💢نقد اعتقاد صوفیه در مورد روزه روز عاشورا
🔺بعد از شهادت امام حسین علیهالسلام، بنیامیه تلاش کرد که با ترفندهایی روز عاشورا را بر خلاف مکتب اهلبیت علیهمالسلام، به عنوان روز عید در جامعه مطرح نمایند؛ به این خاطر از هر ابزاری استفاده کردند تا این عید جعلی در بین مردم نهادینه شود.
🔺از اینرو یکی از راههایی که برای ترویج این روز به عنوان عید در پیش گرفتهاند، جعل روایاتی بر سنت بودن روزه عاشورا بوده است.
🔺محمد غزالی به عنوان یک عالم سنی صوفیمسلک، بر اساس مبانی فقهی اهلسنت، روزه عاشورا را سنت دانسته و مینویسد: «آنچه در سال افتد: روز عرفه و عاشورا ... و در خبر است كه فاضلترين روزه -پس از ماه رمضان- روزه ماه محرّم است و جمله محرّم سنّت است، و عشر اول مؤكّدتر است».
✍️طالب الحق
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
🌐https://www.adyannet.com/fa/news/42667
📎 #مقاله
📎 #انحرافات_عملی
📎 #عاشورا
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
هدایت شده از کتابخانه نقد تصوف
عاشورا روز حزن یا سرور .pdf
1.69M
📚عاشورا روز سرور یا حزن؟
🖊سیدمحمودرضا هاشمینسب، شعیب حدادی
⬅️کتاب حاضر نقدی بر مقالهای با عنوان " عاشورا روز حزن یا سرور سیدالشهدا علیهمالسلام " تالیف محمدحسن وکیلی است.
🔰فهرست کتاب عاشورا روز سرور یا حزن؟
فهرست مطالب؛
مقدمه؛
فرهنگ شيعي؛
منشأ نظريۀ شادي در روز عاشورا؛
توجيهات آقاي وكيلي؛
توجيه اول: ادعاي تعارض روايات؛
توجيه دوم: سخن حضرت قاسم(عليه السلام)؛
توجيه سوم: شادي اصحاب؛
توجيه چهارم: سخن حضرت علي اكبر(عليه السلام)؛
توجيه پنجم: خواب سيدالشهدا(عليه السلام)؛
توجيه ششم: چهره نوراني سيدالشهدا(عليه السلام)؛
توجيه هفتم: گفتار علامه مجلسي(رضي الله عنه)؛
توجيه هشتم: زيارتنامه حضرت علي اكبر(عليه السلام)؛
توجيه نهم: سخنان اميرالمؤمنين(عليه السلام)؛
توجيه دهم: شهادت نعمت است؛
توجيه يازدهم: مصيبت رحمت است؛
توجيه دوازدهم: رسيدن به فوز عظيم؛
توجيه سيزدهم: واقعه عاشورا دو بعدي است؛
نتيجه بحث؛
فهرست منابع.
#محمود_رضا_هاشمی_نسب
#وکیلی
#عاشورا
📖کتابخانه تصوف
🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَبِيلَ اللّٰهِ الَّذِي مَنْ سَلَكَ غَيْرَهُ هَلَكَ✋
🌱سلام بر تو ای راه خدا که هر که جز آن پیمود هلاک شد
🌱سلام بر امامی که همه ی راه های هدایت از شاه راه هدایت او میگذرد و بدون راه او هر راهی گمراهی است.
#سلام_امام_زمانم❣
#صبحت_بخیر_آقای_من🌤
📌 دوشنبه
☀️ ۱۸ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۲ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 8 جولای 2024 میلادی
🔻مناسبتها:
🔹 ورود حضرت امام حسین علیهالسلام و اهلبیت و یاران آن حضرت به زمین کربلا؛ ۶١ق.
🔹 نامهنوشتن امام حسین علیهالسلام برای بزرگان کوفه و سپردن آن به قیسبنمسهّر صیداوی؛ ۶١ق.
📎 #تقویم
moallemi-www.ebnearabi.com.mp3
41.96M
💢موضوع ارائه ایشان «تمایز نگاه اهل حکمت و صوفیه در مساله وحدت وجود » بود.
🔺استاد معلمی در ابتدا به دو رویکرد افراطی و تفریطی در مواجه با مباحث عرفان و تصوف اشاره کرده و بر لزوم نقد منصفانه و مودبانه باورهای صوفیانه تاکید کردند.
⬅️ایشان قول صحیح منتسب به عرفای مسلمان در وحدت وجود را این دانستند که خداوند وجود دارد و ماسوی الله هم موجود هستند، اما ما سوی الله تجلیات خداوند متعال هستند که وجودی زائد بر خداوند متعال ندارند، مانند دریا و موج دریا و در ادامه به تبیین این دیدگاه پرداختند.
⬅️استاد معلمی قول فلاسفه در این بحث را اینگونه تببین کردند که خدا و مخلوقات تحقق عینی دارند، منتها خداوند خالق و ما سوی الله مخلوق است، خداوند علت و ماسوی الله معلول است.
⬅️عضو هیت علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) در ادامه دو تقریر وحدت تشکیکی وجود ملاصدرا را تبیین کرده و یکی از این دو را موافق وحدت وجود عرفانی و دیگری را مخالف آن دانستند.
⬅️این استاد برجسته فلسفه سپس با اشاره به این که عرفا برای وحدت وجود ده دلیل ارائه داده اند، اصلی ترین ادله آنها را قاعده بسیط الحقیقه معرفی کرده و به نقد آن پرداختند. ایشان در ادامه بحثشان به موضوع ربط علی هم اشاره کرده و آن را نقد کردند.
✅ استاد معلمی در پایان نظریه وحدت شخصی وجود را به دلیل تالی فاسدهای متعدد از جمله جبرگرایی، قولی نادرست و غیر قابل التزام معرفی کردند.
#مدرسه_تصوف_پژوهی
#وحدت_وجود
#حسن_معلمی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
هدایت شده از کتابخانه نقد تصوف
چه_کسانی_نمیفهمند.pdf
2.13M
📗چه کسانی نمی فهمند؟
(گویا و رسا در نقد عرفان التقاطی و تفکرات یونانی)
📝مولف:سیدمحسن طیب نیا
تعداد صفحات:۳۱۱
زبان:فارسی
🔹شامل مباحث:
👈🏻شاخصه عرفان اسلامی
👈🏻انحرافات برخی عرفای صوفی
👈🏻خداشناسی و معارف توحیدی در مکتب اهل بیت علیهم السلام
👈🏻رد تصوف در کلام ائمه علیهم السلام و بزرگان تشیع
#محسن_طیب_نیا
#وحدت_وجود
📖کتابخانه تصوف
🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
برای روش شدن پاسخ شما باید به چند نکته اشاره کنیم:
1️⃣تصوف اشاره به مجموعه آموزههایی میکنند که دراویش به آن معتقد دارند.
⬅️به پیروان جریان تصوف، صوفی، متصوفه، درویش، فقرا(نامی است که صوفی ها همدیگر را با این نام خطاب میکنند، دقت بفرمایید که با کلمه فقیر به معنا کسی که دچار مشکلات مالی است، از حیث ظاهر یکسان است ولی دارای معنای دیگر استغ در اصطلاح به ان مشترک لفظی گفته میشود.
3️⃣دارویش ها جمع درویش است که در کلام خود اهل تصوف نیز برای خود به کار میرود.
⬅️پس روشن شد که دراویش(جمع درویش) بر پیروان این جریان اطلاق میشود ولی عنوان تصوف به مجموعه اعتقادات و بر مسلک آنها اطلاق می شود.
🔵صوفی پژوهی
@sufi110