eitaa logo
سیر و سلوک و عرفان
6.1هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
13 ویدیو
5 فایل
سفر از غم به شادی ، از خود به خدا⏬️ سلوک علمی و اصولی⏬️ 📌برنامه در کانال سنجاق گردیده شرح آن در: ⏬️ 📚 ِکتاب ‌جامع " #رهروان_تنها " به قلم مدیرکانال: در کانال زیر ⏬️ https://eitaa.com/sserfanbook ادمین : @tabadolat1100 مولف : @Zohali52
مشاهده در ایتا
دانلود
سحر خیزی : شب و روز را خدا آفریده است و همه ازآن او هستند؛ روز برای کسب و کار است و شب برای دعا و نیایش به حضور پروردگار، و صفا و صمیمت و سکون و طمأنینتی که الله تعالی در تاریکی‌های شب گذاشته است در روز هرگز میسر نمی‌شود؛ زیرا تمام موجودات عالم در شب به سکوت و سکون فرومی‌روند و خلوتی جهان هستی را فرامی‌گیرد. انسان شب زنده‌دار با دعا و نیایش خود مثل مهتابی در آن خلوت و تاریکی می‌درخشد و مورد الطاف و عنایات پروردگار قرار می‌گیرد. در روایت مشهور از بخاری و مسلم آمده است که وقتی کسی از شما می‌خوابد، شیطان بر پشت سر او سه گره می‌زند و روی هر گرهی مینویسد: شبی طولانی در پیش داری، بخواب. حال اگر شخص بلند شود و خدا را با ذکر و دعا و غیره یاد کند، یک گره باز می‌شود، چون وضو بگیرد، گره دیگری باز می‌شود، و وقتی نماز بخواند، همه گره‌ها گشوده می‌شود. سپس در ادامه فرمود: «فَأَصْبَحَ نَشِیطًا طَیِّبَ النَّفْسِ وَإِلاَّ أَصْبَحَ خَبِیثَ النَّفْسِ کَسْلاَنَ؛ آن شخص بعد از ادای نماز تهجد در حال نشاط و پاگیزگی نفس صبح می‌کند و گرنه با نفسی پلید و در حال کاهلی صبح می‌کند.(بخاری:۱۱۴۲) منبع : towhidonline.com @sserfan
🌺 قال رسول الله ـ صلي الله عليه و آله ـ : علامَةُ حبِّ اللهِ تعالي حبُّ ذكرِ اللهِ و علامَةُ بُغضِ اللهِ بُعض ذكرِِ الله.❤️ رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودند: نشانه حب و دوستي خداوند، حب و علاقه به ذكر و ياد خداست و نشانه بعض خداوند، بغض و تنفر از ياد حق مي باشد.  «كنز العمال، ح 1776»🌷 @sserfan
عشق و عرفان (قسمت سی و نهم ) شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری منزل ششم :حیرت ادامه... این شراب مدام،که شرابش روی یار و پیاله اش چشم مست باده خوار است ،دم به دم سالک را در مستی و بی خبری و بی خویشی فرو می برد و هر لحظه حیرت بر حیرتش می افزاید و بدین سان سالک از منزل توحید به وادی حیرت می رسد. وادی حیرت میخانه ای است که دو در دارد،دری به توحید باز میشود و در دیگر به منزل فنا راه دارد و سالک از در توحید بدین میخانه وارد می شود . این حیرت چنان است که به مصداق حدیث "من عرف الله کل لسانه " یعنی هر که خدا را شناخت زبانش بند آمد ؛ از گفتار فرو می ماند. در وادی حیرت جمله اضداد جمع ،و همه محالات حال می شوند .شب و روز آفتاب و ماه و زهر و شکر و بهار و خزان در هم می آمیزند و سالک را در خود گم می کنند. چنانکه گر از او پرسند هستی یا نه ای سربلند عالمی؟پستی ؟که ای ؟ گوید اصلا من ندانم چیز من وین ندانم هم ندانم نیز هم از سوی دیگر وادی حیرت تمام دریغ و حسرت است : یکی دریغ و آه که چرا تاکنون از چنین باغ و بهاری محروم بوده است، و یکی دریغ که نمی تواند آنچه را چشیده بر زبان آورد و مردمان را خبر کند و هر دم می گوید :" یا لیت قوم یعلمون یعنی ای کاش قوم من می دانستند ". که : چه شکرهاست در آن شهر که قانع شده اند شاهبازان طریقت به مقام مگسی؟ در عین حال که سالک حضور معشوق را پیوسته احساس می کند و در لحظه هایی به درازی ابدیت او را می بیند اما معشوق میان ظهور و خفا و حقیقت و خیال در رفت و آمد است ،گاه ماه است و گاه عکس ماه،گاه در زمین گاه در آسمان ،و سالک هر دم چون طفل در پی گنجشک پریده بدین سوی و آن سوی می نگرد و او را می جوید . و چون سالک در میخانه حیرت مست شد از در دیگر وارد بیابان فقر و فنا میگردد. منبع :مقالات استاد حسین الهی قمشه ای @sserfan
🌺 27. قال رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله ـ : اللّهم انّي اسئُلكَ حُبَّكَ و حُبَّ مَنْ يُحبُّكَ و العَمَل الذّي يبلّغُني حُبَّكَ، اللهمَّ اجْعَل حُبَّكَ احبُّ اليَّ من نَفسي و اهلي و الماءِ الباردِ.❤️ رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ در مناجات با پروردگار اينگونه دعا مي كردند: خداوندا محبت خود و محبت دوستدارانت را از تو خواستارم، (خداوندا) عملي را به من ارزاني کن كه با آن به محبت تو دست يابم، خداوندا محبت و دوستي خودت را از دوست داشتن من نسبت به خودم و خانواده ام و آب خنك و گوارا، بيشتر و محبوبتر گردان. كنزالعمال، ج 2، ص 209»🌷 @sserfan
عشق و عرفان (قسمت چهلم ) شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری منزل هفتم : فقر و فنا فنا در اصطلاح ادبیات عبارت از : فنا شدن ، نیست شدن، نیستی و زوال و در اصطلاح عرفان عبارت از آخرین مرحله در سیرالی الله است ، یعنی سیر تا رسیدن به حق.  فـــنا در اصطلاح  عرفان عبارتست از :" سقوط  اوصاف مـذمومه است از  سالک ،  که  بوسیله  کثرت ریاضت حاصل میگردد  و عــدم  احساس بعالم ملک و ملکوت  و استغراق  اوست در عظمت رب العزت و مشاهده  حــق تعالی ."  البته اين  مرحله ،  مرحله نيستی  و محو شدن  سالك است  از خود  و بــقای اوست در حــق تعالی  .  در اين حال  خود خواهی وی  به همراه  همه صفات مذموم  و ناپسند  نابود می شود  و وجودش  زنده می گردد به صفات  پسنديده و محموده ذات یگــانه و بی نــیاز . عرفا به این  باور هستند  که  «  فنا »   پايان  راه سير و سلوک «  هفت وادی  »  و شروع  بقاء  بالله  و يا  شروع سیر فی الله است.  در اين  حال سالک چنان غــرق درگاه ذات حـق  و حقیقت  شده  که فقط خودش ، آن  مـرحله  را  دیـده  و می تواند  به  آن  ایمان کــامل برسد .   چنانچه شیخ عطار سروده است : بعد از ایـن وادی فقر است و فنا  کی بــود اینجا  سخن گفتن  روا عــین  وادی  فــراموشی  بــــود  گنگی و کــری و بیهوشی  بـــود کلابازی در کتاب « التعرف »  چنین  نوشته است :                                                           فنآ آن است که بنده از خواهشات و لذائذ و بهره فانی  میشود  و برای او در چــیزی خواهشی نباشد  و حاسه تمــیز را از دست می دهد ،و بقای که به تعقیب آن می آید آن است که بنده  از آنچه   برای او  است  فانی میشود  و به آنچه که برای  خداوند سبحانه  است  باقی  بماند  ، و گفته  است : « بعضی میگویند   فنا  و بقأ  آن  است که تمام  حرکات بنده موافق حق باشد نه  مخالف  آن ، فانی از مخالفات بموافقات  باشد  و فانی از او صاف خود و باقی باوصاف  حق شود.           ــ ابوالقاسم «  قشیری »  در رابطه به فناء و بقاء  چنین  گفته است : ( فنا  سقوط او صاف مذمومه  و بقأ قیام اوصاف محموده است ، یعنی کسیکه  در دنیای  خود  به قلب خود  زهد نماید  «  یعنی  ترک  دنیا  را از  روی  قلب  نماید »  برای  او گفته  میشود  که  از رغبت و میل خود فنا شده است و وقتی در دنیا از رغبت خود  فناء شود درتوبه و بازگشت  خود  بصدق باقی  می ماند  «  پس مثل همچو  یک انسانی  که قلب او بدون ذکر پروردگارش  چیزی باقی نماند  کجا است » ؟!  ) ــ  خواجه عبدالله انصاری  از چهار قسم فنا صحبت کرده است :         ۱ــ فنا الخلق : آن است  که  سالک از هیچکس  نترسد  و به  جز از  ذات  خداوند   تبارک  وتعالی ،  به  احدی دیگری  رجا  و امید نبرد .               ۲ــ فنا الرغبه : سالک در این  مرحله  به  جز از  قرب  خداوند  سبحانه تعالی  به هیچ  چیز  دیگر میل و رغبت نمیکند .                                ۳ــ فنا الاراده  :  هیچ  آرزوی برای سالک  باقی  نمی ماند ، بلکه  مانند مرده  میباشد و هیچ  چیزی  را تقاضا نمی کند. ۴ــ فنا الافعال : برای سالک توانائی  انجام هیچ  فعلی باقی نمی ماند ،  بلکه او انجام  هر فعلی  را از  پروردگار خود اراده  میکند .    بقـــا  : بقا در اصطلاح  ادبیات  عبارت  از (  زیست ، زندگانی ، پایــداری ، همیشگی و پایندگی ) است و در اصطلاح عرفا عبارت از مرحله اول در ( سیر فی الله ) میباشد ، که آن رسیدن بمراد و لمس  و لذت کمالات قرب است. ادامه دارد... @sserfan
سحر خیزی : همه شب یا قسمت مهم آن را با غفلت و خواب سپری کردن برای سالکان یک امر ناصحیح و بسیار مضر است . در چنین صورتی انسان از برکات مخصوص شب خیزی محروم میگردد و از عنایات کار ساز ربوبی که در دل شب و با شب زنده داری بدست می آید بی بهره می ماند و ناموفق خواهد بود. اصل مشکلها در ظلمت شب ، و در خلوت آن حل میگردد و راهها به روی دردمندان در بیداری شب و در سلوک شبانه باز میشود . مرحوم آیت اله محمد شجاعی ( ره ) مقالات جلد سوم ص 276 @sserfan
🌺 قال الامام السجاد ـ عليه السّلام ـ : اللّهم انّي اسئلك ان تملَاَء قلبي حُبّاً لكَ.❤️ امام سجاد ـ عليه السّلام ـ در دعا اينگونه مي فرمودند: خداوندا قلب مرا از محبت به خودت سرشار نما.  بحارالانوار، ج 95، ص 93»🌷 @sserfan