eitaa logo
صبح صادق
3.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
484 ویدیو
350 فایل
کانال رسمی هفته نامه صبح صادق
مشاهده در ایتا
دانلود
1.pdf
7.71M
نشریه عطش شماره 1 نشریه عطش در ایام اربعین در شهر کربلا همه روزه منتشر می گردد. نشریه عطش با تحریریه عام عاشقان حضرت سیدالشهداء (ع) که اکثرا از خبرنگاران زبده و فعالان عرصه رسانه می باشند تولید و منتشر می شود. این نشریه در حال حاضر به سردبیری علی حیدری چاپ شده و در فضای مجازی بصورت الکترونیک توزیع می گردد. @ssweekly
🔺جاذبه امام حسین(ع) یادداشت اربعینی گروه پرونده اربعین حسینی چهلمین روز پس از شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورای سال ۶۱ و مصادف با بیستم ماه صفر است. در این میان، برخی منابع ذکر کرده‌اند که اسرای کربلا روز ۲۰ صفر سال ۶۱ قمری در بازگشت از شام برای زیارت مدفن امام حسین(ع) به کربلا رفته‌اند. گروهی از علما نیز همچون شیخ مفید و شیخ طوسی هم تصریح کرده‌اند که اسرا در بازگشت از شام به مدینه رفتند و جابربن‌عبدالله انصاری در این روز به عنوان اولین زائر بر سرمزار امام حسین(ع) حاضر شده است. به عبارت دیگر، در شناخت منشأ اربعین با دو روایت مواجه هستیم. نخست روزی که اسرای کربلا از شام به مدینه مراجعت کردند. دوم روزی که جابربن‌عبدالله انصاری، صحابی پیامبر خدا(ص) از مدینه به کربلا وارد شد تا قبر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را زیارت کند. شیخ مفید (م ۴۱۳) در «مسار الشیعه» ‏که در ایام موالید و وفیات ائمه اطهار(ع) است، به روز اربعین اشاره کرده و نوشته است: «این روزی است که حرم امام حسین(ع)، یعنی کاروان اسرا از شام به سوی مدینه مراجعت کردند. نیز روزی است که جابربن‌عبدالله برای زیارت امام حسین(ع) وارد کربلا شد.» نخستین زائر اربعین جابربن‌عبدالله انصارى از صحابه رسول خدا و ياران با وفاى اهل بيت(ع) است. پدرش عبدالله‌بن‌عمرو‌بن‌حرام انصارى از پيشگامان دعوت پيامبر(ص) براى هجرت به مدينه است. در روایات از عطيّه عوفى نقل است: «همراه با جابربن‌عبدالله انصارى براى زيارت قبر امام حسين(ع) حرکت کرديم؛ وقتى به کربلا رسيديم، جابر وارد رودخانه فرات شد و غسل (زيارت) کرد؛ آنگاه لنگى بر کمر بست و حوله‌ای بر دوش انداخت (همانند لباس محرم) و سپس خود را خوشبو نمود و به سمت قبر امام حسين(ع) حرکت کرد. به هنگام حرکت همواره ذکر می‌گفت، تا آنکه به قبر نزديک شديم. در آن هنگام به من گفت: «دستم را روى قبر بگذار.» هنگامى که دستش را روى قبر گذاشتم، جابر بيهوش بر روى قبر افتاد. من آب به صورت جابر پاشيدم تا به هوش آمد. آنگاه سه بار صدا زد: «يا حسين» و ادامه داد: «حَبيبٌ لا يُجيبُ حَبيبَهُ»؛ آيا دوست، پاسخ دوستش را نمى‌دهد؟! سپس با خودش گفت: «چگونه (حسين) پاسخت را بدهد، در حالى که ميان خون آغشته شده و بين بدن و سرش جدايى افتاده است؟» از این رو مطابق نقل سيد‌بن‌طاووس، کاروان اهل بيت(ع) در کربلا با جابر و يارانش ملاقات کردند و با گريه و ناله و زارى به استقبال يکديگر شتافتند و چند روزى را در کربلا به اقامه عزا مشغول بودند. شروع جاذبه مغناطیسی حسین(ع) با این همه، اربعین در شکل امروزی و میلیونی آن به زمان سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ میلادی و 1381 شمسی بازمی‌گردد که با ایجاد فضای باز ناشی از سقوط حزب بعث و ظلم‌هایی که در ۴۰ سال دیکتاتوری بر مردم عراق روا داشت، بار دیگر مسلمانان و شیفتگان اهل بیت(ع) به صورت محدود پیاده‌روی اربعین را احیا کرده و رفته رفته با استقبال قابل توجهی مواجه شد. حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب نیز درباره اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی در اول فروردین سال ۱۳۸۵ چنین بیان کردند: «شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشد، این‌‌ همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست.» حالا اما از هنگامی که نخستین زائر مضجع منور اباعبدالله الحسین(ع)، جابربن‌عبدالله انصاری در روز اربعین از مدینه به سمت کربلا رهسپار شد تا به امروز ۱۳۷4 سال می‌گذرد. در تمام این سال‌ها که تاریخ حوادث بسیاری را به خود دیده است، بوده‌اند حاکمانی، همچون عباسیان و امویان و تا همین دوران ما صدام حسین که همواره سعی داشتند با ایجاد خفقان مانع از یادآوری نام حسین(ع) شوند؛ اما امروز آن حاکمان ستمگر به خاک رفته‌اند و نامی از آنها بر سر زبان‌ها نیست؛ ولی نام حسین(ع) و در نهایت پیاده‌روی اربعین حسینی به بزرگ‌ترین اجتماع در جهان اسلام تبدیل شده است. سال 1395 پایگاه «هافینگتون‌پست» نوشت: «اربعین بزرگ‌ترین گردهمایی جهان است و با این وجود، احتمالاً شما تاکنون چیزی در مورد آن نشنیده‌اید. اربعین هر تجمع دیگری را در نظر کوچک می‌کند و در سال گذشته جمعیت آن به مرز ۲۰ میلیون رسید. در واقع نام شیعیان باید در چند زمینه در کتاب ثبت رکوردهای جهانی گینس ذکر شود: بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه، طولانی‌ترین میز غذاخوری مستمر، بالاترین میزان غذای رایگان به مردم، بیشترین و بالاترین میزان افراد داوطلب برای خدمت در یک واقعه منحصر که تمام آنها تحت خطر قریب‌الوقوع بمب‌گذاری‌های انتحاری اتفاق می‌افتد.» پی دی اف این شماره را از قسمت سنجاق شده دریافت کنید @ssweekly
🔺حماسه‌ای کم‌نظیر در 100 سال اخیر 🔹یادداشت اربعینی ✍️گروه پرونده 📝معمولاً کمتر حادثه‌ای در عرصه بین‌الملل اتفاق می‌افتد که مبدأ تحولات و تحلیل‌ها قرار گیرد. در تاریخ صدساله اخیر جهان، حوادثی مانند انقلاب اسلامی ایران، فروپاشی شوروی و حادثه ۱۱ سپتامبر در رده و سطح چنین حوادث موج‌آفرین و تأثیرگذاری قرار دارند؛ اما در چند سال اخیر دو حرکت دیگر به این حوادث اضافه ‌شده است؛ یکی موج نوین بیداری اسلامی و دیگری راهپیمایی عظیم اربعین که در عرصه بین‌الملل بازتاب و تأثیر وسیعی از خود به جا گذاشته‌اند. ✔️ در سوم آذرماه سال 1395، رهبر معظم انقلاب در دیدار با بسیجیان به شور و حماسه حضور مردم در پیاده‌روی اربعین اشاره کردند و فرمودند: «معمولاً در این‌جور پدیده‌هایی که انسان مشاهده می‌کند که تبلیغاتی برای آن انجام نگرفته؛ لکن ناگهان یک پدیده‌ای در محیط دید انسان بُروز می‌کند، دست خدایی مشهودتر از همه‌جای دیگر است... اینها پدیده‌هایی است که هیچ تبلیغاتی هم برایش نمی‌شود، تلاشی هم انجام نمی‌گیرد. شما ببینید برای اینکه ده هزار نفر، پنجاه‌هزار نفر را یکجا جمع کنند، چقدر تلاش تبلیغاتی در دنیا انجام می‌گیرد، آخرش هم نمی‌شود. اینجا با وجود موانع فراوان، از ایران فقط دو میلیون نفر برای پیاده‌روی هشتاد کیلومتری- برای پیاده‌روی، نه برای لذّت بردن و در هتل لمیدن- بلند می‌شوند می‌روند کربلا؛ چند برابر آن [هم] از خود عراق و از مناطق دیگر؛ این ‌یک حادثه الهی است، این‌ یک پدیده‌ الهی است؛ این نشان‌دهنده‌ این است که این راه، راه عشق است؛ منتها نه عشق مجنونانه، عشق همراه بصیرت؛ مثل عشق اولیا به خدا؛ اَللهُمَّ ارزُقنی حُبَّکَ وَ حُبَّ مَن یُحِبُّکَ وَ حُبَّ کُلِّ عَمَلٍ یوصِلُنی اِلی قُربِک؛ این حبّ و این عشق، عشق همراه با بصیرت است؛ می‌داند، می‌فهمد و این جاذبه او را می‌کشد، این مغناطیس او را می‌کشد. خب، بنابراین کار، کار بزرگی است؛ پدیده، پدیده‌ عظیمی است.» ✔️ مهم‌ترین فرصت و ثمره سیاسی حماسه اربعین صدور تفکر و اندیشه جمهوری اسلامی و انقلاب ایران به تمام دنیاست. تفکر «نه سلطه می‌پذیریم و نه سلطه می‌کنیم» و اندیشه «حمایت از مستضعفین جهان» و در کنار این دو، تأکید بر دو عنصر اسلام و نقش ملت‌ها و نقش‌آفرینی توده‌های مردمی ایرانی، عراقی و لبنانی در عظیم‌ترین تجمع جهانی، نشان می‌دهد سیاست فرامنطقه‌ای جمهوری اسلامی مثبت و تأثیرگذار بوده و بیداری ملت‌های منطقه را به دنبال داشته است که‌موج اولیه این بیداری اسلامی با الهام از انقلاب اسلامی ایران به وجود آمد و اکنون در قدم بعدی این فرآیند با ترویج تفکر عاشورایی می‌تواند در بیداری نوین اسلامی منطقه تأثیرگذار باشد. تأکید بر زیارت اربعین از توصیه‌های ائمه، به ویژه امام حسن عسگری(ع) است که در آخرین روزهای قبل از غیبت امام زمان این وصیت و توصیه صادر شده است. آن حضرت به‌عنوان آخرین امام حاضر، کربلا را به‌عنوان قرارگاه و میعادگاه مؤمنين تعیین فرموده، آن را به عصر غیبت اختصاص داده‌اند. اربعین ظرفیت تمدن‌سازی بزرگی است که به منزله ثمره حرکت عظیم سیدالشهداء برجای‌مانده و مواجهه ساده‌اندیشانه و مانند یک منسک فردی یا حرکت جمعی صرفاً معنوی، دست ما را از بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن کوتاه می‌کند. بنابراین، قطعاً با این رویکرد، باید به آسیب‌شناسی و آفت‌زدایی از این کنگره عظیم دست زد و سیاست‌ها و برنامه‌ها درباره آن، بازبینی، اصلاح و ترمیم شود. ✔️ آگاه‌سازی عمومی از طرق مختلف و با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای متنوع، ازجمله منابری که در اختیار عالمان دینی و مداحان اهل ‌بیت(ع) است، تحقیقاتی که می‌تواند در قالب‌های ترویجی و تبیینی افراد را آگاه کند، بهره‌برداری از هنرهای تجسمی، ادبیات داستانی و اشعار آیینی، استفاده از قالب فیلم و سریال و روی آوردن به مستندسازی‌های جذاب با محتواهای مناسب می‌تواند در جهت آگاه‌سازی عمومی بسیار مؤثر باشد. ویژگی مهم راهپیمایی اربعین مردم‌نهاد بودن آن است. این راهپیمایی یک حرکت تاریخی خودجوش، طبیعی و مردمی بر پایه معارف حسینی بوده، مدیریت اصلی آن بر عهده خود مردم است. از این ‌رو، شناخت پیچیدگی‌های آن و آگاهی‌بخشی عمومی نسبت به آنها در حوزه‌های بینشی، گرایشی، رفتاری و سیاست‌گذاری معقول نهادهای رسمی و دولتی می‌تواند در بهره‌برداری از ظرفیت‌های این کنگره عظیم و مقابله با تهدیدها و آسیب‌های آن مفید و اثربخش باشد. 📥پی دی اف این شماره را از قسمت سنجاق شده دریافت کنید @ssweekly
4.pdf
2.59M
🔺نشریه عطش شماره 4 📥 📝چهارمین شماره نشریه عطش منتشر شد نشریه الکترونیک عطش به همّت جمعی از روزنامه نگاران و نویسندگان استانهای کرمان، تهران و فارس، از کربلای معلی منتشر می شود. 🔹 آنچه در این شماره می خوانید: ۱. اربعین و جامعه پذیری ۲. موکب دار عراقی آسیب دیده ی جنگ تحمیلی ۳. پای حس و حال پیاده روی اربعین محمد سلوکی، مجری و مجید شهریاری بازیگر مطرح سینما و تلویزیون ۴. پیشنهادی برای رفع معضل سیما و منظر شهرهای عراق 🔹نویسندگان خبرنگاران عکاسان و علاقمندان به ثبت صحنه‌های ماندگار پیاده‌روی اربعین حسینی، می‌توانند آثار خود را از طریق http://ATASH.MEDIA/support به این موکب ارسال نمایند. @ssweekly
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از صدای انقلاب
SedayeEnghelab-Ghabile1108.mp3
6.74M
📢 شماره۸۰۹ 💠قبیله عشق 💠شهید اربعین 🎙خودش چیزی از شرایطش به ما نمی‌گفت و معمولاً از اطرافیان درباره او می‌شنیدیم. مثلاً مسئول اردوهای جهادی که او در آنها شرکت می‌کرد، به ما گفت: «او همیشه سخت‌ترین مسئولیت‌ها و سخت‌ترین شرایط را قبول می‌کرد و معتقد بود این سختی‌ها برای خودسازی و رسیدن به آرزوی شهادتش مؤثر است.» 🆔 @sedayeenghelab_ir ➖➖🍃🌺🍃➖➖🍃🌺🍃➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.pdf
2.6M
🔺نشریه عطش شماره 5 📥 📝 پنجمین شماره نشریه عطش منتشر شد پنجمین شماره نشریه الکترونیکی عطش، وابسته به موکب فرهنگی رسانه‌ای عطش به همت جمعی از روزنامه نگاران و نویسندگان در کربلای معلی منتشر شد. نویسندگان خبرنگاران عکاسان و علاقمندان به ثبت صحنه‌های ماندگار پیاده‌روی اربعین حسینی، می‌توانند آثار خود را از طریق http://ATASH.MEDIA/support به این موکب ارسال نمایند. @ssweekly
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.pdf
5.35M
🔺نشریه عطش شماره 6 📥 📝ششمین شماره نشریه عطش منتشر شد نشریه الکترونیک عطش به همّت جمعی از روزنامه نگاران و نویسندگان استانهای کرمان، تهران و فارس، از کربلای معلی منتشر می شود. 🔹نویسندگان خبرنگاران عکاسان و علاقمندان به ثبت صحنه‌های ماندگار پیاده‌روی اربعین حسینی، می‌توانند آثار خود را از طریق http://ATASH.MEDIA/support به این موکب ارسال نمایند. @ssweekly
🔺ابَررسانه اربعین 🔹یادداشت اربعینی ✍️گروه پرونده 📝«بازنمایی» یکی از مفاهیم بنیادی در مطالعات رسانه‌ای است. کلمه‌ای که معانی متفاوتی را به همراه دارد. بازنمایی راه و روشی است که از آن طریق، رسانه‌ها حوادث و واقعیت‌ها را نشان می‌دهند. از نظر «ریچارد دایر» مفهوم بازنمایی در رسانه‌ها عبارت است از: «ساختی که رسانه‌های جمعی از جنبه‌های مختلف واقعیت مثل افراد، مکان‌ها، اشیاء، اشخاص، هویت‌های فرهنگی و دیگر مفاهیم مجرد ایجاد می‌کنند. تجلی بازنمایی‌ها ممکن است به‌صورت گفتاری، نوشتاری یا تصاویر متحرک باشد.» تعریف این مفهوم رسانه‌ای در جامعه امروز ما در «پیاده‌روی اربعین» تبلور یافته است. به باور کارشناسان رسانه، محرم و عزاداری برای امام حسین(ع) از سال 61 هجری تا به امروز بزرگ‌ترین رسانه تاریخ است و اکنون «راهپیمایی اربعین» در عبارت «بازنمایی رسانه» تعریف می‌شود. ✔️ فراتر از رسانه «اکبر نصراللهی» رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: «با توجه به شاخص‌های کلاسیک علوم ارتباطات، اربعین نه تنها رسانه است؛ بلکه حتی ابررسانه هم به شمار می‌آید. به عبارتی رساترین، مردمی‌ترین، صمیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و جامع‌ترین رسانه است و می‌توان گفت رسانه مظلومان و مستضعفان است. حضور مردم از کشورهای مختلف با مذاهب و ادیان متفاوت نشان می‌دهد، اربعین رسانه فراجناحی، تعاملی، فراگیری، فرامذهبی، فراملی و بین‌المللی است. به عبارتی می‌توان گفت، اربعین رنگین‌کمان مشارکت همه اقوام، مذاهب و همه ملت‌هاست.» او توضیح می‌دهد: «در مدل‌های ارتباطی فرستنده، گیرنده و پیام وجود دارد. اگر بر اساس همین مدل‌های کلاسیک ارتباطات بخواهیم تحلیلی داشته باشیم، به عقیده من اربعین رسانه است؛ چون برخلاف شاخص‌های کلاسیک ارتباطات که افراد مشهور و مقامات فرستنده خبر و پیام هستند، در اینجا مردم تولیدکننده و فرستنده پیام اربعین محسوب می‌شوند، گیرندگان هم دوستان و دشمنان هستند.» ✔️ هر زائر یک رسانه در طول این سال‌ها و با گسترش فضای مجازی، به این نقطه رسیده‌ایم که در طول مسیر پیاده‌روی اربعین، هر زائر یک رسانه و مستندنگار است؛ به همین دلیل با وجود سانسور خبری رسانه‌های خارجی در دوره‌های پیشین پیاده‌روی اربعین، این گردهمایی بزرگ شیعیان، همچون یک ابر رسانه عمل کرده است. کارشناسان علم ارتباطات برای رسانه‌ها کارکردهایی را برشمرده‌اند و پیاده‌روی اربعین کارکردهای اصلی رسانه را در خود جای‌ داده است. بعضی از کارکردهای رسانه در علوم ارتباطات عبارتند از: کارکرد آموزشی، اطلاع‌رسانی، ایجاد هم‌بستگی، ایجاد بسیج مردم و برقراری ارتباط بین نسلی که همه این ویژگی‌ها را در رسانه‌ بزرگ «پیاده‌روی اربعین» شاهد هستیم. ✔️ فضای مجازی اگر «پیاده‌روی اربعین» را به‌مثابه یک متن در نظر بگیریم، با ورود این اجتماع بزرگ به فضای مجازی مختصات این پدیده تغییر کرده و همچون سایر پدیده‌هایی که حیات مجازی می‌یابند، دارای ابعاد تازه‌ای چون سیالیت، فرازمانی، فرامکانی، فراگیری و تشدید واقعیت شده است؛ به‌عبارت‌دیگر، این اجتماع سالانه، به منزله بخشی از نمایشی که هر روزه در فضای مجازی به اجرا درمی‌آید، نقطه‌ تلاقی دین، تصویر و شبکه اجتماعی است. در واقع، گرد هم آمدن این سه، محل رویش راز و رمزها، نشانه‌ها و معانی است و به ظرفیت عظیمی تبدیل شده است. به‌این‌ترتیب، بدون شک ارتباطات، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مردمی همواره در حضور ۲۰ میلیون زائر در راهپیمایی اربعین نقش مؤثری داشته‌اند. مردم همه کشورها در راهپیمایی اربعین حضور دارند و این رویداد جدید به ما این امکان را داده است که در شبکه جهانی اینترنت تولید محتوا کنیم و پیام اسلام را به جهانیان برسانیم. ✔️ جان کلام راه همگرایی در جهان اسلام، تقویت قدرت نرم از طریق دیپلماسی فرهنگی و رسانه‌ای است؛ به ‌همین‌ دلیل تأکید بر زیارت اربعین و دارا بودن ظرفیت‌های مشترکی، چون جاذبه‌های معنوی، داشتن امتداد تاریخی ۱۴۰۰ ساله، مردمی‌ بودن و بهره‌مندی از تنوع فرهنگی، می‌تواند در سطح منطقه‌ای و سپس جهانی، کانون همگرایی تمدنی باشد و تصویری جذاب و با عزت و عظمت از تشیع به جهانیان عرضه کند. پرشورتر برگزار شدن زیارت اربعین که همان توسعه تاریخی حرکت برای همگرایی فرهنگی در جهان اسلام است، می‌تواند همگرایی میان ملل و اقوام گوناگون را به همگرایی تمدنی ارتقا بخشد که همسویی نظام‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و اجتماعی مورد نیاز تمدن نوین اسلامی را با خود به‌ همراه دارد. 📥 پی دی اف این شماره را از قسمت سنجاق شده دریافت کنید @ssweekly