eitaa logo
سید سلمان علوی
320 دنبال‌کننده
388 عکس
247 ویدیو
11 فایل
ارتباط با من: @ss_alavi
مشاهده در ایتا
دانلود
سید سلمان علوی
⚠️ فلسفه معنویت؛ با طعم نوشابه اسرائیلی! 👈فرض کنیم صهیونیستی بودن این نوشابه ـ چون در ایران پر می‌ش
🔷 اقدام انقلابی و قابل تقدیر ریاست محترم مرکز مطالعات و پاسخ به شبهات حوزه علمیه 🔸جلسه میزهای تخصصی مرکز مطالعات و پاسخ به شبهات، امروز پس از نماز ظهر و عصر در سالن جلسات این مرکز تشکیل شد و با صرف ناهار به اتمام رسید. 🔹در هنگام پذیرایی، همراه با غذا، بطری‌های #کوکاکولا هم روی میز گذاشته شد؛ امّا بلافاصله با انتقاد و واکنش ریاست محترم مرکز ـ جناب حجةالإسلام والمسلمین پورامینی حفظه‌الله ـ جمع و بازگردانده شد. 🔸اقدام شایسته این مدیر مدبّر و غیرتمند جای تقدیر و تشکر دارد و انتظار داریم چنین رویکردی را در سایر نهادها ـ به‌ویژه نهادهای حوزوی و انقلابی ـ شاهد باشیم؛ ان‌شاءالله. #تحریم_کالای_صهیونیستی 🆔 @ss_alavi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙در ایران باستان، متون ادبی، فلسفی یا تاریخی قابل توجّهی وجود نداشته. 🔻دکتر محمدعلی همایون کاتوزیان استاد دانشگاه آکسفورد در مصاحبه با رادیو فرانسه: 🔹داستان آتش‌سوزی کتب ایرانیان توسط مسلمانان افسانه است! 🔸اوج علم، فرهنگ و تمدّن ایرانی در دوران اسلامی است! 🆔 @ss_alavi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قال رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله: طُوبی لمن ادرک قائمُ اهل بیتی و هو مقتدٍ به قبل قیامِهِ یأتِمُ به و بائمهِ الهُدی من قبلِهِ و یَبرَأُ الی الله من عدوِّهم اُولئِکَ وُفقائی و اکرمُ اُمَّتی علیَّ. خوشا به حال کسی که زمان قائم ـ علیه السّلام ـ را درک کند در حالی که قبل از قیامش از او پیروی می کرده به او و ائمه هدا قبل از او متمسک شده و از دشمنانشان، به سوی خداوند بی زاری جسته آنها دوستان من و کریم ترینِ امت من هستند. 📚بحارالانوار، ج۵۱، ص۷۲. 🆔 @ss_alavi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷بانک‌ها چه می‌کنند؟ 🔸فرایادهای حاج سعید قاسمی را بشنوید. 🔹قاسم [سلیمانی] به ما یاد داد، تا آخر با شما می‌جنگیم! 🆔 @ss_alavi_ir
🔷 «رفعت‌العرعیر»؛ شاعر، نویسنده و روشنفکر فلسطینی به همراه خانواده‌اش به شهادت رسید. 🔸 رفعت فارغ‌التحصیل رشته ادبیات از کالج دانشگاه لندن و استاد ادبیات دانشگاه اسلامی غزه بود. 🔹او مبتکر طرح «We Are Not Numbers» (ما عدد نیستیم) بود و با همکاری چند تن از دوستانش گروهی را با همین نام در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی کرد تا واقعیات زندگی فلسطینیان را بیان کند. 🔸العرعیر با وجود عملیات صهیونیست‌ها در شمال غزه و اعلام شهر غزه به عنوان منطقه جنگی، همراه خانواده و کودکانش در شمال غزه ماند و در صفحه مجازی‌اش راوی جنایات اسرائیل بود تا اینکه سرانجام در بمباران روز چهارشنبه در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به همراه برادر، خواهر و چهار کودک به شهادت رسید. 📚پیش از این از وی کتاب «غزه از بازگشت می‌نویسد» توسط انتشارات آرما در ایران ترجمه و چاپ شده بود. 🆔 @ss_alavi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 ۲۰ میلیون بودجه در سال ۵۷ برای ترویج خرافه در ایران! 🔸منشاء رؤیت تصویر امام در ماه چه بود؟ 🔹 و برای دین‌گریزی مردم ایران. 🆔 @ss_alavi_ir
🔷 یمن را دریاب ... ! 🔻خاطره دکتر علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر 🔹پدر داشت روزهای پایانی را می‌گذراند. دکترها برایش اصطلاحِ «سپسیس عفونی» را بکار می‌بردند. «سپسیس» یک بیماری خطرناک و مرگبار است که بر اثر واکنش شدید سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت شدید ایجاد می شود. «سپسیس شدید» منجر به «شوک سپتیک» می شود. این شوک، فشار خون پدر را کمتر از ۷ کرده بود. بوسيله دارویی که دائم و به‌تدریج به بدن تزریق می‌شد، سعی در جلوگيری از اُفت شدید فشار داشتند. 🔸این حالات، پدر را در خوابی عمیق و متفاوت فرو می‌برد؛ حالتی اغماء گونه ... از شب، نوبت حضور من بالای سرشان است. حالتی رفت و برگشت دارند. بی‌هوش و هوشیار در نیمه‌های شب نگاهی به من کردند. «علی بیا !». بعد بلافاصله گفتند: «از یمن چه خبر؟!». متعجب نگاه می‌کنم. «با موشک کجا را زده؟». گویی نظاره‌گر واقعه‌‎ای بوده که من از آن بی خبرم. می‌گویم: «خواب دیدید؛ ما الآن در بیمارستان نمازی هستیم». رویش را برمی‌گرداند. «نه، خواب نبود! یمن را دریاب. اخبار یمن را پیگیر باش. آخرالزمان از یمن آغاز می‌شود. از شلیک اولین موشک‌ها !» بعد سکوتی طولانی کرد. 🔹دوباره می‌گوید «علی بیا!». اشاره می‌کند که «سرت را جلو بیار». سرم را می‌چسبانم به دهانش. باصدای بی‌جوهره‌ای می‌گوید: «ان‌شاءالله تو ظهور را درک میکنی!» مو به تنم سیخ می‌شود. می‌گویم «ان‌شاءالله» و در دل، همۀ این فضا را حمل بر حال اغماگونه او می‌کنم و عبور میکنم ... تا این‌روزها که اولین موشک‌ها با جسارتی وصف‌ناشدنی از یمن به سمت تمام منافع اسرائیل و آمریکا شلیک می‌شود ... و تنگه‌ای که لقب مهمترین آبراهۀ جهان را یدک می‌کشد برای همه کشتی‌های اسرائیل و آمریکا ناایمن شده. یمن یک تنه دارد صف‌آرایی و آبروداری می‌کند. باز صدای پدر را می‌شنوم: «یمن را دریاب ...!» منبع 🆔 @ss_alavi_ir
🔷 نامه بدون نقطه یک رعیت در زمان ناصرالدین‌شاه 🔸تصویر نامه‌ای که «مرحوم میرزا محمد الویری» به «مرحوم احمدخان امیر حسینی سیف الممالک» فرمانده فوج قاهر خلج نوشته است. تمام نامه از حروف بی نقطه‌ی الفبا انتخاب شده و در نوع خود از شاهکارهای ادب زبان پارسی به شمار می‌آید. انگیزه‌ی نامه و موضوع آن کمیِ درآمد و کثرت عائله و تنگی معیشت بوده است. این نامه در زمان ناصرالدین شاه نوشته شده است. متن نامه 🆔 @ss_alavi_ir
🔷نامه بدون نقطه یک رعیت در زمان ناصرالدین‌شاه 🔸نوشته‌ای که می‌خوانید نامه‌ای است که «مرحوم میرزا محمد الویری» به «مرحوم احمدخان امیر حسینی سیف الممالک» فرمانده فوج قاهر خلج نوشته است. تمام نامه از حروف بی نقطه‌ی الفبا انتخاب شده و در نوع خود از شاهکارهای ادب زبان پارسی به شمار می‌آید. انگیزه‌ی نامه و موضوع آن کمیِ درآمد و کثرت عائله و تنگی معیشت بوده است. این نامه در زمان ناصرالدین شاه نوشته شده است. 📜متن نامه: سر سلسله امرا را کردگار احد، امر و عمر سرمد دهاد. دعا گو محمد ساوه‌ای در کلک و مداد ساحرم و در علم و سواد ماهر. ملک الملوک کلامم و معلم مسائل حلال و حرام. در کل ممالک محروسه اسم و رسم دارم. در هر علم معلم و در هر اصل مؤسّسم. در کلک عماد دومم در عالم، در علم و حکم مسلم کل امم سر سلسله اهل کمالم، اما کو طالع کامکار و کو مرد کرم؟ دلمرده آلام دهرم. کوه کوه دردها در دل دارم. مدام در دام وام، و علی الدوام در ورطه آلام دهرم. هر سحر و مسا در واهمه و وسواس که مداح که گردم و که را واسطه کار آرم که مهامم را اصلاح دهد و دو سه ماهم آسوده دارد. مکرر داد کمال دادم و در هر مورد مدح معرکه‌ها کردم. همه گوهر همه دُر، همه لاله همه گل، همه عطار روح، همه سرور دل، اما لال را مکالمه و کر را سامعه و کور را مطالعه آمد. همه را طلا سوده در محک ادراک آورده احساس مس کردم و لامساس گو آمدم. اما علامه دهرم، ملولم و محسود و عوام کالحمار محمود و مسرور... لا اله الا الله وحده وحده دلا در گله مسدود دار در همه حال که کارهای همه عکس مدعا آمد علاوه همه دردها و سرآمد کل معرکه‌ها عروس مهر در آرامگاه حمل در آمد. عالم و عام لام و کرام، صالح و طالح، صادر و وارد، کودک و سال‌دار، گدا و مال‌دار، همه در اصلاح اهل و اولاد و هر کس هر هوس در معامله و سودا دارد آماده و اطعمه و هر سماط گرد آورده، حلوا و کاک، سرکه و ساک، کره و عسل، سمک و حمل، گرمک و کاهو، دلمه و کوکو، امرود و آلو، الی کلم کدو، همه در راه، مکر دعاگو که در کل محرومم و در حکم کاالمعدوم. اگر موهوم و معلول معدل سه صاع و دو درم ارده گردد حامد و مسرورم. مگر کرم سر کار اعلی که سرالولد و سرالوالد در او طلوع کرده و دادرس آمده، دردها دوا، وام‌ها ادا و کام‌ها روا گردد... له طول عمر كطول المطر سواء له الدرهم، و كه المدر دهد مرد را كام دل كردگار همه عمر آسوده و كامكار دل آرا همه كار و كردار او ملك در سما مادح كار او طول الله عمره و دمره حاسده، هلك اعدانه، اعطه ماله، اصلح احواله و اسعد اولاده مدام السماء. 📚فرهیتخگان ساوه، ابوالقاسم فخاریان، ص۸۴۰ -۸۴۵. 🆔 @ss_alavi_ir
🔷 بریانی می‌پزیم و عقیده می‌سازیم! 📝«در میانه جنگ جهانی، زنی پاکستانی با پنج فرزند به تورنتو مهاجرت کرد و با فعالیت‌های خانگی، زمینه‌ رشد اسماعیلیه در آمریکای شمالی شد». این👆 آغاز کتابی‌ست که انتشارات آکسفورد اخیراً با عنوان «بازسازی اجتماع: زنان مهاجر و ساخت هویت شیعيان اسماعیلی» منتشر کرده است‌. 🔺 در این کتاب خانم «مولجی» ـ نوه آن‌ زن مهاجر ـ و استاد جرج‌تاون نشان می‌دهد چطور زنان در آن زمان توانستند از برخی عناصر فرهنگی مثل غذا ابزاری برای انتقال پیام‌های دینی بسازند. 🔹مادربزرگ خانم مولجی مرجعی برای حل مسائل زنان مسلمان در غربت بوده‌است. در سال‌های مقابله دولت کانادا با جلسات مسلمانان، او در مناسبت‌های مذهبی، زنان را جمع می‌کرد تا باهم غذاهای محلی نظیر بریانی بپزند و خیرات کنند‌ و از این طریق با مبانی اسماعیلی آشنا می‌شدند. 🔸شاید بحث‌های نظری و کتاب نوشتن، راه تعمیق یک آئین باشد، اما نشست‌های دوستانه و حلقات خانوادگی نقش بی‌بدیلی در گسترش یک باور در ساحت اجتماعی دارد که گاه کتاب ندارد. ⚠️ سنت روضه‌های خانگی و خانوادگی را دست کم نگیریم!!! 🆔 @ss_alavi_ir
🏴 امیرالمؤمنین علیه‌السلام: ... وَ لَقَدْ كُنْتُ أَنْظُرُ إِلَيْهَا فَتَنْكَشِفُ عَنِّي الْهُمُومُ وَ الْأَحْزَانُ به او [فاطمه] می‌نگریستم، پس نگرانی‌ها و غم‌ها از من دور می‌شد.🥀 📚 کشف الغمه، ج۱، ص۳۶۳. 🆔 @ss_alavi_ir
🔷 شرکت بین المللی puma به قرارداد اسپانسرینگ با تیم ملی پایان داد. 🔸آیا در ایران شیعیِ پرچمدار مبارزه با صهیونیسم، فکری به حال برندهای حامی صهیونیسم خواهد شد؟! 🆔 @ss_alavi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نماهنگ شب جمعه.mp3
2.17M
در شب جمعه صدای مادر آید از حرم من تمام عمر دنبال صدای مادرم میزند ناله بُنیه کو لباس کهنه ات کو سرت کو حنجرت کو یاورت کو دخترت 🏴 شب جمعه است هوایت نکنم می میرم 🎙 حسین سیب سرخی 🆔 @ss_alavi_ir
سید سلمان علوی
... از ماجرای غزّه 🇵🇸 غروب در صدد ناله‌ای‌ست آهسته قلم شکسته، نفس بسته، سینه‌ها خسته هوا گرفته فضای
🔷 ماجرای یک بیت مجهول‌الشاعر مثنوی «از ماجرای غزّه» را اوایل آبان کامل و منتشر کردم. لیکن بخشهایی از این مثنوی را در دهه هشتاد گفته بودم. پس از دو دهه که از سرودن ابیاتی از این شعر گذشته، گمان داشتم یک بیت از این مثنوی متعلق به برادر عزیزم جناب محمدسعید میرزایی است: ستارگان همگی یک به یک شهید شدند و با گذشت زمان ماضی بعید شدند بنابراین به رسم امانت در کانال خودم هم پاورقی گذاشتم. (که البته الان پاک کردم) اما اخیرا مثنوی «امام کودکی‌ها» را که ایشان با این وزن و پیش از من گفته بودند، نگاه کردم، این بیت نبود. ساعتی پیش با محمد سعید تماس گرفتم؛ گفت بیت از ایشان نیست. حالا یا این بیت از خودم بوده و تشابه این بیت با بیت: زمانه خواست تو را ماضی بعید کند، ضمیر غایب مفرد کند شهید کند / الواح صلح باعث اشتباه شده، و یا از شاعر دیگری است که نمی‌شناسمش. دوستان شاعر، چنانچه پیش از این بیت را شنیده و صاحبی برایش را می‌شناسند اطلاع دهند. 🆔 @ss_alavi_ir
سید سلمان علوی
🔷 ماجرای یک بیت مجهول‌الشاعر مثنوی «از ماجرای غزّه» را اوایل آبان کامل و منتشر کردم. لیکن بخشهایی ا
فکر کنم از این لحظه به بعد باید منتظر فهرست صاحبان این بیت باشم. فعلا در نخستین دقایق، اخوی خودم چراغ اوّلو روشن کردن😐😅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرّحمن الرّحیم انّا انزلناه فی لیلة القدر... مثل نزول لحظه‌ی توحید در قطره‌های نازک باران آن سوی اشک‌های خداوند، «لیله» زنی است روشن و پنهان با «لیله» داستان بلندی‌ست در سینه‌ی سترگ خداوند پیراهنش سپیدتر از نور، در چادری سپیدتر از آن بیش از هزار ماه، درخشان، پیش از هزاره‌های نیایش روح هزار ساله‌ی مهجور در کوچه‌های شهر رسولان فانوس در اطاق خدا بود، فانوس را گرفت و کمی بعد در کوچه‌باغ عرش الهی روشن شد آیه‌های درخشان وقتش رسیده بود که باران بر خاک‌های مرده ببارد وقتش رسیده بود که کم کم آدم شود طبیعت بی‌جان برداشت چادر سفرش را، یک پرده از غم پدرش را می‌خواست تا نخوانده نماند، آیات بکر روضه‌ی رضوان شیرین‌ترین بشارت ایزد، قرآن‌ترین کلام محمّد بار امانتی که نشسته‌است بر دوش جهلِ حضرت انسان!! آنقدر مختصر شد و کوتاه تا قدر آسمان و زمین شد پیراهنی سیاه به تن داشت با یازده ستاره به دامان «لیله» زنی که بغض نگاهش، در خنده‌های گاه به گاهش آواز عارفانه‌ی قوهاست در آفتاب ظهر زمستان آنگاه چشم‌های ترش را... یا فکر کن که بال و پرش را... اصلا تمام دور و برش را... ای وای وای وای بر انسان یا فکر کن که سوخته باشد وقتی که چشم دوخته باشد در چشم کودکان هراسان در عصر خیمه‌های فروزان زنهار تا نسوخته باشد وقتی هزار سال کشیده‌ست چشم انتظاری پسرش را ـ ارواحنا فداه ـ به دندان با «لیله» داستان بلندی‌ست، اینجا مجال بیشترش نیست امّا همین قصیده‌ی کوتاه، تاریخ را رسیده به پایان پاکیزه‌ای که میل وضویش، آغاز آب‌های جهان است در قامتش تمامِ تمدّن، سجّاده‌اش حقیقت ادیان ▫️▫️▫️ ای خون‌بهای وحدت مستور، بانوی بی‌کرانه‌ی رنجور بودیّ و آفریده شدی باز در وسعت تجلّی سبحان توصیف سجده‌های تو... یاحق! تسبیح اشک‌های تو... یاهو! از بی تو ماندگان به هیاهو جز یاوه چیست در صف عرفان؟ تعظیم اگر به پای تو باشد، مریم شوند خیل ملائک تقدیر اگر هوای تو باشد، «سلمان» کوچک است «سلیمان» از داغ‌های کهنه یکی را در من بریز و تازه‌ترم کن یا با نگاه خویش نگه دار، یا در پناه خویش بسوزان ✍️ سید سلمان علوی 🆔 @ss_alavi_ir