📚 ﷽ 📚
🔹انسان یکجاهایی مجبور هست که توجّهِ خودش را به دیگری بدهد و یا قضاوتی بکند یا امرِ به معروفی بکند و یا توضیحی بدهد، تذکّری بدهد؛ امّا اگر همیشه توجّهاش به خودش باشد، آن یک جاییکه مجبور است به دیگران توجّه کند، ضرری به او نمیرسانَد.
(اگر سیرِ کلّیِ ما توجّه به دیگران نباشد و ما جایی مجبور شویم که به دیگران توجّه کنیم، به "حداقلِ ضروری" اکتفا کنیم، در آنجا ضرری به ما نمیرسد؛ امّا اغلبِ ما بیشتر به دیگران توجّه میکنیم تا خودمان!)
🔹یکی از مصادیقِ بیتوجّهی به خود این است که ملاکِ برخی انسانها، دیگران هستند و دائماً درحالِ مقایسهٔ خود با آنها.
این آدمها در امرِ به معروف و نهی از منکر هم حرّاف هستند و به دیگران توصیه میکنند ولی خودشان اهل این کارها نیستند. اینها علاوه بر زبانشان ، قلبشان هم درگیرِ این عدمِ تعادل است؛ صالحین را دوست دارند ، عملِ آنها را دیدهاند، کتابهای آنها را مطالعه کردهاند، ولی در عمل هیچ مشابهتی با آنها ندارند.
@sulookmanavi
🖌كُلَّمَا أَرَادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا مِنْ غَمٍّ أُعِيدُوا فِيهَا ... (حج، ۲۲)؛ هربار که از شدّتِ غم و غصّه بخواهند از آنجا فرار کنند، برِشان میگردانند.
♦این آیه دوزخ را دارالغمّ دانسته. کسانیکه بخاطرِ امورِ بیارزش، مُدام غم و غصّه میخورند، پیشاپیش خود را در جهنّمِ خود اسیر کردهاند.
راهِ آزادی، اُنس با خدا و متاثّر نشدن از وقایع و رفعِ غم از دیگران است.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
راهی بزن که آهی بر سازِ آن توان زد
شعری بخوان که با او رَطلِ گران توان زد
بر آستانِ جانان گر سر توان نهادن
گُلبانگِ سربلندی بر آسمان توان زد
قَدِّ خمیدهٔ ما سهلت نماید امّا
بر چشمِ دشمنان تیر از این کمان توان زد
در خانقه نگنجد اسرارِ عشقبازی
جامِ میِ مُغانه هم با مُغان توان زد
درویش را نباشد برگِ سرایِ سلطان
ماییم و کهنه دلقی کآتش در آن توان زد
اهلِ نظر دو عالَم در یک نظر ببازند
عشق است و داوِ اوّل بر نقدِ جان توان زد
گر دولتِ وصالت خواهد دری گشودن
سرها بدین تَخَیُّل بر آستان توان زد
عشق و شباب و رندی مجموعهٔ مراد است
چون جمع شد معانی گویِ بیان توان زد
شد رَهزنِ سلامت زلفِ تو وین عجب نیست
گر راهزن تو باشی صد کاروان توان زد
#حافظ به حَقِّ قرآن کز شِید و زَرق بازآی
باشد که گویِ عیشی در این جهان توان زد
➰#شعر
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
♦همان وقتیکه مغموم شدهاید و زانوی
غم در بغل گرفتهاید و خود را از همه
محرومتر میبینید، لطفِ حق بالای سرِ
شماست و فرج نزدیک است؛ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا (الشّرح، ۶).
🖌#میرزا_اسماعیل_دولابی
@sulookmanavi
🖌وَ هُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلَىٰ صِرَاطِ الْحَمِيدِ (حج، ۲۴)؛ در آنجا هدایت میشوند به قولِ طیّب، و هدایت میشوند به صراطِ حمید.
♦این آیه، رشد و تعالی در بهشت را اثبات میکند. راه، تا آنجا نامش صراطِ مستقیم است؛ و راه، در آنجا نامش صراطِ حمید است.
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
چنان آلودهدامانم، ثوابی گر بهجا آرَم
ثواب آلوده میگردد ز دامانی که من دارم
🖌#عاصی_خراسانی
➰#شعر
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
🖌امام علی (ع): اذا وصلت اليكم اطراف النّعم فلا تنفّروا اقصاها بقلّةالشكر (نهجالبلاغه؛ حکمت ۱۳)؛ هرگاه نمونههاى نعمتها بهشما رسيد، پس بازماندهٔ آنرا با كمىِ شكر و سپاس دور نسازيد (به اندک نعمتى كه رسيديد سپاسگزارى كنيد تا به بسيارى از آن برسيد).
@sulookmanavi
ارکانِ نمازم همه بر طبقِ رسالهاست
جز قبله که سمتِ رُخِ تو زاویه دارد
➰#شعر
@sulookmanavi
📚 ﷽ 📚
🗨 توصیهٔ #استاد_شهید_آیتالله_مرتضی_مطهری دربارهٔ شیوهٔ صحیحِ کتابخوانی
🔸انسان کتاب را بارِ اوّل به قصدِ لذّت میخوانَد. در اینصورت نمیتواند در موردِ مطالبِ کتاب قضاوت کند. دورِ دوم میخوانَد (حتّی قویترین حافظهها نیازمند است که یک کتابِ مفید را لااقل دوبار پشتِ سرِ هم بخوانَد)؛ پس از آن، مطالب را تجزیه و تحلیل و دستهبندی میکند و هر مطلبی را با توجّه به اینکه از چه دسته مطالب است به حافظه میسپارد.
🔸اشتباه است اگر انسان یک کتاب را مانندِ یک سرگرمی مطالعه کند و قبل از آنکه مطالبِ کتاب درست جذبِ ذهن شده باشد و ذهن فرصتِ تجزیه و تحلیل پیدا کرده باشد، به کتابِ دیگر و موضوعِ دیگر بپردازد؛ امروز کتبِ تاریخی، فردا روانشناسی و پس فردا ـ مثلاً ـ کتبِ مذهبی مطالعه کند؛ همه مخلوط میشوند و حکمِ انباری بینظم را پیدا میکند.
🔸انسانِ رشید کتابها و مطالبی را که برای خود لازم میداند جمع میکند، آنها را مکرّراً مطالعه و دستهبندی و سپس خلاصه میکند. خلاصه را یادداشت و به حافظهٔ خود میسپارد؛ بعد به موضوعِ دیگر میپردازد.
📚 امدادهای غیبی در زندگیِ بشر
@sulookmanavi