eitaa logo
تعدد زوجات در آئینه فقاهت (همراه بااحکام چندهمسری)
895 دنبال‌کننده
53 عکس
30 ویدیو
0 فایل
با نام خدای متعال واستغاثه به حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف برای احیای سنت چند همسری راه ارتباطی: @hodalenas
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹قسمت دوم🌹 متاسفانه امروزه حضور زنان در فضای حقیقی و مجازی زیاد شده و ممکن است گاهی دل انسان بخواهد. راه آن چیست؟ 🌺🌺🌺 پيامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: هرگاه يكى از شما به زن زيبايى نگاه کند، نزد همسر خويش برود؛ زيرا آن‌چه كه همسرش دارد مانند همان چيزى است كه آن زن دارد. در اين هنگام مردى برخاست و گفت: اى پيامبر خدا (صلّى اللّه عليه و آله) اگر اين شخص، همسرى نداشته باشد، چه كند؟ فرمود: نگاهش را به سوى آسمان بردارد و چشمش را مراقبت کند و از فضل او درخواست (همسر) كند.(مثلا بگویدأسال الله من فضله). 🌴@taadodzojat🌴
میخواهی زمین بگیری و آباد کنی👈چون عده ای زمین خوار میشوند با شرایطی میتوانیم زمین بدهیم میخواهی یتیم پرورش بدهی👈چون عده ای سوء استفاده میکنند با شرایطی یتیم میدهیم میخواهی صدقه بدهی👈شماها یک وقت به کسی میدهید که پولدار هست بهتره به کمیته امداد بدهید میخواهی ازدواج کنی👈چون عده ای ظلم میکنند باید شروط ضمن عقد رو امضاء کنید میخواهی همسر دوم بگیری👈 چون زندگی ها خراب میشه و دادگاه ها سرشان شلوغ میشود پس باید با رضایت همسر اقدام کنید سوال؟؟ آیا پرورش گلخانه ای مطلوب شارع هست؟چرا شارع مقدس از ابتدا چنین مقرراتی را وضع نکرد؟مگر در آن زمان از این اتفاقات پیش نمی آمد و حتی بدتر از الان نبود؟پس چه زمانی باید جامعه به بلوغ برسد ؟ همه دولتمردان هم شعار کوچک شدن دولت را میدهند ولی باز متاسفانه دولت حجیم تر میشود 🌴@taadodzojat🌴
🌺السلام علیک یا علی بن موسی الرضا 🌷خدواند میلاد امام رضا علیه السلام را بر مسلمانان مبارک گرداند 🌷 🌴@taadodzojat🌴
🌹قسمت سوم🌹 علاوه بر حفظ عفت خودمان باید برای حفظ عفت همسر هم‌ تلاش کرد ما خیال میکنیم معصومین علیهم‌السلام فقط مشغول عبادت به شکل خاص بودند و صرفا همسر هم میگرفتند و حالیکه وقت کافی برای همسران هم میگذاشتند(آگاهان مطلع هستند که حناء گذاشتن چقدر وقت میبرد) حسن بن جهم گويد امام كاظم عليه السّلام را ديدم كه خضاب بسته است. گفتم: قربانت شوم! آيا خضاب بسته‌ايد؟! فرمود: آرى، به راستى كه رسيدگى مرد به خودش از چيزهايى است كه باعث فزونى عفّت زنان مى‌شود و همانا بى‌عفّتى زنان از عدم رسيدگى شوهرانشان مى‌باشد. سپس فرمود: آيا باعث خوشحالى تو مى‌شود كه همسرت را همان‌طور كه او تو را مى‌بيند - يعنى به صورتى كه به خودت نرسيده‌اى - ببينى‌؟! عرض كردم: نه. فرمود: پس اين، همان است! سپس فرمود: از اخلاق پيامبران عليه السّلام: 1⃣ تميز كردن خود، 2⃣عطر زدن، 3⃣تراشيدن موى سر 4⃣و فراوانى جماع است. 🌿کافی ج ۵ ص۵۶۷(قسمتی از حدیث) 🌴@taadodzojat🌴
؟ ❓با آنکه زبان عربی تقریبا برای هر شیئی و هر حالتی اصطلاحی قرار میدهند اما آنچه در اصطلاحات قدیم هست اصطلاحی به نام زن برجای مانده از ازدواج مشاهده نشده و اگر هم باشد در شریعت ،اصطلاحی برای آن وضع نشده تا احکام خاصی بر آن بار شود در گذشته زنی برجای نمی‌ماند تا نوبت به جعل اصطلاح برای آن برسد اما حالا وضعیت به گونه ای شده داریم می‌بینیم اطرافیان از ازدواج محروم شدند و اختلاف بر سر این شده آیا آمار زنان از مردان برای ازدواج بیشتر است یا کمتر آیا واقعا تعدد زوجات اینهمه سنگین شده تا منتظر آمار باشیم؟ و بعد پیشنهادهای دیگر مطرح شود؟ با اینکه در صدر اسلام، جنگ و کشتار زیاد بود و هم حوادث غیرطبیعی و امراض در همه جا زیاد بود با تدبیر زیبای اسلام،جایی برای و انتظار و نسبت برجای ماندگی نبود آیا همانطور که سر غربیون در سقط جنین و کاهش نسل به سنگ خورد باید منتظر باشیم تا در تعدد زوجات هم چه زمانی به سنگ میخورد تا ما هم اقدام کنیم؟ 🌴@taadodzojat🌴
ملاقات شيخ الرئيس ابوعلي سينا با شیخ ابوالحسن خرقانی خیلی از ما وقتی ماجرای هیزم بردن شیر برای انسان را میشنویم پیش خودمان میگوییم خرافات در گذشته زیاد بوده اما وقتی به قرآن کتابی که خداوند نگه داری آن را به عهده گرفته مراجعه میکنیم میبینیم مواردی مثل کارهای ذی القرنین و حضرت خضر و سلیمان و داوود نبی علی نبینا و آله و علیهم السلام و آصف بن برخیا زیاد هست.حداقل اینست که کرامات گذشتگان را باید در بقعه امکان گذاشت نه اینکه رد کرد امروزه چون عافیت طلبی و ترس از آینده در بین ما زیاد شده قطعا نه کراماتی خواهیم دید و نه صاحب کرامت خواهیم شد فکر میکنیم زندگی تعدد زوجاتی باید یک زندگی آرام و بدون تنش باشد وحالیکه خداوند رب العالمین حتی برای بهترین بندگانش محمد فرستاده گرامی اش صلوات الله علیه هنگام اختیار تعدد زوجات،زندگی آرام قرار نداد بطوریکه مشاهده نشده حتی در یکجای قرآن از زنان ایشان تمجید شود و حتی در جایی فرمود چرا برای رضایت زنانت،آنچه را خدا حلال فرموده با قسم خوردن ،برای خودت حرام میکنی و چنین قسمی باید شکسته شود جالب اینکه حتی متدینین برای کسیکه میتواند عدالت را رعایت کند توصیه میکنند خودتان را به درد سر نیاندازید و با این بی عفتی که دنیا را فراگرفته عجیب هست که کمتر کسی بدنبال پذیرفتن دردسرهای راه حلال و دوری از حرام هست تا چه رسد به طی کتل های سنگین البته این به معنای این نیست که هر کس صرفا تعدد زوجات انجام داد و رعایت عدالت نکرد اهل کرامت باشد به این داستان که برای ما افسانه هست توجه کنیم: شيخ فريد الدين عطار نيشابوري درباره ملاقات شيخ ابوالحسن خرقاني و شيخ الرئيس ابوعلي سينا چنين نوشته است: « نقلست که بوعلي سينا به آوازه شيخ عزم خرقان کرد، چون به وثاق شيخ آمد، شيخ به هيزم رفته بود. پرسيد که شيخ کجاست؟ زنش گفت: آن زنديق کذاب را چه کني؟ همچنين بسيار جفا گفت شيخ را، که زنش منکر او بودي، حالش چه بودي! بوعلي عزم صحرا کرد تا شيخ را بيند، شيخ را ديد که همي آمد و خرواري درمنه بر شيري نهاده، بوعلي از دست برفت، گفت: شيخا اين چه حالتست؟ گفت: آري تا ما بار چنان ماده گرگي نکشيم (يعني زن)؛ شيري بار ما نکشد. 🌴@taadodzojat🌴
💠در نزد خداوند تبارک و تعالی دوست داشتنی بناها ازدواج قرار گرفت(من لا یحضرج۳ص۳۸۳) و به مردان برتری داد(۳۴نساء)و نفقه را برگردن مردان انداخت(۳۴نساء) و سرپرستی خانواده را به عهده مرد سپرد(۳۴نساء) و تا حدی به مردان قدرت داد که فرمود اگر بنا بود امر کنم شخصی به شخصی سجده کند یقینا امر میکردم زن بر مرد سجده کند(من لا یحضرج۳ص۴۳۸) و به زنان هم فرمود جهاد شما صبر در برابر اذیت زوج هست (تهذیب ج۶ص۱۲۶) از همین واحدهای کوچک میبینید یک اجتماع منظم شکل میگیرید با کمترین هزینه و دخالت دولت هر مقدار که با قانون و شروط ضمن ازدواج،جلوی مردان گرفته شود تا مثلا جلوی سوء استفاده ها گرفته شود یقینا بنیان خانواده متزلزل خواهد شد و اصلا کسی دنبال ازدواج و هزینه برای چنین ازدواجی نمیرود چنانچه الان شاهد هستیم آمار ازدواج کم شده حالا ولو ممکن هست مردانی از این موقعیت سوء استفاده کنند ولی حداقل اینست که مشکل تا حد ممکن در داخل خانواده حل میشود و باعث متلاشی شدن نظام خانواده و در طعمه قرار گرفتن زنان در بیرون نظام خانواده نمیشود 🌴@taadodzojat🌴
♨️ ♨️ ⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️📛📛📛 ⁉️ : 🔰 وقتی خانمی میبیند همسرش دنبال تعدد زوجات هست و یا اقدام کرده،خانم هم به خودش اجازه خیانت میدهد.ترس از خیانت همسر باعث میشود آقا دنبال تعدد زوجات نرود ❓❓❓ 🚫🚫🚫🚫🚫🚫🚫🚫🚫🚫🚫 ✅عمده خیانت زوجه بر مدار عفت مرد است و تعدد زوجات نه تنها باعث خیانت زنان نمیشود بلکه راهی برای حفظ عفت زنان هست خداوند سنت را بگونه ای قرار داده که هر کس هر مقدار بدنبال حرام باشد همسرش هم گرفتار خواهد شد و در نتیجه هر مقدار بدنبال حلال باشد خانواده اش هم محفوظ خواهد ماند در روایت آمده که زنا نكنيد كه زنانتان زنا خواهند نمود. و هركس با همسر مرد مسلمان آميزش كند، با همسرش آميزش خواهد شد. آن‌سان كه رفتار كنى، پاداش خواهى ديد.(کافی ج۵ص۵۵۳) حفظ عفت توسط مرد بقدری دقیق است که حتی فرمودند آیا کسانی که به پشت زنان دیگر نگاه میکنند نمیترسند زنانشان مبتلا به همین گرفتاری شوند(کافی ج۵ص۵۵۳) حفظ عفت مراتب زیادی دارد که از سنگین ترین درجه که عفت معصومین علیهم‌السلام باشد شروع میشود بطوریکه باعث شده هیچگونه بی عفتی از همسرانشان دیده نشود و تا پایین درجات که هیچ رعایت عفت نمیشود شامل میشود وجود تمام انواع ازدواج از دائم تا موقت در اسلام باعث شده حلال زاده ترین و با عفت ترین خانواده ها خانواده های اسلامی باشد واین مدیون تلاش عملی وقولی وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه و معصومین علیهم‌السلام در عمل و تشویق به حلال الهی هست روشن شد کسیکه نه تنها با یک همسر وبلکه با ازدواجهای متعدد حفظ عفت میکند نباید ترس از خیانت همسر داشته باشد بلکه بنا بر سنتی که گفته شد عفت همسران خود را هم بدست می آورد البته بحث خیانت همسران بحث مفصلی هست که فقط از یک جنبه بحث شد وگرنه از جنبه های دیگر مثلا در روایات برای جلوگیری از خیانت آمده که زنان خودتان را دوست بدارید.خلاصه تعدد زوجات فی نفسه نه باعث خیانت همسران می‌شود ونه باعث حفظ عفت همسران می‌شود بلکه به خاطر علتهای دیگری خیانت بوجود می آید 🌴@taadodzojat🌴
تعدد زوجات در آئینه فقاهت (همراه بااحکام چندهمسری)
#همسران_حضرت_محمد_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم 🌿قسمت چهارم 🔴به نظر میرسد تعدد زوجات در مورد معصومین
🌿قسمت پنجم 🔴امروزه علتی که برای ازدواجهای پیامبر گرامی اسلام صلوات الله و سلامه علیه ذکر شده‌ ،صرف مسأله سیاسی و گسترش اسلام و پیوند قبایل بوده یکی از عللی که این قول مطرح شده اینست که خواستند تعدد زوجات پیامبر صلوات الله علیه را از حالت الگو بودن خارج کنند و مختص معصومین علیهم‌السلام قرار دهند اما حاشا و کلا که شخصی با چنین بزرگواری روح،مصلحت فرد را فدای مصلحت جامعه کند و همسر خویش و نیازهایش را در نظر نگیرد و وسیله را توجیهی برای هدف خود قرار دهد. ازدواج دارای اهداف و ملاکهایی هست که در دین اسلام به آنها بصورت شفاف پرداخته شده و اهدافی که غیر از اهداف یک ازدواج باشد قطعا به مصلحت زوج و زوجه نخواهد بود علتهای دیگری هم برای تعدد زوجات حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم ذکر شده مثل نجات زنان برجای مانده از ازدواج یا اموزش دین به زنان و تربیت مبلغه و..... ان شاالله در پیامهای بعدی وقتی به تک تک ازدواجهای پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه پرداخته شد در ضمن،ضعف این علتها هم مشخص خواهد شد 🌴@taadodzojat🌴
🔰بدون هیچ شکی سخت ترین کار،مدیریت انسان در حفظ عفت هست همین بس که اساس فضای مجازی از شبکه اجتماعی تا گروهای مجازی بر اساس همین نیاز رونق دارد بطوریکه شبانه روز،ساعتها و ساعتها بر سر تامین همین نیاز میگذرد حالا کلام رسول حکیم و گرامی صلوات الله و سلامه علیه معنا میابد که از آن تعبیر به نصف دین فرمودند و عجیب تر اینکه برای حفظ این نصف از دین، دستور به تقوا ندادند بلکه نصف دیگر را امر به تقوا فرمودند و راه حفظ عفت را از طریق ازدواج دستور دادند: 🌺🌺🌺مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ فَلْيَتَّقِ اَللَّهَ فِي اَلنِّصْفِ اَلْبَاقِي. هر که ازدواج کند نصف دینش را بدست آورده .درباره نصف دیگرش تقوا پیشه کند حالا برای عملی شدن حفظ عفت چقدر باید راه حلال باز باشد که کسی جز افراد شقی و تیره بخت به سمت حرام نرود آیا اسلام برنامه ای در مقابل اینهمه حرام در فضای مجازی و حقیقی ندارد که یک جوان،ساعتها نیازش کاملا با حلال تامین پیدا کند؟ 🌴@taadodzojat🌴
🌸🌸احکام چند همسری🌸🌸 🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋 مقدار ارث زوجات 🌺🌺🌺وبرای زنان(زوجات) است یک چهارم اموالی که به جا می گذارید البته اگر فرزندی نداشته باشید.و چنانچه فرزندی داشتید، پس برای زنان است یک هشتم میراثتان؛ البته(این سهم ارث) پس از انجام وصیتی که به آن سفارش کرده اید یا پس از ادای بدهی هایتان.....این وصیتی است از جانب خداوند و خداوند دانای بردبار است(۱۲سوره نساء) 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 توضیح: زوجه چه یکی باشد یا متعدد باشند در صورتی که زوج از هر یک از همسران فرزندی داشته باشد به میزان یک هشتم از ارث به زوجات میرسد و اگر فرزندی نداشته باشد به مقدار یک چهارم از آنچه زوج باقی گذارده به آنها میرسد به عنوان مثال اگر فردی یک زوجه داشت و فرزند هم داشت یک هشتم و اگر دو زوجه داشت یک شانزدهم از ارث به صورت مساوی به هر یک از زوجات تعلق میگیرد(با این مقدار ناچیز آیا سزاست که زوجه ای به خاطر ارث،نخواهد تحمل همسر دیگر برای شوهرش کند؟) 🌴@taadodzojat🌴
🌹قسمت چهارم 🌹 وقتی رضایت خداوند تبارک و تعالی معیار شد و تمام رضایتها در طول رضایت خداوند قرار گرفت باید دستورات الهی را رعایت کرد تا اگر هم در جایی نیاز به رضایت غیر خداوند بود تامین شود به عنوان مثال: 🌺🌺🌺 يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تَأْكُلُوا أَمْوٰالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبٰاطِلِ إِلاّٰ أَنْ تَكُونَ تِجٰارَةً عَنْ تَرٰاضٍ مِنْكُمْ... اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، اموال همديگر را به باطل مخوريد -مگر آنكه داد و ستدى با تراضى يكديگر، از شما باشد 🌿النساء(بخشی از آيه: ۲۹) در این آیه خداوند،معامله شرعی بر سر مالی که با رضایت طرفین انجام شده باشد را امضاء فرموده است مثلا زمانی میشود صاحب منزل شد که بر اساس قرارداد شرعی و با رضایت طرفین انجام بگیرد از جمله در مورد زوجه که در بعضی کارها رضایت زوجه شرط هست و بعضی کارها نیست و گاهی برعکس ........ 🌴@taadodzojat🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿قسمت ششم قبل از شناخت همسران پیامبر گرامی اسلام که صلوات و سلام خدا بر او باد،باید زمان ماموریت پیدا کردن ایشان را بدانیم در زمانی حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم برای دعوت به اسلام برانگیخته شدند که دین الهی دچار رهبانیت شده بود به فرموده قرآن کریم: 🌺🌺🌺وَ رَهْبٰانِيَّةً اِبْتَدَعُوهٰا مٰا كَتَبْنٰاهٰا عَلَيْهِمْ إِلاَّ اِبْتِغٰاءَ رِضْوٰانِ اَللّٰهِ فَمٰا رَعَوْهٰا حَقَّ رِعٰايَتِهٰا فَآتَيْنَا اَلَّذِينَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ فٰاسِقُونَ 🇮🇷و ترك دنيايى كه از پيش خود درآوردند ما آن را بر ايشان مقرّر نكرديم مگر براى آنكه كسب خشنودى خدا كنند، با اين حال آن را چنانكه حقّ رعايت آن بود منظور نداشتند. پس پاداش كسانى از ايشان را كه ايمان آورده بودند بدانها داديم و[لى‌] بسيارى از آنان دستخوش انحرافند.(الحدید/ ۲۷) در تفسیر نمونه آمده : انحراف از قوانین آفرینش همیشه واکنشهای منفی به دنبال دارد، بنا بر این جای تعجب نیست که وقتی انسان از زندگی اجتماعی که در نهاد و فطرت او است فاصله بگیرد گرفتار عکس العملهای منفی شدید می‌شود، لذا رهبانیت به حکم اینکه بر خلاف اصول فطرت و طبیعت انسان است مفاسد زیادی به بار می‌آورد از جمله:...... ترک ازدواج که از اصول رهبانیت است نه فقط کمالی نمی آفریند بلکه موجب پیدایش عقده‌ها و بیماریهای روانی می‌گردد. در دائرة المعارف قرن بیستم می‌خوانیم: "بعضی از رهبانها تا آن اندازه توجه به جنس زن را عمل شیطانی می‌دانستند که حاضر نبودند حیوان ماده ای را به خانه ببرند! مبادا روح شیطانی آن به روحانیت آنها صدمه بزند"!! اما با اینحال تاریخ فجایع زیادی را از دیرها به خاطر دارد، تا آنجا که به گفته"ویل دورانت"پاپ انیوسان"سوم یکی از دیرها را به عنوان فاحشه خانه توصیف کرد! تفسیر نمونه ج۲۳ص۳۸۹ البته ناگفته نماند ما هم گرفتار رهبانیت منتهی به شکل دیگر شدیم........ 🌴@taadodzojat🌴
🌺🌺🌺زنى به خدمت امام صادق عليه السّلام شرف‌ياب شد و گفت: خداوند كارهاى شما را اصلاح كند! من زنى تارك دنيا هستم. امام صادق عليه السّلام فرمود: ترك دنيا را در چه مى‌دانى‌؟ گفت: ازدواج نمى‌كنم. فرمود: چرا؟ گفت: مى‌خواهم به اين وسيله فضيلتى كسب كنم. حضرتش فرمود: از اين كار صرف نظر كن؛ اگر ترك شوهر فضيلت بود، حضرت فاطمۀ زهرا عليها السّلام از تو به آن فضيلت سزاوارتر بود. زيرا در كسب فضايل و مناقب، هيچ كس نمى‌تواند بر آن بانوى بزرگوار پيشى بگيرد. 🌿کافی ج۵ ص۵۰۹ 🌴@taadodzojat🌴
🌹قسمت پنجم 🌹 در جاهایی که رضایت زوجه شرط هست مثل اینکه صاحب مالی باشد و رضایت ایشان در تصرف در آن مال برای زوج شرط هست. امروزه معمولا جهیزیه را زوجه تامین میکند و همچنین عده ای زنان شاغل هستند و اموالی خریداری میکنند یا زوج ممکن هست مهریه را ندهد یا کم بدهد یا بخواهد نفقه را کمتر بدهد، در تمام این موارد باید با رضایت زوجه باشد همچنین گاهی ممکن هست زوجه، صاحب حقی باشد مثل اینکه در ازدواج با دختر خواهر یا دختر خواهر زوجه،رضایت زوجه شرط هست آنچه به نظر می‌رسد (البته کمک اعضای محترم را می طلبد) در سایر موارد رضایت زوجه شرط نیست که ان شاالله احادیث آن خواهد آمد فعلا بحث در مورد حقوق هست و شرط نبودن زوجه باعث نمیشود برخورد نامناسب داشت.نحوه برخورد هم ان شاالله در بحث احادیث خواهد آمد در مورد گرفتن همسر دوم هم رضایت زوجه شرط نیست اما در مورد اینکه در مورد گرفتن همسر دوم چگونه عمل کرد..... 🌴@taadodzojat🌴
🌿قسمت هفتم در زمانی که دین الهی اینگونه تفسیر شده بود هر مقدار متدین تر باشی باید کمتر به نظافت ظاهری بپردازی و بیشتر از زنان دوری کنی تا بیشتر به عبادت بپردازی به گونه ای شد که ما در تاریخ داستان زندگی راهبان را در خارج شهر و در معبد و دیر میشنویم در چنین زمانه ای که سبقت در عدم آراستگی بود شخصی از جانب خداوند متعال مامور شد که در جهت عکس متدینین ظاهری عمل کند و معصوم علیه السلام بفرماید: از اخلاق پيامبران عليه السّلام: 1⃣ تميز كردن خود، 2⃣عطر زدن، 3⃣تراشيدن موى سر 4⃣و فراوانى جماع است. 🌿کافی ج ۵ ص۵۶۷(قسمتی از حدیث) یعنی بالاترین متدین که پیامبر باشد خودش را به زحمت می اندازد و عمل اخلاقی انجام میدهد چون نفرمود از عادت پیامبران بلکه فرمود از اخلاق پیامبران و معمولا عمل اخلاقی با زحمت بدست می آید یعنی یک پیامبر ولو نفس خودش نخواهد ولی خودش را به زحمت می اندازد و به آراستگی خود و زیادی همبستری میپردازد 🌴@taadodzojat🌴
🔴مرحوم صاحب جواهر از فقیهان معروف و بزرگ است که بسیاری ازبزرگان از جمله مرحوم امام خمینی ره بر فقه جواهری تاکید داشتند ایشان در کتاب جواهر الکلام میفرماید: 💠بل يستحب الزيادة على الواحدة مع الحاجة قطعا، بل و بدونها على الأقوى، للتأسي و إطلاق بعض النصوص، و لما في الزيادة من تكثير النسل و الأمة، و لعروض الحاجة مع عدم التمكن من قضائها مع اتحاد الزوجة، لحيض أو مرض أو غيرهما، قيل: و لقوله تعالى «فانکحوا ما طاب لكم من النساء» فإن أقل مراتب الأمر الندب 🇮🇷در صورت داشتن نیاز قطعا بیش از یک همسر داشتن مستحب است و بلکه بدون نیاز هم بنا بر اقوی مستحب است به خاطر 1⃣تأسی به فعل معصومین علیهم‌السلام 2⃣و مطلق آورده شدن بعضی از آیات و روایات (و مقید به ازدواج اول نشده بلکه صورت کلی تشویق به ازدواج شده) 3⃣ و به خاطر داشتن نیاز در مواردیکه در تک همسری امکان تامین نیاز نیست مثل ایام عادت و مریضی یا غیر اینها(مثل بعضی ایام بارداری) 4⃣و به خاطر سخن خداوند متعال: (فانکحوا ما طاب لکم من النساء) که امر به چند همسری شده و پایین ترین درجه امر کردن به چیزی،استحباب و مطلوب بودن آن است 🌴@taadodzojat🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌عده ای از بزرگواران خواستند از این شریفه فانکحوا ما طاب لکم استفاده کنند و بگوینداصل بر چند همسری هست چون میفرماید دو و سه و چهار زن بگیرید و اگر نتوانستید به همان یک زن بسنده کنید یعنی اصل بر چند همسری هست و به خاطر عارض شدن مشکلی باید به یکی اکتفا کرد ولی به نظر می‌رسد این دلیل درستی نیست ✅ابتدا باید مقدمتا گفت که: اصولاً کسانی بدنبال سرپرستی یتیمان میروند که ازدواج کرده باشند.خصوصا اگر فرزند نداشته باشند.کسیکه مجرد باشد مگر استثنائا بخواهند یتیمی را بزرگ کنند.مرد مجرد بدنبال همسر هست و نگهداری فرزند برای یک مرد مجرد مشکل هست نتیجتا این آیه شریفه خطاب به مردان متأهل میباشد و بعد از اینکه در جاهای مختلف خطر سوءاستفاده از مال یتیم را گوشزد فرمود چون بعضی ایتام دارای مال فراوانی بودند و آن سرپرست میخواست از مال خود یتیم برای اداره زندگی یتیم استفاده کند و احیانا چه بسا وسوسه می‌شد و بیشتر از حد لازم برمیداشت و کلا مخلوط شدن مال یتیم با مال سرپرست و اینکه چگونه حساب کند خیلی مشکل بود بخصوص اگر آن سرپرست بخواهد با دختر یتیمی که بزرگ کرده،ازدواج کند خطر دیگری هم وجود دارد و آن اینکه بگوید حالا که تو را بزرگ کردم مهریه نباید بگیری یا مهریه ای در شأن آن دختر قرار ندهد و بعد از ازدواج هم نسبت به نفقه کوتاهی کند و از مال خود یتیم استفاده کند آیه شریفه میفرماید ای کسانیکه ازدواج کردید و میخواهید با دختر یتیم هم ازدواج کنید اگر میترسید نسبت به مال یتیم،قسط را رعایت نکنید(از همین جا استحباب تعدد هم ثابت میشود چون باید از یک سیاست تشویقی استفاده کرد تا مردان متأهل از وسوسه نسبت به مال یتیم بدور باشند وگرنه صرف اینکه بفرماید از این به بعد مجاز هستید با زنهای دیگر تا چهار تا ازدواج کنید،انگیزه چندانی برای دوری از ازدواج با یتیم ایجاد نمیکند.و چه زیبا این سیاست تشویقی را بیان میکند به طوری که در هر کلمه ای بکار میبرد از بیان تشویقی استفاده میفرماید به این صورت:) بروید با زنهای دیگر که پسند و گوارایتان باشد دوتا دوتا و سه تا سه تا و چهار تا چهار تا ازدواج کنید و اگر میترسید که عدالت را در تعدد رعایت نکنید از طرفی هم که نسبت به ازدواج با یتیمی که بزرگ کردید میترسید پس به همان یک زنی که داشتید اکتفا کنید و یا اگر میخواهید بدون دغدغه ٔ عدالت،زنهای بیشتری را سرپرستی کنید بروید هر مقدار که میخواهید با کنیز ازدواج کنید روشن شد روی سخن با کسانی هست که زن دارند نه اینکه اصلا زنی نداشته باشند و از ابتدا بفرماید دوتا و سه تا و چهار تا بگیرید.منطقی هم نیست که از دو شروع شود چون قبل از دو،یک هست و از تک همسری شروع میشود آنچه به نظر صحیح هست با کنار گذاشتن این آیه با آیات دیگر اصل بر چند همسری ثابت میشود که ان شاالله در ادامه خواهد آمد 🌴@taadodzojat🌴
🌿 قسمت هشتم ابن قدّاح گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: روزى همسر عثمان بن مظعون نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آمد و گفت: اى پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله! عثمان، روز را روزه مى‌گيرد و شب را به عبادت مى‌پردازد. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله با خشم و در حالى كه نعلين خود را مى‌كشيد از خانه خارج شد تا به عثمان رسيد و او را در حال نماز يافت. هنگامى كه عثمان پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را ديد نماز را رها كرد. پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله به او فرمود: اى عثمان! خداوند مرا به رهبانيّت نفرستاده است، بلكه مرا به دين حنیف سهل و آسان فرستاده است. من روزه مى‌گيرم، نماز مى‌خوانم و با همسرانم نزديكى مى‌نمايم. پس هركس دين مرا دوست دارد، به سنّت و روش من عمل كند و از سنّت‌ها و روش‌هاى من، ازدواج است. 📚کافی ج۵ص۴۹۴ 📌این روایت نشان میدهد چگونه پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه برخورد جدی با رهابنیت میکردند و از حقوق زنان در مسائلی که شاید نادیده گرفته شود دفاع میکردند و حتی خود ایشان این روش را به عنوان متدین ترین فرد عملی کردند و بصورت سنت برای عموم مسلمانان دستور دادند تا کسی این امور را به بهانه عبادت کنار نگذارد 🌴@taadodzojat🌴
🌹قسمت ششم 🌹 آنچه مهم هست توانایی زوج بر اجرای عدالت میباشد و گرچه رضایت زوجه شرط نیست ولی به معنای دخالت نداشتن در تصمیم گیری نیست.گاهی زوجه باعث میشود زوج نتواند اجرای عدالت کند. همین اشتباه برای بسیاری باعث شده که خیال کنند وقتی رضایت زوجه شرط نیست پس میتوانند بدون در نظر گرفتن روحیات همسر اول به راحتی ازدواج مجدد کنند. بنابراین هر تعدد زوجاتی که میبینیم به این معنا نیست که آن زوج فرد توانایی هست و دیگران که تعدد زوجات ندارند ناتوان هستند بلکه همراهی زوجه نقش بسیار موثری در زندگی دارد عده ای هم خیال میکنند همینکه رضایت زوجه بود میتوانند ازدواج مجدد کنند تجربه های فراوان نشان داده بخصوص کسانیکه خود زوجه بدنبال تعدد زوجات برای زوج هست گویا زوجه به عنوان تصمیم گیرنده حتی در طلاق همسر دوم هست.چه در تعدد زوجات و چه در تک همسری آنکه بعنوان تصمیم گیرنده هست زوج هست و ان شاالله روایات خواهد آمد که چگونه در مقابل خواسته های زوجه حتی در کارهای نیک ایستاد آنچه صفت یک زوجه هست بنا بر قرآن کریم قانت بودن زوجه است یعنی دائما در اطاعت زوج خود باشد(فَالصّٰالِحٰاتُ قٰانِتٰاتٌ) بنابراین این زوج هست که باید تصمیم بگیرد آیا ولو بدون رضایت همسر میتواند زندگی مجدد را بصورت عادلانه تشکیل بدهد یا خیر همچنین کسیکه به عنوان مثلا همسر دوم میخواهد اقدام به ازدواج کند نباید رضایت زوجه را ملاک خود قرار بدهد بلکه باید ببینید آیا آقا میتواند عدالت در همخوابی(و طبق بعضی فتواها عدالت در نفقه هم اضافه میشود) را رعایت کند یا نه 🌴@taadodzojat🌴
💠على بن ابراهيم قمى در تفسيرش از امام صادق عليه السّلام روايت كرده: پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم دخترش فاطمه سلام الله علیها را خيلى دوست داشت و هر وقت او را مى‌ديد مى‌بوسيد، عايشه از اين موضوع اظهار ناراحتى مى‌كرد پس رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:اى عايشه!در آن شبى كه مرا به آسمان بردند،داخل بهشت،جبرئيل دست مرا گرفته نزديك درخت طوبى برد و مقدارى از ميوۀ آن را به من داد،پس از خوردن آن ميوه،نطفه‌اى در پشت من به هم رسيد، هنگامى كه به زمين بازگشتم با خديجه همبستر شدم و او به فاطمه حامله شد،پس هيچ گاه فاطمه را نبوسيده‌ام مگر اينكه بوى درخت طوبى را از او استشمام كرده‌ام. 🌴@taadodzojat🌴