#سوال از محضر حضرت آقا
۶۱. نظر شما در رابطه با مشارکت دانشجویان در روند تصمیمگیریهای مدیریتی دانشگاه ها چیست؟
#پاسخ: توانائی تصمیمسازی خیلی خوب است. توانائی تصمیمگیری یکی از مشکلاتی است که اگر وارد محیط دانشجوئی شد، خیلی از هنجارهای مطلوب و درست را به هم خواهد زد؛ این تجربهی ماست. بگذاریم دانشجو با فکر خود، با زبان باز خود، با تعلق کم خود، با گفتار وعمل خود، تصمیمسازی کند. تصمیمگیری را بگذاریم کسی بکند که بتوان از او سؤال کرد و او مسئول و پاسخگو باشد. بنابراین دنبال این نباشیم که محیط دانشجوئی، محیط تصمیمگیرىِ برای اقدام باشد؛ این نه به نفع دانشجوست، نه به نفع آن اقدام. دنبال این باشیم که محیط دانشجوئی تصمیمسازی کند؛ یعنی گفتمانسازی کنید. ببینید بنده وقتی مسئلهی نهضت نرمافزاری را خواستم مطرح کنم، قبل از همه تو دانشگاه با دانشجوها مطرح کردم؛ حدود ده سال قبل. نه باوزارتها صحبت کرده بودم، نه با رئیسجمهور وقت صحبت کرده بودم، نه حتّی با اساتید صحبت کردم؛ اولبار در دانشگاه امیرکبیر این فکر را به میان آوردم. امروز شما ببینید این یک گفتمان است، یک مطالبهی عمومی است، یک خواستِ همهی دانشگاههای کشور است؛ که من هرجا هم میروم، از زبان دانشجو مطالبهاش را میشنوم؛ از زبان استاد و مدیر، اجرایش را در یک مرحلهی دیگر میشنوم، و اجراء هم دارد میشود. همین نوآوریهای علمی بسیار، بخشی از انگیزه و توان خودش را از این شعار گرفته: «تصمیمسازی کنید»، «گفتمانسازی کنید». این، مجری و مسئولین اجرائی را میکشاند دنبال این تصمیم، و تصمیمگیری خواهند کرد و عمل خواهد شد.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههای شیراز ۸۷/۲/۱۴
#شبنشینی_با_آقا
#پرسش و #پاسخ
@t_manzome_f_r
تبیین منظومه فکری رهبری
#پیام_صبحگاهی
#روزی_این_نتایج_دیده_خواهد_شد🔻
🔹شما جوانها آن روز را خواهید دید که این دنیای متمدن غربی از نبود #معنویت، دچار هلاکت و نابودی خواهد شد؛ از اوج تواناییها و اقتداری که امروز از آن برخوردار است، به حضیض ذلت و ناتوانی خواهد افتاد. نتایج فعل و انفعالات تاریخی، سریع و زودرس نیست. روزی این نتایج دیده خواهد شد که دیگر علاج پذیر نیست؛ و آن روز برای تمدن غربی فراخواهد رسید.
۱۳۸۳/۳/۲۲
@t_manzome_f_r
تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از کتاب عدالت
#کتاب_عدالت
راههای کسب ثروت باید مشروع باشد. اگر کسانی از راههای نامشروع کسب ثروت کردند، این فساد است و باید اصلاح شود. اگر کسانی از امتیازاتِ بیجا استفاده کردند، ثروتهای بادآورده به دست آوردند و دیگران را به قیمت اینکه خودشان ثروتمند شوند، فقیر کردند، این فساد است و باید اصلاح شود. اگر در جامعه امتیازاتِ انحصاری به وجود آوردند و همه نتوانستند از فرصتهای برابر استفاده کنند، این فساد است و باید اصلاح شود.
گفتار دوم: برای تحقق عدالت چه باید کرد؟
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_adalat
@t_manzome_f_r
هدایت شده از صوتهای رهبر انقلاب
میزان.mp3
1.87M
میزان
#قانون_اساسی
••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※••
@khamenei_voice
@t_manzome_f_r
#رهبر_معظم_انقلاب:
•◈• اگرچه #اسلام مانع مشاغل و مسؤولیتهای زنان نیست - مگر در موارد استثنایی - لیکن مسأله اصلی زن این نیست که آیا شغلی دارد یا ندارد. مسأله اصلی زن، آن مسأله اساسی است که امروز در غرب متأسفانه از بین رفته است، و آن همان احساس #آرامش و احساس #امنیت و احساس امکان #بروز_استعداد و مورد ستم قرار نگرفتن در جامعه و درخانواده و در خانه شوهر و در خانه پدر و امثال اینهاست. کسانی که در خصوص مسأله زن تلاش میکنند، باید در این زمینهها تلاش کنند. •◈•
۱۳۷۶/۷/۳۰
#امام_خامنهای
#زن_و_خانواده
#تبیین
@t_manzome_f_r
تبیین منظومه فکری رهبری
•❈❈❈❈┅┅┄
هر روز یک درس از #رهبر_قرآنی
#درس_پنجاه_و_پنجم🔻
رَبَّنا وَابعَث فيهِم رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَيُزَكّيهِم ۚ إِنَّكَ أَنتَ العَزيزُ الحَكيمُ﴿۱۲۹﴾
پروردگارا! در میان آنها پیامبری از خودشان برانگیز، تا آیات تو را بر آنان بخواند، و آنها را کتاب و حکمت بیاموزد، و پاکیزه کند؛ زیرا تو توانا و حکیمی (و بر این کار، قادری).
[سوره بقره، آیه ۱۲۹]
▪️به قدر تعلیم، یا شاید بیش از تعلیم، به تربیت بیندیشید.
بجز در یک جا در قرآن، که «یعلّمهم» جلوتر از «یزکّیهم» است، همه جا «یزکّیهم» - تزکیه - بر تعلیم مقدم است؛ «یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمة». این شاید نشان دهندهی این است که تزکیه جایگاه برتری دارد. مخاطبان خودتان را تزکیه کنید، تربیت کنید. این تربیت هم همین طور که عرض کردیم، «من نصب نفسه للنّاس اماما فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره»، سخت است. این کار سخت را هم باید انجام داد.
▪️در لایههای عمیق ذهن مخاطب اثر بگذارید.
اکتفاء نکنید به این که احساسات او یا عواطف او جلب شد، راضی بشوید؛ نه، سعی کنید در آن لایههای عمیق ذهن اثر بگذارید تا با حوادث گوناگون از دست نرود.
۱۳۹۰/۰۷/۲۰
#تبیین
@t_manzome_f_r
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#در_محضر_ولایت
🇮🇷ما باید یک #کشور_نمونه بسازیم و نشان دهیم که #اسلام میتواند با اجرای قوانین خود و با حاکمیت خود، انسانها را از لحاظ نیازهای مادی و معنوی اشباع کند. 🇮🇷
💠 شما این قلهی الوند را که از پایین نگاه میکنید، به نظرتان میآید که رفتنِ روی قلهی الوند دمِ دست است؛ حالا راه بیفت در این پیچ و خمها، تا ببینی که هر قدمش نیرو و نفس و توان و اراده میطلبد.
اگر بخواهیم به قلههای بلند انسانیت برسیم
#باید کار کنیم
#باید تلاش کنیم
#باید دور را ببینیم
#باید همت را در خودمان حفظ کنیم
#باید زانوانمان در راه نلرزد
#باید خستگی را حس نکنیم
ارادهمان #باید تضعیف نشود
#باید پیش برویم.
نه اینکه این ممکن نیست؛ کاملاً ممکن است. چون خدای متعال ابزاری به بشر داده است که با این ابزار همهی کارهای دشوار را میتواند انجام بدهد و آن ابزار عبارت است از #عقل و #اراده.
ما مثل کشورهای دیگر نیستیم که بگوییم آیا بکنیم میشود؟ نمیشود؟ شاید نشد؟ ممکن است نشود؟ نه؛ ما امتحان کردهایم؛ حرکت کردهایم؛ اقدام کردهایم و دیدهایم که میشود؛ در صورتی که انسان اراده کند.
۱۳۸۳/۴/۱۶
💠 سلام بچههای #بااراده تبیینی
ما #باید به آرمانهای #انقلاب برسیم. ☺️✌️
@t_manzome_f_r
┄┅═══✼✼═══┅┄
#پیام_صبحگاهی
#واقعیّات_زندگی_اینهاست. 🔻
🔸حیات طیّبه یعنی چه؟ یعنی همهی این چیزهایی که بشر برای بِهزیستی خود، برای سعادت خود به آنها احتیاج دارد. مثلاً عزّت ملّی جزو حیات طیّبه است؛ ملّت ذلیل، توسریخور، حیات طیّبه ندارد. استقلال، وابسته نبودن به بیگانگان و به دیگران جزو حیات طیّبه است. حیات طیّبه را فقط در عبادات و در کتابهای دعا که نباید جستجو کرد؛ واقعیّات زندگی اینها است. حیات طیّبهی یک ملّت، از جمله این است که این ملّت، #عزیز زندگی کند، #سربلند زندگی کند، وابسته نباشد، #مستقل زندگی کند.
۱۳۹۴/۶/۲۵
@t_manzome_f_r
تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از کتاب عدالت
#کتاب_عدالت
بسیاری هستند که ثروتهای بادآوردهای دارند، مالیات نمیدهند، از اموال عمومی به نفع شخصی خود استفاده میکنند و بسیاری هستند که بدون استحقاق، مالیات و حقّی را که متعلّق به مردم است، از درآمد و کسب خود منع میکنند و نمیدهند؛ این، کارِ ناروایی است. در جامعهی ما باید در همهی ذهنها و فکرها جا بیفتد که منع مالیات و منع ادای حقوق عمومی دولت و ملّت، یک خلاف و یک گناه است.
گفتار دوم: برای تحقق عدالت چه باید کرد؟
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_adalat
@t_manzome_f_r
✔️ضرورت آموزش #نظام_فکری و #اعتقادی به نسل جوان
آیت الله سید محمدمهدی میرباقری:
در حوزه تعليم و تربیت، اگر ما بخواهيم يک نسلي تربيت کنيم که در مقابل امواج تمدني غرب و در مقابل امواجي که جريان نفاق در دنياي اسلام ايجاد ميکند، مقاومت کند، غير از اين که بايد حوزه تعليم را تغيير دهيم و اين کتب درسي و نظام تعليم _لااقل در حوزه علوم انساني_ تغيير کند بايد يک دوره #نظام_فکري و #اعتقاداتي را هم به جوانها تعليم دهيم که اين تعليم، رابطه بين اعتقاد و عمل اجتماعيشان را تمام کند؛
يعني بفهمند که چطور بايد عمل کنند که به نفع اسلام تمام شود؛ یعنی در مقابل ساختارهاي سياسي جهان غرب و ساختارهاي فرهنگي جهان غرب موضع پيدا کنند.
@t_manzome_f_r
تبیین منظومه فکری رهبری
متن حدیثی که رهبر انقلاب اسلامی پیش از آغاز جلسه درس خارج فقه (۱۳۹۸/۰۹/۱۰) شرح و تفسیر کردند.
توصیه پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله) خطاب به ابوذر:
بر #دو_نفر هم #ریاست نکن!
🔹️ عَن اَبی ذَرٍّ اَنَّ النَّبیَّ (صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) قالَ یا اَبا ذَرٍّ اِنّی اُحِبُّ لَکَ ما اُحِبُّ لِنَفسی اِنّی اَراکَ ضَعیفاً فَلا تُؤَمَّرَنَّ عَلی اِثنَینِ وَ لا تَوَلَّیَنَّ مالَ یَتیم.
(امالی شیخ طوسی، مجلس سیزدهم، ص۳۸۴)
🔹️ از ابوذر روایت است که پیغمبر (صلّیاللهعلیهوآله) فرمود:
ای ابوذر من هر چه برای خودم دوست میدارم، برای تو هم دوست میدارم؛ من جنابعالی را در مدیریّت، ضعیف میبینم. مواظب باش بر دو نفر هم #ریاست نکنی! هیچ مال یتیمی را هم شما به #عهده نگیر.
@t_manzome_f_r
هدایت شده از کتاب عدالت
#کتاب_عدالت
ما معرفی فرصتهای سرمایهگذاری کشور به بخش خصوصی را بایستی جدّی بگیریم؛ یعنی بایستی فعّالان بخش خصوصی بدانند فرصتهای سرمایهگذاری کجاهاست، کدامهاست؛ همه مطّلع باشند، استفادههای ویژهخوارانه نشود. محصور بودن اطلاعات، محدود بودن اطلاعات به بعضی از افراد، دون بعضی، موجب ویژهخواریهای عجیبی میشود؛ که گاهی ثروتهای بادآوردهی یک شبه را برای افرادی که سوء استفادهچی هستند، فراهم میکند. اطلاعات باید عمومی بشود، باید شفّافسازی اطلاعات صورت بگیرد.
گفتار دوم: برای تحقق عدالت چه باید کرد؟
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_adalat
@t_manzome_f_r
امام عسکری"سلاماللهعلیه" فرمودند:
«إنّ الوصول الی الله سفرٌ لا یُدرک الاّ بامتطاء اللیل»؛ وصول به خدا و نِیل به مقام قُرب الهی یک راه طولانی است و پیمودن این راه طولانی مَرکب میخواهد و بهترین و راهوارترین مَرکب این سفر، #نماز_شب است. سفر با مَرکب قابل طی است و بدون وسیله نقلیه آدم سفر طولانی را چطور طی کند؟ مرکب سفر تا وصول به الله تعالی #نماز_شب است.
میلاد امام حسن عسکری مبارکباد
@t_manzome_f_r
#سوال از محضر حضرت آقا
۶۲. میخواستم از حضورتان خواهش کنم که تعریف جامع و مانعی از غرب داشته باشید، که در کنار این که خوبیها را از غرب اخذ میکنیم، با حفظ اصول و ارزشهای اسلامی و ملیمان، بدیها را کنار بگذاریم. به نظر شما کلاًّ نقطه تعادل در این میان چیست؟
#پاسخ: این سؤال خیلی مهمّی است. من اینجا چند نکته را در همین زمینه عرض میکنم. اوّل این که نفی غرب، به هیچوجه به معنی نفی فنآوری و علم و پیشرفت و تجربههای غرب نیست و هیچ عاقلی چنین کاری را نمیکند. نفی غرب، به معنای نفی سلطه غرب است که هم سلطه سیاسی مورد نظر است، هم سلطه اقتصادی و هم سلطه فرهنگی. من در این فرصت اندک، در زمینه سلطه فرهنگىِ غرب چند جمله میگویم، شاید انشاءالله برای شما مفید باشد.
ببینید؛ فرهنگ غرب، مجموعهای از زیباییها و زشتیهاست. هیچ کس نمیتواند بگوید فرهنگ غرب یکسره زشت است؛ نه، مثل هر فرهنگ دیگری، حتماً زیباییهایی هم دارد. هیچ کس با هیچ فرهنگ بیگانهای اینگونه برخورد نمیکند که بگوید که ما درِ خانهمان را صددرصد روی این فرهنگ ببندیم؛ نه. فرهنگ غرب، مثل فرهنگ شرق، مثل فرهنگ هرجای دیگر دنیا، یک فرهنگ است که مجموعهای از خوبیها و بدیهاست. یک ملت عاقل ویک مجموعه خردمند، آن خوبیها را میگیرد، به فرهنگ خودش میافزاید، فرهنگ خودش را غنی میسازد و آن بدیها را رد میکند. همانطور که گفتم، در این زمینه، بین فرهنگ اروپایی، غرب، امریکایی، امریکایلاتین، آفریقا و ژاپن فرقی نیست وهیچ تفاوتی ندارد و در این حکمی که میگویم، همه یکسان هستند. ما در مقابل هر فرهنگی که قرار میگیریم، بهطور طبیعی تا آن جایی که میتوانیم، باید محسّنات آن را بگیریم وچیزهایی که مناسب ما نیست - بد و مضرّ است - و با چیزهایی که به نظر ما خوب است، منافات دارد، آن را رد کنیم. این اصل کلّی است. منتها در زمینه فرهنگ غربی نکته مهمّی وجود دارد که من دلم میخواهد شما جوانان به این نکته توجّه کنید. فرهنگ غرب - یعنی فرهنگ اروپاییها - عیبی دارد که فرهنگهای دیگر، تا آن جایی که ما میشناسیم، آن عیب را ندارند، و آن «سلطهطلبی» است. این، قطعاً دلایل انسانی و جغرافیایی وتاریخیای دارد. از اوّلی که اینها در دنیا به یک برترىِ علمی دست یافتند، سعی کردند همراه با سلطه سیاسی و اقتصادی خودشان - که به شکل استعمار مستقیم در قرن نوزدهم انجامید - فرهنگ خودشان را هم حتماً تحمیل کنند. اینها با فرهنگ ملتها مبارزه کردند؛ این بد است. ملتی میگوید فرهنگ من باید در این کشور جاری شود! این چیز قابل قبولی نیست. هر چند هم خوب باشد، آن ملتی که این فرهنگ بر او تحمیل میشود، این را نمیپسندد. شما یقیناً خوردن نان و ماست را به میل واشتهای خودتان، ترجیح میدهید به این که چلوکباب را به زور در دهانتان بگذارند و بگویند باید بخوری! وقتی کاری زورکی و تحمیلی شد؛ وقتی از موضع قدرت انجام گرفت و وقتی متکبّرانه و مستکبرانه تحمیل گردید، هر ملتی آن را پس میزند؛ باید هم بزند. مثلاً کراوات یک پدیده غربی است. غربیها این را میخواهند، دوست میدارند و با سنّتشان هماهنگ است؛ اما اگر شما که اهل فلان کشورِ دیگر هستید و تصادفاً کت و شلوار را انتخاب کردهاید، کراوات نزدید، یک آدم بیادب محسوب میشوید! چرا؟! این فرهنگ شماست؛ تقصیر من چیست؟ اگر کت و شلوار پوشیدید، باید پاپیون و کروات بزنید، و الاّ در فلان مجلس رسمی راه ندارید و یک آدم بیادب و غیرمنضبط وبینزاکت تلقّی میشوید! این، آن تحمیل فرهنگ غربی است. زن غربی، روشهایی دارد. آنها نسبت به مسأله زن و روش زن وپوشش زن و ارتباطش با مردان و حضورش در جامعه، فرهنگی دارند - خوب یابد، بحثی سرِ آن نداریم - اما سعی دارند این فرهنگ را به همه ملتهای دنیا تحمیل کنند! در باب فرهنگ غربی، این بد است.
بیانات در جلسه پرسش و پاسخ با جوانان در دومین روز از دهه فجر
۱۳۷۷/۱۱/۱۳
#شبنشینی_با_آقا
#پرسش و #پاسخ
@t_manzome_f_r
تبیین منظومه فکری رهبری
#پیام_صبحگاهی
#باید_این_راه_را_سریع_طی_کنیم🔻
وقتی جهاد؛ یعنی #تلاش_هدفدار_برای_خدا، وجود داشت، بدون تردید موفقیت هم با آن همراه خواهد بود. ما راهی که به سمت مرزهای پیشرفتهی دانش در همهی زمینهها داریم، مسلم بدانید که جز با روحیهی استقلال، روحیهی توکلِ به خدا و روحیهی کار برای ایمان طی نخواهد شد. باید این راه را سریع طی کنیم و راههای میانبُر را پیدا کنیم و خودمان را برسانیم؛ مرزهای دانش را باز و مرزهای جدیدی را ایجاد کنیم؛ این کار ممکن است؛ زیرا اینجا سرزمین علمخیز است و شماها نشان دادید که میشود.
۱۳۸۳/۴/۱
@t_manzome_f_r
تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از کتاب عدالت
#کتاب_عدالت
اگر امنیت شغلی و ثبات مقررات نباشد، اگر انسانی که میخواهد در جامعه کار کند، دست و پایش را بستند و برای تلاش کردن، به او فرصت ندادند؛ اینها فساد است و باید اصلاح شود.
گفتار دوم: برای تحقق عدالت چه باید کرد؟
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_adalat
@t_manzome_f_r
#رهبر_معظم_انقلاب:
•◈• مسئلهی محرم و نامحرم در اسلام جدی است. البته بخش عمدهای از این قضیهی محرم و نامحرم باز برمیگردد به خانواده. یعنی چشم پاک و دل بیوسوسه و ریب برای هر یک از زوجین موجب میشود که محیط خانواده از طرف او تقویت و گرم شود؛ مثل یک کانون گرمابخشی، محیط را گرم میکند. اگر آن طرف مقابل هم همین چشم پاک و دل خالی از وسوسه را داشت، طبعاً این دوجانبه خواهد شد و محیط میشود محیط کانون خانوادگىِ گرم و بامحبت. اگر چنانچه نه، چشم خائن، دست خائن، زبان دو وجه، دل بیمحبت و بیاعتقاد به همسر و همسری وجود داشت، ولو ظاهرسازیهائی هم باشد، محیط خانواده سرد میشود. •◈•
۱۳۹۰/۱۰/۱۴
#امام_خامنهای
#زن_و_خانواده
#تبیین
@t_manzome_f_r
تبیین منظومه فکری رهبری