فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 پیام سید عزیزمون...
☘ فریادهای از عمق جانِ حمزه عزیزم
#سیدمصطفی_مدرس
🆔 @taalighat
📍یادداشت محسن رنانی درباره وضعیت فعلی کشور و حوادث اخیر با عنوان "سقوط"
https://www.renani.net/index.php/texts/poetry/898-2023-02-16-17-23-19
🔻 وی در این یادداشت مدعی است #جمهوری_اسلامی سه مرحله اول #سقوط را طی کرده و اکنون وارد مرحله چهارم سقوط شده است. وی سقوط را دارای چهار مرحله زیر میداند و مدعی است انقلاب در سه مؤلفه کارآمدی، شایستگی و نمادها دچار سقوط شده است.
سقوط کارآمدی
سقوط شایستگی
سقوط نمادها
سقوط ساختارها
چهار مرحله سقوط از منظر وی است.
🔻 تلاش #جریان_غربگرا برای ایجاد ساختار ذهنی و #چارچوب_تحلیلی نسبت به حوادث کشور تلاشی در راستای #هویتبخشی و انسجام آفرینی در بدنه متبوع آن قلمداد میشود.
🔻 #رنانی پیش از این در پاسخ به دعوت مرکز پژوهشهای مجلس نیز نامه سرگشاده مفصلی نوشته بود و اوضاع کشور را بهصورت ويژهای ناامید کننده توصیف کرد.
🔻 این جریان تلاش میکند از حوادث #روایت بسازد، و روایت خود را بهعنوان تصویر واقعی تثبیت کند و این یک ضلع جدی از #جنگ_شناختی است که نسبت به آن بیتفاوت هستیم.
🔻 حدود دوماه پیش بود که نسبت به فقدان نقشآفرینی جبهه فکری و نخبگان انقلاب اسلامی یادداشتی انتقادی نوشتم
🔻🔻🔻
📌 جریان فکری جبهه انقلاب کجاست (1)
https://eitaa.com/taalighat/793
📌 جریان فکری جبهه انقلاب کجاست (2)
https://eitaa.com/taalighat/794
یادداشت مرتبط🔻🔻
📌 دهه شصت را روایت نکردیم ضربه خوردیم...
https://eitaa.com/taalighat/834
🆔 @taalighat
پروژه ناتمام سیدمصطفی
🔻 این روزها همه رفقا بیقرار و خسته دل هستند از غصه سیدمصطفی. بغض گلوگیری همدم مان شده است. همه از لزوم ادامه راه سید میگویند و این هم حق است. اما پروژههای سید چه بود؟
🔻 روز اول فوت سید به استاد فلاح عرض کردم سید دو خصلت اصلی داشت: هم #حلقه_وصل بود و هم #کاتالیزر. سید در فکر اصلاح بود، پروژه سنتها را دنبال میکرد، دغدغه مکتب امام داشت و... اما این دغدغهها در بستر خاصی پدید آمد. همه اینها پروژه سید هم بود و هم نبود. سید کارویژه مهمتری داشت. ابتدا یک مقدمه:
🔻 گمان کنم نسبتاً فرق بین #دانشمند و #اندیشمند را متوجه میشوم. و در بین اندیشمندان #سطوح_اندیشهورزی را متوجه میشوم. دوستان عزیز #استاد_فلاح یک #اندیشمند کمنظیر است که هنوز قدر دانسته نشده است. دانشمندی هرچند عزیز است اما بهسان اندیشمندی دشوار و #اثرگذار نیست. اما دانشمندان بیش از اندیشمندان قدردانسته میشوند.
🔻 #سیدمصطفی_مدرس این نکته را باهمه وجود دریافت و ذیل اندیشه و اندیشمندی #استاد_فلاح رشد کرد و صاحب تحلیل و سخن شد مانند بسیاری دیگر. و سید #قدرشناس و #گوهرشناس بود و پای استاد ایستاد. به تدوين و ترویج و استنطاق اندیشه استاد پرداخت. این پرداختن به اندیشه استاد بستر تحول دهها طلبه فاضل بود و این پروژه نیمه کاره اش بود.
🔻 مهم این است که بدانیم اهمیت شخصیت و اندیشه #استاد_فلاح برای #تحول در حوزه، #تربیت طلبه انقلابی و خدمت رسانی عمیق به انقلاب چیست. سید این مسئله را درک کرد و خود را وقف کرد و البته در این #زیستبوم_فکری رشد کرد و برای خودش صاحب نظر شد.
🔻 رفقا اگر سخن از طرحهای سید بر زبان است که دغدغهی مکتب امام، عاقله نخبگانی، قیام لله، خیزش جوانان برای ساخت ایران و.... داشت، توجه داشته باشیم چسبیدن بهاین عناوین، تکیه به شاخه است نه #ریشه! همه اینها ریشه در اندیشه استاد دارد که اگر از آن غفلت کنیم هم خودمان ضرر میکنیم هم جبهه انقلاب.
🔻 رفقای عزیز همت کنید و این #پروژه_ناتمام را تمام کنید و کنیم....
🔻 سابقاً در یادداشتهایی با عنوان #فیلسوف_انقلاب از شخصیت استاد سخن گفتم:
https://eitaa.com/taalighat/260
https://eitaa.com/taalighat/262
#سیدمصطفی_مدرس
#استاد_فلاح_شیروانی
#فیلسوف_انقلاب
#پروژه_ناتمام
🆔 @taalighat
#یادداشت_وارده
🔹 نهادهای علمی و انقطاع از مسائل انقلاب...
🔻 با گذشت چند ماه از #اغتشاشات اخیر مساله ای ذهن دغدغهمندان انقلاب را آزار می دهد و آن هم اینکه نقش دانشگاه ها و پژوهشگاه های علوم انسانی در تحلیل، مساله شناسی و تعریف پروژه های پژوهشی ناظر به حوادث اخیر چه بوده است؟ در این میان باید انگشت مطالبه را باید بیشتر بسمت موسسات آموزش عالی و پژوهشگاه های حوزوی برد.
🔻 اگر بناست که چنین موسساتی بودجه های کلان بگیرند و اساتید هم دریافت های خوبی بابت تدریس و یا پژوهش در این دانشگاهها اخذ کنند؛ اما در #روزهای_سخت_انقلاب عافیت طلبانه در گوشه ای نشسته باشند و به #پژوهشهای_بیخاصیت متداول بپردازند و بین بودن و نبودن شان برای انقلاب ثمری نباشد. این همه هزینه، برای این درختان غیر مثمر را چه سود است؟ بهتر است نامی از رشته های پرطمطراق و اساتید صاحب نام علوم اجتماعی نیاوریم که در حوادث اخیر نه کنش میدانی و نه کنش علمی از آنها دیده نشده است.
🔻 چرایی این بی ثمری خود محتاج پژوهشای میدانی جدی است. اما اجمالا بنظر می رسد که یکی از ریشه های این بحران در ورای روزمرگی و دنیازدگی، «#بی_مساله_بودن_ساختاری» است. این موسسات اساسا ساختاری موضوع محور دارند و موضوع محوری بستری برای آب بستن به پژوهشهای بی ثمری است که بارها سرش را تراشیده اند. تغییر قالب پژوهشگاهها و دانشگاهها از «موضوع محور» به «#مساله_محور» در باب مسایل پیش روی جمهوری اسلامی ساختار منفعل و روزمره گرای فعلی را به سمت عینیت سوق میدهد.
🔻 مساله محوری علاقمندان به یک حوزه پژوهشی را وادار به طراحی #اطلس_تحقیقی می کند.
مساله محوری منجر به ایجاد هماهنگی، تمرکز قوا، تقسیم کار و عمق پژوهشی شده و مانع موازی کاری گسترده ای میشود که این روزها دامنگیر پژوهشهای حوزوی است.
🔻 #مساله_محوری می تواند مکاتب مختلف فکری را وادار به گفتگو درباره موضوع کرده و زمینه تقویت فکری را در درون خود جریانها پدید آورد.
🔻 از همه دغدغه مندان انقلاب اسلامی انتظار می¬رود با بازخوردگیری و بازاندیشی نسبت به خروجی های موسسات و پژوهشگاههای اسلامی، درصدد ارتقای کارآمدی چنین مجموعه هایی باشند.
📌 حجتالاسلام محمد یوسفعلی تبار (دانشجوی دکتری مبانی نظری اسلام)
🆔 @taalighat
#تعلّق
☘ استاد میرباقری:
🔹 آخر ماه رجب #سیدالشهدا علیه السلام حرکت خود را آغاز کردند.
🔹 تعلقات مان را کم کنیم تا با #قافله_حضرت همراه شویم...
➖➖➖➖➖➖➖
🔹 چقدر تعلق داریم و حواسمان نیست...
#فصل_حرکت
🆔 @taalighat
#یادداشت_وارده
📌میدان مفتح، میدانی برای تجربه عشق اروتیک جوانان، خارج از حریم خانواده
🖋گزارشی شتابزده از یک واقعیت تلخ نزدیک
🔻 قم در نزدیکی مدرسه علمیه معصومیه، ابتدای زنبیل آباد، میدانی دنج با فضایی رمانتیک و خلوت قرار داد که به نام شهید مفتح مزین است. دنج بودن این میدان عملا مانع شکل گیری رونق واحدهای تجاری های اطراف این میدان بود تا ایده جدیدی به فضای فرهنگی ایران راه پیدا کرد: «کافه»
🔻 «کافه» در فرهنگ جدید ایران این سالها، همان قهوه خانه های سنتی قدیمی یا کافه های مدرن کشورهای غربی نیست بلکه جای خالی یا محدوده مجازی برای بازسازی کاباره در ایران کنونی است.
🔻 میدان مفتح در قم پدیده ای کاملا متفاوت با «فلکه بستنی ها» در سالاریه است. فلکه بستنی ها هرچند در مرکز مرفه ترین بخش قم، پذیرای پسران و دختران بزک کرده بوده و هست و میعادگاه تبلیغ آزادی های نامشروع قلمداد می شود اما حضور «خانوادگی» امنیت فرهنگی نسبی به این مکان بخشیده است اما حوالی غروب که می شود کمتر «خانواده» در میدان مفتح پیدا می شود. دخترکان ساده دل در حال نمایش آخرین حد مجاز بدن نمایی خیابانی در قم و عشوه گری اند و پسرکان ساده تر از آنان در حال دل دادن به فریب خیابانی و فرو رفتن در خیالات کافه ای خیانت بار. این حکایت «میدان شهید مفتح» است!
🔻 آخرین ورژن جلف ترین قیافه ها و رفتارها را می توان شب هنگام در کافه ماموت در طبقه چهارم برج واقع در نبش صدوق 4 دید. وارد دنیایی کاملا متفاوت از خیابان های قم خواهید شد. دنیایی از آزادی عشوه گری و هرزگی که مسوولین شهر قم بهتر می دانند چشم بر روی آن ببندند.
🔻 اگر شبکه های اجتماعی در فضای مجازی نقطه نشر فکر و فرهنگ است در فضای واقعی دنیای غرب این نقش به کافه سپرده شده است . هرچند کافه ها مرکز نشر فکر و فرهنگ در دنیای غرب بوده اند اما سهم ایران امروز ما از این سوغاتی استعماری نشر فرهنگ هرزه گی است. امروز نبض فرهنگ هرزگی در قم ، در این کافه ها می زند و خون عشوه گری و عیاشی را در رگ شهر تزریق می کند.
#یادداشت_مهمان
🆔 @taalighat
#شعر
#میلاد_ارباب
برسانند اگر تربت دلداران را
در می آرند ز هر دلهره بیماران را
همه سرمایه ی یك اهل كرامت كرم است
احتیاجی به دِرَم نیست، كرم داران را
یوسف آن است كه از تخت تنزل نكند
بارها گر بفرستند خریداران را
در بهشتِ تو چرا حرف جهنم بزنیم
قلم عفو بگیرید گنه كاران را
سر كه گرم است پی كار تو دل هم گرم است
باز دلگرم تو كردند سرِ یاران را
كورتر كن گره ام را، نكند باز كنی
وا مكن از سر خود جمع گرفتاران را
گریه تا هست حرام است نماز باران
چه خیالی است بگیرند اگر باران را
بعد از این پیرهنی با یقه ی تنگ مپوش
خون مكن این جگر سرخِ هواداران را
☘☘☘☘☘☘
رب الارباب شد، الله صفاتی كه رسید
شد حسین ابن علی جلوه ی ذاتی كه رسید
بود منظور همان گریه برای ارباب
اندر آن ظلمت شب آب حیاتی كه رسید
ظاهرش كرب و بلا، باطنش عرش الرّحمان
اذن معراج شد آن برگ براتی كه رسید
كرمت دست نینداخت مرا دست گرفت
طیب الله به كشتی نجاتی كه رسید
بیشتر از همه تو گردن ما حق داری
به دلیل همه ی این بركاتی كه رسید
لبم از مهریه ی فاطمه سیراب نشد
تشنه تر كرد مرا آب فراتی كه رسید
☘☘☘☘☘
بال فطرس به عنایات تو پر می گیرد
تا غلام تو شود بال سفر می گیرد
دل ما خرج كه شد قیمت آن بالا رفت
سنگ در كنج حرم، قیمت زرّ می گیرد
بهترین سود همین است كه در چشم تر است
به تو دل می دهد و چند گُهر می گیرد
چقدر زود درِ خانه ی تو ریخته اند
وقت خیرات، گدا زود خبر می گیرد
بین فرزند و غلامت نگذاری فرقی
كرم تو همه را مدِّ نظر می گیرد
چقدر فاطمه تشنه ست در این شش ماهه
انَا العطشان تو انگار جگر می گیرد
☘☘☘☘☘
اَرنی گفتنم از هر سخنم می آید
ولی از سمت تو هر بار لَنی می آید
كاروان راه مینداز، بمان تا برسم
دارد از راه اُویس قرنی می آید
تا زمین های یمن مِهر علی را دارند
به قنوت تو عقیق یمنی می آید
كرم ذاتی دست تو از آن جانب در
قبل هر گونه عرق ریختنی می آید
رنگ هر آن چه ببافد به تنت سرخ بُود
به تو از فاطمه هر پیرهنی می آید
پیرهن نیز به جسم تو افاقه نكند
به تو انگار همان بی كفنی می آید
📌 علی اكبر #لطیفیان
🆔 @taalighat
اعیاد شعبانیه در غربت
(لزوم احیای جشنهای مردمی)
🔻 دیشب نماز مغرب را در یکی از مساجد محلات قدیمی قم خواندم. دلم گرفت. شب میلاد امام سجاد بود و ایام #اعیاد_شعبانیه ولی مسجد خبری نبود. کوچه مسجد خبری نبود. دوتا چراغ رنگی دم در گذاشته بودند همین.
🔻 یادم آمد بیش از یک دهه قبل در همدان ایام اعیاد شعبانیه چه غوغایی می شد. برخی خیابان ها #طاق_نصرت می بستند و از اول شعبان تا نیمه شعبان انواع #چراغانی ها و #جشنهای_خیابانی برقرار بود. مردم در شادی و سرور بودند.
🔻 رسم جالبی وجود داشت که در طول سال ولادت هر امام را چند مسجد خاص جشن می گرفتند و دیگر مساجد آن شب از بعد از نماز عشا تا نیمه شب یک به یک به آن مسجد می رفتند و مداح مسجد میزبان از مداح مسجد مهمان دعوت به خواندن شعر و سرود می کرد. در مناسبت بعدی این مساجد بودند که بازدید هیئت قبلی را پس می دادند. خودش #مدرسه_ادب آموزی بود.
🔻 بین بزرگترها و مناسبات شان با هم آنقدر نکته و ظرافت و دقت می دیدیم که برای جوان لحظه لحظه اش درس بود.
🔻 #جشنهای_نیمه_شعبان قم که بی نظیر بود. کوچه به کوچه و محله به محله چراغانی و تزئین و پخش شربت و شیرینی بود. بزرگی می گفت در تشرفی که یکی از اهل معنا محضر حضرت صاحب الامر داشته، ایشان فرمودند از قول من از مردم قم تشکر کنید. اینقدر این جشن ها با همه وجود و از عمق معرفت و محبت انسان های مومن برخاسته بود. اما این سالها دیگر آن شدت شور و وفور نیست.
🔻 جشنها ماهیت #مردمی داشت. جشن های با شکوه تبلور #معرفت انسان شیعی بود. جشن ها جلوه جامعه زنده و پویا بود که شادی خود را #حول_محور_امام رقم می زند به خلاف جامعه مدرن که غم و شادی اش حول محور لذت های مادی و شیطانی است.
🔻 امروز که این شور و حرارت ها کمرنگ شده باشد به فکر احیای آن باشیم. احیای امری اجتماعی که #هویتساز و #جامعهساز است.
#بازیابی_هویتی
#جشن_هویتساز
#اعیاد_شعبانیه
#جشن_مردمی
#مردمی_سازی_فرهنگ
#پیشنهاد
🆔 @taalighat
دعوتنامه سید مصطفی مدرس.pdf
338.8K
#دعوتنامه
▪️انا لله و انا الیه راجعون ▪️
🔹 مراسم بزرگداشت درگذشت مرحوم حجتالاسلام والمسلمین سیدمصطفی مدرس مصلی
🔹 یکشنبه 7 اسفند
🔹 بعد از نماز مغرب و عشاء
🔹 مسجد مدرسه معصومیه
🆔 @taalighat
چند خط برای دل خودم...
🔻 #بغض رهایمان نمیکند. منتظر بهانهایم تا بزنیم زیر گریه. گریه برای رفتن یاران، گریه برای ماندن خودمان، گریه از دست غربت، گریه برای حال و روز بدی که داریم و دستان خالی مان... #خاطرات در ذهنم مرور میشود...
🔻 سال 94، حوالی ساعت 6 یا 7 صبح بود. دوست بزرگواری پشت هم زنگ میزد و من هم حوصله جواب دادن نداشتم. پیام داد کار واجب دارم، گوشی را برداشتم.
گفت: از #حاج_مهدی_مطلبی خبر داری؟ اول صبح دنبال حاج مهدی بودن نگرانم کرد. توی دلم گفتم یا علی... حاجی رو دستگیر کردن! (بحبوحه فعالیت حاجی در نقد مذاکرات هستهای و تهدیدها بود)
گفتم آره خبر دارم، دیروز قرار بود بره کردستان، آخر شب هم ی ایمیل زد. حالا چی شده؟ گفت: حاجی تصادف کرده.
ی نفس عمیق کشیدم. کلی خوشحال شدم. باخودم گفتم خب، حالا همین که بحث امنیتی نیست خوبه، تصادف که پیش میاد.
گفتم خب حالا حالش چطوره؟
مکث کرد
سکوت کرد
خیلی آرام گفت: تموم کرده...
پاهام سست شد...
گوشی تو دستم لرزید...
نفسم بند اومد...
بی اختیار رو زمین نشستم...
سعی کردم فقط آروم آروم گریه کنم کسی بیدار نشه...
🔻 خبر تصادف و فوت محمدحسین فرج نژاد هم که بماند...
بعد از کلی خاطرات خوب
بعد از خاطره سفری که با خانواده به همدان آمدند و چند روزی باهم بوديم
یاد آن همه غیرت و انرژی و شور و حرارت.
یاد لبخند و لهجه شیرینش..
یاد آن وجود پر از شوق جهاد...
مغزم را به درد میآورد... حالا رفته...
🔻 حالا 27 بهمن 1401، صبح بود، سبحان زنگ زد. گفت حاج آقا خبر رو شنیدید؟ گفتم کدوم خبر؟
گفت: سید مصطفی مدرسی؟ یاد یکی از شاگردام افتادم. گفتم سید محمد مدرسی رو میگی؟ داماد شد بالاخره؟
گفت: نه حاج آقا #سیدمصطفی! اون اصرار میکرد و من اصلاً آمادگی شنیدن خبر بد درباره سیدمصطفی رو نداشتم.
گفت: سید دیشب تصادف کرده...
واااااااااای
خدایا دوباره خبر رفتن یک رفیق...
خبر حاج مهدی ما رو بیچاره کرد
خبر فرج نژاد حسرت به دلمون گذاشت
حالا خبر #سیدمصطفی ...
🔻 وقتی خبر #حاج_مهدی اومد تا روزها حسرتم این بود که کاش آخرین بار محکمِ محکمِ محکم تو بغل میگرفتمش... حالا حسرت میخوردم آخرین بار که با سید بودم چرا پای درد دلش ننشستم... بیشتر کنارش نبودم...
🔻 #سیدمصطفی_مدرس این روزها غصه و داغ #حاج_مهدی_مطلبی و #فرج_نژاد رو تو دلم تازه کرد.. داغ رفیق و برادر سخته...
#حاج_مهدی_مطلبی
#سیدمصطفی_مدرس
#محمدحسین_فرج_نژاد
#دلنوشته
🆔 @taalighat
❇️ لینک یادداشتها درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔻عرصه فرهنگ حاج قاسم میخواهد، مرد میدان لازم است...
https://eitaa.com/taalighat/792
🔻نگاهی به امتیازات دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی
https://eitaa.com/taalighat/849
🔻الزامات بازگشت شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریل راهبری فرهنگی (1)
https://eitaa.com/taalighat/860
🔻الزامات بازگشت شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریل راهبری فرهنگی (2)
https://eitaa.com/taalighat/863
🔻تغییر فرهنگی یا تحول فرهنگی
https://eitaa.com/taalighat/872
🆔 @taalighat
تعلیقات
#دکتر_آقاتهرانی #خاطره10 ☘ حاج آقا خیلی غبطه میخوردند که دیر با مرحوم آیتالله سعادت پرور (#پهلوان
#دکتر_آقاتهرانی
#خاطره_یازدهم
🔹 وفاداری، نشانهی ایمان
☘ #دکتر_آقاتهرانی اواخر دهه 80 یک سفر ده روزه همدان بود. تقریباً هر روز با حاج آقا بودیم. خاطرات زیبایی رقم خورد.
☘ یک روز جمعه صبح بههمراه ابوی و حاج آقا رفتیم شهر تویسرکان (از توابع همدان) ابتدا به زیارت مقبره یکی از پیامبران بنیاسرائیل جناب #حیقوق_نبی رفتیم. بعد از آن به دیدار آیتالله سبزواری امام جمعه سابق آن شهرستان و چند برنامه دیگر. حوالی عصر بود به همدان برگشتیم. سفر کوتاه و خاطرهانگیزی بود. درهمین سفر کوتاه ابوی و حاج آقا خیلی باهم #رفیق شدند.
☘ کل دوره آشنایی و رفاقت حاج آقا و ابوی در همین سفر یکروزه رقم خورد. اما احساس محبت، احساس اینکه ما یکبار به فلانی زحمت دادیم و برای ما زحمتی کشید از ذهن حاج آقا پاک نشد.
☘ بههمین خاطر بعد از آن سفر تا همین الان هر بار حاج آقا من را دیدند بعد از سلام! اولین جمله شان سراغ گرفتن از ابوی و پرسیدن حال ایشان بود. طوری سراغ ایشان را میگیرند انگار یک رفاقت طولانی باهم داشتند.
☘ این رفتار من را یاد روایاتی به این مضمون انداخت که #قدرشناسی و #وفاداری را نشانهی ایمان میدانست.
➖➖➖➖➖➖➖
🔻 پینوشت:
🔹 برخی کمترین خوبی و محبت را #قدرشناس اند و نسبت به دوستان خود #وفادار. این همان نشانهی ایمان است. اما برخی چنان قدرنشناس اند که بماند.
🔹 رفقای جوانم حرمت نان و نمک بزرگترها را داشته باشیم...
🆔 @taalighat
تعلیقات
❇️ آدرس کانالهای برخی بزرگان اخلاق و عرفان مرحوم آیتاللهالعظمی بهجت🔻🔻 @bahjat_ir مرحوم آیتالله
🔺🔺 این لیست تکمیل و بهروزرسانی شد...
✴️ معرفی کانالهای #اساتید_اخلاق...
🆔 @taalighat
آزمون رفقای انقلابی همدان
🔹 نتايج انتخابات اتاق بازرگانی همدان اعلام شد. افراد شاخص #انقلابی با اعمال نفوذ، بداخلاقی و #منفعتطلبی ها از این لیست حذف شدند. اینکه چه جریانی از این مسئله سود میبرد بماند.
🔹 اما روی سخن با #رفقای_جبهه_انقلاب در همدان است که در این مدت #سکوت کردند و در مقابل بداخلاقیها و #تهمتها و رذالت ها کوتاه آمدند.
🔹 همانهایی که #ادعای_انقلابیبودن دارند، بر سر سفره راهنمایی و بزرگی سرچشمههای انقلاب نشستند و بار بستند و رفتند...
🔹 رفقا #دنیا دار ابتلا و امتحان است و این مسئلههای خرد و کلان میگذرد آنچه میماند نوع عملکرد ماست... من بعد درباره ادعاهایمان بیشتر تأمل کنیم...
زیاده عرضی نیست...
#رفقای_جبهه_انقلاب
#انتخابات_اتاق_بازرگانی
#حذف_نيروهای_انقلاب
#سکوت
#انفعال
#همدان
#غصه
🆔 @taalighat
ظرفیت تمدنی بلوار پیامبر اعظم
(ضرورت نگاه بلندمدت به کارکردهای این مسیر)
🔻 مسجد مقدس #جمکران دارای پیوند وثیقی با اندیشه #مهدویت است و در آخرالزمان مهدویت عنصری محوری است که در صورت مراقبت نسبت به آن میتواند به #هویتسازی و #ملتسازی حول اندیشهای واحد منجر شود.
🔻 #جمکران مهم است چون مهدویت مهم است و مهدویت با انقلاب اسلامی معنای تازهای به خود میگیرد، مهدویت بعد از انقلاب یعنی نفی عملی ظلم و #طاغوت در مقیاس بینالمللی. مهدویت دیگر مفهومی ایستا نیست، بلکه عنصری حرکتآفرین است و از دل آن #قیام بیرون میآید. مکانها بر اساس مفاهیم حول آن اهمیت مییابند و میتوانند بهعنوان #پیشرانهای_اجتماعی مورد توجه قرار گیرند.
🔻 جمکران در سهشنبهها و نیز نیمه شعبان میزبان هزاران نفر زائر است. وقتی سخن از #جمعیت و انسانها بهمیان میآید، سخن از فرصت و #ظرفیت است و اگر جبهه حق زود نجنبد، #جبهه_طاغوت فرصت را بهنفع خود مصادره میکند.
🔻 #بلوار_پیامبر_اعظم محور حرکت بهسمت جمکران است و این يعني فرصت. این بلوار دارای یک #ظرفیت_تمدنی است. میتواند با استفاده از ظرفیتهای فکری، هنری و #معماری_اسلامی_ایرانی به یک هویت امتی تبديل شود. این بلوار یک مکان مقدس و یک ناموس فرهنگی تمدنی است که بايد با نگاهی بلندمدت نگاه شود.
🔻 اما نگاه مادی این را یک #فرصت_اقتصادی میداند. حال که این مسیر سالیانه میزبان چند میلیون نفر است یعنی بهترین زمینه اقتصادی. پس زمینهای این بلوار همه مورد #طمع واقع میشود و تا چندسال آینده باید منتظر باشیم فروشگاهها و مال های بزرگ و ساختمانهای سربه فلک کشیده هویت تمدنی این بلوار را نابود کنند.
🔻 اگر جبهه فکری انقلاب طرحی درنیاندازد این ظرفیت را از دست خواهد داد. میدان نقش جهان اصفهان را ببینیم هنوز بعد از چند قرن یک #هویت را فریاد میزند و به نمایش میگذارد. بلوار پیامبر اعظم باید اینچنین رسا برخوردار از یک هویت باشد تا تعلق خاطر ملتها را به خود جلب کند.
🔻 پس بايد بهسرعت این بلوار را با خوانشی تمدنی بازطراحی کرد و برای آن هویت ساخت. باید این بلوار را براساس کارکردهای بلندمدت و حداقل مقیاس 50 ساله آن طراحی کرد. جمعیتی که بناست به جمکران برود چه نیازهایی دارد که باید در این مسیر به آن توجه داشت؟ آیا نمیشود این مسیر را بهمثابه یک مدل هویتی بر اساس المان های ایرانی اسلامی ساخت بهگونهای که تا چند قرن هنوز تازه باشد؟ يعني یک #پدیده_فرهنگی و تمدنی شود.
🔻 چند پیشنهاد سریع:
1. فراخوان برای ارائه ایدهها و مدلهای طراحی بلوار پیامبر اعظم
2. طراحی نقشه جامع بلوار و حواشی آن تا چند هکتار بر اساس افق 1450
3. رفع موانع قانونی از زمینهای اطراف و ایجاد زمینه تصرف حاکمیت و در صورت نیاز خرید همه زمینهای موجود
4. ممنوعيت قطعی ساخت برجهای مسکونی، پاساژ، مال و فروشگاههای زنجیرهای و تجاری، ساختمانهای اداری
5. تدوین پروتکل ساخت و ساز و تصرف در این شعاع بر اساس نقشه جامع و الگوی مادر
6. بهرهگیری از بهترین مصالح با چشمانداز ماندگاری بناها در مقیاس بیش از یک قرن
7. احصای انواع کارکردهای قابل تصویر برای این مسیر و مخاطب آن: نیازهای معنوی، نیاز فکری، نیاز رفاهی، نیاز روحی و بصری، نیاز....
8. هدفگذاری با این عنوان: تبدیل بلوار پیامبر اعظم به بزرگترین جاذبه گردشگری معنوی ایران و جهان اسلام
9. تشکیل شورای عالی متشکل از وزیر راه و شهرسازی، وزیر فرهنگ، وزیر کشور، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، استاندار، شهردار، تولیت مسجد مقدس جمکران و چند عضو حقیقی از اندیشمندان و طراحان و صاحبان ایده.
10. و...
#مسجد_مقدس_جمکران
#بلوار_پیامبر_اعظم
#ظرفیت_تمدنی
#پیشنهاد
🆔 @taalighat
قیام شعبانیه و لزوم مراقبت نسبت به کید خناسان
🔻 انشالله امشب و فردا شاهد یک #راهپیمایی و حضور گسترده مردمی در مسیر حرم تا #جمکران خواهیم بود. بیتردید تدبیرها و خوشفکری های عزیزانی که بهچشم نمیآیند ولی چندماه است در حال تدارک هستند، تأثیر بسزایی در این امر داشته است.
🔻 جمعیت و #اجتماع_مؤمنین اکسیری است مقدس که قلوب مؤمنین را قوی و دل کافرین را به لرزه میاندازد. اجتماع مقدمه #امداد_الهی است. نشان دهنده پای کار بودن و اقدام است پس باید آن را ارج نهاد و قدر دانست.
🔻 دشمن از پیادهروی #اربعین و اجتماع غدیری ها و راهپیمایی 22 بهمن کینه به دل گرفت و تلاش کرد شیرینی آن را از کام مؤمنین بزداید. این بار هم آرام نخواهد نشست.
🔻 چقدر این مسیر پر معناست. چقدر پیادهرفتن بهسمت جمکران مملو از #آرمان و #قیام و #طلب است. چقدر این مسیر قلب را سرشار از شوق ظهور و پدید آمدن #عزم میکند...
🔻 باید این عظمت را به رخ دنیا بکشیم. باید این #عزم_جامعه_مؤمنین را فریاد بزنیم و خودآگاه کنیم. باید این گوهر را از دستاندازی #خناسان و حاسدان حفظ و حراست کنیم. يعنی بدانیم از #فردای_نیمه_شعبان باید منتظر #کید_دشمن باشیم و خود را آماده کنیم.
🔻 باید از حالت انفعال خارج شویم، روایت کنیم، خودآگاهی ایجاد کنیم، و...
#قیام_شعبانیه
#فردای_نیمه_شعبان
#اجتماع_مومنین
🆔 https://eitaa.com/taalighat
💠 برخی #دغدغههای_فرهنگی رهبر معظم انقلاب به روایت صفارهرندی
🔻 موارد متعددي پيش ميآمد که من از وزارتخانه گزارش خاص خدمت ايشان ميدادم. حداقل هر سال يک ديدار خاص داشتيم که جز يکي، دو نفر از دفتر آقا، کسی ديگر نبود.
🔻 در مورد حوزه فرهنگ تعبيري داشتند که جسته و گريخته مطرح ميشد. در همان جلسه فرمودند: «اينکه ما ميگوييم #انحراف در مسير #فرهنگ ايجاد شده، اين طور نيست که در يک سطحي باشد و پاکش کنيم و تمام شود؛ اين در تار و پود سيستم نفوذ کرده است. وقتي يک فرش آلوده ميشود، آب پاک رويش ميريزند، غساله ميگيرند و دوباره آب ميريزند؛ چون به تار و پود آن رفته و با يک بار شستن معمولي حل نميشود. شما بايد تار و پود فرهنگ را اصلاح کنيد و تا نفر آخر را هم بايد بازسازي کرد. »
🔻 اولين بار که براي بازديد از نمايشگاه قرآن آمدند، موقع رفتن، پيش از اينکه سوار ماشين شوند، گويي مطلبي يادشان آمده باشد مرا صدا کردند و گفتند:
«دشمنان ما دارند در يک شاهراه ميتازند و ما نميتوانيم در کوره راه با آنها مقابله کنيم و بايد همسنگ آنها عمليات کنيم، به اين مطلب توجه داشته باشيد.»
🔻 همان قضيه تار و پود خيلي ذهن ايشان را مشغول کرده بود و دفعه بعد مثال ديگري زدند و فرمودند: «من يک وقت در #دوره_طلبگی، نان سنگک گرفتم و به منزل آوردم و روي فرش گذاشتم تا بروم لباس در بياورم. زماني گذشت و وقتي آمدم، ديدم گويي يکي، دو مورچه روي نان هست. مورچهها را کنار زدم و نان را باز کردم که بخورم، ديدم اصل قضيه اين جاست که مورچهها داخل نان رفتند و کل نان توسط مورچهها اشغال شده است و مجبور شدم آن را کنار بگذارم. و اين انحراف در حوزه فرهنگ هم در عمق #نفوذ ميکند و همه چيز را ميخورد و از درون ميپوساند و از بين ميبرد؛ لذا بايد کارها را از عمق قضيه اصلاح کرد. دشمن هم به #ريشههاي_فرهنگ ما زده (شبيخون فرهنگي).»
🔻 در حاليکه خيليها غافل بودند و حتي صفآرايي کردند، ايشان فرمودند: «من گفتم تهاجم فرهنگي، اينطور نشود که ما #مهندسي_فرهنگی را مطرح کرديم، عدهاي بروند بخواهند در لفظ بازي کنند که مهندسي يعني چه و آيا ميتوان فرهنگ را مهندسي کرد؟ مقصود اين نيست، بلکه يعني وضع موجود را به وضع مطلوب تبديل کنيم و بايد براي اين مسئله راهي پيدا کنيم. وقتي هم بحث #تهاجم_فرهنگی را مطرح کردم بعضيها گفتند اساساً مگر ميشود فرهنگ را اينگونه ديد؟ و مگر فرهنگ نظامي است که بگوييم تهاجم؟» وزير ارشاد وقت هم از جمله اين افراد بود که اين ايده را داشت و جالب اينکه همان آقايي که آن زمان اين حرف را انکار کرد و گفت: فرهنگ تهاجمپذير نيست، زماني که مسئوليت اداره کشور به عهدهاش بود، يک جايي گفت، ما زير پوشش يک تهاجم فرهنگي گسترده هستيم.
🔻 کشورهاي غربي هم گفتند تهاجم فرهنگي است و فرانسويها ميگويند ما زير تهاجم فرهنگي آمريکاييها هستيم. کانادا هميشه گله دارد که فرهنگ ما تحت تهاجم #فرهنگ_آمريکايی واقع شده است. در يکي از اجلاسهاي منطقهاي در روسيه، وزير فرهنگ #روسيه همين تعبير تهاجم فرهنگي را به کار برد و گفت: #تهاجم_فرهنگی غرب و به خصوص آمريکا، عليه فرهنگ کشورهايي مثل ما (چين، روسيه و کشورهاي خاورميانه) است و ما زير فشار آمريکا هستيم.
🔻 آقا ميفرمودند: «برنامهريزياي که ديگران براي از بين بردن #فرهنگ_ملی ما کردند، زمان ميبرد تا برگردد. اما نبايد دست روی دست بگذاريم و کار نکنيم. بايد بذري را بکاريم که ده سال بعد نتيجه بگيريم. #خردمندی و برخورد فکورانه، هيچ منافاتي با سرعت عمل ندارد و ما نبايد منتظر نتيجة آني و زودرس باشيم و آنقدر بايد شتابان و سريع عمل کنيم که ده سال ديگر نتيجه بدهد و بايد حرکت کرد.»
(مصاحبه صفارهرندی با موسسه فرهنگی هنری قدرولایت در تاریخ 1388/9/16)
#فرهنگ
#نفوذ
#تهاجم_فرهنگی
#فرهنگ_آمریکایی
#رهبر_معظم_انقلاب
🆔https://eitaa.com/taalighat