🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
تاریخ اسلام نشانه های فراوانی از عظمت این آیین و حقانیت پیامبر صلوات الله علیه و آله را در خود جای داده است 🌸
این تاریخ ، مملو از نکاتی است که اگر به خوبی به آن پرداخته شود ، برای جلب افراد دور افتاده از دبن اسلام ، بسیار کار ساز است 🍃
چه مناسب و زیباست که بزرگان علمای اسلام سعی در نشان دادن این نکات نمایند ، نکاتی از 👇
خلق و خوی پیامبر و رحمت و رافت او که سبب پیشرفت سریع اسلام در جهان شد و در برابر دشمنان نیرومند ، لجوج و متعصب ایستاد و سرانجام موجب تاثیر اسلام در پیشبرد علوم و دانش ها و تمدن بشری گردید 🌸
ص ۳
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
با این حال ، برخی نقاط تاریک هم وجود دارد که بر دانشمندان دینی لازم است ، بدون تعصب و پیش داوری آنها را باز گو کنند 🍃
لازم است ، به ویژه به جوانان جستجو گر و حقیقت طلب پاسخ قانع کننده ای بدهند تا سبب دور شدن آنها از اسلام ناب نگردد 🌸
من و اعضای تیم تحقیق در این مجموعه مباحث تلاش می کنبم به بخشی از آن نقاط تاریک و سوال برانگیز اشاره کنیم 🍃
ص ۴
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
یکی از نقاط سوال برانگیز ، داستان ⚡️دوات و قلم ⚡️است 👇
داستان از این قرار است که در روزهای پایانی عمر رسول الله ، آن حضرت به جمعی از اصحاب که به عیادتش رفته بودند فرمود 👇
قلم و دواتی برایم حاضر کنید تا برای شما نامه ای بنویسم که پس از آن هرگز گمراه نشوید 🍃
ماجرای دوات و قلم یا🔅 دَوات و قِرْطاس⚡️ اشاره است به قلم و دوات خواستن پیامبر در بستر بیماری، برای نوشتن وصیتی به مسلمانان که پس از وی گمراه نشوند
بنابر روایات 👈 این درخواست پیامبر، با مخالفت عمر بن خطاب مواجه شده که با گفتن جمله ⚡️این مرد هذیان میگوید⚡️مانع از نوشتن سفارش پیامبر میشود 🍃
و به دنبال این توهین آشکار عمر به ساحت مقدس رسول الله برخی دیگر از صحابه هم به مخالفت برخاستند و مانع نوشتن این نامه شدند 🍃
این حدیث در شش مورد از صحیح بخاری و سه مورد از صحیح مسلم که هر دو از معتبرتریندکتب روایی اهل سنت است آمده 🌸
ص ۵
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
واکنش خلیفه دوم بر خلاف برخی از آیات قرآن دانسته شده و انتقاد برخی از نویسندگان مسلمان را در پی داشته است 🌸
این واقعه که از آن به مصیبت بزرگ یاد شده در منابع روایی و تاریخی شیعه و سنی نقل شده است
از نظر شیعیان، پیامبر اراده داشت 👈 بر جانشینی حضرت علی علیه السلام پس از خود تأکید کند 🍃
بنابر منابع تاریخی و روایی 👈 هنگامی که پیامبر اسلام در آخرین روزهای حیات خود ⚡️در ۲۵ صفر سال ۱۱ هجری⚡️ در بستر بیماری بود قلم و دواتی خواست تا سفارشی بنویسد که مانع گمراهی مسلمانان پس از خود شود 🌸
این خواسته، با مخالفت یکی از حاضران که⚡️ در سند بالا آمده عمر بود ⚡️مواجه شد و وصیت پیامبر ناگفته ماند🍃
او گفت 👈 پیامبر هذیان میگوید و کتاب خدا ما را بس است سپس میان اصحاب اختلاف افتاد. پیامبر با مشاهده اختلاف اصحاب از آنان خواست از نزد او بروند🌸
بیشتر منابع شخص مخالفتکننده با پیامبر را ، ⚡️خلیفه دوم ⚡️معرفی کردهاند🍃
بنابر نظر علمای شیعه، پیامبر میخواست با حدیث دوات بر جانشینی حضرت علی پس از خود تأکید کند. اما برخی از حاضران به این امر پی بردند و مانع آن شدند🌸
خلیفه دوم نیز در گفتوگویی که میان او و ابن عباس نقل شده، تصریح میکند که 👈 پیامبر در بیماریاش میخواسته نام علی را برای خلافت پس از خویش به زبان بیاورد ولی من از روی دلسوزی نسبت به اسلام و حفظ آن، مانع شدم 🍃
ص ۶
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
منابع 📚
این ماجرا با جزئیات و عبارات متفاوتی در منابع روایی و تاریخی شیعه و سنی گزارش شده است 👇
کتابهای صحیح بخاری
صحیح مسلم
مسند احمد
سنن بیهقی
طبقات ابن سعداز منابع اهل سنت 👆
الارشاد
اوائل المقالات
الغیبة نعمانی
و المناقب ابن شهر آشوب
از منابع شیعی آمده است 👆
ص ۷
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
✍موضع شیعه ♈️
علمای شیعه این ماجرا را از مصیبتهای بزرگ دانستهاند 👈 زیرا مانع از آن شد که وصیت پیامبر برای جلوگیری از گمراهی مسلمانان نوشته شود 🍃
در برخی از نقلهای روایت در منابع اهل سنت نیز آمده است که 👈 ابن عباس جلوگیری از نوشتن وصیت پیامبر را مصیبتی بزرگ میخواند 😔
در متون عربی از این واقعه به⚡️ رزیه یوم الخمیس ⚡️یاد میشود 😔
شرف الدین عاملی در المراجعات، با توجه به آیات قرآن کریم، چند ایراد بر عمر بن خطاب در این ماجرا وارد کرده است از جمله 👇
پیروی نکردن از دستور رسول خدا و مخالفت با او ✅
اظهار اینکه گویا عمر از پیامبر نسبت به خواص قرآن و فواید آن داناتر است ✅
نسبت دادن هذیانگویی به پیامبر ✅
ص ۸
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
از نظر شیعه، این برخورد عمر بن خطاب، بر خلاف بسیاری از آیات قرآن است ؛ از جمله 👇
وَمَا آتَاکمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکمْ عَنْهُ فَانتَهُوا 👈 و آنچه را فرستاده او به شما داد، آن را بگیرید و از آنچه شما را باز داشت، بازایستید [ سوره حشر / آیه ۷]🍃
مَا ضَلَّ صَاحِبُکمْ وَمَا غَوَیٰ ﴿۲﴾ وَمَا ینطِقُ عَنِ الْهَوَیٰ ﴿۳﴾ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْی یوحَیٰ ﴿۴﴾
که یار شما نه گمراه شده و نه در نادانی مانده
و از سر هوس سخن نمیگوید
این سخن به جز وحی که وحی میشود نیست
[ سوره نجم / ایات ۲-۵]👆
ص ۹
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
✍موضع اهل سنت♈️
عدهای از علمای اهل سنت درصدد توجیه این ماجرا برآمدهاند از جمله 👇
بعضی این روایت را ضعیف و غیر معتبر دانستهاند در حالی که در صحیح بخاری و مسلم آمده است 🍃
برخی عبارت ⚡️هجر⚡️ را به معنای ترک کردن گرفته و گفتهاند منظور عمر این بوده که👈 پیامبر ما را ترک میکند 🌸
سخن عمر، استفهام انکاری بوده یعنی 👈 پیامبر هذیان نمیگوید 🍃
سخن عمر درباره کافی بودن قرآن و بینیازی از وصیت پیامبر، نشانه دقتنظر اوست ✅
در برخی نقلها، گوینده عبارت مشخص نیست و به صورت جمع بیان شده است 🍃
ایا واقعا عقل سالم این توجیهات را می پذیرد در حالی که در کتب اهل سنت خودش به صراحت اقرار کرده که از وصیت کردن پیامبر ممانعت کرده ⁉️
ص ۱۰
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
منابع 📚
بخاری / صحیح البخاری / جلد۱ / ص۳۷ / ج۴ / ص۶۶ / ج۵ /ص۱۳۷-۱۳۸ / ج۷، ص۹ /
مسلم، صحیح مسلم / جلد۵
ص ۱۱
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
✍سبب انصراف پیامبر از نگارش♈️
به باور برخی از عالمان شیعه، دلیل اینکه پیامبر از نگارش وصیت منصرف شد، همان سخنی بوده که در مقابلش گفته شد🍃
زیرا 👈 دیگر اثری برای نوشتن آن نامه باقی نمیماند، جز اختلاف پس از درگذشت پیامبر🍃
بر این اساس 👈 اگر پیامبر توصیه مذکور را مکتوب میکرد، ممکن بود باز هم گفته شود که این نوشته هذیان است 🍃
ص ۱۲
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
✍ذکر یک نکته ی مهم ♈️
دانشمند معروف دیگری به نام ⚡️نووی ⚡️در شرح صحیح مسلم می گوید 👇
بدان که پیامبر یقینا از سخن دروغ و ناروا و تغییر احکام شرعی چه در حال صحتو چه در بیماری معصوم است 🍃
اضافه بر آیات متعددی از قرآن که قبلا به آن اشاره شد ، اینها همگی گواه است که مقام پیغمبر اکرم فراتر از این بود که سخن نادرستی در تمام عمر از او سر زند 🍃
ص ۱۳
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
قابل توجه اینکه 👈 گروهی از دانشمندان اهل سنت دست به توجیهاتی برای این مسئله ی مسلم تاریخی زده اند که رایتی شگفت آور است ‼️
مسئله ای به این روشنی توجیه ندارد ، آیا بهتر نبود به جای توجیهات غیر منطقی ، پیش داوری های خود را کنار می گذاشتند و می گفتند خطای بزرگی از شخص یا اشخاصی سر زده که همه می دانیم آنها معصوم نبودند 🍃
ص ۱۴
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
آیا کتاب الله بدون سنت پیامبر کافی است ❓
در حالی که حتی عدد رکعات نماز ، نصاب زکات ، عدد اشواط طواف ، عدد سعی صفا و مروه و بسیاری از احکام دیگر فقط در سنت پیامبر آمده ‼️
آیا نفی این امور نشانه ی فقه و دقت نظر عمر بود ⁉️
آیا اعتراف به واقعیت ها بهتر از این گونه توجیهات نیست ⁉️
ص ۱۵
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
✍مسئله ی مهمتر ♈️
از این سخنان ناروا و حیرت انگیز که بگذریم این سوال پیش می آید که پیامبر چه چیز مهمی را می خواست بنویسد یا دستور دهد بنویسند که با این مخالفت شدید رو به رو شد ⁉️
به یقین آن مطلب 👇
۱ -- تناسب با آخرین روزهای حیات پیامبر داشته ✅
۲ -- مسئله ی بسیار مهمی بوده که اگر به آن عمل میشد هر گونه گمراهی و اختلاف ناشی از آن برطرف می گشت ✅
۳ -- آن مسئله خوشایند بعضی از حاضران نبود، و با آن مخالف بودند ✅
ص ۱۶
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
تصور می کنم شما دوستان عزیز می توانید حدس بزنید که آن مسئله چیزی جز 👈 مسئله خلافت و ولایت نبود ‼️
خلاقت چه کسی جز علی بن ابی طالب ⁉️
ما معتقدیم پیامبر اسلام پس از بیانات گوناگون در جهت معرفی حضرت علی به ولایت امت و به ویژه پس از ماجرای غدیر ، در پی تثبیت امر امامت و خلافت آن حضرت بود 🍃
ص ۱۷
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
این نکته 👆 را می توان از کلمات مشابه این حدیث و کلمات دیگری از آن حضرت که در باره ی عترت گرامی اش است مخصوصا در حدیث⚡️ ثقلین ⚡️بدست آورد 🍃
دوستان خوبم ❗️یک بار دیگر این کنفرانس را مطالعه بفرمایید ما قضاوتی نمی کنیم بهتر است خودتان داوری نمایید 🌸
منتظر کنفرانس های بعدی باشید 🍃
نشست امشب را با ذکر صلوات بر آقا رسول الله و اهل بیت اطهرش به پایان می رسانم 🌸
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🍃
اللهم عجل لولیک الفرج 🤲
ص ۱۸
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
پیامبر گرامی اسلام :
همانا قرآن بر هفت حرف نازل شده و هر حرف آن ظاهر و باطنی دارد، به راستی علم ظاهر و باطن آن تنها در نزد علی بن ابی طالب است .
🔹مناقب آل ابی طالب ج ۲ ص ۴۳
شبتون مهدوی
#یا_علی🖐
✠⊱ꕥ ─┅═⊱⊱🌸⊱⊱─┅═✠⊱ꕥ
از آيت الله بهجت پرسيدند ؟!
امام زمان كجاست ؟!
فرمودند : دنبال آقا " اينور و آنور " نگرديد ؛
آقا در " قلب شماهاست "
" « مواظب باشيد بيرونش نكنيد » "
✠⊱ꕥ ─┅═⊱⊱🌸⊱⊱─┅═✠⊱ꕥ
✨﷽✨
🇮🇷سال ۱۳۹۹ ،سال جهش تولید🇮🇷
#گروه_احیای_تمدن_نوین_اسلامی_در_فضای_مجازی_و_نرم
⏰ ساعت: ۲۲
🗒 زمان : دوشنبه ۶ مرداد ماه ۱۳۹۹
🔊موضوع:
#چرا_به_شرایط_سخت_افتصادی_دچار_شده ایم ؟
🖊ارائه دهنده :جناب استاد ربانی
🆔کانال آرشیو 🔻
@t_n_Eslami
🆔 لینک گروه احیای تمدن در تلگرام🔻
@t_n_Eslmi_92
🆔 #احیای_تمدن_نوین_اسلامی در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/1804992523C5790e595fd
💥 لینک گروه👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اميرعبداللهيان: حمله موشکی به عینالاسد فقط انتقام ماشین حاج قاسم بود
🔹تحليل دستیار بینالملل رئیس مجلس از سخنان رهبرمعظم انقلاب در مورد انتقام سردار سلیمانی
📝نظر آیتالله #نوری_همدانی درباره #سود #وام_اجاره_مسکن:
🔺گرفتن سود به هر کیفیت #ربا و #حرام است.
#مراجع #وام #بانک #اقتصاد #بانک_مرکزی #روحانی #اجاره #گرانی #مسکن #سود #نزول #جمهوری_اسلامی #رهبر #آیت_الله_خامنه_ای #رئیسی #قالیباف #مجلس
🔴نمره «صفر» قانون گذاری در زمینه افزایش جمعیت
✍ #محمد_عبدالهی
🔰مقام معظم #رهبری در گفتگوی تصویری با نمایندگان #مجلس با گلایه صریح از کم توجهی ها به بحث #جمعیت فرمودند: «این موضوعی است که بنده بارها در این چندسال تأکید کردهام؛ متأسفانه حالا که انسان نتایج را نگاه میکند، معلوم میشود که این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته. اینها احتیاج دارد به قانون و دنبالگیری جدی دستگاههای اجرایی»
🔰شیب نزولی نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری #ایران به قدری تند است که در سال های اخیر ما را به نرخ رشد زیر سطح جانشینی رسانده! خطر کاهش موالید و سالمندی جمعیت و افت شدید جمعیتی در دهه های نزدیک، چشم انداز تاریکی از تبعات این مخاطره را برای کشور ترسیم می کند. اما با وجود این چشم انداز، ما شاهد هیچ حرکت موثری در حوزه #قانون گذاری و اجرا در زمینه افزایش موالید نیستیم. همانطور که رهبری عزیز هم در گلایه خود مطرح کردند، علاوه بر دستگاه های اجرایی، نمره دستگاه قانون گذاری ما هم در این زمینه صفر است!
🔰در سال 72 مجلس شورای اسلامی قانون تنظیم خانواده و جمعیت را تصویب کرد که محدودیت های شدیدی در جهت #فرزندآوری ایجاد نمود. این قانون در سال 92 اصلاح شد و محدودیت های مقرر در قانون مصوب سال 72 (محرومیت فرزند چهارم از بیمه و مزایا) در آن لغو گردید. همچنین به دولت اجازه داده شد #مرخصی_زایمان مادران را به نه ماه افزایش دهد و همسر آنان نیز از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار شوند.
🔰این تنها اتفاقی بود که از سال 90 تا کنون توسط قانون گذار در جهت سیاست گذاری های افزایش جمعیت افتاده که البته همین قانون مرخصی زایمان هم به طور ناقص اجرا می شود. یعنی درحالیکه 9 سال است در حرف، مسئولان کشوری متوجه خطر کاهش جمعیت هستند، در عمل هیچ اتفاق خاصی نیافتاده. کشوری که در سال گذشته به رشد جمعیتی زیر یک درصد رسیده و باید همه زنگ های خطر را برای بحران هولناک پیش رو به صدا دربیاورد، در زمینه قانون گذاری که پیشران هرگونه تحول است، در نقطه صفر قرار دارد!
🔰در این زمینه هرچه گلایه مطرح شود کم است. چراکه ما در زمینه سیاست گذاری جمعیتی اسناد بالادستی خوبی چون سیاست های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز سیاست های جمعیتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته ایم؛ اما این سیاست ها هرگز به قانون تبدیل نشد. طرح «جمعیت و تعالی خانواده» که مردادماه 92 توسط نمایندگان مجلس نهم تهیه و تنظیم شد، هفت سال است در کمیسیون های خانه ملت در گردش است و با گذشت دو دوره از مجلس بر آن حتی به دست هیات رئیسه مجلس هم نرسیده.
🔰این طرح شامل تسهیلاتی برای ازدواج و مشوق های فرزندآوری ست که بارها به دلیل بار مالی با مخالفت برنامه و بودجه مواجه شده. درحالی که هم کمیسیون فرهنگی در چند نوبت در هزینه های آن بازنگری کرده، هم برخی هزینه های آن از محل بودجه های سنواتی دستگاه هایی چون صداوسیما که مجری طرح هستند قابل اجراست و توجیه بار مالی بیشتر بهانه به نظر می رسد.
🔰در قانون جمعیتی مصوب سال 72 مواد 2 و3، صداوسیما و وزارت خانه های ارشاد، آموزش و پرورش، آموزش عالی و بهداشت موظف به اجرای برنامه هایی در جهت سیاست های کاهشی جمعیت در زمینه آموزش تنظیم خانواده و ترویج آن شدند. در اصلاحیه این قانون که در سال 92 تصویب شد، هیچ اشاره ای به لغو این موارد نشده و اصلاح آن قانون اشتباه، شامل مواد 2 و 3 نشده.
🔰اخیرا زمزمه های امید بخشی از طرف نمایندگان مجلس یازدهم شنیده می شود که نشان می دهد دغدغه های جمعیتی برای آنان اولویت دار است؛ اعلام وصول طرح جمعیت و تعالی خانواده توسط هیات رئیسه مجلس در روزهای ابتدایی شروع به کار مجلس، پیگیری ایجاد کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده توسط جمعی از نمایندگان، وعده بازنگری در قانون تسهیل ازدواج و نظارت بر عملکرد دستگاه ها در اجرای آن، لغو مصوبه ضد جمعیتی اخیر دولت درباره مشروط شدن یارانه موالید جدید... از اقداماتی است که امید متفاوت عمل کردن قانون گذاران دور یازدهم نسبت به ادوار پیشین در زمینه معضل کاهش جمعیت را ایجاد می کند.
🔰عملکرد ماه های آتی مجلس یازدهم نشان خواهد داد آیا این مجلس موفق خواهد شد نمره صفر قانون گذاری در حوزه جمعیت را ارتقا دهد یا همچنان سیاست های جمعیتی در پله اول لنگ خواهد زد. مطمئنا قانون گذاری نیمی از ماجراست و ثقل دیگر کار بر عهده دستگاه های اجرایی ست که البته با تقویت بعد نظارتی مجلسی که بر امر جمعیت دغدغه دارد، می توان با همین دولت فعلی هم به اجرا امیدوار بود.
متن این یادداشت در خبرگزاری فارس
http://fna.ir/eyuktt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیشبینی فروش قله دماوند در سریال طنز قهوه تلخ / مهران مدیری
༺🦋 .....................................
@t_n_Eslami
#احیای_تمدن_نوین_اسلامی