✅ولایت پذیری
◀️ اطاعت و مسئولیت پذیری توام با شناخت و محبت نسبت به اولیاء الهی که تضمین کننده سعادت فردی و اجتماعی انسان در دنیا و آخرت می باشد را ولایت پذیری گویند
◀️یکی از نشانه های ایمان تسلیم ولایت الهی است که آن نیز بدون ولایت پذیری ازپیامبر اکرم(ص) و معصومین ( ع) ناتمام و بی فایده است.
◀️به اعتقاد تشیع «ولایت کامل » چه به معنای سرپرستی امور دنیوی و اخروی و چه به معنای ولایت باطنی و تکوینی، منحصر به خداوند متعال، رسولخدا (ص)و پیشوایان معصوم (ع)است که مرتبه اعلای ولایت بوده و همراه با عصمت و طهارت از هر گونه پلیدی و آلودگی است و مراتب پایینتر آن، ملازم با مرتبهای از طهارت است که خداوند پیروان واقعی معصومان را نیز به مقاماتی نایل میگرداند که جانشین ولی و انسان کامل و خلیفه خلیفهالله تلقی میشوند
1
◀️در سوره مائده می خوانیم: « و من یتول الله و رسوله والذین آمنوا فان حزب الله هم الغالبون»(مائده ، آیه ۵۵) قرآن با انحصار ولایت در سه گروه می فرماید:کسانی که ولایت خدا و پیامبر او و افراد با ایمان را بپذیرند پیروزند.
◀️از این منظر عشق به خدا، در گردن نهادن به فرمان پیامبر صلیالله علیه و اله و سلم جلوهگر میشود و در این باره حتی ائمه معصومین علیهالسلام مشارکت دارند:
«قل ان کنتم تحبونالله فاتبعونی یحبیکم الله»
«ای پیامبر! به مردم بگو اگر خدا را دوست میدارید، از من پیروی کنید تا خدا شما را دوست بدارد. (سوره آل عمران، آیه۳۱.)
اطاعت از پیامبر (ص) چیزی جدا از اطاعت الهی نیست ، زیرا ولایت، اطاعت و محبت پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در طول ولایت، اطاعت و محبت خدا قرار دارند:«اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم»(سوره نساء ، آیه ۵۹)
آیة مذکور گویای این معانی و حقایق می باشد و تنها در سایة استجابت دعوت های خدا و پیامبر(ص) نیل به زندگی معقول و حیات نورانی میسور می شود
«یا ایها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم» (انفال ، آیه ۲۴ )
2
◀️ روزی مردی خدمت امیرالمؤمنین علیه السلام رسید و پرسید: «کمترین چیزی که انسان در پرتو آن جزو مؤمنان خواهد شد، چیست؟ و کمترین چیزی که با آن جزو کافران میشود کدام است؟» حضرت جواب داد: «کمترین چیزی که انسان به سبب آن در زمرة گناهکاران در میآید این است که ولایت ما را نپذیرد.» آن مرد گفت: «یا امیرالمؤمنین ! منظورت از ما چه کسانی است؟» حضرت فرمود: «همانهایی که خداوند اطاعتشان را در ردیف اطاعت خود و پیامبر خود قرار داده است و فرمود: أطیعُوا اللهَ وَ أطیعُوا الرَّسُولَ و أُولِی الْأمْرِ مِنْکُمْ.
آن مرد پرسید: «فدایت شوم! برایم روشنتر بیان کن.» حضرت فرمود: «آنانی که رسول خدا صلی الله علیه و آله در موارد مختلف و در خطبه روز آخرش آنها را یاد کرد و فرمود: من در میان شما دو چیز با ارزش را به یادگار میگذارم. اگر دست به دامن آنها بزنید هرگز بعد از من گمراه نخواهید شد؛ کتاب خدا و خاندانم که از هم جدا نخواهند شد تا بر حوض کوثر بر من وارد شوند.» (سلیمان القندوزی الحنفی، ینابیع المودّة، قم ، مکتبة المحمدی، ۱۳۸۵ ق ، ص ۱۱۷.)
3
◀️ از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که « طاعه ولاه الامر تمام العز؛ ولایت پذیری از اولیاء الهی تمام عزت است »( المیزان الحکمه ، ری شهری ، ج ۶، ص ۲۹۰)
◀️پذیرش ولایت ولیالهی، شرط قبولی سایر اعمال است؛ چنانکه در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: «خداوند اعمال نیکوی بندگان را نمیپذیرد، در صورتی که رهبری غیرالهی بر آنان فرمانروایی داشته باشد.»
4
◀️در حدیثی از امام رضا(ع) که به «سلسله الذهب» مشهور است، شرط ورود به حصن و حصار نفوذناپذیر «لا اله الا الله» پذیرش #ولایت عنوان شده است.
◀️اهمیت ولایت و ضرورت پیروی از اولیاء الهی ، به دلیل همراهی و لزومی است که این تبعیت در فرمانبرداری از پروردگار دارد.
◀️ولایت، منصبی است الهی و از سوی پروردگار به هر آنکس که خود صلاح و شایسته بداند عطا میفرماید؛ لذا اطاعت از ولایت، تبعیت از خداست و نافرمانی از حجت الهی، نافرمانی از خداست.
5
◀️ولایت در زمان رسول خدا با پیامبر و در زمان حضرت ائمه با ائمه (ع) تحقق یافت و در زمان غیبت امام معصوم(ع) با نایبان عام آن حضرت است که از سوی حجت الهی، حجت برخلق باشند.
◀️امام زمان (عج) می فرماید : « أما الحوادث الواقعة فارجعوا فیها إلی رواة أحادیثنا فإنهم حجتی علیکم و أنا حجة الله. » (وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۱۰۱، ح ۸)
6
◀️امام صادق (ع) می فرماید: « ... من کان منکم ممن قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا فلیرضوا به حکماً فانی قد جعلته علیکم حاکماً فاذا حکم بحکمنا فلم یقبل منه فانما استخف بحکمنا و علینا رد و الرادعلینا کالراد علی الله وهو علی حد الشرک بالله» ( اصول کافی، ج ۱، ص ۶۷؛ وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۹۸ )
◀️یعنی : « باید به کسانی از شما (شیعیان) که حدیث و سخنان ما را روایت می کنند و در حلال و حرام ما به دقت می نگرند و احکام ما را به خوبی باز می شناسند (عالم عادل)، مراجعه کنند و او را به عنوان حاکم بپذیرند. من چنین کسی را بر شما حاکم قرار دادم. پس هرگاه به حکم ما حکم کند و از او پذیرفته نشود، حکم خدا کوچک شمرده شده و بر ما رد شده است و آن که ما را رد کند، خدا را رد کرده است و چنین چیزی در حد شرک به خداوند است »
◀️براساس روایات پیروی از فقیه جامع الشرایط در زمان غیبت، در امتداد اطاعت و پیروی از امام معصوم است.
7
◀️نکته مهمی که در زمینه اطاعت از فقیه جامعه الشرایط لازم است بدانیم این است که در یک تقسیم بندی ، بیانات و نظرات ولی فقیه سه بخش است :
۱. فتوا ؛ که فقط برای مقلدان او لازم الاجرا است .
۲. توصیه ها و بیانات ارشادی ؛ که نقش عمده آن آگاهی بخشی، روشنگری و هدایت است. که نه تنها الزامی نمی آورد بلکه انتقاد، بحث و تحقیق درباره این امور جایز است و حتی اگر شخصی، نظری مخالف با رهبری داشت، اطاعت از این گونه توصیه های رهبری -تا جایی که با قانونی مخالفت نکند الزامی نیست. در این موارد او می تواند؛ بلکه بنا به اهمیت موضوع باید آرای خود را به رهبر برساند و وظیفه مشاوره را در این باب انجام دهد. البته آرای خود را در سطح جامعه، نباید به گونه ای تبلیغ کند که باعث بی حرمتی و تضعیف رهبر و حکومت اسلامی شود.
۳. احکام حکومتی که یا مستقیماً خود ولی فقیه صادر می کند و یا از مجاری قانونی (مانند مجلس شورای اسلامی) صادر می شود ؛ در این بخش اطاعت از دستورات و احکام ولایی یا قوانین مدون جمهوری اسلامی -که به یک اعتبار احکام ولی فقیه اند برای همگان (حتی غیر مقلدان او) لازم و واجب است و تخلّف از آن به هیچ وجه جایز نیست (حتی اگر شخصی آن قانون را خلاف مصلحت بداند)؛ زیرا روشن است در هر قانون و کشوری، اگر رعایت قوانین و دستورات الزامی، تابع سلیقه های متنوع شود، آن کشور با هرج و مرج مواجه شده و قوانین آن ضمانت اجرایی نخواهد داشت.البته در همین موارد هم -به ویژه قبل از صدور حکم تحقیق و بحث علمی، می تواند به عنوان مشورت برای حکومت اسلامی ارائه شود. در نهایت مرجع تصمیم گیری، شخص ولی فقیه یا مجاری قانونی منصوب از ناحیه او است.
8
◀️ شیعیان پس از عصر نبوی، حدود 250 سال جانشینان پیامبر(ص) را میان خود میدیدند و از ایشان از جهات معنوی، علمی، سرپرستی دینی، قضایی و برخی هدایتهای سیاسی بهره میبردند.
◀️با ورود به عصر غیبت، شیعیان که دیگر از نعمت حضور امام معصوم علیه السلام در میان خود محروم شده بودند، خلأ شدیدی احساس میکردند؛ از این رو برای جبران این خلأ باید چارهای اندیشیده میشد.
◀️امام زمان علیه السلام و دیگر معصومان علیه السلام در روایاتی، نقشهای بر زمین مانده را از وظایف عالمان دینی برشمردند و مردم نیز برای رفع نیازهای دینی خود که در اثر تحولات زمانه تغییر میکرد یا پیچیده میشد، به سراغ عالمان دینی رفتند.
9
◀️نتیجه تعامل میان چهار عنصر مردم، عالمان، تحولات زمانه و متون دینی مرتبط با موضوع، ایجاد سازمان مرجعیت و تکامل تدریجی آن در بستر تاریخ، و تحول آن به نظام ولایت فقیه بود که پس از انقلاب اسلامی در عرصه سیاسی ـ اجتماعی ایران حضوری فعال یافت.
در ادامه این کنفرانس عهده دار بررسی سیر رشد تدریجی نیابت عام خواهیم بود که در برههای از زمان در قالب مرجعیت تقلید شکل گرفت و به تدریج تحول یافت و در قالب ولایت فقیه آشکار شد.
10
✅* نیابت علمی
◀️در زمان حضور امامان علیه السلام، مردم، معارف دینی خود را مستقیماً یا به واسطه شاگردان، از امام معصوم علیه السلام دریافت میکردند.
◀️در عصر غیبت صغرا به واسطه نواب خاص، این امر تا حدی ممکن بود؛ اما با مرگ سمری، چهارمین نایب خاص امام عجل الله تعالی فرجه الشریف این امکان از میان رفت؛ نه دیگر خود امام علیه السلام در میان مردم بود و نه شاگردی یا نایبی داشت که حلقه ارتباط مردم با او باشند.
◀️شیعیان باید چه میکردند؟ در این بین راویان و محدثان به اعتبار پیشینه عملکردی خود در پاسخگویی به مراجعات علمی مردم در عصر امامان علیه السلام که به توصیه و تأیید ایشان علیه السلام صورت میگرفت، عهدهدار پاسخگویی به نیازهای علمی شیعیان شدند
11
◀️ درروایتی منقول از حضرت حجت علیه السلام با صراحت وظیفه عالمان دینی را در عصر غیبت روشن میساخت. این روایت را سفیر دوم بیان کرده بود؛ یعنی پیش از آنکه سفیر چهارم ـ طبق توقیعی که از امام نقل کرده است ـ پایان نیابت خاص را برای همیشه اعلان کند، چراغ راه در پیش رو روشن شده بود. روایت مذکور بابی جدید از نیابت را بر عالمان گشود.
حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف شیعیان را امر میکند در رخدادها و حوادث پیش آمده به راویان احادیث امامان علیه السلام مراجعه کنند و آنها را حجت امام بر خود بدانند: «و اما در حوادث پیش آمده، به راویان احادیث ما مراجعه کنید. آنان، حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنها هستم» (صدوق، 1405: ص484).
یعنی سخن آنها، حجت، دلیل و برهان من بر شما و در واقع سخن آنها سخن من است. سخنشان را همچون سخن من تلقی کنید و آن را بپذیرید. طبق این دستورالعمل امتثال اوامر راویان، همچون اوامر امام علیه السلام لازم میشود که همان معنای نیابت است؛ ولی این نیابت، دیگر نیابت خاص نیست که حضرت مستقیماً کسی را واسطه خود با مردم معرفی کند؛ بلکه گروهی را که دارای ویژگیهای مشخصی هستند که در شماره 8 ذکر گردید.
12
⬅️اوج ولایتمداری یک فرد در زمانی معلوم میگردد که ولیّ خدا تنها مانده باشد و نیاز به یاری و کمک داشته باشد. حضرت زهرا (سلام الله علیها) در اینچنین زمانی به یاری امام زمان خود یعنی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) شتافت و تمام تلاش خود را برای یاری آن حضرت به کار بست و در این مسیر لطمههای زیادی بر ایشان وارد شد.
⬅️اما اوج این ولایتمداری در زمانی اتفاق افتاد که فاطمه (سلام الله علیها) میخواهد از علی (علیه السلام) در مسجد دفاع کند. در روایت وارد شده است:
زمانی که به درب خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) آمدند، عمر لگدی بر درب خانه زد و آنرا شکست.
⬅️فَدَخَلُوا عَلَى عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ أَخْرَجُوهُ مُلَبَّبَا
سپس به درون خانه ریختند و گریبان علی (علیه السلام) را گرفتند و به سوی مسجد کشیدند.
حضرت زهرا (سلام الله علیها) از خانه خارج شد و فرمود: ای عمر و ای ابابکر! آیا می خواهید شوهر مرا بکشید؟ به خدا اگر او را رها نکنید موهایم را پریشان میکنم و گریبان چاک میزنم و حتماً بر سر قبر پدرم میروم و به درگاه خدا ناله میکنم. پس حضرت زهرا (سلام الله علیها) دست امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) را گرفت و به سوی قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به راه افتاد.
⬅️پس امام علی (علیه السلام) به سلمان فرمود: ای سلمان! دختر پیامبر را دریاب. من میبینم که دو طرف مدینه زیر و رو میشود. به خدا اگر این کار را بکند زمین، شهر مدینه را با اهلش میبلعد.
⬅️سلمان خود را به فاطمه (سلام الله علیها) رساند و گفت: ای دختر پیغمبر! خدا پدرت را از رحمتش مبعوث کرد. منصرف شو.
فاطمه (سلام الله علیها) فرمود: دیگر صبر ندارم. بگذار تا سر قبر پدرم بروم.
⬅️در این هنگام سلمان گفت: علی (علیه السلام) مرا به سوی تو فرستاد و تو را امر کرد که بازگردی.
فَقَالَتْ أَسْمَعُ لَهُ وَ أُطِیعُ فَرَجَعَتْ.
در اینجا فاطمه (سلام الله علیها) فرمود: به حرف او گوش میدهم و اطاعت میکنم؛ سپس بازگشت.
۱۳
⬅️ما که شیعه امیرالمؤمنین (علیه السلام) و منتظر امام زمان(عجل الله)هستیم،در سختی ها و مشکلات و در زمانی که غربت ولی خدا واضح است،چقدر ولایتمدار و ثابت قدم هستیم؟
چقدر به گفتارها و فرامایشاتشان عمل می کنیم؟؟
دوستان بزرگوار ان شاءالله
موفق وسربلند باشید زیر چتر ولایت فقیه.
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
✨﷽✨
🇮🇷سال ۱۳۹۹ ،سال جهش تولید🇮🇷
#گروه_احیای_تمدن_نوین_اسلامی_در_فضای_مجازی_و_نرم
⏰ ساعت: ۲۲:۰۰
🗒 زمان : یک شنبه ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۹
🔊موضوع: #ولایت_پذیری
💠ارائه دهنده : تیم شهید حججی
🆔کانال آرشیو 🔻
@t_n_Eslami
🆔 لینک گروه احیای تمدن در تلگرام🔻
@t_n_Eslmi_92
🆔 #احیای_تمدن_نوین_اسلامی در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/1804992523C5790e595fd
💥 لینک گروه👆
✨﷽✨
🇮🇷سال ۱۳۹۹ ،سال جهش تولید🇮🇷
#گروه_احیای_تمدن_نوین_اسلامی_در_فضای_مجازی_و_نرم
⏰ ساعت: ۲۲
🗒 زمان : دوشنبه ۳۰ تیر ماه ۱۳۹۹
🔊موضوع:
#درسی_برای_امروز_نقدی_بر_برنامه_حمایت_163_اقتصاددان_از_حسن_روحانی_در_سال_96
🖊ارائه دهنده :جناب استاد ربانی
🆔کانال آرشیو 🔻
@t_n_Eslami
🆔 لینک گروه احیای تمدن در تلگرام🔻
@t_n_Eslmi_92
🆔 #احیای_تمدن_نوین_اسلامی در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/1804992523C5790e595fd
💥 لینک گروه👆
هدایت شده از یا زهرا
📣 سلام خدمت دوستان اعضای محترم گروه
بزرگواران شخصی با این اکانت ادعا می کند ادمین پروفسور کرمی هست و اقدام به دعوت از اساتید و اعضا به گروهش می کند در جایی که ایشون اصلا و ابدا ادمین پروفسور نیستند❌
و #دروغ می گوید چندین ساله با دروغگویی سعی در فالور جمع کردن هست ⭕️
لطفا اگر پی وی شما امده عکس بگیرید و بلاکش کنید
#از_طرف_تیم_مدیریت_پروفسورکرمی
✨﷽✨
🇮🇷سال ۱۳۹۹ ،سال جهش تولید🇮🇷
#گروه_احیای_تمدن_نوین_اسلامی_در_فضای_مجازی_و_نرم
⏰ ساعت: ۲۲
🗒 زمان : دوشنبه ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۹
🔊موضوع:
#درسی_برای_امروز_نقدی_بر_برنامه_حمایت_163_اقتصاددان_ازحسن_روحانی_درسال_96
🖊ارائه دهنده :جناب استاد ربانی
🆔کانال آرشیو 🔻
@t_n_Eslami
🆔 لینک گروه احیای تمدن در تلگرام🔻
@t_n_Eslmi_92
🆔 #احیای_تمدن_نوین_اسلامی در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/1804992523C5790e595fd
💥 لینک گروه👆
سلام و عرض ادب خدمت جناب استاد ربانی بزرگوار بفرمائید گروه در اختیار شماست🌹🌹🌹🍃🍃🍃