eitaa logo
صوفی پژوهی
283 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
470 ویدیو
80 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا جَامِعَ الْکَلِمَةِ عَلَی التَّقْوَی... سلام بر شادی جمعیت قلبهای ما در سایه‌ی دستهای مبارک تو سلام بر آن لحظه ای که پراکندگی های هوا و هوس را به نگاهی آرام می کنی 🌤
📌 شنبه ☀️ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 5 اکتبر 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰علم، حجاب اکبر4️⃣8️⃣ ❇️آقاى فاضل: ناگفته نگذاریم که در مسلک تصوّف، علم حجاب اک
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰به خانقاه برویم5️⃣8️⃣ ✳️جوان محصّل: چهار سال پیش که از صوفیگرى جز اسمى نشنیده بودم مرشدى از خراسان به تهران مى رفت، به این شهر آمد و به منزل یکى از اعیان وارد شد. بعضى به دیدنش مى رفتند و گاهى میهمانى مى دادند و من نمى دانستم این مرشد چکاره است; در این وادى نبودم، زیرا اضافه بر اشتغالات تحصیلى، اوقات بیکارى را معمولا به جلسات مذهبى و مساجد حاضر مى شدم و حقیقتاً این مجالس به نفع دیانت و اخلاق من تمام شد، با این حال میل داشتم از جریانات روز آگاه شوم، پى بهانه مى گشتم که جریان کار آن مرشد را بفهمم. روزى یکى از رفقایم به من رسید و گفت امشب منزل یکى از دوستان محفلى داریم خوب است با هم برویم. اتّفاقاً آن شب را من بیکار بودم و روانه شدیم... نزدیک منزل که رسیدیم رفیقم گفت: چون داخل شدى هر کار من کردم مى کنى و مى نشینى، امّا طورى که نفهمند ناشى هستى. گفتم یعنى چه مرا کجا مى برى؟ گفت: چیزى نیست مرشدمان آمده و رفقا به دیدن او مى روند ما هم چند دقیقه مى نشینیم و برمى گردیم، تو کارت نباشد فقط هر کار من کردم مى کنى و مى نشینى. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
New project.mp3
3.69M
💢مذهب ابوحامد محمد غزالی ❌بعضی از بزرگان شیعه، معتقد هستند که امام محمد غزالی، شیعه شده است و برای اثبات دیدگاه خود به تألیف کتابی به نام «سرّالعالمین» به دست غزالی استناد می‌‌کنن. ⬅️اما محققی همچون آیت‌الله فاطمی نیا، انتساب کتاب «سرّالعالمین» را به غزالی قبول نداشته و دلائلی بر رد این انتساب ذکر می‌کنند. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آقای الهی قمشه‌ای: «کرامتِ موسیقی این است که تو را به بهشت می‌برد!» ❌ این در حالی است که روایات فراوانی در مذمت موسیقی و آلاتِ آن صادر شده است. بعنوان نمونه می‌توان به این روایت اشاره کرد. 🔹ضمن روایتی که جناب محمد بن مسلم از امام صادق علیه السّلام نقل کرده است، حضرت اینگونه فرمودند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: "من برای نابودی آلات موسیقی و نِی و دف و بت پرستی و‌ آداب جاهلیت مبعوث شدم." «إن الله تبارك و تعالى بعثني رحمة للعالمين ولامحق المعازف و المزامير و أمور الجاهلية و أوثانها و أزلامها و أحداثها.» 📜 أمالی، صدوق (ره)، ص ۵۰۲ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
نقدی_جامع_بر_تصوف_ترجمه_الاثنا_عشریة.pdf
8.21M
- نقدی جامع بر تصوف ترجمه الاثنی عشریه شیخ حر عاملی 🔻معرفی اجمالی : 🔰بخش اول:12 باب مولف پس از بیان وجه تسمیه کتاب و ویژگیهای عدد ۱۲ به معنی شناسی لقب صوفی درمیان راویان حدیث پرداخته وسپس مبانی وآداب صوفیه از جمله : توحید ، پشمینه پوشی ، کشف و شهود ، شریعت گریزی ، ریاضت ، وجد و جذبه ، رقص وپایکوبی ، چله نشینی، غنا، ذکر خفیّ وجلیّ را مورد بررسی روایی خویش قرار داده است. 🔰بخش دوم:12 فصل ضمن ضرورت دوستی با دوستان خدا ودشمنی با دشمنان خدا، حرمت اقتداء به مخالفان وحرمت بدعت گذاری را بیان کرده ، ونهی از منکر و مناظره با بدعت گذاران را واجب می شمرد و لعن ایشان را جایز می‌شمرد . ←هم چنین به نقد بزرگان صوفیه چون ابن عربی، سفیان‌ثوری، حلاج و بایزید پرداخته است . 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای ڪاش همیشه یاورتــ باشم من در وقت ظہــور، محضرتــ باشم من ھر چند که نامه ام سیاهـــ است ولــی بگـــذار سیاه لشڪرتــــ باشم من 🌤
مقاله📋عقل و عشق در تصوف / سید علیرضا موسوی 👇👇👇👇👇
مجله مکتب وحی شماره 21.pdf
8.11M
📚عقل و عشق در تصوف ✍️سید علیرضا موسوی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
⛔️راهیابی جعلیّات عامّة به منابع علمی و حدیثی شیعه توسط "سید حیدر آملی" 📌 بخش قابل توجهی از روایات به کار رفته در آثار "حیدر آملی" روایاتی است که مصادر آنها منابع حدیثی عامّة است. این اخبار، از طریق متون عرفانی اهل سنت مانند غزالی و ابن عربی و شارحان ایشان به آثار "آملی" راه یافته است، که بسیاری از آنها دارای مضامین فاسد و مخالف عقل و نقل است مانند: 🔴 سترون ربّکم کما ترون القمر لیلة البدر ⭕️ به زودی پروردگارتان را خواهید دید همچنان که ماه را در شب بدر می‌بینید 📖 جامع الاسرار ص۱۷۲ 🖋 اصل این خبر در منابع فاسده اهل سنت یافت می شود مانند صحیح البخاری ح ۷۴۳۴ که مطابق با مبانی تجسیمی و آراء باطله اهل ضلالت است که مع الاسف عینا این موضوع به اصطلاحات متفاوته معتقَد صوفیة و فلاسفه و سایر فرق در ابواب معاینة الذات و الشهود و الفناء و رفع التعینات و الحجب و العلم الحضوری و... میباشد 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢ذکر جلی علامه مجلسی (اعلی‌الله مقامه) درباره ذکر، احادیثی را نقل می‌فرماید: «جماعتی از اصحاب حضرت رسول(صلی‌الله علیه و آله)، فریاد برآوردند به‌تکبیر و تهلیل، اما رسول‌خدا(صلی‌الله علیه و آله) ایشان را منع بلیغ نمود و فرمودند: مگر ندا می‌کنید کسی را که نمی‌شنود یا دور است؟!» یا روایتی را از امیرالمومنین(علیه‌السلام) نقل می‌کند که حضرت فرمودند: «هرکس خدا را در پنهانی یاد کند پس خدا را بسیار یاد کرده است به‌درستی که منافقان خدا را آشکار یاد می‌کنند و در پنهانی یاد خدا نکنند پس خداوند متعال وصف ایشان نموده و آنها را مذمت کرده است»[1] علامه مجلسی بعد از نقل این احادیث می‌فرماید: «از این احادیث معلوم می‌شود که فریاد کردن در ذکر، مورد پسند شارع نیست علی‌الخصوص که تغنی و سرود و تصنیف‌ها بر آن منضم می‌کنند و اشعار عاشقانه به‌نغمه و ترانه به‌الحان ملحدانه می‌خوانند و این به اجماع علما حرام است. پس وای بر آن وقتی که رقص و تصفیق و انگشت درهم شکستن نیز بر او منضم شود و دف و طنبور، زینت مجلس گردد. این حال ذکر جلی حضرات صوفیه است.»[2] پی‌نوشت: [1]. کلینی، محمدبن‌یعقوب، کافی، مترجم مصطفوی، ناشر اسلامیه، تهران، 1369، ج 1، ص 501 [2]. محلاتی، ذبیح‌الله، کشف الاشتباه، مصحح حاج فردوسی، نسیم ظهور، قم، ۱۳۸۹، ص 468- 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢ذکر جلی ملاصدرا نیز درباره جلسات ذکر دراویش می‌گوید: «دغلبازان کلمه‌ی ذکر را به خرابات خود منتقل کرده‌اند و از آن‌چه که به‌عنوان ذکر، ستوده شده غافل مانده و فقط به سروصدا و الفاظ سرگرم گشته‌اند ، آن‌چه عامه متصوفه و گویندگان بی‌مایه در این زمان خو گرفته‌اند.» 📖صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم(ملاصدرا)، کسر اصنام جاهلیت، مصحح محسن جهانگیری، نشر بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران، 1381، ج2، ص 145 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿🌺سلام مولای من، مهدی جان🌺🌿 🌱لطفی کن و نپرس چرا عاشقت شدیم؟ حتماً دلیل داشت که ما عاشقت شدیم... 🌱در حیرتم که عشق از آثار دیدن است ما کورها ندیده چرا عاشقت شدیم؟...🌿🌺 🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱 ❤️ الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج❤️💫 📎 📎
‍ رساله رد جماعت صوفیان تألیف:علیقلی جدیدالاسلام (آنتونیو دوژزو) 🔸آنتونیو دوژزو، کشیش پرتغالی است که برای تبلیغ مسیحیت به ایران آمد اما با قرار گرفتن در فضای علمی عصر صفوی جذب به اسلام گردید و در اصفهان تغییر دین داد و مسلمان شد. 🔻جدیدالاسلام در بیان انگیزه اش از نوشتن رساله می نویسد؛ «در حین ردّ اصل دوم از اصول هفتگانه نصارا که تعلق به انسانیت دارد (اینکه حق تعالی داخل رحم مریم شد) برخی مسیحیان ایراد گرفتند: اگر شما اعتقاد ما را که "همه انسان ها خداهستند" را باطل می‌دانید و رهبران ما را ملعون می‌شمارید، چرا متوجه احوال صوفیه خودتان نمی‌شوید که اعتقاد ایشان غریبتر از اعتقاد ماست زیرا که به وحدت موجود قائلند و وجود الهی را ساری در جمیع اشیاء می‌دانند؟! چون دیدم این اِشکال نصارا وارد است و این صوفیه در فرقه اثنا عشریه، شیاطین مارد اند، بر خود لازم ساختم که شمّه ای از احوال این صوفیه که در همه چیز با نصارا موافق اند در این رساله به تحریر درآورم که شیعیان خصوصاً عوام الناس که به زهد و تقوای ظاهری ریائی ایشان فریفته نگشته و خود را از نصرانیت محفوظ دارند.»
رد جماعت صوفیان.pdf
961.1K
📚رساله رد جماعت صوفیان ✍️علیقلی جدیدالاسلام (آنتونیو دوژزو) 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✊ الله‌اکبر از عمق ایمان شیعیان لبنان. این فیلم را که دیدم ناخودآگاه اشکم جاری شد. حتماً تاکنون تصاویر اصابت موشک به حیفا و ترس و لرز و فرار صهیونیسم‌ها را دیده‌اید؛ حالا این روی سکه را ببینید. 🔻شیرمرد لبنانی زیر بمباران وحشیانه و حملۀ شدید موشکی به ضاحیۀ لبنان، نه‌تنها نمی‌ترسد و فرار نمی‌کند، که ایستاده است به شعار دادن و می‌گوید: «ما تَرَکْتُکَ یاحسین» چندبار هم تکرار می‌کند تا همه عالم شیرفهم شوند که امام حسین را ترک نمی‌کند بخاطر رفاه و مادیات و دو روز زندگی بیشتر در این دنیا ... 🔻بعد وسط معرکه تازه یادش می‌افتد رجز بخواند! می‌گوید ما فرزندان همان امامی هستیم که فرمود: «أبِالْموتِ تُهَدِّدُنی؟! أَما عَلِمْتَ أَنَّ الْقَتْلَ لَنا عادَةٌ وَ كَرامَتَنَا الشَّهادَةُ»: (اى پسر زياد) آيا ما را با قتل تهديد مى‌كنى؟ مگر نمى‌دانى كه كشته شدن در راه خدا عادت ما و شهادت، مايه كرامت و افتخار ماست؟! 🔻دست‌آخر هم تجدید عهد می‌کند با سید شهید و فریاد می‌زند: «لبیک یا نصرالله» این فیلم چند ثانیه‌ای، تصویری عینی از تفاوت شیعیان با صهیونیسم‌هاست. همان ایمان عمیقی که سبب شد رزمندگان ما در ۸ سال دفاع مقدس مقاومت کنند و پیروز شوند، امروز هم جاری ‌و ساری است؛ ‌اما در معادلات دنیویِ دستگاه‌های امنیتی و نظامی، فقط تسلیحات جنگی را می‌بینند و جایی برای محاسبه این ایمان ندارند. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌤 دلم به ” مستحبی ” خوش است که جوابش ” واجب ” است السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ ...
🤝 🕊 آنگاه که به‌ نیکان پارسایان امتت رسیدم، در برابرشان فروتنی بورزم. دوستانت را دوست بدارم و به آنان مهربانی کنم.
کتاب📔 لمعات فی ردّ الصوفیه مولف:علامه محمد باقر مجلسی - ۹۳صفحه فارسی ✍️ علامه مجلسی در دو بخش از کتاب عین الحیاة (لمعات+مذمت صوفیه) به نقد تصوف از منظر روایات شیعی پرداخته است. این دو بخش در کتابچه حاضر ، به طور جداگانه گردآوری شده تا پژوهشگران به راحتی به مطالب دسترسی یابند و هر چه بیشتر با دیدگاه این عالم بزرگ آشنا گردند. ✳️ مولف با اشراف کاملی که بر آیات و روایات‌‌‌‌ دارد، به خوبی تضادّ آموزه های تصوف با آموزه‌های اسلام و تشیع را به تصویر کشیده است ودر این باره می‌فرماید : «اگر کسی خود را از غرض های نفسانی و وسوسه های شیطانی و محبت جاه و اعتبار این دنیای فانی مصفا گرداند و به دیده انصاف نظر نماید آنچه در این ده لمعه بر وجه اختصار بیان شد برای هدایت او کافی است و اگر پای تعصب و عناد و لجاجت به میان آید زیاد از این هم فایده نمی‌دهد.» 👇👇👇👇👇
لمعات فی رد الصوفیه .علامه مجلسی.pdf
699K
لمعات فی ردّ الصوفیه علامه‌مجلسی - ۹۳صفحه‌ فارسی ✍️ علامه مجلسی در دو بخش از کتاب عین الحیاة (لمعات+مذمت صوفیه) به نقد تصوف از منظر روایات شیعی پرداخته است. این دو بخش در کتابچه حاضر ، به طور جداگانه گردآوری شده تا پژوهشگران به راحتی به مطالب دسترسی یابند و هر چه بیشتر با دیدگاه این عالم بزرگ آشنا گردند. ✳️ مولف با اشراف کاملی که بر آیات و روایات‌‌‌‌ دارد، به خوبی تضادّ آموزه های تصوف با آموزه‌های اسلام و تشیع را به تصویر کشیده است ودر این باره می‌فرماید : «اگر کسی خود را از غرض های نفسانی و وسوسه های شیطانی و محبت جاه و اعتبار این دنیای فانی مصفا گرداند و به دیده انصاف نظر نماید آنچه در این ده لمعه بر وجه اختصار بیان شد برای هدایت او کافی است و اگر پای تعصب و عناد و لجاجت به میان آید زیاد از این هم فایده نمی‌دهد.» 🔵صوفی پژوهی @sufi110
InShot_۲۰۲۴۱۰۰۶_۱۵۱۰۴۵۹۵۲.m4a
340.2K
💢اشتباهات فقهی اقطاب صوفیه ❌نظر عجیب علیرضا جذبی در مورد نماز مسافر 🔻اقطاب و بزرگان فرقه دراویش سلطان علیشاهی معروف به گنابادی ادعا می کنند که در مسائل شرعی افراد و مریدان هیچ دخالتی ندارند و این مسئله را به علما واگذار کرده و اقطاب و مشایخ صوفیه فقط عهده‌دار امور سلوکی و عرفانی افراد و مریدان هستند. 🔻اما اقطاب دارویش گنابادی بارها خلاف این ادعا عمل کردند و حکم فقهی از جانب خودشان صادر کردند و تا جایی نیز پیش رفته اند که خلاف مبانی فقها به اظهارنظر پرداخته‌اند. 🔻مثلاً علیرضا جذبی قطب فعلی دراویش گنابادی در اظهار نظری عجیب می گوید: شخص مسافر زمانی که به مقصد خویش رسید، دیگر مسافر نیست و باید نمازش را تمام بخواند. 🔵صوفی پژوهی @sufi110