May 11
🔷نقد تصوف از منظر امام رضا(ع)
🔹صوفیه برای نفوذ آموزههایشان در جامعه شیعی تلاش نمودند که با ساختن وقایع جعلی در بستر تاریخ، خویش را مورد تایید اهل بیت(علیهم السلام) نشان دهند.
🔸حسين بن سعيد از امام رضا(علیه السلام) در تحلیلی علت جذب اشخاص را به جریان انحرافی تصوف بیان می فرمایند:« هر کس قائل به تصوّف باشد، یا فریب خورده یا گمراه گشته و یا نابخردانه سخن گفته است؛ ولی کسی که از جنبه تقیه خود را صوفی بنامد، گناهی مرتکب نشده است. همین روایت را وی از طریق دیگری نیز نقل کرده است.»
🔻در روایت سه عامل برای جذب به تصوف بیان شده است.
🔵باید توجه نمود با وجود این روایت و روایات دیگر هیچ گاه امام رضا (علیه السلام) به این جریان مشروعیت نداده است!
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/42177
#اهل_بیت_و_نقد_تصوف
#مقاله
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
#تصوف_اهل_بیت
🔷توجیه عشریه توسط نورعلی تابنده
🔻خمس یکی از مهمترین فروعات اقتصادی دینی است که هر مسلمانی موظف به پرداخت آن میباشد و اهمیت آن از آیه مربوط به آن که در سوره انفال آمده است، فهمیده می شود.
◾️عشریهِ ازجمله بدعتهای است که توسط اقطاب دراویش نعمت اللهی مطرح و رواج پیدا کرد. 🔳از زمان ملاسلطان این بدعت بنا نهاده شد و دراویش، خمس و زکات را کنار گذاشته و در عوض آن، عشریه پرداخت مینمودند. ◾️نورعلی تابنده در ضمن سخنرانی، برای توجیه این بدعت میگوید: « این عشریه بدعت است. پنج یک را نصف کنید، هر نصفهاش یک عشریه است»
▫️خلیل فراهید لغت شناساس معروف، خمس را یک پنجم معنا کرده و مینویسد: «خمس گرفتن یک قسم از پنج قسم و یک واحد از پنج واحد است.» 🔸عشريّه در اسلام فقط مربوط به زكات غلّات چهارگانه است، به شرط اين كه با آب باران و قنات و مانند آن آبيارى شود 🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/42007
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
#فرقه_صوفیه_گنابادی
#عشریه
⭕️ توضیحات علامه مجلسی درباره فراز پایانی دعای عرفه
علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در مورد فراز آخر دعایِ عرفه میگوید:
کفعمی – رحمه الله – در کتاب البلد الامین و ابن طاووس نیز در کتاب مصباح الزائر این دعا را آورده اند.
که قبلا ذکر شد. البته به اندازه یک ورق از آخر دعا در این دو کتاب وجود ندارد، یعنی از آنجایی که میگوید: «خدایا من در بی نیازی ام، فقیرم» تا آخر دعا. و نیز این مقدار از دعا در برخی از نسخههای کهن کتاب الاقبال نیز یافت نشد. فرازهای دعا در این ورق، مطابق با دعاهای ائمه معصومین علیهم السلام نیست و بیشتر به ذوق و سلیقه صوفیان نزدیک است، از این رو، برخی از بزرگان بر آنند که این یک ورق از الحاقات صوفیه بر دعاست و از امامان معصوم نیست.
در هر صورت، این قسمت اضافی یا از سوی صوفیه در کتابها رفته است و سید بن طاووس با غفلت از حقیقت امر آن را آورده است و یا اینکه از جانب آنان در کتاب الاقبال اضافه شده است؛ و حالت دوم به آنچه ما اشاره کردیم، از عدم وجود این دعا در نسخههای کهن و کتاب مصباح الزائر، نزدیک تر است. و خداوند به حقیقت امور آگاه است.
📚بحارالانوار، ج۹۵، ص۲۲۷ و ۲۲۸
#علامه_مجلسی
#دعای_عرفه
#حدیث
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰زندگینامه شاهنعمت الله ولی
🔶شناخت بزرگان هر جریانی بکمک شایانی به شناخت جریانان دارد و تصوف نیز از این قاعده مستثنی نیست.
🔸یکی از کسانی که تاثیر مهمی در تصوف داشته است شاه نعمت الله ولی میباشد که تملم انشعابهای نعمت اللهی، سلسله خویش را منسوب به او میدانند.
🔹طبق منابع متصوفه، سلسلۂ طریقت او به واسطه معروف کرخی به امام رضا منتهی میگردد به همین علت میباشد که این سلسله، یکی از شعب سلسله معروفیه هست.
🔻باید توجه نمود که به تمام سلسلههایی که منتسب به معروف کرخی هستند اشکالاتی اساسی وارد است.
🔺شاه نعمة الله ولی مذهب و عقیده خود را به طور صریح و روشن بیان کرده و دیگر لزومی ندارد ما در مذهب او اختلاف کنیم؛ او خود را اشعری مذهب و دشمن معتزلی و دوستدار خلفا معرفی نموده است.
🔺در نتیجه شاه نعمت الله ولی همان گونه که بزرگان صوفیه گنابادی بیان میکنند، شیعه اثنی عشری نمیباشد.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/42254
📎#تصوف
📎#شاه_نعمت_الله_ولی
🔰پیام صلاحی در مورد ترور ساختگی مولوی عبدالحمید
🔶جریان باطل، هیچگاه باطل خویش را بدون پوشش حق در جامعه مطرح نمیکند.
🔺رصد:
محمد اسماعیل صلاحی مدعی قطبیت دراویش گنابادی در پیام خویش به بهانه ترور ساختگی مولوی عبدالحمید، تلویحاً جمهوریاسلامیایران، را مسبب ترور ساختگی مولوی عبدالحمید، دانست.
🔹بزرگان شیعه در طی تاریخ ،هیچگاه مخالفین اعتقادی خویش را ترور نکردهاند، امروز نیز اداره جمهوری اسلامی در دست فقیه شیعی میباشد که تمام جهت گیری های فکری و عملی او بر اساس مبانی فقهی شیعه بوده است
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/42408
📎#تصوف
📎#صلاحی
🔰نقد کلام محمد اسماعیل صلاحی در مورد ودایع امامت 🔺یکی از شگردهای جریانهای انحرافی برای نفوذ در جامعه شیعی، استفاده ابزاری از مناسک، مفاهیم و وقایع تاریخی دین اسلام است تا بتوانند با تحریف آنها به اهداف پلید خویش نائل آیند.
🔻صلاحی، معتقد است که حضرت زینب سلاماللهعلیها واسطهی مواریث و ودایع امامت بوده و در مقطع زمانی خود صاحب ودایع بوده است.
🔶در رتبه و منزلت بالای حضرت زینب سلاماللهعلیها هیچ شکی وجود ندارد، اما این نکته که او صاحب یا واسطه ودایع امامت بوده، امری نادرست است؛ زیرا تنها امام معصوم در هر زمانی، صاحب ودایع بوده است.
🔸با توجه به این گزارش مسعودی روشن میشود که حضرت زینب سلاماللهعلیها جدای از عظمتی که دارد؛ اما در انتقال ودایع امامت هیچ گونه نقشی نداشته است. 🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/42744
📎#تصوف
📎#صلاحی
📎#حضرت_زینب
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد ادعای سلطانحسین تابنده، توجیه کار معاویه در سب امیرالمومنین
لبههای اولیه
🔶سبّ یکی از اموری است که قرآن کریم به شدت از آن نهی کرده است. 🔸سلطانحسین تابنده، در کتاب تجلی حقیقت در اسرار فاجعه کربلا، علت بدعتگذاری معاویه بر سَبّ کردن امیرالمؤمنین(4)، را سب کردن معاویه توسط امیرالمؤمنین(ع) میداند.
🔷ادعایی که سلطانحسین تابنده، به امیرالمؤمنین(ع) نسبت داده، با سیره امیرالمومنین(ع) که در جنگ صفین از ایشان نقل شده، معارض است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/42738
📎#تصوف
📎#سلطان_حسین_تابنده
📎#بدعت_سب_کردن_معاویه
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110