eitaa logo
مطالعات شیعه در غرب
2.5هزار دنبال‌کننده
480 عکس
142 ویدیو
335 فایل
✳️ بررسی،شناسایی ومعرفی 🔹جریانها 🔹مراکز علمی،پژوهشی وتخصصی 🔹شخصیتهای متخصص وصاحبنظر 🔹منابع ومحتواهای موجود 🔹نشست وکنفرانسها درحوزه مطالعات شیعه پژوهی واسلام شناسی ✳️ارتباط با مدیر @ebnosiam مؤسسه بین المللی ترنم صلح @Thrillofpeace @allah4all
مشاهده در ایتا
دانلود
@studiesofshia ✳️فرصت استادی مهمان در زمینه مطالعات اسلامی، دانشگاه اگستر 🔹انگلستان http://yon.ir/nagJV @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ معرفی مرکز دین پژوهشی دانشگاه بوخوم آلمان دانشگاه رور(Ruhr) در شهر بوخوم آلمان با 20 دانشکده و بیش از 43000 دانشجو از 103 کشور، رشته‌هاي مختلفی (علوم طبیعی، مهندسی، پزشکی و علوم انسانی و اجتماعی) را در یک مجموعه گردهم آورده است. در این دانشگاه بخشی به نام مرکز دین پژوهی Center for Religious Studies (CERES) فعالیت دارد. بر اساس اطلاعات درج شده در سایت رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي دنیا CWUR (2018-2019)، دانشگاه بوخوم با رتبه جهانی 291 و رتبه ملی 24 ، نمره 76.6 را در بین 1000 دانشگاه کسب کرده است. مرکز دین‌پژوهی بوخوم آلمان یکی از بزرگترین مراکز مطالعات علمی دین در اروپا محسوب می‌شود و در سطح جهانی به عنوان بالاترین درجه تحقیقات شناخته شده است. حوزه اصلی پژوهش و آموزش در این مرکز بر روي سنت‌ها و عقاید دینی آسیایی و اروپایی قرار دارد که شامل همه ادیان عمده در دنیا می‌شود. مانند هندي (هندوئیسم)، بودایی، مسیحی و اسلام و نیز آیین‌هاي چندخدایی بین‌النهرین (polytheistic religions of Mesopotamia) آیین‌هاي مدیترانه‌اي، دین زرتشتی و جینیسم. به علاوه، در مرکز مطالعات دینی بوخوم پژوهشگران بر روي مطالب روش‌شناختی و نظام‌مند دین تکیه دارند و نیز بر روي تنوع و برخورد دین‌ها در گذشته و حال تحقیق می‌کنند. حوزه‌هاي تحقیقاتی دیگر این مرکز در ارتباط با دین و مهاجرت، دین و رسانه و نیز دین و هنر است. در بخش آموزش، این مرکز در سطح کارشناسی ارشد از سراسر دنیا دانشجو می‌پذیرد و براي دانشجویان ممتاز نیز در سطح بین‌المللی برنامه Ph.D ارائه می‌دهد. این مرکز از طریق برنامه اراسموس(ERASMUS) در شبکه بین‌المللی دانشگاه‌هاي اروپایی قرار دارد و نیز با دانشگاه‌هاي سایر نقاط دنیا از طریق برنامه همکاري (چین، کره جنوبی، آمریکا و غیره) در ارتباط است. در مرکز دین‌پژوهی دانشگاه بوخوم، مطالعات بین‌رشته‌اي به عنوان کلید توسعه در پژوهش است. از این رو، گروه تحقیقاتی دین و رسانه در این مرکز از محققان سراسر دنیا از رشته‌هاي مختلف مانند دین پژوهی، رسانه و ارتباطات، فلسفه، زبانشناسی، تاریخ هنر، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی جهت ارائه تجربیات و گفت‌وگو در ارتباط با نظریه‌ها و روش‌شناسی‌هاي جدید استفاده می‌کند. این محققان با سازماندهی کارگاه‌هاي آموزشی و همایش‌هاي بین‌المللی، چاپ آثار و ایجاد شبکه بین‌المللی با هم در ارتباط هستند. telegram.me/bayeganitabligh/1953 رئیس این مرکز پروفسور فولکهارد کرش (Volkhard Krech) پژوهشگر در زمینه مطالعات دینی است که در زمینه نظریه تحول دین، جهانی‌سازي و پلورالیسم دینی، دین و خشونت، دین و هنر، تاریخ مطالعات دینی پژوهش می‌کند. https://ceres.rub.de/en/ @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ شغل فوق دکترا در زمینه « فلسفه/ الهیات عقلایی اسلامی» 🔹مرکز پل آلبرت فوریه، اکس آن پرووانس، فرانسه http://yon.ir/jeWyT @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ در حال خواندن کتابی از با عنوان "محمد" هستم. این کتاب از سری کتاب های Past Masters است که بعدتر در سال ١٩٩۵ به سری Very Short Introduction (معرفی بسیار مختصر) تغییر پیدا کرد؛ کتاب هایی که در موضوعات متنوع به هدف معرفی کوتاه از موضوع کتاب نوشته می شود. ⁉️ سوال اصلی من این است که چرا نگارش کتاب درباره معرفی (ص) را به یک غیرمسلمان می سپرد؟ آن هم نه یک غیرمسلمان همسو و همدل با مسلمین، بلکه یک غیرمسلمان با ذهنی سرشار از شبهه و تشکیک در عقاید اسلامی. و اگر قرار است او بنویسد کجای تعهد علمی و دانشگاهی به او اجازه می دهد که این شبهاتش را به کتاب تسری ‌دهد؟! مگر نه این است که هدف این سری از کتاب های آکسفورد فقط معرفی بوده و نه تحلیل و نظریه پردازی؟ این چه معرفی ناقصی و هدفداری است که مخاطب را سرشار از شبهه و سوال و تشکیک در اولی‌ترین عقاید اسلامی می‌کند؟!! این بود ادعای کار علمی و تحقیقاتی مهم‌ترین انتشارات بریتانیا و بزرگترین ناشر کتاب‌های دانشگاهی در جهان؟!!! https://en.wikipedia.org/wiki/Past_Masters_(book_series) https://en.wikipedia.org/wiki/Very_Short_Introductions https://fa.wikipedia.org/wiki/معرفی_خیلی_کوتاه @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ پژوهش و نشر درباره «قدرت و نهادها در اسلام و مسیحیت قرون وسطی» http://yon.ir/D5E7e @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ تبیین ریشه‌های صلح در اسلام 🔹دو کتاب «خدا در قرآن» اثر جک مایلز (نوامبر 2018) و کتاب «محمد صلی الله علیه و آله: پیامبر صلح در مواجهه با جنگ امپراطوری‌ها» اثر جان کول (اکتبر 2018) به دنبال پاسخ دادن به سؤالاتی هم‌چون سؤالات ذیل می‌باشند و تلاش می‌کنند تا درک عمیق‌تری از الهیات و تاریخ اسلام را به خوانندگان ارائه دهند: 🔸آیا خدایی که مسلمانان می‌پرستند با خدای یهودیان و مسیحیان تفاوت دارد؟ آیا خدای مسلمانان همان‌گونه که منتقدان اسلام ادعا می‌کنند یادگاری از شرک اعراب است؟ آیا حضرت محمد صلی الله علیه و آله، فرستاده این خدا، پیامبری جنگجوست که با شمشیر دین خود را گسترش داده و الهام بخش تروریست‌های مسلمان امروزی ست؟ ... telegram.me/bayeganitabligh/1951 🔺ادامه مطلب 👈👈👈 yon.ir/JoMSS ✳️ Illuminating Islam’s Peaceful Origins 📖 God in The Qur’an ✍ By Jack Miles ⁣📚 Publisher: Knopf Doubleday (November 13, 2018) 📖 Muhammad: Prophet of Peace Amid the Clash of Empires ✍ By Juan Cole ⁣📚 Publisher: PublicAffairs (October 9, 2018) 🔹Is Allah, the God of Muslims, a different deity from the one worshiped by Jews and Christians? Is he even perhaps a strange “moon god,” a relic from Arab paganism, as some anti-Islamic polemicists have argued? What about Allah’s apostle, Muhammad? Was he a militant prophet who imposed his new religion by the sword, leaving a bellicose legacy that still drives today’s Muslim terrorists? 🔸These two new books may help answer such questions, and also give a deeper understanding of Islam’s theology and history... 🔺Read more 👉👉👉 yon.ir/JoMSS @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ تبیین ریشه‌های صلح در اسلام ✳️ Illuminating Islam’s Peaceful Origins 📖 God in The Qur’an ✍ By Jack Miles ⁣📚 Publisher: Knopf Doubleday (November 13, 2018) 📖 Muhammad: Prophet of Peace Amid the Clash of Empires ✍ By Juan Cole ⁣📚 Publisher: PublicAffairs (October 9, 2018) http://yon.ir/JoMSS @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ شغل فوق دکترا در زمینه « فلسفه/ الهیات عقلایی اسلامی» 🔹مرکز پل آلبرت فوریه، اکس آن پرووانس، فرانسه http://yon.ir/jeWyT @studiesofshia
https://telegram.me/studiesofshia ✳️ When looking for a PhD project, a good starting point is letting your professors know you are interested in doing a PhD. Additionally, universities typically have a web page where vacancies announced; look here for vacancies of the Radboud University and here for vacancies in the RadboudUMC. There are also numerous other websites where PhD vacancies are advertised; see the list on the right sidebar of this page. 🔹Netherlands http://www.academictransfer.nl/ http://www.euraxess.nl/ http://www.pcdi.nl/ http://vacaturekrant.nl/ 🔹Europe http://www.euraxess.nl/ http://www.daad.de/deutschland/index.en.htmlv http://www.qreer.com/ 🔹Worldwide http://www.career.edu/ http://www.nature.com/naturejobs/index.html http://sciencecareers.sciencemag.org/ http://www.gradschools.com/ http://www.gradschools.com/. http://www.internationalgraduate.net/ @studiesofshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 Deedat vists Imam Khomeini ❇️ احمد دیدات از ملاقات با امام خمینی می‌گوید: «تابه‌حال پیرمردی به این زیبایی ندیده بودم. با دیدن او بی‌اختیار اشک از چشمانمان سرازیر شد. او قیام کرد تا شرایط را برای آمدن امام مهدی آماده کند.» 📝شیخ احمد دیدات از نویسندگان مسلمان و ناصحان هندی در آفریقای جنوبی بود. او بیش‌تر به دلیل بحث‌های عمومی بینادینی با مسیحیان تبشیری که بیش‌ترشان حول اسلام، مسیحیت و اناجیل بود، شناخته‌شده است. 🎥نسخه با کیفیت بالا: https://t.me/HQTOP/26 #احمد_دیدات #مهدویت #امام_خمینی 💯 ترجمه و تدوین: انجمن بین‌المللی ترنم صلح @ThrillofPeace
✳️ تاریخ انگارۀ تحریف بایبل در جهان اسلام @studiesofshia 🔹محمد علی طباطبایی / پژوهشکده قرآن و حدیث قم - پژوهشکده تفسیر امروزه محرّف بودن کتاب‌های مقدس یهودی و مسیحی چنان بدیهی تلقی می‌شود که حتی بسیاری از عالمان سنتی این ادیان هم بدان باور دارند؛ اما آیا این موضوع همیشه همین قدر واضح بوده است؟ روشن است که نه. اما یک نکته مسلم است. قرن‌ها پیش از آنکه محققان غربی به نتایج امروز برسند، عالمان مسلمان با قاطعیت معتقد به تحریف تورات و انجیل بوده‌اند و در واقع این انگاره از متون اسلامی بود که کم‌کم به متون روشنفکرانۀ غربی راه پیدا کرد تا سرانجام از حوالی قرن هجدهم به بعد برای خودش تبدیل به یک رشتۀ علمی مستقل و گسترده (تحت عنوان نقد بایبل) شد. اما در عالم اسلام این ایده از چه زمانی مطرح شد؟ معمول‌ترین پاسخی که چه از جانب عالمان مسلمان و چه حتی از جانب بسیاری از محققان غربی مطرح می‌شود این است که آغاز این بحث دقیقا از صدر اسلام بوده که ایدۀ «یحرفون الکلم» در قرآن مطرح شد. البته برخی محققان نقطۀ آغاز این انگاره را حتی به پیش از اسلام می‌برند و این فرضیه را مطرح می‌کنند که خود قرآن هم در این زمینه متأثر از تحریف‌باوران پیشااسلامی بوده است. با این حال، در سال‌های اخیر شمار قابل توجهی از محققان، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، در کل این ادعاها تردید افکنده و نشان داده‌اند که بسیاری از آیات مورد استناد در این بحث، اساسا به آنچه ما امروز با عنوان «تحریف» می‌شناسیم، ارتباطی ندارند. بنابراین، چه‌بسا اصلا نتوان قرآن را آغازکنندۀ این بحث در اسلام دانست. اگر این گونه باشد، این پرسش مطرح می‌شود که پس نخستین بار این ایده را چه کسی در جهان اسلام مطرح کرد؟ من در رسالۀ دکتری خود، که سال گذشته در دانشگاه تهران (پردیس فارابی) از آن دفاع کردم، بر مبنای روش تحقیق در «تاریخ انگاره‌ها» (the history of ideas) به بررسی این موضوع پرداختم و تاریخ انگارۀ تحریف بایبل را به ترتیب تاریخی در سه دورۀ متفاوت پیشاقرآنی، قرآنی و پساقرآنی پژوهیدم. @studiesofshia خلاصه‌ترین بیان از یافته‌های من در این پژوهش جذاب چنین است: ۱- هرچند افراد و گروه‌هایی از قرن‌ها پیش از اسلام، دربارۀ بایبل قائل به تحریف (به معانی مختلف آن) بوده‌اند، بر اساس اصول «تاریخ انگاره‌ها» نمی‌توان قرآن را را متأثر از آن افراد و گروه‌ها دانست؛ چون هم «تحریف» قرآنی متفاوت از «تحریف» مورد نظر آنها بوده، و هم دستگاه اعتقادی قرآن به قدری متفاوت از آنهاست که اساسا نمی‌توان ریشۀ مشترکی میان نگاه قرآن به این مسئله با نگاه هیچ یک از آن افراد و گروه‌ها یافت. ۲- بررسی‌های ریشه‌شناسی، معناشناختی و کاربردشناختی در تمام آیات قرآنی مرتبط با کُراسه‌ها (متون مقدس یا scriptures) نشان می‌دهد که از نگاه قرآن، بدرفتاری‌های اهل کتاب با کتاب‌هایشان در درجۀ اول کتمان، و در درجۀ بعد بدخوانی و معناگردانی است که هیچ کدام ارتباطی با دستکاری در متنِ مکتوبِ تورات و انجیل ندارند. در مقابل، قرآن با صراحت تمام از تصدیق تورات و انجیل و لزوم ایمان به آنها سخن می‌گوید، و در این قبیل آیات موضوع سخن دقیقا همان تورات و انجیل موجود در دست یهودیان و مسیحیان بوده است. https://telegram.me/bayeganitabligh/1952 ۳- بررسی‌های گستردۀ من در تمام متون در دسترس از قرون اولیۀ اسلامی، اعم از مجادلات مسیحی-اسلامی، احادیث کهن و تفاسیر متقدم نشان داد که می‌توان سه دورۀ متفاوت از ظهور ایدۀ تحریف را در جهان اسلام شناسایی کرد: دوران سکوت (قرن اول هجری) که هیچ نشانی از این ایده در جهان اسلام یافت نمی‌شود؛ دوران زمزمه (قرن دوم هجری) که ایدۀ غالب در میان مسلمانان اعتبارِ تورات و انجیل است و تنها گه‌گاه زمزمه‌هایی خفیف بر خلاف این شنیده می‌شود؛ و دوران همهمه (قرن سوم) که برای نخستین بار ایدۀ وقوع تحریف در بایبل با صراحت از طرف برخی متکلمان معتزلی در مناظرات بیناادیانیِ دربارِ مأمون عباسی، و در واکنش به طرح ایدۀ محرف بودنِ قرآن از طرف متکلمان مسیحی، مطرح شد؛ اما تبدیل شدن این ایده به گفتمان غالب در جهان اسلام دو قرن دیگر زمان برد. به این ترتیب، از قرن پنجم هجری و با نگارش کتاب الفصل توسط ابن حزم اندلسی بود که ایدۀ محرف بودن تورات و انجیل به ایدۀ غالب در سراسر جهان اسلام تبدیل شد. @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ فراخوان شرکت در کارگاه بین المللی «پاسخ های دینی، حقوقی و سیاسی به سلفی-گری» 🔹دانشگاه چارلز، جمهوری چک http://yon.ir/v5QZV @studiesofshia
4_5990003073106314619.pdf
413.7K
@studiesofshia ✳️ مدخل «غدیر خُم» ✳️ Ghadīr Khumm (Khumm Pond) 🔹محمدعلی امیرمعزی 🔹Mohammad Ali Amir-Moezzi 🔸ویرایش سوم دایره المعارف اسلام (EI) @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ کنفرانس «اصول اخلاقی داستان‌های قرآنی و فراتر از آنها» 🔹دانشگاه حمد بن خلیفه، قطر http://yon.ir/mbl3y @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ ابن سینا، سهروردی، ملا صدرا و هانری کوربن 🔹حسن انصاری؛ هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون امروزه در مجامع آکادمیک غربی در حوزه مطالعات فلسفه اسلامی بررسی های متن محوری در جریان است که بر تصحیحات انتقادی متون، تحولات مفهومی و بررسی تحول فلسفه اسلامی در نسبت با سنت شارحان ارسطویی و افلاطونی استوار است. فارابی و ابن سینا در این میان خیلی مهم قلمداد می شوند و تلاش ها برای درک نسبت فلسفه آن دو در مقایسه با شارحان اسکندرانی و نو افلاطونی متأخر و همچنین در مقایسه با سنت های فلسفی در میان مترجمان مسیحی و صابی در دوران‌ نهضت ترجمه (و تداوم آن در سده چهارم با ظهور مکتب ابن عدی) به ظهور مطالعاتی بسیار جدی در این حوزه ها انجامیده است. البته در کنار فارابی و ابن سینا و تا اندازه ای کندی فلسفه ابن رشد و همچنین جایگاه غزالی در انتقاد از فلسفه هم اهمیت ویژه خود را دارد. در سالهای اخیر مطالعات در حوزه شارحان ابن سینا در خراسان و بعد در دوره های بعدی و از جمله مکاتب شیراز و اصفهان و عصر عثمانی گسترش بسیار زیادی در مقایسه با دهه های گذشته پیدا کرده است. در این پژوهش ها هانری کوربن تقریبا غائب بزرگ است. جز در انتشارات و مطالعات پاره ای از شاگردان او در فرانسه و یا دلبستگان به مکتب سنت گرایی، تقریباً هانری کوربن تنها برای مطالعه فلسفه های متأخر شیعی و آن هم به صورت حاشیه ای مورد ارجاع قرار می گیرد. این البته به دلیل انتقاداتی است که از او و تفسیرش از حکمت مشرقیه ابن سینا و دیدگاه هایش درباره حکمت اشراق در سالهای گذشته و از سوی کسانی مانند دیمیتری گوتاس صورت گرفت. همانطور که مرحوم آقای حائری یزدی به درستی گفته هانری کوربن در تحریف اندیشه فلسفی ابن سینا و کلا فلسفه اسلامی سهم زیادی داشته است. در خود فرانسه که من چندین سال به درس ها و سمینارهای فلسفه اسلامی در آنجا می رفتم شخصیت و مرجعیت کوربن تقریباً رو به افول است و تنها محدود به چند تنی است. در عوض هم در فرانسه و هم در انگلستان و آلمان و ایالات متحده تحقیقات متنی و تاریخی و مفهومی که فلسفه ابن سینا را در نسبت با فلسفه های یونانی جستجو می کند خوشبختانه در سالهای اخیر مورد اعتنای بیشتری قرار گرفته است. به نظر من این مسئله تا اندازه زیادی مرهون دیمیتری گوتاس و محققان جوانتری در نسل بعد از اوست، همانند آقای راب ویسنوفسکی. گوتاس به خوبی نشان داد که درک و دریافت کوربن از حکمت مشرقی ابن سینا نادرست بوده است. هانری کوربن نه تنها در فهم درست فلسفه ابن سینا بلکه در فهم مکتب فلسفی سهروردی ناکام ماند. او سهروردی را نه به عنوان شارحی در سنت ابن سینا که ابتکاراتی در فلسفه مشایی دارد بلکه بیشتر در سایه شماری از آثار رمزی و یا مبانی ابتکاری او در فلسفه نوری و فهلوی دید و خلاصه کرد. تنها با انتشار آثار و بررسی های علمی درباره شارحان سهروردی در نسل شاگردان او و همچنین در دنباله آن در مکتب شیراز بود که اهمیت شماری از آرای ابتکاری سهروردی در مقام شارح ابن سینا بیشتر شناخته شد. کوربن برعکس سهروردی را از منظر معجونی به نام حکمت شرقی و نوری ایرانی دید که مبانی آن دقیقاً معلوم نیست چیست و سابقه روشن و تاریخی ندارد. تازه آن را با تفاسیر شبه قاره ای آن و آمیخته با عرفان های نظری و اشراقی و باطنی و رمزی تفسیر می کرد که در نهایت به فلسفه های اسماعیلی و شیخی می انجامید. او همین بلا را سر ملا صدرا هم آورد. برای او عرفان نظری ابن عربی هم بیشتر در چارچوب تفاسیر باطنی گری، حروفی گری و علم اعداد دیده می شود و فلسفه های گنوسیستی. او البته خدمات شایانی برای انتشار آثار فلسفی کرد اما این از اقبال بد روشنفکران و دانشگاهیان ما بود که ابن سینا و سهروردی و ملا صدرا را با روایت او بیشتر شناختند تا با دست کم روایت اصیل و ریشه دار در سنت خودمان. چند سالی است اقبال دوباره ای به کتاب های کوربن در میان نسلی از پژوهشگران و مترجمان ایرانی شدت گرفته است. این طبعاً به بد فهمی ما از سنت فلسفی خودمان دامن می زند. دلخوش به اینکه کوربن تشیع باطنی را با فلسفه ابن سینا و سهروردی و ملا صدرا و ابن عربی پیوند می زند و امام زمان را در چارچوب تفسیری فلسفی و باطنی از مقام ولایت می فهمد نباید شد. تفاسیر او در این زمینه دو ایراد اساسی دارد: نخست اینکه درک ما را از فلسفه اسلامی معیوب می کند و دوم اینکه تشیع را به دیانتی باطنی و رمزی و گنوسیستی تقلیل می دهد که با هیچ معیار درست تاریخی نه قابل فهم است و نه مبانی آن قابلیت مفاهمه و گفتگو دارد. @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ فراخوان مقاله با موضوع «زنان و هویت جنسی در کتاب مقدس و جهان مرتبط با کتاب مقدس» 🔹دانشگاه گلاسکو، اسکاتلند http://yon.ir/KvWjH @studiesofshia
4_5803059184119318111.mp3
15.93M
@studiesofshia ✳️ گفتگو با محمدعلی امیرمعزی، نویسنده و استاد دانشگاه در پاریس 🔹علل تألیف کتاب «حجت خدا، بررسی عرفان شیعه در اثر کلینی» 🔸انتشار صرفاً جهت اطلاع پژوهشگران بوده و به معنای تأیید محتوا نیست. @studiesofshia
✳️ گروه مطالعات اسلامی و شیعی در غرب 🔹بررسی و شناسایی جریان های شیعه پژوه و اسلام شناس غربی 🔸آشنایی با مراکز علمی، پژوهشی و تخصصی در حوزه شیعه پژوهی و اسلام شناسی 🔹آشنایی با شخصیت های متخصص و صاحبنظر در حوزه شیعه پژوهی و اسلام شناسی 🔸آشنایی با منابع مختلف حدیث پژوهی، قرآن پژوهی، تاریخ پژوهی، فقه پژوهی، کلام پژوهی، و ... 🔹دسترسی به منابع مختلف (کتاب، مقاله، صوت، فیلم و ...) در حوزه شیعه پژوهی و اسلام شناسی 🔸معرفی کنفرانس ها، نشست ها، بورسیه و فرصت های تحصیلی و مطالعاتی مرتبط 🔹راهنمایی، گفتگوی علمی و پاسخ به سؤالات مرتبط با موضوع مطالعات اسلامی و شیعی در غرب ✳️ لینک عضویت 👇👇👇 @studiesofshia 💠 تلگرام https://t.me/joinchat/BHCLmEnNIveWP-ibEEUP4g 💠 ایتا http://eitaa.com/joinchat/2211905547C370ff5c5b6 🍀☘🍃🍃🌺🌺🌺🍃🍃☘🍀
@studiesofshia ✳️ فرصت استادی در کرسی ایران شناسی 🔹دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، آمریکا http://yon.ir/zMDOS @studiesofshia
4_5990003073106314621.pdf
852.1K
@studiesofshia ✳️ درآمدي بر مطالعات ايراني در آمريكا مطالعات ایرانی یكی از مهمترین حوزه های مطالعات شرقي(شرق شناسی)است. این رشته علمی، حاصل اشتیاق فراوان گردشگران و سوداگران اروپایی به سیاحت، شناخت و چپاول آثار ارزشمند باستانی در كشورهای مشرق زمین است. به رغم این واقعیت، اهمیت و بالندگی این رشته در جهان به گونه ای است كه امروزه علاوه بر كشورهای اروپایی و آمریكایی، در كشورهای آسیایی و آفریقایی نیز (با این كه یادآور تاریخ تلخ و بازگوكننده صدمات سیاسی، تاریخی و اجتماعی فراوان آنان است) مراكز و كرسی های دانشگاهی (یا به تعبیر استاد ایرج افشار شرق شناسی) ایجاد شده است. نوشتار حاضر مرور گذرایی بر شكل گیری، پیشینه و تحول مطالعات ایرانی در ایالات متحده آمریكا است. @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ اسلام شناسان غربی، یک ضعف و دو قوت 🔹هر چه بیشتر آثار را می‌خوانم، بیشتر می‌فهمم که چقدر ما این‌ها را بیخود بزرگ کرده‌ایم. این دانشمندان از نظر سواد اسلامی و شیوه استدلال حداکثر در حد یکی از فضلای متوسط حوزه هستند و البته حرف‌های ناقص و اشتباهات واضح هم إلی ماشاءالله دارند. ولی دو ویژگی دارند که کارشان را ویژه می‌کند؛ یکی اینکه سعی می‌کنند تحقیقاتشان را به شیوه‌های پذیرفته‌شده علمی ارائه دهند و دیگر این‌که تریبون دارند و جایگاه دارند و می‌توانند در مجامع علمی صحبت کنند و خود را نظریه‌پرداز جلوه دهند و انتشارات و نشریات معتبر دنیا به آن‌ها اجازه می‌دهند که کتاب‌ها و مقالاتشان را چاپ کنند. 🔹اگر این دو فاکتور را بسیاری از فضلای ما در اختیار داشته باشند قطعاً دست برتر با آن‌ها خواهد بود. اولی همت شخصی محققین را می‌طلبد و دومی بیشتر متوجه مسئولین و دست اندرکاران علمی کشور، حوزه و دانشگاه است. @studiesofshia
4_5994709566988748335.pdf
2.84M
@studiesofshia ✳️ دوازده امام در تورات 🔹نگاهی نو به بشارت حضرت ابراهیم علیه السلام در سفر پیدایش 🔸چکیده یکی از پرسش‌های مربوط به آیات 17: 18 و 17: 20 از سِفر پیدایش این است که آیا این آیات را می‌توان اشارت و بشارتی به پیامبر اسلام و شیعیان دانست؟ با تأملی دقیق در دعای ابراهیم برای فرزندش اسماعیل (پیدایش 18: 17) و نیز نحوه‌ی استجابت الهی (پیدایش 20: 17) می‌توان ادعا کرد که خداوند به ابراهیم (ع) بشارت داده که را در پیامبر اسلام و دوازده امام از نسل علیهم‌السلام قرار دهد. از سویی با توجّه به قرائن درون‌متنی و برون‌متنی‌ای که نشان می‌دهد مقصود از «مئود مئود»، پیامبر اسلام است و از سوی دیگر، با ریشه‌شناسی واژه «ربّی» و هماهنگی آن با مفهوم «امام»، می‌توان نشان داد که دوازده ربّانی در آیه 17: 20، اشاره‌ای به دوازده امام شیعیان دارد. هم‌چنین، هماهنگی ریشه‌شناختی نام‌های برخی از دوازده امام با شماری از نام‌هایی که به‌عنوان اسامیِ فرزندان اسماعیل در آیات 25: 13_ 15 ذکر شده است، ادّعای پیش گفته را تقویت می‌کند. @studiesofshia
@studiesofshia ❇️ شیعه دوازده امامی در ادینبرو؛ با تاکید بر محرم و عزاداری امام حسین (ع)؛ 🔹پژوهشی قوم نگارانه پیرامون شیعه اثنی عشری در اسکاتلند یکی از جدیدترین پژوهشهای غربیها پیرامون شیعه به مقاله ای اختصاص دارد که در سال 2018 در مجله اسلام معاصر (Contemporary Islam) و به قلم یکی از اساتید همین دانشکاه، Fayaz S. Alibha، منتشر شده است. پژوهشگر، این پژوهش را با استفاده از روشِ قوم¬نگاری آنهم در محدوده شیعیان ادینبرو سامان داده است.این شهر حدود 12400 شیعه اثنی عشری دارد و بازه زمانیِ تحقیقات نیز از سال 2011 تا 2013 است و بر مناسک دینی و عزاداریهای مرتبط با امام حسین (ع) متمرکز است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که گرچه یکی از محوری ترین وسیله های قانونی شیعه برای یادآوری و انتقال ارزشهای اصلیشان از طریق حوادث کربلاست اما به شکلی عامتر و به شکلی همزمان به ارائه و دفاع از اسلام در غرب نیز خدمت مینماید. با بررسی دقیق کنشهای این دسته از مسلمانان، این مقاله ، مطالعه موردی از یک روایت دیگر از مسلمانانِ بریتانیا را پیشنهاد میکند و برگِ جدیدی از تجریات و مراسمات شیعه اثنی عشری در اسکاتلند را به نمایش میگذارد. @studiesofshia ❇️ Twelver Shia in Edinburgh: marking Muharram, mourning Husayn 🔹Fayaz S. Alibhai1 🔸Abstract Research on the Shia in Scotland and of their spaces of worship and gathering continues to be under represented in the research field of Muslims in Britain. According to the 2011 census, there are just under 77,000 Muslims in Scotland, with Edinburgh, its capital, home to about 12,400. This article aims to fill in some of these gaps by focusing on a Muharram procession emerging out of a Twelver Shia imambargah in Edinburgh. Drawing from fieldwork conducted from 2011 to 2013, the article provides an ethnographic account of this annual jaloos (ritual procession) in Leith district, examines its evolution, and analyses the jaloos’s signage and related proclamations in English and Urdu. In juxtaposing these elements, I argue that even as the procession is a normative means to commemorate and transmit the core values of the Twelver Shia through the events of Karbala, it actively engages with and responds to stereotypes about Muslims in the West and thus serves simultaneously as a wider public presentation on, and defence of, Islam. By closely examining these Muslims’ public performance of Islam, this article offers a case study of an alternative narrative of Muslims in Britain and sheds new light on the rituals and experience of the Twelver Shia in Scotland. https://telegram.me/studiesofshia/871 Keywords Shiism . Scotland . Muharram . Ashura . Ritual . Public space. @studiesofshia @interdisciplinarity
4_5868439925078099599.pdf
1.74M
@studiesofshia ❇️ شیعه دوازده امامی در ادینبرو؛ با تاکید بر محرم و عزاداری امام حسین (ع)؛ 🔹پژوهشی قوم نگارانه پیرامون شیعه اثنی عشری در اسکاتلند @studiesofshia @interdisciplinarity
4_6017228836435920256.pdf
223.8K
@studiesofshia ✳️ امام حسین علیه السلام و آموزه های دینی 🔷 استاد احمد پاکتچی 🔸مدخل برگزیده دائرة المعارف بزرگ اسلامی @studiesofshia