eitaa logo
سلوک معنوی ـ حیات عارفانه
791 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
202 ویدیو
5 فایل
🎈#سلوک_معنوی #حیات_عارفانه، معارفِ تدوین شده و بازنویسیِ سخنانِ ارزش‌مندِ توحیدی، ولایی، عرفانی و معنویِ سالکانِ راه در حوزۀ نظری و معرفتی (معرفتِ توحیدی، معرفتِ نفس، معرفتِ هستی)، و حوزۀ عملی (تهذیبِ نفس، و حضورِ دین در متنِ زندگی) است. @Useriran
مشاهده در ایتا
دانلود
🎈ولادتِ سراسر نورِ مرکزِ عالَمِ وجود، مطلبِ محبّین و مقصدِ عشّاق، حضرتِ اباعبدالله الحسین علیه‌السّلام، و روزِ پاسدار بر هم‌پیمانانِ شهیدان مبارک و فرخنده باد. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🗨 امام حسین علیه‌السّلام، امیرِ باطن 🔸ذواتِ مقدّسِ اهل‌ِبیت علیهم‌السّلام تنها کسانی هستند که توانستند نورِ اتمّ ولایت را در نفسِ خود ظهور دهند. با وجودِ این‌که ایشان صاحبِ مقامِ نورِ واحد هستند و همه‌ٔ حقایق را آن‌گونه که هست مشاهده می‌کنند، امّا در مرتبه‌ٔ عالَمِ ظهور و فعل، هر کدام به جهتِ غلبهٔ صفت‌ها، مظهرِ صفتی هستند. 🔸اگر کسی در عالَمِ فعل سرّی بخواهد، باید به امیرالمؤمنین علیه‌السّلام متوسّل شود. اگر کسی در این عالَم، جُود بخواهد، باید از امام جواد علیه‌السّلام طلب کند؛ امّا این به این معنی نیست که امام هادی علیه‌السّلام جواد نیست. در عالَمِ فعل، صفتِ جواد بودن بر امام جواد غلبه‌ٔ بیش‌تری دارد. ایشان در همه‌ٔ عوالم جوادِ مطلق هستند؛ در نشئه‌ٔ ظاهر، ملکوت، جبروت و لاهوت جوادند، آن‌هم جوادِ علی‌الاطلاق؛ یعنی هر جودی که در عالَم به هر کسی می‌شود از خزینه‌ٔ انسانِ کامل است. 🔸حتّی در عالَمِ قیامت هم این‌گونه است. قیامت مرتبه‌ٔ تجلّی‌یافته از نورِ واحدِ اهلِ بیت علیهم‌السّلام است، حال آن‌که خودِ ایشان فوقِ قیامت و قیامت‌آفرین هستند؛ لذا علی‌رغمِ این‌که ائمّه‌ٔ اطهار علیهم‌السّلام نورِ واحد می‌باشند، در قیامت نیز ـ همانندِ عالَمِ ظاهر ـ حقیقتِ شبحِ نوریّه‌ٔ اهل‌ِبیت علیهم‌السّلام برای هریک از این ذواتِ مقدّس، مظهریّتِ متفاوتی دارد. 🔸پیغمبر (ص) می‌فرمایند: "أَنَا وَارِدُكُمْ، وَ أَنْتَ يَا عَلِيُّ اَلسَّاقِي، وَ اَلْحَسَنُ اَلذَّائِدُ، وَ اَلْحُسَيْنُ اَلْآمِرُ، وَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ اَلْفَارِطُ، وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ اَلنَّاشِرُ، وَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلسَّائِقُ، وَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ مُحْصِي اَلْمُحِبِّينَ وَ اَلْمُبْغِضِينَ وَ قَامِعُ اَلْمُنَافِقِينَ، وَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى مُزَيِّنُ [مُرَتِّبُ] اَلْمُؤْمِنِينَ، وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مُنْزِلُ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ فِي دَرَجَاتِهِمْ، وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ خَطِيبُ شِيعَتِهِ وَ مُزَوِّجُهُمُ اَلْحُورَاَلْعِينَ، وَ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ سِرَاجُ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ يَسْتَضِيئُونَ بِهِ، وَ اَلْهَادِي شَفِيعُهُمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ حَيْثُ لاَ يَأْذَنُ اَللهُ إِلاَّ لِمَنْ يَشَاءُ وَ يَرْضَى". 🔸کارِ امیرالمؤمنین علیه‌السّلام در قیامت سقایت است. امام حسن علیه‌السّلام دور کننده‌ٔ دشمنان از محبّین‌شان است. (اگر شخصی بخواهد در باطنِ عالَم از شیاطینِ اِنسی و جنّی تبرّی بجوید، به امام حسنِ مجتبی علیه‌السّلام توسّل کند). امام زین‌العابدین علیه‌السّلام عطاکننده‌ٔ نعمت است. (اگر شخصی بخواهد در باطنِ عالَم به نِعَمِ معنوی برسد، باید از امام سجّاد علیه‌السّلام طلب کند؛ ایشان زینت‌بخشِ سجده‌کنندگان است). امام باقر علیه‌السّلام نشردهنده‌ٔ معارف است، و امام صادق علیه‌السّلام سوق‌دهنده به‌سوی بهشت می‌باشد. (اگر می‌خواهی در عالَمِ فعل اهلِ فقاهت شوی، به درِ خانه‌ٔ امام صادق علیه‌السّلام برو). امام موسی کاظم علیه‌السّلام کسی است که شمارندهٔ منافقین و محبّین است؛ او قسیم النّار و الجنّة است. امام رضا علیه‌السّلام کسی است که به مؤمنین رتبه می‌دهد و آنان را زینت می‌بخشد. امام جواد علیه‌السّلام در قیامت منزلتِ مؤمنین را به آن‌ها افاضه می‌کند. امام هادی علیه‌السّلام خطیب و سخنرانِ بهشت است. (در بهشت ان‌شاءالله در سایه‌سارِ حقایقِ جامعهٔ کبیره در محضرِ امام هادی علیه‌السّلام خواهیم نشست). امام حسنِ عسكری علیه‌السّلام نیز ما را در یک‌جا جمع می‌کند و هم جامعِ تمامِ این مقامات است. شفاعتِ مؤمنین نیز توسّطِ حضرتِ حجة‌بن‌الحسن ارواحنافداه انجام می‌شود. 🔸ظرفِ یوم‌القیامة، بقیة الله الاعظم است. باید امام زمان‌مان را بشناسیم؛ امامِ زمانِ ما، حضرتِ بقیة الله الاعظم ارواحنالتراب‌مقدمه‌الفدا، امام الکل فی الکل است؛ یعنی حضرت، امامِ ائمّه نیز هستند. اگر امروز حضرتِ علی بن موسی الرضا علیهما‌السّلام بخواهد به کسی عنایتی کند و فیضی به او برساند، باید امامِ زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف پای آن‌را امضا کند. 🔸ایشان بقیةالله است که مجمع‌الجمال و جمال‌الجمیع است. او کسی است که امام صادق علیه‌السّلام در فراقش می‌گریست و می‌فرمود: "اگر درکش می‌کردم خادمش می‌شدم!". او منتقمِ خونِ اباعبدالله‌الحسین علیه‌السّلام است. 🔹امّا امام حسین علیه‌السّلام چه نقشی در قیامت دارد؟ حسین علیه‌السّلام در قیامت امیر است؛ هرچه او امر کند، بقیّه انجام می‌دهند. لذا فرمود اگر امروز بنا باشد هریک از ائمّه علیهم‌السّلام به کسی فیضی برسانند، این فیض از کانالِ امام زمان ارواحنافداه افاضه می‌شود مگر فیضی که از ناحیه‌ٔ امام حسین باشد. تمامِ عالَم امروز بر سرِ سفره‌ٔ رحمتِ رحمانیّه و رحیمیّهٔ بقیةالله‌الاعظم هستند و خودِ امام زمان سرِ سفره‌ٔ حسینِ فاطمه است.
هر مخلوقی رزقی دارد و رزقِ انسانِ کامل نیز اشک بر اباعبدالله‌الحسین علیه‌السّلام است؛ این‌گونه است که حضرتِ صاحب‌الزّمان ارواحنافداه می‌فرماید: "وَ لَاَبكِيَنَّ عَلَيكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً»". امامِ زمان صبح و شب بر مصائبِ جدّ غریبش خون گریه می‌کند. 🔹حسین علیه‌السّلام در قیامت، امیر است. لفظ و معنای امیرالمؤمنین در این نشئه مستأثره‌ مولا علی بن ابی طالب است. ما در عالَمِ شهادت حق نداریم به غیر از امام علی علیه‌السّلام احدی را امیرالمؤمنین اطلاق کنیم. چنین مولایی داریم که فرزندِ او در قیامت امیرالمؤمنین است؛ أَمیرِی حُسینٌ وَ نِعْمَ الأَمیرُ. اباعبدالله الحسین علیه‌السّلام در باطنِ عالَم، امیر است. هرکسی که ایشان امر‌ کند را به بهشت می‌برند وَلو آن شخص جهنّمی باشد. @sulookmanavi
🎈عَلَمدار، تولّدت مبارک 🌻 یا قمرِ بنی‌هاشم @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🎈توصیفِ محبّت، مرنج و مرنجان است. مرنج، غایتِ دوست داشتنِ وجودِ خویش است؛ و مرنجان، غایتِ دوستی یا دیگری. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🖌أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ ... (فرقان، ۴۳)؛ دیدی کسی را که هوای نفسِ خود را می‌پرستد؟! 🔸این آیه ریشه انحرافِ بنی‌آدم را حلّاجی می‌کند. هواپرستی یعنی اسیرِ خواست‌های خود بودن و خود را بندگی کردن و به دل‌بخواهِ خود عمل کردن. 🔸هواپرستی با خداپرستی جور درنمی‌آید؛ چون کسی‌که بندهٔ خداست، باید نفسش را لجام بزند و به خواست و فرمانِ خدا تمکین کند. بندهٔ خدا در هر کار، اوّل نگاه می‌کند رضای خدا چیست و خدا چه می‌خواهد؛ امّا بندهٔ نفس، دنبالِ نفعِ خویش است و لذّتِ خویش و خواستِ خویش. @sulookmanavi
🎈وَاخْتِمْ لَنا بِالسَّعادَةِ إِلی مُنْتَهی آجالِنا؛ و خوش‌بختی یعنی شهادت در راهِ تو ... 🖌 🎈میلادِ با سعادتِ امام‌العالمین و مجمع‌البحرین، حضرتِ علی بن الحسین زین‌العابدین سلام‌الله‌علیه به محضرِ نورانیِ حضرتِ صاحب‌الزّمان ارواحنافداه و یکایکِ شیعیان و محبّانِ آل‌الله تبریک و تهنیت باد. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🖌وَ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ سَيُرِيكُمْ آيَاتِهِ فَتَعْرِفُونَهَا ۚ وَ مَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (نمل، ۹۳)؛ بگو: الحمدلله؛ خدا به‌زودی آیه‌ها و نشانه‌هایش را به شما نشان می‌دهد و شما آن‌ها را می‌شناسید. البتّه خدا بی‌خبر نیست که چه می‌کنید. 🔹این آیه بی‌اِشعار نیست که حمد، در باز شدنِ چشمِ باطنی و آیه‌شناسِ انسان مۆثّر است؛ و آن‌ها که اهلِ حمد‌اَند، خداوند با آیه‌های خویش با آن‌ها سخن می‌گوید و خود را به آن‌ها - بیش از پیش - می‌شناسانَد. یعنی از وقایعِ پیرامون دائماً به معرفت الله دست می‌یابند و با هر تطوّری بیش‌تر خدا را می‌شناسند. 🔹عبارتِ " مَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ" نشان می‌دهد که مراد از حمدی که خواسته شده، حمدی فراگیر است که تقوی را هم شامل می‌شود. @sulookmanavi
در این بساط کسی مایه‌دار می‌گردد که نقدِ زندگیش خرجِ انتظار شود 🖌 @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 ♦در لهاور دانشمندی بود مذکِر [=سخنران]، سخنِ گیرایی داشت. یک روز بر قاضیِ لهاور آمد و گفت: مرا آرزوی زیارت کعبه است، اجازت ده تا بروم. قاضی گفت که: کجا خواهی رفت حالی از سخنِ تو و نصایحِ تو مر خلق را نفع می‌آید. آن دانشمند از رفتن بایستاد و چون سال دیگر شد باز آن دانشمند بر قاضي بیامد و اجازت طلبید. قاضی او را چیزی داد و گفت: کجا خواهی رفت؟ باز آن دانشمند ساکن شد. سالِ سوم باز بر قاضی آمد و گفت مرا اشتیاقِ کعبه عظیم غالب است اجازت ده تا بروم. این‌بار قاضی گفت: ای خواجه اگر تو را اشتیاقِ کعبه غالب بودی نه اجازت طلبیدی و نه مشورت کردی، می‌رفتی! آن‌گاه خواجه ذکره‌الله بالخیر بر لفظِ مبارک راند که: در عشق مشورت نیست! 📚 فوائدالفؤاد یا ملفوظاتِ خواجه نظام‌الدین اولیاء 🖌اثر: خواجه حسن دهلوی شاعرِ پارسی‌گویِ هند معروف به سعدی هند؛ قرنِ هفتم و هشتم @sulookmanavi