🌙 #بعد_از_ماه_رمضان_چه_کنیم؟/1
🔴 مهمترین شاخص؛ حالات معنوی انسان است| 🗓 خود را بسنجیم ...
✍️ ادعیه و اعمال وارده در هر شبی نشان از شأن و عظمت آن شب می باشند؛اعمال و دعاهای وارد شده در شب #عید_فطر هم گواه بر این عظمت اند.
✍️ حالات معنوی انسان در شب و روز عید فطر نشان از بهره وری و یا بی بهره بودن او از ماه مبارک #رمضان است. این بینش میتواند #شاخص ی باشد تا هر مؤمنی بوسیله آن میزان #سرمایه و توشه خود را بسنجد.
✍️#احساس_خسارت حالت کسانی است که لذت مناجات با پروردگار را در این ماه به خوبی چشیده اند لذا آنها سختی #فراق این ماه را بیشتر درک می کنند.
🕌 #مراقبه_های_بعد_از_رمضان/1
🎙 حجت الاسلام موسوی
🚩 مشهد مقدس 1396
•┈┈•••✾•🍃 🌺🍃•✾•••┈┈•
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
🌙 #بعد_از_ماه_رمضان_چه_کنیم؟/2
🔴 خواسته های انسان؛معیار اصلی مواهب الهی | 🗓 خود را بسنجیم ...
✍️ بنا به گفته علمای اخلاق شب #عید_فطر #شب_جایزه ها است. خداوندمتعال جایزه های خود را با توجه به #خواسته_های_عمیق قلبی و با قطع نظر از موانع انسان به او عطا خواهد کرد. اما مسئله ی اصلی آن است که آیا خواسته های ما عمیق و در سطحی کلان همچون ایجاد #تمدن_اسلامی و پیروزی جهان تشیع می باشند یا خیر ؟
🕌 #مراقبه_های_بعد_از_رمضان/2
🎙 حجت الاسلام موسوی
🚩 مشهد مقدس 1396
•┈┈•••✾•🍃 🌺🍃•✾•••┈┈•
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
#سداد_تربیتی
🏷 خاطره ای از علامه طباطبایی (ره) که مسائل علمی را سخت متوجه می شده اند و بعد از انجام عملی، مشکل لاینحلی باقی نمی ماند.
🔰 به نقل از علامه طهرانی (ره)
✨در روز سوّم شهر جُمادى الاولى 1407 ه.ق كه صديق و سرور ارجمند جناب آية الله حاج شيخ صدر الدّين حائرى شيرازى به مشهد مقدّس مشرّف بودند، فرمودند: من از أخ الزّوجة خود جناب حجّة الإسلام حاج شيخ حسن آقا پهلوانى نمكى طهرانى شنيده بودم كه درباره علّامه مى گفتند كه: ايشان گفته اند: در زمان كودكى هيچ فكر ايشان خوب كار نمى كرد و مطالب استاد را نمى فهميدند؛ بالاخره در بيابان سجده اى بجا آوردم و با خدا گفتم: يا مرگ يا فهم!
✨من مترصّد بودم كه در موقع مناسبى اين مطلب را از ايشان بپرسم، تا يك سفر كه علّامه با دامادشان جناب مرحوم حجّة الإسلام قدّوسى به شيراز تشريف آوردند، در وقتى كه من نزد ايشان تنها بودم، كم كم شروع كردم بدينگونه مطلب را به ميان آوردن كه: شما حاضريد اگر من سؤالى داشته باشم جواب دهيد؟! ايشان فرمودند: چه ضرر دارد؛ اگر بدانم مى گويم! من عرض كردم: مطلب راجع به خود شماست؛ اگر حتماً مى دانيد كه بپرسم جواب مى دهيد، من بپرسم و گرنه از سؤال خود صرف نظر كنم! ايشان فرمودند: بفرمائيد! اگر بدانم مى گويم.
✨من عرض كردم: اينطور شنيده شده است كه: شما در سنّ طفوليّت درسها را ادراك نمى كرده ايد و بعداً سجده اى بجاى آورده ايد و خداوند به شما عنايتى فرموده است كه در مشكلترين مسائل علمى جوابش بدست مى آيد؛ اينطور است؟! تا من اين جملات را گفتم، ديدم حال علّامه متغيّر شد و رنگ چهره شان تند شد بطورى كه من از سؤال خود قدرى شرمنده شدم! در اينحال گفتند: حال كه بنا بر گفتن است، مى گويم:
✨من وقتى كه در تبريز «سيوطى» مى خواندم، استادمان ما را امتحان مى كرد، و من از عهده امتحان برنيامدم؛ استاد به من گفت: هم خودت را معطّل كرده اى هم ما را! من از اين كلام استاد بسيار برآشفته شدم؛ و گوئى اين سخن در جان و روح من نشست، بالاخره نتوانستم در شهر بمانم و رفتم در خارج تبريز بر سر تپّه ها عملى انجام دادم كه خداوند تفضّل فرمود. و ذكر نكردند كه آن عمل سجده بود و يا عمل ديگرى، و ديگر هيچ نگفتند.
✨من عرض كردم: پس از آن موقع ديگر براى شما هيچ مطلبى لا ينحلّ نماند، و هر چقدر هم مشكل بود حلّ مى شد؟! فرمودند: تا به حال چنين بوده است. تمام شد كلام آية الله حائرى.
✨در روز چهارشنبه سوّم شهر ربيع المولود 1410 ه.ق كه حضرت صديق ارجمند و حبيب مكرّم آية الله حاج شيخ عبد الحميد شربيانى دامت بركاته به منزل حقير در مشهد مقدّس تشريف آوردند، پس از نقل اين قضيّه طبق نقل سابق، اضافه كردند كه: علّامه گفته اند: پس از آن عمل، من همان شب بر «حاشيه أبو طالب بر سيوطى» حاشيه نوشتم.
📚 مهرتابان، ص 36،پاورقی
#در_محضر_علامه_طباطبایی
•┈┈•••✾•🍃 🌺🍃•✾•••┈┈•
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
📍#پرونده_ویژه
هدایت یا تربیت | بخش اول
🔖آیا کار تربیتی که امروزه انجام میشود "ایصال الی المطلوب" است یا "ارائه الطریق" ؟!
📄مهمترین عامل شکست و انحراف در سیستم های تربیتی
در ادامه بخوانید 👇🏻
https://eitaa.com/ssadad/3063
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
سداد | دانشگاهفعالانفرهنگی
📍#پرونده_ویژه هدایت یا تربیت | بخش اول 🔖آیا کار تربیتی که امروزه انجام میشود "ایصال الی المطلوب" ا
📍مگر ما گوسفندیم که روی ما کار تربیتی انجام بشود؟!
👈🏻حقیقت این است که واژه تربیت، در درون خود انحصار در امور غیر اختیاری دارد.
📌تربیت یعتی بدون اختیار فرد او را پرورش دهیم. لفظ در انسان قطعا تاثیر معنایی نیز می گذارد.
👈🏻تفاوت واژه تربیت و هدایت : هدایت مثالش مثال امام جماعت است؛ امام جماعت جلو می رود و میگوید بیایید؛ تربیت پشت سر متربی می ایستد و می گوید بروید. بین بیا و برید لفظ معنایی بسیاری است.
📍در واژه و لفظ هدایت به نسبت واژه تربیت، احترام عقل بیشتر رعایت می شود. یعنی دستگاهی به نام عقل محترم تر شمرده می شود و چون فرد عقل دارد چشمک ها و نشانه هایی برای هدایت فرد کافیست.
▪️این مسئله ظریف یک زاویه دید کوچکی است اما تا نهایت یک نظامی را تغییر می دهد.
▪️زاویه دید خودتان را از واژه تربیت به سمت هدایت ببرید.
▪️بکار بردن واژه تربیت به ناچار اشکالی ندارد به شرطی که منظورمان از واژه تربیت، هدایت باشد.
📌با بکار بردن واژه هدایت، بهتر جا می افتد که تربیت اصلی کار خدا است و ما صرفا زمینه ساز تربیت هستیم.
📍وقتی شما نظام تربیتی تان را بر مفهوم عالی هدایت طراحی کردی، خیلی مسئله عالی تر جا می افتد.
▪️بحث اصلی سر واژه نیست؛ مسئله سر محترم شمردن عناصر عقل، آزادی و اختیار در کار تربیتی است.
👈🏻نادیده گرفتن عناصر کرامت انسانی و اصل بر حسن ظن بودن مهمترین عوامل شکست بسیاری از سیستم های تربیتی بوده.
📍علامه طباطبایی(ره) می فرمایند: کار تبلیغی میشود ارائه الطریق؛ کار تربیتی میشود ایصال الی المطلوب.
👈🏻ایصال الی المطلوب میشود ارتباط استاد شاگردی خاص؛ که بسیار متفاوت است با آنچه امروزه در سیستم های تربیتی و کارهای فرهنگی میبینیم.
▪️تمام سیستم تربیتی امروزه در مراکز فرهنگی، مساجد و هیئات استاد عام است نه استاد خاص. 《ارائه الطریق》 است نه 《ایصال الی المطلوب》. هدایت است نه تربیت. زمینه رشد فراهم کردن است نه دستگیری، مچ گیری و تحقیر عقل متربی.
▪️علامه طباطبایی(ره) می فرمایند: استاد برای مراحل اولیه رشد و مرحله《ارائه الطریق》 لازم نیست.
📍کسی که خودش به مرحله شهود نرسیده حق دستگیری ندارد.
👈🏻امروزه میتوان گفت، سرآغاز به بن بست رسیدن بسیاری از سیستم های تربیتی، جابجا درک کردن مفهوم《ایصال الی المطلوب》به جای 《ارائه الطریق》 در کارهای فرهنگی و تربیتی بوده است.
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
هدایت شده از علیرضا پناهیان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بهترین دوستداشتنی
#تصویری
@Panahian_ir
ساختار روش تربیتی مرحوم استاد صفایی استاد هادیزاده -1396- مجموعه تربیتی خواهران شاهرود اردوی قم - متن پیاده شده صوت 138 دقیقه.pdf
644.2K
📍نگاهی گذرا به «ساختار روش تربیتی مرحوم استاد صفایی»
▪️عقل و تدبر در تربیت اسلامی
▪️نقش محیط در تربیت اسلامی
▪️نقش استعداد ها در تربیت اسلامی و ...
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
💐#مناسبت
💠حضرت آیتالله #خامنهای حفظهالله:
🌺شما معلمان میتوانید معلّمِ دین و معلّمِ اخلاق و پرورشدهندهی اخلاق در دانشآموز خودتان باشید.
⭐️از این مسئله غفلت نکنید که تربیت کردن هم جزو کار شماست؛ و چه بهتر که با نفوذ معلمی، با تأثیر روحىِ #معلم بر متعلم یک نقطهی روشن و نورانیای در قلب #دانشآموز باقی بگذارید. ۱۲/۰۲/۱۳۸۷
🌹 #دوازدهم_اردیبهشت ماه سالروز شهادت #شهید_مطهری و روز معلم گرامی باد.
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2