هدایت شده از صدای انقلاب
SedayeEnghelab-Ghabile1108.mp3
6.74M
📢#صدای_انقلاب شماره۸۰۹
💠قبیله عشق
💠شهید اربعین
🎙خودش چیزی از شرایطش به ما نمیگفت و معمولاً از اطرافیان درباره او میشنیدیم. مثلاً مسئول اردوهای جهادی که او در آنها شرکت میکرد، به ما گفت: «او همیشه سختترین مسئولیتها و سختترین شرایط را قبول میکرد و معتقد بود این سختیها برای خودسازی و رسیدن به آرزوی شهادتش مؤثر است.»
#اربعین
#قبیله_عشق
#صبح_صادق
#صدای_انقلاب
🆔 @sedayeenghelab_ir
➖➖🍃🌺🍃➖➖🍃🌺🍃➖➖
5.pdf
2.6M
🔺نشریه عطش شماره 5 📥
📝 پنجمین شماره نشریه عطش منتشر شد
پنجمین شماره نشریه الکترونیکی عطش، وابسته به موکب فرهنگی رسانهای عطش به همت جمعی از روزنامه نگاران و نویسندگان در کربلای معلی منتشر شد.
نویسندگان خبرنگاران عکاسان و علاقمندان به ثبت صحنههای ماندگار پیادهروی اربعین حسینی، میتوانند آثار خود را از طریق
http://ATASH.MEDIA/support
به این موکب ارسال نمایند.
@ssweekly
6.pdf
5.35M
🔺نشریه عطش شماره 6 📥
📝ششمین شماره نشریه عطش منتشر شد
نشریه الکترونیک عطش به همّت جمعی از روزنامه نگاران و نویسندگان استانهای کرمان، تهران و فارس، از کربلای معلی منتشر می شود.
🔹نویسندگان خبرنگاران عکاسان و علاقمندان به ثبت صحنههای ماندگار پیادهروی اربعین حسینی، میتوانند آثار خود را از طریق http://ATASH.MEDIA/support به این موکب ارسال نمایند.
@ssweekly
🔺ابَررسانه اربعین
🔹یادداشت اربعینی
✍️گروه پرونده
📝«بازنمایی» یکی از مفاهیم بنیادی در مطالعات رسانهای است. کلمهای که معانی متفاوتی را به همراه دارد. بازنمایی راه و روشی است که از آن طریق، رسانهها حوادث و واقعیتها را نشان میدهند. از نظر «ریچارد دایر» مفهوم بازنمایی در رسانهها عبارت است از: «ساختی که رسانههای جمعی از جنبههای مختلف واقعیت مثل افراد، مکانها، اشیاء، اشخاص، هویتهای فرهنگی و دیگر مفاهیم مجرد ایجاد میکنند. تجلی بازنماییها ممکن است بهصورت گفتاری، نوشتاری یا تصاویر متحرک باشد.» تعریف این مفهوم رسانهای در جامعه امروز ما در «پیادهروی اربعین» تبلور یافته است. به باور کارشناسان رسانه، محرم و عزاداری برای امام حسین(ع) از سال 61 هجری تا به امروز بزرگترین رسانه تاریخ است و اکنون «راهپیمایی اربعین» در عبارت «بازنمایی رسانه» تعریف میشود.
✔️ فراتر از رسانه
«اکبر نصراللهی» رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: «با توجه به شاخصهای کلاسیک علوم ارتباطات، اربعین نه تنها رسانه است؛ بلکه حتی ابررسانه هم به شمار میآید. به عبارتی رساترین، مردمیترین، صمیمیترین، بزرگترین و جامعترین رسانه است و میتوان گفت رسانه مظلومان و مستضعفان است. حضور مردم از کشورهای مختلف با مذاهب و ادیان متفاوت نشان میدهد، اربعین رسانه فراجناحی، تعاملی، فراگیری، فرامذهبی، فراملی و بینالمللی است. به عبارتی میتوان گفت، اربعین رنگینکمان مشارکت همه اقوام، مذاهب و همه ملتهاست.» او توضیح میدهد: «در مدلهای ارتباطی فرستنده، گیرنده و پیام وجود دارد. اگر بر اساس همین مدلهای کلاسیک ارتباطات بخواهیم تحلیلی داشته باشیم، به عقیده من اربعین رسانه است؛ چون برخلاف شاخصهای کلاسیک ارتباطات که افراد مشهور و مقامات فرستنده خبر و پیام هستند، در اینجا مردم تولیدکننده و فرستنده پیام اربعین محسوب میشوند، گیرندگان هم دوستان و دشمنان هستند.»
✔️ هر زائر یک رسانه
در طول این سالها و با گسترش فضای مجازی، به این نقطه رسیدهایم که در طول مسیر پیادهروی اربعین، هر زائر یک رسانه و مستندنگار است؛ به همین دلیل با وجود سانسور خبری رسانههای خارجی در دورههای پیشین پیادهروی اربعین، این گردهمایی بزرگ شیعیان، همچون یک ابر رسانه عمل کرده است. کارشناسان علم ارتباطات برای رسانهها کارکردهایی را برشمردهاند و پیادهروی اربعین کارکردهای اصلی رسانه را در خود جای داده است. بعضی از کارکردهای رسانه در علوم ارتباطات عبارتند از: کارکرد آموزشی، اطلاعرسانی، ایجاد همبستگی، ایجاد بسیج مردم و برقراری ارتباط بین نسلی که همه این ویژگیها را در رسانه بزرگ «پیادهروی اربعین» شاهد هستیم.
✔️ فضای مجازی
اگر «پیادهروی اربعین» را بهمثابه یک متن در نظر بگیریم، با ورود این اجتماع بزرگ به فضای مجازی مختصات این پدیده تغییر کرده و همچون سایر پدیدههایی که حیات مجازی مییابند، دارای ابعاد تازهای چون سیالیت، فرازمانی، فرامکانی، فراگیری و تشدید واقعیت شده است؛ بهعبارتدیگر، این اجتماع سالانه، به منزله بخشی از نمایشی که هر روزه در فضای مجازی به اجرا درمیآید، نقطه تلاقی دین، تصویر و شبکه اجتماعی است. در واقع، گرد هم آمدن این سه، محل رویش راز و رمزها، نشانهها و معانی است و به ظرفیت عظیمی تبدیل شده است. بهاینترتیب، بدون شک ارتباطات، اینترنت و شبکههای اجتماعی مردمی همواره در حضور ۲۰ میلیون زائر در راهپیمایی اربعین نقش مؤثری داشتهاند. مردم همه کشورها در راهپیمایی اربعین حضور دارند و این رویداد جدید به ما این امکان را داده است که در شبکه جهانی اینترنت تولید محتوا کنیم و پیام اسلام را به جهانیان برسانیم.
✔️ جان کلام
راه همگرایی در جهان اسلام، تقویت قدرت نرم از طریق دیپلماسی فرهنگی و رسانهای است؛ به همین دلیل تأکید بر زیارت اربعین و دارا بودن ظرفیتهای مشترکی، چون جاذبههای معنوی، داشتن امتداد تاریخی ۱۴۰۰ ساله، مردمی بودن و بهرهمندی از تنوع فرهنگی، میتواند در سطح منطقهای و سپس جهانی، کانون همگرایی تمدنی باشد و تصویری جذاب و با عزت و عظمت از تشیع به جهانیان عرضه کند. پرشورتر برگزار شدن زیارت اربعین که همان توسعه تاریخی حرکت برای همگرایی فرهنگی در جهان اسلام است، میتواند همگرایی میان ملل و اقوام گوناگون را به همگرایی تمدنی ارتقا بخشد که همسویی نظامهای سیاسی، اقتصادی، علمی و اجتماعی مورد نیاز تمدن نوین اسلامی را با خود به همراه دارد.
📥 پی دی اف این شماره را از قسمت سنجاق شده دریافت کنید
@ssweekly
🔺در امتداد مسیر حضرت زینب(س)
🔹یادداشت اربعینی
✍️گروه پرونده
📝 اگر اهل بیت امام حسین (ع) نبودند، واقعه عاشورا به یک روایت غصهبار تبدیل میشد. از دیدگاه ائمه معصوم(ع) خانواده تنها واحد اجتماعی است که ستون و هسته اصلی جامعه به شمار میآید و تنها جامعه انسانسازی است که مسئولیت تربیت عاطفی، دینی و در کل شخصیتسازی افراد را به عهده دارد. فارغ از اینکه دلایل بسیاری در تاریخ برای همراهی خانواده این امام همام در واقعه عاشورا مطرح شده است، باید این نکته مهم را در نظر بگیریم که اگر خانواده همراه امام حسین(ع) نبود، چه پیامدهایی به همراه داشت. مطمئناً این واقعه عظیم تاریخی تنها به یک روایت غصهبار تبدیل میشد و آنطور که باید، رویارویی حق و باطل درحرکت و برخورد تکتک اعضای خانواده با دشمن به نمایش گذاشته نمیشد. حضور هر یک از اعضای خانواده امام حسین(ع) در کربلا برگ زرینی از رشادتها، حماسهها، صبر و مقاومت در برابر ظلم، پلیدی و باطل است. معنای کل یوم عاشورا این است که هر روز به نام امام حسین(ع) با ظلم و باطل مبارزه و حق و عدالت احیا میشود.
✔️ نمایش حضور خانواده
این روزها نیز به تأسی از سالار شهیدان، از میان حدود سهونیم میلیون نفری که از مرزهای کشور به سمت عراق عبور کردهاند و بسیاری که هنوز زائر نجف و کربلا و سایر شهرهای زیارتی کشور همسایهاند، جمع چشمگیری به صورت خانوادگی به مسیر زیارت پا گذاشتهاند و هزاران نفری که در شهرهای مختلف در پیادهروی جاماندگان حضور مییابند، حضورشان به همراه خانوادهشان است. افزون بر این، در سالهایی که پیادهروی اربعین به این شکل گسترده شده، افزون بر خانوادهها، شاهد حضور زنان و دختران جوانی هستیم که اغلب تنها رهسپار این سفر شدهاند. عکسهایی که در فضای مجازی با محوریت پیادهروی اربعین بازنشر میشوند، بازنمای حضور فعالانه زنان و دختران در این مراسم است که ضمن اجرای مناسک، آزادانه تجربه این حضور را با دیگران به اشتراک میگذارند.
✔️ زنان تاریخساز
دکتر طاهره همیز، استاد دانشگاه و مشاور زنان و خانواده معتقد است: «دین مبین اسلام بسیار به زن و خانواده اهمیت میدهد و اتفاقاً در بیشتر عرصهها به حضور زنان تأکید دارد. زنان باصلابت دینی و قدرت عفت میتوانند در تمامی ارکان جامعه اسلامی حضور پررنگ داشته باشند.» وی میگوید: «حضور بانوان در پیادهروی اربعین میتواند مظلومیت حضرت زینب کبری(س)، دختر حضرت زهرا(س) و زنان کربلا را برای همه دنیا تداعی کرده و شعائر این بانوی بزرگ را تعظیم کند. ارزش و جایگاه بانوان ما بیش از حضرت زینب(س) نیست که به بهانههای واهی در پیادهروی اربعین حضور پیدا نکنند. اربعین یک پیادهروی ساده نیست؛ بلکه تداعی عظمت پیادهروی حضرت زینب(س) است که با حضور در جریان کربلا پرده ظلم یزیدیان را پاره و آنها را رسوای عالم کرد. حرکت زنان در پیادهروی اربعین با پیروی از حضرت زینب(س) مبارزه با ظلم و استکبار جهانی است.»
✔️ جان کلام
این پیادهروی میلیونی فرصت بینظیری است که برای همه ابعاد آن باید برنامهریزی کرد تا از آن برای انتشار اسلام استفاده کرد. ازآنجاییکه میتوان گفت قیام عاشورا قانون اساسی عالم تشیع قلمداد میشود، باید پذیرفت که بخش اعظمی از این قانون اساسی در اربعین حسینی به میثاق نوینی تبدیل میشود که باید از بسترهای فرهنگی و معنوی آن نهایت بهره را برد. در نگاه جنسیتی، هر جا زن وجود دارد بهرهگیری از جنسیت او حرف اول را میزند؛ اما در جریان اربعین شاهد هستیم که میلیونها زن در کنار مردان با امنیت تمام حاضر میشوند بدون اینکه به آنها جسارتی شود یا احساس ناامنی کنند. امروزه، تبلیغات دشمنان در خنثی کردن این حضور بهقدری زیاد است که از هیچ تلاشی برای بیاثر کردن اربعین دریغ نمیکنند؛ اما حضور زنان در کنار مردان در این پیادهروی میتواند همه تبلیغات دشمن را خنثی کند. حضور زنان بهعنوان نماد عاطفه و مهربانی در کنار مردان میتواند عاشقانه بودن مذهب تشیع را فریاد بزند؛ مذهبی که توجه آن به عاطفه در کنار عقل بسیار مشهود است. زنان ایرانی با حضور خویش در پیادهروی اربعین میتوانند در جهتگیریهای دینی و الهی سایر زنان مؤثر باشند؛ چراکه آنها از طریق این مراسم قادر خواهند بود چهره واقعی یک زن مسلمان را نشان دهند.
📥پی دی اف این شماره را از قسمت سنجاق شده دریافت کنید
@ssweekly
🔺برکات پیادهروی اربعین
🔹یادداشت اربعینی
✍️گروه پرونده
📝 مراسم اربعین حسینی، این اجتماع عظیم بشری به پدیده خاص و قابلتوجهی تبدیل شده که حیرت جهانیان را به دنبال داشته است. اقتدار جهان اسلام، رساندن پیامهای عاشورا به جهانیان، دیدار چهره به چهره مسلمانان و افزایش همافزایی در زمینههای گوناگون، کاهش کشمکشها و اختلافات از جمله کارکردهای اجتماعی این مراسم به شمار میروند. در ادامه مهمترین کارکردهای پیادهروی اربعین در جهان اسلام را شرح میدهیم:
✔️ وحدت و همبستگی اجتماعی
یکی از کارکردهای شاخص در حرکت اربعین، ایجاد وحدت میان زائران و مسلمانان از کشورهای گوناگون است. بحث وحدت از آنجا ارزشمند و بارز میشود که نهتنها در میان شیعیان وجود دارد، بلکه وحدت در میان شیعیان، اهل سنت و حتی غیرمسلمانان شکل میگیرد؛ بهگونهای که در قرآن آمده است: «قُلْ يا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضًا بَعْضاً أَرْبَاباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» (آل عمران /۶۴)؛ بگو ای اهل کتاب، بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما یکسان است (انبیاء و کتابهای آسمانی بر آن متّفقند) گرد آییم و آن اینکه جز خدا را نپرستیم و چیزی را شریک او نکنیم و برخی از ما برخی دیگر را خدایانی بهجای خدا نگیرد. پس اگر (از این پیشنهاد) روی گرداندند بگویید گواه باشید که ما مسلمانیم. در این مراسم میلیونها عزادار و خادم حسینی، چنان نمادی برای شیعه عرضه کردهاند که همانند آن در هیچ آیین و مذهبی یافت نمیشود و چنان خالصانه از همهچیز خود میگذرند که جهانیان را مبهوت و حیران کردهاند.
✔️ اقتدار جهان اسلام
در طول تاریخ، «جمعیت» یکی از مؤلفههای قدرت و اقتدار شناخته شده است. پیادهروی اربعین نمایش اقتدار جهان اسلام است و در جامعهشناسی توسعه جمعیت تحصیل کرده و ماهر را به مثابه مهمترین رکن توسعه هر جامعهای میشناسند. بیشتر جمعیت حاضر در مراسم اربعین، از قشر جوان هستند. این در حالی است که در سایر مراسم مذهبی ادیان گوناگون حضور جوانان بسیار کمرنگ است. زائران اربعین که از مناطق مرزی مختلف این کشور، مانند منذریه، بصره، ناصریه و نعمانیه میآیند، گاهی حدود ۴۰۰ کیلومتر را طی میکنند تا به نجف برسند. همچنین میلیونها زائر دیگر از سراسر دنیا با وسایل نقلیه خود را به نجف میرسانند تا از آنجا با سایر زائران 80 کیلومتر پیادهروی کرده و در روز اربعین خود را به کربلا برسانند.
✔️ زدودن کدورتها
ناهمگونی نژادی، قومی، مذهبی، زبانی و... جوامع موجب افزایش کشمکشهای اجتماعی میشود. در همین راستا، دشمنان درصددند تا با پررنگ کردن اختلافات، منیتها و ملیتها از وحدت و همگرایی ملتهای مسلمان جلوگیری کنند. هرچند بین مذاهب گوناگون اسلامی اختلاف عقاید و نظرهایی وجود دارد که در طول تاریخ با همین اختلافها بهصورت مسالمتآمیز کنار هم زندگی کردهاند، اما دشمنان به این اختلافات بهشدت دامن میزنند و هدف از آن بذر اختلاف و دودستگی در میان مسلمانان، بهویژه مردم ایران و عراق است تا این دو ملت به هم نزدیک نشوند. در حالی که شاهدیم عدهای خاورمیانه را به انبار باروت تشبیه میکنند که هرلحظه به هر دلیلی ممکن است انفجاری در آن رخ دهد، مراسم معنوی اربعین میتواند آبی بر آتش اختلافات باشد. گفتنی است، یکی از عواملی که موجب شد مردم ایران و عراق پس از هشت سال جنگ تحمیلی دوباره کنار هم قرار گیرند و با هم زندگی و رفتوآمد و دادوستد داشته باشند، محبت امام حسین(ع) و مراسم اربعین بوده است.
📥پی دی اف این شماره را از قسمت سنجاق شده دریافت کنید
@ssweekly