💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜💠⚜💠
💠⚜💠
⚜💠
💠
✳️محرم، ماه انسان سازی است که برکات آن می تواند شامل کودکان نیز شود.
برای حضور فعال کودکان در عزاداری های این ماه، باید تمهیداتی را در نظر داشت.
💠
⚜💠
💠⚜💠
⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠 🔵 3 🔵
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜💠⚜💠
💠⚜💠
⚜💠
💠
عزاداری محرم، می تواند زمینه خوبی برای تربیت دینی کودک باشد.
✳️تاثیر تربیت محرم بر کودکان✳️
✅کودکی، دوران ریشه دواندن است. هر چیزی که در دوران کودکی به کودک آموخته شود و با احساس مثبتی عجین گردد،
◀️ یک ریشه در وجود او می دواند که در مابقی عمر، آن ریشه در حد توانش رشد خواهد نمود.
◀️ اکنون در ماه محرم جا دارد ریشه ی یک ارتباط عرفانی و معنوی ،بین فرزندمان و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین شکل دهیم.
◀️ تشریک کودکان در مراسم عزاداری و سیاه پوشیدن و تعزیه دیدن و ... از جمله اقداماتی است که در ریشه سازی این ارتباط، موثر است.
💠
⚜💠
💠⚜💠
⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠 🔵 4 🔵
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜💠⚜💠
💠⚜💠
⚜💠
💠
✳️کودکان متوجه اشتباهات مداحان و ضعفهای اجرایی نمی شوند✳️
✅آنچه کودکان درک می کنند شکوه یک حماسه، شور عزاداری و همدردی، و عواطف مثبت موجود در فضاست.
◀️کودکان با حضور در این صحنه ها برای پیدا کردن معرفتی عمیق به کمک دانشهایی که در آینده کسب می کنند، آماده می شوند.
💠
⚜💠
💠⚜💠
⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠 🔵 5 🔵
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜💠⚜💠
💠⚜💠
⚜💠
💠
تربیت فرزند مثل پرورش گُل است. گل را آب میدهند و در نور میگذارند و همۀ زمینهها را برای شکفتن آن فراهم میکنند تا خودش باز شود.
اگر انسان بخواهد با دستش به باز شدن گل کمک کند و به آن شکوفایی مصنوعی بدهد، آن را خراب میکند.
امکان ندارد کسی ادعا کند حاضر است گلی را بدون آنکه خراب شود، باز کند! دخالتهای زیاد والدین هم برای خوبشدن فرزند، اگر به حد شکوفایی مصنوعی برسد، همین طور میشود و کار را خراب میکند.
💠
⚜💠
💠⚜💠
⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠 🔵 6 🔵
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜💠⚜💠
💠⚜💠
⚜💠
💠
تربیت مثل وضوست و تعلیم همچون الفاظ نماز است.
کسی نمازش صحیح است که وضو داشته باشد.
امام(ع) مطالبش حق بود؛ مثل الفاظ نماز. اما باوضو هم بود؛ یعنی با صدق و اخلاص و صمیمیت سخن میگفت. از تعلیم و تربیت او، استادهای صدّیق و مخلصی برخاستند که رفتند و با آگاهکردن مردم، آن قیام بینظیر را برپا کردند.
امام با اصلاح روش تعلیم و تربیت علما، ملتی را زنده و آزاد کرد.
💠
⚜💠
💠⚜💠
⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠 🔵 7 🔵
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜💠⚜💠
💠⚜💠
⚜💠
💠
✳️موهبت و نعمت جامعه ما✳️
یکی از نعمتها و موهبتهای جامعه ما این است که در ایام خاص دچار تغییر و تحول میشود و فرصتهای بینظیر تربیتی پیدا میشود.
مثل اعیاد غدیر، قربان و بعثت و اعیاد ولادت ائمه اطهار و همینطور ایام سوگواری که مهمترین آن ایام محرم است.
هر اندازه بتوانیم فضایی سازنده و با تدبیر به وجود بیاوریم بهره تربیتی بیشتری خواهیم برد.
💠
⚜💠
💠⚜💠
⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠 🔵 8 🔵
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜💠⚜💠
💠⚜💠
⚜💠
💠
باید بدانیم امام حسین (ع) متعلق به تمام بشریت است و کودکان و نوجوانان در این ماه سهم ویژهای دارند.
مهمترین شرکتکنندگان در عزاداریهای محرم، کودکان و نوجوانان هستند و آنها میتوانند بیشترین بهره را بگیرند و آینده جامعه را با سبک زندگی حسینی و با معرفت امام حسین (ع) بسازند.
💠
⚜💠
💠⚜💠
⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠 🔵 9 🔵
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜💠⚜💠
💠⚜💠
⚜💠
💠
خانوادهها باید توجه داشته باشند اگر میخواهیم برخی از آسیبهای اجتماعی و فردی در خانواده و همچنین کودکان اصلاح شود باید از این ماه استفاده کنیم.
در قیام عاشورا و فرهنگ تربیتی آن ایثار و ازخودگذشتگی و عرفان و دعا و مناجات و ظلمستیزی، یاری کردن مظلوم و آنچه به عنوان زندگی متعالی میخواهیم در این حماسه وجود دارد و میتواند به کودکان و نوجوانان دیدگاه متعالی بدهد که آینده خود را به جای مشغول شدن به اهداف پوچ با یک انگیزه بالا بسازند و این فرهنگ میتواند در شغل و درس و در مسائل اجتماعی و فرهنگی و تشکیل خانواده در آینده به آنها کمک بکند.
لذا خانوادهها و متولیان برگزاری مجالس عزا ازجمله مدیحهسرایان و ذاکرین اهل بیت باید نسبت به نکات تربیتی مربوط به کودکان در این ایام حساس باشند.
💠
⚜💠
💠⚜💠
⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠 🔵 10 🔵
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜💠⚜💠
💠⚜💠
⚜💠
💠
✳️محرم فرصتی برای تربیت✳️
باید بدانیم که محرم و مراسم عزاداری این ایام یک فرصت تربیتی برای خانوادهها، کودکان و جامعه است.
باید قبل از محرم آماده شد و کودکان را آماده کرد.
در مراسم عزاداری باید تلاش کنیم و بعد از آن هم مراقب باشیم آثار تربیتی به دست آمده حفظ شود.
ما نباید این نگرش را داشته باشیم که عاشورا تنها یک مراسم مذهبی و فرصتی برای رسیدن به ثواب است.
عاشورا و محرم یک گنجینه بزرگ فرهنگی و تربیتی است که همه میتوانند در آن مشارکت داشته باشند.
💠
⚜💠
💠⚜💠
⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠 🔵11🔵
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜💠⚜💠
💠⚜💠
⚜💠
💠
یکی از مسائلی که ما برای آرامش روان و ساختار شخصیتی لازم داریم هویت دینی و اسلامی است.
اگر بتوانیم در کودکان یک هویت اسلامی و حسینی ایجاد کنیم آنها خود را شایسته میدانند و در خیلی از مواقع زمانی که در معرض ناهنجاری قرار میگیرند میتوانند خویشتنداری کنند.
کودکان باید در مراسم عزاداری همپای بزرگترها مشارکت داشته باشند تا توانایی فهم و نحوه شرکت در عزاداریها را پیدا کنند.
آنها میتوانند در بخشهای مختلف عزاداری مانند پذیرایی کردن یا نصب پرچم و... مشارکت داشته باشند و این امر به ما کمک میکند بتوانیم به بچههایمان تجربه دین بدهیم.
تجربه دینی مقدمه هویت دینی است. کودکان معمولاً آن چیزی را که تجربه میکنند بیشتر در زندگی مورد استفاده قرار میدهند.
شرکت در عزاداری یکی از بهترین فرصتها برای کسب این تجربه دینی است.
💠
⚜💠
💠⚜💠
⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠 🔵12 🔵
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜💠⚜💠
💠⚜💠
⚜💠
💠
تربیت دینی ، به معنای تربیت بُعد دینی انسان است .
بدین معنا که مجموعه اعمال عمدی که با هدف آموزش گزاره های اعتقادی یک دین و پرورش ایمان و التزام عملی به آن آموزه ها ، صورت می گیرد.
💠
⚜💠
💠⚜💠
⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠 🔵 13 🔵
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜💠⚜💠
💠⚜💠
⚜💠
💠
✳️اهداف تربیت دینی✳️
در تربیت دینی برآن هستند که انگیزه فرد را نسبت به دین مداری افزایش داده و او با انگیزه های درونی و شوق و هیجان به دستورات دینی خود را ملتزم و وابسته کنند.
در اینجا نیز لازم است، به این نکته اشاره شود، که انگیزه، مهم ترین و در عین حال پیچیده ترین عنصر روان شناختی است که در پیدایش احساسات، گرایش ها، کنش ها و واکنش ها ، نقش حیاتی ایفا می کند.
از سویی دیگر، هیچ کار اختیاری ای بدون نیّت و انگیزه صورت نمی گیرد و می توان گفت که تنها کاری ماندگار است که از روی اختیار بوده و با انگیزه های درونی همراه شود.
💠
⚜💠
💠⚜💠
⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠 🔵 14 🔵