⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه)
🔻خانقاه مهدویه اشراقیه.دزفول
#ذهبیه
#مهدویه_اشراقیه_گمنامیه
#خانقاه
#دزفول
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه)
🔺اقطاب
◾️سیّدعلی مبدأ درویش تهرانی(کفری)
پیر سلسله مهدویه اشراقیه گمنامیه
#ذهبیه
#مهدویه_اشراقیه_گمنامیه
#کفری
#دزفول
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه)
🔺اقطاب
◾️سیّدعلی مبدأ درویش تهرانی(کفری)
پیر سلسله مهدویه اشراقیه گمنامیه
#ذهبیه
#مهدویه_اشراقیه_گمنامیه
#کفری
#دزفول
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰🔰مدعی که حدیث را اشتباه میخواند
🔷حجتهای الهی به صفت علم الهی آراسته باشند. علم به لغات هر قومی، یکی از ویژگیهای حجتهای الهی است.
🔺بعضی از این مدعیان از کمترین سواد علمی بیبهره هستند.
🔻صلاحی، درویش فرقه صوفیه گنابادی در گذشته ادعای مقام امامت و ولایت داشته، ماه محرم امسال در سخنرانی خود، حدیث امام جعفر صادق علیهالسلام را با اعراب اشتباه تلفظ کرد.
🔰صلاحی که خود را حامل و امانتدار ودایع الهی میداند، باید همانند اهلبیت علیهمالسلام علوم آنها را نز دارا باشند؛ ولی نشان داده است که از ساده ترین علم های حوزوی بی بهره است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/42597
📎#تصوف
📎#صلاحی
📎#حدیث
📎#اشتباه_در_خواندن_حدیث
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه)
🔺اقطاب
◾️سیّدعلی مبدأ درویش تهرانی(کفری)
پیر سلسله مهدویه اشراقیه گمنامیه
#ذهبیه
#مهدویه_اشراقیه_گمنامیه
#کفری
#دزفول
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد کلام مشهور «الباطِلُ یمُوت بِتَرك ذِكرِه»
🔶یکی از آسیب هایی که مباحث حدیثی را تهدید می کند، پذیرش مشهورات به عنوان احادیث معتبر است، 👈بنابراین برای پیشگیری از این آسیب، راهی جز پژوهش در داشتهها و مواریثی که به صورت مشهور در بین ما هستند، نداریم.
🔺اما مانع بر سر این کار، ترس عدهای است که
🔸توهم کرده اند که پژوهش در مواریث، باعث حذف بسیاری از داشته های حدیثی خواهد شد،
👈به این خاطر در مقابل این پژوهش ها ایستادگی کرده و اجازه پژوهش نمی دهند،
👌 در صورتی که این اندیشه توهمی بیش نیست و منابع حدیثی شیعه بسیار غنی تر از آنچیزی است که آنها توهم کرده اند.
👌برای رسیدن به مواریث حقیقی اهل بیت علیهم السلام چاره ای جز این گونه پژوهش ها نیست.
🔸یک مانع دیگر بر سر راه پژوهش های حدیثی، مشهور بودن بعضی از گزاره هاست که باعث شده،
👈 صدور آنها را از معصومین علیهم السلام حتمی انگاشته شود.
🔻 اما با اندکی پژوهش تردید جدیدی در صدور این گونه مشهورات از معصومین علیهم السلام برای محقق، حاصل می شود و برای او روشن می شود که آن مشهورات بدون هیچ گونه اصلی بوده و مصداق بارز جمله مشهور «رُب مشهوررٍ لا اصلَ له» میباشند.
👈یکی از این مشهورات کلام «الباطِلُ یمُوت بِتَرك ذِكرِه» است که در ضمن پژوهشی مختصر ثابت شد،
🔺این کلام از معصومین علیهم السلام صادر نشده است؛
👈 به این خاطر نمیتواند از آن به عنوان راهبردی در مقابل جریانهای انحرافی استفاده کرد.
🔶منابع حدیثی شیعه
👈یکی از این جملهها که در لسان طلاب و حتی عالمان دینی به وفور در نقد فِرَق دیده میشود کلام «الباطِلُ یمُوت بِتَرك ذِكرِه» است
👌 که با کنکاشی مختصر روشن میشود که این کلام، در هیچ یک از منابع حدیثی شیعه، نقل نشده است و فقط در ترجمهای که جناب علی دوانی بر جلد 51 کتاب بحارالانوار [1]داشته بودند، به مناسبت این کلام که «آنچه موجب پيدايش بهائيگرى و بقاء و تقويت آنها شده است» ، گزاره مورد نظر را بدون انتساب به معصوم ذکر کرده است.
✅پس گزاره مورد نظر، در هیچ یک از منابع حدیثی متقدم و متاخر، نقل نشده است❌
🔶دیدگاه عالمان شیعه:
1⃣بعضی از عالمان دینی، گزاره «الباطِلُ یمُوت بِتَرك ذِكرِه» ، حدیث شمرده و در کلام خویش، این گزاره را به عنوان حدیث شریف تعبیر کردهاند «این حرفها از مصادیق این حدیث شریف است که «الباطل یموت بترک ذکره.» تکرار که نشد، به خودىِ خود زایل میشود و از بین میرود.»
2⃣اما بعضی عالمان دینی، این کلام را در آثار خویش آوردهاند و از نحوه استفاده آنها مشخص است که این کلام را بدون انتساب به معصوم علیهالسلام نقل کرده اند.
آیت الله مصباح یزدی در کتاب رستگاران[2]،از این کلام تعبیر به شعار کرده است .
👌 باید توجه کرد، این کلام از جمله اصلهای مشهوری است، که در زمینه های مختلف مورد استفاده عالمان دینی واقع شده است،
👈بخصوص بعضی از عالمان دینی با استفاده از این اصل مشهور، در مقابل جریانات انحرافی مواضع منفعالانه گرفته و مانع افراد نقاد جریانات انحرافی میشوند.
🔶منابع اهلسنت:
👈باید توجه کرد که در منابع اهل سنت، کلامی نزدیک به این مضمون در کتاب «حلية الأولياء وطبقات الأصفياء» أبو نعيم اصفهانی از ابن زبیر نقل شده و در روایت، ابن زبیر از خلیفه دوم نقل کرده است: «إِنَّ لِلَّهِ عِبَادًا يُمِيتُونَ الْبَاطِلَ بِهَجْرِهِ، وَيُحْيُونَ الْحَقَّ بِذِكْرِهِ»؛[3] «به راستی برای خدا بندگانی است که باطل را با بی توجهی به آن از بین میبرند و حق را با ذکر و انتشار آن ، زنده نگه میدارند»
🔸پس کلام «الباطل یموت بترک ذکره.» دقیقا با همین الفاظ در منابع شیعه و اهلسنت نقل نشده است،
👈 ولی مضمون آن در کتاب حلية الأولياء وطبقات الأصفياء» أبو نعيم اصفهانی از زبان خلیفه دوم مکتب خلفاء نقل شده است.
👌این کلام با مبانی مختلف اسلامی از جمله
👈با فلسفه ارسال رُسل و جانشینان آنها
👈و همچنین سیره پیامبران الهی و اهلبیت علیهمالسلام در مقابله با جریان ها انحرافی که به شکل مختلفی مانند احتجاجات و مناظراتی و شیوههای دیگر، در کتابهای حدیثی و تاریخی نقل شده است، منافات دارد.
🔰در نتیجه باید گفت که کلام «الباطل یموت بترک ذکره.» را نمیتوان به معصوم علیهالسلام نسبت داد و به خاطر تنافی با مبانی دینی قابل پذیرش نیست.
📖پینوشت:
[1]. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار)، 1جلد، اسلاميه، تهران، بيست و هشتم، 1378ش، ص172.
[2]. یزدی، مصباح، رستگاران، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، چهارم، 1391ش، ص 195.
[3]. أبو نعيم أحمد بن عبد الله بن أحمد بن إسحاق بن موسى بن مهران الأصبهاني، حلية الأولياء وطبقات الأصفياء، السعادة - بجوار محافظة مصر، 1394هـ ، ج۱، ص۵۵
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه) 🔺اقطاب ◾️سیّدعلی مبدأ درویش تهرانی(کفری)
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه)
🔺آثار اقطاب(دیوان مبدأ)
◾️سیدعلی مبدأ درویش تهرانی(کفری) پیر معاصر سلسله مهدویه اشراقیه
◾️بهاهتمام محمدحسین حکمتفر - فریده عالمشاه
▪️چاپ اول ۱۴۰۰، انتشارات دارالمؤمنین
#ذهبیه
#مهدویه_اشراقیه_گمنامیه
#کفری
#دزفول
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه
🔰🔰جایگاه خواب در فرقه ذهبیه
🔳مدرس چهاردهی، به وسیله جعل خواب و ارسال آنها برای قطب ذهبی، به درجه ارشاد در این فرقه، رسیده بود.
👈🏻این ناچیز برای آشنایی بذکر خفی و بقیه دستورات،
🔸شش ماه خوابهائی جعل و بوسیله نامه برای قطب ذهبیه فرستاده
👈🏻و در طول این مدت تا مرتبه ارشاد دستور دادند!
🔸و برای جانشین وی، خوابی جعل و طی نامهای به تبریز فرستاده،
👈🏻 تأیید گفتارم نمودند!
📖مدرسی چهاردهی نورالدین، سلسله های صوفیه ایران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1382، ص 177.
#ذهبیه
#خواب
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 پنجشنبه
☀️ ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۵ ربیع الاوّل ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄21 سپتامبر 2023 میلادی
✨ مناسبت روز :
. وفات حضرت سکینه خاتون، دختر امام حسین علیهالسّلام (۱۱۷ هـ.ق)
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻معرفی کتاب در نقد جریان تصوف
🔺خاکسار و اهل حق
🖊نورالدین مدرسی چهاردهی
🔶نگارنده این سطور کلیه آداب و سلاسل چهار فرقه خاکسار و یازده تیره اهل حق را در کتاب (خاکسار و اهل حق) بطبع رسانده و خواننده را به این کتاب دلالت مى نماید.
◾️خاکساریه صوفیانی هستند که با شکل و شمایل درویشی که در کوچه و بازار و خیابان کشکول به دست و تبرزین به دوش و کلاه نمدی که تاجش می خوانند و به امر رئیس فرقه آن را بر سر می گذارند و پرسه می زنند.
▪️ آغازی برای پیدایش زمانی این سلسله به طور یقینی موجود نیست اما پیوستگی و قرابت آن با مسلک اهل حق، گویای ارتباط این دو با یکدیگر است.
👈🏻این شباهت، عده ای را به این تفکر سوق داده است که خاکساریه گروهی از اهل حق هستند.
👈🏻برخی آنرا ادامه قلندریه می دانند
👈🏻و برخی دیگر معتقدند پدر شاه عباس صفوی آن را تأسیس نمود...
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110