📝 خیزش دانشگاههای جهان، دنیای جدید و رسالت ما (1)
🔻 دانشگاه یکی از گرانیگاه های پیشبرد حرکت مدرنیته است. دانشگاه با جذب سطوح مختلف نخبگان، تربیت، جهتدهی و راهبری آنها اساساً راهبری جوامع را در اختیار دارد.
🔻 اهتمام غرب به مسئله دانشگاه از حیث #پیشران_اجتماعی و جریانسازی آن است. دانشگاه و نخبگان در جوامع #الهامبخش و #طبقه_مرجع بهشمار میآیند و این طبقه مرجع در کلیت خود باید در خدمت غرب بماند.
🔻 در بسیاری از دانشگاههای بزرگ دنیا، مقوله #تولید_علم درواقع سفارش علم و #مدیریت_علم از سوی نهادهای اطلاعاتی، وزارت جنگ، و نهادهای وابسته به قدرت است. ماهیت #اقتصاد_علم وابستگی و سفارشی بودن است.
(هرچند انسانهای آزاداندیش نیز پیدا میشوند حتی در دانشگاههای مدرن، اما رویه غالب درخدمت اهداف کلان غرب بوده و جریان منتقد هيچگاه جریان پیشرو و جریانساز نبوده است.)
🔻 امروز همین نهاد ذاتاً مدرن، بعد از #طوفان_الاقصی وارد دوران جدیدی از حیات خود شده. تظاهرات علیه اسرائیل، حمایت از غزه، نقد عملکرد غرب، پدیده بزرگ و مهمی است.
🔻 این سنگر آنچنان برای غرب مهم است که برای جلوگیری از فتح شدن آن حاضر شده نقاب #حقوق_بشر و #آزادی_بیان و... را کنار بزند و با اسلحه حریم دانشگاه را نقض کند و از استاد دانشگاه تا دانشجو را دستگیر و تحقیر کند.
🔻 خون مردم #غزه دارد بهسرعت نقاب را از چهره غرب کنار میزند و روح کودکان پروازکرده به آسمان دور #فطرت های پاک حلقه زده و یک به یک را بیدار میکند.
🔻 غرب در خواب هم نمیدید که وسط خیابانهای لندن و پاریس و نيويورک مردمش علیه اسرائیل و آمریکا و غرب شعار بدهند. غرب در خواب هم نمیدید دانشگاههایش #کانون_مبارزه_با_صهیونیسم و حمایت از آرمان فلسطین شود. صدای شکستن دیوارهای #تمدن_غرب دارد بلندتر از همیشه به گوش میرسد. صدای خردشدن استخوانهای پوسیده مدرنیته همهجا را گرفته. صدای افول آمریکا چقدر گوش نواز است.
🔻 دنیای بعد از #طوفان_الاقصی دنیای جدیدی است. #طوفان_الاقصی حمله به اسرائیل نبود، حمله به ذات و نقطه کانونی غرب و مدرنیته بود. و #طوفان_الاقصی مبدأ یک انقلاب جهانی شد.
✅ درچنین شرایطی #رسالت جوان مؤمن انقلابی بیتردید متفاوت خواهد بود. ما با دنیای جدیدی مواجهیم و باید برای این نظم جدید آماده باشیم و کنشگر. باید درباره این #رسالت_جدید سخن گفت، اندیشید و به ابعاد آن فکر کرد.
📍بهویژه درباره کنشهای لازم #جنبش_دانشجویی ایران و نقد این کمفروغ بودن دراین دوران حساس
➖➖➖➖➖
🆔 پوشش اخبار تحولات دانشگاههای جهان: تلگرام
@Fawnous
@gharbsetiz
صفحه رسمی اینستاگرام:
https://www.instagram.com/fawnous_1948?igshid=OGQ5ZDc2ODk2ZA==
#طوفان_الاقصی
#رسالت_ما
#جوان_انقلاب_اسلامی
#دوران_جدید_عالم
#دانشگاه
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
بچههای معصومیه
☘ این قاب تصویر تعدادی از بچههای معصومیه در دهه 80 است. طلبههایی با صفا و دوستداشتنی.
☘ امروز بسیاری از این بچهها، از افراد اثرگذار در حوزه فرهنگ و علم هستند. هریک در نقطهای منشأ اثر و کانون حرکت.
☘ حوزه علمیه #معصومیه روزگاری چشمه جوشان تربیت انسانهای انقلابی و عالم و مخلص بود.
تا باد چنین بادا...
➖➖➖➖
🆔 لینک خاطراتی درباره مدرسه معصومیه:
https://eitaa.com/taalighat/558
#از_معصومیه_ای_که_بود
#دهه_هشتاد
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 خیزش دانشگاههای جهان، دنیای جدید و رسالت ما (1) 🔻 دانشگاه یکی از گرانیگاه های پیشبرد حرکت مدرنی
📝 خیزش دانشگاههای جهان، دنیای جدید و رسالت ما (2)
🔻 اتفاقی که امروز در دانشگاههای جهان میافتد را نبايد ساده گرفت. موج #طوفان_الاقصی از لایه اجتماعی به لایه نخبگانی جوامع غربی رسیده است. چند روز بیش با دوستی در منچستر انگلیس صحبت میکردم، میگفت هفتهای نیست که اینجا راهپیمایی علیه اسرائیل نباشد و این اتفاق در انگلیس یعنی ورود به دورانی جدید. این یک فرصت و موقعیت است نه یک موفقیت نهایی.
🔻 هم آن لایه اجتماعی و هم این لایه نخبگانی در صورتی بزنگاه یک تحول کلان بینالمللی خواهند بود که برای آن تدبیر کرد. این تدبیر لایههایی دارد که اشاره میکنم.
🔻 ساخت ادبیات و تولید فلسفه اعتراض
حرکت مردمی باید ریشهدار شود تا ماندگار گردد. ایجاد پیوند بین لایه اجتماعی و جامعه نخبگانی از مسیر #تولید_ادبیات و #فلسفه_حرکت است. باید این هیجان تبديل به باور و اعتقاد نشأت گرفته از مبنا شود تا پایایی یابد.
🔻 تولید محتوا و استنطاق نخبگان
ما با مخاطبین متنوع مواجهیم پس باید تکثر در ادبیات را رقم بزنیم. به زبان همان مخاطب به صدها روش:
🔹گفتگوی گسترده با دانشمندان و اساتید دانشگاههای مختلف دنیا
🔹تبديل گفتگوها به محتوا و متن و ژورنال علمی
🔹جهتدهی نشریات معتبر به انتشار مصاحبهها و مقالات
🔹تولید گفتگوهای وبیناری مفصل و استخراج دهها و صدها کلیپ
🔹توزیع محتوا در یوتویوب و اینستاگرام و توییتر و...
که تم همه تببین مبانی حمایت از #آرمان_فلسطین و مبارزه با #صهیونیسم است. مردم باید بیان و ادبیات و زبان پیدا کنند.
🔻 تثبیت ذهنیت و گفتمان عمومی
تصور کنید فردا #آتشبس در غزه اتفاق افتاد، آیا فردای آتشبس ماجرای اعتراضات جهانی تمام میشود و صهیونیستها بهدنبال تغییر #ذهنيت_جهانی حرکت خواهند کرد؟
دوگام قبلی برای این نکته راهبردی است: ما باید این هیجان را تبدیل به گفتمان عمومی کنیم. تجربه تلخ #جنایت_عربستان در #یمن و کشتار هزاران کودک و بازسازی وجهه جهانی با طرح نئون و لیگ فوتبال و سوپراستارها را فراموش نکردیم. عربستان امروز یکی از مقصدهای مهاجرت حتی از اروپاست. پس نباید اجازه داد چنین فضایی رقم بخورد هرچند #قصه_غزه بسیار متفاوت است اما غفلت جایز نیست. تولید متن و محتوا زمینهساز تثبیت بلندمدت مسئله است.
🔻 ایجاد اتصال بین کانونهای اعتراض
حرف واحد، اعتراض واحد، درد واحد یعنی #هدف_مشترک بزنگاه #خیزش_جهانی است. باید بین دانشگاهها، دانشجویان و دانشمندان اتصال برقرار کرد. کمپینهای مشترک، وبینارهای مشترک، بیانیههای مشترک، اعتراضات در روزهای مشترک، همه بستر یک اتفاق بزرگ است.
🔻 تولید خط پیام واحد
سخن معترضین چیست؟ جهت این سخن است که مهم است. باید اعتراضات #جهت بخشید. به آن #پیام داد. در این میان آنچه پیام فطری و انسانیتر باشد، ماندگارتر است.
در اینجا پرداختن و دامنزدن به سخنان رهبری و #ایرانیزه کردن ماجرا و ورودهای مستقیم حاکمیت یک #اشتباه_راهبردی است.
اما تأکید بر خطوط زیر مهم است:
🔻🔻🔻
صهیونیسم و ایدئولوژی ضدانسانیت
مدرنیته و تناقضات فکری
دولتهای غربی، تناقض در نظر و عمل
رؤیای آمریکایی، رؤیای انسانیت نیست
➖➖➖➖➖➖➖
یادداشت مرتبط:
🔻 جهاد تبیین در عصر قیام غزه
https://eitaa.com/taalighat/1200
#طوفان_الاقصی
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
تعلیقات
حجابنوشت (6) طرح نور و لزوم تدابیر چندلایه 🔻 در دو یادداشت "حجاب و اقتدار" و "مرز بین اقتدار و اخ
حجابنوشت (7)
📝 گشت ارشاد و مسئولیت ما...
(مسئله حجاب، میدان مسئولیت ما)
🔻 کلیدواژهی #مطالبهگری این روزها بسیار پرتکرار و نشانهای از انقلابی بودن است. قطعاً این امر مورد تأکید رهبری است و مطلوب اما اینکه در بزنگاه مشکلات عادت کنیم #دیگری را مقصر بدانیم و از نقش خود در آن مشکل سخن نگوییم خلاف انصاف و مروت است.
🔻 #حاکمیت قطعاً در قبال حجاب مسئولیت دارد، بايد کارهایی میکرد و کارهایی کند. #مطالبه هم درست اما ماندن در مطالبه و وظیفه را محدود به مطالبه کردن، نوعی فرار از مسئولیت انقلابی است. انگار نوعی بوی #عافیتطلبی میدهد.
🔻 اما فلش مطالبهگری ما همواره بهسمت دیگری است. ما دائماً در نقد حاکمیت سخن میگوییم و قلم میزنیم. مثلا در امر #حجاب دائماً در حال مطالبه (بخوانید پرخاش) هستیم که تکالیف 30 و اندی دستگاه چه شد؟ لایحه حجاب چه شد؟ گشت ارشاد چه شد؟ و...
🔻 حالا برخی با به میدان آمدن نیروی انتظامی در مسئله حجاب، گویی احساس میکنند مسئله تمامشده است. پلیس مشکل را حل میکند. اما زهی خیال باطل...
🔻 در بهترین حالت پلیس میتواند جلوی #کشف_حجاب را بگیرد، اما کسیکه تا دیروز کشف حجاب میکرد و امروز با ورود قوه قهریه ازاین کار امتناع میکند، آیا تغییری کرده است؟
🔻 تغییر در لایه #باورهای_عمیق_دینی راهبردی ترین نقشی است که جریان انقلابی باید در مسیر آن گام بگذارد. نظارهکردن عملکرد حاکمیت و مقادیری #نقزدن و نام آن را مطالبهگری گذاشتن، چیزی بیش از #عافیتطلبی نیست.
🔻 #سادهدلانه است اگر وقتی کمی اوضاع حجاب در ظاهر بهتر شد، یا امروز که پلیس به میدان آمده خیالمان راحت شود و دنبال کارهای قبلی خود برویم. کمااینکه سادهدلانه بود همان موقعی که همه عزم برخی این شده بود که برای حل مسئله حجاب باید مطالبه کنند تا پلیس وارد شود.
🔻 حال که حاکمیت بهمیدان آمده فلش مطالبهگری را باید بهسمت خودمان برگردانیم و از خودمان بپرسیم ما کجای این ماجرا هستیم و باید چه کنیم؟ خودمان را، جبهه انقلاب را، تشکلهای فرهنگی را، عملکرد همه اینها که در واقع خودمان هستیم را #محاسبه کنیم که چه کردیم؟ چه میتوانستیم بکنیم و نکردیم؟!
منِ طلبه
منِ دانشجو
منِ تشکل
منِ فعال فرهنگی
و...
ما چه کردیم؟ چه میکنیم؟ چقدر تعویق داریم؟ چقدر کمک کار حاکمیت بودیم؟ کجا صحنه آماده کرديم؟ کجا اندیشه را جلو بردیم؟ #طرح_راهبردی ما چیست؟ بدون یک ورود چابک از سوی بدنه انقلابی، هیچ ورددی در حاکمیت به #حل_مسئله منجر نخواهد شد. ما از حاکمیت مطالبه میکنیم! چه کسی از ما مطالبه کند جز وجدانمان؟!
#حجاب
#جبهه_انقلاب
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
#نکته
کسیکه پیش از رشد روحی و #بلوغ_اجتماعی به مرحله #بروز_اجتماعی میرسد هم مسیر #رشد خود را مسدود (یا محدود) میکند و هم جامعه را دچار چالش...
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
بهبهانه روز معلم
(شیوهای برای تجليل راهبردی مقام استاد)
🔻 رشد هر جامعهای در گرو معلمان و بزرگان و صاحبان اندیشه و تربیت در آن جامعه است. روز معلم فرصتی است برای تجليل از آنانی که در رشد ما اثرگذار بودند. اما اگر به این مقوله بهچشم یک #سرمایه_اجتماعی نگریسته شود، شیوه تجليل تغییر یا توسعه مییابد.
🔻 اساتید #ظرفیتهای_انسانی در هر جامعهاند. ما از سرمایههای انسانی جامعه خود آنچنان که بایسته است بهره نمیبریم چرا که اساساً #توصیف_راهبردی از ایشان نداریم.
🔻 توصیف راهبردی اساتید یعنی تحلیل و توصیف آنها از زوایایی که امکان بهرهمندی بیشتر از وجودشان را فراهم میکند و مطالعه این ابعاد:
✔️ توصیف ویژگیهای شخصیتی ممتاز
✔️ توصیف ظرفیتهای تربیتی
✔️ توصیف #پروژه_فکری
✔️ توصیف ظرفیتهای اجتماعی
✔️ توصیف ابعاد مغفول وی
✔️ توصیف #کارویژه
✔️ توصیف ابعاد عملکرد
✔️ توصیف آثار علمی و عملی ناشناخته
✔️ توصیف شیوههای بهرهمندی بیشتر از وی
🔻 ما نمیتوانیم ظرفیتهای انسانی خود را درست معرفی کنیم، درست توصیف کنیم، ارتباط درستی بین جامعه، نخبگان، حاکمیت و ایشان برقرار کنیم. اساساً گویا فاقد #فناوری #اجتماعی مناسب برای بهرهمندی از #ظرفيتهای_نخبگانی هستیم.
🔻 در ادامه چند یادداشت که قبلاً نگاشته شده و هرچند درمقام استیفای همه نکات بالا نبوده اما برخی ویژگیها را واجد است، تقدیم میشود. ایکاش مجالی بود تا درباره بسیاری از اساتیدی که سالها از محضرشان بهره بردیم، سخن میگفتیم.
#ظرفیتهای_انسانی
#ظرفیتهای_نخبگانی
#توصیف_راهبردی
#پروژه_فکری
#سرمایه_اجتماعی
#فناوری_اجتماعی
#پیشنهاد
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
بهبهانه روز معلم (شیوهای برای تجليل راهبردی مقام استاد) 🔻 رشد هر جامعهای در گرو معلمان و بزرگان
📝 فرصتِ حضور آیتالله تحریری در تهران برای جبهه انقلاب
🔹 پیشینه حوزه حکمی تهران
🔻 حوزه علمیه تهران طی دو قرن اخیر پایتخت حکمی حوزههای علمیه بهشمار میآمد. بزرگان و سرآمدانی چون حکیم جلوه، آقا علی مدرس زنوزی، محمدتقی آملی، محمدعلی شاهآبادی، رفیعی قزوینی، فاضل تونی، الهی قمشهای و ابوالحسن شعرانی برخی حکمای مشهور این حوزه بودند.
🔻 در نیم قرن اخیر علیرغم رحلت بزرگان نسل قبل، وجود علمایی چون سیدرضی شیرازی، خسروشاهی، خوشوقت، آقامرتضی و آقامجتبی تهرانی، حقشناس، شیخ حسن پهلوانی و... به این حوزه قوام میبخشید. مهمترین ویژگی حوزه تهران برجستگی اخلاقی و عرفانی و حکمی آن بود.
تدبیر رهبری
🔻 با رحلت اکثر قریب به اتفاق این بزرگان حوزه تهران دیگر چون سابق کمتر شاهد تکیهگاه هایی محکم بود مگر معدودی از علما. رهبر فرزانه انقلاب کوشیدند با دعوت از برخی چهرهها به جبران بخشی از این نقیصه بپردازد. انتصاب آیتالله شیخ محمدباقر تحریری به تولیت مدرسه مروی و درج تعبیر کمسابقه "جنابعالی که حائز مقام علمی و معنوی" هستید و تأکید بر #مقام_معنوی وی، شاید بهنوعی اشارهای بود برای مخاطبین.
🔹 جامعیت علمی
🔻 #آیتالله_تحریری از یکسو شاگرد برجسته مرحوم آیتالله سعادت پرور است و ازسوی دیگر در فقه و اصول و فلسفه و تفسیر صاحب کرسی درس خارج، بهنوعی دارای یک #جامعیت نسبی که میتواند بخشی از خلاء حوزه تهران را جبران کند.
🔹 دارای مکتب عرفانی
🔻 آیتالله تحریری دارای #سبک_تربیتی ویژهای است که امتداد #مکتب_عرفانی_علامه طباطبایی بهشمار میآید و در آن نقش ادعیه و روایات بسیار پررنگ است که بايد مجزا درباره آن سخن گفت.
🔹 عارف انقلابی
🔻 نکته مهم دیگر درباره وی بعد انقلابی و اجتماعی وی است. آیتالله تحریری عارفی #انقلابی است که در بزنگاه ها صریحاً موضع میگیرد و رهنمود میبخشد نه در کنج عزلت و احتیاط پنهان شود.
🔹 محور رشد جبهه انقلاب
🔻 حضور بزرگان حوزه تهران نهتنها موجب رونق حوزه تهران که منشأ رشد جامعه متدینین تهران بود. امروز حضور آیتالله تحریری در تهران یک فرصت و نعمت برای #حوزه_تهران و #جبهه_انقلاب است تا از وجود ایشان بهره ببرند و رشد کنند. جبهه انقلاب بدون #رشد_معنوی و فکری نمیتواند بارهای بزرگ انقلاب را به دوش بکشد.
🔻 هجرت آیتالله تحریری از قم به تهران صرف تولیت یک حوزه علمیه نیست بلکه فرصتی برای ارتقای معنوی و معرفتی جبهه انقلاب است. مبادا این فرصت را قدر ندانیم. و البته بهرهمندی از بزرگان قواعدی دارد که باید بیاموزیم.
🔻🔻🔻
☘ دروس اخلاق استاد تحریری در تهران:
🔹 سهشنبهها (بعد از نماز مغرب):
مسجد مدرسه مروی
🔹 جمعهها (صبح):
مسجد مدرسه معیر
کانال استاد:
🆔 @seratemostaghim_ir
➖➖➖➖
❇️ ایکاش مدیریت حوزه علمیه تهران برای جبران افول #حوزه_پایتخت تدبیری کند و از چهرههای اثرگذار برای هجرت به تهران دعوت.
#آیتالله_تحریری
#جبهه_انقلاب
#رشد_معنوی
#حوزه_تهران
#ظرفیتهای_انسانی
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
نگاهی به ویژگیها و امتیازات دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی ❇️ پس از یک تأخیر طولانی دولت اقدام
بهبهانه روز معلم
چندخط دربارهی استاد خسروپناه
🔹شاگردپروری
🔻 ارتباط استاد خسروپناه با طلبهها نزدیک و صمیمی و شاگردپرورانه است. برای طلبهها وقت میگذارند. به حجرهها رفتوآمد دارند. بعد از ازدواج هم بچهها سر میزدند. درس و بحث و کارمان را رصد میکردند و بهموقع تذکر میدادند.
🔹 پرکاری
🔻 ساعت کاری حاج آقا از بعد نماز صبح شروع میشد. اولین کلاس ما با ایشان بعد از نماز صبح و قبل از طلوع آفتاب بود. ما #کشفالمراد میخواندیم. وقتی آفتاب میزد و ما خارج میشدیم گروه بعدی که #شواهدالربوبیه میخواندند میآمدند. محل کلاس هم منزل ایشان بود.
🔹 حل نیازهای برزمین مانده
🔻 سال 88 بعد از فتنه مدتها فضای دانشگاهها ملتهب بود. حاج آقا خودش داوطلبانه هر هفته به دانشگاه تهران میرفت و پاسخ به شبهات میداد. این جلسه حدود یکسال ادامه پیدا کرد.
🔻 یک زمان فرقههای انحرافی مسئله ایشان شده بود، کنار دیگر کارها زمانی را برای مطالعه و حتی رفتوآمد با برخی از این گروهها صرف میکرد که محصول آن شد جلد دوم کتاب جریانشناسی ضدفرهنگ ها.
🔻 بعد از اظهارنظرهای آقای علوی بروجردی علیه اقتصاد اسلامی توقع این بود که مدعیان اقتصاد اسلامی پیشقدم شده و با ایشان گفتگوی انتقادی داشته باشند اما نشد. آقای خسروپناه اما پیشقدم شد و با رعایت همه آداب و شئونات حوزوی در مناظره مفصلی با ایشان شرکت کرد.
🔹 بیاعتنایی به شئونات کاذب
🔻 حوالی سال 86 بود که محسن کدیور یک سخنرانی علیه ولایت فقیه و آقا ایراد کرده بود. هیچ کس هم جواب درخوری نداده بود. حتی یکی از نهادهای انقلابی حوزه علت سکوت خود را کسر شأن جواب دادن به کدیور مطرح میکرد. آقای #خسروپناه شام حجره ما مهمان بودند. از قصه کدیور خیلی عصبانی بودند. خطاب به آن نهاد مذکور گفتند، اگر شأن شما نیست، به من میگفتید من جواب میدادم من ندارم از نوع این شأن و شئون!!!
🔹 کمک همهجانبه به طلاب
🔻 یک روز از وضعیت نامطلوب طلبهها، سردرگمی ها، نیاز به مشورت، مشکلات درسی، روحی، خانوادگی و... غیره گفتم. اینکه بزرگترها برای رسیدگی به طلبهها وقت نمیگذارند و پیامدهای عجيبی که داشته. بهشدت نسبت به این مسئله دغدغهمند بودند.
مدتها جمعهها از 6 صبح تا 6 عصر بااینکه تنها روز مختص خانواده و استراحت بود، این روز را به طلبهها اختصاص دادند. هر هفته این ساعت وقت میدادند. طلبهها یکی یکی میآمدند مشورت میگرفتند، مشکلات شان را مطرح میکردند و میرفتند.
#استاد_خسروپناه
#روز_معلم
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
🔆 تصویری از #استاد_خسروپناه در حجره طلاب مدرسه معصومیه
🗓 بهار 1387
#استاد_خسروپناه
#مدرسه_معصومیه
#خاطره
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
تعلیقات
بهبهانه روز معلم (شیوهای برای تجليل راهبردی مقام استاد) 🔻 رشد هر جامعهای در گرو معلمان و بزرگان
📝 یادداشتهای مرتبط باموضوع پیشگفته در یادداشت "روز معلم"
🔻 نگاهی به ابعاد حیات و مکتب عرفانی آیتالله ناصری دولت آبادی
https://eitaa.com/taalighat/647
🔻 فرصت حضور آیتالله تحریری در تهران
https://eitaa.com/taalighat/1414
🔻 نگاهی به ویژگیهای استاد خسروپناه
https://eitaa.com/taalighat/849
https://eitaa.com/taalighat/1415
🔻 استاد فلاح شیروانی، فیلسوف انقلاب
https://eitaa.com/taalighat/260
https://eitaa.com/taalighat/262
🔻 نگاهی به ابعاد شخصیت مرحوم استاد سیدآقاحسینی
https://eitaa.com/taalighat/766
https://eitaa.com/taalighat/767
🔻 چقدر سرمایه داریم، چقدر قدر نمیدانیم
https://eitaa.com/taalighat/790
https://eitaa.com/taalighat/789
🔻 درسوگ قدرناشناسی سرمايهها و ظرفیتسوزی در حوزه
https://eitaa.com/taalighat/605
https://eitaa.com/taalighat/606
https://eitaa.com/taalighat/608
https://eitaa.com/taalighat/609
#لینک
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
❤️ سردار حاج حسین همدانی!
مردی کمتر شناختهشده که بسیاری از نقش او در شکلگیری ضلع جدید #جبهه_مقاومت بیخبرند.
امروز همچنان حاج حسین در میانهی میدان است. مزارش شده است کانون مقاومت و #محور_حرکت جوانان. هر زمان از شبانه روز که آنجا میآیی، جمعی جوان عاشق در کنار مزارش چون پروانه گرد شمع جمع اند و از او توفیق شهادت و مجاهدت در راه اعتلای کلمه حق را میخواهند.
بر سر تربت رندان گذری همت خواه
➖➖➖➖➖
🔻یادداشت "حاج حسین همدانی، مرد میدانهای ظاهراً متضاد" در لینک زیر:
https://eitaa.com/taalighat/698
➖➖➖➖➖
📝 توفیق زیارت مزار سردار همدانی (ماه مبارک رمضان)
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
#نکته
🔹 #بچههای_انقلاب خیلی از جملات آقا را حفظ هستند. در موارد اختلاف براساس همین جملات باهم مباحثه و احتجاج میکنند. اما همچنان در خیلی از موارد #اختلاف شدید دارند، آن هم با استناد به سخنان آقا!
🔹 مشکل اینجاست که بهجای تمرکز بر #منظومه_فکری آقا و جایابی جملات پراکنده در این منظومه به تک جملات از آقا تمسک میکنیم.
🔹 تمسک به جملات پراکنده بدون ارجاع آن به منظومه فکری، مصداق "نؤمن ببعض و نکفر ببعض" است، حتی اگر ندانیم.
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
تعلیقات
حجابنوشت (7) 📝 گشت ارشاد و مسئولیت ما... (مسئله حجاب، میدان مسئولیت ما) 🔻 کلیدواژهی #مطالبهگر
حجابنوشت (8)
📝 تقویت و ارتقای جامعه مؤمنین و دختران محجبه (راهبرد قوا أنفسکم)
🔻 باید نگاه دقیقی به صحنه، صف آراییها و نقاط قوت و ضعف خود داشته باشیم. جامعه همواره با محوریت "واحد کنشگر و فعال اصلیِ مؤمنِ به یک هدف" است که پیش میرود و دیگر اقشار اجتماعی را با خود همراه میکند.
🔻 اگر این هسته اولیه که از آن به «#هسته_سخت» یاد میکنیم آسیب ببیند، نظام اجتماعی از هم میپاشد. جامعه مذهبی و مؤمن به عنوان عنصر پیشران اجتماع باید از چنان قوت و استحکام و قدرتی برخوردار باشد که علاوه بر تأمین نیاز خود جامعه را نیز با خود همراه کند و از عقبههای تاریخی عبور دهد.
🔻 مسئله اینجاست که گسترش حملات رسانه ای، شناختی، فکری، اجتماعی و تصویرسازیهای کاذب از کنونه و آینده جامعه موجب شده است بخشی از #جامعه_مذهبی دچار تردید، تزلزل و حتی گاه توقف و عقبگرد شوند. اگر تمام همّ و غمّ ما جذب طرف مقابل و طیف خاکستری و مخالف باشد و این توجه موجب غفلت از جامعه خودی گردد دچار یک خسران بزرگ خواهیم شد.
🔻 با توجه به این مقدمه باید به راهبردی که آن را #راهبرد_قو_انفسکم و اهلیکم، نام میگذاریم توجه کنیم. اهل و انفس ما جامعه و برداران دینی و مؤمن ما هستند. تمرکز لازم برای حفظ و حراست و ارتقای این جبهه در شرایط فعلی ضروری است. بسیاری از مذهبیون و انقلابیها با دیدن صحنههای #کشف_حجاب احساس میکنند انقلاب به پایان رسیده است.
🔻 برخی در هجمه سنگین شبهات به تردید و #شک افتاده اند. از این روی باید برای این نقطه از صحنه وقت کافی گذاشت. امام جمعه که نقش راهبر و رهبر در منطقه خود را دارد با لحاظ اولویت توجه خود را به این نقطه معطوف میدارد.
🔻 زاویه دیگر بحث در نسبت به #جامعه_مؤمنین ارتقای این طیف از مخاطبین است. #مسئله_حجاب امروز ظرفیتی را پدید آورده است تا از رهگذر آن بتوانیم به کاستیهای خود بیشتر فکر کنیم و در صدد ارتقای آن باشیم. این مقطع زمانی میتواند زمینه ای برای #بازسازی_جامعه_انقلابی و رشد اجتماعی و فکری آن از زوایای گوناگون باشد. پس اقدامات ما باید با رویکرد #ارتقای_جبهه_مؤمنین سامان یابد.
🔻ازسوی دیگر #دختران_محجبه امروز به نوعی در خط مقدم مبارزه با کشف حجاب ایستاده اند. دخترانی که با حجاب خود تنگه احد حجاب را حفظ میکنند نمی گذارند سنگر حجاب سقوط کند. دخترانی که اجازه نمی دهند چهره شهر از نماد دینی حجاب خالی و عاری شود. اما این دختران باید دیده شوند، حمایت و تقویت شوند تا بتوانند خط را نگه دارند.
🔻 #فشار_اجتماعی موجود سبب میشود دختر نوجوان مذهبی دچار یأس و یا سرخوردگی شود. عزم او فروکاهد و به سختی پای حجاب خود بایستد. گمان کند که او در اقلیت است و این در اقلیت بودن فشار روحی فراوانی بر وی تحمیل نماید. پس جمعی از جامعه مذهبی را تحت فشار اجتماعی از دست خواهیم داد.
🔻در چنین فضایی باید تقویت جامعه دختران محجبه را به عنوان یک سیاست به رسمیت شناخت. این اقدام را ذیل برخی از راهکارها که در یادداشتهای تفصیلی بهآن اشاره کردم، میتوان پیگیری کرد.
🔻البته بايد توجه داشت #جامعه_محجبه شامل طیفهای مختلفی است که اتفاقاً باید به سعهی آن توجه داشت. اینجا میدان نشاندادن قدرت دین و انقلاب است. هر کسیکه میتوانست کشف حجاب کند و نکرد ولو شل حجاب است را باید مخاطب این راهبرد دید.
🔻 برنامه متناسب با طیف مخاطب، تعیین میشود. تازه به تکلیف رسیدهها، دختران نوجوان، دختران دانشجو، مادران، طیفهای شل حجاب. ابعاد رشد، مراحل رشد، طراحی روابط، طراحی شیوه بروز اجتماعی، گستره اقدامات و... از مواردی است که در برنامهریزی باید موردتوجه باشد.
#جامعه_مؤمنین
#دختران_محجبه
#کشف_حجاب
#فشار_اجتماعی
#راهبرد_قو_أنفسکم
#ارتقای_جبهه_مؤمنین
#بازسازی_جامعه_انقلابی
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
📚مروری بر آثار منتشره از سه جوان مومن انقلابی
🔰در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، مروری داریم بر آثار منتشر شده از سه دوست عزیز و بزرگوارمان که در بین ما نیستند اما یاد و خاطرشان پابرجاست.
📚معرفی تالیفات #حاج_مهدی_مطلبی
📕بچه های محله تو و من(مجموعه خاطرات دفاع مقدس بیان شده در جلسات هفتگی شبی با شهدا در مدرسه معصومیه)
B2n.ir/e23142
📗راز آنچه مرقوم داشته اند(نقد و بررسی توافق ژنو)
B2n.ir/a23886
📘عقب نشینی ممنوع(بیانات مقام معظم رهبری درباره مذاکراتهستهای دولتیازدهم)
B2n.ir/s50943
📚معرفی کتابهایی از #سیدمصطفی_مدرس
📚حکمرانی نوین؛
کنکاشی پیرامون هویت و کارکرد حلقه های میانی
مهدی افراز کنجین و (#سیدمصطفی_مدرس مصلی )
پژوهشکده باقرالعلوم
📕جلد اول: مجموعه گفتگوها پیرامون هویت و کارکرد حلقه های میانی
B2n.ir/a35938
📗جلد دوم: صورت بندی دیدگاه جمعی از اندیشه ورزان انقلاب اسلامی پیرامون هویت و کارکرد حلقه های میانی
B2n.ir/q13186
📚معرفی کتابهای منتشرشده از #محمدحسین_فرج_نژاد
📙اسطوره های صهیونیستی در سینما
انتشارات هلال
B2n.ir/k97684
📘دین در سینمای شرق و غرب
مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما
B2n.ir/r06763
📗فرقه ها، عرفان واره ها و مکاتب صهیونیستی
مهدی دهنوی زیرنظر (#محمدحسین_فرج_نژاد )
انتشارات تسنیم اندیشه
B2n.ir/r94255
📕تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی در سینما
رفیع الدین اسماعیلی و (#محمدحسین_فرج_نژاد )
انتشارات دانشگاه جامع امام حسین ع
B2n.ir/q07911
📙 دین، انیمیشن و سبک زندگی (بررسی انتقادی مهم ترین رویکردهای فرهنگی، صنعت پویانمایی در غرب و شرق-انتشارات جمکران)
B2n.ir/z02903
🔻کتابی در وصف #محمدحسین_فرج_نژاد :
مردی که تعطیلی نداشت
محسن مومنی
انتشارات شهید کاظمی
B2n.ir/x33773
📕آخرین تالیف محمدحسین فرج نژاد
اقتصاد صهیونیسم
موسسه مطالعات و بررسی های راهبردی بعثت
B2n.ir/m51461
#معرفی_کتاب
#جوان_مومن_انقلابی
#حاج_مهدی_مطلبی
#سیدمصطفی_مدرس
#محمدحسین_فرج_نژاد
🆔@taalighat
☘ روزهای اول #کرونا بود، آن اسفندماه کذایی، که بسیاری قم را کانون #خطر میدانستند، گفتم:
❤️ امنتر از تمام دنیا! قم...
❤️ خانهی دختر مسیحا! قم...
#شعر
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
❤️ خوشبخت قوم و طایفه ما مردم قمیم
❤️ جاروکشان خواهر خورشید هشتمیم
❤️ اعجاز این ضریح که همواره بیحد است
❤️ چیزی شبیه پنجره فولاد مشهد است...
#برقعی
🆔@taalighat
✅ پیشنهاد عضویت در این کانال که معمولاً اطلاعات و نکات جالبی دارد:
🆔https://eitaa.com/motafavetbekhoon
هدایت شده از الهادی
📿 کیفیت نماز توبه یکشنبه ماه ذی القعده
🎞 در مورد اهمیت و آثار این نماز، پیام تصویری حجتالاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری را ببینید (۴دقیقه):
🎥 eitaa.com/nasery_ir/7831
🔅 گسترش نماهنگ مذهبی، تغییر ذائقه و تجلیل از اقدام میثم مطیعی
🔻 چندسالی است که #نماهنگ_مذهبی باب شده و رونق گرفته و جای خود را در #سبد_فرهنگی بسیاری از خانوادههای مذهبی باز کرده است. تاجایی که این دست نماهنگ ها به بخش لاینفک زندگی خانوادههای مذهبی بدل شده است. البته همه این محصولات از یک جنس و سنخ نیستند و قطعاً برخی از آنها را میتوان آثاری فاخر دانست.
🔻اما تحلیل ماهیت نماهنگ مذهبی و ارزشگذاری آن موضوع یادداشت و مقاله مفصلی است اما اجمالاً اینکه #مذاق_شریعت با گسترش موسیقی همراه نبوده و ما را به آن سوق نمیدهد. این بهمعنای انکار مطلق هرنوع #موسیقی نیست چه آنکه در نگاه رهبر معظم انقلاب میتوان از موسیقی اصیل بهره برد.
🔻 برخی تحلیلها مبنی بر لزوم #جذب_حداکثری یا تولید محصول قابل رقابت با فضای رقیب با نگاههای سطحی موجب شد #مداحی بهسمت میکس #مداحی_موسیقی برای مخاطب کودک و نوجوان سوق پیدا کند. بدون آنکه سبک موسیقی، تناسب شعری، مدل ذائقه سازی و... ارزیابی دقیقی شود.
🔻 این طیف محصولات تا جایی پیش رفت که دراین میان با برخی تولیداتی مواجه شدیم که میتوان نام آنها را #فاجعه_فرهنگی نهاد روبرو شدیم. #برخی محصولات مجموعه #نجم_الثاقب و #مأوا ازاین دست است.
🔻 بسیاری از سازندگان این محصولات بچههای مذهبی و انقلابی اند، بهویژه مداح های جوان، اما بهدلیل فقدان #عمق_فکری نمیتوان ازایشان انتظار تحلیل لایههای عمیق فرهنگ را داشت. اینکه #تغییر_ذائقه امری نرم است و اینکه #مذاق_شریعت در نسبت با موسیقی چیست و اینکه مدل بهره از موسیقی برای ترویج امر دینی به چه نحو باشد، خارج از توان این عزیزان است.
🔻 #تغییر_ذائقه بهاین معنا که نسل جدید
اولاً از ابتدا بهسمت موسیقیهای تند و تیز سوق داده میشود و تنها فرقی که با دیگری دارد محتواست نه فرم. یعنی او هم همان آهنگی را گوش میدهد که فلان بچه در خانواده غیر مذهبی فقط اشعار آن متفاوت است.
ثانیاً شرطی شده و مداحی و محتوای مذهبی را با تنها با موسیقی میپسندند و به غیر این مدل کم رغبت یا بیرغبت میشود.
ثالثاً بهمرور انس اون با مقوله اصیل هیئت و مداحی اصیل کم میشود. همه این امور بهمرور و در بلندمدت رخ میدهد نه یکشبه.
🔻 در چنین فضایی #میثم_مطیعی با درک صحیح از مسئله کوشید مدلی بدیل ارائه دهد. تولید برنامههای مختلفی از جمله جمع خوانی بهمناسبت #جشن_تکلیف با رعایت ویژگیهایی چون:
شادبودن اجرا
جذاب بودن دکور
فاخربودن شعر
برخورداری از هیجان کودکانه
و موسیقایی بودن سبک خواندن
عدم کاربرد آلات #موسیقی
اقدامی تحسینبرانگیز است. اینکه میتوان محتوای شاد تولید کرد بدون اینکه غرق در موسیقی شد، تجلیل برانگیز است.
🔻 درپایان تکرار میکنم مسئله وجوه متعددی دارد و این یادداشت درصدد نفی مطلق هرگونه محصول فاخر با رعایت موازین و قواعد نیست. از سویی با عزیزانی که به امثال عبدالرضا هلالی حمله میکنند و با برچسبهایی چون صورتی آنها را نفی میکنند، همراه نیستم. خيلی ازاین بچهها در جبهه انقلاب هستند. به هلالی نقد داریم، نقدش میکنیم اما #بیانصافی_ممنوع
➖➖➖➖➖➖➖
سرود زیبای جشن تکلیف / میثم مطیعی
🆔https://www.aparat.com/v/cifo45j
#نماهنگ_مذهبی
#ترویج_موسیقی
#تغییر_ذائقه
#نسل_جدید
#میثم_مطیعی
#هیئت
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
#نکته
📚 #کتاب و مسئله مطالعه در زیست رهبر انقلاب، عنصری اساسی و محوری است. نمیشود داعیه ولایتمداری داشته باشیم و بخواهیم در تراز آقا #انقلابیگری کنیم ولی #مطالعه و انس با کتاب در سبد زندگی ما کمرنگ باشد.
انقلابی منهای مطالعه میشود انقلابی قشری...
#کتاب
#نمایشگاه_کتاب
🆔 @taalighat
#تعطیلات_شنبه
📍باتوجه به بحث دوباره مجلس درباره تعطیلی شنبهها و برخی تحلیلهای سهلاندیشانه، لینک یادداشتهایی که چندهفته گذشته در نقد #تعطیلات_شنبه نوشته شده بود تقدیم میشود:
📝"درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه"
🔻 بخش اول
https://eitaa.com/taalighat/1393
🔻 بخش دوم
https://eitaa.com/taalighat/1396
🔰️ مطالب مرتبط:
🔻 بررسی ابعاد تعطیلی شنبهها (پژوهشکده باقرالعلوم)
https://eitaa.com/taalighat/1397
🔻 شنبهها را قرمز نکنید (همشهری)
https://eitaa.com/taalighat/1402
🔻 جزوه نقد دستاوردهای تعطیلی شنبهها (پژوهشکده باقرالعلوم)
https://eitaa.com/Iran_of_the_future/1490
🔻 یادداشتی از دکتر سجاد صفار
https://eitaa.com/Iran_of_the_future/1507
🔻 مناظره حجتالاسلام موسوی درباره تعطیلی شنبهها
https://eitaa.com/Iran_of_the_future/1518
🔻 افزودن تعطيلات رسمی و بدعت مقابله با قانون اساسی (حجتالاسلام حیدری پور)
https://eitaa.com/abbas_heidaripour/218
🔻 شنبه تعطیل، حجتالاسلام علی مهدیان
https://eitaa.com/ali_mahdiyan/2419
➖➖➖➖
📝 دو مطلب از مرحوم آیتالله حائری شیرازی درباره تعطیلی شنبهها
https://eitaa.com/haerishirazi/4506
https://eitaa.com/haerishirazi/4500
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
هدایت شده از حبیباله بابائی
فهمیدن این نکته سخت نیست که «آفاق زمان» برای هر ملتی ریشه در عمق باورها و ارزشهای آن ملت دارد (زمان به مثابه امر فرهنگی)؛ تغییر در «اوقات فرهنگی» هر ملت هم در حقیقت تغییر در فرهنگ و ریشههای هویتیِ آن ملت است.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1715751913169356146
📝 مسئله تعطیلی شنبهها و نارسایی فکری جبهه انقلاب
📍بنانداشتم درباره تعطیلی شنبه مجدد مطلبی بنویسم اما برخی از اظهارنظرهای بچه های جبهه انقلاب نگرانم کرد. اساسا آنقدر که نگران این حد از نارسایی فکری و تحلیلی در جبهه انقلاب هستم، از مصوبه تعطیلی شنبه نگران نیستم.
تعطیلی شنبه یک مصداق و مورد از کنش و طراحی جریان غرب گراست. جریان غرب گرا خوب بلد است زمین بازی درست کند، جبهه انقلاب را هم بازیگران آن زمین بازی قرار دهد و ما هم در اوج اقتدار جبهه انقلاب و هزیمت جبهه غرب گرا، پرچم او را بالا ببریم. باید برای این مصائب فکری کرد.
🔻 رویکرد تقلیل گرایانه و ساده سازی مسئله
🔹 برخی گفتند یعنی شما نگرانید دعای ندبه و نماز جمعه کمرنگ شود؟ خب اصلا تعطیلی جمعه که حذف نشده، بلکه یک روز به این تعطیلات اضافه شده، پس نماز جمعهتان سرجای خودش هست؟ با این سطح از تقلیلگرایی چه کنیم؟ مگر مسئله ما مصداقی به نام نماز جمعه است فقط؟
🔹 در یادداشت قبلی کلیدواژه های مهم و راهبردی را مطرح کردم؛ کسانی که با فضای #مطالعات_اجتماعی و اندیشه تمدنی آشنایی دارند، بار تئوریک این کلیدواژه ها را می شناسند اما متأسفانه این کلیدواژه ها که هر یک موضوع تحقیقات، مقالات و یادداشت های تفصیلی و تخصصی است، از دید بسیاری پنهان ماند و منتقدین چسبیدند به نگرانی از تعطیلی نماز جمعه، در حالی که این واژگان و مفاهیم بسیار مهم هستند و نقطه تمرکز و نگرانی ما اینجاست:
ارزش زمان
نظم اجتماعی
نظم مدرن
پیام پنهان اجتماعی زمان
بعد نمادین زمان
زمان و تمدن (بعد تمدنی زمان)
زمان و تاریخ
زمان و فرهنگ
تغییر در نظم زمانی و انقطاع تاریخی
تغییر در نظم زمانی و تحول فرهنگی
نسبت تعطیلی و سبک زندگی
🔹 کسی درباره نسبت تعطیلی شنبه و این کلیدواژه ها سخن نگفت. شاید امکان سخن هم نبود. کسی که #مدرنیته را بشناسد، #جریان_غربگرا و لیبرال را بشناسد، سبک و شیوه و #فرآیند_تحولات_فرهنگی را بداند، متوجه می شود که تغییر در #نظم_اجتماعی یک جامعه با آن جامعه چه می کند.
🔻 فقر فهم تمدنی
🔹 از زمان قاجار بسیاری از روشنفکران با همین استدلال که باید برای پیشرفت، شبیه غرب شد، سعی در انواع تحول داشتند. یکی از نقاط تمرکز آن ها تحول در خط فارسی، تحول در زبان فارسی و تحول در سبک پوشش بود. بسیاری می گفتند حالا اینکه عبارات را با الفبای فارسی بنویسیم و یا لاتین چه فرقی می کند؟ خط را تغییر دهیم چه فرقی می کند؟ بهتر نیست شبیه دنیا باشیم؟ با همین ساده اندیشی مسئله را تقریر می کردند. اما کسی نمی دانست نسبت خط و تمدن، نسبت زبان و تمدن چیست.
🔹 امروز هم از بسیاری مسائل #خوانش_تمدنی نداریم. نمی دانیم نسبت زمان و تمدن چیست؟ پس راحت با مسئله ای چون تعطیلی شنبه کنار می آییم یا آن را چنان ساده سازی می کنیم که گویی یک مسئله بی اهمیت است. این مسئله جایی خطرناک می شود که با همین استدلال و دست فرمان باید در بسیاری از مواضع دیگر هم عقب نشینی کنیم.
🔻 مضاف به اینکه عمده استدلال های اقتصادی مدافعین تعطیلی شنبه نیز دقیق و مستند نیست و اگر مجالی بود نقدی بر آن هم خواهم نوشت.
#تعطیلی_شنبه
#جبهه_انقلاب
#خوانش_تمدنی
#فرآیند_تحولات_فرهنگی
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
📝 نگاهی به جایگاه روزهای جمعه و شنبه در میراث روایی
🔻 در سلسلهیادداشتهای گذشته به #ابعاد_فرهنگی و تمدنی مسئلۀ زمان اشاره کردیم، اما نگاهی به برخی از تراث روایی نشاندهندۀ نوع نگرش روایات به روزهای جمعه و شنبه است.
🔻 تأکید روایات متعدد بر روز شنبه (سبت) بهعنوان روز «آغاز فعالیت هفته» و روز برکت و تلاش پس از تعطیلی #جمعه بهعنوان (#عید همۀ امتها) نکتهای درخور توجه است. در این روایات به انتخاب عنوان «الانتشار» برای «یوم السبت» توجه شود.
🔻 دراین روایات بر تخلف یهود و تبدیل روز تعطیل از جمعه به شنبه و #عقاب_الهی بهسبب این عصیان اشاره شده است؛ عصیان یهود موجب این عقاب برای آنان شد که روز شنبه که روز تلاش و برکت است، بر آنها تحریم شود و بهنوعی از برکت الهی محروم گردند.
اینکه به این روایات توجه کنید:
🔹 عنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُثْمَانَ الْخَزَّازِ أَنَّهُ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ»، قَالَ: الصَّلَاةُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ الِانْتِشَارُ يَوْمَ السَّبْتِ. وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام: أُفٍّ لِلرَّجُلِ الْمُسْلِمِ أَنْ لَا يُفَرِّغَ نَفْسَهُ فِي الْأُسْبُوعِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ لِأَمْرِ دِينِهِ فَيَسْأَلَ عَنْهُ. (الخصال، شیخ صدوق، ج٢، ص٣٩٣)
🔹الْحَدِيثُ مَشْهُورٌ عَنِ النَّبِيِّ صلیاللهعلیهوآله: بُورِكَ لِأُمَّتِي فِي سَبْتِهَا وَ خَمِيسِهَا. (جمال الاسبوع، سید ابنطاووس، ص١٧٠)
🔹 سأَلَ أَبُو أَيُّوبَ الْخَزَّازُ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سِنَانٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ» فَقَالَ علیهالسلام: الصَّلَاةُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ الِانْتِشَارُ يَوْمَ السَّبْتِ. (منلایحضرهالفقیه، ج٢، ص٢۶٧)
🔹 و قَالَ علیهالسلام: السَّبْتُ لِبَنِي هَاشِمٍ وَ الْأَحَدُ لِبَنِي أُمَيَّةَ، فَاتَّقُوا أَخْذَ الْأَحَدِ. (منلایحضرهالفقیه، ج١، ص۴٢۵)
🔹 قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلیاللهعلیهوآله: اللَّهُمَّ بَارِكْ لِأُمَّتِي فِي بُكُورِهَا يَوْمَ سَبْتِهَا وَ خَمِيسِهَا. (منلایحضرهالفقیه، ج١، ص۴٢۵)
🔹 روَى مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْخَثْعَمِيُّ عَنْهُ علیهالسلام: لَا تَخْرُجْ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فِي حَاجَةٍ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ السَّبْتِ وَ طَلَعَتِ الشَّمْسُ فَاخْرُجْ فِي حَاجَتِك. (منلایحضرهالفقیه، ج٢، ص٢۶٧)
🔹 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام قَالَ: إِنَّ الْيَهُودَ أُمِرُوا بِالْإِمْسَاكِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فَتَرَكُوا يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ أَمْسَكُوا يَوْمَ السَّبْتِ فَحُرِّمَ عَلَيْهِمُ الصَّيْدُ يَوْمَ السَّبْتِ. (عللالشرایع، ج١، ص۶٩؛ نک: تفسیر عیاشی، ج٢، ص٣۴)
🔹 و كَانَتِ الْعِلَّةُ فِي تَحْرِيمِ الصَّيْدِ عَلَيْهِمْ يَوْمَ السَّبْتِ أَنَّ عِيدَ جَمِيعِ الْمُسْلِمِينَ وَ غَيْرِهِمْ كَانَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فَخَالَفَتِ الْيَهُودُ وَ قَالُوا عِيدُنَا يَوْمُ السَّبْتِ فَحَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الصَّيْدَ يَوْمَ السَّبْتِ وَ مُسِخُوا قِرَدَةً وَ خَنَازِيرَ. (تفسیر قمی، ج١، ص٢٢۴)
#جمعه
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat