eitaa logo
صوفی پژوهی
315 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
634 ویدیو
100 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 دوشنبه ☀️ ۷ خرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۸ ذی القعده ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 27 می 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰چهل روز در خلوت7️⃣5️⃣ 💢درویش: خیلى با عجله قضاوت نکنید. مى گویند روزى مولانا سوار استر بود و از مدرسه قونیه مى آمد، شمس به او برخورد کرد و گفت: بایزید بسطامى بزرگ تر بود یا محمّد بن عبداللّه(صلى الله علیه وآله)؟ مولانا گفت: این چه سؤالى است محمّد(صلى الله علیه وآله) خاتم النبیین است، چگونه مى توان بایزید را به او قیاس کرد؟ شمس گفت: پس چرا پیغمبر گفت: «ما عَرَفناکَ حَقَّ مَعرِفَتِک; بار خدایا تو را چنانکه مى بایستنشناختیم». ❌و بایزید مى گوید: «سُبحانى ما أعظَمُ شأنى; منزّهم من چه منزلت بزرگى دارم!» مولانا از این سخن (که چگونه بایزید از پیامبر بزرگ اسلام بالاتر باشد) به طورى آشفته شد که از استر بیفتاد و مدهوش گردید، چون به هوش آمد با شمس به مدرسه رفتند و چهل روز خلوت داشتند تا بالاخره مولانا از قیل و قال مدرسه فارغ شد.(1) ⬅️خلاصه آنکه مولانا چون به ارشاد شمس به فقر مشرف شده است خواسته حقّ مرشد و مریدى را ادا کند این مدیحه سرایى ها را کرده است. ❇️ادیب زاده: اگر حقّ مرشد و مریدى این است که او را به مقام خدایى برسانند، زمین از هر چه مرشد و مرید است خالى باد. ✳️آقاى فاضل: عجب این است که شیروانى مى نویسد:(2) عاقبت امر علاءالدّین فرزند مولوى، شمس تبریزى را کشت و سبب این واقعه را چیزهاى شرم آورى نوشته اند که به دلیل رعایت عفّت قلم از نقل آن خوددارى مى کنیم، ولى چنانچه بخواهید مى توانید به کتاب نفحات جامى مراجعه فرمایید. بارى از موضوع بحث دور نشویم، گفتیم که عشق خدا جاى خود را به عشق اقطاب و مراشد بخشید. شیروانى در ریاض السیاحه(3) گوید: بنابراین لازم است که سالک در اوایل حالات خود، مرشد را در نظر بگیرد تا حواس او متفرّق نشود «(أَلاَ بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ); با یاد خدا دل ها آرام گیرد».(4)و هنگام ذکر و طاعت نباید از صورت شیخ غافل گردد... هر سالکى در شیخ فانى نشود وى را به ولایت کلّیّه محرومیّت حاصل نمى گردد. ◀️مجذوب علیشاه گوید: «... و چون مرید صادق، جمال شیخى را در آیینه دل خود دید، بر جمال او عاشق شود، تا قرار و آرام از او برخیزد و منشأ همه سعادت این بى قرارى است(5) جناب درویش ملاحظه مى کنید که عشق مراد جاى عشق خدا را گرفت و فناءِ فى اللّه مبدّل به فناءِ فى القطب شد و خداپرستى به صورت پرستى مبدّل گردید. (1). ریاض السیاحه و تاریخ تصوّف، با تفاوت مختصر. (2). ریاض السیاحه، ص 40. (3). ریاض السیاحه، ص 155. (4). سوره رعد، آیه 28 . (5). مراحل السّالکین، ص 82. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مشترکات تصوف و عرفان حلقه/ صلح کُل 🔶صلح کُل یکی از آموزه‌های انحرافی صوفیه است که بعضی از جریان‌های انحرافی معنویت‌گرا همچون عرفان حلقه برای ترویج پلورالیسم دینی به این آموزه انحرافی دامن می‌زنند. 🔸محمدعلی طاهری (مؤسس عرفان التقاطی حلقه) در این باره می‌گوید: «عرفان کیهانی (حلقه) نوعی سیر و سلوک عرفانی است که مباحث عرفانی را مورد بررسی نظری و عملی قرار می‌دهد و از آنجا که انسان شمول است، همه انسان‌ها، صرف‌نظر از نژاد، ملیت، دین، مذهب و عقاید شخصی، می‌توانند جنبه‌ی نظری آن را پذیرفته و جنبه‌ی عملی آن را مورد تجربه و استفاده قرار دهند» 🔸بنا بر این اعتقاد صوفیه و جریاناتی که این آموزه را از صوفیه اقتباس کرده‌اند؛ انتقاد به افعال مذموم اشخاص دیگر و مذاهب انحرافی و حتی بت‌پرستان، به خاطر مخالفت با عقیده صلح کل، ممنوع است؛ پس فریضه امر به معروف و نهی از منکر که از مُسلّمات دین اسلام به شمار می‌آید، باید تعطیل شود، چرا که با عقیده صلح کل ناسازگار است. ✍️طالب الحق 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: 🌐https://www.adyannet.com/fa/news/44796 📎 📎 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب 📔 تصوف از ديدگاه ائمه اطهار علیهم السلام ؛ داود الهامى معرفی اجمالی: ⬅️نگارنده در ابتدا با اشاره به اینکه برخی از ۸۰ تا ۱۰۰۰ تعریف برای تصوف ادعا کرده اند، تصوف را یک طریقه التقاطی ونامنظم وبی‌حد وحصر معرفی می‌کند که متناسب با هر زمان تغییر شکل یافته است، لذا نمیتوان یک تعریف جامع برای همه فِرَق آن ارائه داد. ⬅️ در بخش دوم به پیدایش تصوف درقرن ۲پرداخته و وجود این اصطلاح را در عصر پیامبر اکرم ردّکرده است. پس به منابع خارجی تصوف اشاره کرده وتصوف را آمیزه ای از افکار بودائی و ایرانی ومسیحی وفلاسفه یونان می‌شمرد. ⬅️در بخش سوم این مطلب بر اساس شواهد اجتماعی اثبات شده است که تصوف بیگانه از اسلام است . ⬅️ در بخش چهارم که مهم ترین بخش کتاب است ۱۰ مورد از احادیثمذمت تصوف ، راذکر کرده وذیل هریک نکات وبرداشت های خود را به طور مختصر بیان کرده است. ⬅️در بخش پنجم ۴روایت مدح تصوف را بررسی کرده و باتوجه به عامی بودن، جعلی بودن وعدم اعتبار منابع ، آن ها را نقد کرده است . 👇👇👇👇👇
تصوف_از_ديدگاه_ائمه_اطهار_@safiresheytan.pdf
4.98M
📚تصوف از ديدگاه ائمه اطهار علیهم‌السلام 🖊داود الهامى 🔵صوفی پژوهی @sufi110
📌 سه شنبه ☀️ ۸ خرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۹ ذی القعده ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 28 می 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻علّت عمدهٔ گرایش اکثر مردم به فرقه‌ها ✍🏻 مرحوم کیوان سمیعی در شرح حال خودنوشت می‌نویسد: 🔹 «در جوانی چندی به تصوّف و عرفان گراییدم و در پی یافتن انسان کامل و ارباب سیر و سلوکی، به هر سو شتافتم. 🔸 می‌توانم ادّعا کنم که تقریباً تمام رهبران و اقطاب سلاسلی را که در ایران وجود داشتند - اعمّ از شیعه و سنّی دیدم و از نزديک با آنان آشنا شدم. 🔹 دیدار و صحبت برخی برایم مغتنم بود؛ امّا نتوانستم به هيچ‌يک دست ارادت بدهم. زیرا من تصوّف را برای تهذیب نفس می‌خواستم و آقایان مشایخ و اقطاب برای امور دیگر! 🔸 در کار مریدان که دقّت کردم دیدم ذوق و احساس مشترك بوده است که بیشتر آنها را در یک‌جا به نام فرقه و سلسله گرد آورده است نه مشاهدهٔ خیر و برکت یا کرامت شیخ و قطب. 🔹 و همین است علّت عمدهٔ گرایش اکثر مردم به فرقه‌های مختلف و جماعت‌های گوناگون که زاییدهٔ غریزهٔ اجتماعی بودن است». 📚 (راز دل، ص۱۹ - ۲۰) 🔵صوفی پژوهی @sufi110