eitaa logo
تبیین منظومۀ فکری رهبری
35.4هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
1.9هزار ویدیو
410 فایل
کانال رسمی مجموعۀ مستقل و مردمی تبیین (ارائه دهنده و مجری اولین سیر مطالعاتی آشنایی با منظومۀ فکری رهبر انقلاب) پایگاه اطلاع‌رسانی: https://www.tabyinmanzome.ir پشتیبانی فنی: @support_tabyin روابط عمومی: ۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸ @ertebat_tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹دستیابی به آرمان‌های بشری که در ساحت دین تعریف می‌شود، تنها در بستر تشکیل حکومتِ دینی - که با محوریت انسان کامل و نائبان اوست - تحقّق می‌یابد. تشکیل حکومت دین، خود والاترین آرمان‌ تمام انبیاء و اولیای الهی بوده. تشکیل حکومتی دین با هدف در ساحات مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، علمی، تربیتی... حقیقتی است که در همه شرایع آسمانی بر آن تاکید شده است. 🔸ثمره تحقق چنین حکومتی، آزادی بشر از تمام قیود غیر فطری و قرار گرفتن انسانیتِ انسان در مسیر رشد و بالندگی بر اساس ظرفیت‌های بی‌پایان اوست. 🔹در باور اسلام حقیقی، شکل‌گیری مدینه فاضله در مقیاس جهانی، در عصر ظهور حضرت مهدی "عجّل الله فرجه" تجلی می یابد. منبع این اندیشه، سر در چشمه زلال اسلام ناب دارد که بشارت آن در منابع اصیل اسلامی آمده است. 🔸 و که در آن، آرمان تشکیل و حفظ حکومت اسلامی و در نهایت تمدن‌سازی با شیوه‌ی مبارزه با طاغوت و نفی طبقات اجتماعی وجود نداشته نباشد، این، خود مهدویت و است. 🔹مهدویت و انتظاری که مهم‌ترین اصل زندگی ، یعنی سیاست‌ورزی و اداره‌ی جامعه بر اساس دین خدا را نفی یا بی‌اعتنایی می‌کند، این همان مهدویتِ سکولار است که منجرّ به انکار مهدویتِ اصیل خواهد شد. 🔸 که در آن نباشد، اطاعت از نباشد، مهدویت نیست، بازی با یک مقوله‌ی دینی است. مهدویت و انتظار در عصر غیبت، گِره خورده‌ی با مساله ولایت فقیه و اطاعت تامّ از اوست. اسماعیل فخریان @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برجسته‌ترین شعار عبارت است از . مثلاً در دعای ندبه وقتی شروع به بیان و شمارش صفات آن بزرگوار می‌کنیم، بعد از نسبت او به پدران بزرگوار و خاندان مطهّرش، اوّلین جمله‌ای که ذکر می‌کنیم، این است: «این المعدّ لقطع دابر الظّلمه، این المنتظر لاقامة الأمت و العوج، این المرتجی لأزالة الجور و العدوان»؛ یعنی دل بشریت می‌تپد تا آن نجات‌بخش بیاید و ستم را ریشه‌کن کند؛ بنای ظلم را - که در تاریخ بشر، از زمانهای گذشته همواره وجود داشته و امروز هم با شدّت وجود دارد - ویران کند و ستمگران را سر جای خود بنشاند. این اوّلین درخواست منتظران مهدی موعود از ظهور آن بزرگوار است. یا در زیارت آل یاسین وقتی خصوصیات آن بزرگوار را ذکر میکنید، یکی از برجسته‌ترین آنها این است که «الّذی یملأ الارض عدلاً و قسطاً کما ملئتت جوراً و ظلماً». انتظار این است که او همه عالم - نه یک نقطه - را سرشار از کند و قسط را در همه جا مستقر نماید. در روایاتی هم که درباره آن بزرگوار هست، همین معنا وجود دارد. بنابراین انتظار منتظران مهدی موعود، در درجه اوّل، انتظار استقرار است.  درد بزرگِ بشریت، امروز همین مسأله فقدان عدالت است. همیشه دستگاههای ظلم و جور در سطح دنیا به شکلهای مختلف بر مردم جفا کرده‌اند؛ بشریت را زیر فشار قرار داده‌اند و انسانها را از حقوق طبیعی خود محروم کرده‌اند؛ اما امروز این معنا از همیشه تاریخ بیشتر است و رفع این را انسان از ظهور مهدی موعود می‌طلبد و انتظار می‌برد. بنابراین، مسأله، مسأله طلبِ است.  
اوّلین درس عملی از این موضوع این است که نابود کردن بنای ظلم در سطح جهان، نه فقط ممکن است، بلکه حتمی است. این، مطلب بسیار مهمّی است که نسلهای بشری امروز معتقد نباشند که در مقابل ظلم جهانی، نمی‌شود کاری کرد. امروز وقتی ما با نخبگان سیاسی دنیا از ظلم‌های مراکز قدرت بین‌المللی و سیستم جهانىِ ظلم - که امروز به سرکردگی استکبار در همه دنیا وجود دارد - صحبت می‌کنیم، می‌بینیم آنها می‌گویند بله؛ چیزی که شما می‌گویید، درست است؛ واقعاً ظلم می‌کنند؛ اما کاری نمی‌شود کرد! یعنی مجموعه بزرگی از نخبگان که سررشته کار در دنیا در دست آنهاست، اسیر یأس و ناامیدیاند و این یأس و ناامیدی را به ملت‌های خود سرریز می‌کنند و آنها را از این‌که بتوان نقشه ظالمانه و شیطانی امروز دنیا را عوض کرد، مأیوس می‌کنند. بدیهی است که انسانهای مأیوس نمی‌توانند هیچ حرکتی در راه اصلاح انجام دهند. آن چیزی که انسانها را وادار به کار و حرکت می‌کند، نور و نیروی امید است. اعتقاد به مهدی موعود، دلها را سرشار از نور امید میکند. برای ما که معتقد به آینده حتمی ظهور مهدی موعود (علیه‌السّلام) هستیم، این یأسی که گریبان‌گیر بسیاری از نخبگان دنیاست، بی‌معناست. ما می‌گوییم نخیر، می‌شود نقشه‌ی سیاسی دنیا را عوض کرد؛ می‌شود با ظلم و مراکز قدرت ظالمانه درگیر شد و در آینده نه فقط این معنا امکان‌پذیر است، بلکه حتمی است. وقتی ملتی معتقد است نقشه ظالمانه و شیطانىِ امروز در کلّ عالم قابل تغییر است، آن ملت شجاعت می‌یابد و احساس می‌کند دست تقدیر، تسلّط ستمگران را برای همیشه به طور مسلّم ننوشته است.  
انسانها می‌توانند تلاش کنند و پرچم عدالت را - ولو در یک نقطه محدود - بلند کنند. شما ببینید ملت‌هایی که امروز در گوشه و کنار عالم زیر فشارِ ظلم و ستم زندگی میکنند، اگر این امید را در دل خود بپرورانند که می‌شود با ظلم مبارزه کرد، چه اتّفاقی در دنیا میافتد و چطور ملتها بیدار می‌شوند! یک روز ملت ایران هم در پنجه اقتدار رژیم طاغوتی دچار همین یأس بود؛ ولی امام بزرگوار ما با تعالیم اسلامی، این یأس را از دلها پاک کرد و به مردم امید و شجاعت داد. نتیجه این شد که این مردم به پا خاستند، نهضت کردند، تن به سختی دادند، مبارزه کردند، از جان خود دریغ نکردند و توانستند در این نقطه از عالم، با عوامل ظلم و نظام ظالمانه و شیطانی مبارزه و آن را ریشه‌کن و سرنگون کنند.   امروز دستگاه‌های تبلیغاتىِ مراکز استکباری دنیا و روشنفکرانِ وابسته به آنها، در سطح عالم این‌طور تبلیغ می‌کنند که هیچ حرکتی در مقابل نظم ظالمانه کنونی ممکن نیست. با فکر انقلاب و آرمانگرایی مبارزه می‌کنند و می‌خواهند ملت‌ها را متقاعد کنند که به همین وضعیت کنونىِ ظالمانه دنیا بسازند و در مقابل آن هیچ عکس‌العملی نشان ندهند. فکر اعتقاد به مهدی، نقطه مقابل این تبلیغات غلط و ظالمانه است. جوانان و روشنفکران و عموم ملت ما با اعتقاد به ظهور مهدی (علیه‌الصّلاةوالسّلام) این اعتقاد راسخ را در دل خود پرورش می‌دهند که نظم ظالمانه جهانی، قابل زوال است و ابدی نیست؛ می‌شود با آن مبارزه و در مقابل آن ایستادگی کرد. رهبر انقلاب اسلامی ۱۳۸۱/۰۷/۳۰ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
(علیهاالسلام)... من مادران شهدایی را زیارت کردم که بجد و با صدق واقعی می‌گفتند اگر ما ده تا فرزند هم داشتیم، حاضر بودیم در راه خدا بدهیم؛ دروغ نمی‌گفتند. من مادران و پدرانی را ملاقات کردم که احساس عزت و افتخار می‌کردند، به خاطر اینکه فرزندانشان در راه خدا شهید شدند. البته حق هم با آنهاست، عزت و افتخار است؛ همان‌طوری که عمه‌ی ما زینب کبری‌ (سلام‌الله‌علیها) فرمود: «ما رأیت الّا جمیلا»؛ جز زیبائی ندیدم. حادثه‌ی کربلا چیز کوچکی است؟ این چشم خدابین، از این حادثه، از این خون‌های ریخته شده، از این مصیبت سنگین، یک حقیقت زیبا مشاهده می‌کند؛ «ما رأیت الّا جمیلا». من خانواده‌های بسیاری را دیدم که همین احساس زینب کبری‌ در آنها هم بود؛ آنها هم می‌گفتند: «ما رأینا الّا جمیلا». این هاست که به یک ملت اقتدار می دهد؛ این‌هاست که اعتماد به نفس را در یک ملت به وجود می‌آورد؛ این هاست که تهدیدهای قدرت‌های مادی دنیا، عربده‌های مستانه‌ی دولت‌های متجاوز و مستکبر دنیا دل آنها را نمی‌لرزاند.  ۱۳۸۹/۰۷/۲۸ سالروز وفات حضرت عقیله‌ی بنی‌هاشم تسلیت باد. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
بسم الله الرحمن الرحیم "خرم آن کس که در این محنت‌گاه خاطری را سبب تسکین است" با سلام و احترام خدمت جهادگران عزیز؛ قرارگاه‌مرکزی‌شهید‌حاج‌قاسم‌سلیمانی وابسته به مجموعه‌‌ تبیین‌ منظومه‌ فکری‌ رهبری برآنست‌ تا با کمک‌رسانی به هم‌وطنان زلزله‌زده عزیزمان در منطقه باعث تسکین اندکی از رنج و‌ آلام این مردم‌شریف شود. ⚠️ در حال حاضر امداد مورد نظر تهیه مواد غذایی و بسته ارزاق برای خانواده‌های محترم در آن منطقه‌ می‌باشد و امکان جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی نمی‌باشد. لذا از شما جهادگران همیشه همراه در این راه یاری می‌طلبیم. 🔺جهت‌ یاری مردم شریف کهگیلویه و بویراحمد لطفاً مبالغ مورد نظر خود را به کارت زیر واریز نمایید: 💳۶۱۰۴۳۳۷۷۵۵۸۳۱۸۲۱ به نام "آقای حسن پناهی"_بانک ملت 🔹لطفاً پس از واریز، حتماً تصویر‌ فیش واریزی را به آیدی زیر ارسال‌ نمایید: @komak_momenaneh @sh_qasemsoleimani قرارگاه‌جهادی‌شهیدحاج‌قاسم‌سلیمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 بقای دین اسلام و راه خدا و ادامه‌ی پیمودن این راه به‌وسیله‌ی بندگان خدا، متکی شده و مدد و نیرو گرفته است از کاری که حسین‌بن‌علی(علیه‌السّلام) و کاری که زینب کبری کردند. ۱۳۸۸/۱۱/۱۹ @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
اسلام، دین زندگی است. در اسلام همان اندازه که مسائل معنــوی و اخلاقی هست، مسائل سیاسـی و دنیایی هم
به مـا می‌گویند دین از سیاسـت جـدا است؛ اسلام می‌گوید دین و سیاسـت یکـی است،ِ سیاست جزو دین است، جزو احکام دین است؛ مهم‌ترین بخش فقه ما، بخش سیاسـات است. به قول یکی از مراجع عظیمِ تقلید گذشته -رحمةالله‌علیه- معظَم دین را سیـاست تشـکیل می‌دهد. احکام حکـومت، مقــررات مـربوط به حاکـم، وظایف حاکـم در مقابل مردم، وظایف مردم در مقابل حاکم، قضـاوت درباره‌ی این‌که چگونه انسانی می‌تواند حاکم باشد و صلاحیت این منصب را دارد و چگونه انسانی این صلاحیت را ندارد، این‌ها همه مسائل فقه اسلام است. @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر می‌خواهی از سیم خاردار رد بشی، اول باید از سیم خاردار نفست عبور کنی @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
#برجسته‌ترین_شعار_مهدویت #بخش_پایانی انسانها می‌توانند تلاش کنند و پرچم عدالت را - ولو در یک نقطه م
نسبت با سرمنشا همه‌ی حرکت‌ها و تلاش‌ها و پیشرفت‌هاست. اگر امید نباشد، حرکتی نخواهد بود. این امید است که فکرها و تن‌ها را به حرکت در می‌آورد. ملتِ ناامید، ممکن است نسبت به خیلی از امور کشورش ناراضی و معترض باشد، اما حرکتی برای تغییر و تحول در وضع موجود کشورش نخواهد کرد. امام نهال امید به آینده را در دل مردم کاشت که اینطور مردم وارد میدان مبارزه شدند. خیلی‌ها - حتی از بزرگان - به امام می‌گفتند: آقا تو راست می‌گویی، حرفهایت حسابی است، اما نتیجه نخواهی گرفت، کارَت به ثمر نمی‌نشیند. این افراد نه امیدی به آینده داشتند و نه امام را شناخته بودند و نه تاریخ ملت‌ها را مطالعه کرده‌ بودند و نه از سنت‌های الهی سردرمی‌آوردند. اما امام به مقوله‌ی و و باور داشت. امام با امید به آینده و اعتماد به نفس و به قصد انجام تکلیف الهی و با اتکاء به مردم، وارد صحنه شد و البته پیروز هم شد. حالا شما تصور کنید که امام هیچ به تحقق تغییر و تحول نمی‌داشت، یا امید به تحول و تغییرِ ساختار طاغوتی، در مردم شکل نمی‌گرفت، آیا انقلاب اسلامی شکل می‌گرفت؟! اصلا حرکتی برای تغییر انجام می‌شد؟! شگرد همیشگی و قطعی دشمن، ناامید کردن ملت‌ها به قصد تسلط بر آنها بوده و هست، باید حواس‌مان به شگرد دشمن باشد. حضرت آقا در بیانیه گام دوم، امید و جهاد امید آفرینی را گام اصلی در تحقق آرمان‌های انقلاب معرفی فرمودند: "نخستین توصیه‌ی من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفلها، هیچ گامی‌ نمیتوان برداشت. آنچه میگویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّتهای عینی است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده‌ دوری جسته‌ام، امّا خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌‌ام و برحذر میدارم. در طول این چهل سال - و اکنون مانند همیشه - سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت میکنند. شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است."
نسبت با پس بدون امید عمومی نمی‌توان انتظار پیشرفت و تحول خاصی را داشت. در سال ۱۴۰۰ یکی از مواقف بسیار مهم، انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای‌شهرهاست. ما نباید به به مساله‌ی انتخاب رئیس جمهور صرفا بعنوان انتخاب رئیس قوه‌ی مجریه نگاه کنیم، بلکه باید بدانیم که ما در فرآیند تحقق اهداف انقلاب، در ساحت دولت‌سازی هستیم و انتخاب اصلح توسط حداکثر مردم، می‌تواند نقش تاثیرگذاری در حرکت به سمت دولت اسلامی داشته باشد. راه‌کار اصلی برای حضور حداکثری مردم و انتخاب اصلح - همچنان که حضرت آقا در سخنرانی چند روز پیش به مناسبت سالگرد قیام مردم تبریز فرمودند - بیداری حس در مردم است. قطعا جریان انقلابی کشور باید به مقوله‌ی به چشم یک راهبرد فوق‌العاده مهم نگاه کند و باید به موقع و درست نسبت به این مساله نقش آفرینی کند. به نظر شما چگونه می‌توان امید عمومی مردم کشور را بیدار کرد و بیدار نگه داشت؟ به نظر شما جریان انقلابی کشور باید به چه راهکارهایی وارد میدان شود؟ نظرات خود را ارسال فرمایید🔻 @tabyin_manzome [واحد تبیین و تحلیل مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری] @t_manzome_f_r
تبیین منظومۀ فکری رهبری
بخش قابل توجهی از اقدامات آیت‌الله خامنه‌ای هم در طول دوران مبارزه و هم در دوره استقرار جمهوری اسلا
این‌که قاعده و تکیه‌گاه یک انقلاب و نظام سیاسی برآمده از آن، قشر جوان باشند، شاید در محاسبات عقلانی و عرف سیاسی دردسرساز به نظر بیاید، اما واقعیت این است که در جمهوری اسلامی ایران این اتفاق به طور ملموس افتاده و حتی برای افکار عمومی عادی تلقی شده است. این قشر با احساس مسئولیت و قدرت تحلیل خود، گاهی هوشیارانه‌تر و بهتر از نسلی که انقلاب را دیده‌اند کار می‌کند. از این رو مورد حمایت رهبران عالی بوده است؛ تا جایی که آیت‌الله خامنه‌ای پرورش چنین جوانانی را فتح الفتوح امام خمینی قدس سره می‌دانند. از دید ایشان آرمانخواهی طبیعی جوانان در کنار مصلحت بینی ضروری کارگزاران، برآیند خوبی ایجاد خواهد کرد؛ زیرا به تکمیل نظرات و تعدیل مواضع هر دو کمک می‌کند و کشور را در مسیر صحیح به پیش می‌برد. @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از اسماعیل فخریان
آیا با دشمن خائن است؟ رهبر انقلاب چند روز پیش در دیدار با اعضای مجلس خبرگان در مورد چند مساله، از جمله واکنش جمهوری اسلامی در قبال نقض عهد طرف‌های مقابل نسبت به تعهدات برجامی جملاتی را فرمودند: امّا طرف‌های مقابل، این چهار کشور - یعنی سه کشور اروپایی و آمریکا - در این حرف‌هایی که این روزها می‌زنند و در بیانیّه‌ای که صادر کرده‌اند، ادبیّاتی که به کار برده‌اند ادبیّات مستکبرانه، از موضع بالا حرف زدن و طلبکارانه و غیر منصفانه است. ادبیّات غلط و خطائی است که اینها دارند به کار می‌برند. مرتّب در مورد تعهّدات برجامیِ ایران بحث میکنند که چرا بعضی‌ از این تعهّدات را  لغو کردید و به رو نمی‌آورند که خود آنها از روز اوّل به این تعهّدات اصلاً عمل نکردند؛ یعنی آن کسی که باید مورد عتاب و خطاب قرار بگیرد آنها هستند. جمهوری اسلامی تا مدّت طولانی‌ای به همه‌ی آنچه تعهّد کرده بود، بر اساس تعلیم اسلام که باید به تعهّدات عمل کرد، عمل کرد؛ بعد وقتی دید که آنها این جوری عمل می‌کنند، آن یکی که خارج شد، دیگران هم با او همراهی کردند، «فَانبِذ اِلَیهم عَلیٰ سَواٰء»(انفال/۵۸) این هم قرآن است، [می‌گوید] خب تو هم رها کن. حالا در عین حال دولت محترم ما رها نکردند، [بلکه] بتدریج یک مقداری از تعهّدات را عمل نکردند که اینها قابل برگشت است؛ اگر آنها به وظایفشان عمل بکنند، اینها هم قابل برگشت است. آن وقت اینها هیچ این را مطرح نمی‌کنند، به رو نمی‌آورند، مرتّب همین‌ طور راجع به مسائل ایران حرف میزنند، آن هم با ادبیّاتی از موضع استکبار؛ و بدانند - حالا بحث ما با آمریکا که بحث دیگری است - این سه کشور اروپایی هم بدانند که این جور مستکبرانه و متکبّرانه حرف زدن، بشدّت مورد نفرت ملّت ایران و مورد نفرت انقلاب است و اینها را از آنچه هستند، در افکار عمومی ما منفورتر می‌کند.۱۳۹۹/۱۲/۰۴ آقای محمد سروش محلاتی، از مدرسین حوزه نقدی را به استناد قرآنی رهبر انقلاب در دو پست نسبتاً طولانی در صفحه‌ی شخصی خود مطرح کرده‌اند که بناست در چند سطر نوشته‌های ایشان را بررسی کنیم.
هدایت شده از اسماعیل فخریان
آیا با دشمن خائن است؟ تقریبا تمام تمرکز آقای سروش محلاتی بر کلمه‌ی "فانبذ الیهم" است. ایشان در پست اول می‌گوید "فانبذ" دالّ بر وجوب خروج از تعهدی که دشمن بارها آن را با شیوه‌های مختلف نقض کرده، نمی‌کند. بلکه بعد از اینکه دشمن تعهدش را نقض کرد، شما تنها جواز خروج از تعهد را داری نه لزوم خروج، و ماندن یا خارج شدن از تعهد، بسته به مصلحت مسلمین دارد که تشخیصش با امام المسلمین است. در پست دوم می‌گویند اگر هم در آیه‌ی ۵۸ سوره‌ی انفال، وجوب و الزامی در کار باشد، وجوب نسبت به اعلان خروج از تعهد است نه الزام خروج از تعهد. یعنی این مسلمانی که دشمنت بارها عهدش را زیر پا گذاشته است، تو خواستی از تعهد خارج شوی، قبل از خروج، اعلام کن، بی‌خبر خارج نشو. ناگفته نماند که آقای سروش محلاتی در پست اول‌شان تصریح می‌کنند که نقدشان بر فرمایشات رهبر انقلاب بر اساس آنچه در خبرگزاری تسنیم و رسا منتشر شده است، می‌باشد. چند نکته: ۱. کاش آقای سروش متن بیانات رهبر انقلاب را با دقت مطالعه می‌کردند. ۲. برای تفسیر و برداشت از آیات قرآن، هرگز نباید به یک کلمه از یک آیه اکتفا کرد، بلکه نباید به فهم یک آیه اکتفا کرد، بلکه باید آیات قبل و بعدِ آیه‌ی مورد نظر و سیاق و لحن آیات را نیز بررسی کرد. در همین سوره انفال از آیه ۵۶ تا آخر سوره، بحث در مورد شیوه‌ی مواجهه با دشمنانی است که نقض پیمان و عهد می‌کنند. در آیه‌ی ۵۷، حرف از حرب، یعنی در صورت لزوم، جنگ با دشمن خائنِ کلاه‌بردار و سخت‌گیری بر اوست تا دیگر جرات خیانت کردن نکند. در آیه‌ی ۶۰ می‌فرماید: واعدوا لهم مااستطعتم من قوه، تمام قوای خود را برای مواجهه‌ی - در صورت لزوم - با دشمنی که خائن است بکار گیرید. در آیه ۶۵ می‌فرماید: ای پیامبر مردم را برای با دشمن خائن آماده باش بده. در ضمن تشخیص جنگ و صلح هم با امام حق است. ۳. در قضیه‌ی برجام از ابتدا کشورهای اروپایی و آمریکا نقض پیمان کردند و به تعهداتشان عمل نکردند. خب شما از این آیه‌ی و قضیه‌ی برجام چه می‌فهمید؟ آیا نباید بعد از خروج آمریکا از برجام و نقض مکرر این تعهد توسط طرف‌های اروپایی، با تشخیص امام جامعه، برجام آتش زده می‌شد؟! آیا نباید بعد از وضع تحریم‌های جدید و تحقیرهای مکرر طرف‌ اروپایی و آمریکایی که نسبت به ملت بزرگ ایران انجام شد، برجام آتش زده می‌شد؟! آیا نباید نمایندگان جمهوری اسلامی بر دشمن خائن سختگیری می‌کردند؟! آیا نباید به لبخندهای خائنانه دشمن بی‌توجهی می‌شد؟ عزیزان! شما مثل آقای سروش محلاتی از "فانبذ" پرت کردن عهدنامه را بعد نقض عهدهای مکرر می‌فهمید یا مثل امام جامعه پرت کردن و آتش زدن را؟ ۴. بله، اگر مسلمانان از تعهدی که بارها توسط دشمن‌شان نقض شده، خارج شدند، حتما باید اعلام عمومی شود، حتما باید این خروج را با صراحت تمام جار بزنند، اما نه از این جهت که دشمن از خروج باخبر شود، بلکه از این جهت که همه بفهمند مسلمانان سفیه نیستند و زیر بار ظلم نمی‌روند. از این جهت که همه‌ی ملت‌ها بفهمند که دشمن نمی‌تواند کلاه سرشان بگذارد. ۵. چند روز پیش هم آقای روحانی آیه ۵۶ سوره انفال را ناقص و همراه با تحریف خواندند. آقای روحانی آیه ۵۶ سوره انفال نمی‌خواهد بگوید ای پیغمبر ما، در تمام این تعهدهایی که با دشمن بستی، این دشمن بود که نقض عهد کرد و آفرین بر تو که نقض عهد نکردی! بلکه می‌خواهد بفرماید اگر دیدی دشمن دارد سوء استفاده می‌کند، آن‌چنان گوش‌مالی به او بده، تا دیگر به خود اجازه‌ی سرکار گذاشتن شماها را ندهد. ۶. مردم از بزرگان حوزه، در مواجهه با تحریف آشکار آیات قرآن، واکنش جدی‌تری را انتظار دارند. @fakhrian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️جنگی که در سال ۱۳۵۹ علیه جمهوری اسلامی شروع شد، اگرچه از طرف صدام بدبخت و روسیاه بود، اما پشت سر این قضیه یک پروژه‌ی بین‌المللیِ استکباری بود برای زمین‌زدن نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی. ۱۳۸۶/۶/۲۳ @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
امام بزرگوار با این انقلاب، مسلمانان را نشاط بخشید و اسلام را زنده کرد. امروز در کشورهای بسیاری، اس
قدرت‌های دنیا باید بدانند که بعد از این، در هیچ جای دنیا، علی‌رغم خواست توده‌های میلیونی مردم، نمی‌شود حکومت را ادامه داد. هرچه این موج در دنیا گسترش پیدا بکند، کار بر سلطه‌های غیرقانونی و ظالمانه و غیر بشری، سختتر خواهد شد. این، آن حرکتی بود که امام بزرگوار ما، به برکت آگاهی و ایمان این ملت، در ایران انجام داد و الگویی برای دنیا شد. @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
#دغدغه‌های_فرهنگی تهاجم فرهنگی مشخصاً از دوران رضاخان شروع شد. البته قبل از او مقدمات آن فراهم شده
بعد از جنگ جبهه‌ی دشمن به‌شکل جدی مشغول کار شد‌. دشمن با یک محاسبه فهمید که جمهوری اسلامی را با تهاجم نظامی نمی‌شود از بین برد. دیدند با محاصره‌ی اقتصادی هم نمی‌شود. فهمیدند باید عقبه‌ی ما را بمباران کنند‌. عقبه‌ی ما در مبارزه‌ی با قلدری استکبار جهانی عبارت بود از فرهنگ ما‌. منطقه‌ی عقبه‌ی ما عبارت بود از اخلاق اسلامی، توکل به خدا، ایمان و علاقه‌ی به اسلام. @daghdaghehayefarhangi @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
چرا و در میان خواص انقلابی و بلندگودار لازم و ضروری است؟ بعد از رحلت پیامبر اسلام، به خاطر فضای سیاسی موجود که مشتمل بر تهدید و تطمیع بود، بسیاری از خواص، حق را کتمان کردند. یعنی خودشان! را برای حق هزینه نکردند. کار به جایی رسید که امام جامعه، خود با خانواده‌اش به دنبال مطالبه‌ی حق قیام کردند. انفعال خواص، انفعال عمومی جامعه را در پی داشت. این انفعال و خنثی عمل کردنِ طولانی مدت، آرام آرام منجرّ به تشکیل جریانِ عقلای محافظه‌کار و مصلحت‌اندیش! شد. کار اصلی این قماش، توجیه کردن وقایع اشرافی و ضد عدالت بود. با منطق این آقایانِ به اصطلاح عاقل! امیرالمومنین و عمار و مالک، افراطی محسوب می‌‌شدند. چرا؟ چون مثل بقیه نبودند. چون به مسئولین هشدار می‌دادند. چون از مسئولین مطالبه‌ی تحقق عدالت را داشتند. چون روزمرگی دامان‌شان را نگرفته بود. اما چون مطالبه‌گر شکل نگرفت، ناحق‌ها توانستند کارشان را انجام دهند. این محافظه‌کار شدن خواص، بعد از امیرالمومنین، در واقعه‌ی صلح تحمیلی بر امام حسن(علیه‌السلام) و وترالموتور شدن امام حسین(علیه‌السلام) هم خودش را به وضوح نشان داد. اصلا یک جریان در امت اسلامی شکل گرفت به‌نام خواص آرام و ساکت و توجیه‌گر و سر به سجده و آیه خوان. مگر می‌شد به اینان بگویی بالای چشمَت ابروست! هزار و یک انگ و برچسب آویزانت می‌کردند که کمترینش این بود: تو اصلا می‌فهمی خدا و پیغمبر و دین چیست؟ هیچی، با این گنده‌گویی‌ها طرف را خفه می‌کردند. شما در سیره‌ی سیاسی_اجتماعی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) واکنش‌های صریح و تندی را نسبت به خواص محافظه‌کار قرآن به دست می‌بینید، چرا؟ چون محافظه‌کاری قتلگاه هر حرکت اصلاحی است. امامان معصوم بزرگ‌ترین خطر برای نابودی دیانت و سیاست را، تبدیل شدن خواص به فسیل‌های بی‌خاصیت می‌دانستند. سخنرانی سیدالشهداء (علیه‌السلام) در منا خطاب به خواص را ببینید که چه وظایفی را برای خواص تبیین می‌کنند. هیچ گاه اسلام به اندازه‌ی محافظه‌کاری ضربه ندیده است. در حکومت اسلامی خواص باید بیشتر حواس‌شان به عملکرد مسئولین باشد، اگر مردم احساس کنند که بین دغدغه و دردشان با دغدغه‌ و درد بزرگان‌شان فاصله است، آن‌وقت دیگر بزرگان، بزرگانِ مردم نخواهند بود. در حکومت اسلامی، مسئولین باید پاسخگوی مردم باشند و پاسخگو کردن مسئولین، کار خواص با پشتوانه‌ی مردمی است. البته ناگفته نماند مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی به شکل رابین‌هودی و سطحی که منجرّ به سیاه‌نمایی و ناامیدسازی شود، مطلقاً مردود است. @t_manzome_f_r [واحد تبیین و تحلیل مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا