eitaa logo
تبیین منظومۀ فکری رهبری
35.4هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
1.9هزار ویدیو
409 فایل
کانال رسمی مجموعۀ مستقل و مردمی تبیین (ارائه دهنده و مجری اولین سیر مطالعاتی آشنایی با منظومۀ فکری رهبر انقلاب) پایگاه اطلاع‌رسانی: https://www.tabyinmanzome.ir پشتیبانی فنی: @support_tabyin روابط عمومی: ۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸ @ertebat_tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
13990813_40515_128k.mp3
16.88M
🔊 سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب در سالروز ولادت پیامبر اعظم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و امام صادق(علیه‌السلام) ۹۹/۸/۱۳ ۱۷ربیع ۱۳آبان ‌••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※•• @khamenei_voice @t_manzome_f_r
تبیین منظومۀ فکری رهبری
بیانات تحلیلی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۶۵ درباره‌ی زندگی پیامبر اعظم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) #
بیانات تحلیلی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۶۵ درباره‌ی زندگی پیامبر اعظم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) من یک خلاصه‌ای را از یک گوشه‌ای از زندگی پیغمبر عرض میکنم. در زندگی رسول‌ خدا یک چیز وجود دارد که آن مستمر است؛ بقیّه‌ی چیزهایی که در حیات اجتماعی پیغمبر هست، غیر از خصلتها و صفات معنوی و خود پیغمبری و مانند اینها مقطعی و مربوط به زمانها است؛ آنچه در زندگی اجتماعی پیغمبر و در شخصیّت آن حضرت به ‌عنوان یک رهبر از اوّل تا آخر ادامه دارد، مبارزه است. همان‌ طور که میدانید، پیغمبر اسلام از اوّل بعثت، مردم را به یک جامعه‌ی الهی و توحیدی دعوت میکرد. اصلاً نباید دعوت پیغمبر را با دعوتی که فلاسفه و حکما و معلّمین و مصلحین جوامع انجام میدادند، اشتباه کرد و یکی گرفت؛ نوع دعوت پیغمبر و هدف پیغمبر با آنها تفاوت داشت. از اوّلی که رسول ‌خدا مبعوث شد، خطّ‌مشی آن حضرت عبارت از این بود که یک جامعه‌ای به‌ وجود بیاورد و در آن جامعه امکان هدایت انسانها را برایشان فراهم کند. سبک کار مصلحین یا حکما و فلاسفه جور دیگر است؛ تشکیل یک جامعه‌ی محدود به حدود و ضوابطِ موردِ نظر برای غالبِ این کسانی که اسم بردم، مطرح نیست. مصلحین میخواهند جامعه را اصلاح کنند؛ یعنی چه اصلاح کنند؟ یعنی یک نقیصه‌ای در جامعه هست، آن را برطرف کنند؛ یک ضعفی در یک گوشه‌ای از جامعه هست، آن را جبران کنند؛ فسادی هست، خرابی‌ای هست، آن را ترمیم کنند. مثلاً یک مصلح اجتماعی که انقلابی نباشد، در جامعه اگر دید فقر هست و فقرا هستند، در صدد برمی‌آید که با روشهای گوناگون فقر مردم را برطرف کند. فرض بفرمایید که ثروتمندان را، دارایان را، قانونگذاران را وادار کند تا قوانینی بگذارند یا ثروتی را کنار بگذارند یا صندوقی را درست کنند تا بدان وسیله فقرای جامعه از فقر نجات پیدا کنند. یا اگر یک مصلح، یک کسی که میخواهد جامعه را اصلاح کند، مشاهده میکند که «بی‌سوادی» در جامعه هست، ندای سواد و درس و علم و مانند این چیزها را بلند میکند. جامعه را میخواهد اصلاح کند دیگر؛ از این جهت جامعه فاسد است که در آن بی‌سوادی هست، جهل هست، [پس] او می‌آید هر کسی را که باید دید در این راه میبیند، مسئولان آن جامعه را، باسوادها را، متمکّنین را، افرادی را که سواد ندارند و بایستی بدانند که سواد چیز خوبی است جمع میکند، میبیند و بالاخره وسیله‌ی سوادآموزی را مثلاً در یک جامعه فراهم میکند، خیالش راحت میشود که این کار انجام گرفت. یا اگر چنانچه یک فسادی در جامعه هست، فحشا مثلاً در جامعه هست، با گفتن، با ایراد خطبه و سخنرانی، با بیان حقایق، با نصیحت، با موعظه مردم را وادار میکند به اینکه از فحشا و فساد و مانند اینها اِعراض کنند و راه درست را انتخاب کنند؛ یک مصلح دلسوز علاقه‌مند این‌ جور عمل میکند. امّا چهارچوب جامعه را این مصلح قبول کرده؛ یعنی نظام اجتماعی را، نظام سیاسی را، حکومت را، ارتباطات گوناگونی را که در یک جامعه وجود دارد و مناسبات اجتماعی را پذیرفته [لکن] در آنها عیبی مشاهده میکند، این عیب را میخواهد برطرف کند. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هم اکنون برگزاری جلسه تحلیل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ✅ موضوع جلسه: *تحلیل پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان فرانسه* -اسلام هراسی؛ تهدید یا فرصت؟ -زبان گفتگو با مردم غرب ✅ اداره و هدایت بحث: جناب آقای دکتر فواد ایزدی ⏰ : سه شنبه 13 آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۰ در بستر فضای مجازی لطفا از طریق لینک زیر بعنوان میهمان وارد شوید: https://online.lmskaran.com/ch/discussion-1
به درازایِ یک عمر به طور مطلق، یعنی درگیری و مبارزهٔ با قدرت‌های ارتجاعیِ ضدّ تعالی و تکامل انسانی -یعنی ضدّ اسلام و ضدّ قرآن- هر جور که با این‌ها درگیری کردید، این در اسلام اسمش جهاد است... بعد از آنکه ما معنای جهاد را فهمیدیم، آن وقت خیلی آسان می‌توانیم این را قبول کنیم که ائمهٔ اهل‌بیت "علیهم‌السلام" می‌کردند. دیگر نباید سوال کرد که آقا امام صادق "علیه‌السلام" کِی شمشیر دستش بود؟ مگر لازم بود شمشیر دستش باشد؟!... کافی بود که امام صادق "علیه‌السلام" بیندیشد. امام صادق "علیه‌السلام" فرمان دهد، امام صادق یک کلمه‌ای بگوید که این کلمه، اصلی باشد تا مسلمان‌های زمان خودِ او و بعد از زمان خود او، از آن اصل پیروی کنند. این کافی بود تا اینکه امام صادق "علیه‌السلام" را بدانند. "علیه‌السلام" به مناسبت میلاد "علیه‌السلام" @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
امام جعفرصادق علیه‌السلام؛ انسان دویست و پنجاه ساله.mp3
3.68M
🔹امام صادق "علیه‌السلام" و داعیه تشکیل حکومت اسلامی🔹 @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
یکی از کارهای مهم شما جوانان عزیز این است که مبانی نظری انقلاب را عمیقاً بشناسید. ۱۳۹۲/۰۳/۰۶ در دوره‌ی آموزشی معارف انقلاب اسلامی (آشنایی با منظومه فکری رهبر انقلاب_سطح یک) شروع ثبت‌نام: ۲۰ آبان‌ماه شروع دوره: یکم دی‌ماه @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸می‌توان گفت که امروز بشر، بیش از همیشه‌ی تاریخ دچار رنج است. خب نابرابری هست، جنگ هست، جنگ‌افروزی هست، مادّی‌گرایی افراطی هست که کمتر در دوره‌های تاریخ، این چنین گرایش مادّی‌ای در بین آحاد بشر به این شدّت وجود داشته باشد؛ استفاده از علم و فنّاوری هست برای سرکوب ملّتها؛ طغیانگری هست، شرارت هست، طواغیت هستند. ۱۳۹۹/۸/۱۳ t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
دقایقی پس از آنکه مرا در سلول انداختند، در سلول باز شد و یک نظامی وارد شد. بعداً فهمیدم نامش استوار
پنج نظامی با درجه استواری به صورت نوبتی نگهبان زندان بودند. رئیسشان "ساقی" بود. ساقی یک نظامی بلندقد، تنومند، و قوی بنیه و چهارشانه بود. برای خود عزم و اراده و شخصیتی داشت. زبان فارسی او ته‌لهجه ترکی داشت... در یکی از دفعاتی که مرا به اتاق بازجویی احضار کردند، بازجو که درجه سرهنگی داشت، از من سوال می‌کردند و من پاسخ میدادم. ناگهان دیدم ساقی بدون اجازه وارد اتاق شد و با لحنی آمرانه، با تندی و قاطعیت با سرهنگ به گفتگو پرداخت. ساقی مردی با شهامت و جوانمرد بود. هر کدام از زندانی‌ها را که مقاوم و نستوه بودند دوست می داشت و به آنها احترام می‌گذاشت برعکس ... همین که میدید زندانی التماس می‌کند... او را نکوهش می کرد.... بعد از پیروزی انقلاب استوار ساقی هم مانند سایر کارکنان زندان های سیاسی دستگیر شد... شورا با حضور بسیاری از اعضا جلسه داشت، که خبر دستگیری ساقی به ما رسید. همه اعضا شورا دچار تاثر شدند؛ چون بیشتر آنها گذرشان به زندان قزل‌قلعه افتاده بود و ساقی را می شناختند. ما در شورای انقلاب توافق کردیم که گواهی بنویسیم و در آن مراتب رضایت خود را از این فرد نظامی اعلام کنیم... و همین کار را کردیم @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توصیف زیبای رسول خدا(ص) از زبان رهبر انقلاب.mp3
7.8M
زیبای از زبان در این صوت، توصیف نسبتاً جامعی از شخصیت بی‌نظیر پیامبر اعظم ارائه شده است. نماز جمعه تهران - ۱۳۷۹/۰۲/۲۳ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
امام سجاد (علیه‌السّلام) نامه‌ی گرمی می‌نویسند به محمدبن شهاب زهری، که از علمای بزرگ زمان امام سجاد
...نوبت به امام باقر "علیه‌السلام" می‌رسد. بر اثر ضعف دستگاه خلافت، یک فرصت بزرگی در اختیار امام باقر "علیه‌السلام" قرار گرفت. این فرصت، عامل دیگری هم داشت و آن کثرت جمعیت شیعه در زمان امام باقر "علیه‌السلام" است. جمعیت زیاد شده، فرصت به امام باقر "علیه‌السلام" داده شده، او هم فرزند پيغمبر "صلی‌الله‌علیه‌وآله" است، می‌نشیند از زبان پیغمبر "صلی‌الله‌علیه‌وآله" معارف اسلامی و احکام اسلامی را بیان می‌کند؛ و مردمی که به خاندان پيغمبر "صلی‌الله‌علیه‌وآله" احترام می‌گذارند، دور او جمع می‌شوند و از او استفاده می‌کنند. "علیه‌السلام" @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
کتابچه ولایت‌فقیه و کتاب ولایت و انسان‌سازی ۱و۲ پ.ن: آن‌دسته از فراگیران معارف۱ که کتاب ولایت و حکومت را مطالعه کرده‌اند، آزمون‌شان از کتابچه ولایت‌فقیه یا کتاب ولایت و انسان‌سازی خواهد بود. @t_manzome_f_r [واحد آموزش مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری]
با نگاه دقیق به مفهوم فرهنگ عمومی و سبک زندگی و همچنین با توجه به مصادیق هردو، درمی‌یابیم که فرهنگ عمومی و سبک زندگی در حقیقت یک هویت دارند. یعنی هر دو یک چیز هستند. آن چیزی که محور پیشرفت و نیل به اهداف یک ملّت است، فرهنگ عمومی و سبک زندگی است. فرهنگ عمومی یعنی فرهنگِ غالب بر زندگی مردم در عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی، سبک زندگی هم به همین معناست. مهم‌ترین عوامل در شکل‌گیری فرهنگ عمومی یک ملت، منظومه‌ی معرفتی(جهان‌بینی) و منظومه ارزشی(ایدئولوژی) و برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهای کلانی است که در ساحت حاکمیت انجام می‌شود. یعنی بعد از مبانی و ارزش‌ها، این دولت‌ها هستند که بیشترین تاثیر را در فرهنگ‌سازی‌ها دارند. به جهت اهمیت در قدرت و قوت کشورها، این مقوله همیشه باید یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های حاکمان و دولت‌مردان باشد و البته اهل نفوذ و تسخیر، همواره از نفوذ فرهنگی برای تسخیر ملت‌ها بهره برده‌اند. رهبر انقلاب اسلامی:  در مورد اهمیت فرهنگ... به طور خلاصه اینجور می‌توان گفت که فرهنگ یک ملت و یک کشور، در حقیقت شاکله‌ی معنوی این ملت است. یعنی اگر ما در یک کشور، وضع اقتصادی، نظام اقتصادی و نظام سیاسی را شاکله‌ی جسمی برای یک ملت بدانیم، روح این مجموعه عبارت است از فرهنگ. در حقیقت فرهنگ است که هویت و شاکله‌ی معنوی یک ملت را معین می‌کند. طبعاً این فرهنگ، شاخص‌های مصداقی دارد. شاخصهای مصداقی‌اش عقاید است، اخلاق است، آداب است، رفتارهای اجتماعی است، رفتارهای فردی است، خلقیات و خصال ملی است؛ اینها شاخص‌های آن هویت معنوی است. از روی این شاخصها می‌توان کشف کرد و شناخت که این ملت هویتش چیست، شاکله‌ی معنوی‌اش چیست، شخصیت این ملت کدام است. حتّی اگر چنانچه فرض کنیم در زمینه‌ی شکل سیاسی یا شکل اقتصادی دچار مشکلاتی باشد، اما فرهنگ غنی و عمیقی داشته باشد، این ملت، بالقوه ملت مقتدری است. این که ما به مواریث فرهنگی اهمیت می‌دهیم، به خاطر همین است. مواریث فرهنگی، آن ذخیره‌ها و گنجینه‌هائی هستند که در یک جامعه‌ای حفظ می‌شوند. یک وقت ممکن است ساختمانی خراب شود، فرو بریزد، یا سست شود؛ اما آن گنج، آنجا محفوظ است. وقتی این گنج در آنجا بود، به برکت این گنج می‌توان آن ساختمان را بازسازی کرد. یعنی برای یک ملت، ویرانی و خرابی ظاهری، دلیل ویرانی و نابودی حقیقی و نهائی نیست. آنچه که دلیل ویرانی نهائی است، ویرانی فرهنگی است. اگر چنانچه یک کشوری از لحاظ فرهنگ - یعنی از لحاظ علم، از لحاظ عقیده، از لحاظ اخلاق، از لحاظ رفتارها، از لحاظ خصال و خلقیات مدنی - وضع نابسامانی داشته باشد، وضع منحطی داشته باشد، این ملت ورشکسته است؛ ولو حالا ظاهراً هم یک شمایل و شاکله‌ی مقبولی داشته باشد؛ لیکن باطن خراب شده است، ویران شده است و با یک حادثه از بین میرود و دیگر قابل بازسازی نیست؛ برخلاف آن وقتی که این ذخیره را داشته باشد. اهمیت فرهنگ این است. ۱۳۹۰/۰۳/۲۳ بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت روز @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فرهنگ عمومی.pdf
115.3K
بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای‌ شوراهای‌ فرهنگ‌ عمومی‌ استان‌ها ۱۳۷۴/۰۴/۱۹ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️اگر ما نتوانیم قضای اسلامی به معنای واقعی را در جامعه پیاده کنیم و عدل اسلامی را در دستگاه قضاوت و حکومتمان نشان دهیم و نتوانیم زمینه‌های تداول ثروت بین اغنیا را که اسلام آن را منع کرده است، با نظام اقتصادی درست در جامعه‌ی اسلامی از بین ببریم و نتوانیم اخلاق و را در جامعه مجسم و محقق کنیم، در نتیجه نظامی با پرچم و اسم اسلام، اما با حقیقت و معنای غیراسلامی - و احیاناً جاهلی - خواهیم داشت؛ که هر چیز غیراسلامی باشد، جاهلی است؛ «فماذا بعد الحقّ الّا الضّلال». اگر خدای نکرده چنین شد، ما همان مؤذن بدصدایی خواهیم بود که صدا و آهنگ ناخوش ما، به جای آن‌که به اسلام عزت و آبرو ببخشد، آن را دچار سرشکستگی خواهد کرد. ▫️دراین میان، جامعه‌ی روحانیت و حوزه‌های علمیه نقش اول را دارند و مسؤولند که را درست کنند و هرجا که احتیاج به متصدیان لایق و مؤمن و عارف و آشنا به رموز اسلامی است، آن‌جا را پُر کنند و مردم را ارشاد و حکومت را نصیحت نمایند و با قدرت معنوی خود، مسیر مشکلات را هموار سازند. ۱۳۶۸/۰۴/۲۰ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
از نگاه آیت‌الله خامنه‌ای آزاد اندیشی در جمهوری اسلامی باید به فرهنگ اجتماعی و حکومتی تبدیل شود. آزا
بدون آزاد اندیشی، این رشد اجتماعی، علمی، فکری و فلسفی امکان ندارد. در حوزه‌های علمیه، دانشگاه و محیط‌های فرهنگی و مطبوعاتی، هو‌کردن کسی که حرف تازه‌ای می‌آورد، یکی از بزرگ‌ترین خطا‌هاست؛ بگذارید آزادانه فکر کنند. البته من فهم غلط از آزادی را تایید نمی‌کنم؛ من باز گذاشتن دست دشمن را در داخل برای این که مرتباً گاز سمی تولید کند و در فضای فرهنگی یا سیاسی کشور بدمد ، تایید نمی‌کنم؛ من براندازی خاموش را بر نمیتابم و رد می‌کنم؛ اما توسعه آزادی و رها بودن میدان برای پرورش فکر و اندیشه و علم و فهم ربطی به اینها ندارد. ظرافتی لازم است که آدم این دو منطقه را از هم دیگر باز بشناسد و مرز این‌ها را معین بکند. ( ۲۹ خرداد ۱۳۸۵) @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
امام بزرگوار ما کارهای بزرگِ متناسب با بزرگی خود انجام داد ...اولین کار بزرگ او، احیای اسلام بود. د
... دومین کار بزرگ او[امام خمینی]، اعاده‌ی روح عزت به مسلمین بود. این‌گونه نبود که اسلام صرفا در بحث‌ها و تحلیل‌ها و دانشگاه‌ها و صحن جامعه و زندگی مردم مطرح شود؛ بلکه براثر نهضت امام ما، مسلمان‌ها در همه جای عالم احساس عزت کردند. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
وقتی که پابرهنه‌های جامعه، فقرا و مستضعفین حس کنند که خواص سرگرم دنیا شده‌اند، سرگرم شخص، سرگرم خود
اگر کسی خیال کند که جبهه‌ی دشمن با هم تشکّل دارند و آدم‌های پیگیری هستند، به‌‌شدت در اشتباه است. آن جماعت را من می‌شناسم. آدم‌هایی بی‌عرضه، بی‌پیگیری، بی‌اراده و اهل نقد و اهل دنیا هستند؛ و خصوصیاتشان اساساً ضعف و ترس است. یک تشکل صوری هستند اما در واقع تشکل نیستند. انبوهی هستند که دستی، خیلی هنرمندانه و انصافاً زیرکانه از آن‌ها استفاده می‌کند. @daghdaghehayefarhangi @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین منظومۀ فکری رهبری
مردمی که در بین خود دچار حسد باشند، دچار بدخواهىِ یکدیگر باشند، دچار حیله‌گرىِ با یکدیگر باشند، دچار
امام سجاد به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست. چرا؟ چون طبق تحلیل آن امام بزرگوار، بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند ...اگر مردم آنطور پست نشده بودند، آنطور به خاک نچسبیده بودند، آنطور از آرمانها دور نشده بودند و رذایل بر آنها حاکم نمی‌بود، ممکن نبود حکومت‌ها بتوانند مردم را به ایجاد چنان فاجعه عظیمی؛ یعنی کشتن پسر پیغمبر و پسر فاطمه وادار کنند. مگر این شوخی است!؟ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری