آذربایجانی ۲.mp3
30.33M
✳️کارگاه معنویت پژوهی
♈️معنويت و درمانگری(مراقبت معنوی بیماران) - جلسه دوم
🔼ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی
⬇️ زمان: عصر پنج شنبه 1398/02/12
🔼مکان: چهار راه شهدا- ابتدای خیابان معلم- پژوهشکده فرهنگ و معارف قران- تالار طبرسی
🔼 برگزار کننده: پژوهشکده اخلاق و معنویت
رستگار ۲.mp3
31.75M
✳️کارگاه معنویت پژوهی
♈️معنويت و سازمان (جلسه دوم)
🔼ارائه دهنده: دکتر عباسعلی رستگار
⬇️ زمان: عصر چهار شنبه 1398/02/11
🔼مکان: چهار راه شهدا- ابتدای خیابان معلم- پژوهشکده فرهنگ و معارف قران- تالار طبرسی
🔼 برگزار کننده: پژوهشکده اخلاق و معنویت
آذربایجانی ۱.mp3
26.38M
✳️کارگاه معنویت پژوهی
♈️معنويت و درمانگری(مراقبت معنوی بیماران) - جلسه اول
🔼ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی
⬇️ زمان: عصر پنج شنبه 1398/02/12
🔼مکان: چهار راه شهدا- ابتدای خیابان معلم- پژوهشکده فرهنگ و معارف قران- تالار طبرسی
🔼 برگزار کننده: پژوهشکده اخلاق و معنویت
حمیدیه ۱ کارگاه.ogg
27.66M
✳️کارگاه معنویت پژوهی
♈️معنويت اسلامي و چالشهاي جهان معاصر( جلسه اول)
🔼ارائه دهنده: دکتر بهزاد حمیدیه
⬇️ زمان: چهارشنبه 1398/02/11
🔼مکان: چهار راه شهدا- ابتدای خیابان معلم- پژوهشکده فرهنگ و معارف قران- تالار طبرسی
🔼 برگزار کننده: پژوهشکده اخلاق و معنویت
آذربایجانی ۳.mp3
1.99M
✳️کارگاه معنویت پژوهی
♈️معنويت و درمانگری(مراقبت معنوی بیماران) - قسمت پایانی
🔼ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی
⬇️ زمان: عصر پنج شنبه 1398/02/12
🔼مکان: چهار راه شهدا- ابتدای خیابان معلم- پژوهشکده فرهنگ و معارف قران- تالار طبرسی
🔼 برگزار کننده: پژوهشکده اخلاق و معنویت
لزوم ارتقا و تکمیل سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت.ogg
40.69M
🔰نشست هم اندیشی ارتقا و تکمیل سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
💠ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا مظاهری سیف
🌐با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن یوسف زاده دبیر اندیشکده مبانی ،حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین رمضانی عضو اندیشکده مبانی و جناب آقای دکتر احمد شاکرنژاد عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و عضو اندیشکده معنویت.
▶️برگزار کننده: پژوهشکده اخلاق و معنویت ،اندیشکده معنویت و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🔴زمان: پنج شنبه 1398/03/30 ساعت 11 تا 13
🔵مکان: قم- ابندای خیابان معلم، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن- تالار شیخ طبرسی
#نشست_هم_اندیشی
#سند_الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#حمید_رضا_مظاهری_سیف
#حسن_یوسف_زاده
#حسین_رمضانی
#احمد_شاکر_نژاد
#اندیشکده_معنویت
#مرکز_همکاری_های_علمی_و_بین_الملل
به نام خدا
گروه اسلام و مطالعات معنویت یکی از سه گروه پژوهشکده اخلاق و معنویت در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است. این کانال جهت اطلاع رسانی رویدادها و فعالیتهای علمی گروه تاسیس شده است. پیشاپیش از همراهی شما متشکرم
احمد شاکرنژاد. عضو هیات علمی پژوهشگاه
لینک عضویت در کانال:
@spiritualitystudies
اعضای شورای علمی گروه اسلام و مطالعات معنویت
1. دکتر مهدی علیزاده (رئیس پژوهشکده اخلاق و معنویت)
2. دکتر احمد شاکرنژاد (مدیر گروه معنویت)
3. دکتر محمد عالمزاده نوری
4. دکتر حبیب الله بابابی
5. دکتر محمد جواد رودگر
6. دکتر محمد سوری
7. دکتر محمود نوذری
8. حجت الاسلام والمسلمین حمید رضا مظاهری سیف
9. دکتر وحید سهرابی فر
10. دکتر علی لطیفی
11. حجت الاسلام والمسلمین محمد شیخ الاسلامی
مصاحبه با رئیس پژوهشکده اخلاق و معنویت؛ فلسفۀ شکلگیری گروه «اسلام و مطالعات معنویت» و اهداف آن پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت، به ریاست جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی علیزاده، از سه گروهِ «اخلاق»، «تربیت» و «اسلام و مطالعات معنویت» تشکیل شده که مدیریت این سه گروه، به ترتیب با آقایان: دکتر محمدتقی اسلامی، دکتر حسن بوسلیکی و دکتر احمد شاکرنژاد می باشد. در چهارم خرداد 98، گفت و گویی با دکتر علیزاده، ریاست این پژوهشکده، درباره رسالت و اهداف تشکیل گروه اسلام و مطالعات معنویت به عنوان جدیدترین گروه این پژوهشکده انجام شده که متن زیر، حاصل این مصاحبه است: ** لطفاً دربارۀ فلسفۀ شکلگیری این گروه و اهداف کلی آن توضیحاتی بیان فرمایید. بسم الله الرحمن الرحیم دغدغۀ تشکیل گروه اسلام و مطالعات معنویت، در واقع به خلأ بزرگ پاسخگویی حوزههای علمیه و نهادهای پرچمدار فرهنگ دینی به نیازهای رو به گسترش و عمیق معنویتجویی جامعۀ معاصر و از جمله کشور خودمان برمیگردد که امروزه با اشکال مختلف و جلوههای متنوعی که دارد، شاهد شکلگیری و توسعۀ این نیاز هستیم. بخشی از این دغدغه که ما چگونه توانستهایم در ساحتهای فکری، تولید اندیشه، پاسخگویی به پرسشها و هدایت ظرفیتها و مطالبات، در میدان فرهنگی کشور حضور مؤثری پیدا کنیم، مربوط به حوزه معنویت خواهد بود. بر این اساس، مرکز اخلاق و تربیتِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به این جمعبندی رسید که در توسعۀ دامنۀ فعالیتهای خودش لازم است دپارتمان جدیدی را به عنوان مکمل حوزۀ دغدغهها و نیازمندیهای فکری، فرهنگی و اخلاقی طراحی و مستقر کند؛ آن چیزی که درواقع خلأ رصدشده بود، عبارت بود از دغدغه ارتباطگرفتن ریشهای و دقیق و از بن جان با حوزۀ دین و زندگی متعالی و زندگی فرامادی و غیرحیوانی که انسان برای آن آفریده شده؛ خلأهایی که انسان مدرن در خودش هرازچندگاه یکبار در خلوت و جلوت به نوعی تجربه میکند و حس میکند و سرخورده از فرورفتن در مناسبات مادی، جایی را میطلبد که به آنجا پناه ببرد و خودش را بازسازی کرده، نسبت خودش را با حیات و وجود دوباره بازخوانی نموده، و برای زندگی خودش برای زندگی خودش غایت و هدفگذاری کند. این چیزی نیست که ما بتوانیم با واژههای مضیقی که درون سنت کلاسیک علوم اسلامی، گاهی از آن به عنوان عرفان یاد میشود، الزاماً این را محصور کنیم و بگوییم که اگر چنین اتفاقی وجود دارد در خارج، پاسخ آن عرفان است. عرفان یک سنت است؛ خواستگاهها، ریشهها، غایات، سازوکارها و مکانیسم هایی دارد ... ، اما آن چیزی که ما به عنوان پاسخگویی به این مسأله به دنبالش هستیم، عرفان نیست؛ مثلا فرض کنید دانشجویان دانشگاههای کشور امروز با محصولات متنوع غیربومی سروکار دارند که در حال گسترش روزافزون در بازار فرهنگی کشور است و همه اینها با اسامی متفاوت، به گونهای یک نقطه را هدف خود قرار دادهاند و آن، پاسخگویی به این نیاز ریشهای عمیق است؛ دعوت میکنند به اینکه ما میتوانیم این حال بد شما را خوب و یک خلأ را برایتان پر کنیم. بسیاری از این جریان ها هم اصلاً شکل بحثهای سلوکی، صوفیانه، جوکیانه، درویشمآبانه و مانند اینها نیستند و حتی تکنولوژی فکر و تکینکهای روانشناختی هم برای انواع خلصهها، مدیتیشنها و... به این میدان آمده اند؛ بنابراین اینکه آیا میتوان با تکیه به تراث اخلاقی معارف دین، پاسخگوی این فضا بود یا با تکیه کردن به میراث تفکر عرفانی اندیشۀ دینی به این نیاز پاسخ داد، گمانههایی است که شاید بهتنهایی هیچکدامشان شانس ایجاد اجماع نداشته باشند؛ یعنی نخبگان و خواص روی هیچکدام از اینها اجماع نکنند که هر یک از اینها بهتنهایی بتوانند پاسخگوی این نیاز و پر کننده این خلأ باشند؛ لذا محتاطانهتر این بود که واژهای را به کار ببریم که دلالت مستقیمتری بر خود این نیاز دارد و آن هم واژۀ «معنویت» است. واژهای که در طول تاریخ فرهنگ بومی ما، واژۀ اصیل و فراگیری است و در سطح فرهنگی عمومی چتر پوششی بهتری ایجاد میکند. جهان معاصر هم امروزه دارد به این فضا نگاه و از آن، به spirituality یاد میکند که با واژه معنویت تقارن و همپوشانی دارد. واقعیت این است که ما امروز با اعتماد به نفس از این جهت خوشحالیم و سرمان را بالا میگیریم که ذهنمان با تفکر ترجمهای و وارداتی نسبت به این مقوله ذهنمان تیز نشده است. این مقوله، مقولۀ پایدار، عمیق و ریشهداری است که شناسنامه و هویت خودش را در بوم فرهنگی ما و در سپهر فرهنگی- فکری ما دارد و همینطور مقولهای است که با آنالیز و تجزیه و تحلیل عینیت ما به آن رهنمون میشویم و به صورت بالینی و میدانی به آن میرسیم، اما در عین حال مقارن شده با یک ابرجریان فرهنگی جهانی.