کنترل ذهن با مرض قلب یا بیماری روان؟!
هیجانات عامل اصلی هدایت فکر و رفتار انسان است و از همین روی امروز ابزار دست قدرتمندان برای کنترل ذهن آدمی است. تحقیقات روانشناسی خارج شدن هیجانات را از مسیر درست، عامل بخش عمده ای از بیماری های روان معرفی می کند.
پژوهش حاضر به تطبیق طبقات هیجان بر نقشه انسان در قرآن پرداخته و نتیجه گرفته است که جایگاه هیجانات، نه در مغز بلکه در قلب آدمی است که در اسلام مصداق آن بیماری قلب یا مرض قلب می باشد.
به این ترتیب خارج شدن هیجانات از مسیر درستش، فرد را مبتلا به بیماری قلب کرده که بشکل تصاعدی شدت آن افزایش می یابد و منجر به افکار و رفتار مخرب در زندگی فردی و اجتماعی می شود.
کنترل ذهن به وسیله هدایت هیجانات یکی از بهترین ابزارها در دستان ابزارهای قدرت است.
فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا ...
✍️ زهرا کیایی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladiesi
بررسی طبقات هیجان.pdf
1.33M
بررسی طبقات هیجان در ساختار وجودی انسان در قرآن منطبق بر نظریهی رواتتکاملی پلاتچیک
✍️ زهرا کیایی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladiesi
جامعه بانوان استراتژیست
♦️«بررسی مفهوم حیات در نگاه غربی و اسلامی»، قسمت چهارم: 🔹دائرةالمعارف آمریکانا : حیات، عامل و وسیل
♦️«بررسی مفهوم حیات در نگاه غربی و اسلامی»، قسمت پنجم:
🔹۲ـ اشکالات تعاریف فوق
الف. در این تعاریف ما هیچ شناختی از حقیقت حیات پیدا نمی کنیم. این تعاریف چیزی نیستند جز بیانهایی قلمه و سلمبه که صرفاً دارند خصوصیّات روشن حیات را می شمارند؛ خصوصیّاتی که هر انسانی به راحتی می تواند آنها را شناسایی کند؛ مثل قدرت تغذیه (جذب موادّ)، قدرت دفع ، قدرت رشد، قدرت تولید مثل و همانند سازی و ... .
ب. طبق این تعاریف، خدا موجود غیر زنده تلقّی می شود. چون نه تولید مثل دارد نه جذب و دفع و نه ... . حال آنکه حیات از اوصاف کمال است؛ و محال است خدا ـ که کمال محض است ـ فاقد آن باشد.
ج. طبق این تعاریف، ملائک نیز موجودات غیر زنده محسوب می شوند؛ حال آنکه در منطق ادیان، و طبق مبانی فلسفی، ملائک نیز موجودات دارای حیات می باشند.
د. طبق برخی از این تعاریف، موجودات عقیم، غیر زنده فرض شده اند. چون قدرت تولید مثل ندارند. و اگر بگویند که تولید مثل را از تعریف بر می داریم، در این صورت بسیاری از موجودات غیر زنده نیز زنده تلقّی خواهند شد. چون موادّ طبیعی زیادی هستند که جذب و دفع و امثال آن دارند.
#بررسی_مفهوم_حیات_در_نگاه_غربی_و_اسلامی_بخش_پنجم
✍️ نیلوفر تفلیسی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
🔰 مادرها هستند که فرزند را مؤمن بار میآورند
💠 رهبر انقلاب، در دیدار اخیر اقشار مختلف بانوان: افشانندهی بذر ایمان در دلها؛ مادرها هستند که فرزند را مؤمن بار میآورند. «ایمان» درس نیست که آدم به یکی درس بدهد یاد بگیرد؛ ایمان یک رویش است، یک رشد معنوی است که بذرافشانی لازم دارد؛ این بذرافشانی به وسیلهی مادر انجام میگیرد و مادر این کار را میکند. اخلاق را همین طور. بنابراین نقش او فوقالعاده است.
🔹 رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
مادران، انتقالدهندگان عناصر هویتی
هویت فرآیند مستمری است که طی آن مرزهای بین خود و دیگری شکل میگیرد، از بین می رود و دوباره شکل می گیرد (کگان) فرآیندی که به گفته پیاژه روانشناس، از همان ماههای پس از تولد توسط نوزاد در تمییز اندامهای خود از مادر و یافتن وجود متمایزش آغاز میشود و گویی هویت یابی آغازش از مادر است و البته به سرانجام رسیدنش نیز با مادر در فرآیند رشد و تربیت، سبک فرزندپروری صحیح مادر تا انتهای نوجوانی است که میتواند ابعاد هویتی را گام به گام به فرزند خود انتقال دهد تا به "هویت موفق" در تقسیمات "مارسیا" منتهی گردد و نه "هویتهای آشفته و دیررس و حتی زودرس".
سبک فرزندپروری درست نیز توسط مادرانی قدرت اجرایی دارد که خودشان هویتی موفق در همه ابعاد فردی-قومی- دینی-جنسیتی و ملی دارند، امری که آنان را به زنان و مادرانی قوی مبدل میکند.
چنانچه در جامعهای شاهد باشیم که تعدادی چهرههای علمی- هنری- ورزشی-سیاسی و... هستند که هنوز در مسیر هویتیابیاند و در از بین بردن مرزهایشان با دیگران، دست و پا میزنند و به معنایی مبتلا به استحاله در مرزها و در نتیجه هویتشان شدهاند، به آن معناست که هویت آشفته یا دیررسشان درفرزندپروری مادرانه رخ داده
طبق پژوهشها مهمترین تکنیک فرزندپروری در هدایت هویت دینی و ملی فرزندان،تقویت روابط والد-فرزندی است که بحثی مفصل میطلبد.
فرزندان یک جامعه، دستاورد مادران آن سرزمیناند تا با شکل دادن به ابعاد هویتیشان از جمله هویت ملی، بتوانند مام وطن را بشناسند آن را ناموس خود بدانند.
✍️زهراکیایی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
جامعه بانوان استراتژیست
♦️«بررسی مفهوم حیات در نگاه غربی و اسلامی»، قسمت پنجم: 🔹۲ـ اشکالات تعاریف فوق الف. در این تعاریف ما
♦️«بررسی مفهوم حیات در نگاه غربی و اسلامی» قسمت ششم:
🔹نظریههای تشکیل حیات:
۱- خلقالساعه: بانیِ آن ارسطو بوده و اعتقاد بر این داشته که موجودات زنده از اجسام بیجان ساخته شدهاند.
۲- بیوژنزیس(Biogenesis): بانیِ آن پاستور و ردی بودهاند. نظرشان این بوده که زنده ٬ زنده را میسازد.
۳- خلقت مستقل: این نظریه برگرفته از کتب آسمانی بوده و طرفداران آن بر این باور هستند که موجودات زنده به صورت مستقل، خلق گردیدهاند.
۴- نظریهی کیهانی: این نظریه بیان میکند که موجودات زنده برای اولین بار از سیارات دیگر وارد زمین شدهاند؛ علل آن را نیز وجود عجایب هفتگانه میدانند. مخالفین این نظریه بر این باورند که عبور از جو زمین امکان پذیر نیست.
۵- جرم لاست: به همان شکل نظریه کیهانی است با این تفاوت که اعتقاد دارد موجود زنده به شکل موجود پست(مثلاً هاگ) وارد زمین میشود.
۶- نظریهی آلی(Big Bang)
♦️واکنشهای دانشمندان جهان اسلام:
از نظر علامه طباطبایی(ره) آنچه نظریه داروین درباره منشأ آفرینش انسان گفته است بر خلاف نظر قرآن است که براساس آن اولین فرد بشر و همسرش از هیچ پدر و مادری متولد نشدهاند، بلکه از خاک یا گل بیواسطه و مستقیم آفریده شدهاند. بنابراین آفرینش انسان، آنی و بدون گذشت زمان بوده است. به همین دلیل خداوند در قرآن، خلقت استثنایی حضرت مسیح(ع) را به آفرینش استثنایی حضرت آدم(ع) تشبیه کرده است و گرنه وجهی برای این تشبیه و مقایسه وجود نداشت(طباطبایی،۱۳۷۶).
سید قطب از دانشمندان برجسته مصری با اینکه تحت تأثیر نظریه داروین از بعضی آیات قرآن تدریجی بودن آفرینش انسان را اثبات میکند(سید قطب، ۱۴۰۶،ج۴) تصریح میکند که نظریات علمی نمیتوانند مطلبی برخلاف قرآن اثبات نمایند و نظریه داروین را فرضیهای غیریقینی وظنی معرفی میکند(سید قطب،۱۴۰۶،ج۳). در عین حال برای رفع تعارض کلی آیات قرآن و دستاوردهای علوم جدید تأکید دارد که قرآن کتاب علم نیست و هدف از نزول آن تدریس نجوم و شیمی و طب و دیگر علوم تجربی نیست(سید قطب، ۱۴۰۶، ج۱ و۳). قرآن جز در موارد نادر، معترض حقایق علمی نشده است و آنجا که آیاتی را مطرح میکند اهدافی کلامی دارد نه علمی (سیدقطب، ۱۴۰۶، ج ۱و۴و۵).
#بررسی_مفهوم_حیات_در_نگاه_غربی_و_اسلامی_بخش_ششم
✍️ نیلوفر تفلیسی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
تعطیلی مدارس، ویژن سازی و کنترل ذهن!🎮
در عین حالیکه استفاده مدیریت شده (حداقل 2 ساعت) از رسانه و شبکههای اجتماعی و فضای مجازی فواید علمی و مهارتی قابل توجهی دارد اما ناامیدی و غم منجر به افسردگی- افزایش اضطراب- کاهش اعتمادبنفس- آسیبهای هویتی- افزایش هیجانات خشم و نفرت نسبت به خود و اطرافیان- نقص مهارتهای ارتباطی و بهم ریختگی روابط با خانواده و در یک کلام بهم ریختگی روانی، پیامدهای اعلامی توسط روانشناسان و متخصصان جهان، در استفاده مدیریت نشده از این فضاهاست (در ایران پیش از تعطیلات، 16 برابر استاندارد جهانی!).
اما مهمترین این پیامدها که البته هدف اصلی متولیان دنیای امروز است، "کاهش قدرت تصمیم گیری" و "انفعال" و "توانایی حل مسئله" و در یک کلام خارج شدن کنترل ذهن از دستان ماست. این پیامد که محصول هدایت هیجانات توسط این رسانههاست، جوانان و نوجوانان را به عناصری "ضدواقعیت" بدل می کند که تلاش دارند دنیای واقعی در محیط خانواده و اجتماع را مشابه بازی های کامپیوتری یا صفحات لاکچری شبکه های اجتماعی بسازند و آرزو و خواستهشان از خانواده و جامعه به قالب آنها در میآید.
شکل گرفتن vision ها، جهت و رفتار انسان را میسازد و ویژنسازی مهمترین کار رسانهها و فضای مجازی است.
اکنون و در این شرایط، مدیران و مسئولین راه حل برونرفت از هر مشکل اقتصادی و محیط زیستی و احتمالا در آینده بهداشتی و امنیتی را تعطیلی محیطهای آموزشی میدانند! محیطهای درسی و تحصیلی که کشورها در شرایط جنگی هم سعی در عدم تعطیلی و برپا نگه داشتن آن ها داشتهاند!
از مدیران تصمیمگیر باید پرسید که آنچه در بالا هشدار داده شد را نمیدانید؟ یا میخواهید که چنین باشد؟!
اما به عنوان یک آسیبشناس و روانشناس، از خانوادهها و به ویژه مادران به عنوان اولین و آخرین سنگر میخواهم که به کمک فرزندانشان در مدیریت فضاهای رسانهای و مجازی بشتابند؛ و از دانشآموزان و دانشجویان هم میخواهم که خود در دفاع از سلامت روانشان هوشیار و فعال باشند...
✍ زهرا کیایی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
💢 مفهوم اُنس در انسان جدی گرفته نشده است و معماری و شهرسازی امروز در نوعی در حال آزار انسان است. لذا انسان احساس تنهایی میکند.
💢 یکی از ریشههای تنهایی، #معماری_وحشی است. باید بررسی شود چقدر از تنهایی انسانها معلول معماری است و چگونه نوع طراحی شهری و معماری خانهها، انسانها را از هم دور میکند؟
✍️ توئیت معماری هجری
https://twitter.com/MemariHejri_ir/status/1613959393447645185?t=rDhYckFC11PztiqZfKqHrA&s=19
#جامعه_سازی
#تفرد_مقوم_حرام_زادگی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
جامعه بانوان استراتژیست
♦️«بررسی مفهوم حیات در نگاه غربی و اسلامی» قسمت ششم: 🔹نظریههای تشکیل حیات: ۱- خلقالساعه: بانیِ آن
♦️«بررسی مفهوم حیات در نگاه غربی و اسلامی»، قسمت هفتم:
🔹صاحبان تفسیر نمونه چند دیدگاه مختلف درباره نظریه داروین اتخاذ کردهاند:
هرچند ظاهر آیات برچگونگی آفرینش تدریجی یا آنی انسان صراحت ندارد در مجموع با خلقت مستقل آنی سازگارتر است. زیرا بیان بعضی آیات سوره حجر نشان میدهد که میان خلقت آدم از خاک و پیدایش صورت کنونی، انواع دیگری وجود نداشته است. همچنین مطرح میکند که قرآن در مورد کیفیت خلقت سایر جانداران نظری ندارد (مکارم شیرازی و دیگران، ۱۳۶۴، ج۱۱ و۱۷).
استاد شهید مرتضی مطهری (ره) نیز از جمله کسانی است که خلقت تدریجی را پذیرفته است و در جهت تعارضزدایی از قرآن و نظریه تکامل تدریجی به ریشههای مخالفت با این نظریه پرداخته است.
شهید مطهری در مخالفت با کسانی که تکامل تدریجی را با توحید و خداشناسی منافی میدانند، میگوید: «از نظر قرآن چه خلقت را دفعی بدانیم و چه تدریجی، کار خداست» (مطهری، ۱۳۶۹، ج۵۱:۱). علت تلقی نادرستی که این نظریه را مخالف خداشناسی و نظریه ثبات انواع را در راستای خداشناسی شمرده است از نظر شهید مطهری، دو پیش فرض نادرست است: یکی اندیشه خدای رخنهپوش که خدا را در مجهولات خود جستجو میکند و دیگری اندیشهای یهودی که تدریجی بودن آفرینش را با مخلوق خدا بودن آن در تضاد میبیند (مطهری، ۱۳۶۹، ج۶۷:۱).
از دیدگاه شهید مطهری بر اساس قرآن، خلقت، آنی نیست، بلکه یک حیوان و یک انسان در مراتب تکاملی که طی میکند، دائماً در حال خلق شدن است. به نظر میرسد مرحوم مطهری با استفاده از آموزههای صدرایی در فلسفه اسلامی برداشتی نو از نظریه داروین کرده است. بر این اساس، جهان همیشه در حال خلق شدن است و چون دائماً در حال پیدایش است، نیازمندی آن به خداوند عینیتر و ملموستر است. بنابراین نظریه آنی بودن خلقت از نظر مطهری، اسلامی نیست (مطهری ۱۳۷۶،ج۱۶).
از نظر استاد مطهری، حتی اگر از نظر علمی قطعی باشد که انسان اجداد حیوانی داشته است با ظواهر دینی قابل تأویل است. از این رو برای قابل جمع ساختن دیدگاه قرآنی و نظریه تکامل تدریجی، سعی وافری به عمل میآورد.
#بررسی_مفهوم_حیات_در_نگاه_غربی_و_اسلامی_بخش_هفتم
✍️ نیلوفر تفلیسی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
🔸 زن و مرد مقابل هم یا در کنار هم؟
🔹رهبری در دیدار اخیر(١) خود با بانوان ایدهی جدیدی را در نسبت میان دو جنس مطرح کردند. ایدهی زوجیت در مقابل تضاد دیالکتیک هگلی. نگاهی که به لحاظ نظری دو وادی مفهومی کاملا متقاوت را برای ما گشود. رویکردی که در آن، سنتز محصول تضاد و تز و آنتیتز نیست. بلکه سنتز از همراهی و ملائمت به دست میآید.
🔹تعریف زوجیت همین است، کامل شدن زن و مردی که در کنار هم به آرامش میرسند. این نگاه را اگر تا مبنای انسانشناسی و شناخت زن و مرد پیش ببریم دو طرح را پیش روی ما میگذارد. طرحی که در آن زن و مرد ضد و مقابل همند و خانواده میشود جمع اضدادی که باهم سر جنگ دارند، و طرح مقابل که همان زوجیت است و الگوی رفتاری زن و مرد بر اساس وفاق(٢) است و اگر این یکی بودن رو به انشقاق(٣) و جدایی نهاد، راه قرآن صلح است و اگر نشد طلق و آزاد شدن زن و مرد تا به زندگی ادامه دهند. زیرا اصل ازدواج در همان همراهی است که اگر محقق نشد ازدواج به کارکرد خود نرسیده و اسلام راه را برای خروج از آن باز گذاشته است.
🔹حتی اگر سراغ آیات طلاق برویم، در طلاقی که اسلام تعریف میکند بازهم جنگ و تقابل نیست بلکه تمام تعابیر نشان از برخورد همراه با ملاطفت دارد؛ تعابیری چون «امساک بالمعروف»(۴) به نيكويى نگاه داشتن يا «تسریح باحسان»(۵) به نيكى رها ساختن.
🔹اگر این نگاه را تا مبانی حقوقی پیش ببریم باز دو الگوی جدید پیش روی ما میگذارد. الگوی تقابلی حقوقمحور یا الگوی تکلیف و مسئولیتمحور. در الگوی اول فرد چه زن باشد یا مرد، خود را محور تعریف کرده و حقوق را بر مدار «خودش» تعریف میکند نه بر محور زوجیتی که دائر مدار بر تضاد نیست. در زوجیت چون اصل بر وفق و یکی شدن است، خودمحوری موضوعیت ندارد و زوجین بدون تنش و درگیری به نیازهای هم توجه کرده و به تکالیف متقابل میرسند.
🔹از سوی دیگر با این رویکرد زوجیت عین عدالت است. اگر با تعبیر امیرالمؤمنین (ع) عدالت(۶) امور را سر جای خود قرار میدهد، زوجیت زن و مرد را سر جای زن و مرد بودن قرار میدهد. زن و مردی که در آفرینش زوج همند نه مشابه و برابر با یکدیگر؛ و همین مبنا تفاوت اساسی ما با نگاه انسانشناسی فمینیسم در تعریف جنس و جنسیت را رقم میزند. جنسیتی که در نگاه اسلام اکتسابی نیست و بالذات صفات منحصر به فردی را به هریک از زن و مرد میدهد.
✍️ مهدیه منافی
پینوشت:
١- بیانات رهبر ۱۴/۱۰/۱۴۰۱
٢- وفاق مقابل شقاق. عرب به چیزی که قبلا یکی بوده و از هم جدا شدند، "شقاق" میگوید.
٣- سوره نساء، آیه۳۵
۴ و ۵- سوره بقره، آیه۲۲۹
۶- نهج البلاغه حکمت ۴۳۷
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
🔰 موضعگیری رهبر انقلاب درباره اهانت جنونآمیز نسبت به قرآن کریم در چندکشور اروپایی
🔹 اهانت جنون آمیز به قرآن با شعار آزادی بیان نشان میدهد هدف حملات استکبار، اصلِ اسلام و قرآن است. علیرغم توطئه استکبار، قرآن روزبهروز پرفروغتر شده و آینده از آن اسلام است. همه آزادیخواهان جهان باید درکنار مسلمانان با سیاست پلید توهین به مقدسات و نفرتپراکنی مقابله کنند.
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
✍ هوالحکیم
💢 اندیشکده یقین در هفته نخست اسفند ۱۴٠۱، به مناسبت روز "نقشه خدا و هندسه الهی" برگزار می کند:
🔻 دومین جشنواره فکر فجر
#نقشه_خدا
#هندسه_الهی
@StrategicNews_ir
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
جامعه بانوان استراتژیست
♦️«بررسی مفهوم حیات در نگاه غربی و اسلامی»، قسمت هفتم: 🔹صاحبان تفسیر نمونه چند دیدگاه مختلف درباره
♦️«بررسی مفهوم حیات در نگاه غربی و اسلامی»، قسمت هشتم:
🔹در این راستا، شهید مطهری غرض از داستان آفرینش آدم را در قرآن برخی تعالیم اخلاقی و تربیتی میداند نه بیان نحوه خلقت انسان. او تصریح میکند که داستان آدم در قرآن سمبلیک است (مطهری، ۱۱۹:۱۳۵۶).
از نظر شهید مطهری نه تنها نظریه تکامل ضد الهی نیست بلکه با اصل تکامل بهتر میتوان دخالت قوهای مدبر و هادی و راهنما را در وجود موجودات زنده و هدفمداری جهان را اثبات کرد و علت اینکه در غرب، عدهای این اصل را ضد الهی و الحادی تلقی کردند ضعف دستگاههای فلسفی آنها بوده است (مطهری، ۱۲۴:۱۳۵۶).
مطهری آشکارا میگوید که دلالت اصلی تکامل بر وجود متصرف غیبی در کار جهان از هیچ اصلی کمتر نیست و قرآن کریم با کمال صراحت، خلقت تدریجی جنین را در رحم مطرح میکند و آن را به عنوان دلیل و شاهدی بر معرفت خدا میشمرد (مطهری، ۱۳۷۶، ج۱).
در اینجا بدون اینکه وارد مباحث پیچیده مربوط به نسبت علم و دین شویم سعی می کنیم با توجه به تنوع دیگاههای مختلف در خصوص این موضوع، طبقه بندی سادهای از انواع دیدگاهها در این زمینه را بیان کنیم:
١- یک نظریه بین خلقت از دیدگاه قرآن و نظریه تکاملی داروین قائل به سازگاری است( دکتر یدالله سحابی)
٢- نظریه دیگر قائل به ناسازگاری مطلق میان دیدگاه اسلام ونظریه تکامل است (علامه طباطبایی)
٣- برخی مانند دکتر شریعتی، زبان قرآن در آیات خلقت را سمبلیک( نمادی) میداند.
#بررسی_مفهوم_حیات_در_نگاه_غربی_و_اسلامی_بخش_هشتم
✍️ نیلوفر تفلیسی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
💐 امام خمینی(ره)
🇮🇷 امــــام آمـــــد...
#دهه_فجر_مبارک
#انقلاب_۱۴۰۱
✍ فاطمه سالارطایفه
🎨 #نقاشی_دیجیتال
۱۴٠۱/۱۱/۱۲
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سخنان تاریخی امام خمينی(ره) در بدو ورود به ایران
🇮🇷🌹 #دهه_فجر 🌹🇮🇷
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
🔰 تبیین و دلیل ضرورت دوقطبی در جامعه
✨جهاد تبیین یک فریضهی قطعی و فوری است.[١]
🔸 دوقطبی شدن، اساس تفکیک بین حق و باطل میباشد، لذا عدم دوقطبی یعنی ایجاد نفاق، که اوج باطل بودن را میرساند.
▪️ نفاق، حاصل یکی دیدن حق و باطل است، حال آنکه حق با باطل یکی نیست و دوقطبی به معنای یکی ندیدن حق و باطل میباشد.
🔸 در تفکر توحیدی حق از باطل جداست، که باید باطل را زدود و به سمت حق رفت.
▪️مبتنی بر نظریهی مرحوم علامه مصباح یزدی، هیچگاه نباید حق با باطل یکی شود که در صورت ممزوج دیدن آن دو، "نفاق" شکل میگیرد.
▪️مهمترین عامل تفکیک حق از باطل، "فتنه" است که توسط دوقطبی کردن در جامعه موجب تفکیک حق از باطل میشود.
▪️در طول تاریخ، هیچگاه زمین خالی از حجت خدا نبوده و اساسا وجود حجت به جهت برجستگی حق و زدودن باطل بوده است که همین امر مهم را برای مردم تبیین و موجبات بصیرتافزایی آنان را فراهم میکردند تا مردم از شبهات و انحرافات معرفتی نجات یابند.
لذا ایجاد دوقطبی توسط انبیاء و امامان، یک امر ضروری برای اقامهی حق بوده تا بین حق از باطل جدایی صورت گیرد. تا در انتها تمام باطلها زدوده شود و تنها حق به جا بماند.
🔸 امر دوقطبی، فتنه و امتحانی است برای مردم تا مشخص گردد که چه کسانی در جبههی باطلند و کدامشان در جبههی حق هستند و هیچ نفاقی در جامعه باقی نماند و تنها حق برجسته شود.[٢]
🔸 یکی از مؤیّدین این ادعا، روایت امام صادق(ع) است که فرمودهاند:
آرزومند فتنه باشيد؛ زيرا فتنه موجب نابودى ستمگران(باطل) و پاک شدن زمين از [لوث وجود] فاسقان است(لذا حق برجای میماند). [٣]
✨ انقلاب اسلامی ایران یکی از برترین نمونه برای تجلی نور و برجستگی تفکیک حق از باطل است.
بدین جهت، امام خمینی(ره)، چنین سخن حکیمانهای گفت: انقلاب ما، انفجار نور بود!🇮🇷
پینوشت:
١- بیانات امام خامنهای(روحی فداه) ١٩بهمن١۴٠٠
٢- سوره عنکبوت، آیه٣.
٣- تنبيه حفالخواطر : 2/87(الإمامُ الصّادقُ اذه(ع) : تَمَنَّوُا الفِتنَةَ ؛ ففيها هَلاكُ الجَبابِرَةِ ، و طَهارَةُ الأرضِ مِن الفَسَقَةِ)
#دهه_فجر_مبارك
#انقلاب_۱۴۰۱
✍️ بانو صائینی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
💢 دومین جشنواره فکر فجر
💠 حرکت در لبه علم و حکمت
#نقشه_خدا
#هندسه_الهی
@StrategicNews_ir
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
پدران، عامل هویتبخش نسل آینده
🔹امام سجاد علیهالسلام در رساله حقوق پیرامون حق پدر بر فرزند میفرمایند: «اَمَّا حَقُّ اَبِیکَ فَاَنْ تَعْلَمَ اَنَّهُ اَصْلُکَ» و اما حق پدرت این است که بدانی او ریشه و اصل توست.
🔹تأمل در این حق بزرگ، ما را به نقش ویژهی پدر در ارتباط با فرزند میرساند. نقشی که مهمترین عنصر هویتبخش به نسل آینده است. هویت به انسان کرامت میدهد و انسان با کرامت به دلیل جایگاهی که از بدو تولد پیدا میکند، جایگاه انسانی خود را مورد تحقیر قرار نمیدهد.
🔹هویت موضوعی است که غرب عمیقا از فقدان آن رنج میبرد و با روابط آزاد و بیقید، با نسلی که دچار مسألهی بیهویتی و تولد نامشروع است، روبهروست.
🔹میتوان گفت، شاخصترین فیلم سالهای اخیر که به خوبی این موضوع را تصویر کرده است فیلم «جوکر» است.
شخصیت آرتور به عنوان نقش اصلی این فیلم، بیهویت است. او پدر ندارد و این بیهویتی، او را به ناامیدی رسانده است. آرتور در تمام فیلم به دنبال پدر و فهم گذشته خود رفت و زمانی که آن را نیافت، به اوج ناامیدی رسید و به جنایاتش دامن زد. شرایط زندگی و بیهویتی جوکر موجب تحقیرش شد و کسی او را تکریم نمیکرد و همین تحقیرشدگی، به مشکلات او دامن زد.
در سکانسهای پایانی فیلم نیز پسر تنهای توماس وین را میبینیم که پدر و مادرش را باهم از دست داد و او هم بیپدر شد. این پسر نماد نسل آینده تباهشدهای است که هیچچیزی برای ادامه حیات و زندگی ندارد.
🔹بدون پدر بودن یعنی بدون ولی بودن؛ جوکر ولی ندارد و جامعه او نیز دچار ولایت باطل شده است و ولایت باطل به فساد در زمین میانجامد.
🔹همان اتفاقی که به واسطه لیبرالیسم و مولود نامشروعش فمینیسم، در اروپا و آمریکا افتاده است. ولایت باطلی که پدیدهی مادران مجرد که پدر فرزند آنها معلوم نیست و فرزندان بیپدر را روی دست تمدن غرب گذاشته است.
🔹اگر میخواهیم در مقابل فساد فیالارضی که این روند باطل ایجاد کرده است بایستیم، راهی نداریم جز اصلاح و اصلاح محقق نمیشود مگر با احیای نقش ویژه پدر به عنوان اصل و ریشه نسل آینده و ولایتی که در سطح فردی تا تمدنی، میتواند حیات طیبه را محقق کند.
✍️ مهدیه منافی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
اگر امروز مفاهیم حق و عدل و انسانیت با ارزش است به خاطر مجاهدتها و فداکاریهای امیرالمؤمنین است.
اگر امثال علیبنابیطالب نمیبودند، امروز ارزشهای انسانی وجود نداشت؛ عنوانهای جذاب برای بشریت، جذابیت نداشت؛ بشر زندگی و تمدن و فرهنگ و آمال و آرمان و اهداف والا نداشت؛ بشریت به خاطر حفظ آرمانهای والا، مرهون امیرالمؤمنین و انسانهای والایی در حد اوست.[١]
#روز_پدر_مبارک
#ولادت_امام_علی_مبارک
پینوشت:
١- بیانات رهبر فرزانه انقلاب در دیدار جمعی از مردم و کارگزاران نظام(١٣۶٩/١١/١٠)
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
جامعه بانوان استراتژیست
🔹اولین بار که با این جمله در یکی از پیجهای اینستاگرام مواجه شدم، گویندهاش را بسیار تحسین کردم.
💠جمله این بود:
"The most important thing a father can do for his children is to love their mother."
«مهمترین کاری که یک پدر میتواند برای فرزندانش انجام دهد، دوست داشتن مادرشان است.»
🔹این جمله زیبا و عمیق است و همیشه در ذهنم بود تا اینکه با این روایت مواجه شدم: « قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه: حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ إِذَا کَانَ ذَکَراً أَنْ یَسْتَفْرِهَ أُمَّهُ ... وَ إِذَا کَانَتْ أُنْثَى أَنْ یَسْتَفْرِهَ أُمَّهَا ...» (۱)
رسول خدا صلواتاللهعلیه فرمودند:
«حق فرزند بر پدر درصورتیکه پسر باشد این است که مادرش را مسرور گرداند... و اگر دختر باشد این است که مادرش را خشنود گرداند...»
🔹در این روایت واژه «یَسْتَفْرِهَ» ترجمهشده به «سرور، خشنودی». ریشه این واژه «فره» هست که به باب استفعال رفته. «فره» به معنای «فرح ملایم باطنی که در آن اصطکاک همراه با غم یا کدورت نباشد»(۲) است.
🔹این روایت بسیار عمیقتر از آن جمله انگلیسی است. زیرا اولاً در اینجا فراهم کردن نشاط و سرور درونی مادر، از حقوق فرزندان شمردهشده است. این بدان معناست که ایجاد حال خوب و سرزنده نگهداشتن مادر از «تکالیف» مرد است. موضوعی که علیرغم اهمیت بسیار، کمتر گفتهشده است. اهمیت این مسئله بهقدری زیاد است که در این روایت، بهعنوان اولین حق فرزند ذکرشده است.
🔹ثانیاً، فراهم کردن نشاط درونی زن، از جانب مرد، فراتر از موضوع محبت است. زیرا محبت، امر درونیست، اما ایجاد نشاط، از لوازم مودّت است، یعنی ابراز محبت و محبت توأم با مسئولیت.
✍️ مهدیه منافی
پینوشت:
۱- الکافی (ط - الإسلامیة)، ج6، ص: 49 در اینجا بخشی از روایت آورده شده است.
۲- هو الفرح الملائم الباطنىّ من دون اصطکاک بما یوجب اغتماما و انکدارا.
التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۹، ص۷۴
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
جامعه بانوان استراتژیست
🔸"ازدواج و حلالزادگی، کلید نجات نسلها"
🔹خانم ایزابل ساهیل در کتاب «نسل رها شده، گرایش به رابطه جنسی و فرزندآوری خارج از چهارچوب ازدواج» می پرسد:
▫️حقوق کودکان چیست؟
▫️آیا آنها مستحق تولد در خانوادهای که بزرگسالان آن آمادگی والد شدن دارند و کاملا نسبت به وظایف فرزندپروی آگاهند، نیستند؟
او در ادامه میگوید:
«برای ایجاد جهانی که کودکان بتوانند در آن رشد و بالندگی داشته باشند، ما نیاز به اصول اخلاقی جدیدی برای مسئولیتپذیری داریم که از طریق آن، روش پیشفرض فرزندآوری تغییر کند و تا زمانی که هردو والد به طور جدی احساس آمادگی و پذیرش مسئولیت فرزند را ندارند، اقدام به فرزندآوری نکنند.»
🔹این دیدگاه خانم ساهیل نشان از نگرانی برای نسل حرامزاده ای است که حاصل افراد همباش است که معمولا تحت سرپرستی مادران مجرد هستند؛ بنا به اذعان خودشان در این کتاب، این کودکان بسیار بیشتر از خانوادههایی که با پیوند ازدواج تشکیل شدهاند، در معرض ناهنجاریهای اجتماعی، فقر و مشکلات تربیتی هستند.
📍خانم ساهیل راهکار را در ایجاد اصول اخلاقی جدید برای مسئولیت پذیری والدین همباش میدانند.
🔻اما همه این راه کارهای بشری به بنبست خواهد رسید، همان گونه که تاکنون شاهدش بودیم.
✅راه حل نجات نسل امروز، چیزی جز پیوند شرعی ازدواج و تولد نسل حلالدزاده در دامان مادر و پدر پاکدامن نیست.
✅حلالزادگی کلید نجات نسل از پیش هلاک شده و فاسد امروزی است که از دامان زنان و مردانی ناپاک پا به دنیا میگذارند.
✅اصول اخلاقیای که غرب برای بهبود شرایط بحرانیاش به آن نیازمند است، چیزی نیست جز اصول ازدواج مشروع و اصول حلال زادگی.
🔹اولین حقوق کودکان، حق حلالزادگیست که ما نسبت به آن مسئولیت داریم.
و بیشک آینده روشن بشریت توسط حلالزادهها رقم خواهد خورد.
🔺مسیر آزادی جنسی که با آزادی پوشش آغاز میشود، سراشیبی سقوطی است که غرب در آن غرق شده و به دنبال راه نجات میگردد!
✍️مهدیه منافی
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
🔰 زن قله بلند تدبیر و خردمندی
✨ زینب کبریٰ (سلام الله علیها) توانست به همهی تاریخ و همهی جهان نشان بدهد ظرفیّت روحی و عقلی عظیمِ جنس زن را؛ این خیلی مهم است. به کوری چشم آن کسانی که چه در آن زمان، چه در دورهی ما هر کدام به نحوی جنس زن را تحقیر میکردند و میکنند، زینب کبریٰ توانست نشان بدهد علوّ مرتبهی زن و عظمت قدرت روحی و عقلانی و معنوی زن را. ... این بزرگوار، زینب کبریٰ (سلام الله علیها)، دو نکته را نشان داد:
🔹 یک نکته اینکه زن میتواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمّل؛
🔹 دوّم اینکه زن میتواند قلّهی بلندی باشد از خردمندی و تدبیر؛ اینها را عملاً زینب کبریٰ (سلام الله علیها) نشان داد؛ نه فقط به آن عدّهای که در کوفه و شام بودند؛ به تاریخ نشان داد، به همهی بشر نشان داد.
💬 بیانات رهبری در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies