🔰🔰به مناسبت ایام انجام مناسک حج
💢تمسخر خانه خدا توسط صوفیان
✳️یکی از شعائر اسلامی که در قرآن از آن ذکر شده، حج و رفتن به زیارت خانه خداست که در روایات نیز به اهمیت آن اشاره شده و خود اهلبیت نیز بارها به زیارت خانه خدا مشرف شدهاند.
⭕️اما آنچه در اینباره قابل ذکر است سخنان گزاف و تمسخر خانه خدا، توسط صوفیان است، بهگونهای که در احوال بعضی از سران آنان نقل شده که وقتی به زیارت خانه خدا میرفتند کعبه به استقبال آنان آمده و به دور آنان طواف میکرد.
❌چنانچه عطار دربارهی رابعه عدویه گفته: «رابعه به سوی مکه میرفت که در بین راه کعبه را دید که به استقبال او میآید، رابعه گفت من رب البیت میخواهم، کعبه را چه کنم؟»
بنابر آنچه ذکر شد این ادعای سران صوفیه به دلایلی، خصوصا کرامتتراشی برای خود و فریب مردم، اینچنین حج و زیارت خانه خدا را به تمسخر گرفتند، در حالی که هیچ کدام از ائمهی معصومین (علیهمالسلام) با اینکه برترین مخلوق و حجت خدا روی زمین هستند، سخنی مبنی بر اینکه کعبه به سوی آنان بیاید و یا دور آنان طواف کند، از آنان صادر نشده است.
📖پینوشت:
عطار نیشابوری، تذکرة الولیاء، نشر صفیعلیشاه، منوچهری، چاپ22، باب ۹، ص ۶۵.
🖊پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب
#انحرافات_عملی
#رابعه_عدویه
#عطار_نیشابوری
#تذکرة_الاولیاء
#حج
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
#سلام_امام_زمانم❣
#صبحت_بخیر_آقای_من🌤
📖 السَّلاَمُ عَلَى شَمْسِ الظَّلاَمِ وَ بَدْرِ التَّمَامِ...
🌱سلام بر مولایی که با طلوع شمس وجودش، مجالی برای ظلم و ظلمت باقی نخواهد ماند.
✨سلام بر او و بر لحظهای که با دیدن روی ماهش، زمین و زمان غرق سرور خواهد شد.
📌 چهارشنبه
☀️ ۹ خرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۲۰ ذی القعده ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 29 می 2024 میلادی
📎 #تقویم
#معرفی_کتاب | پژوهشی جامع در تصوف فرقهای
🔹 کتاب «پژوهشی جامع در تصوف فرقهای؛ رصد هویت تاریخی، تحولات، انحرافات، آموزههای سلاسل صوفیه و نقد آنها» تألیف محمداسماعیل عبداللهی توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل منتشر شده است.
🔸این کتاب، هفت بخش دارد؛
در بخش اوّل «موقعیت سنجی تصوّف در میان جریانهای فکری معاصر و رابطه آن با تشیّع» و در بخش دوم «پیشینه، سرچشمه و تحولات تصوّف» بررسی شده است.
«رمزگشایی از سران تصوّف در منابع دینی»، عنوان بخش سوم کتاب است.
در بخش چهارم به «نقد مکاتب و سلاسل تصوّف» و در بخش پنجم به «تبیین و نقد مهمترین عقاید و آموزههای تصوّف» پرداخته شده است.
نویسنده، «تصوّف معاصر و روششناسی جذب و مواجهه فعّال» را در بخش ششم و «منبعشناسی تصوّف و نیمنگاهی به عرفان اسلامی» را در بخش هفتم، کنکاش کرده است.
🔹 برخی سوالاتی که کتاب عهدهدار پاسخ به آنهاست، به شرح زیر است:
آیا تصوف یک فرقه فکری مذهبی است یا یک جریان تأثیرگذار اجتماعی؟
چگونه میتوان بین حقیقت تصوف با تصوف فرقهای فرق گذاشت؟
رابطه عرفان و عارف با تصوف و صوفی چیست؟ آیا این دو یکی هستند یا از یکدیگر متمایزند؟
#کتاب_های_نقد_صوفیه
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
🔰🔰به مناسبت ایام انجام مناسک حج 💢تمسخر خانه خدا توسط صوفیان ✳️یکی از شعائر اسلامی که در قرآن از آن
🔰🔰به مناسبت ایام انجام مناسک حج
💢تحقیر خانه خدا توسط صوفیان
❌با ظهور بایزید بسطامی (وفات 283ه ق) و حسین منصور حلاج (وفات 309ه ق) و سهل شوشتری (تستری) (وفات 283ه ق) و در قرن بعدی با ظهور ابوسعید ابی الخیر و دیگران صورتی دیگر یافت و به «تصوف عاشقانه» بدل شد. مایهی پرخاش و جوش و خروش دینداران و مسلمانان عادی شد و مایهی تكفیر عارفان و صوفیان فراهم گشت.
❌بیشتر صوفیان «تصوف عاشقانه»، اگر هم خود به حج رفته بودند، اعتقاد استواری بر این نكته داشتند كه كعبه و زیارت آن سالك و راهرو را از صاحب كعبه دور میسازد و مشغول میگرداند:
حاجی عبث بطواف حرم سعی میكنی باید شدن بصاحب این خانه آشنا!
❌به نظر آنها رسیدگی به احوال درونی خود و نواختن نیازمندان و دردمندان از هر كعبه پرمزدتر و پسندیدهتر است:
دل بدست آور كه حج اكبر است از هزاران كعبه یك دل بهتر است!
💢در احوال «با یزید» آوردهاند كه گفت: «... مردی پیشم آمد، و پرسید: كجا میروی؟ گفتم: به حج. گفت: چه داری؟ گفتم، دویست درهم، گفت: به من ده و هفت بار گرد من بگرد كه حج تو این است. چنان كردم و بازگشتم![1]
پینوشت:
[1]. عطار: « تذكرة الاولیاء »، ص 119، چاپ جیبی (فرانكلین) به كوشش دكتر استعلامی.
🖊پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب
#انحرافات_عملی
#بایزید_بسطامی
#عطار_نیشابوری
#تذکرة_الاولیاء
#حج
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
LETTER4U2024America.pdf
56.5K
📌 پنجشنبه
☀️ ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۲۱ ذی القعده ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 30 می 2024 میلادی
📎 #تقویم
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰حقیقت رنگ مجاز به خود گرفت8️⃣5️⃣
✳️ادیب زاده: به گفته کیوان(1) آن صورت مرشد که مرید در دل تصویر کرده و «صورت فکریّه» نامند، منحوت و تراشیده مرید و فعل اوست و مرید آنچه را به خیال خود ساخته مى پرستد، پس
خطاب (أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ)(2) که متوجّه بت پرستان بود متوجّه مریدان است. و نیز گوید: یکى از براهین بى اساس تصوّف آن است که اقطاب فکر مرید را متصرّف شده و به خود منحصر مى کنند، آن هم به طور تعبّد که من هر چه گفتم بى دلیل بپذیر(3) و در دلت جز مرا جاى مده و نظر دل و فکرت متوجّه من باشد، تا تدریجاً مملکت دلت از من پر شود و بالاخره خود من شوى. فکر مصطلح آنها درجاتى دارد و آخرش همین است که به نحو تکرار و تعوّد به صورت قطب خود خو کند... تا آنکه گوید: و جواب برهانى این است که مرید به قطب بگوید اگر راست مى گویى و در باطن، مالک دل منى خودت بیا بر دل من بنشین و تصرّف کن که اگر من هم بخواهم بیرون کنم نتوانم، تا تو شوم، زیرا با هر سنگ و کلوخى این کار را کنم او قطب من مى شود.(4)
(1). استوارنامه.
(2). سوره صافّات، آیه 95 .
(3). احیاء العلوم، ج 3.
(4). کتاب استوار نامه کیوان، قطب سابق صوفیّه.
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#نقد_مثنوی
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110