eitaa logo
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
530 دنبال‌کننده
15.6هزار عکس
10هزار ویدیو
518 فایل
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست آتش به اختیاران افشاگر ادمین @Dailywriter
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺یک همسر(بخوانید #برده_جنسی)ویتنامی بخرید فقط با $6000 ..‼️ 🚨آگهی مندرج در یک روزنامه در #آمریکا در اوج جنگ با #ویتنام ۱۹۶۶ ✅لینک های انتقال و عضویت در #کمپین_داتشجویی جبهه واحد ضد آمریکا و صهیونیست↙️ ضدUS+Zionist در همه ی پیام رسان های تلگرام سروش بله ایتا و آی گپ 🆔 @studentcfantiusantizionist Student CF AntiUSA AntiZionist در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist در سروش http://sapp.ir/studentcfantiusantizionist کمپین در پیام رسان بله https://ble.im/studentcfantiusantizionist در تلگرام @studentcfantiusantizionist ارسال گسترده🇮🇷 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢🔴💢 روایت بزرگترین دزد تاریخ ایران از تحقیر پهلوی ‌ها در آمریکا وقتی آمریکایی ها شاه مملکت ایران را در یک حبس کردند! 🔆 قانون‌استکبارجهانی: ما و دشمن دائمی نداریم ما دائمی داریم حامی ایم نه 🇮🇷 🇮🇷 @IslamicRevolutionaryAnalysts کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist آتش به اختیاران افشاگر ادمین @Dailywriter .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹مرحوم آیت الله حائری شیرازی: «کرسی علوم انسانی دانشگاه‌ها برای نظام، به منزله تنگه احد در جنگ احد است». اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگی‌هایش خطری ندارد و همه جبران می‌شود، اما اگر اسلام از فتح این کرسی عاجز ماند، تمام پیروزی‌ها روی هواست. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹دکتر حمید طالب زاده : مولفه ها و راه های تحول در علوم انسانی ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
🔹مشروح برگزاری نشست علمی «قرآن و نظریه پردازی در علوم انسانی» توسط موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
🔹صوت نشست "علوم انسانی، رویکرد اسلامی" استاد رحیم پور ازغدی (استادان دانشگاه بیروت لبنان 2015 میلادی) پخش از شبکه ۴ ۹۶/۱۲/۱۰ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مهدی گلشنی فیزیکدان و استاد دانشگاه شریف : اگر قرآن میفهمیدند و... جرأت نمیکردند بگویند علم دینی معنا ندارد نهم اسفندماه ؛ مشهدمقدس ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️صیرورت و اصلاح و تحول دائم دانشگاه‌ها♦️ 🔹چرا تا گفته می‌شود که به علوم انسانی اسلامی فکر کنیم، بعضی می‌گویند آقا مگر این علم است؟ بیانات امام خامنه ای در دیدار رمضانی جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها یکشنبه ۲۰ خردادماه ۹۷ مصادف با ۲۵ رمضان 🔸ایشان، «تبدیل رویکرد مصرف‌کنندگی علم به تولیدکنندگی علم» را از جمله‌ی این مصادیق دانستند و گفتند: بارها گفته‌ایم در مقابل علم دیگران شاگردی می‌کنیم اما شاگردی با تقلید و مصرف کردنِ همیشگی فرق دارد. 🔸حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از کسانی که معتقدند نباید دنبال تبیین و تدوین علوم انسانی اسلامی برویم زیرا علوم انسانی در همین نظریات رایج منحصر است، افزودند: این‌همه دیدگاه‌های متعارض در اقتصاد، مدیریت، فلسفه و دیگر علوم انسانی آیا نشان‌دهنده‌ی بطلان برخی دیدگاه‌ها نیست؟ ضمن اینکه حتی در علوم تجربی نیز غلط بودن برخی حرف‌ها ثابت شده و می‌شود، پس چرا برخی علوم انسانی اسلامی را رد می‌کنند. 🔸ایشان منتقل نشدن صحیح یا کامل علوم دیگران و به‌روز نشدن این‌گونه علوم در داخل را از دیگر نشانه‌های ضرورت حرکت به سمت تولید علم خواندند و افزودند: نباید تجربه‌های غلط دوران رژیم گذشته را تکرار کرد. 🔸حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری پیشرفت‌های تحسین‌برانگیز کشور در نانو، سلول‌های بنیادین، هسته‌ای، زیست فناوری، پزشکی و علوم دیگر، گفتند: برخی، این پیشرفت‌های عینی را که حتی مراکز جهانی نمی‌توانند آن‌ها را انکار کنند، حبابی می‌خوانند تا مردم و جامعه‌ی دانشگاهی را مأیوس کنند، اما این‌گونه حرف‌ها صددرصد اشتباه است. 🔸رهبر انقلاب اسلامی در ادامه‌ی سخنانشان درباره‌ی مصادیق عینی ضرورت تحول در دانشگاه‌ها افزودند: «هدفمند کردن تحقیقات» مهم است و پژوهش‌ها باید با دو هدف اساسی «تأمین نیازها و حل مسائل کشور» و «رسیدن به اوج و مرجعیت علمی و حضور در جمع سرآمدان جهانی علم» صورت گیرد. 🔸ایشان خاطرنشان کردند: موضوع مقاله‌محوری، موافقان و مخالفانی دارد؛ البته مقالاتی که مورد استناد قرار می‌گیرد برای کشور آبرویی است اما نباید در مسیر ارتقای علمی استادان، تولید مقاله اصل و ضابطه قرار گیرد. 🔸رهبر انقلاب «آمایش آموزش عالی» را از دیگر تحولات لازم در دانشگاه‌ها برشمردند و افزودند: این سند در سال ۹۵ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده اما اجرای آن پیشرفت نداشته است. 🔸حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: آمایش آموزش عالی، نوعی تقسیم کار ملی میان دانشگاه‌ها در بخش‌های مختلف علمی است که ضمن هم‌افزایی، برنامه‌ریزی برای رشد علمی و ارزیابی وضع علمی کشور را آسان می‌کند. 🔸«تحقق کامل نقشه‌ی جامع علمی کشور» از دیگر مسائلی بود که رهبر انقلاب آن را در مسیر اصلاح و تحول مستمر دانشگاه‌ها ضروری دانستند. 🔸ایشان نقشه‌ی جامع علمی کشور را خوب ارزیابی کردند اما گفتند: بدنه‌ی دانشگاهی که باید این نقشه را اجرا کند، به حد کافی از آن مطلع نیست؛ بنابراین باید جلساتی برای تبیین و عملیاتی کردن نقشه‌ی جامع علمی در دانشگاه‌ها برگزار شود. 🔸«خطر نامتوازن شدن رشته‌های دانشگاهی و افزایش گرایش به رشته‌های درآمدزا» که باعث کم شدن گرایش به رشته‌های بسیار مهمی همچون ریاضی و فیزیک شده است و تأکید بر حل این مشکل، خواسته‌ی دیگر رهبر انقلاب از جامعه‌ی دانشگاهی بود. 🔸رهبر انقلاب در نوعی جمع‌بندی خطاب به استادان و اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها تأکید کردند: دانشجویانِ خود را امیدوار و خوش‌بین به حال و آینده‌ی کشور، معتقد به توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی و آشنا به موقعیت کشور تربیت کنید تا مطمئن شوند همان‌گونه که پیشرفت‌های کشور نسبت به دو سه دهه‌ی گذشته، تحسین‌برانگیز است، آینده‌ی کشور نیز در مقایسه با امروز به‌مراتب درخشان‌تر خواهد بود. ۱۳۹۷/۰۳/۲۰ متن کامل بیانات معظم له http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=39872 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
🔹سهم ایران از تولید علم در علوم انسانی بیشتر شد 🔹تولید علم ایران در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که در رشته اقتصاد و تجارت بیشترین میزان تولید علم را داشته است اما با این وجود سهم ایران از تولید علم در دنیا در حوزه رشته علوم تربیتی بیشتر از سایر رشته‌های علوم انسانی است. https://goo.gl/iqwnL3 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️فکر آزاد و آزاد اندیشی پژوهشگر♦️ 🔹گفتاری از آیت الله جوادی آملی پیرامون آزاداندیشی و نوآوری علمی سخنرانی علامه جوادی آملی (دام ظلّه) قسمت اول به مناسبت سالروز رحلت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) قم - 29 اردیبهشت 1384 ▫️کدام طلبه یا کدام دانشجو توفیق فکر آزاد دارد؟ ▫️ آیا اندیشه آزاد در هر فضائی ظهور می کند؟ ▫️هر اندیشمندی توان آن را دارد که آزادانه بیندیشد یا نه؟ ▫️مطلب اصلی این است که ما چه کنیم آزاد اندیش باشیم؟ 🔸 حرف نو بیاوریم، فن تازه ارائه کنیم و مانند آن؛ این مطلوب همه هم هست، امّا مقدور همه نیست. همه می خواهند حرف تازه داشته باشند، نوآوری داشته باشند، فن آوری داشته باشند، رشد بکنند. این آرزو برای همه مطرح است، امّا میسور همه نیست. آن کسی که در بند است، توان تولید فکر آزاد ندارد! 🔸هیچ ممکن نیست یک طلبه ای که در حوزه است، یا دانشجو که در دانشگاه است، این در مدار بسته زندگی کند، بعد توفیق فکر آزاد داشته باشد. این یعنی چه؟ قرآن کریم این را باز می کند، می فرماید: بعضی ها برده اند، بعضی ها آزادند. فکر هر کسی میوه درخت هستی اوست؛ یک درخت بسته، میوه بسته می دهد. شما می بینید میوه گلخانه ای، میوه بوته ای نیست. میوه ای که در یک فضای بسته از درخت گرفتید، آن طعم و طراوت و تأثیر خاص میوه فضای باز را ندارد! بعضی ها بسته اند، بعضی ها باز اند. ▫️چه کسانی بسته اند و چه کسانی باز؟ 🔸فرمود: آنکه دنبال نان است، دنبال نام است، دنبال القاب است، دنبال باند و جناح و حزب است، او در یک مدار بسته نفس می کشد؛ او آزاد نیست. همه انسانها که اینچنین می اندیشند، در مدار بسته گرفتارند، مگر یک گروه. کلّ امر ئ ب ما کسب رهیأ (4)، و کلّ نفس ب ما کسبت رهینأ لا اصحاب الیمین (5)، فرمود: همه «رهین» اند. 🔸رهین، فعیل به معنای مفعول است. مثل قتیل به معنای مقتول؛ رهین یعنی مرهون، مرهون یعنی گرو؛ وقتی شما بدهکار بودید، خانه را در رهن طلبکار گذاشتید، گرو مال انسان بدهکار است. یک کسی که بدهکار باشد و مورد اعتماد نباشد، از او گرو می گیرند. 🔸در مسائل مالی ممکن است انسان خانه خود را یا فرش خود را گرو بگذارد. امّا در مسائل الهی، مسائل معرفتی، مسائل اخلاقی، مسائل حقوق الهی انسان اگر خدای ناکرده بیراهه رفت یا راه کسی را بست، بدهکار خدا می شود. این بدهکار باید گرو بسپارد. در آنجا سخن از مال و فرش و منال نیست! خود انسان را گرو می گیرند. 🔸این که می بینید بعضی ها می گویند: من هر چه می خواهم این را ترک کنم، نمی توانم؛ راست می گوید. هر چه می خواهم نماز شب بخوانم، نمی توانم؛ راست می گوید. چون بسته است. منتها نمی داند خود را زنجیر کرده است! کلّ امر ئ ب ما کسب رهیأ. در اثر آن اندیشه های بد، افکار بد، گفتار بد، نوشتار بد، غذای بد، نگاه بد، انسان بدهکار می شود. وقتی بدهکار شد، بدهکار را گرو می گیرند. وقتی گرو گرفته شد، بسته است. 🔸چنین فردی تمام تلاش و کوشش اش این است که خودش را از این بند برهاند، همین! این دیگر بیرون را نمی بیند تا به اندازه بیرون حرف بزند. اگر کسی آسمان را ندید، دریا را ندید، جنگل را ندید، دشت و هامان را ندید که درباره آنها اظهار نظر نمی کند! کسی که خدای ناکرده گرفتار گناه است، این گرو هست تا خودش را آزاد کند. ادامه دارد ... ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️در اقدامی عجیب؛ دانشگاه شریف دکتر مهدی گلشنی را بازنشسته کرد. ▫️دکتر مهدی گلشنی : ظاهر قضیه بازنشستگی من، بهانه سن است. دانشگاه شریف با اکثر درخواست‌های یک سال اخیر گروه فلسفه علم مخالفت کرده است. بخوانید yon.ir/RdhKJ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️فکر آزاد و آزاد اندیشی پژوهشگر♦️ 🔹گفتاری از آیت الله جوادی آملی پیرامون آزاداندیشی و نوآوری علمی سخنرانی علامه جوادی آملی (دام ظلّه) قسمت دوم به مناسبت سالروز رحلت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) قم - 29 اردیبهشت 1384 ▫️آنوقت این طلبه یا این دانشجو چه می تواند بیاورد؟ ▫️درباره ملکوت حرف بزند، درباره آینده حرف بزند، درباره گذشته حرف بزند؟ 🔸حرف تازه یعنی نبود، این شخص می خواهد بیاورد. خب کسی که فقط کهنه ها را دارد می بیند، چه طور می تواند حرف تازه بیاورد؟ هیچ ممکن نیست حوزه یا دانشگاه بتواند حرف تازه بیاورد، مگر اینکه آزاد بشود. کلّ امر ئ ب ما کسب رهین... 🔸کسی که تمام تلاشش این است که یک نامی بیاورد، او را به فلان لقب صدا بزنند، یا چهار تا تکریم بکنند، یا او را بالا بنشانند؛ این اصلاً خیلی تلاش و کوشش بکند، این است که مصرف کننده خوبی باشد، حرف دیگران را بفهمد؛ این آن هنر را ندارد که حرف نو بیاورد! در حالی که خدای سبحان دائ م الف یض علی البر یّه است، دائ م الفضل علی البریّه(6) است. این دعاها را در شب های جمعه می خوانید؛ دائماً این قطرات فیض دارد می ریزد. 🔸حالا یک کسی که در فضای بسته گلخانه خودش را مهار کرده، و اصلاً فضای بیرون را نمی بیند تا نفس بکشد، خوب مرتّب باران بیاید؛ به او چه؟! نسیم بوزد، به او چه؟! هوا لطیف باشد، به او چه؟! تا انسان از آن لاک خود به در نیاید، جائی را نمی بیند تا درباره او اظهار نظر بکند! این که می بینید سالها می گذرد، حوزه یا دانشگاه یک فهلی نمی پروراند، همین است. 🔸خب چه کار کنیم؟ در بیانات نورانی رسول گرامی (ص) فرمود: نّ انفسکم مرهونأ ففکّوها ب است غفار کم (7). شماها گروئید. بدهکار بودید، شما را گرو گرفتند. بیائید فکّ رهن کنید. با طلب مغفرت فکّ رهن کنید. نه به دنبال خلاف در آینده بگردید، نه درباره گذشته بی تفاوت باشید. یک کمی دست و پا بزنید، می توانید خودتان گره ها را باز کنید. این گره را خودتان بستید، کسی نبست! و خودتان می توانید باز بکنید؛ نیازی به دیگری نیست. باز کنید، بیائید بیرون. ففکّوها ب است غفار کم. این که قرآن فرمود: اگر کسی اصحاب م یمنه شد؛ آزاد است؛ برای همین است. «میمنت» یعنی یمن و برکت؛ کسی که تمام کارهای او با یمن و برکت است. 🔸 در روایات ما آمده است که وجود مبارک أبی ابراهیم، پدر بزرگوار فاطمه معصومه (س)؛ ک لتا یدیه یمین (8). درباره مؤمن هم وارد شده است. چه جور مظهر خدایند؛ خدا دست ندارد، امّا آنجا که فرمود: خلقت ب یدی (9)، ک لتا یدی الرّحمن یمین. دست راست مردان الهی راست است، دست چپ شان هم راست! چون هم با دست راست کار یمن و برکت دارند، هم با دست چپ شان کار یمن و برکت دارند؛ گروهی که مخالف حقّ اند، دست چپ شان چپ است، دست راست شان هم چپ، چون با هر دو دست خلاف می کنند؛ فرق نمی کند. 🔸کسی که اصحاب م یمنه است، آزاد است؛ کسی که آزاد است درباره آغاز عالم، انجام عالم، خودش، جهانش، ربط خود و جهانش خوب می اندیشد، فکر تازه می آورد. شما شرح حال غالب این فضلای حوزه و دانشگاه را بررسی می کنید، می بینید کسانی بودند که نه بیراهه رفتند، نه راه کسی را بستند... این راهش است. خب؛ ما اوّل باید آزاد باشیم، تا فکر آزاد داشته باشیم. 🔸وجود مبارک امام کاظم (ع)، پدر بزرگوار کریمه اهل بیت فاطمه معصومه (س) در آن رساله ای که نسبت به هشام بن حکم ترسیم فرمود، طلیعه آن فرمایش این است که خدای سبحان خردمندان و خرد ورزان و فرهیختگان را بشارت داد. یک وقت است در قرآن کریم است که مؤمنان را بشارت بدهید به بهشت. هر کسی اخلاق خوبی دارد، عمل خوبی دارد به بهشت بشارت بدهید. این آیات کم نیست. امّا بخشی از آیات قرآن کریم ناظر به این است که خرد ورزان را، خردمندان را، فرهیختگان را بشارت بدهید که آنها اوّلاً در صدد فکر تازه اند، ثانیا جامد و منجمد هم نیستند که در یک حوزه بگردند. ادامه دارد ... ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️دستاوردهای اسلام برای علم بشریت♦️ 🔹 سایت علمی و قدرتمند Scientificamerican از عظمت دانشمند اسلامی و نقش مقتدرانه ی اسلامگرایان در7 پیشرفت علم میگوید. تاریخ فراموش شده از دانشمندان مسلمان The Forgotten History of Muslim Scientists 🔸 در گذشته بدون شکوفا شدن علم بین سرزمینهای اسلامی شاید دنیای مدرن امروزی فاقد علوم جبر و الگوریتم بود. 🔸 هزاران سال پیش یک فیزیکدان ، علم بررسی رفتار و ویژگیهای نور را بازنویسی کرد که اثرات انقلابی کتاب او قابل مقایسه با اثر مبانی ریاضی فلسفه طبیعت از نیوتون در ۷۰۰ سال بعد بود. 🔸 یک دانشمند مسلمان در قاهره بنام ابو علی الحسن بن الحسن ابن هیثم ( در غرب وی با نام الحازن شناخته میشود) با آزمایشهای مختلف و بکارگیری شکست نور در برخورد با آینه ثابت کرد که نور در مسیر مستقیم حرکت میکند. 🔸 ابن هیثم در علم مدرن نیز مانند فیزیک آزمایشگاهی پیشقدم شد.او نخستین فرد بود که توانست مفهوم دوربین را با استفاده از یک جعبه که سوراخی در آن تعبیه شده بود و برای گرفتن یک عکس بمنظور کشیدن دقیق آن استفاده میشد تعریف کند،که نوید بخش ساخت دوربینهای مدرن امروزی بود. همچنین او تغییر رنگ نور در اعماق و تاثیر آن در بینایی انسان را مورد بررسی قرار داد. 🔸 سهم او در این میان شامل اولین توجیه از سپیده دم و شفق به عنوان اثر شکست نور در جو نیز می‌باشد.همه اینها (اکتشافات) در عصری رخ داد که با استناد به رونوشت کتابهای راهبان ایرلندی نورمن ها در حال حمله به پادشاهی آنگولا ساکسون در انگلند بودند و غارتگران وایکینگ در حال سوزاندن میراث علمی یونان و روم بودند. 🔸 ابن هیثم فقط یکی از جمع کثیر کسانی بود که در قرون گذشته در جهان اسلام کارهای علنی کردند و کمک های چشم گیری به پیشرفت علم کردند. در واقع عصر طلایی علم مسلمانان حدود هزاران سال عمر داشت چنان که امروزه به عنوان 1001 اختراع در موزه علمی نیویورک به نمایش در می آید. ترجمه به اصل متن وفادار است. https://www.scientificamerican.com/article/forgotten-history-muslim-scientists/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️ علوم انسانی در ایران ♦️ 🔹مقاله علمی پژوهشی"علوم انسانی در ایران؛ وضعیت کنونی و راهکارهای ارتقاء آن..." پژوهشنامه انتقادی متون و...فروردین 1397 سیّد حسین حسینی و روح‌الله شهابی چکیده مقاله 🔸هدف از پژوهش حاضر شناسایی وضعیت کنونی علوم انسانی در ایران و پیشنهاد راهکارهایی برای ارتقاء آن با بهره¬گیری از الگوی تحلیل درونی/ محیطی بوده است. روش پژوهش کیفی بوده و جهت جمع¬آوری اطلاعات، از مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه با صاحبنظران استفاده شده است. پس از گزارش وضعیت علوم انسانی در شاخصهای کتاب و نشریه، تعداد مقالات بین¬المللی، موزه¬های فعال، کارگاه¬های دارای فعالیت تحقیق و توسعه و تعداد دانشجویان و اعضای هیئت علمی تمام وقت در سال اجرای پژوهش (1392)، با استفاده از روش تحلیل درونی / محیطی نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدیدها استخراج و شناسایی شد و بر اساس آنها استراتژی¬ها و راهکارهایی، مبتنی بر اصلاح ضعف¬ها از طریق بهره¬مندی از فرصت¬ها؛ و از طریق رفع تهدیدها،جهت ارتقاء علوم انسانی در ایران و دستیابی به اهداف چشم¬انداز ارائه شده است. 💫کلیدواژه‌: علوم انسانی؛ الگوی تحلیل درونی/ محیطی(swot)؛ ارتقاء علوم انسانی،نقد،روش شناسی. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️۱۰ تئوری اصلی علوم انسانی - اسلامی از منظر مدیر حوزه های علمیه ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️ایدئولوژیک بودن علوم انسانی♦️ 🔹 تا نوبت به اسلامی‌سازی علوم انسانی می‌رسد، می‌گویند این کار یعنی ایدئولوژیک کردن علوم. علوم اجتماعی اساساً ایدئولوژیک هست. به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح 🔸متن زیر بخشی از گفت‌وگوی مجله عصر اندیشه با حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در مورد پیام حسین بشیریه به همایش سالانه انجمن علوم سیاسی است که در اسفند سال گذشته برگزار شد. 🔸 بشریه در پیام خود اذعان داشته بود «به‌گمان نگارنده در دوران اخیر علم سیاست در همه جا دچار اضمحلال و فروپاشی و پراکندگی گشته و بخش‌های ماهوی و اساسی و عمده‌ای از پیکر آن کنده شده است، به‌نحوی که تنها لاشه‌ نحیف و از هم پاشیده و مرده و مثله‌شده‌ای از آن به‌جای مانده است، تا جایی که بود و نبودش به شکل فعلی برای جامعه و دولت و مردم فرقی نمی‌کند.» ▫️از دیدگاه شما اذعان دکتر بشیریه به اضمحلال و فروپاشی علوم سیاسی اثبات‌گرایانه در سراسر جهان حامل چه پیامی می‌تواند باشد؟ 🔸به نظر بنده یکی از پیام‌های انتشار کتاب و نامه ایشان، نشان دادن بسته بودن جامعه علوم انسانی و سیاسی در دانشگاه‌های ایران است. یعنی هرچند که به ظاهر و در زبان، گرایش‌های لیبرالیستی و سیاست باز در گفتمان جریان روشنفکری سکولار در ایران وجود دارد، لکن این جریان از لحاظ علمی بسیار بسته است. 🔸این جامعه علمی از چند جهت بسته است: یکی از حیث توجه به تحولات دنیای معاصر. بسیاری از کسانی که امروز در جامعه ما گرایش‌های روشنفکری و سکولار دارند و می‌خواهند علوم انسانی و علوم سیاسی را با رویکرد سکولار دنبال کنند، همچنان تحت سیطره اثبات‌گرایی هستند. این در حالی است که دنیای امروز اصلاً اثبات‌گرایی را نمی‌پذیرد و به شدت معتقد است علوم باید پیوند وثیقی با جامعه داشته باشند و نباید بریده از جامعه باشند اما نگاه اثبات‌گرایانه بریده از جامعه است. زیرا در این نگاه با روش تبیینی به مسائل نگریسته می‌شود که فقط عوامل بیرونی را مدنظر قرار می‌دهد. یعنی انسان‌ها را نیز مثل حیوانات و گیاهان و جمادات تلقی می‌کند. در حالی‌که بخش عمده‌ای از رفتارهایی که از انسان سر می‌زند، زاییده عوامل درونی و نیت‌ها و انگیزه‌های اوست. 🔸این‌که هنوز عده‌ای بعد از سال‌ها می‌گویند نباید خلط انگیزه و انگیخته کرد و ما کاری به انگیزه‌ها نداریم، نشان می‌دهد همچنان پایبند اثبات‌گرایی هستند که بیش از نیم قرن است در غرب رخت بربسته است. امروز روش‌های هرمنوتیک، انتقادی و گفتمانی مطرح شده است. حال این‌که این روش‌ها چقدر می‌توانند با جامعه ارتباط برقرار کنند بحث دیگری است اما قطعاً روش اثبات‌گرایانه نمی‌تواند. 🔸به نظر من جریان روشنفکری و علوم انسانی سکولار در جامعه ما پنجره خود را به روی دنیای مدرن بسته است و نمی‌داند که دنیای مدرن دارد از روش‌های غیراثباتی استفاده می‌کند و بیش از نیم قرن است که این اتفاق در غرب افتاده است.اما این افراد هنوز نگاه اثباتی دارند و هنوز می‌گویند باید روابط بین پدیده‌های اجتماعی را از ناحیه تأثیر عوامل بیرونی بسنجیم و سپس به یک حکم کلی برسیم. 🔸این حرف‌ها امروز دیگر خریداری ندارد و فاقد وجاهت علمی است. من معتقدم آقای بشیریه در این نامه نشان داد که علوم انسانی نمی‌تواند با جامعه پیوند برقرار کند و توصیف و شرح دقیقی از روابط اجتماعی داشته باشد زیرا رویکرد اثبات‌گرایانه دارد. در حقیقت بشیریه می‌خواهد این پنجره بسته جریان روشنفکری را بگشاید و از آن‌ها بخواهد با دنیای جدید آشنا شوند. 🔸جهت دیگر بسته بودن جریان روشنفکری سکولار در ایران در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و به‌ویژه علوم سیاسی این است که درهای خود را به روی میراثِ سنت بومی و فرهنگ ایرانی و اسلامی نیز بسته‌اند. یعنی نمی‌توانند باور کنند که اندیشه‌های امثال فارابی و خواجه‌نصیر و ابن‌خلدون و دیگران توصیف دقیق‌تری از جامعه بومی ما دارند و می‌توانیم از الگوها و روش‌های آنان برای شناخت بهتر وضع موجود استفاده کنیم. 🔸 بشیریه در کتابش با بازگشت به حکمت یونان به ما تذکر می‌دهد که باید از میراث گذشته بهره بگیریم. ما نمی‌توانیم بدون شناخت ارسطو و افلاطون دنیای مدرنِ امروز غرب را بشناسیم و این سخن، سخن مرده دوران رنسانس است که باید از سنن گذشته جدا شویم و به دنیای جدید تعلق یابیم. ادامه دارد ... متن کامل در لینک زیر https://goo.gl/9M6Fvh goo.gl/5Ga7nA ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️برگزاری اولین جلسه‌ی شورای علمی پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی http://l1l.ir/5bhw ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️ایدئولوژیک بودن علوم انسانی♦️ 🔹 تا نوبت به اسلامی‌سازی علوم انسانی می‌رسد، می‌گویند این کار یعنی ایدئولوژیک کردن علوم. علوم اجتماعی اساساً ایدئولوژیک هست. به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح دکتر عبدالحسین خسروپناه قسمت چهارم (قسمت آخر) رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران پاسخ ایشان به نظرات دکتر حسین بشریه 🔸نفس‌الأمر دیگری که می‌تواند در تعیین صدق و کذب گزاره‌ها ملاک قرار گیرد، منبعی است که ما پذیرفته‌ایم. مثلاً وقتی می‌خواهیم عدالت را تعریف کنیم. تعریف ما مبتنی بر آن ایدئولوژی و منبعی است که حقانیت آن را پذیرفته‌ایم. طبیعتاً اگر شما مبانی ایدئولوژی لیبرالیسم را پذیرفته باشید، بر اساس آن به تعریف و تفسیر لیبرالیستی عدالت می‌پردازید ولی اگر معتقد به مبانی سوسیالیسم باشید، تعریف شما متفاوت خواهد بود. این تفاوت مبانی حتی در ساختارها نیز اثر دارد. از همین رو است که مشاهده می‌کنیم ساختار عدالت و آزادی، سبک اخذ مالیات و قوانین مالیات، بیمه و تأمین اجتماعی در کشورهای اروپای شمالی با کشورهای اروپای مرکزی متفاوت است. 🔸زیرا ایدئولوژی‌های متفاوتی دارند و همه این‌ها با علوم اجتماعی ممزوج است. اما تا نوبت به اسلامی‌سازی علوم انسانی می‌رسد، می‌گویند این کار یعنی ایدئولوژیک کردن علوم. علوم اجتماعی اساساً ایدئولوژیک هست. پس همان‌طور که گفتم، مناسب است به روشنفکران داخلی ما چند صباحی مأموریت برای سفر به اروپا و آمریکا داده شود تا بروند و ببینند که علوم اجتماعی چطور با ایدئولوژی پیوند یافته است. ▫️انتقادی که برخی از اساتید به اسلامی‌سازی یا بومی‌سازی علوم انسانی دارند، اقداماتِ به زعم آن‌ها دستوری و بخشنامه‌ایِ شورای تحول در علوم انسانی است. آن‌ها می‌گویند علم با اقدامات دستوریِ این‌چنینی از بالا پیشرفت نمی‌کند و این رویه اساساً غلط است. شما چه دیدگاهی در این خصوص دارید؟ 🔸این اظهار نظر ناشی از اطلاعات نادرست و غیردقیق از نحوه عملکرد شورای تحول است. شورای تحول اصلاً دستوری نیست. در این شورا برای هر رشته یک کارگروه علمی متشکل از اساتید فاضل و برجسته سراسر کشور ایجاد شده است که درباره آن رشته بحث و بررسی کرده و برخی سرفصل‌های این رشته‌ها را تغییر داده‌اند. سرفصل‌هایی که بعضاً از سی یا چهل سال پیش تاکنون بدون تغییر مانده است. در حالی‌که شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم مدت‌ها پیش باید این کار را انجام می‌داد. در همه دانشگاه‌های دنیا سرفصل‌ها پس از چند سال تغییر پیدا می‌کند و به همه دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود. آیا باید بگوییم این یک اقدام دستوری است؟ در شورای تحول ما هم هر رشته شورای مخصوص به خود را دارد که پس از مدت‌ها بحث و بررسی برای تغییر سرفصل‌ها، نتیجه را به وزارت علوم اطلاع می‌دهند و وزارت علوم تغییرات را به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کند. 🔸نکته جالب این‌جاست که این آقایانِ منتقد، حقوق حکومتی دریافت می‌کنند اما تا نوبت به علوم انسانی اسلامی می‌رسد می‌گویند حکومتی است. اصولاً همه دانشگاه‌های ما حکومتی هستند. آن‌ها وقتی از حکومتی بودن خارج می‌شوند که به صورت مستقل هیئت امنا داشته باشند و خودشان بودجه خود را تأمین کنند و دولت یک ریال به آن‌ها پول پرداخت نکند. دانشگاه‌های معتبر دنیا به همین شیوه اداره می‌شوند. 🔸یعنی اگر یک نهاد دولتی آمریکا پولی به دانشگاه کلمبیا می‌دهد، از باب وظیفه نیست بلکه تعدادی طرح پژوهشی به دانشگاه سفارش می‌دهد و به‌عنوان کارفرما با دانشگاه قرارداد می‌بندد و پول پرداخت می‌کند. هر وقت اساتیدِ منتقد ما پذیرفتند که یک ریال پول از دولت نگیرند و حقوقشان را بر اساس قراردادها بگیرند یعنی خودشان برای دانشگاه کسب درآمد نمایند، بعد می‌توانند از حکومتی شدن انتقاد کنند. 🔸اگر با حکومتی شدن علم مخالفید، چرا بودجه و گرنت‌ها را از دولت می‌گیرید؟ چرا در مسائل مالی روز به روز دولتی‌تر می‌شوید؟ اما به محض این‌که آئین‌نامه‌ای در خصوص تغییر سرفصل‌ها ابلاغ می‌شود، می‌گویید حکومتی و دستوری است؟ آن هم سرفصل‌هایی که با نظر کارشناسان تدوین شده است. 🔸این پارادوکس است که شما از دولت پول می‌گیرید ولی وقتی دولت از شما مطالبه‌ای دارد به آن برچسب حکومتی می‌زنید. البته آرزوی من این است که روزی دانشگاه‌های ما خودشان هزینه‌ها را تأمین کنند و اگر هم دولت پولی می‌دهد، در قالب قرارداد پژوهشی برای انجام کار باشد. متن کامل در لینک زیر https://goo.gl/9M6Fvh goo.gl/5Ga7nA ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه با موضوع " علوم انسانی و قدرت نرم " در جمع استادان بسیجی سراسر کشور در دانشکده فنی دانشگاه تهران 97/06/13 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami