eitaa logo
صوفی پژوهی
283 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
470 ویدیو
80 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
صوفی پژوهی
🔰گزارشی از مدرسه «درنگی در نظریه وحدت وجود؛ پیشینه، ادله و نقدها 🎙دکتر محمد هادی قندهاری(استادیار د
لیست مطالب کانال «صوفی پژوهی» در مورد مسئله «وحدت وجود» 1️⃣موضوع ارائه ایشان «تمایز نگاه اهل حکمت و صوفیه در مساله وحدت وجود »، استاد حسن معلمی https://eitaa.com/sufi110/2549 2️⃣«درنگی در نظریه وحدت وجود؛ پیشینه، ادله و نقدها، دکتر محمد هادی قندهاری https://eitaa.com/sufi110/2254 3️⃣بررسی لوازم نظریه وحدت وجود»، دکتر علی افضلی https://eitaa.com/sufi110/2149 4️⃣«بررسی ادله عقلی وحدت وجود» (بررسی نقد های آقای جوادی آملی به نظریه وحدت شخصی وجود)، دکتر محمد تقی سبحانی https://eitaa.com/sufi110/2138 5️⃣«درنگی در تقریرهای مختلف وحدت وجود»، استاد سید محسن هندی https://eitaa.com/sufi110/1126 6️⃣عرفان و مسأله وحدت وجود از منظر آیت‌الله مکارم شیرازی https://eitaa.com/sufi110/495 7️⃣بررسی نظر شهید محراب آیت الله دستغیب درباره وحدت وجود https://eitaa.com/sufi110/443 https://eitaa.com/sufi110/442 https://eitaa.com/sufi110/441 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔰🔰تلاش‌هاى نافرجام براى فراموشى اين حادثه عظيم‌1️⃣ 💢پيش‌تر اشاره شد كه برخى از دشمنان همواره براى فراموشى اين حادثه عظيم تاريخى كوشيده‌اند. برخى علماى عامّه در كتاب‌ها و نوشته‌هايشان، شيوه‌هاى گوناگونى به كار مى‌برند تا مانع حيات و جاودانى واقعه عاشورا و عزادارى سيّدالشهداء عليه السلام شوند. 🔻نمونه‌هايى از اين شيوه‌ها به اشاره در پى مى‌آيد: 1️⃣شيوه عرفان و تصوّف‌ ❌شيخ عبدالقادر گيلانى، از علماى اهل سنّت و بزرگان صوفيّه است كه قبر او در بغداد به عنوان زيارتگاه معروف است. او اشكالى را كه به اهل سنّت مى‌شود، مطرح مى‌كند و مى‌گويد: 🔺قد طعن قوم على من صام هذا اليوم العظيم وما ورد فيه من التعظيم وزعموا أنّه لا يجوز صيامه لأجل قتل الحسين بن علي رضى اللَّه عنهما فيه. وقالوا: ينبغي أن تكون المصيبة فيه عامّةً لجميع الناس لفقده فيه، وأنتم تتّخذونه يوم فرح وسرور وتأمرون فيه بالتوسعة على العيال والنفقة الكثيرة والصدقة على الفقراء والضعفاء والمساكين وليس هذا من حق الحسين رضى اللَّه عنه على جماعة المسلمين؛ ⬅️بعضى به اهل سنّت اشكال كرده‌اند كه چرا روز عاشورا را روزه مى‌گيرند. اين كار صحيح نيست؛ چرا كه در اين روز حسين بن على‌ رضى اللَّه عنهما به شهادت رسيده‌ 📖نا گفته هايى از حقايق عاشورا، حسينى ميلانى، سيد على ، مركز حقايق اسلامى‌، قم‌، 1388 ه. ش‌، سوم‌، ج 1 ص 27. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌤 چه خوشبختم که صبحم با سلام بر شما آغاز می شود و ابتدا عطر یاد شما در قلبم می پیچد چه روز دل انگیزی است روزی که نام شما بر سردرش باشد و شمیم شما در هوایش .‌‌.. من در پناه شما آرامم ، دلخوشم ، زنده ام ... شکر خدا که شما را دارم ... الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرج
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰نظربازى از نظر اسلام0️⃣7️⃣ ❇️آقاى فاضل: اکنون که نقش عشق بازى را در مشرب تصوّف دیدیم، خیلى مناسب است اجمالا نظر اسلام را هم در این باره ببینیم، آن وقت براى صاحبان عقل و وجدان این سرگذشت ها را از این سلسله بگویید تا همه بدانند اسلام پاک از حرکات شهوت آمیز این گروه به شدّت متنفّر است. ⬅️اوّلا اسلام دستور اکید در امر ازدواج داده تا از توسعه فحشا جلوگیرى کند و میکروب معاشقه با پسران اَمرَد را بکشد، آن گاه به زن و مرد مسلمان مى گوید: «از نامحرمان چشم بپوشید، زیرا خوددارى از نگاه مسموم، رمز طهارت و پاکى آنان خواهد بود».(1) و درباره نظربازى با پسران، منطق دین از این قرار است که در کافى(2) از امام صادق(علیه السلام) از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده که فرمود: «زنهار! به صورت پسران جوان ساده رخ، اغنیا و ملوک ننگرید، زیرا فتنه آنها از فتنه دختران باکره پرده نشین شدیدتر است». (إیّاکُم وَاَولادَ الاغنِیاءِ وَالمُلُوکِ الْمَردِ، فإنَّ فِتنَتَهُم اَشَدُّ مِن فِتنَةِ العَذارى فی خُدُورِهِنَّ). امام باقر(علیه السلام) فرمود: «زناى چشم نگاه است و زناى دهان بوسه و زناى دست، لمس کردن».(3) امام صادق(علیه السلام) فرمود: «النَّظَرُ سَهمٌ مِن سَهامِ إبلیس; نگاه تیرى از تیرهاى شیطان است».(4) این بود نظر اسلام و آن است نظر ارباب طریقت، «ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا». (1). سوره نور، آیه 29. (2). کافى، ج 5، ص 548. (3). تحفة الاخیار، ص 145، به نقل از کافى، ج 5، ص 559 . (4). تحفة الاخیار، ص 145، به نقل از کافى، ج 5، ص 559 . ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
هدایت شده از کتابخانه تصوف
نقد صوفی از محمد کاظم یوسف پور.pdf
13.61M
📚نقد صوفی ✍️محمدکاظم یوسف‌پور 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
صوفی پژوهی
🔰🔰تلاش‌هاى نافرجام براى فراموشى اين حادثه عظيم‌2️⃣ 👌🏻و سزاوار است روز مصيبت تمامى مسلمانان باشد و شما كه اهل سنّت هستيد، چرا اين روز را روز سرور و فرح قرار داده‌ايد و مردم را به برپايى مجالس سرور و پوشيدن لباس نو و خوردن غذاهايى كه متناسب عيد است دعوت مى‌كنيد ...؟ ❌آن گاه چنين پاسخ مى‌دهد:وهذا القائل خاطئ ومذهبه قبيح فاسد، لأنّ اللَّه تعالى اختار لسبط نبيّه صلى اللَّه عليه وآله‌[1] الشهادة ... يوم عاشوراء لا يتّخذ يوم مصيبة، لأنّ يوم عاشوراء أن يتّخذ يوم مصيبة ليس بأولى من أن يتّخذ يوم موته فرح و سرور ...؛ 💢اشكال كننده به اشتباه رفته و اعتقادش قبيح و فاسد است؛ زيرا خداوند متعال شهادت را براى سبط پيامبر صلى اللَّه عليه وآله‌ برگزيده است ... و روز عاشورا را نبايد روز مصيبت قرار داد؛ چرا كه عاشق به معشوق رسيده است. از اين رو، اين روز بايد روز سرور باشد .... ❌عبدالقادر گيلانى در ادامه مى‌افزايد:ولو جاز أن نتّخذ يوم موته [يوم‌] مصيبة لكان يوم الاثنين أولى بذلك، إذ قبض اللَّه تعالى نبيّه [محمّداً] صلى اللَّه عليه وآله فيه وكذلك أبوبكر الصدّيق قبض فيه؛[2] ⬅️اگر بنا شد روز عاشورا را روز عزا و ماتم قرار دهيم، بهتر آن است كه روز دوشنبه را كه پيامبر و ابوبكر از دنيا رفته‌اند روز عزا و غم معرفى كنيم. [1] - به رغم اين كه در منابع اهل سنّت درود و صلوات پس از نام مبارك پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله به صورت‌ناقص( ابتر) آمده است، ما طبق فرمايش حضرتش، درود و صلوات را به صورت كامل آورده‌ايم. از طرفى، بعد از نام‌هاى مبارك اهل بيت عليهم السلام عبارت‌هاى عليه السلام و ... آورده‌ايم [2] - غنية الطالبيين: 684- 687؛ به نقل از نفحات الازهار: 4/ 245. 📖نا گفته هايى از حقايق عاشورا، حسينى ميلانى، سيد على ، مركز حقايق اسلامى‌، قم‌، 1388 ه. ش‌، سوم‌، ج 1 ص 28. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام بر تو اى صاحب عصر و زمان سلام بر تو اى داراى دلیل و برهان قاطع 🌤
📌 سه شنبه ☀️ ۲ مرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۷ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 23 جولای 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰شهسوار فلک1️⃣7️⃣ امواج طلایى خورشید از کرانه اقیانوس فرو مى ریخت، عروس بدیع الجمال حرم خانه چرخ نقاب از چهره برافکنده خرامان خرامان از تپّه خاک بالا آمد و قوس صعودى را عرصه جولان قرار داد، فانوس هواى شفّاف صبح زمستان، ذرّات زراندود آفتاب را پخش مى کند، نسیم پرغرور سحرگاهان با شاخ هاى غارت شده بوستان گرم عشوه گرى است، شیشه هاى کتابخانه اى که در کنار این بوستان قرار دارد و بر اثر سایه شاخ هاى برهنه مشبّک شده در خور استعداد خویش سهمى از آن نور جهان افروز را ربوده و به دورن منعکس مى کند. اى مهر فروزان، چقدر دلربایى نمى دانم از فروغ رویت بگویم یا از احاطه دامن پرفیضت؟ آیا تو یگانه عروس بزم الهى هستى یا خدا موجودى زیباتر از تو هم آفریده است؟ در این دستگاه پرعظمت که یکى از عروسان آفتابیش این قدر دلرباست، اگر عروسان پرده نشین آن نقاب از چهره برافکنند، آیا دشنه حیرت با دست و دل دلدادگان چه خواهد کرد؟ ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🔰🔰تلاش‌هاى نافرجام براى فراموشى اين حادثه عظيم‌3️⃣ 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🔰🔰تلاش‌هاى نافرجام براى فراموشى اين حادثه عظيم‌. 3️⃣ 2) شيوه تقدّس و پرهيزكارى‌ 💢در شيوه ديگر با ايجاد ترديد درباره قاتل امام حسين عليه السلام با اين راه به مبارزه برمى‌خيزند. ❌غزالى در كتاب إحياء علوم الدين، از راه تقدّس و پرهيزكارى كوشيده تا عزادارى بر سيّدالشهداء عليه السلام را كم اهميت نشان دهد. او مى‌نويسد: «فإن قيل: هل يجوز لعن يزيد، لأنّه قاتل الحسين أو آمر به؟ قلنا: هذا لم يثبت اصلًا ....فإن قيل: فهل يجوز أن يقال: قاتل الحسين لعنه اللَّه، أو الآمر بقتله لعنه اللَّه؟ قلنا: الصواب أن يقال: قاتل الحسين إن مات قبل التوبة لعنه اللَّه، لأنّه يحتمل أن يموت بعد التوبة؛»[1] ⬅️يكم‌ اين‌كه قتل سيّدالشهداء عليه السلام‌ منسوب به يزيد باشد و يزيد قاتل حسين بن على باشد، ثابت نيست. ⬅️دوم‌ اين‌كه قاتل حسين بن على‌ عليهما السلام‌ هر كه بوده، شايد قبل از مرگش توبه كرده است. ❌بنابراين، لعن قاتل سيّدالشهداء عليه السلام‌ جايز نيست! 🔻وى در ادامه مى‌گويد: ⬅️به راستى كه ذكر خداوند متعال از اين سخنان سزاوارتر است.[1] ⬅️يعنى ميان ذكر «لا إله إلّااللَّه» و يا لعن بر قاتل امام حسين عليه السلام، «لا إله إلّااللَّه» گفتن ثوابش بيشتر است. 📖پی‌نوشت: [1] - إحياء علوم الدين: 3/ 125- 📖نا گفته هايى از حقايق عاشورا، حسينى ميلانى، سيد على ، مركز حقايق اسلامى‌، قم‌، 1388 ه. ش‌، سوم‌، ج 1 ص 29. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
💢آقای شیخ علی فرحانی، در این کلیپ قائل شده است که در آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»،
💢شیخ علی فرحانی با استباطات خویش به این نتیجه رسیده اند که طبق آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»، عبودیت حصر در خداوند شده نه عبادت ، به این خاطر ایشان، عبادت برای غیر خداوند را جایز می‌داند. ❌ایشان این سخنان را در دوره سلوکی انقلابی مطرح کرده و مخاطبین ایشان اینگونه به آنها القا می‌شود که این سخنان بر گرفته از سخنان امامین انقلاب بوده؛ در صورتی که امام خمینی رحمة‌الله‌علیه چنین دیدگاهی نداشته و این‌گونه سخنان را شرک و معارض با آیات قرآنی می‌داند. 👌🏻امام خممینی رحمة‌الله‌علیه در کتاب «کشف‌الاسرار» به صراحت بیان داشته که عبادت منحصر در ذات اقدس الهی بوده و مشرکین به شرک در عبادت دچار بودند. ⬅️جای تعجب است که شخصی داعیه بیان سلوک انقلابی داشته ولی ساده‌ترین مبانی امام خمینی رحمة‌الله‌علیه را ندانسته باشد و این گونه دیدگاه آنها را تحریف کند. 🔵صوفی پژوهی @sufi1
🔷🔷معرفی نویسنده‌های نقّاد تصوف ✳️داود الهامى1️⃣ 🔹داود الهامى (1316-1379ش)، نویسنده، محقق، همکاری در نگارش تفسیر نمونه، عضو هیئت تحریریه مجله مكتب اسلام، مدیر داخلی مجله مكتب اسلام 🔰🔰ولادت 🔶فرزند فتح‌الله الهامی در سال 1316‌ش در آذرشهر، آذربايجان متولد شد. در سنین چهار سالگى پدر را از دست داده و در تحت سرپرستى مادر مومنه‌‏اش پرورش یافته و با درد یتیمى و تحمل مشكلات فراوان دوران كودكى را گذرانید. 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
🔷🔷معرفی نویسنده‌های نقّاد تصوف ✳️داود الهامى2️⃣ 🔰🔰تحصیلات ⬅️كلاسهاى ابتدائى و متوسطه و مقدارى از نحو و صرف و ادبیات عربى را در محل خوانده است. ⬅️ایشان در سال 1335 شمسى وارد حوزه تبریز شده و مقدارى از دروس حوزه را در مدرسه طالبیه به پایان رسانید. ⬅️براى تكميل تحصيل در سال 1338ش در عصر آیت‌‏اللَّه بروجردى به حوزۀ علميۀ قم هجرت نمود. سطوح عالى را نزد اساتيد معروف خواند و از مراجع بزرگ بهره برد. 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
📌 مراسم یادبود شهید محمدحسین حدادیان 🗓 سه‌شنبه, ۲ مردادماه 🕘 ساعت ۲۱ 📍 سالن اجتماعات مسجد جامع دماوند ࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
🍃فرمانده لشکرم خوب است برای این که کمی دلم را آرام کنم و از وحشت فکر کردن به کربلا و ظهور بیرون بیایم، به حرّ بن یزید ریاحی فکر کنم. او نامه‌ای برای حسین ننوشت، در سپاه حسین نبود، بی‌طرف هم نبود،‌ مأمور سپاه دشمن بود؛ اما دلش با حسین بود. حرّ کار را بر حسین سخت کرد و شاید اگر با او همراهی کرده بود، عاقبتی غیر از کربلا برای حسین رقم می‌خورد؛ اما هر چه بود او روز عاشورا به خود آمد، پیش از آن که حسین به شهادت برسد و توبه‌اش قبول شد و حسین راضی نشد که گرد شرمندگی بر صورتش بنشیند. حرّ جواز شهادت را گرفت و جان‌نثار از دنیا رفت. آقا! بعید می‌دانم سپاه تو از این حرّ‌ها نداشته باشد. دارد، نه؟ می‌شود امید داشت که اگر عباس لشکرت نشدیم یا پا جای پای حبیب نگذاشتیم، چونان حرّ، جان‌نثار تو شویم. نمی‌شود؟ بگو می‌شود و آبی به دل ‌آتش گرفتۀ این روزهایم بریز. شبت بخیر فرمانده لشکرم!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿🥀سلام به آقای مهربانی🥀🌿 🔘 دست ادب بر روی سینه می گذاریم: 🥀السّلام عليكَ يا طالِبَ ثارِ الأَنبياءِ وَ أَبنَاءِ الأَنبياءِ وَ الثّائِرَ بِدَمِ المَقتولِ بِكربلاء 🥀سلام بر تو كه خون پیامبران و پسرانشان را طلب مى كنى و به خون خواهى مقتول کربلا برمى خیزى ▪️ آقای من .... پیراهن خونین جد غریبتان، مانند پرچمی که مظلومیتش را فریاد می زند در عرش برافراشته می شود؛ و شما به چشم می بیند این مصیبت را، صبح و شام می گریید از این ماتم، و غمش بغضی می شود در گلوی ما....🌿🥀 🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱 🖤 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج🖤💫 📎 📎 📎
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰شهسوار فلک1️⃣7️⃣ امواج طلایى خورشید از کرانه اقیانوس فرو مى ریخت، عروس بدیع ال
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰این عقاب بلندپرواز2️⃣7️⃣ 🔶محیط کتابخانه سراسر سکوت است و جز صیت شهپر عقاب تفکّر ندایى به گوش جان نمى رسید، عقابى که پر و بال مى گشاید، اوج مى گیرد و فضاى بى انتهاى وجود را عرصه جولان قرار مى دهد، دور مى زند و برمى گردد و باز از سر مى گیرد، دوباره خود را در جاى اوّل مى بیند، فرود مى آید، مأیوس بر بام طبیعت مى نشیند، امّا آرام نیست، در عرصات طبیعى چرخ مى زند، جز اسرار و رموز خیره کننده در این گاهواره نمى بیند، آن گاه به خود مى آید و از خود مى پرسد کیست آن که این همه زیبایى را به 🔶این خاکدان بخشیده؟ حتماً بخشنده آن، خود خزاین آن را دارد که پرتو کم رنگى از آن را در دیده تنگ ما مشتعل ساخته، پس هر جمالى در اسطرلاب هستى پرداخته اوست و هر بهایى پرتویى از بهاى او. ⬅️اوست که با دست قدرت، گریبان طبیعت را چاک زده و از زبده موجودات مجموعه زیبایى را ساخته، عالى ترین مرتبه آن را در آیینه وجود انسانى منعکس کرده، عقل دانش را همجوار او قرار داده، عقل و دانشى که اوّل پرتو فیض پروردگارند و از خورشید و هر موجود دیگرى برتر و بالاترند «پس جمال انسانى خجسته حُسن و جمال است» این مزیّت از آن آدمى طفیل همان عقل و دانش است اگر نه این بود نقّاشان هم صورت انسانى رسم مى کنند، پس چرا آن فروغ و بها را ندارد؟ ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔷🔷معرفی نویسنده‌های نقّاد تصوف ✳️داود الهامى3️⃣ 🔰🔰تحصیلات 🔶دوره پنج‌ساله دارالتبلیغ اسلامى را نیز به پایان رسانده و مدت پنج سال مدیریت آموزش آن مؤسسه را به عهده داشته و به وسیله همان نوشته‌‏ها با قلم و نوشتن آشنا شده و از میان محصلین آنجا به هیئت تحریریه مجله مكتب اسلام انتخاب گردیده و از سال دوازدهم مجله مکتب درسهایی از مکتب اسلام، همراه با گروهی از دوستان جوان و نویسنده همدوره‌اش به عضویت هیئت تحریریه این مجله برگزیده شد و از آن زمان قلم را بر زمین ننهاد و صدها مقاله در حوزه‌های مختلف علوم و معارف اسلامی در این مجله و سایر نشریات و مجلات نوشت. و افق‌های جدیدی را درنوردید. ⬅️ده‌ها جلد کتاب تألیف و یا ترجمه کرد. از سال 25 مجله تاکنون (حدود 16 سال) مدیر مسؤول این مجله بود و از بدو انتشار «تفسیر نمونه» تا جلد هشتم از اعضا و نویسندگان این تفسیر بود. 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b