❌ شبهه
حضور امام حسن و امام حسین در جنگ و کشتار علیه ایرانیان
✅ پاسخ
✍️ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 اولا هیچیک از منابع و مآخذ متقدم و معتبر شیعی از حضور حسنین در فتوحات ایران، شام و یا آفریقا سخنی نگفتهاند. آنچه احیانا وجود دارد، اینکه برخی از منابع اهل سنت از حضور امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در بعضی از فتوحات آن هم در زمان خلفا (و نه زمان امام علی(ع)) خبر دادهاند.
اما لازم است بدانیم که این مطلب به دلایل مختلفی قابل پذیرش نیست زیرا اولاً این روایتها متعارض هستند، مثلاً در تاریخ طبری یکجا به حضور امام حسن و امام حسین علیهماالسلام اشاره میکند و جای دیگر نام مبارک ایشان را جزو شرکت کنندگان در جنگ ذکر نمیکند، جایی فتح طبرستان را با خونریزی همراه میداند و در صفحه بعد با صلح و بدون خونریزی ( تاریخ طبری ج ۴ ص ۲۶۹ تا ۲۷۱)
ثانیاً علی بن ابیطالب(ع) در عصر امامت و خلافت خویش حسنین(ع) را از شرکت در معرکه صفین باز میداشت و میفرمود: این دو (امام حسن(ع) و امام حسین(ع)) به میدان نروند، مبادا با مرگ آن دو نسل رسول خدا(ص) قطع شود».[ نهجالبلاغه]
حال با چنین اکراه و امتناعی از سوی حضرت نسبت به حضور حسنین(ع) در نبردهایی که به فرمان پیشوای عادلی همچون خویش صورت میگرفت، چگونه آن بزرگوار حاضر می شود که تحت زعامت زمامداران مورد اعتراض و انتقادش، فرزندان خویش را که پیشوایان آینده جامعه اسلامی هستند به جبهه جنگ بفرستد؟
مضافاً اینکه این جنگها در زمان خلیفه سوم صورت میگرفته است، زمانی که امیرالمومنین حتی در حد مشاوره هم با حکومت وقت همکاری نداشته است.
از سوی دیگر راویان حضور امام حسن و امام حسین علیهماالسلام در جنگها حتی از سوی رجال شناسان سنی هم مورد طعن واقع شده اند. مثلاً عسقلانی در مورد علی بن مجاهد، نوشته است؛ از او کسی ضعیف تر و بیاعتبارتر وجود ندارد!
با این همه اگر بر فرض پذیرفته شود که حسنین(ع) در ایام جوانی به برخی از شهرهای ایران همانند اصفهان و گرگان و ... مسافرت کردهاند؛ به سبب امور دیگری (غیر از شرکت در فتوحات) بوده است و یا اصلا در عصر خلافت امام علی(ع) بوده است همچنانکه یکی از مورخین قدیمی (به نام سهمی در: تاریخ جرجان ص۱۹) نیز به این مطلب اشاره کردهاست.
✅ شگفت اینکه کشتار ایرانیان توسط یهود و جشن «پوریم» که هرساله به همین مناسبت توسط صهیونیستها برگزار می شود، متاسفانه در بین جوانان ناشناخته است و هیچ واکنشی را بر نمی انگیزد، اما دروغهای شاخداری مانند شرکت امام حسین و امام حسن علیهماالسلام در جنگهای ایران دائماً تکرار میشود!!
🌍 #بین_الملل
🔹 47 اقتصاددان آمریکایی هشدار دادند؛ رکود شدید در انتظار اقتصاد آمریکا
🔸 سرویس خارجی-
بر اساس نتایج یک نظرسنجی از 47 اقتصاددان آمریکایی که «فایننشال تایمز» آن را انجام داده است رکود شدیدی در انتظار اقتصاد آمریکا در سال آینده میلادی است.
تورم آمریکا به بالای 8 درصد رسیده و در برخی اقلام مثل مواد غذایی یا سوخت حتی، رشدی بالای این رقم بسیار بالاتر است طوری که به گفته مقامات این کشور در 40 سال گذشته بیسابقه بوده است. به نوشته «سی ان ان »
بانک مرکزی آمریکا به منظور حفظ بهای کالاها و بالا بردن میزان اشتغال، و مقابله با افزایش بیرویه تورم و کاهش رشد اقتصادی، نرخ بهره بانکی را افزایش دادهاما این اقدامی نیست که به سرعت جوابگو باشد و در حال حاضر خطر تورم همراه با رکود آمریکا را تهدید میکند. در حالی که دولت بایدن به علت افزایش بیسابقه تورم، مورد تهاجم سنگین جمهوری خواهان قرار گرفته، اما بایدن افزایش بیسابقه بهای نفت و بنزین و این تورم افسار گسیخته را به گردن پوتین و تهاجم وی به اوکراینانداخته است. اما نتایج نظرسنجی حاکی از آن است که این گفته در بین مردم آمریکا خریداری ندارد.
از سوی دیگر نتایج جدیدترین نظرسنجیها که از اقتصاددانهای مطرح آمریکایی انجام شده نشان میدهد که رکود شدیدی در انتظار آمریکا است. بر اساس گزارش «اینوستوپدیا»، نتایج این نظرسنجی که روز سه شنبه توسط فایننشال تایمز و دانشکده بازرگانی دانشگاه شیکاگو منتشر شده، نشان میدهد افزایش چالشها همانند جنگ اوکراین و تورم ممکن است سبب وارد شدن آمریکا به دوره رکود اقتصادی شود.
ادامه مطلب👇
https://kayhan.ir/fa/news/243667
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روزی ۲ الی ۳ میلیون خرج مواد برخی سلبریتیها است!
👤 فراستی در نشست مقایسه تطبیقی امید در سینمای ایران و جهان:
پیشنهاد میکنم سینماگران سراغ سلبریتیها نروند. بشکنید دستمزد مزخرف اینها را
🔹از وقتی پول حرام خوردند روزی دو سه میلیون پول مواد مخدر اینها است.
🔰 آيا امام زمان (عج) درهر لحظه علم به اعمال ما دارد؟
✍️ پاسخ: در زمينه علم امامان معصوم (ع) چند پاسخ وجود دارد:
💥پاسخ اول:
👈هر چند ائمه (ع) از علم غيب برخوردارند و به وقايع گذشته و حوادث حال و آينده آگاهي دارند. اما تكليف آنان مانند ساير افراد بشر بر اساس علم عادي است. علم غيب براي آنان تكليفي به دنبال نمي آورد. به همين دليل علم غيب ائمه (ع) از نحوه شهادت خود براي آنان تكليف آور نيست. امام بر اساس علم عادي خود ميوه هایي را پيش روي خود ميبيند كه مانعي از خوردن آن نيست. بر همين اساس تناول آن ميوه جايز است. اگر چه بر اساس علم غيب از مسموم بودن آن آگاهي دارد.
🔺براي علي (ع) بر اساس علم عادي بشري شب نوزدهم رمضان سال چهلم هجري مانند ساير شب هاست.به همين جهت به سمت مسجد حركت ميكند. علم غيبي كه به اذن خداوند در مورد شهادت خود دارد،براي ايشان تكليفي ايجاد نميكند. او مأمور است كه بر اساس علم عادي عمل نمايد.
🔻برخي از كساني كه اين پاسخ را ذكر كرده اند، در تأييد اين مطلب كه ائمه (ع) بر اساس علم عادي خود مكلف هستند، دو دليل ذكر ميكنند:
🗞1- عمل بر اساس علم غيب با حكمت بعثت انبيا و نصب ائمه منافات دارد، زيرا در اين صورت جنبه اسوه و الگو بودن خود را از دست خواهند داد. افراد بشر از وظايف فردي و اصلاحات اجتماعي به بهانه برخوردار بودن ائمه از علم غيب و عمل بر اساس علم خدادادي از وظيفه خود سرباز خواهند زد.
🗞2- عمل براساس علم غير عادي موجب اختلال در نظام عالم هستي است زيرا مشيت و اراده خداوند به جريان امور بر اساس نظام اسباب و مسببات طبيعي و علم عادي نوع بشر تعلق گرفته است. به همين جهت پيامبر و ائمه (ع) براي شفاي بيماري خود و اطرافيان خويش از علم غيب استفاده نميكردند. شايد يكي از حكمتهاي ممنوع بودن تمسك به نجوم، تسخير جن، براي غيب گويي و كشف غير عادي حوادث آينده، اختلال در نظام عالم هستي باشد.
💥پاسخ دوم:
🔺هر چند طبق روايات فراوان ائمه (ع) نسبت به همه آنچه كه در گذشته واقع شده و در آينده حادث خواهد شد و در زمان حاضر در حال رخ دادن است ،علم و آگاهي دارند. اما به موجب روايات متعدد ديگر كه در زمينه علم غيب امام (ع) آمده است، استفاده ميشود كه اين علم به صورت بالفعل نيست، بلكه شأني است؛ يعني هر گاه اراده كنند و بخواهند كه چيزي را بدانند ؛خداوند سبحان آنان را عالم و آگاه خواهد كرد:
👈«اذا اراد الامام ان يعلم شيئا اعلمه الله ذالك ؛هر گاه امام اراده كند كه چيزي را بداند، خداوند او را آگاه خواهد كرد»
👈در اين موضوع روايات بسياري در كافي وارد شده و باب مستقلي نيز براي آن وجود دارد كه بيشتر روايات بيانگر همين مسئله اند.
🔻علم غيب امام (ع) شأني است ،نه فعلي.(هر وقت خودشان بخواهند مي دانند ) بر اساس همين نكته ممكن است نسبت به نحوه شهادت خود علم نداشتهاند ،چون اراده نكردهاند كه بدانند.در واقع آنان مطيع خواست الهي هستند و خواست الهي آن است كه اينان در چنين اموري علم غيب را اراده نكنند.
💥پاسخ سوم:
🔺اساساً پيامبر اكرم و ائمه (ع) تكاليف و وظايف مخصوص به خود دارند .به همين جهت آنان در عين اين كه ميدانستند در فلان جنگ دشمن غلبه خواهد كرد، وظيفه داشتهاند اقدام كنند يا ميدانستند كاري كه انجام ميدهند، منجر به شهادتشان خواهد شد، مثل خوردن ميوه مسموم يا رفتن علي (ع) به مسجد كوفه در شب نوزدهم رمضان، با اين حال وظيفه داشتهاند اين كارها را انجام دهند. اين اعمال هر چند براي ما به هلاكت انداختن نفس و حرام است. اما براي آنان وظيفهاي مخصوص است مثل نماز شب كه براي رسول اكرم (ص) واجب بوده اما براي ساير مسلمانها مستحب است.
🔻بنابراين از اين پاسخ ها به اين جمع بندي مي رسيم كه امامان معصوم نسبت به اعمال بندگان علم غيب دارند و همه اعمال ما به حضور آنها مي رسد. اما نسبت به برخي امور ديگر مثل دانستن نحوه شهادتشان اراده مي كنند كه به نحو عادي باشد و از علم غيب در اين زمينه استفاده نمیكنند.
🌐 منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
14.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خیانتکاران دوجانبه
❌ ایرانیان خائنی که رهبر انقلاب در مرقد امام به آنها اشاره کردند، چه کسانی هستند؟؟
👆آشنایی با چند تن از مشاورین خائن ایرانی که به دشمن مشاوره های غلط میدهند.
10.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ دوران پهلوی چگونه تحریف شد؟!
🔻«رضاشاه روحت شاد» چگونه تولید شد؟
پهلویای که در زمان خودش سلاخترین رژیم جهان بود چگونه تطهیر شد
چندتا کشور «سلام فرمانده» میخونن و منجی عالم رو صدا میزنن.
محور تفکر؟ ایران.
چندتا کشور «رژه همجنسبازان» راه انداختن و شیطان رو صدا میزنن.
محور تفکر؟ اسرائیل.
#حق_و_باطل
🔰 نظر مراجع تقلید درباره شهادت به ولایت در اذان و اقامه چیست؟
🔸 شهادت به ولایت و امامت حضرت امیرالمؤمنین علیبنابیطالب (علیهالسلام) در اذان و اقامه نماز، در زبان فقهای گرانقدر به شهادت ثالثه مشهور است و پس از اقرار به یگانگی خداوند متعال و رسالت نبی مکرم اسلام با عبارات مختلفی همچون «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی الله»، «أشهَدُ أَنّ عَلیاً اَمیرالمؤمنین حقاً» و «أشهَدُ أَنّ عَلیاً حُجَّةُ الله» صورت میگیرد.
🔸 جدای از اینکه پیشینه اقرار به شهادت ثالثه در اذان و اقامه نماز خود موضوعی تاریخی بوده که در برخی از کتب تاریخی منعکس شده است، نزد فقهای عظام بحثی فقهی به شمار میآمده، از این رو احکام آن در کتب فقهی این بزرگان آمده است. بزرگان تشیع براین باورند که شهادت ثالثه در اصلِ تشریع اذان نبوده است، اما به لحاظ حکم فقهی آن اختلاف نظر وجود دارد.
🔸 برخی گفتنِ آن را جایز ندانستهاند، همانند شیخ صدوق و شیخ طوسی در برخی از کتب خود؛ برخی گفتن آن را بدون قصد جزئیت جایز میدانند، همانند بسیاری از فقهای معاصر؛ در برخی از موارد نیز امری مطلوب خواندهاند و گفتن آن را به قصد استحباب مطلق جایز میدانند، بلکه آن را در مواردی و با وجود شرایطی از آن جهت که از شعائر ایمان و نماد تشیع است، واجب میدانند. تعدادی نیز مدعی آن هستند که شهادت ثالثه از اجزاء مستحب اذان و اقامه است، همانند مرحوم مجلسی در کتاب بحار الانوار.
🔻 نظر مراجع تقلید معاصر:
▫️- حضرت امام خمینی (ره): «اَشْهَدُ انَّ عَلِیاً وَلِی اللّٰهِ» جزء اذان و اقامه نیست ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ انَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّٰهِ» به قصد قربت گفته شود.
▫️- حضرت آیتالله خامنهای: گفتن «اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیّاً وَلیُّ اللهِ» به عنوان شعار تشیّع خوب و مهم است ولی جزء اذان و اقامه نیست و باید به قصد قربت مطلقه گفته شود.
▫️- حضرت آیتالله سیستانی: «أَشْهَدُ أنَّ عَلِیاً وَلى الله» جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «أَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله» به قصد قربت گفته شود.
▫️- حضرت آیتالله مکارم شیرازی: «اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِىُّ اللّٰهِ» (یعنى گواهى مىدهم که على ولىّ خدا بر همهی خلق است) جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّٰهِ» به قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتى که معلوم شود جزء آن نیست.
▫️- حضرت آیتالله شبیری زنجانی: سزاوار است پس از «أشهد أنّ محمداً رسول الله» به قصد تبرّک و تیمّن، شهادت به ولایت و امامت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین و سایر معصومین (علیهم السلام) به نحوى که جزو اذان و اقامه محسوب نگردد، ذکر شود. و بىتردید اگر در شرایطى ترک این شهادت موجب تضعیف ولایت و تشیع گردد، ذکر آن لازم است.
▫️- حضرت آیتالله وحید خراسانی: «اشهد انّ علیا ولیّ اللّه» جزء اذان و اقامه نیست، ولى چون ولایت آن حضرت مکمّل دین است، شهادت به آن در هر حال و از جمله بعد از «اشهد انّ محمّدا رسول اللّه» از أفضل قربات است.
▫️- حضرت آیتالله سبحانی: «اَشْهَدُ انَّ عَلِیاً وَلِی اللّٰهِ» جزو اذان و اقامه نیست ولى خوب است بعد از أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ ، به قصد قربت مطلقه و زینت اذان و اقامه گفته شود.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله خوئی: «اَشْهَدُ انَّ عَلِیاً وَلِی اللّٰهِ» جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از "أشهد أن محمداً رسول الله" به قصد قربت گفته شود.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله بهجت: بعید نیست مستحب بودن اقرار به ولایت امیر المؤمنین على بن ابى طالب - علیه السّلام - در اذان، در صورتى که به نیت مطلوب بودن گفته شود.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله فاضل لنکرانی: جزو اذان و اقامه نیست ولى خوب است بعد از اشْهَدُ انَّ مُحَمَّداً رسُولُ اللّٰهِ به قصد قربت گفته شود.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله میرزا جواد تبریزی: شهادت بر ولایت على علیه السلام و اولاد طاهرینش جزء اذان و اقامه نیست، لکن شعار شیعه شده است، در اذانى که در مجامع عمومى گفته مىشود نباید شهادت بر ولایت ترک شود، اما در حال فرادى و مثل آن، ترک کردن مانعى ندارد، و الله العالم.
▫️ - مرحوم حضرت آیتالله صافی گلپایگانی: «أَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِى الله» جزو اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسوُلُ الله»، به قصد قربت گفته شود.
11.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جنگی که از آن غفلت داریم
جنگی که رهبرانقلاب روی آن تاکید دارند
۵دقیقه مهم و کلیدی
8.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻پشت پرده ماجرای پسر بچه اینستاگرامی و ملکههایش که قرار محکومیتشان صادر شد چیست؟
🔹این پسربچه ۲ دختر ۱۹ ساله را به عنوان همسران خود معرفی کرده و توانست فالورهای زیادی جذب کند.
🔹اگر به پشت پردههای این کلیپها علاقه دارید این ویدئو را تماشا کنید.
#سواد_رسانه
🏳 چندتا کشور «سلام فرمانده» میخونن و منجی عالم رو صدا میزنن.
محور تفکر؟ ایران.
🏴 چندتا کشور «رژه همجنسبازان» راه انداختن و شیطان رو صدا میزنن.
محور تفکر؟ اسرائیل.
#حق_و_باطل