5️⃣ اصل توسل به اهل بیت ع و شفابخشی آنها اگر چه غیرقابل انکار است، اما این موارد، صرفا تحت شرایط خاصی بوده و نوعی استثنا محسوب می شوند، همچنین توصیه به این امور هرگز بدان معنا نبوده که انسان از اسباب طبیعی برای رفع مشکلات خود همچون دارو و یا اقدامات احتیاطی پیشگیرانه غافل شود. به همین دلیل مراجع معظم تقلید در بیانیه های خود، هم ذکر و توسل به اهل بیت ع را گوشزد کردند و هم عمل به توصیه های بهداشتی را لازم و واجب دانستند. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951854/ 🆔@spasokh
عنوان: مراجع و مخالفت با الگوی پیامبر در پذیرش عرف زمانه 📝شبهه شماره 184 💠 مراجع تقلید دارای دو عیب بزرگ هستند: اول همراهی با ستمگران و یا سکوت در مقابل آن ها و هماهنگ کردن فتوا با نظر حاکمان مثل جواز اجرای حدود در عصر غیبت، عیب دوم خطا در الگوگیری از پیامبر، چرا که پیامبر عرف زمانه خود را تایید کرده و فقه او حاشیه¬ای بر قوانین و سیره رایج میان مردم آن زمان بود و اگر در این زمان زندگی میکردند عرف هایی همچون دموكراسي، آزادي، حقوق بشر، كثرت¬گرايي و كنوانسيون منع تبعيض از زنان را امضا می کرد. 🌸پاسخ 1️⃣ در اسلام سکوت در برابر ظالم و یا همراهی با او از سوی هیچ کس از جمله مراجع جایز نیست ولی مشروط است به یقین داشتن به وقوع ظلم و گرنه اقدام علیه فردی بر مبنای گمان و ستمکار خواندن او، خود مصداق ظلم است. 2️⃣ جواز یا عدم جواز اجرای حدود در زمان غیبت بحثی تخصصی است که باید مستند به ادله معتبر فقهی باشد، لذا احتمال اینکه فتوای جواز منجر به ظلم ظالمان شود دلیل معتبر شرعی برای تعطیلی آن نمی باشد. 3️⃣ دلایل متعددی این ادعا را که پیامبر اسلام تنها عرف زمانه خود را امضا کرده و نهایتا تغییراتی جزئی بوجود آورده است باطل می کند: ♦️الف) تصریحات قرآن و پیامبر بر ابدی بودن و حتی حدود و مرز الهی دانستن دستورات الهی، چرا که اگر این دستورات طبق عرف زمانه بود، طبیعتا موقتی بود. ♦️ب) پیامبر بسیاری از سنت های جاهلی همچون زنده به گور کردن دختران، شرابخواری، فحشا، خرافات و ... را نابود کرد و صرفا سنتهای حسنه مورد تأیید اسلام قرار گرفت و این نشان می¬دهد آن حضرت تابع عرف زمان خود نبودند. ♦️ج) ائمه معصومین ع که سال‌ها پس از پیامبر زندگی می کردند هیچ حکمی را به جهت تغییر شرایط و عرف زمانه تغییر ندادند و حتّی احکام نمایندگان آنها در سایر بلاد، علیرغم تفاوت فرهنگی مردم آنجا، مطابق با احکام حجاز و عراق بود. 4️⃣ اگر پیامبر عرف زمان خود را پذیرفته و آنها را تعدیل کرده باشد، لازمه الگو بودن ایشان این است که ما هم عرف زمانه را با تغییراتی بپذیریم، نه اینکه عرف ها را بدون تعدیل آنها قبول کنیم، چنانکه در حال حاضر نیز برخی عرف ها همچون آزادی، حقوق بشر و حقوق زنان را با تعدیل و انطباق با اصول دینی پذیرفته ایم. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951855/ 🆔@spasokh
عنوان: شیعه و انحصار هدایت در امامان معصوم 📝شبهه شماره 185 💠 شیعیان هدایت مردم را تنها از طریق امامان امکان پذیر می دانند که خلاف عقل و نقل است. هدايت اگر به معناي توفيق براي پذیرش حق باشد طبق آیه قرآن(قصص/ ٥٦) تنها در دست خداست و اثبات آن برای دیگران، شریک قائل شدن برای خداست؛ اما هدايت به معناي تعريف حق و راهنمايی به آن وظيفه‌ پیامبر و پيروان اوست و در انحصار ائمه نیست.(يوسف/ ١٠٨). 🌸پاسخ 1️⃣ هدایت به معنای ارائه طریق، اراده تشریعی الهی به هدایت مردم است که از طریق ارسال انبیا و امامان است و در نهایت انسان ها با اراده شخصی خود راه درست یا نادرست را بر می گزینند اما در هدایت به معنای توفیق الهی برای هدایت یک فرد، اراده تکوینی خداوند برای هدایت فرد وجود داشته و آن فرد نیز هدایت می شود. 2️⃣ طبق دیدگاه شیعه هدایت به معنای رساندن به حق و یا به تعبیری توفیق برای هدایت شدن که طبق اراده تکوینی الهی صورت می گیرد منحصرا در اختیار خداست و دخیل دانستن دیگران شرک است که در آثار علمای شیعه بدان تصریح شده است.( طباطبائی، ترجمه تفسیر المیزان، ج16، ص78 ؛مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج16، ص116-117.) 3️⃣ همانطور که هدایت‌گری رسول در راستای هدایت‌گری خداوند است، هدایتگری امامان نیز در راستای هدایت‌گری رسول است، چنانکه ایرادی ندارد که انسانهای مؤمن نیز در راستای هدایتی امامان، هدایتگری کنند و با توجه به طولی بودن رابطه، هیچ تعارضی با هم ندارند؛ از این رو، تاکید بر ضرورت وجود امام و لزوم شناخت او، بدین معناست که بدون امام، شناخت حق به دست نمی آید و بعد از پیامبر باید به بیانات ایشان گوش سپرد؛ اما این بدین معنا نیست که دیگران نمی‌توانند در چارچوب بیانات خداوند و رسول و امامان به هدایت‌گری مشغول باشند. امامت پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951856/ 🆔@spasokh
مجموعه « اول» پاسخ به شبهات پیرامون «کرونا» مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات- حوزه های علمیه آنچه در لینک زیر آورده شده پاسخ به بخشی از مهم‌ترین شبهات اعتقادی، سیاسی و اجتماعی است که این روزها با بهانه شیوع کرونا ویروس در سطح وسیعی منتشر شده است. مجموعه حاضر توسط محققان مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات آماده شده است. این شبهات، چکیده صدها شبهه‌ی رصد شده در چندروز اخیر است. امید آنکه این گام ناچیز بتواند مردم عزیز و مؤمن ایران را در حفظ هوشیاری و آگاهی مؤثر در برابر توفان شبهات و شایعات یاری کند. برای مجموعه « اول» پاسخ به شبهات پیرامون «کرونا» روی لینک زیر کلیک کنید: https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951874/ 🆔@spasokh
رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با جمع‌بندی سخنانشان در خصوص نیاز قطعی کشور به تولید، سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید. برای ادامه سخنان رهبر معظم انقلاب روی لینک زیر کلیک کنید: https://www.andisheqom.com/fa/News/View/92455/ 🆔 @spasokh
◄ ویرایش امروز 16 فروردین 1399 (بازدید قبلی: 196) مهم ترین شگردهای خبر رسانی در جنگ روانی با محوریت «کرونا» «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات- حوزه های علمیه» امروزه خبررسانی، عنصر بسیار مهم و تأثیرگذاری در تحولات مثبت و منفی جوامع به شمار می‌رود. خبررسانی صادقانه، شفاف، به هنگام و به اندازه مطلوب، می‌تواند به جامعه برای فهم و رویارویی موثر و مثبت با تحولات و رویدادها کمک کند؛ همچنانکه خبررسانی غیرصادقانه، کم‌ یا بیش از اندازه مطلوب، مبهم و مغرضانه، آرامش روانی جامعه را بهم ریخته و مشکلات روان‌شناختی و اجتماعی گوناگونی را به وجود می‌آورد. اصطلاح «جنگ روانی» به وضعیتی اشاره دارد که در آن برخی از افراد یا جریان‌های داخلی یا خارجی با هدف ایجاد سردرگمی، آشفتگی، گمراه کردن، ایجاد وحشت، یأس، دشمنی و ناامیدی، دامن زدن به اختلافات اجتماعی و دیگر اهداف مغرضانه با بهره‌جستن از تکنیک‌های خاصی، اطلاعات را به صورت جهت‌دار و همسو با اهداف خود منتشر می‌کنند. در این وضعیت مخاطبان به جای آگاه شدن از خبرهای صحیح و سودمند با انبوهی از اطلاعات مبهم، تحریف شده، جهت‌دار و زیان‌بار مواجه شده و قدرت تحلیل صحیح و رفتار منطقی را از دست می‌دهند. ◄ جهت ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک کنید: https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951872/ 🆔@spasokh
مقدمه بسم الله الرحمن الرحیم بي‌شک مهم‌ترين ابزار نظام سلطه جهاني براي بسط سيطره خود بر جهان و انسان، رسانه‌هاي گوناگون نوشتاري، ديداري و شنيداري است که با نفوذ به اعماق ذهن‌ها و انديشه‌ها در صدد ايجاد بستر مناسب براي اين آرزوي پليد و شيطاني‌اند. رسانه‌های شیطانی از طريق ايجاد ترديد در باورهاي بنيادين و ارزش‌هاي هويت‌بخش، فرايند گسست ميان انسان و هويت او را دنبال نموده و او را به منجلاب پوچي، بي‌هويتي و سرگشتگي مي‌افکنند و از اين راه زمينه را براي سلطه‌پذيري و وادادگي به خواسته‌هاي جهان‌خوارانه استبداد جهاني مهيا مي‌کنند؛ در اين ميان اطلاع‌رساني و آگاهي‌بخشي به لايه‌هاي گوناگون جامعه، تکليف انساني – الهي فرهيختگان با بصيرت و دردمند است که با اشراف کامل به فضاي فکري جامعه، شبهات، جريان‌ها و افراد شبهه‌افکن، شيوه‌هاي القای شبهه، اهداف آن و ... شناسايي کرده و با حضوري سريع، به‌روز، قوي، و مبتني بر نياز زمان و مخاطب، غبارهاي شبهه و ابهام را بزدايند و روان‌هاي تشنه را از زلال معارف الهي سيراب نمايند. شبهات و شایعاتی که این روزها در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای با سرعت خیره کننده‌ای منتشر می‌شود جز ایجاد یأس، خشم، دشمنی، ناامیدی، درگیری‌های اجتماعی، جنگ‌های داخلی و فروپاشی ایران عزیز هدفی را دنبال نمی‌کند... ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951875/ 🆔@spasokh
شبهه 1: مخفی‌کاری ایران در اطلاع‌رسانی به موقع درباره ویروس کرونا برای برگزاری راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده است و این امر موجب شد تا یک بیماری قابل پیشگیری به اپیدمی تبدیل شود. شواهدی نشان می‌دهد که مسؤولان جمهوری اسلامی از وجود این ویروس مطلع بوده‌اند. نریمانی، مداح بیت رهبری، گفته است در دیدار آقا با مداحان، محافظان از بوسیدن دست ایشان جلوگیری می‌کردند؛ سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، گفته است که چند هفته قبل از شیوع ویروس، به مسؤولان هشدار داده بودیم! پاسخ: اولا؛ این مطلب صرف ادعایی بدون دلیل معتبر است و شواهد مطرح شده، چنان ادعایی را اثبات نمی‌کند. طبق مستندات معتبر آزمایشگاهی، فاصله میان تشخیص اولین موارد ابتلا به کرونا ویروس تا اعلام رسمی آن توسط وزارت بهداشت، بیش از چند ساعت نبوده است! جمهوری اسلامی به هیچ وجه چنین کار غیراخلاقی، غیرانسانی و خلاف موازین شرعی را مرتکب نشده و صادقانه در نخستین ساعات اطلاع از اثبات موارد ابتلا، در جهت اطلاع رسانی، مقابله و پیشگیری علمی و استاندارد اقدام کرده است. ثانیا؛ کرونا بیماری فراگیری است که امروزه اکثر کشورهای جهان را شیوع یافته و احتمال شیوع آن در کل جهان بسیار زیاد است. ویژگی این بیماری، برخلاف سایر بیماری‌های واگیردار، سرعت زیاد انتقال میان‌فردی، سخت‌جانی و ناشناخته‌بودن آن است؛ به گونه‌ای که در حال حاضر جز قرنطینه پیشگیرانه افراد سالم و قرنطینه درمانی بیماران... ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951876/ 🆔@spasokh
شبهه 2: آمار رسمی مبتلایان، بهبودیافتگان و تلف شدگان کرونا در ایران با آمار غیررسمی تفاوت فاحشی دارد؛ در حالی که جمهوری اسلامی اصرار دارد مردم اخبار و آمار را تنها از طریق وزارت بهداشت و صدا و سیما دنبال کنند، اکثر مردم به سبب بی‌اعتمادی به نظام، آمار و اخبار را از طریق فضای مجازی دنبال می‌کنند! پاسخ: اولا؛ حوادث هولناکی مثل زلزله، سیل، بیماریهای فراگیر، ... از مسائلی است که ترس، اضطراب و دلهره فراگیری را در میان مردم موجب می‌شود و نظم و امنیت جامعه را به خطر می‌اندازد. گسترش رسانه‌های مجازی در کنار مزیت‌های خود، آسیب‌های بزرگی را ایجاد می‌کنند. فضای مجازی امکان انتقال پیام‌های جعلی یا تحریف‌شده، که در بیش‌تر موارد همراه با شگردهای رسانه‌ای است، را به شکل بسیار گسترده‌ای ایجاد کرده است؛ به طوری که امکان تشخیص پیام درست از غلط، به ویژه برای مردم عادی، بسیار مشکل و حتی گاهی غیرممکن است. این واقعیت گاهی جامعه بزرگی را به سوی بحران و جنگ داخلی می‌کشاند. به عنوان مثال چند سال قبل تصاویری از حمله شیمیایی دولت سوریه به مناطق تحت سلطه تکفیری‌ها و کشته‌شدن تعدادی از مردم و کادر درمانی بیمارستان‌ها منتشر شد و دولت آمریکا به این بهانه، قصد آن داشت تا به کشور سوریه حمله کند؛ اما پس از چندی فیلم دیگری منتشر شد که نشان می‌داد همه صحنه‌های بمباران شیمیایی ساختگی بوده و تمام کسانی که در برابر دوربین به زمین می‌افتند، ... ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951877/ 🆔@spasokh
شبهه 3: بیمارستان «مسیح دانشوری»، که امروز مهم‌ترین مرکز درمان بیماران کرونایی است، همان کاخی است که مظفرالدین شاه برای عیاشی خود ساخت و رضا شاه کبیر آن را به بیمارستانی برای رفاه حال عموم مردم تبدیل کرد؛ جمهوری اسلامی همواره کوشیده است خدمات دوران پهلوی را بپوشاند و تصویر تاریکی از آن دوران در ذهن‌ها ترسیم کند! پاسخ: اولا؛ هیچ حکومتی، حتی ستم‌کارترین حکومت‌ها، با انگیزه‌های گوناگون، برخی از خدمات مثبت اجتماعی را انجام داده و می‌دهند و حکومت پهلوی هم از این قاعده مستثنا نیست؛ انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن هرگز نخواسته است خدمات مثبت آن دوران را بپوشاند، چیزی که هست عمق و گستره فساد و ویرانی آن دوران سیاه به قدری است که جایی برای پرداختن به کارهای مثبت نمی‌ماند. حکومت پهلوی اول و دوم حکومتی دست نشانده و به پشتوانه قدرت های استکباری ایجاد و بقا یافت و هیچ رنگی از خواست و اراده مردم در آن نبود. کسانی که با استناد به برخی از امور به ظاهر مثبت در آن دوران در پی تطهیر حکومت فاسد پهلوی‌اند، جاهلانه یا از روی تجاهل، چشم خود را بر فسادهایی که تا اعماق آن حکومت رخنه کرده بود، بسته‌اند. خاطرات سپهبد حسین فردوس، دوست صمیمی محمدرضا شاه، تنها برگی از دفتر قطور فساد و ظلم دستگاه پهلوی است که مطالعه آن لطف بسیار دارد... ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951878/ 🆔@spasokh
شبهه 4: منشأ ایجاد و گسترش ویروس کرونا در ایران از طریق طلاب چینی جامعه المصطفی قم بوده است؟ پاسخ: اولا؛ گمانه زنی درباره منشأ پیدایش و گسترش ویروس کرونا در کشور، با توجه به تأخیری که در شناسایی و تست افراد مبتلا به این ویروس وجود داشت، هیچ گونه جنبه علمی نداشته و صرفا از شایعات و حرف‌های بی‌اساس است. هرادعایی مستلزم اثبات با روش علمی است. روش علمی برای اثبات این ادعا، روش آزمایشگاهی است. یعنی آزمایشگاه‌های معتبر باید با آزمایش خون افراد، وجود یا عدم ویروس خاصی در خون فرد خاصی را اعلام کنند. این درحالی است که هیچ آزمایشگاه معتبری اعلام نکرده است که این ویروس توسط طلاب چینی جامعه المصطفی منتقل و متتشر شده است. یکی از شگرد‌های جنگ روانی انتشار اخبار بی‌اساسی است که با روش تکرار خبر یا اعلام از منبع نامعلوم انجام می‌گیرد. خبرهایی مثل شایعه و شبهه بالا توسط هیچ منبع معتبر و موثقی تأیید نشده است! ثانیا؛ موضوعاتی مثل طلاب چینی جامعه المصطفی بیش از هرچیز یا شایعاتی است که افراد کم اطلاع مطرح می‌کنند و یا با اغراض سیاسی و ضدانقلابی مطرح می‌شود. کشورهای ایران و چین روابط گسترده سیاسی و اقتصادی دارند و سالانه هزاران شهروند چینی با اهداف مختلف به ایران سفر می‌کنند. مضاف بر این به گفته حجه السلام ابوالحسن نواب، عضو هیئت امنای جامعه المصطفی، طلاب چینی مقیم قم در مدتی که موضوع کرونا مطرح بوده به چین مسافرت نکرده‌اند... ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951879/ 🆔@spasokh
شبهه 5: اگر جمهوری اسلامی به جای این همه امام‌زاده، بیمارستان ساخته بود، الان مشکل کمبود تخت بیمارستان نداشتیم! پاسخ: اولا؛ شرایط کنونی کشور و مدیریت خوب بحران شیوع ویروس کرونا نشان داد که جمهوری اسلامی از زیرساخت‌های بسیار قوی و مستحکم سلامت برخوردار است و در مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته و ابرقدرت، توانایی بهتری در مهار بحران‌هایی نظیر کرونا ویروس دارد. برخلاف اکثر کشورهای جهان که با کمبود زیرساخته‌ای بهداشتی و پزشکی مواجه‌اند و متأسفانه در برخی از آن‌ها به سبب کمبود تجهیزات پرشکی و محیط‎های بیمارستانی به سالمندان خدماتی داده نمی‌شود، جمهوری اسلامی ایران با تکریم روحی و مادی بیماران از همه اقشار جامعه، جلوه روشنی از یک نظام سیاسی اخلاق مدار را به نمایش گذاشته است. ثانیا؛ یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی خودکفایی در زمینه ظرفیت‌های پزشکی، اعم از نیروی انسانی و ساختارهای فنی و علمی است. در دوران پیش از انقلاب، به علت کمبودهای فراوانی که در این زمینه وجود داشت، شاهد حضور هزاران پزشک خارجی از کشورهای شبه قاره هند بودیم، که هم از لحاظ علمی در سطح پایینی بودند و هم به علت مشکلات زبانی، این امر باعث بروز مشکلاتی می‌شد و گاهی جان شهروندان ایرانی را به خطر می‌انداخت... ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951880/ 🆔@spasokh
شبهه 6: علمای دینی همواره بلاها و مشکلات اجتماعی را ناشی از گناهان انسان‌ها یا امتحانات الهی معرفی می‌کردند؛ اما ویروس کرونا و فراگیری خطرناک آن موجب شد که همه تبیین‌ها و تفسیرهای گذشته را فراموش کرده و در مقابل نظر پزشکان تسلیم شوند و برای در امان ماندن از این بیماری حتی همه مکان‌ها و مراسم‌های مذهبی را تعطیل کنند! پاسخ: اولا؛ این شبهه یکی از مصادیق شبهه تعارض علم و دین است. تعارض علم و دین یک از انگاره‌های فلسفی و فرهنگی دنیای غرب است که بر جهان اسلام قابل انطباق نیست. مبانی و آموزه‌های دین اسلام هرگونه تعارض مستمر و واقعی میان علم و دین را نفی می‌کند. از نگاه اسلام دین و علم مکمل یکدیگر و هرکدام به بخشی از واقعیت هستی نظر دارند. هیچکدام از معارف و آموزه‌های دین، علم صحیح را نفی نمی‌کند و علم تجربی صحیح و اطمینان‌بخش نیز هیچکدام از معارف و آموزه‌های معتبر دین را نفی نخواهد کرد. ثانیا؛ جهانی که در آن زندگی می‌کنیم بر پایه نظام علیّت بنا شده است. در این جهان هرپدیده‌ای دارای علت‌های مادی و معنوی است. بیماری و سلامت انسان‌ها نیز علل و زمینه‌های مادی و معنوی خود را دارد. به حکم عقل، دین و تجربه، رعایت مسائل بهداشتی و ایجاد زمینه‌های سلامت، موجب بالا رفتن احتمال سلامتی و کاهش بیماری‌ها و عدم رعایت این امور موجب افزایش بیماری و فزونی احتمال اختلال در سلامت فردی و عمومی است... ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951881/ 🆔@spasokh
شبهه 7: ویروس کرونا می‌تواند رنسانس بزرگی در فکر مذهبی ایجاد کند و نگاه آسمانی به رویدادهای زمینی را دگرگون کند! نگاه الاهیاتی با بلاها و مشکلات طبیعی و اجتماعی در برابر نگاه علمی، منفعل شده و بر همه روشن شد که تنها علم می‌تواند به بشر کمک کند تا بر این بحران‌ها غلبه کند؛ نه آنچه دین و علوم دینی می‌گوید! نگرشی که به دیده تحقیر در علم تجربی می‌نگریست، امروز از علم تجربی انتظار گره گشایی دارد! پاسخ: اولا؛ این شبهه بر مبنای علم‌پرستی و تقلیل همه پدیده‌ها و فرایندهای هستی به امور محسوس و قابل‌تجربه حسی بنا شده است. علم تجربی با وجود خدمات بزرگی که از ابتدای خلقت انسان تاکنون به بشریت نموده و گره‌های فراوانی که از مجهولات و مشکلات انسان‌ها گشوده، تنها به جهان محسوس و ملموس اختصاص دارد و توانایی رازگشایی از همه لایه‌ها و مراتب هستی و انسان را ندارد؛ علم تجربی تنها می‌تواند بخشی از پدیده‌های محسوس را بررسی و از ماهیت مادی و روابط میان پدیده‌ها شناخت حاصل کند. این انتظار که علم همه مجهولات بشر را معلوم کرده و همه مشکلات بشر را برطرف کند، انتظاری است که با واقعیت علم سازگار نیست و هیچ عالم و فیلسوفِ علمی هم آن را ادعا نکرده و تاکنون هم تحقق نیافته است. دین در کنار علم و مکمل آن بوده و در صدد تکمیل کاستی‌‌های ذاتی آن است. این دو هدیه الهی در کنار هم می‌توانند زندگی بشر را سعادتمندانه‌تر کنند... ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951882/ 🆔@spasokh
شبهه 8: کرونا ویروس و هر عامل بیماری‌زای دیگر، عواملی مادی هستند که تنها به سبب آلودگی محیطی و بیماری‌های زمینه‌ای اثر گذاشته و تنها راه مبارزه با آن رعایت اصول بهداشتی و کنترل‌های پزشکی است و دعا و توسل اموری خرافی است که موجب بی‌اعتنایی به روش‌های علمی و معتبر و به تعویق افتادن درمان می‌شود! پاسخ اولا؛ یکی از آفت‌های بزرگ در فرایند شناخت و مبارزه با مشکلات مادی و روانی بشر، تک‌سونگری و تقلیل‌گرایی است که از نظر عقل و علم مردود است. تقلیلِ علل پدیدآمدن و شیوع بیماری‌ها به مسائل بهداشت محیطی و جسمی، نوعی تقلیل‌گرایی، یعنی فروکاهش علل یک پدیده به علل مادی و محسوس است! بی‌شک عقل و علم بشر محدود است و با وجود پیشرفت‌های زیادی که در علوم طبیعی و انسانی صورت گرفته، بشر هرگز نمی‌تواند به صورت یقینی ادعا کند که می‌تواند به همه پدیده‌ها از همه ابعاد، سطوح و زوایا آگاه شده و آن‌ها را در کنترل خود در آورد. زندگی انسان‌ها بسیار پیچیده‌تر از آن است که عقل و علم به همه ابعاد آن آگاه شود. به همین سبب تقلیل علت یک بیماری یا شیوع آن در امور مادی، خطای علمی و عقلی بزرگی است. در آیات قرآن کریم و روایات معتبری که از پیشوایان دینی به ما رسیده، علل ایجاد و شیوع برخی از بیماری‌ها، به خصوص بیماری‌های بنیان‌کن، فراگیری برخی از گناهان عنوان شده است. امام رضا (علیه السلام) می‌فرماید: «هرگاه انسان‌ها گناهان جدیدی ابداع کنند، خداوند بلای جدیدی را بر آنان مسلط می‌کند!»... ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951883/ 🆔@spasokh
شبهه 9: حرم‌هایی که روزی دارالشفای بیماران و پناهگاه حاجتمندان معرفی می‌شد، امروزه باید توسط مواد ضدعفونی، عفونت‌زدایی شود و مردم در آن تجمع نکنند تا مبادا به بیماری مبتلا شوند! گندزدایی و تعطیلی این مراکز برای پیشگیری از بیماری چگونه با دارالشفابودن آن سازگار است؟! پاسخ: اولا؛ از نظر مبانی محکم و متقن دینی و انبوه تجارب شخصی مؤمنان، جای تردید نیست که ارواح پاک صالحان و اولیای الهی (علیهم السلام) واسطه بسیاری فیض‌ها و خیرهای مادی و معنوی از جانب خداوند متعال است. دعای این انسان‌های وارسته به اجابت نزدیک‌تر و شرافت و نیرومندی روحی آنان در دستگیری از نیازمندان و توسل جویان، بسی بلندتر است. این آثار معنوی به خواست خداوند و به واسطه قدرتی است که او به آنان در اثر بندگی عطا کرده است. شرف بندگی و صداقت آنان، چنان به خداوند نزدیک‌شان کرده که موهبت واسطه‌گری در فیض الهی به آنان عطا شده است. حرم‌ها، مراقد و مقاماتی که به نام آنان برپا گشته از آن جهت که به آن خوبان منتسب است، محترم و شریف است؛ اما یقینا اگر اثری در توسل به آنان وجود دارد، به آن مکان‌ها منتسب و مستند نیست؛ بلکه به ارواح پاک آن‌ها مستند است. شرط توسل به ارواح اولیا، حضور در حرم یا مقبره خاصی نیست و در هرزمان و هرکجا می‌توان به ارواح پاک آنان توسل جست. از این رو برای زیارت و توسل ارواح پاک اولیای الهی زمان و مکان شرط نیست و محدودیت های بهداشتی برای حضور در حرم‌ها هیچگونه مانعیتی در زیارت و توسل ایجاد نمی‌کند... ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951884/ 🆔@spasokh