eitaa logo
سلوک معنوی ـ حیات عارفانه
792 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
202 ویدیو
7 فایل
🎈#سلوک_معنوی #حیات_عارفانه، معارفِ تدوین شده و بازنویسیِ سخنانِ ارزش‌مندِ توحیدی، ولایی، عرفانی و معنویِ سالکانِ راه در حوزۀ نظری و معرفتی (معرفتِ توحیدی، معرفتِ نفس، معرفتِ هستی)، و حوزۀ عملی (تهذیبِ نفس، و حضورِ دین در متنِ زندگی) است. @Useriran
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ﷽ 📚 🖌وَ مَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ (آل‌عمران، ۱۴۴) 🔹این آیه از مهم‌ترین آیاتی است که اصالت را از شخص برمی‌دارد و به مکتب می‌دهد. در آیینِ خدا، مکتب اصل است و اشخاص در خدمتِ مکتب‌اَند و فدای مکتب می‌شوند. انبیاء را کشتند امّا مکتبِ تربیّتیِ آن‌ها ماند و بالید و به ثمر نشست. 🔹در این آیه هم می‌گوید شما راهِ محمّد و تعلیماتِ او را بگیرید و پیش بروید، چه محمّد زنده باشد چه بسوی خدا شتافته باشد. حضرتِ محمّد (ص) اگرچه در اُحُد کشته نشد، امّا هفت سالِ بعد رحلت نمود؛ پس محمّد (ص) رفتنی است، لذا شما دنبالِ خدا باشید. حضرتِ محمّد (ص) آمده بود تا راهِ خدا را نشان بدهد. مکتبِ انبیاء، مکتبِ خداپرستی است نه شخص‌پرستی. 🔹این آیه ناظر به وقتی است که در بحبوحهٔ جنگِ اُحُد، شایع شد که پیامبر (ص) کشته شده؛ در این اوضاع بعضی‌ها با خود فکر کردند که اگر محمّد واقعاً پیامبرِ خدا بوده پس چرا شکست خورده و کشته شده؟! حال آن‌که مغلوب و مقتول در بینِ انبیاءِ گذشته کم نبوده. پس نه ظفر دلیلِ حقّانیّت است و نه مغلوب شدن دلیلِ بطلان. 🔹طبقِ انتهای آیه، شکرِ نعمتِ نبوّت، پذیرشِ تعلیماتِ انبیاست؛ و هرکس در این مهم کوتاهی کند، به خودش بد کرده. @sulookmanavi
🎈 ♦... حقیقتاً اگر بخواهیم مصداقِ کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذاتِ مقدّسِ حق و اسلام را ارائه دهیم، چه کسی سزاوارتر از و بسیجیان خواهند بود! بسیج، شجرهٔ طیّبه و درختِ تناور و پُرثمری است که شکوفه‌های آن بوی و طراواتِ یقین می‌دهد. 🖌عارف کبیر، حضرت امام خمینی، سلام‌الله‌علیه 📚 صحیفه نور، ج ۲۱،ص ۵۲ 🇮🇷 🇮🇷 @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹انسان، بی‌عنایتِ خدا نمی‌تواند جلوی نفسش بایستد، و زمین‌گیرِ نفس می‌شود. اصولاً انسان‌ها بی‌عنایتِ خدا همه مثلِ هم‌اَند؛ همه عجول، کفور، یئوس، ظلوم، جهول، ضعیف، کنود، و ذلیلِ هوس‌اَند. وجودِ این صفت‌ها در انسان، بدلیلِ نقص و فقرِ ذاتیِ جنسِ انسان است، 🔹امّا وقتی کسی تحتِ تربیّتِ الهی، مهذَّب و مُزکّی می‌گردد، از این نواقص فاصله می‌گیرد و راشد می‌گردد. پس باید به غفران و رحمتِ خدا متوسّل شد و از خدا حفظ و حراست خواست: "... إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ" (یوسف، ۵۳) @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🗨 منظور از پشتیبانی از نظام چیست؟ ♦باید حامی و پشتیبان نظام اسلامی بود و تمامِ ظرفیت‌ها را برای ایجادِ دولتِ نیرومند و حرکت به سمتِ تمدّنِ نوینِ اسلامی بکار گرفت. ♦در این‌خصوص، توجّه به نکاتِ زیر ضروری است: ۱. منظور از پشتیبانی، تنها اعلامِ حمایتِ ظاهری در مناسبت‌ها و حوادث و صدورِ اطّلاعیه در تٲییدِ نظام و در محکومیّتِ دشمنان نیست. (این حداقل کاری است که از هر انسانِ مسئول و دل‌سوزی انتظار می‌رود و کاری از این آسان‌تر و بی‌زحمت‌تر نداریم؛ گرچه متٲسّفانه برخی حتّی از این مقدار همراهی هم دریغ می‌کنند و حتّی حاضر به پیشتیبانیِ بی‌ضرر و بی‌هزینهٔ لفظی هم نیستند). ۲. منظور، حمایتِ احساسی و هیجانی و شعاریِ سطحی نیست؛ چنان‌که مواجههٔ جناحی و حزبی با دولت‌ها هم مراد نیست. ۳. منظور از پشتیبانی، توجیهِ کارهای غلط، خطاها، بی‌عدالتی‌ها و ناکارآمدی‌ها نیست. توجیه‌گری و ماله‌کشیِ خطاها بدترین عارضه‌ای است که ممکن است به آن مبتلا شد. بلکه برعکس، اوّلین و قوی‌ترین نقّادِ نظام باید بود. کارگزارانِ حکومت باید بدانند که چشمِ بیدار و زبانِ گویا و منطقِ قدرت‌مندی هست که همهٔ کارهای‌شان را زیرِ نظر دارد و باید مواظب باشند تا دست از پا خطا نکنند. نباید در قبالِ نقضِ منافعِ ملی، حقوقِ ملّت و اصول و ارزش‌های اسلامی و قانونِ اساسی، کم‌ترین تسامحی از خود نشان داد. باید پناه‌گاه و پشتیبان و صدای رسای کسانی بود که حق‌ّشان ممکن است در ادارات و نهادها و سازمان‌های دولتی تضییع شود. ♦نه مخالفت، نه خنثی بودن، نه موافقتِ سطحی و توجیه‌گرانه، هیچ‌یک شایسته نیست. نظام، خطّ قرمز است و باید وفادار و حامی و پشتیبانِ اصلی نظام، و در عینِ حال، نقّاد و حساب‌رَس و هشداردهنده و هدایت‌گر بود؛ هم حامی و هم منتقد. (حمایت نه بخاطرِ منافعِ شخصی و صنفی ، بلکه بخاطرِ این‌که نظام را حق می‌داند و دفاع از آن‌را دفاع از حق می‌داند). ♦نکته پایانی: 🔹چه حمایت و دفاع، و چه نقد و اصلاحِ حاکمیّت، باید بر اساسِ شناختِ عمیق و کارشناسانه و تحلیلِ علمی باشد، نه سطحی و عامیانه؛ و این امر مستلزمِ آشناییِ عمیق با فرهنگ و دانشِ زمانه و آگاهی از مقتضیّات و نیازها و چالش‌های متحوّلِ زمان است. 🇮🇷 @sulookmanavi
🎈، ميقاتِ پابرهنگان و معراجِ انديشهٔ پاکِ اسلامی است كه تربيت‌يافتگانِ آن، نام ونشان در گم‌نامی و بی‌نشانی گرفته‌اند. 🖌عارف کبیر، حضرت امام خمینی، سلام‌الله‌علیه 📚 صحیفه نور، ج ٢١، ص۵٣ 🇮🇷 🇮🇷 @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🗨 مغالطات (۱) ♦در علمِ منطق مبحثی است به‌نامِ مغالطات. مغالطه، استدلالی است که - دانسته یا ندانسته - در آن فسادِ معنایی وجود داشته باشد. چند جور مغالطه رایج داریم که دانستنِ آن‌ها به‌دردِ زندگیِ آدم می‌خورَد، ازجمله: ۱. تعمیمِ ناروا 🔹درواقع نوعی استقرای ناقص است که با آن کسی از چند نمونهٔ محدود یا غیرِمتعارف، حکمی کلّی صادر می‌کند؛ در حالی‌که آن نمونه‌ها کم یا نامتناسب‌اند. 🔸شایع‌ترین مثالِ این مغالطه، اکثرِ توصیه‌های طبّ سنّتی یا طبّ - به‌اصطلاح - اسلامی‌(!) است که بر مبنای تجربیّاتِ محدود شکل گرفته‌اند و حینِ راستی‌آزمایی در تجربیّاتِ آماری و تحقیقاتِ جدید، قابلِ اثبات نمی‌باشند یا خلافِ آن‌ها اثبات می‌شود. چنین توصیه‌هایی قابلِ تعمیم نیستند و در صورتِ تعمیم و توصیه، در ارزش‌گذاریِ واقعیِ آن‌ها مغالطه رخ داده است. روشِ درست در طبّ - که علمی تجربی است - اثباتِ فرضیه‌ها با روش‌های تحقیقی مبتنی بر آمارِ کافی است، ولی اساتیدِ طبّ سنّتی با استنتاج‌های ذهنی و به صِرفِ ذکرِ درمانی در کتابِ بوعلی‌سینا، آن درمان را - که بر مبنای تجربهٔ محدودِ بوعلی‌سینا شکل گرفته - با تعمیمِ ناروا، درست تلقّی می‌کنند و بجای فرضیّه، آن‌را نظریّه‌ای قطعی می‌پندارند. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🗨 مغالطات (۲) ۲. نادیده گرفتنِ استثنائات 🔸عمومیّتی ایجاد می‌کند که مغایر با استثنائات است. (نمونه: مجروح کردنِ مردم یک جنایت است، از طرفی جرّاحان مردم را مجروح می‌کنند؛ درنتیجه جرّاحان جنایت‌کارند). ۳. آوردنِ جملاتِ دوپهلو و مبهم 🔸در این مغالطه، ساختارِ جمله به شیوه‌ای است که بیش از یک معنا بر آن متصوّر است. عللِ دوپهلو بودنِ جملات و ابهام در ساختارِ آن‌ها متعدّد است؛ مثلاً نبودِ تعریفِ مشترک بینِ طرفین، اشتراکِ لفظ، ابهامِ واژه. ۴. تمثیلِ ناروا 🔸در بیش‌ترِ تمثیل‌ها وجهِ مشابهتِ دو پدیده ذکر نمی‌شود و استنباطِ آن بر عهدهٔ مخاطَب گذاشته می‌شود. (نمونه: دولت هم مانندِ یک خانواده نمی‌تواند بیش‌تر از درآمدش خرج کند. امّا این تشابه درست نیست، زیرا دولت تسلّطی بر سیستمِ اقتصادیِ خود دارد که خانواده چنان تسلّطی ندارد، و مثلاً می‌تواند نرخِ سودِ قرض‌هایش را در یک سیاستِ پولی تغییر دهد، اسکناس چاپ کند، و ...). ۵. تصدیقِ تالی 🔸نتیجه‌ای از فرض گرفته می‌شود که بنا بر منطق قابلِ گرفتن نیست؛ یعنی از این‌که "الف" نتیجه می‌دهد "ب"، نتیجه بگیریم که اگر "ب" آن‌گاه "الف". (نمونه: اگر به بیماریِ آنفلونزا مبتلا باشید، آن‌گاه گلودرد خواهید داشت؛ حال اگر بگویید من گلودرد دارم پس به بیماریِ آنفلونزا مبتلا هستم، مغالطه کرده‌اید؛ زیرا بیماری‌های دیگر هم می‌تواند منجر به گلودرد شود). @sulookmanavi
🎈بسيج مدرسة عشق و مكتبِ شاهدان و شهيدانِ گمنامی است كه پيروانش بر گُلدسته‌های رفيعِ آن اذانِ شهادت و رشادت سرداده‌اند. 🖌عارف کبیر، حضرت امام خمینی، سلام‌الله‌علیه 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🗨 مغالطات (۳) ۶. انکارِ مقدّم 🔹از درستیِ "الف" آن‌گاه "ب" نتیجه بگیرید که اگر "الف" برقرار نباشد، "ب" نیز برقرار نیست. (مثلاً: اگر من در انتخابات شرکت کنم آن‌گاه یک شهروند هستم؛ من در انتخابات شرکت نمی‌کنم، بنابراین من یک شهروند نیستم. در حالی‌که یک شهروند می‌تواند انتخاب کند که رای بدهد یا نه). ۷. استنتاجِ باطل از حق 🔹از روش‌های بسیار رایجِ مغالطه است. در این روش، گوینده نخست مطلبِ درستی را می‌گوید و سپس از آن نتیجهٔ نادرست می‌گیرد. ۸. انتشارِ خبرِ دروغ در سطحِ وسیع 🔹شیوعِ خبری را معمولاً مردم دلیلِ صحّتِ آن می‌دانند؛ در چنین مواردی به مغالطه مبتلا شده‌اند. بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی و پنهان کردنِ شقوقِ دیگر مسٲله نیز نوعی دروغ محسوب شده و مغالطه است. ۹. تحلیلِ نادرستِ پدیده‌ها 🔹در جامعه پدیده‌های گوناگون وجود دارد؛ ممکن است کسی پدیده‌ای را نتیجهٔ پدیدهٔ دیگر معرّفی کند در صورتی که درواقع چنین نباشد. مثلاً ممکن است افزایشِ خودکشی یا طلاق یا قاچاق یا دزدی یا بِزه‌کاری را به عواملِ اقتصادی مربوط کند، در حالی‌که عواملِ بسیارِ دیگری نیز هستند. ۱۰. تفسیرِ دل‌بخواه 🔹این مغالطه هم بسیار شایع است و بدین صورت است که مطلبی از کتابِ نویسنده‌ای یا شعری از شاعران را مطابقِ گرایشِ باطنیِ خود معنی می‌کند و همهٔ معانی و تفاسیرِ دیگر را نفی می‌کند. نقلِ بخشی از ماجرا و تٲکید بر بخشی از گفتار، از فروعِ همین مغالطه است. @sulookmanavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 ﷽ 📚 ♦خواستند ایرانِ عزیز را تحقیر کنند، نخواست. الحمدلله. 🇮🇷 @sulookmanavi
🎈تشکیلِ در نظامِ جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطافِ جلیّهٔ خداوند تعالی بود که بر ملّتِ عزیز و انقلابِ اسلامیِ ایران ارزانی شد. 🖌عارف کبیر، حضرت امام خمینی، سلام‌الله‌علیه 🇮🇷 🇮🇷 @sulookmanavi