eitaa logo
مطالعات شیعه در غرب
2.5هزار دنبال‌کننده
480 عکس
142 ویدیو
336 فایل
✳️ بررسی،شناسایی ومعرفی 🔹جریانها 🔹مراکز علمی،پژوهشی وتخصصی 🔹شخصیتهای متخصص وصاحبنظر 🔹منابع ومحتواهای موجود 🔹نشست وکنفرانسها درحوزه مطالعات شیعه پژوهی واسلام شناسی ✳️ارتباط با مدیر @ebnosiam مؤسسه بین المللی ترنم صلح @Thrillofpeace @allah4all
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6023683214504101042.pdf
1.93M
✳️ پاره های اسلام شناسی (1) @studiesofshia 🔹محمد حسین رفیعی 🔸چکیده نوشتار حاضر مشتمل بر معرفی برخی مقالات لاتین در حوزه مطالعات اسلامی است که تاکنون ترجمه و منتشر نشده اند. نویسنده در نوشتار حاضر تلاش دارد در راستای معرفی مقالات، به اختصار محتوای هر یک از مقالات را مورد مداقه قرار دهد. برخی از عناوین مقالات معرفی شده بدین شرح اند: 1- مهدی (عج) و گنج طالقان 2- احیاگری اسلامی و بریتانیای کبیر : تصویر محمد رشید رضا چنانکه در نشریه المنار انعکاس یافته 3- رویکرد پسااستعماری به تاریخ اسلام در قرن چهارم هجری/دهم میلادی 4- نزاع با خلیفه؛ تصویر عثمان بن عفان در سه متن تاریخ نگاری عهد عباسی 5- کتاب فتوح الشام قدامی به مثابه مورد پژوهشی درباب انتقال حدیث درباب فتح شامات @studiesofshia
💠🌺🌹🌸🌼🌸🌹🌺💠 ✳️ بر شما و مسلمانان جهان تبریک و تهنیت. ✳️ May Allah bring you joy, happiness, peace and prosperity on this blessed occasion. Wishing you and your family on this happy occasion of Eid! Eid Mubarak! 💠🌺🌹🌸🌼🌸🌹🌺💠
@studiesofshia ✳️ بورسیه و فرصت شغلی دکتری شیعه شناسی دانشگاه بیرمنگام ✳️ PhD Studentship: ALTERUMMA - Creating an Alternative umma: Clerical Authority and Religio-political Mobilisation in Transnational Shii Islam 🔹اطلاعات بیشتر در 👈👈👈 http://yon.ir/GA4hz @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ بورسیه دکترا برای تصحیح انتقادی آثار ابن رشد 🔹مؤسسه توماس آکویناس در دانشگاه کلن در نظر دارد برای پروژۀ تصحیح انتقادی آثار ابن‌رشد یک دوره دکترای سه ساله در فلسفه اسلامی را برگزار می‌کند. در قالب این پروژه 18 نسخۀ مهم از متون اصلی عربی باقی مانده از ترجمه‌های عبری و لاتین تصحیح و منتشر خواهد شد. این پروژه تحت نظارت پروفسور دکتر آندریاس اسپیر و پروفسور دکتر دیوید ویرمر از یکم سپتامبر 2019 برگزار می‌شود. مهلت ارسال درخواست به همراه مدارک مورد نیاز مذکور دروب سایت پروژه، 30 ژوئن 2019 (9 تیر 1398) است. ✳️ Job Posting: 3yr PhD Position in Arabic Philosophy 🔹مطالب بیشتر در 👈👈👈 http://yon.ir/a0acg @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ شغل دکترا در زمینه «الهیات و مذهب شیعه» 🔹انگلستان، دانشگاه بیرمنگام http://yon.ir/u20tV @studiesofshia
✅« #بورسیه_دکتری تصحیح انتقادی آثار ابن رشد» 🔸 دوره 3 ساله دکتری در رشته فلسفه عربی 🔹برای اطلاعات بیشتر به وبسایت http://b2n.ir/78242 مراجعه نمایید. 🔸مطالب بیشتر در «انجمن بین المللی ترنم صلح» 👇👇 🆔 @ThrillofPeace
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#️⃣What does it mean to be Shia? ✳️پروفسور لنگهازن از تشیع و وظایف شیعیان در آمریکا میگوید! ❇️ گری کارل لگنهازن که بعد از مسلمان شدن، نام «محمد» را برای خود انتخاب کرد، استاد مقدمه منطق، مقدمه فلسفه، زیبایی‌شناسی، فلسفه علم، علم اخلاق، فلسفه مذهب و متافیزیک، بنیانگذار انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه تگزاس جنوبی و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی است. انتشار محتوا، به معنای رد یا تأیید آن از سوی انجمن بین المللی ترنم صلح نیست #شیعه #لگنهازن #مبلغ_اسلامی #اسلام_در_امریکا 💯 ترجمه و تدوین:«انجمن بین المللی ترنم صلح» 🆔 @ThrillofPeace
@studiesofshia ✳️ بورسیه و حمایت مالی از سفر علمی و تحقیق یک تا دو ماهه محققان ایرانی، عراقی و ترکیه ای به انگلستان توسط موسسه نهرین انگلستان http://yon.ir/puP50 @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ اسلام شناسی متن محور و اسلام شناسی مخاطب محور 🔹حسن انصاری؛ هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون من مکرر در نوشته ها و سخنرانی ها و مصاحبه هایم گفته ام که ميان اسلام شناسی دوران شرقشناسی غرب در سده نوزدهم و تا نيمه سده بيستم و آنچه امروز به عنوان اسلام شناسی در دانشگاه های غرب مطرح است بايد فرق گذاشت. يکی از اين تفاوت ها مربوط است به شيوه و محتوا و دامنه های پژوهش. سنت شرقشناسی از قرن نوزدهم سنتی مبتنی بر فيلولوژی تاريخی و نقد متن و بررسی های متنی بود. به همين دليل تصحيح متون و بررسی های زبانی تاريخی و ارزیابی اسناد مکتوب در هر پژوهشی ضروری دانسته می شد. مستشرقان در غرب در طول سده نوزدهم و اوائل سده بيستم صدها متن اساسی را در حوزه ادب و تاريخ و دين منتشر کردند. درباره اصالت متن ها و درباره ميزان موثوقيت روايات و مقايسه متن های روايت ها هزاران کتاب و مقاله منتشر شد. اين سنت در اسلام شناسی غربی چند دهه است با تغييراتی اساسی روبروست. البته سنت تصحيح متون و بررسی های سندی و متن محوری در مطالعات اسلامشناسی در غرب به ويژه در شماری از موضوعات همچنان ادامه دارد، گرچه شيوه ها و رويکردهای مطالعاتی و تحليلی تغيير کرده است. اما بايد اين را هم متذکر شد که به دلائل مختلف بخش زيادی از آنچه امروزه در اسلام شناسی غربی منتشر می شود با آن سنت تفاوت دارد. يکی از اين دلائل به محدوده مخاطبان بر می گردد. بسياری از کتاب هایی که در يکی دو دهه اخير در حوزه اسلام شناسی (و ايرانشناسی) در غرب منتشر می شود برای مخاطب عمومی و علاقمند برای آشنایی با اسلام (و ايران) است. بخشی از اين کتاب ها درصدد ارائه برداشتی کلی و سنتزی درباره اسلام و تاريخ و الهيات و حقوق اسلامی است. بخشی به عنوان مطالعات تطبيقی ميان اسلام و ديگر اديان و تمدن هاست. بدين ترتيب در سال های اخير کتاب های زيادی به عنوان مطالعاتی مقدماتی و يا عمومی در اين حوزه منتشر شده. بخش قابل توجه ديگری از آنچه در چند دهه اخير در حوزه مطالعات اسلامی و ايرانی در غرب منتشر شده و عمدتا در اينجا مقصودم مقالات است پژوهش هایی است که مشابه آنها هم در چند دهه اخير در جهان اسلام رشدی روزافزون داشته؛ مقالاتی با ماهيتی تراجم نگاری، کتابشناختی، توصيفی (شرح گزارش های تاريخی و توصيف گزارش های منابع) و بر پايه تتبع در منابع اصلی (گاهی با واسطه تحقيقات تتبع محور در حوزه های فقه و حديث و تاريخ که اصلا در کشورهای اسلامی منتشر می شوند). اين نوع منشورات البته مفيدند؛ خاصه اگر موضوع بی سابقه ای را مورد بررسی قرار داده باشند. اما اين را هم بايد توجه داشت که ماهيت اين قبيل پژوهش ها تفاوتی جوهری با آنچه در خود جهان اسلام به زبان های عربی و فارسی و ترکی و غيره منتشر می شوند ندارند. در واقع تفاوت بيشتر در زبان ارائه آنهاست که عمدتا انگليسی است. به همين دليل معتقدم بايد نوشته های مشابه در زبان های غير غربی هم به اندازه مقالات منتشره در زبان های اروپایی مورد توجه قرار گيرند و در تاريخچه تحقيقات مرتبط مورد ارجاع قرار گيرند (کاری که متأسفانه در بسياری مواقع از آن غفلت می شود). همه اين مقالات در سنت های علمی منتشر می شوند و تمايزهای سابق آکادميک و غير آکادميک و يا شرقشناسی و غير شرقشناسی در مورد آنها در بسياری موارد ديگر کارایی ندارد. وانگهی الآن در کشورهای اسلامی چندين دهه است که پژوهش های تاريخی دانشگاهی گسترش پيدا کرده و دامنه آن بسی فراتر از محصولات اسلام شناسی در غرب رفته است. در اين راستا بسياری از نوشته ها و مقالات به زبان های فارسی و عربی در فلسفه اسلامی، در فقه و حديث و در دانش رجال و تراجم نگاری از سوی نويسندگان سنت اسلام شناسی می بايست مورد توجه و ارجاع قرار گيرند. گاهی متأسفانه شاهد اين هستيم که نويسندگان هر دو سوی سنت های درون اسلامی و اسلام شناسی غربی نسبت به محصولات کارهای يکديگر عنايت کمی نشان می دهند. بسياری از آنچه من در زبان فارسی در طول سال های گذشته در حوزه های مطالعات شيعی و ايرانی و اسلامی شاهد انتشارشان در کشور بوده ام از نمونه های خارجی اگر بهتر نبوده اند باری به هيچ روی مرتبه و نمره علمی پايين تری ندارند. تنها تفاوت در زبان انتشار است. @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ شغل استادیاری در زمینه «اسلام و آموزه های قرآنی» 🔹دانشگاه هاروارد، آمریکا http://yon.ir/DYI6l @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ فراخوان کارگاه با موضوع «دیدگاه اسلام درباره اهدای عضو» 🔹موسسه المهدی (عج)، انگلستان http://yon.ir/hqLrj @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ کنفرانس بین المللی با موضوع «قرآن و بستر پیدایش آن: احتمالات بازسازی وحی قرآنی» 🔹دانشگاه مونستر، آلمان http://yon.ir/DlSnI @studiesofshia
4_5828124450050017189.pdf
572K
@studiesofshia ✳️ معرفی نشریات خارجی پیرامون و مذهب ✳️ JOURNAL LIST 🔹ARTS & HUMANITIES CITATION INDEX - RELIGION @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ زیارت مسلمان در عصر مدرن ✳️ Muslim Pilgrimage in the Modern World 🔹Babak Rahimi, Peyman Eshaghi 🔸University of North Carolina Pilgrimage is one of the most significant ritual duties for Muslims, entailing the visitation and veneration of sites associated with the Prophet Muhammad or saintly figures. As demonstrated in this multidisciplinary volume, the lived religion of pilgrimage, defined by embodied devotional practices, is changing in an age characterized by commerce, technology, and new sociocultural and political frameworks. Traveling to and far beyond the Hajj, the most well-known Muslim pilgrimage, the volume's contributors reveal and analyze emerging contemporary Islamic pilgrimage practices around the world, in minority- and majority-Muslim countries as well as in urban and rural settings. What was once a tiny religious attraction in a remote village, for example, may begin to draw increasing numbers of pilgrims to shrines and tombs as the result of new means of travel, thus triggering significant changes in the traditional rituals, and livelihoods, of the local people. Organized around three key themes—history and politics; embodiment, memory, and material religion; and communications—the book reveals how rituals, practices, and institutions are experienced in the context of an inexorable global capitalism. telegram.me/bayeganitabligh/1626 @studiesofshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@studiesofshia ✳️ علامه : 🔹تحقیقاتی که برخی طلاب جوان حوزه علمیه قم در عرصه‌های فلسفی کرده‌اند، کمتر از تحقیقات دانشمندان هسته‌ای نیست. 🔸هر سال ده‌ها کتاب در این زمینه‌ها در عمیق‌ترین مسایل علمی و فلسفی روز، نقد مکاتب الحادی و التقاطی نوشته می‌شود، که بعضی از آن‌ها مورد استفاده‌ دانشگاه‌های مهم دنیا واقع می شود. 🔸بعضی از این کتاب‌هایی که طلبه‌های جوان ما در حوزه می‌نویسند، در دانشگاه‌های مهم اروپا در دوره دکتری فلسفه تدریس می‌شود. 🔺حوزه بعد از انقلاب، قابل مقایسه با قبل از آن نیست. 💠 : - چرا با وجود تولید محتواهای پژوهشی و تخصصی در حوزه مطالعات اسلامی نتوانسته ایم معارف مختلف مکتب شیعه اثنی عشری را در فضای آکادمیک بین الملل به خوبی منعکس نمائیم؟! - از نظر شما راه حل چیست؟! @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ هانری کوربن بس! 🔹حسن انصاری؛ هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون من بارها نوشته ام که هانری کوربن فهم ما را از فلسفه اسلامی و بل عقلانیت فلسفی در اسلام مخدوش کرد. او فلسفه ابن سینا را در پرتوی فلسفه سهروردی و فلسفه سهروردی را در پرتوی فلسفه آخوند ملا صدرا و فلسفه ملا صدرا را در پرتوی مکتب شیخی می فهمید. شیعه شناسی او در حقیقت آیین پاسداشت تفکر غالیانه بود و به تعبیر مرحوم آقا مهدی حائری یزدی سبب شد تا فلسفه اسلامی و به ویژه فلسفه آخوند را در غرب بیشتر در شمار علوم غریبه و علم حروف و اعاجیب بفهمند. سال هاست ما در ایران گرفتار خوانش کوربنی از فلسفه هستیم. کتاب های او را نه یکبار که چندباره ترجمه کرده ایم و همچنان در این مسیر کوشاییم. عیبی هم ندارد. عیبش آن است که سخنان دیگران از مخالفان او را هم باید بشنویم و بخوانیم اما این کار را نمی کنیم. برای فهم تشیع و فلسفه شیعی و اسلامی ما نیازی به کوربن نداریم. تاریخ فلسفه او همه چیز هست الا تاریخی تحلیلی از فلسفه اسلامی. من یکبار نوشتم اگر می خواهید فلسفه اسلامی را نفهمید حتما کوربن بخوانید. از جمله کسانی که به درستی نقدهای جانانه بر خوانش کوربن از فلسفه ابن سینا به دست داده دیمیتری گوتاس است. او در چندین مقاله نشان داد که فهم کوربن از فلسفه ابن سینا که او را حکمت مشرقی می خواند به کلی برخاسته از خوانشی نادرست و محرف از آثار ابن سیناست. گوتاس در مقالات خود نشان داده است که ابن سینا فلسفه ای غیر از آنچه در شفا ارائه داد نداشت و مراد از فلسفه مشرقی او در برابر فلسفه مکتب بغداد چیزی جز همانی که در آثاری مانند شفا و اشارات آمده نیست. در ایران بسیاری خوانش کوربنی را از فلسفه ابن سینا می پسندیدند و همچنان می پسندند. از حسین نصر تا غلامحسین ابراهیمی دینانی. زمان شاه هم به دلائل انگیزه های ناسیونالیستی سخنان کوربن درباره اسلام ایرانی و ریشه های خسروانی فلسفه های ابن سینا و به ویژه سهروردی خیلی جدی گرفته می شد. روشن است که آنچه سهروردی از آن به فلسفه خسروانیات تعبیر می کند ریشه تاریخی ندارد. ما در فهم سهروردی هم به خطا رفته ایم. جایگاه او را در تفسیری جدید از فلسفه مشایی فروگذاشتیم و یکسره به خسروانیات و فهلویات او دلبسته شدیم. به نظرم مناسب است نوشته های گوتاس در این زمینه ترجمه شود. یکی از آنها را فاضل محترم آقای عطایی نظری به فارسی ترجمه کرده است. 🔸تذکر: انعکاس یادداشت های پژوهشگران صرفاً جهت اطلاع رسانی بوده و به معنای تأیید یا رد آنها نمی باشد. @studiesofshia
4_5828124450050017199.pdf
8.73M
@studiesofshia ✳️ فرهنگ لغت مختصر قرآن 🔹دکتر عبدالعزیز عبدالرحیم 🔸عربی - انگلیسی ✳️ A Concise Dictionary of Qur'an 🔹Dr Abdul Azeez Abdul Raheem 🔸Arabic - English @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ شغل استادی در زمینه الهیات و مطالعات دینی 🔹دانشگاه گرونینگن، هلند http://yon.ir/fVRiS @studiesofshia
4_5861486643608815762.pdf
2.05M
@studiesofshia ✳️ مجموعه مقالات «روش و نظریه در مطالعه خاستگاه های اسلامی (تاریخ، قرآن، حدیث و فقه)» ✳️ Method and Theory in the Study of Islamic Origins 🔹ویراستار: هربرت بِرگ 🔸انتشارات بریل - 2003 @studiesofshia
@studiesofshia ✳️فرصت استادی مهمان در زمینه مطالعات اسلامی، دانشگاه اگستر 🔹انگلستان http://yon.ir/nagJV @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ معرفی مرکز دین پژوهشی دانشگاه بوخوم آلمان دانشگاه رور(Ruhr) در شهر بوخوم آلمان با 20 دانشکده و بیش از 43000 دانشجو از 103 کشور، رشته‌هاي مختلفی (علوم طبیعی، مهندسی، پزشکی و علوم انسانی و اجتماعی) را در یک مجموعه گردهم آورده است. در این دانشگاه بخشی به نام مرکز دین پژوهی Center for Religious Studies (CERES) فعالیت دارد. بر اساس اطلاعات درج شده در سایت رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي دنیا CWUR (2018-2019)، دانشگاه بوخوم با رتبه جهانی 291 و رتبه ملی 24 ، نمره 76.6 را در بین 1000 دانشگاه کسب کرده است. مرکز دین‌پژوهی بوخوم آلمان یکی از بزرگترین مراکز مطالعات علمی دین در اروپا محسوب می‌شود و در سطح جهانی به عنوان بالاترین درجه تحقیقات شناخته شده است. حوزه اصلی پژوهش و آموزش در این مرکز بر روي سنت‌ها و عقاید دینی آسیایی و اروپایی قرار دارد که شامل همه ادیان عمده در دنیا می‌شود. مانند هندي (هندوئیسم)، بودایی، مسیحی و اسلام و نیز آیین‌هاي چندخدایی بین‌النهرین (polytheistic religions of Mesopotamia) آیین‌هاي مدیترانه‌اي، دین زرتشتی و جینیسم. به علاوه، در مرکز مطالعات دینی بوخوم پژوهشگران بر روي مطالب روش‌شناختی و نظام‌مند دین تکیه دارند و نیز بر روي تنوع و برخورد دین‌ها در گذشته و حال تحقیق می‌کنند. حوزه‌هاي تحقیقاتی دیگر این مرکز در ارتباط با دین و مهاجرت، دین و رسانه و نیز دین و هنر است. در بخش آموزش، این مرکز در سطح کارشناسی ارشد از سراسر دنیا دانشجو می‌پذیرد و براي دانشجویان ممتاز نیز در سطح بین‌المللی برنامه Ph.D ارائه می‌دهد. این مرکز از طریق برنامه اراسموس(ERASMUS) در شبکه بین‌المللی دانشگاه‌هاي اروپایی قرار دارد و نیز با دانشگاه‌هاي سایر نقاط دنیا از طریق برنامه همکاري (چین، کره جنوبی، آمریکا و غیره) در ارتباط است. در مرکز دین‌پژوهی دانشگاه بوخوم، مطالعات بین‌رشته‌اي به عنوان کلید توسعه در پژوهش است. از این رو، گروه تحقیقاتی دین و رسانه در این مرکز از محققان سراسر دنیا از رشته‌هاي مختلف مانند دین پژوهی، رسانه و ارتباطات، فلسفه، زبانشناسی، تاریخ هنر، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی جهت ارائه تجربیات و گفت‌وگو در ارتباط با نظریه‌ها و روش‌شناسی‌هاي جدید استفاده می‌کند. این محققان با سازماندهی کارگاه‌هاي آموزشی و همایش‌هاي بین‌المللی، چاپ آثار و ایجاد شبکه بین‌المللی با هم در ارتباط هستند. telegram.me/bayeganitabligh/1953 رئیس این مرکز پروفسور فولکهارد کرش (Volkhard Krech) پژوهشگر در زمینه مطالعات دینی است که در زمینه نظریه تحول دین، جهانی‌سازي و پلورالیسم دینی، دین و خشونت، دین و هنر، تاریخ مطالعات دینی پژوهش می‌کند. https://ceres.rub.de/en/ @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ شغل فوق دکترا در زمینه « فلسفه/ الهیات عقلایی اسلامی» 🔹مرکز پل آلبرت فوریه، اکس آن پرووانس، فرانسه http://yon.ir/jeWyT @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ در حال خواندن کتابی از با عنوان "محمد" هستم. این کتاب از سری کتاب های Past Masters است که بعدتر در سال ١٩٩۵ به سری Very Short Introduction (معرفی بسیار مختصر) تغییر پیدا کرد؛ کتاب هایی که در موضوعات متنوع به هدف معرفی کوتاه از موضوع کتاب نوشته می شود. ⁉️ سوال اصلی من این است که چرا نگارش کتاب درباره معرفی (ص) را به یک غیرمسلمان می سپرد؟ آن هم نه یک غیرمسلمان همسو و همدل با مسلمین، بلکه یک غیرمسلمان با ذهنی سرشار از شبهه و تشکیک در عقاید اسلامی. و اگر قرار است او بنویسد کجای تعهد علمی و دانشگاهی به او اجازه می دهد که این شبهاتش را به کتاب تسری ‌دهد؟! مگر نه این است که هدف این سری از کتاب های آکسفورد فقط معرفی بوده و نه تحلیل و نظریه پردازی؟ این چه معرفی ناقصی و هدفداری است که مخاطب را سرشار از شبهه و سوال و تشکیک در اولی‌ترین عقاید اسلامی می‌کند؟!! این بود ادعای کار علمی و تحقیقاتی مهم‌ترین انتشارات بریتانیا و بزرگترین ناشر کتاب‌های دانشگاهی در جهان؟!!! https://en.wikipedia.org/wiki/Past_Masters_(book_series) https://en.wikipedia.org/wiki/Very_Short_Introductions https://fa.wikipedia.org/wiki/معرفی_خیلی_کوتاه @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ پژوهش و نشر درباره «قدرت و نهادها در اسلام و مسیحیت قرون وسطی» http://yon.ir/D5E7e @studiesofshia