🗓۲۴آبان، روز کتابوکتابخوانی/۵
💠رهبرانقلاب
‼️هیچ بیانی نمیتواند تاریخ را مثل داستان و رمان بیان کند! ۷۵/۲/۳۱
‼️در بین شیوههای بیان هنری آن چیزی که در مجموع بیشتر موثر است، رمان است؛ حتی از سینما بیشتر، اصلاً نمیشود شبیه رمان چیزی پیدا کرد! ۷۲/۷/۲۵
‼️رمان را فقط برای این نمینویسند که کسی سرگرم بشود؛ رمان پیام دارد، رمان نحوه زندگی را به خواننده خودش تعلیم میدهد! ۷۷/۱۰/۲۴
‼️من در مقولههای سینمایی و هنرهای تجسمی و تصویری و امثال اینها ورود ندارم - یعنی یک مستمع عامی هستم - اما در مورد شعر و رمان نه، آدم عامییی نیستم؛ از این آثاری که وجود دارد، زیاد خواندهام! ۷۰/۹/۴
‼️من در اثر کثرت مطالعه رمانهای گوناگون در طول این سالیان عمرم که شاید هزارها قصه از بهترین نویسندگان دنیا باشد، میتوانم دربارهشان نظر بدهم! ۷۰/۱۰/۱۳
‼️من جوانان بسیاری را دیدم که حتی به مطالعه رمان هم میل ندارند، یک رمان را چند صفحه میخوانند بعد میگویند دیگر حوصله خواندن نداریم، در حالی که حاضرند تبلیغات ۲۰ دقیقهای تلویزیون را ببینند اما حاضر نیستند در این ۲۰ دقیقه چند صفحه رمان بخوانند، حالا نمیگویم کتاب علمی و سیاسی و اجتماعی بخوانند، همان رمان هم نمیخوانند، این ناشی از عدم اعتیاد به کتاب است متاسفانه مردم ما میل کتابخوانی ندارند و معتاد کتاب نیستند! ۷۶/۸/۱۹
📸 پوستر ۳۰ رمان نویسندگان خارجی توصیه شده رهبری؛ تولیدی جهادتبیینی
⚠️توجه؛
📚جهت مطالعه کلام رهبری درباره هرکدام از ۳۰ رمان توصیه شده ایشان، نام رمان یا نام نویسنده آنرا در کانال جستجو کنید!!!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ آبان ماه سال ۱۳۷۷ش
🏳رحلت حکیم متاله هنرمند
🏳علامه محمد تقی جعفری/۱
💠امام خمینی
‼️آقای جعفری ابن سینای زمان ماست!
💠رهبرانقلاب
‼️فقدان علامه فرزانه و متفکر و فیلسوف و ادیب نامور آیةالله حاج شیخ محمدتقی جعفری تبریزی برای جامعه علمی و فرهنگی کشور ضایعهای سنگین و بیجبران است! ۷۷/۸/۲۵
‼️ایشان یک عنصر بسیار فعّال در زمینههای علمی و تبلیغی و دینی و هنری و مانند اینها بودند، بعد از درگذشت ایشان کار مناسبی متناسب با شخصیّت ایشان انجام نگرفت! ۹۶/۸/۲۲
‼️سخنرانیهای پر مغز این دانشمند عالیقدر که سرشار از نکتههای عمیق و درسهای به یاد ماندنی برای نسل جوان و دانش پژوه کشور بود، در شمار حسنات علمی و فکری دوران حاضر محسوب میگردد و خاموشی این چراغ فروزان حقاً خسارتی بزرگ برای جویندگان معارف عمیق اسلامی به شمار میآید! ۷۷/۸/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ آبان ماه سال ۱۳۷۷ش
🏳رحلت حکیم متاله هنرمند
🏳علامه محمد تقی جعفری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️ایشان روحا یک انسان هنرمند بود و هنرشناس. من یادم هست اوایل انقلاب، یک جلسه کوچکی هفتهای یک دوبار تشکیل میشد که بنده هم با همه گرفتاری فراوانی که داشتم، سعی میکردم شرکت کنم. ایشان در تهران پای ثابت آن جلسه بودند؛ شعرهایی خوانده میشد، شعرهای مشکلی هم گاهی خوانده میشد، امّا ایشان آنچنان مسلط بر فهم شعر و شعرفهمی و شعرشناسی و مانند اینها بود که من تعجب میکردم! از بارزترین خصوصیات مرحوم علامه جعفری، جامعیت بود یعنی ایشان در یک رشته خاص منحصر نشده بود ایشان هم در فقه و هم در فلسفه کار کرده بود ازجمله در فلسفه، توجه به نظرات فلاسفه غربی بود که از قدیم، از همان دوره جوانی که ما ایشان را در مشهد زیارت کردیم، به حرفهای هگل و مانند آن که آنوقت معمول نبود و هیچکسی در حوزههای علمیه هیچ یادی نمیکرد و بلد نبود یا مرتبط نبود ایشان وارد بود و بحث میکرد! ۹۶/۸/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ آبان ماه سال ۱۳۷۷ش
🏳رحلت حکیم متاله هنرمند
🏳علامه محمدتقی جعفری/۳
💠رهبرانقلاب
‼️در علامه جعفری خصوصیات برجستهای بود که بهنظر من همهی اینها برای نسل جوان و پژوهنده و اهل علم و تحقیق الگوست ۷۷/۹/۱۷
‼️این را ما باید یاد بگیریم از غربیها که شخصیّتهای فکری خودشان و برجستگان خودشان را رها نمیکنند. حالا فقط شرححالگویی نیست بلکه توصیف افکار و جوانب گوناگون افکار آنها مورد توجّه آنها است؛ کتابهایی فراوان و متعدّد مینویسند دربارهی آنها، نقّادی میکنند؛ بعضی مخالفت، بعضی تأیید، بعضی استدلال؛ این کارها باید انجام بگیرد نسبت به بزرگان فکری ما ازجمله مرحوم آقای جعفری و افکار ایشان را از غربت خارج کند! ۹۶/۸/٢۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۸ آبان سال۱۲۳۰
🏳عزل امیرکبیر/۱
💠رهبر انقلاب:
‼️از نامهای دارای افتخار در تاریخ ما امیرکبیر است. همه کارهایی و همهی خاطرات خوبی که تاریخ و ملت ما از این شخصیت دارد، محصول ۳ سال است. بنابراین ۴ سال برای دولت، وقت خیلی زیادی است، به شرط اینکه از همهی این وقت به نحو درست استفاده شود. ۸۳/۳/۲۷
‼️یکروز در آغاز گشایش دروازهی زندگی غربی به روی ایران - که پیشرفت بود، علم بود و ایرانیها هیچ چیز نداشتند - سیاستمداران و نخبگان آن روز ما به جای اینکه وقتی آن پیشرفتها را دیدند، به فکر جوشش از درون باشند - کاری که امیرکبیر در زمان ناصرالدین شاه کرد و میخواست بکند - ۷۰ سال بعد از امیرکبیر، آقایی در دورهی مشروطه پیدا شد که گفت راه نجات کشور ایران این است که جسما، روحا، ظاهرا و باطنا فرنگی شود! به جای اینکه برای جبران عقبافتادگیها به درون مراجعه کنند رفتند سراغ اینکه خود را در راه طی شدهی اروپا پیدا کنند! آنها این اشتباه را کردند. ۸۴/۲/۱۹
‼️این پدیدهی استعمار، مخصوص ما هم نبود؛ مال همهی کشورهای دیگری بود که زورشان به آن کشورها رسیده بود. در مورد ایران، از اواسط قاجار، اروپاییها به ما ضربه زدند. در جنگهای ایران و روس، انگلیسها به ایران خیانت کردند؛ به عنوان واسطه وارد میدان شدند، امّا از پشت خنجر زدند. در قضیّهی امتیاز تنباکو، در قضیّهی امیرکبیر و رفتاری که با امیرکبیر کردند؛ فشارهای انگلیسها و سفارتخانههای اروپایی در تهران بود که پادشاه ابله قاجار را وادار کرد خون امیرکبیر را بریزد و او را که میتوانست ایران را متحوّل کند، کنار بگذارد! ۹۸/۱/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۸ آبان سال۱۲۳۰
🏳عزل امیرکبیر/۲
💠رهبرانقلاب
‼️این را بدانید که تکیهی به امکانات داخلی، دشمن دارد؛ یک عدّه دشمنهای خارجیاند، یک عدّه هم بدخواههای داخلیاند؛ آن کسی که فرض بفرمایید برای منافع خودش ــ چون از واردات یک منفعتی، یک سود حقیری میبرد ــ حاضر است جنسی را که در داخل تولید میشود، برود از خارج بیاورد و رقابت درست کند و کارخانهی داخلی را به خاک سیاه بنشاند، دارد خیانت میکند؛ این را به شما عرض بکنم. متأسّفانه با اینکه بنده تأکید کردم و سفارش کردم، باز مشاهده میشود که در مواردی یک جنسی را که در داخل دارد تولید میشود، نوع خوبش هم تولید میشود، در عین حال میروند از خارج آن را وارد میکنند، آن کارخانهدار بیچارهای که سرمایه گذاشته و زحمت کشیده و تولید کرده، جنسش روی دستش میماند؛ ما باید حواسمان باشد که این مخالفتها و این دشمنیها در داخل هست. از قدیم هم دشمنی با استقلال داخلی بوده؛ ببینید در بیش از ۱۵۰ یا ۱۶۰ سال پیش از این، امیرکبیر بود که میخواست اقتصاد کشور و تواناییهای حیاتی کشور را مستقل کند؛ سفارت انگلیس با خباثتش، با رذالتش، با وسوسههایی که درست کردند، ناصرالدّینشاه را وادار کردند تا او را از صدراعظمی عزل کرد، بعد هم او را به قتل رساندند؛ بعد از انقلاب هم که به طور واضح دارند با همهی مسائل مخالفت میکنند؛ باید توجّه داشت که این هم دشمن جدّی و اساسی دارد. ۹۹/۵/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۸ آبان سال۱۲۳۰
🏳عزل امیرکبیر/۳
💠رهبرانقلاب
‼️شما جوانهای خوب و مؤمن و اندیشمند و باهوش، باید از کشورتان اینها را بدانید، دانشگاه تهران یعنی اوّلین دانشگاه کشور درسال۱۳۱۳ تشکیل شده. ۴۴ سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۷ که قبل از انقلاب باشد، تعداد دانشجویان کلّ کشور ۱۵۰ هزار نفر بوده. یک تعدادی هم به همین نسبت البتّه فارغالتّحصیل شدند، امّا بعد از آنکه کشور ۴۴ سال دانشگاه داشته، موجودی دانشگاه ۱۵۰ هزار نفر است! امروز ۴۰ سال از انقلاب گذشته، موجودی دانشجوی ما بیش از چهار میلیون است؛ چند میلیون هم فارغالتّحصیل داریم؛ یعنی ببینید، دو جور حکومت و دو جور نظام، اینجاها است که نشان میدهد خودش را. این گذشتهی تاریک و تلخِ ماجرای علم و داستان علم و نخبگان در کشور ما است. نخبهها تربیت نمیشدند؛ اگر یک آدمی هم مثل امیرکبیر پیدا میشد، آنجور پدرش را درمیآوردند. در دوران پهلویها وضع از این بدتر بود، منتها ظاهرسازی میکردند؛ عقب ماندگی علمی، عقب ماندگی فرهنگی، عقب ماندگی اخلاقی، عقب ماندگی سیاسی. باید از جمهوری اسلامی و از انقلاب و از امام بزرگوار سپاسگزار بود بهخاطر این حرکت عظیم. ۹۷/۷/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۰ نوامبر سال ۱۹۱۰م
🏳درگذشت لئو تولستوی
🏳رمان نویس شهیر روسی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️دورهی سختی برای یک کشور - چه سختی جنگ باشد، چه سختی اقتصادی باشد، چه فشارهای گوناگون سیاسی باشد - دورهی نشان دادن ظرفیتهاست؛ که این ملت چقدر ظرفیت دارد، چقدر قابلیت اظهار وجود دارد، چقدر لیاقت بقا دارد. لذا بهترین آثار هنری هم که انسان نگاه میکند، یا بخشهای زیبای بهترین آثار هنری، مربوط به همین دورههای این کشورهاست. شما به آثار داستانییی که وجود دارد، اگر نگاه کنید، شیرینترین و هنرمندانهترین نوشتههای هنری و رمانهای بزرگ مربوط به بخشهایی است که ملتی دارد کار بزرگی از این قبیل انجام میدهد. «جنگ و صلح» تولستوی مربوط به مقاومت عجیب مردم روسیه است در مقابل حملهی ناپلئون و حرکت عظیمی که مردم مسکو انجام دادند برای ناکام کردن ناپلئون. تولستوی کتابهای دیگری هم دارد، اما به نظر من این کتاب برجستگیاش به خاطر این است که کاملاً بر محور روح دفاع مردم روسیه است. ۸۴/۶/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۰ نوامبر سال ۱۹۱۰م
🏳درگذشت لئو تولستوی
🏳رمان نویس شهیر روسی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️داستان که فقط گزارش نیست؛ چفت و بند داستانی هم مهم است. اهمیت «جنگ و صلح» تولستوی، یا «دُن آرام» شولوخف، به خاطر این است که چفت و بند داستانی اینها خیلی محکم است! ۷۰/۱۲/۵
‼️در همه آثار داستانی گذشتهی ما، یک اثر مثل «بینوایان» ویکتورهوگو، یا مثل «جنگ و صلح» تولستوی پیدا نمیکنید. این آثار، مثل کاخهای بسیار پرشکوه و باعظمتی است که نظیرشان وجود ندارد. قرن نوزدهم، خیلی نویسنده دارد. شما ببینید روسیه چقدر نویسنده دارد؛ فرانسه چقدر نویسنده دارد! باید گشت و عواملش را پیدا کرد که علت چیست؟!۷۱/۴/۲۲
‼️در مقولههای سینما و فیلمنامه، شما ملاحظه بفرمایید ببینید ما چقدر کمبود داریم! مثلاً ما یک داستان بلند قابل مقایسه با داستانهای بلند معروف دنیا، در داخل کشورمان نداریم. اگر هست، اسم بیاورید. این، مقولهی جدیدی برای ما نیست. ما از قرنها پیش قصه و قصهنویسی داریم. «امیرارسلان» یک قصه است. «هزارویکشب» یک داستان است. از قدیم، از این قبیل داستانها مواردی داریم؛ اما پیش نرفتیم و حرکتی نکردیم. بعضی البته سعی کردهاند داستان بلند بنویسند و نوشتهاند. ظاهر و رنگ و لعابش هم بد نیست. اما این داستانها، اصلاً قابل مقایسه با داستانهای بلندی که امروز در دنیا مطرح است - مثلاً فرض بفرمایید با «بینوایان»، با «جنگ و صلح» تولستوی، یا داستانهایی که برای انقلاب شوروی نوشتهاند - نیست! ۷۱/۹/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۰ نوامبر سال ۱۹۱۰م
🏳درگذشت لئو تولستوی
🏳رمان نویس شهیر روسی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️ما در زمینههای سینما و نمایشنامه انصافاً خیلی کمبود و نقص داریم. شما هم در گزارشتان همین را نوشتهاید؛ من هم تصدیق میکنم. زمینههای داستانی در کشور و تاریخ ما - البته در بخشها و رشتههایی خاص - زیاد است؛ اما در زمینهی تئاتر و نمایش، نه. تئاتر اروپاییها و یونانیها و رومیها کجا و تئاتر ما کجا! آنها از دو هزار و سیصد، چهار صدسال پیش، نمایش حی و حاضر زنده دارند که همین حالا هم که انسان نمایشنامهشان را میخواند، متوجه قوت کارشان میشود. شک نیست که آنها در این زمینهها خیلی از ما جلوترند؛ کمااینکه در زمینهی نثر و قصهها و رمانهای بلند هم، دست ما خالی است و چیزی نداریم. ما هیچ رمان بلندی که قابل عرضه و قابل مقایسه با رمانهای بلندی که در دویست سال اخیر - بخصوص در قرن نوزدهم - در دنیا نوشته شده است، نداریم. شما ببینید چقدر رمان در قرن نوزدهم نوشتهاند! واقعاً من تعجب میکنم از اینکه فرانسویها و روسها در قرن نوزدهم شاید دهها رمان درجهی یک تولید کردند! البته تعجب دیگر هم این است که همانها، در قرن بیستم دیگر چنان رمانهایی تولید نکردند! مثلاً ما نظیر «بینوایان» را در آثار قرن بیستم نداریم. یا مثل «جنگ و صلح» تولستوی را دیگر نداریم. آثاری همچون آثار نویسندگان فرانسوی در قرن نوزدهم، انصافاً همه در حد اعلاست! ۷۱/۱۰/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹ آبان ماه سال ۱۳۱۴شمسی
🏴فوت روشنفکرپیشرومشروطه
🏴وزیر ادوارمختلف سلسلهقاجار
🏴عضو تدوین نظامنامه انتخابات
🏴درپی نهضتملی مشروطه ایران
🏴موسساولینمدرسهعلومسیاسی
🏴موسسلژماسونیبیداریایرانیان
🏴مروج فرهنگناسیونالیسمایرانی
🏴پدر تدوین و تاریخنگاری جعلی
🏴باستانگرائی ایران قبل اسلام
🏴فرزندمیرزانصراللهخان نائینی
🏴واضع لفظ غربی مشروطیت؛
🏴حسنپیرنیاملقبمشیرالدوله/۱
💠رهبرانقلاب
‼️بارها گفتهام كه تاريخ مشروطه را بخوانيد، عبرتهاى خيلی عجيبى در تاريخ مشروطيت هست. علت اصلى اينكه در مشروطه جريان عدالتخواهى اسلامى به جريان مشروطه انگليسى تبديل شد، حضور يك عده روشنفكران وابسته به غرب بود. البته همه آنها خائن نبودند من اين را به روشنى میتوانم ادعا كنم اما خيلى از آنها غافل بودند یا خيلی از آنها فريب خورده بودند در بين رجال سياسى آنروز اول كسیکه كلمه مشروطه را به كار برد ميرزا نصرالله نائينى بود؛ يعنى مشيرالدوله بعدى كه اول مشروطه وزير خارجه بود و بعد نخست وزير شد. ميرزا نصرالله نائينى پدر دو نفر روشنفكر حسن پیرنیا كه رئيس مجلس بود و حسين پیرنیا نخست وزیر بود؛ پدر اين دو نفر روشنفکر غربزده، بود. اسم مشروطه را اینها در دهان پدرشان انداختند، او آمد و در نامهاى كه متحصنين در سفارتخانه انگلیس تهيه كردند، نوشت: شما مشروطه میخواهيد. و مردم و بعضی علما هم دنبال اين مشروطه، حركت كردند! ۷۸/۱۲/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹ آبان ماه سال ۱۳۱۴شمسی
🏴فوت مروج ناسیونالیسمایرانی
🏴پدرتدوینتاریخجعلیایرانباستان
🏴حسنپیرنیا ملقب مشیرالدوله/۲
💠رهبرانقلاب
‼️افتخاراتی که ایرانِ دوره اسلامی دارد، در هیچ دورهی دیگری از دورههای تاریخىِ ما این افتخارات وجود ندارد؛ من این را با استدلال و اثبات عرض میکنم، گسترش کشور، پیروزیهای بزرگ نظامی کشور، پیشرفتهای عظیم علمی کشور در زمینههای گوناگون، همهاش مال دورههای بعد از اسلام است. نه اینکه قبل از اسلام از این چیزها ندارد؛ چرا، اما نسبت به دوره اسلامی، آنها ناقص است، البته یک چیزهائی به عنوان گفتهها مطرح میشود، اما چیزهائی نیست که مستند باشد و کسی بتواند آنها را اثبات کند؛ اما آنچه که در دوره اسلامی واقع شده، قابل اثبات است؛ شما نگاه کنید ببینید پیشرفت نظامی و علمی و فرهنگی ایران در دوره حکومت دیلمیها، سلجوقیها، صفویه و حتی در این وسط، در بخشی از دوره حاکمیت مغولها در ایران. اگر کسی میخواهد از ایران و ایرانیگری حمایت کند، خب، ایران دوران اسلامی، هم مدونتر است، هم مستندتر است، هم قابل قبولتر است، هم جلوی چشم است؛ کتابش جلوی چشم است، تاریخش تدوینشده و روشن است. ۹۰/۶/۶
📸کتاب ایران باستان بقلم حسن پیرنیا
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini