eitaa logo
سلوک معنوی ـ حیات عارفانه
792 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
202 ویدیو
7 فایل
🎈#سلوک_معنوی #حیات_عارفانه، معارفِ تدوین شده و بازنویسیِ سخنانِ ارزش‌مندِ توحیدی، ولایی، عرفانی و معنویِ سالکانِ راه در حوزۀ نظری و معرفتی (معرفتِ توحیدی، معرفتِ نفس، معرفتِ هستی)، و حوزۀ عملی (تهذیبِ نفس، و حضورِ دین در متنِ زندگی) است. @Useriran
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ﷽ 📚 🗨 مغالطات (۲) ۲. نادیده گرفتنِ استثنائات 🔸عمومیّتی ایجاد می‌کند که مغایر با استثنائات است. (نمونه: مجروح کردنِ مردم یک جنایت است، از طرفی جرّاحان مردم را مجروح می‌کنند؛ درنتیجه جرّاحان جنایت‌کارند). ۳. آوردنِ جملاتِ دوپهلو و مبهم 🔸در این مغالطه، ساختارِ جمله به شیوه‌ای است که بیش از یک معنا بر آن متصوّر است. عللِ دوپهلو بودنِ جملات و ابهام در ساختارِ آن‌ها متعدّد است؛ مثلاً نبودِ تعریفِ مشترک بینِ طرفین، اشتراکِ لفظ، ابهامِ واژه. ۴. تمثیلِ ناروا 🔸در بیش‌ترِ تمثیل‌ها وجهِ مشابهتِ دو پدیده ذکر نمی‌شود و استنباطِ آن بر عهدهٔ مخاطَب گذاشته می‌شود. (نمونه: دولت هم مانندِ یک خانواده نمی‌تواند بیش‌تر از درآمدش خرج کند. امّا این تشابه درست نیست، زیرا دولت تسلّطی بر سیستمِ اقتصادیِ خود دارد که خانواده چنان تسلّطی ندارد، و مثلاً می‌تواند نرخِ سودِ قرض‌هایش را در یک سیاستِ پولی تغییر دهد، اسکناس چاپ کند، و ...). ۵. تصدیقِ تالی 🔸نتیجه‌ای از فرض گرفته می‌شود که بنا بر منطق قابلِ گرفتن نیست؛ یعنی از این‌که "الف" نتیجه می‌دهد "ب"، نتیجه بگیریم که اگر "ب" آن‌گاه "الف". (نمونه: اگر به بیماریِ آنفلونزا مبتلا باشید، آن‌گاه گلودرد خواهید داشت؛ حال اگر بگویید من گلودرد دارم پس به بیماریِ آنفلونزا مبتلا هستم، مغالطه کرده‌اید؛ زیرا بیماری‌های دیگر هم می‌تواند منجر به گلودرد شود). @sulookmanavi
🎈بسيج مدرسة عشق و مكتبِ شاهدان و شهيدانِ گمنامی است كه پيروانش بر گُلدسته‌های رفيعِ آن اذانِ شهادت و رشادت سرداده‌اند. 🖌عارف کبیر، حضرت امام خمینی، سلام‌الله‌علیه 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🗨 مغالطات (۳) ۶. انکارِ مقدّم 🔹از درستیِ "الف" آن‌گاه "ب" نتیجه بگیرید که اگر "الف" برقرار نباشد، "ب" نیز برقرار نیست. (مثلاً: اگر من در انتخابات شرکت کنم آن‌گاه یک شهروند هستم؛ من در انتخابات شرکت نمی‌کنم، بنابراین من یک شهروند نیستم. در حالی‌که یک شهروند می‌تواند انتخاب کند که رای بدهد یا نه). ۷. استنتاجِ باطل از حق 🔹از روش‌های بسیار رایجِ مغالطه است. در این روش، گوینده نخست مطلبِ درستی را می‌گوید و سپس از آن نتیجهٔ نادرست می‌گیرد. ۸. انتشارِ خبرِ دروغ در سطحِ وسیع 🔹شیوعِ خبری را معمولاً مردم دلیلِ صحّتِ آن می‌دانند؛ در چنین مواردی به مغالطه مبتلا شده‌اند. بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی و پنهان کردنِ شقوقِ دیگر مسٲله نیز نوعی دروغ محسوب شده و مغالطه است. ۹. تحلیلِ نادرستِ پدیده‌ها 🔹در جامعه پدیده‌های گوناگون وجود دارد؛ ممکن است کسی پدیده‌ای را نتیجهٔ پدیدهٔ دیگر معرّفی کند در صورتی که درواقع چنین نباشد. مثلاً ممکن است افزایشِ خودکشی یا طلاق یا قاچاق یا دزدی یا بِزه‌کاری را به عواملِ اقتصادی مربوط کند، در حالی‌که عواملِ بسیارِ دیگری نیز هستند. ۱۰. تفسیرِ دل‌بخواه 🔹این مغالطه هم بسیار شایع است و بدین صورت است که مطلبی از کتابِ نویسنده‌ای یا شعری از شاعران را مطابقِ گرایشِ باطنیِ خود معنی می‌کند و همهٔ معانی و تفاسیرِ دیگر را نفی می‌کند. نقلِ بخشی از ماجرا و تٲکید بر بخشی از گفتار، از فروعِ همین مغالطه است. @sulookmanavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 ﷽ 📚 ♦خواستند ایرانِ عزیز را تحقیر کنند، نخواست. الحمدلله. 🇮🇷 @sulookmanavi
🎈تشکیلِ در نظامِ جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطافِ جلیّهٔ خداوند تعالی بود که بر ملّتِ عزیز و انقلابِ اسلامیِ ایران ارزانی شد. 🖌عارف کبیر، حضرت امام خمینی، سلام‌الله‌علیه 🇮🇷 🇮🇷 @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🇮🇷ايرانِ اسلامى، پيروزِ نبرد با فراعنه و دجّال‌هاى فتنه‌گرِ زمان ♦دستِ مقتدر و يداللّهىِ ولىّ عصر، امامِ زمان ـ سلام‌الله‌عليه ـ حافظِ نظامِ جمهورى اسلامى است و ايرانِ اسلامى سربلند وپيروزِ فتنه‌هاى بزرگِ شياطين و جنايت‌كارانِ عالَم خواهد شد و بزودى موفقيّتى بزرگ از نظامِ مقدّسِ جمهورى اسلامى، جهان را بُهت‌زده خواهد كرد. 🇮🇷 🇮🇷سلام به @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🗨 مغالطات (۴) ۱۱. استدلال از سکوت 🔸این مغالطه زمانی انجام می‌گیرد که فردی سکوتِ فرد یا افرادِ دیگر را شواهدی کافی برای نتیجه گرفتن قرار می‌دهد. (نمونه: اگر پرهام نقّاشِ چیره‌دستی بود، احتمالاً به ما می‌گفت؛ چون چنین چیزی به ما نگفته، پس قطعاً نقّاشِ چیره‌دستی نیست. یا اگر ناراضی بود باید اعلام می‌کرد، پس راضی است). ۱۲. تکذیب یا تخطئهٔ گوینده 🔸در این مغالطه، شخص به‌جای این‌که به محتوای سخن بپردازد، به تکذیب و تخطئهٔ گوینده و خاستگاهِ آن می‌پردازد. مانندِ این‌که فردی شما را نصیحت می‌کند امّا خودش معتاد است و شما اوّلین چیزی که بیان می‌کنید این است که خود را ابتدا تغییر بده نه این‌که مرا نصیحت کن. ۱۳. تهدید و تطمیع 🔸یکی از راه‌های مغالطه، ترساندنِ طرف است تا مطالبهٔ دلیل نکند؛ یا جوری از او تمجید کردن تا با دلیل‌خواهی، خود را دچارِ چالش با ما نکند. ۱۴. مصادره به مطلوب یا تکرارِ ادّعا 🔸این مغالطه وقتی رخ می‌دهد که کسی نتیجهٔ استدلالِ مطلوب را که باید اثبات شود، اثبات شده بداند و بجای دلیل آوردن، مدام آن‌را به صورت‌های مختلف تکرار کند. گاهی این تکرار به شکلِ تعریفِ دوم و سومِ همان مسئله است. (مثلاً: پزشکی را برای مداوای دختری به بالینش آوردند. از او پرسیدند: چرا این دختر لال شده است؟ پزشک گفت: برای این‌که نمی‌تواند سخن بگوید! از او پرسیدند: چرا نمی‌تواند سخن بگوید؟ جواب داد: برای این‌که زبانِ او قدرتِ عمل را از دست داده است). @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 ♦اُسوه، میزان می‌خواهد 🔸بايد آگاهى و بصیرت و ميزان باشد تا در برابرِ هر نقل و هر دليل و هر شخص، از پاى در نیاييم. بدونِ ميزان، غرق مى‏ شويم؛ چون مى‏بينيم كه دسته‏هاى مخالف ـ با همهٔ اختلاف‌شان ـ از تاريخ و سيره، و از اخبار و آثار، و از كتاب و سنّت، استدلالِ مطلوبِ خود را به دست مى‏آورند و مدارک ارائه مى‏دهند! به كدام‌یک باید اقتدا کرد و از كدام‌ اُسوه و مقتدا ساخت؟ 🔸"فصل‌الخطاب" و حجّتِ اوّل و آخِر، امامِ معصوم (ع) است. برای ما میزان و مبنای صحّت و درستیِ یک اعتقاد ـ سخن‌گُو هر کسی که می‌خواهد باشد! ـ مطابقتِ آن با روایاتِ معصومین (ع) است. هر تفکّری که لباس و ظاهری مذهبی و دینی دارد، لزوماً تفکّری صحیح نیست؛ شیطان هم می‌تواند ظاهرِ مذهبی داشته باشد! با موازين، حدود و شرايط مشخص مى‏شود كه چه كسى فرياد كند و چه كسى ساكت باشد. فاطمه (س) مى‏شورَد، كه زبانش و غضبش تضمين شده؛ و على (ع) ساكت مى‏مانَد، كه هنوز يارانش شكل نگرفته‏اند ... 🔸در موضوعِ ابعادِ سیاسیِ این زمانه، با تمرکز بر رهنمودهای مقامِ معظّمِ رهبری، حضرت‌ِ آيت‌اللّه‌العظمي‌‌ امام‌ سيّد علي‌ حسيني‌ خامنه‌اي ـ ادام‌ اللّه‌ تعالي ظلال سيادته ـ و تلاش بر توجّه به بنیان‌های آن سخنان و درکِ حضورِ تاریخیِ ما در بسترِ انقلاب اسلامی، حقیقتاً به زیباترین شکل در جهانِ سیاست وارد خواهیم شد. 🔸آن‌جا است که می‌فهمیم چه اندازه روشنفکرانِ گرفتارِ پیش‌فرض‌های نئولیبرالیسمی از صحنهٔ جهانی که در آن زندگی می‌کنند، عقب افتاده‌اند ... @sulookmanavi
🖌وَ أَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ (انبیاء، ۸۳)؛ یعقوب خدا را این‌طور صدا زد: خدایا، مشکلاتِ طاقت‌فرسا به من روُ آورده؛ تو هم که از همه مهربان‌ها مهربان‌تری! 🔸ادبِ دعا را از یعقوب باید آموخت. او مشکلات را به خود و فرج را به خدا نسبت می‌دهد و با "أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ" خدا را صدا می‌زنَد. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹ما همان چیزی هستیم که بر ما اثر می‌گذارَد. اگر فرشی را به ما بدهند و خوشحال شویم، به اندازهٔ آن فرش هستیم؛ اگر صندلیِ اوّل را به ما دادند و خوشحال شدیم، به اندازهٔ یک صندلی هستیم. 🔹الان خیلی مدّعی هستیم و خودمان را از ملائکه جلوتر می‌دانیم، ولی یک لحظه می‌بینیم عجب! تَهِ صف هستیم ... گُل بزنیم خوشحال می‌شویم، گل بخوریم گریه می‌کنیم. این، همهٔ وجودِ ماست. @sulookmanavi