هدایت شده از اسماعیل فخریان
آیا #تسامح با دشمن خائن #جایز است؟
#بخش_پایانی
تقریبا تمام تمرکز آقای سروش محلاتی بر کلمهی "فانبذ الیهم" است. ایشان در پست اول میگوید "فانبذ" دالّ بر وجوب خروج از تعهدی که دشمن بارها آن را با شیوههای مختلف نقض کرده، نمیکند. بلکه بعد از اینکه دشمن تعهدش را نقض کرد، شما تنها جواز خروج از تعهد را داری نه لزوم خروج، و ماندن یا خارج شدن از تعهد، بسته به مصلحت مسلمین دارد که تشخیصش با امام المسلمین است.
در پست دوم میگویند اگر هم در آیهی ۵۸ سورهی انفال، وجوب و الزامی در کار باشد، وجوب نسبت به اعلان خروج از تعهد است نه الزام خروج از تعهد. یعنی این مسلمانی که دشمنت بارها عهدش را زیر پا گذاشته است، تو خواستی از تعهد خارج شوی، قبل از خروج، اعلام کن، بیخبر خارج نشو.
ناگفته نماند که آقای سروش محلاتی در پست اولشان تصریح میکنند که نقدشان بر فرمایشات رهبر انقلاب بر اساس آنچه در خبرگزاری تسنیم و رسا منتشر شده است، میباشد.
چند نکته:
۱. کاش آقای سروش متن بیانات رهبر انقلاب را با دقت مطالعه میکردند.
۲. برای تفسیر و برداشت از آیات قرآن، هرگز نباید به یک کلمه از یک آیه اکتفا کرد، بلکه نباید به فهم یک آیه اکتفا کرد، بلکه باید آیات قبل و بعدِ آیهی مورد نظر و سیاق و لحن آیات را نیز بررسی کرد.
در همین سوره انفال از آیه ۵۶ تا آخر سوره، بحث در مورد شیوهی مواجهه با دشمنانی است که نقض پیمان و عهد میکنند. در آیهی ۵۷، حرف از حرب، یعنی در صورت لزوم، جنگ با دشمن خائنِ کلاهبردار و سختگیری بر اوست تا دیگر جرات خیانت کردن نکند. در آیهی ۶۰ میفرماید: واعدوا لهم مااستطعتم من قوه، تمام قوای خود را برای مواجههی - در صورت لزوم - با دشمنی که خائن است بکار گیرید. در آیه ۶۵ میفرماید: ای پیامبر مردم را برای #قتال با دشمن خائن آماده باش بده.
در ضمن تشخیص جنگ و صلح هم با امام حق است.
۳. در قضیهی برجام از ابتدا کشورهای اروپایی و آمریکا نقض پیمان کردند و به تعهداتشان عمل نکردند.
خب شما از این آیهی و قضیهی برجام چه میفهمید؟ آیا نباید بعد از خروج آمریکا از برجام و نقض مکرر این تعهد توسط طرفهای اروپایی، با تشخیص امام جامعه، برجام آتش زده میشد؟! آیا نباید بعد از وضع تحریمهای جدید و تحقیرهای مکرر طرف اروپایی و آمریکایی که نسبت به ملت بزرگ ایران انجام شد، برجام آتش زده میشد؟! آیا نباید نمایندگان جمهوری اسلامی بر دشمن خائن سختگیری میکردند؟! آیا نباید به لبخندهای خائنانه دشمن بیتوجهی میشد؟
عزیزان! شما مثل آقای سروش محلاتی از "فانبذ" #جواز پرت کردن عهدنامه را بعد نقض عهدهای مکرر میفهمید یا مثل امام جامعه #لزوم پرت کردن و آتش زدن را؟
۴. بله، اگر مسلمانان از تعهدی که بارها توسط دشمنشان نقض شده، خارج شدند، حتما باید اعلام عمومی شود، حتما باید این خروج را با صراحت تمام جار بزنند، اما نه از این جهت که دشمن از خروج باخبر شود، بلکه از این جهت که همه بفهمند مسلمانان سفیه نیستند و زیر بار ظلم نمیروند. از این جهت که همهی ملتها بفهمند که دشمن نمیتواند کلاه سرشان بگذارد.
۵. چند روز پیش هم آقای روحانی آیه ۵۶ سوره انفال را ناقص و همراه با تحریف خواندند.
آقای روحانی
آیه ۵۶ سوره انفال نمیخواهد بگوید ای پیغمبر ما، در تمام این تعهدهایی که با دشمن بستی، این دشمن بود که نقض عهد کرد و آفرین بر تو که نقض عهد نکردی! بلکه میخواهد بفرماید اگر دیدی دشمن دارد سوء استفاده میکند، آنچنان گوشمالی به او بده، تا دیگر به خود اجازهی سرکار گذاشتن شماها را ندهد.
۶. مردم از بزرگان حوزه، در مواجهه با تحریف آشکار آیات قرآن، واکنش جدیتری را انتظار دارند.
@fakhrian_ir
#پیام_صبحگاهی
♦️جنگی که در سال ۱۳۵۹ علیه جمهوری اسلامی شروع شد، اگرچه از طرف صدام بدبخت و روسیاه بود، اما پشت سر این قضیه یک پروژهی بینالمللیِ استکباری بود برای زمینزدن نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی.
۱۳۸۶/۶/۲۳
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
امام بزرگوار با این انقلاب، مسلمانان را نشاط بخشید و اسلام را زنده کرد. امروز در کشورهای بسیاری، اس
قدرتهای دنیا باید بدانند که بعد از این، در هیچ جای دنیا، علیرغم خواست تودههای میلیونی مردم، نمیشود حکومت را ادامه داد. هرچه این موج در دنیا گسترش پیدا بکند، کار بر سلطههای غیرقانونی و ظالمانه و غیر بشری، سختتر خواهد شد. این، آن حرکتی بود که امام بزرگوار ما، به برکت آگاهی و ایمان این ملت، در ایران انجام داد و الگویی برای دنیا شد.
#کتاب_پنجم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_امام_انقلاب
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
#دغدغههای_فرهنگی تهاجم فرهنگی مشخصاً از دوران رضاخان شروع شد. البته قبل از او مقدمات آن فراهم شده
بعد از جنگ جبههی دشمن بهشکل جدی مشغول کار شد. دشمن با یک محاسبه فهمید که جمهوری اسلامی را با تهاجم نظامی نمیشود از بین برد. دیدند با محاصرهی اقتصادی هم نمیشود. فهمیدند باید عقبهی ما را بمباران کنند. عقبهی ما در مبارزهی با قلدری استکبار جهانی عبارت بود از فرهنگ ما. منطقهی عقبهی ما عبارت بود از اخلاق اسلامی، توکل به خدا، ایمان و علاقهی به اسلام.
#کتاب_هفتم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_دغدغههای_فرهنگی
#فصل_هفتم
@daghdaghehayefarhangi
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
چرا #عدالتخواهی و #مطالبهگری در میان خواص انقلابی و بلندگودار لازم و ضروری است؟
بعد از رحلت پیامبر اسلام، به خاطر فضای سیاسی موجود که مشتمل بر تهدید و تطمیع بود، بسیاری از خواص، حق را کتمان کردند. یعنی خودشان! را برای حق هزینه نکردند. کار به جایی رسید که امام جامعه، خود با خانوادهاش به دنبال مطالبهی حق قیام کردند. انفعال خواص، انفعال عمومی جامعه را در پی داشت. این انفعال و خنثی عمل کردنِ طولانی مدت، آرام آرام منجرّ به تشکیل جریانِ عقلای محافظهکار و مصلحتاندیش! شد. کار اصلی این قماش، توجیه کردن وقایع اشرافی و ضد عدالت بود. با منطق این آقایانِ به اصطلاح عاقل! امیرالمومنین و عمار و مالک، افراطی محسوب میشدند. چرا؟ چون مثل بقیه نبودند. چون به مسئولین هشدار میدادند. چون از مسئولین مطالبهی تحقق عدالت را داشتند. چون روزمرگی دامانشان را نگرفته بود. اما چون #جبههی مطالبهگر شکل نگرفت، ناحقها توانستند کارشان را انجام دهند. این محافظهکار شدن خواص، بعد از امیرالمومنین، در واقعهی صلح تحمیلی بر امام حسن(علیهالسلام) و وترالموتور شدن امام حسین(علیهالسلام) هم خودش را به وضوح نشان داد. اصلا یک جریان در امت اسلامی شکل گرفت بهنام خواص آرام و ساکت و توجیهگر و سر به سجده و آیه خوان. مگر میشد به اینان بگویی بالای چشمَت ابروست! هزار و یک انگ و برچسب آویزانت میکردند که کمترینش این بود: تو اصلا میفهمی خدا و پیغمبر و دین چیست؟ هیچی، با این گندهگوییها طرف را خفه میکردند. شما در سیرهی سیاسی_اجتماعی اهلبیت (علیهمالسلام) واکنشهای صریح و تندی را نسبت به خواص محافظهکار قرآن به دست میبینید، چرا؟ چون محافظهکاری قتلگاه هر حرکت اصلاحی است.
امامان معصوم بزرگترین خطر برای نابودی دیانت و سیاست را، تبدیل شدن خواص به فسیلهای بیخاصیت میدانستند. سخنرانی سیدالشهداء (علیهالسلام) در منا خطاب به خواص را ببینید که چه وظایفی را برای خواص تبیین میکنند.
هیچ گاه اسلام به اندازهی محافظهکاری ضربه ندیده است.
در حکومت اسلامی خواص باید بیشتر حواسشان به عملکرد مسئولین باشد، اگر مردم احساس کنند که بین دغدغه و دردشان با دغدغه و درد بزرگانشان فاصله است، آنوقت دیگر بزرگان، بزرگانِ مردم نخواهند بود. در حکومت اسلامی، مسئولین باید پاسخگوی مردم باشند و پاسخگو کردن مسئولین، کار خواص با پشتوانهی مردمی است.
البته ناگفته نماند مطالبهگری و عدالتخواهی به شکل رابینهودی و سطحی که منجرّ به سیاهنمایی و ناامیدسازی شود، مطلقاً مردود است.
#تبیین
#تبیین_اساس_کار_ماست
@t_manzome_f_r
[واحد تبیین و تحلیل مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری]
#اطلاعیه
#خبر_خوب
اولین نشست فراگیران دورههای آموزشی مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری در یزد با حضور حجهالاسلام والمسلمین فخریان (مدیریت مجموعه تبیین)
زمان: چهارشنبه ۱۳ اسفند، ساعت ۱۶
مکان: #یزد، بین میدان امامحسین (علیهالسلام) و میدان شهید باهنر، حسینیه خرمشاه
#یزد
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
#پیام_صبحگاهی
♦️ وَاَن لَوِ استَقاموا عَلَی الطَّریقَةِ لَاَسقَینٰهُم ماٰءً غَدَقًا. «ماء غدق» یعنی سیراب کردن از آب فروان و آب زلال که مفسّرین میگویند کنایه از حلّ همهی مشکلات زندگی است. اگر در این راه پافشاری کنید، استقامت کنید -استقامت یعنی منحرف نشدن- درست حرکت کنید، در همین طریق مستقیم حرکت بکنید، مسلّماً مشکلات زندگی هم حل خواهد شد، گرفتاریها برطرف خواهد شد، ضعفها برطرف خواهد شد؛ ما باید به این نکته همیشه توجّه داشته باشیم. اهمّیّت راهی که ملّت ایران تا امروز طی کرده بسیار بالا است؛ ما بایستی به این اهمّیّت واقف باشیم.
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
شعار کرامت انسانی همچنان زنده است؛ اینها متعلق به اسلام است؛ اینها متعلق به جمهوری اسلامی است. .
اگر ما بتوانیم در میان خودمان، این دو رکن ـ یعنی علم و عمل، تعلیم و تربیت و کار و ابتکار ـ را توسعه دهیم و در این دو زمینه، پیشرفتی محسوس در کشور به وجود آوریم ـ که بحمدالله امروز تا حدود زیادی هم شده است ـ حرکت کشور به سمت هدفها سریع خواهد شد، مشکلات برطرف خواهد گردید و آن چیزی که انقلاب عظیم ما برای ایران اسلامی ترسیم کرده است، نزدیک خواهد شد.
#کتاب_هشتم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_اخلاق_وتربیت
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
#تشکیلات بهنظر من، اساسیترین کار (یک) مجموعه، این است که بر اساس هدفها و سیاستهایی که ( مشخص
باید از هواهای نفس اجتناب کنید. چه هوای نفس شخصی، چه هوای نفس گروهی؛ هوای نفس گروهی هم مثل هوای نفس شخصی است؛ آن هم همینطور است. هوای نفس گروهی هم انسان را بیحساب و کتاب به این طرف و آن طرف میکشاند و از خِرَد و جادهی مستقیم منحرف میکند.
۱۳۸۵/۶/۶
#کتاب_نهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_تشکیلات
@ketabetashkilat
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری