فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 واکاوی بیانیه قطب دراویش گنابادی
🔻قطب فعلی فرقه گنابادیه «سیدعلیرضا جذبی» (ثابتعلیشاه) بیانیهای را در ۶ بند صادر کرده است که به نوبه خود حائز اهمیّت بوده و نشان از راهبرد کلان این فرقه در موضوعات اجتماعی و سیاسی دارد.
🔻این بیانیه در صبح روز جمعه مورخ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ و در حضور شخص قطب(جذبی) و عدهای از بزرگان و پیروان سلسله قرائت شد و کمی بعد صفحات رسمی این فرقه در فضای مجازی متن و فیلم قرائت این بیانیه را منتشر کردند.
🔻ماهیت این بیانیه به چالشهای عقیدتی و همچنین سیاسی_امنیتی فرقه در طی سالیان اخیر بر میگردد. شاید بتوان اوج این چالشها را در غائله گلستان هفتم تهران در بهمنماه ۱۳۹۶ عنوان کرد. غائلهای که به بهانه واهیِ حمایت از قطب دراویش، شکل گرفت و منجر به صدور چندین فراخوان و اجتماع، منجمله تجمع پیروان فرقه در شب سیام بهمنِ همان سال گردیده که در آن شب، عدهای از دراویش با اجرای چندین عملیات زیرگیری و انتحاری با استفاده از اتومبیل، تعداد ۴ نفر از حافظان نظم و امنیّت را شهید و بیش از ۸۰ نفر از مردم را زخمی کردند.
🔻اما از آنجایی که غائله گلستان هفتم توسط گردانندگان فرقه گنابادیه و با حضور قطبِ وقت دراویش (نورعلی تابنده) و دربِ منزل وی (موسوم به دولتسرای درویشان) مدیریت میشد، لذا برخلاف بند ششم بیانیه جذبی که گفته شده: غائله گلستان هفتم ربطی به خانقاه مرکزی این فرقه ندارد؛ هم به تشکیلات فرقه مربوط میشود و هم اساساً باعث و بانی ایجاد آن فتنه؛ دراویش گنابادی و قطب قبلی آنان بوده است و چنانکه آقای جذبی نیز در بند ششم تصریح کرده، دراویش نادان مرتکب چنین جنایتهایی شدند.
🔻در غائله دراویش در گلستان هفتم، مهمترین نکتهای که حائز اهمیت است و باید به گردانندگان فرقه گوشزد شود این است که آقای جذبی و هم کیشانش بهتر میدانند که هر جرمی تاوانی داشته و پرداخت غرامت، یک اصل کاملاً قانونی، شرعی و بدیهی است که بنا به دلایلی در طول مدت این ۶ سال گذشته، انجام نشده است.
🔻اما واقعیت مسئله این است که هزینهای که فرقه در این فتنه بر حاکمیّت تحمیل کرده به نوبه خود بالا بوده و آنچه در این قضیه محرز میباشد، ذکر این موضوع است که با گذشت بیش از ۶ سال از این فتنه، تا به حال اصلِ بازدارندگی و پیشگیری در این پرونده نه تنها متناسب با جرائم واقع شده، تدبیر نشده است؛ بلکه مراکز تصمیمگیر مملکتی توجه چندانی هم به این اصل نداشتهاند.
🔻برای تبیین بیشتر مسئله و ادراکسازی آن لازم است تا مجدداً بازخوانی اجمالی از روایت غائله دراویش در گلستان هفتم صورت گیرد تا برآورد دقیقتری از خسارتها و تبعاتِ این رفتار قبیلهگرایانه و ماجراجویانهی آنان داشته باشیم.
1️⃣ بخشی از پیروان فرقه موسوم به گنابادیه ضمن اینکه در زمستان سال ۹۶، تبدیل به قطعهای از پازل فتنه در آن سال شدند، با ایجاد آشوب و بلوا آن هم در قلب پایتخت ایران و در کنار پیاده نظامِ دشمنان انقلاب مانند: «سازمان تروریستی مجاهدین خلق»، «فرقۀ آنارشیست ریاستارت»، «فرقه صادق شیرازی» و همچنین مدیریت رسانهای امثال«آمدنیوز» و روحالله زَمِ معدوم و سایر براندازان؛ آتشبیار معرکه شده و به نفع جبهه استکبار نقشآفرینی و نهایتاً پازل دشمن را تکمیل کردند.
2️⃣ در فتنۀ گلستان هفتم، دراویش قدارهکش تعداد ۴ نفر از حافظان نظم و امنیت را شهید و بیش از ۸۰ نفر را مجروح کردند. این در حالی است که تاکنون تنها یک نفر از آنان (محمد ثلاث، راننده اتوبوس مرگ) مجازات شده و هنوز که هنوز است قاتل شهید «محمدحسین حدادیان» نیز شناسایی نشده و محاکمه نگردیده است.
🔻بنابراین همانگونه که ذکر شد اصل بازدارندگی در این پرونده متناسب نبوده و طبق سوابقی که این فرقه در ایجاد آشوب و بلوا در کشور داشته، احتمال آن میرود که باز هم دوستان نادان جذبی، مجدداً دست به چنین فاجعهای بزنند.
لذا به نظر میرسد؛ طرحِ تعطیلی دائمی خانقاه مرکزی فرقۀ دراویش گنابادی (موسوم به حسینیه امیر سلیمانی) میتواند بخشی از غرامتِ هزینههایی باشد که پیروان نادان این فرقه، با ایجاد آشوب و اغتشاش، بر کشور عزیزمان تحمیل کردند.
🔻در پایان لازم به ذکر است که با گذشت بیش از ۶ سال از غائلۀ گلستان هفتم، همچنان حسینیه (خانقاه) حائری متعلق به این فرقه در تهران باز بوده و دراویش چه در پایتخت و چه در سایر شهرهایی که دارای پیروانی هستند، به صورت آزادانه برنامهها و مراسمات آیینی خود را مرتباً برگزار کردهاند و تا به حال، احدی از مراجع قضایی و امنیتی، متعرض آنان نشدهاند.
🖊کانال شهید حدادیان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
هدایت شده از صوفی پژوهی
🔰علت استفاده مواد مخدر در تصوف
دکتر زرین کوب در توضیح استفاده متصوفه از مواد مخدر می نویسد:
🔶...در واقع عرفان معرفتی است مبتنی بر حالتی روحانی ...در آن حالت برای انسان این احساس پیش می آید که ارتباطی مستقیم و بیواسطه با وجود مطلق یافته است.
👈این احساس البته حالتی است روحانی، ورای وصف و حد، که در طی آن عارف ذات مطلق را نه به برهان، بلکه به ذوق و وجدان درک می کند....
👈آنچه در آن حال در درونش می گذرد نزد او ادراک و معرفت جلوه می کند و حاکی است از حقایق و واقعاتی که ورای عقل و استدلال است.
👈البته از راه مراقبت و تأمل و به کمک تکرار بعضی حرکات خاص و همچنین با خلوت نشینی و زهد و عزلت می توان این احوال و خواطر را تجدید و اعاده کرد
👈و گاه نیز با کمک داروهایی چون تریاک و بنگ و حشیش و شراب و قهوه چیزی از آن احوال را به عمد و بطور مصنوعی می توان پدید آورد....
👈عروض این احوال هم ظاهرا بهانهٔ خاصی نمیخواهد، وقتی خاطری آماده قبول چنین احوالی است هر چیزی ممکن است آن احوال را بر انگیزد.
🔸یک نکته، یک خاطره، یک رنگ، یا یک صدا می تواند عارف را دگرگون کند و به وجد و حال در آورد. در احوال مشایخ صوفیه مکرر به مواردی می توان بر خورد که کمترین چیزی شیخ را به دنیای اسرار کشانیده است.
🖊زرین کوب،عبدالحسین، ارزش میراث صوفیه، امیرکبیر، سپهر، تهران، چهارم،۲۵۳۶ شاهنشاهی، ص ۱۰ و ۱۱.
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰به مناسبت ۵ ذیقعده و پنجمین روز از دهه مبارک کرامت، روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه؛✨
#اینگونه_بود ...
🔻 خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیتالله بهجت قدسسره:
🔸آقا دستی به سر بچه کشیدند و به پدرش گفتند:
«برای تفریح، او را به جاهای خوش آبوهوا و امامزادههای اطراف ببرید.»
🔹پدر بچه لبخندی زد و گفت:
«پسرش دائم برای مسابقات بینالمللی قرآنی دعوت میشود؛ و هر ماه یک کشور است؛ و آب و هوایش حسابی عوض میشود!»
🌱آقا فرمودند:
«آنها که کار است و زحمت؛ باید بازی و تفریحش را بهخوبی انجام دهد. شما همین امامزادههای قم ببریدش. همانطورکه هر میوه یک ویتامینی دارد، هر امامزاده هم یک خاصیتی دارد.»
📚در خانه اگر کس است، ص٣١
(بر اساس خاطرهای در دیدار حافظ قرآن، سید محمدحسین طباطبایی با حضرت آیتاللّٰه بهجت)
#عرفان_اسلامی
#توسل
#زیارت
صوفی پژوهی
🔶جریان عرفانی که از دوران قاجاریه بین علماء شیعه شکل گرفته، به هیچ وجه داعیهای بر ارائه سلسلهالاول
🔰نقد کلام مروجی سبزواری
🔶مروجی سبزواری ، سلسلةالاولیائی منتشره کرده و تمام عالمانی که مسلک عرفانی داشتهاند را جزء فرقه انحرافی ذهبیه دانسته، این در حالی است که علامه طباطبائی رحمةاللهعلیه به صورت واضح و شفاف، انتساب جریان عرفانی خویش (این جریان عرفانی از زمان قارجاریه توسط شخصی ملاقلی جولا شروع شده و تا امروز در بین عارفان واقعی ادامه دارد)، را جدای از فرقههای صوفیه دانسته است.
❇️علامه طباطبایی در درس خصوصی خویش که در زمینه عرفان داشته به این نکته اساسی اشاره میکند که سلسله عرفانی آنها هیچ گونه ارتباطی با سلسله های صوفیه سنی یا شیعه ندارد؛ سید محمد حسین طهرانی در کتاب « لب اللباب در سير و سلوك» به این کلام علامه طباطبایی اشاره کرده و مینویسد:
✳️«حقيقت عرفان از اميرالمؤمنين علىّ بن ابى طالب عليه السّلام مأثور است، ... اصول دستههاى تصوّف از بيست و پنج دسته تجاوز نمىكند و تمام اين سلسلهها منتهى به حضرت علىّ بن ابى طالب عليه السّلام مىگردد، و فقط در بين اين بيست و پنج فرقه دو سه فرقه از خاصّه مىباشند و بقيّه همگى از عامّهاند، و بعضى از آنها سلسلهشان به «معروف كرخى» و از او به امام رضا عليه السّلام منتهى مىگردد.
⬅️ ولى طريقه ما كه همان طريقه مرحوم آخوند است به هيچ يك از اين سلسلهها منتهى نيست».
📖 سيد محمد حسين تهرانى، لب اللباب در سير و سلوك، 1جلد، انتشارات علامه ى طباطبايى، مشهد، نهم، 1419 ق، ص146 .
#ذهبیه
#سلسلة_الاولیاء
#تصوف_حوزوی
#مروجی_سبزواری
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
May 11
ErfanEslami01.pdf
5.52M
📙عرفان اسلامی (جلد ۱)
✍️آیت الله ناصر مکارم شیرازی
🇮🇷 ناشر: امام علی بن ابی طالب
⏳تاریخ نشر: ۱۳۹۶
📄 تعداد صفحات: ۵۶۳
📣 زبان: فارسی
#صحیفه_سجادیه
#زبور_اهل_بیت
#مکارم_شیرازی
#کتاب_نقد_تصوف
🔵صوفی پژوهی
@sufi110