صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰باز هم تناقض0️⃣3️⃣
جناب درویش این شعر مولوى را هم برایتان بخوانم.
ترک سجده از حسد گیرم که بود *** این حسد از عشق خیزد نى جحود
هر حسد از دوستى خیزد چنین *** که شود با دوست غیرى همنشین
بى گنه لعنت کنى ابلیس را *** چون نبینى از خود این تلبیس ر(1)
💢درویش: چه عیبى دارد، مولانا مى خواهد بگوید که ابلیس بیگناه را نباید لعنت کرد، زیرا از شدّت عشقى که به خدا داشت رشک مى برد مسجودى غیر از خدا وجود داشته باشد و ملائکه به آدم سجده کنند، لذا خودش سجده نکرد... .
🔶ادیب زاده: ما فراموش نکرده ایم که قبلا مولوى گفت «زیرکى زابلیس و عشق زآدم است» چه شد آنجا عشق را از آدم مى دانست و زیرکى را از ابلیس و اینجا حق را به ابلیس بیگناه مى دهد و مى گوید از شدّت عشق خدا به غیر خدا سجده نکرد؟ از این گذشته، خداوند مى فرماید: «ابلیس تکبّر ورزید و سجده نکرد و از کافران شد».(2) هنوز هم مولوى مى گوید: «بى گنه لعنت کنى ابلیس را!».
کدام گناه از کفر بالاتر است؟
درویش سر در گریبان برد و تفکّر او با خواب خفیفى توأم شد. ناگاه از جاى جست و گفت: فعلا مرا به بستر استراحت راهنمایى کنید.
🔶🔶آقاى فاضل: پس براى شما شام بیاورند؟
درویش: در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست... .
(1). مثنوى، ص 170.
(2). سوره بقره، آیه 34.
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#نقد_مثنوی
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
💢شارب بلند دراویش، اقتدا به مولا علی (ع) است ؟!
💢بسیاری از مردم، صوفیان و دراویش را از شاربهای بلند آنها میشناسند. برخی از فرقههای صوفیه که از زدن شارب خود اجتناب میکنند و برای آن احترام ویژهای قائلاند،
❌درباره علت و سرمنشأ آن میگویند: «مولا علی بن ابیطالب (علیه السلام) آب سر ناف رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را هنگامیکه او را غسل میداد آشامید! و دیگر شارب خود را نگرفت! ما هم اقتدا به مولا کردیم.»
👌🏻در حالی صوفیه برای سرپوش گذاشتن بر روی انحراف خود در ادعایی وقیحانه، حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) را بدعتگذار شارب میدانند، که روایات حضرات معصومین (علیهم السلام) در مذمت گذاشتن شارب و تراشیدن ریش، برملا کننده دروغ بزرگ صوفیانی است که به خاطر چند تار مو نسبت دروغ به حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) میدهند.
📖پینوشت:
محلاتی، ذبیحالله، کشف الاشتباه، به کوشش فردوسی، نشر نسیم ظهور، قم، 1389،ص 432.
🔶منبع:پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🔰مراقبات سلوکی در ماه شعبان
🔴 دو عمل برتر در #ماه_شعبان
🔸عن داوُدَ الرَّقِّیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِاللهِ علیهالسلام: مَا أَفْضَلُ مَا يُفْعَلُ فِيهِ؟ قَالَ: الصَّدَقَةُ وَ الِاسْتِغْفَارُ وَ مَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فِی شَعْبَانَ رَبَّاهَا اللَّهُ تَعَالَى كَمَا يُرَبِّی أَحَدُكُمْ فَصِيلَهُ حَتَّى يُوَافِیَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ قَدْ صَارَتْ مِثْلَ أُحُدٍ.
📚 وسائل الشيعة ١٠ : ٥١١ .
🔹 داوود رقی میگوید به حضرت امام صادق سلام الله علیه عرض کردم برترین عمل در ماه شعبان چیست؟
حضرت فرمودند : صدقه و استغفار
و هر کس در ماه شعبان صدقه دهد خداوند متعال آن را پرورش میدهد، همان گونه که شما بچه شتر را پرورش میدهید تا آنکه روز قیامت آن را به او باز میگرداند در حالیکه به اندازه کوه احد شده است.
#عرفان_اسلامی
#اذکار_مأثور
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🏞 آیا با حسین قرابتی دارم؟!
✍🏻 عینصاد
❞ اگر من به ولايت حسين نرسيدم، اگر ابوّت اولياء را نخواستم، اگر فرزند دنيا و يا بدتر بندهى دنيا شدم و دين در وجود من شكل نگرفت و تنها بر زبانم نشست، آيا با حسين قرابتى دارم؟
📚 #وارثان_عاشورا | ص ۲۵۴
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰این گنبد زرنگار1️⃣3️⃣
خورشید آخرین ذرّات زرّینش را از دامنه افق برگرفت. پرده نیلگون شب دشت و صحرا را در خود پوشاند. شهر در تاریکى فرو رفت و قلّه هاى کوه سر در میان ستارگان کشیدند. ستارگان چون در شاهراه اقیانوس فلک شناورند و چشمک مى زنند.
تو گویى اختران استاده اندى *** زبان با خاکیان بگشاده اندى
که هان اى غافلان هشیار باشید *** در این خلوت سرا بیدار باشید
روشن دلانى که در این خاکدان تیره آرمیده اند دیده به سقف بى ستون آسمان دوخته، از سطر سطر این لوحه زرنگار درس توحید مى خوانند و صفحه رخسار را از آب دیدگان پرستاره مى سازند و مى گویند:
خدایا بام زندانت چنین است *** تو گویى خود نگارستان چین است
ندانم بام ایوانت چسان است *** که زندان بام تو چون بوستان است
اى آفریننده نور و اى نور آسمان و زمین، اگر ذرّه اى از دریاى بى پایان نورت بر ظلمتکده نیستى نمى تابد این ما بودیم که براى ابد در نهانخانه عدم مى ماندیم و هستى را از نیستى نمى شناختیم. بارالها، پس به همان نور، به درگاه تو عرض نیاز مى آوریم، آن نورى که دشمن سرسخت هرگونه تاریکى است، تاریکى جهل، تاریکى هوس، تاریکى ظلم و... .
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#نقد_مثنوی
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
💠
شهد مرگ🔹 وجود مبارك #سید_الشهداء (سلام الله علیه) مرگ را برای ما معرفی كرده است. همه ما می میریم اما عمده آن است كه مرگ چیست. آیا مرگ پوسیدن است یا از پوست به در آمدن است؟ پایان راه است یا پُل راه است؟ بعد از مرگ خبری هست یا نیست؟ 🔹 وجود مبارك سیدالشهداء (سلام الله علیه) به اصحاب و یارانش در #كربلا مطلبی فرمود كه همه شیعیان بلكه همه انسان ها، مشمول آن مطلب هستند؛ فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلاّ قَنْطَرَةٌ»؛ فرمود مقداری بردباری كنید، مقداری #صبور باشید، چرا؟ برای اینكه «فَمَا الْمَوْتُ إِلاّ قَنْطَرَةٌ». مرگ نابودی نیست، مرگ پوسیدن نیست، مرگ ما را از پا در نمی آورد، #ما_مرگ_را_از_پا_در_می _آوریم. مرگ یك معبر است، یك پُل است؛ این پل را شما در زمان حیات خودتان باید مهندسی كنید. اگر پل وسیع محكم متقن ساختید، به خوبی از این پل عبور میكنید و اگر به فكر ساختن این پل نبودید، مهندس نبودید معمار خوبی نبودید و یك پل لرزان ساختید، خب آسیب می بینید. این پل را شما باید معماری كنید #مهندسی_كنید، خودت باید پل بسازی! 🔹 فرمود: «كَمَا تَعِیشُونَ تَمُوتُونَ»؛ آن طوری كه زندگی می كنید همان طور می میرید. این طور نیست كه پلی ساخته باشند و ما باید از این پل عبور كنیم؛ فرمود همان طوری كه به سر می برید همان طور می میرید. اگر #عاقلانه، #عالمانه و با #فهم زندگی كردید، معبر خوبی می سازید و به آسانی می میرید. برای #مؤمن، هیچ لذتی در تمام مدت عمر، به اندازه لذت مُردن نیست! #سالروز_ولادت_امام_حسین_علیه_السلام #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سخنرانی مناسبتی تاریخ: 1392/08/24 🔵صوفی پژوهی @sufi110
9.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 روز سوم ماه #شعبان 1445
24 ماه #بهمن
🔹
شهد مرگ#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت #عرفان اسلامی 🔵صوفی پژوهی @sufi110