eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
420 عکس
61 ویدیو
29 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه علمیه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️ خوشبخت قوم و طایفه ما مردم قمیم ❤️ جاروکشان خواهر خورشید هشتمیم ❤️ اعجاز این ضریح که همواره بی‌حد است ❤️ چیزی شبیه پنجره فولاد مشهد است... 🆔@taalighat
✅ پیشنهاد عضویت در این کانال که معمولاً اطلاعات و نکات جالبی دارد: 🆔https://eitaa.com/motafavetbekhoon
هدایت شده از الهادی
📿 کیفیت نماز توبه یکشنبه ماه ذی القعده 🎞 در مورد اهمیت و آثار این نماز، پیام تصویری حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری را ببینید (۴دقیقه): 🎥 eitaa.com/nasery_ir/7831 ‌ ‌ ‌
🔅 گسترش نماهنگ مذهبی، تغییر ذائقه و تجلیل از اقدام میثم مطیعی 🔻 چندسالی است که باب شده و رونق گرفته و جای خود را در بسیاری از خانواده‌های مذهبی باز کرده است. تاجایی که این دست نماهنگ ها به بخش لاینفک زندگی خانواده‌های مذهبی بدل شده است. البته همه این محصولات از یک جنس و سنخ نیستند و قطعاً برخی از آن‌ها را می‌توان آثاری فاخر دانست. 🔻اما تحلیل ماهیت نماهنگ مذهبی و ارزش‌گذاری آن موضوع یادداشت و مقاله مفصلی است اما اجمالاً اینکه با گسترش موسیقی همراه نبوده و ما را به آن سوق نمی‌دهد. این به‌معنای انکار مطلق هرنوع نیست چه آنکه در نگاه رهبر معظم انقلاب می‌توان از موسیقی اصیل بهره برد. 🔻 برخی تحلیل‌ها مبنی بر لزوم یا تولید محصول قابل رقابت با فضای رقیب با نگاه‌های سطحی موجب شد به‌سمت میکس برای مخاطب کودک و نوجوان سوق پیدا کند. بدون آنکه سبک موسیقی، تناسب شعری، مدل ذائقه سازی و... ارزیابی دقیقی شود. 🔻 این طیف محصولات تا جایی پیش رفت که دراین میان با برخی تولیداتی مواجه شدیم که می‌توان نام آن‌ها را نهاد روبرو شدیم. محصولات مجموعه و ازاین دست است. 🔻 بسیاری از سازندگان این محصولات بچه‌های مذهبی و انقلابی اند، به‌ویژه مداح های جوان، اما به‌دلیل فقدان نمی‌توان ازایشان انتظار تحلیل لایه‌های عمیق فرهنگ را داشت. اینکه امری نرم است و اینکه در نسبت با موسیقی چیست و اینکه مدل بهره از موسیقی برای ترویج امر دینی به چه نحو باشد، خارج از توان این عزیزان است. 🔻 به‌این معنا که نسل جدید اولاً از ابتدا به‌سمت موسیقی‌های تند و تیز سوق داده می‌شود و تنها فرقی که با دیگری دارد محتواست نه فرم. یعنی او هم همان آهنگی را گوش می‌دهد که فلان بچه در خانواده غیر مذهبی فقط اشعار آن متفاوت است. ثانیاً شرطی شده و مداحی و محتوای مذهبی را با تنها با موسیقی می‌پسندند و به غیر این مدل کم رغبت یا بی‌رغبت می‌شود. ثالثاً به‌مرور انس اون با مقوله اصیل هیئت و مداحی اصیل کم می‌شود. همه این امور به‌مرور و در بلندمدت رخ می‌دهد نه یک‌شبه. 🔻 در چنین فضایی با درک صحیح از مسئله کوشید مدلی بدیل ارائه دهد. تولید برنامه‌های مختلفی از جمله جمع خوانی به‌مناسبت با رعایت ویژگی‌هایی چون: شادبودن اجرا جذاب بودن دکور فاخربودن شعر برخورداری از هیجان کودکانه و موسیقایی بودن سبک خواندن عدم کاربرد آلات اقدامی تحسین‌برانگیز است. اینکه می‌توان محتوای شاد تولید کرد بدون اینکه غرق در موسیقی شد، تجلیل برانگیز است. 🔻 درپایان تکرار می‌کنم مسئله وجوه متعددی دارد و این یادداشت درصدد نفی مطلق هرگونه محصول فاخر با رعایت موازین و قواعد نیست. از سویی با عزیزانی که به امثال عبدالرضا هلالی حمله می‌کنند و با برچسب‌هایی چون صورتی آن‌ها را نفی می‌کنند، همراه نیستم. خيلی ازاین بچه‌ها در جبهه انقلاب هستند. به هلالی نقد داریم، نقدش می‌کنیم اما ➖➖➖➖➖➖➖ سرود زیبای جشن تکلیف / میثم مطیعی 🆔https://www.aparat.com/v/cifo45j 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
📚 و مسئله مطالعه در زیست رهبر انقلاب، عنصری اساسی و محوری است. نمی‌شود داعیه ولایت‌مداری داشته باشیم و بخواهیم در تراز آقا کنیم ولی و انس با کتاب در سبد زندگی ما کمرنگ باشد. انقلابی منهای مطالعه می‌شود انقلابی قشری... 🆔 @taalighat
📍باتوجه به بحث دوباره مجلس درباره تعطیلی شنبه‌ها و برخی تحلیل‌های سهل‌اندیشانه، لینک یادداشت‌هایی که چندهفته گذشته در نقد نوشته شده بود تقدیم می‌شود: 📝"درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه" 🔻 بخش اول https://eitaa.com/taalighat/1393 🔻 بخش دوم https://eitaa.com/taalighat/1396 🔰️ مطالب مرتبط: 🔻 بررسی ابعاد تعطیلی شنبه‌ها (پژوهشکده باقرالعلوم) https://eitaa.com/taalighat/1397 🔻 شنبه‌ها را قرمز نکنید (همشهری) https://eitaa.com/taalighat/1402 🔻 جزوه نقد دستاوردهای تعطیلی شنبه‌ها (پژوهشکده باقرالعلوم) https://eitaa.com/Iran_of_the_future/1490 🔻 یادداشتی از دکتر سجاد صفار https://eitaa.com/Iran_of_the_future/1507 🔻 مناظره حجت‌الاسلام موسوی درباره تعطیلی شنبه‌ها https://eitaa.com/Iran_of_the_future/1518 🔻 افزودن تعطيلات رسمی و بدعت مقابله با قانون اساسی (حجت‌الاسلام حیدری پور) https://eitaa.com/abbas_heidaripour/218 🔻 شنبه تعطیل، حجت‌الاسلام علی مهدیان https://eitaa.com/ali_mahdiyan/2419 ➖➖➖➖ 📝 دو مطلب از مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی درباره تعطیلی شنبه‌ها https://eitaa.com/haerishirazi/4506 https://eitaa.com/haerishirazi/4500 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
فهمیدن این نکته سخت نیست که «آفاق زمان» برای هر ملتی ریشه در عمق باورها و ارزش‌های آن ملت دارد (زمان به مثابه امر فرهنگی)؛ تغییر در «اوقات فرهنگی» هر ملت هم در حقیقت تغییر در فرهنگ و ریشه‌های هویتیِ آن ملت است. https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1715751913169356146
📝 مسئله تعطیلی شنبه‌ها و نارسایی فکری جبهه انقلاب 📍بنانداشتم درباره تعطیلی شنبه مجدد مطلبی بنویسم اما برخی از اظهارنظرهای بچه های جبهه انقلاب نگرانم کرد. اساسا آنقدر که نگران این حد از نارسایی فکری و تحلیلی در جبهه انقلاب هستم، از مصوبه تعطیلی شنبه نگران نیستم. تعطیلی شنبه یک مصداق و مورد از کنش و طراحی جریان غرب گراست. جریان غرب گرا خوب بلد است زمین بازی درست کند، جبهه انقلاب را هم بازیگران آن زمین بازی قرار دهد و ما هم در اوج اقتدار جبهه انقلاب و هزیمت جبهه غرب گرا، پرچم او را بالا ببریم. باید برای این مصائب فکری کرد. 🔻 رویکرد تقلیل گرایانه و ساده سازی مسئله 🔹 برخی گفتند یعنی شما نگرانید دعای ندبه و نماز جمعه کمرنگ شود؟ خب اصلا تعطیلی جمعه که حذف نشده، بلکه یک روز به این تعطیلات اضافه شده، پس نماز جمعه‌تان سرجای خودش هست؟ با این سطح از تقلیل‌گرایی چه کنیم؟ مگر مسئله ما مصداقی به نام نماز جمعه است فقط؟ 🔹 در یادداشت قبلی کلیدواژه های مهم و راهبردی را مطرح کردم؛ کسانی که با فضای و اندیشه تمدنی آشنایی دارند، بار تئوریک این کلیدواژه ها را می شناسند اما متأسفانه این کلیدواژه ها که هر یک موضوع تحقیقات، مقالات و یادداشت های تفصیلی و تخصصی است، از دید بسیاری پنهان ماند و منتقدین چسبیدند به نگرانی از تعطیلی نماز جمعه، در حالی که این واژگان و مفاهیم بسیار مهم هستند و نقطه تمرکز و نگرانی ما اینجاست: ارزش زمان نظم اجتماعی نظم مدرن پیام پنهان اجتماعی زمان بعد نمادین زمان زمان و تمدن (بعد تمدنی زمان) زمان و تاریخ زمان و فرهنگ تغییر در نظم زمانی و انقطاع تاریخی تغییر در نظم زمانی و تحول فرهنگی نسبت تعطیلی و سبک زندگی 🔹 کسی درباره نسبت تعطیلی شنبه و این کلیدواژه ها سخن نگفت. شاید امکان سخن هم نبود. کسی که را بشناسد، و لیبرال را بشناسد، سبک و شیوه و را بداند، متوجه می شود که تغییر در یک جامعه با آن جامعه چه می کند. 🔻 فقر فهم تمدنی 🔹 از زمان قاجار بسیاری از روشنفکران با همین استدلال که باید برای پیشرفت، شبیه غرب شد، سعی در انواع تحول داشتند. یکی از نقاط تمرکز آن ها تحول در خط فارسی، تحول در زبان فارسی و تحول در سبک پوشش بود. بسیاری می گفتند حالا اینکه عبارات را با الفبای فارسی بنویسیم و یا لاتین چه فرقی می کند؟ خط را تغییر دهیم چه فرقی می کند؟ بهتر نیست شبیه دنیا باشیم؟ با همین ساده اندیشی مسئله را تقریر می کردند. اما کسی نمی دانست نسبت خط و تمدن، نسبت زبان و تمدن چیست. 🔹 امروز هم از بسیاری مسائل نداریم. نمی دانیم نسبت زمان و تمدن چیست؟ پس راحت با مسئله ای چون تعطیلی شنبه کنار می آییم یا آن را چنان ساده سازی می کنیم که گویی یک مسئله بی اهمیت است. این مسئله جایی خطرناک می شود که با همین استدلال و دست فرمان باید در بسیاری از مواضع دیگر هم عقب نشینی کنیم. 🔻 مضاف به اینکه عمده استدلال های اقتصادی مدافعین تعطیلی شنبه نیز دقیق و مستند نیست و اگر مجالی بود نقدی بر آن هم خواهم نوشت. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
📝 نگاهی به جایگاه روزهای جمعه و شنبه در میراث روایی 🔻 در سلسله‌‌یادداشت‌های گذشته به و تمدنی مسئلۀ زمان اشاره کردیم، اما نگاهی به برخی از تراث روایی نشان‌دهندۀ نوع نگرش روایات به روزهای جمعه و شنبه است. 🔻 تأکید روایات متعدد بر روز شنبه (سبت) به‌عنوان روز «آغاز فعالیت هفته» و روز برکت و تلاش پس از تعطیلی به‌عنوان ( همۀ امت‌ها) نکته‌ای درخور توجه است. در این روایات به انتخاب عنوان «الانتشار» برای «یوم السبت» توجه شود. 🔻 دراین روایات بر تخلف یهود و تبدیل روز تعطیل از جمعه به شنبه و به‌سبب این عصیان اشاره شده است؛ عصیان یهود موجب این عقاب برای آنان شد که روز شنبه که روز تلاش و برکت است، بر آنها تحریم شود و به‌نوعی از برکت الهی محروم گردند. اینکه به این روایات توجه کنید: 🔹 عنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُثْمَانَ الْخَزَّازِ أَنَّهُ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ»، قَالَ: الصَّلَاةُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ الِانْتِشَارُ يَوْمَ السَّبْتِ. وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام: أُفٍّ لِلرَّجُلِ الْمُسْلِمِ أَنْ لَا يُفَرِّغَ نَفْسَهُ فِي الْأُسْبُوعِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ لِأَمْرِ دِينِهِ فَيَسْأَلَ عَنْهُ. (الخصال، شیخ صدوق، ج٢، ص٣٩٣)‏ 🔹الْحَدِيثُ مَشْهُورٌ عَنِ النَّبِيِّ صلی‌الله‌علیه‌وآله: بُورِكَ لِأُمَّتِي فِي سَبْتِهَا وَ خَمِيسِهَا. (جمال الاسبوع، سید ابن‌طاووس، ص١٧٠) 🔹 سأَلَ أَبُو أَيُّوبَ الْخَزَّازُ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سِنَانٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ» فَقَالَ علیه‌السلام: الصَّلَاةُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ الِانْتِشَارُ يَوْمَ السَّبْتِ. (من‌لایحضره‌الفقیه، ج٢، ص٢۶٧) 🔹 و قَالَ علیه‌‌السلام: السَّبْتُ لِبَنِي هَاشِمٍ وَ الْأَحَدُ لِبَنِي أُمَيَّةَ، فَاتَّقُوا أَخْذَ الْأَحَدِ. (من‌لایحضره‌الفقیه، ج١، ص۴٢۵) 🔹 قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله: اللَّهُمَّ بَارِكْ لِأُمَّتِي فِي بُكُورِهَا يَوْمَ سَبْتِهَا وَ خَمِيسِهَا. (من‌لایحضره‌الفقیه، ج١، ص۴٢۵) 🔹 روَى مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْخَثْعَمِيُّ عَنْهُ علیه‌السلام: لَا تَخْرُجْ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فِي حَاجَةٍ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ السَّبْتِ وَ طَلَعَتِ الشَّمْسُ فَاخْرُجْ فِي حَاجَتِك‏. (من‌لایحضره‌الفقیه، ج٢، ص٢۶٧) 🔹 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام قَالَ: إِنَّ الْيَهُودَ أُمِرُوا بِالْإِمْسَاكِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فَتَرَكُوا يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ أَمْسَكُوا يَوْمَ السَّبْتِ فَحُرِّمَ عَلَيْهِمُ الصَّيْدُ يَوْمَ السَّبْتِ. (علل‌الشرایع، ج١، ص۶٩؛ نک: تفسیر عیاشی، ج٢، ص٣۴) 🔹 و كَانَتِ الْعِلَّةُ فِي تَحْرِيمِ الصَّيْدِ عَلَيْهِمْ يَوْمَ السَّبْتِ أَنَّ عِيدَ جَمِيعِ الْمُسْلِمِينَ وَ غَيْرِهِمْ كَانَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فَخَالَفَتِ الْيَهُودُ وَ قَالُوا عِيدُنَا يَوْمُ السَّبْتِ فَحَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الصَّيْدَ يَوْمَ السَّبْتِ وَ مُسِخُوا قِرَدَةً وَ خَنَازِيرَ. (تفسیر قمی، ج١، ص٢٢۴) 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
📝 نامه مهم حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی درباره 🔻🔻🔻 🆔https://eitaa.com/e_sobhani/2010
📍ماجرای مصداق تبديل به در کشور است. برای بی‌مسئله ها راحت می‌توان مسئله ساخت. هر مسئله‌ای... از این حواس‌پرتی اجتماعی چه‌کسی سود می‌برد؟ https://virasty.com/Hosseinizadi/1715937563428818333 ➖➖➖➖ 🆔@taalighat
📝 تعویق نهادهای علمی انقلابی نسبت به تأمین نیازهای فکری 🔻 نهادهای متولی با رویکرد انقلابی در قم و تهران کم نیستند. فلسفه وجودی این مراکز و نظری از انقلاب اسلامی و نیازهای جاری و بنیادین آن است. 🔻 بارها و بارها در بزنگاه‌های مختلف و حوادثی که انقلاب اسلامی نیاز به و به‌معنای عمیق و گاه به‌معنای ترویجی و اجتماعی آن دارد، می‌بینیم هیچ خبری ازاین نهادها نیست. یک تعویق و و نهادینه شده، یک رخوت عمومی 🔻 برای رعایت انصاف باید گفت برخی اساتيد این مجموعه‌ها کنش‌های قابل قبولی دارند، گاه حتی در بلندمدت خروجی‌های نظری مفصلی مشاهده می‌شود که در تحقیقی تفصیلی گزارشی از آن داده‌ام اما سخن در روند جاری و رویکرد مدیریتی و در حوادث است. 🔻 در دهه نود با انواع حوادثی مواجه بودیم که نیاز به تبیین، و ارائه رویکرد داشت اما فضا دچار سکوت ممتد بود. ماجرای فتنه مهسا و اغتشاشات 1401 مسئله کشف حجاب مسئله ایران و غزه مسئله ایران و سیاست خارجی و امروز مسئله تعطیلات شنبه و ده‌ها دیگر 🔻 جریان غرب‌گرا به‌سرعت برای حوادث خلق ادبیات و تولید روایت می‌کند. درهمین ماجرای ادبیات و دوگانه و ساختند. گفتند حاکمیت مخالف رفاه مردم است. همین سخن پژواک شد. 🔻 مسئله اصلی، توجه به یک است که نهاد تولید علم را از اتصال به و منفصل کرده است. برای مثال درهمین موضوع تعطیلات شنبه‌ها خبری از کنش این مجموعه‌ها نبود: گروه علوم اجتماعی و مطالعات تمدنی گروه جامعه‌شناسی و اقتصاد گروه فقه الاقتصاد مرکز جامع ولی امر و و... گروه فقه الحکومه مؤسسه امام رضا و مرکز فقهی ائمه اطهار و... 🔻 برای درمان این آسیب باید فکری کرد. نمی‌توان نسبت به ذهن جامعه، گره‌گشایی و حل گره‌های ذهنی بی‌تفاوت بود. نهادهای علمی انقلابی باید هم در حل مسئله و هم در تفکیک مسئله از پیشگام باشند. وگرنه جامعه اینطور دچار سردرگمی و هدررفت انرژی می‌شود و از کار اصلی غافل می‌ماند. ➖➖➖➖ 📝یادداشت مرتبط: https://eitaa.com/taalighat/793 https://eitaa.com/taalighat/794 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
اللهم اجعلهم فی درعک الحصینة التی تجعل فیها من ترید...
سیدابراهیم
خدا کند که بیایید سلامت از آتش فقط به کوری چشم یهود، 🆔 @taalighat
❤️ سلام بر ابراهیم... (وجود مغتنمی که قدر ندانستیم) 🔹 چه کنیم با عالمی که اینقدر مملو از است. وقتی بالاسر عالم ایستاده و او اداره می‌کند هم بیم دارد و هم امید، هم خوف دارد و هم رجا، چرا که حکیم با و قواعد کار می‌کند و ما بی‌خبر از قواعد اداره عالم، به‌فکر دودوتاچارتای مادی خودمانیم... 🔹 وقتی با خدای سروکار داری، گاهی حکمتش اقتضا می‌کند با سیلی از غفلت بیدارت کند و گاه نوازشی نرم و آرام. گاه با جلال و گاه با جمال. و ما حیران در این میان. و البته حکیم، کریم است و با کریمان کارها دشوار نیست اما بشرطها و شروطها... وقتی اولین فراز ابوحمزه این است که "الهی لا تودبنی بعقوبتک" یعنی خدای مهربانم برای ادب کردن این بنده بی‌ادب، گاهی دست به عقاب می‌شود. دراین قهر هم، مهر را می‌بینم. ولی امام می‌خواهد تا می‌شود با قهر ادب نشویم که درد دارد... 🔹 شاید ما مدت‌هاست در نیستیم. مدت‌هاست از درک غافلیم. مدل تعامل انسان شاکر با عالم، با حوادث، با حتی کاستی‌ها و نقصان ها متفاوت است. حتی وقتی نقد می‌کند نقدش از مقام شکر برمی‌خیزد گویی بوی شکر می‌دهد... 🔹 ما سال‌هاست در مقام ایستاده‌ایم. چشم نعمت بینمان کم‌سو شده. آنقدر که چشممان برای دیدن بدی ها تیزبین است، برای دیدن خوبی‌ها نابیناست. پس شده‌ایم یکسره غر، یکسره نق، یکسره و 🔹 همین است که آقا دائم می‌گوید جامعه نیاز به دارد. آقا حکيم است، نبض جامعه را دردست دارد، قواعد عالم را بهتر از ما می‌داند. می‌بیند ناشکری ما و ما و دشمن که حالا با او به رسیده‌ایم چه بلای بزرگی بر سر جامعه و حتی خودمان آورده‌ است. پس راهبردی ترین نقطه برای ایستادن را می‌داند و امید تکیه بر دیوار شکر دارد چرا که چشم شاکر است که امیدوار است نه چشم کافر... 🔹 آقا دیشب گفت آقای رئیس جمهور است. اغتنام را پیش‌تر از امیرالمؤمنین شنیده بودیم وقتی دائما می‌گفت: فاغتنم الفرصه و یا الفرصه تمر مر السحاب... علی می‌داند که ما قدر نعمت‌ها و موقعیت‌ها را نمی‌دانیم پس دائم ما را به اغتنام توجه می‌دهد. 🔹 آیا با همه نقدها و کاستی‌ها حس کرديم یک است؟ یا همه چیز را با رئیسی ازدست رفته می‌دیدیم و در فکر عبور از رئیسی بودیم؟ نه اینکه کاستی‌ها را نبینیم و نقدها را نگوییم، که اولین تذکردهنده خود آقا است همیشه، اما سوق و سیاق و میل ما به کجاست؟ نقد می‌کنیم از دریچه شکر و اغتنام یا نقد می‌کنیم از پایگاه کفران نعمت‌ها؟ حالِ جبهه انقلاب را ببینیم چه بود و چه هست. 🔹 من نمی‌دانم در پس پرده چه حکمتی است، ولی به خدای حکیم و کریم اعتماد دارم و دل به لطف او خوش، قطعاً خدای متعال خیر این امت را می‌خواهد و قطعاً همه‌اش خیر است... . رئیسی برای ما هم بود در خلوص و شدت خدمت و هم در مظلومیت و غربت. 🔹 و نمی‌دانم چه سری است در و امام رضایی ها، چه سری است که خیلی از بهترین‌هایمان یا در راه امام رضا بود که رفتند یا در ایام امام رضا... یا امام رئوف به ما تهیدستان در این روز ولادتت رئوفانه رحمت و کرامت و عنایت کن... 📝 سحر ولادت شمس‌الشموس، در حیرت از گردش ایام و در آرزوی بازگشت ابراهیم... 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
🖤 خداحافظ ابراهیم خداحافظ سید محرومان خداحافظ وزیرالمقاومه خداحافظ سید مردم تبریز اصلاً هرکسی بیشتر کنار مردم و وقف مردم است، جنسش فرق می‌کند و خدا این جنس را می‌شناسد و می‌خرد. 🖤 کسانی‌که وقف بندگان خدا هستند را می‌گویم، نه کسانی‌که به اسم خادمی مردم، کاسبی قدرت و مکنت کنند. کم ندیدیم کاسب مردم، ولی شما خادم مردم بودید. شما دنبال اسم و رسم نبودید، دنبال کار خلق الله بودید... 🖤 امیرعبداللهیان شش ماه وزیر غزه شده بود و لحظه‌ای آرام و قرار نداشت. خداحافظ یاور مردم مظلوم غزه... 🖤 آل هاشم واقعاً از آل هاشم بود. بعد از شهید مدنی یک امام جمعه از جنس پنجاه و هفت نشان مان داد. چقدر دلمان برای تان تنگ می‌شود. چقدر حالمان بد است... 🖤 یکی از اسامی خدای متعال "شاکر" است. ما شاکر نبودیم وجودتان را و خدا شاکر بود و قدرتان را او شناخت پس به آغوش کشیدتان.... 🖤 دیروز مدال خادمی امام رضا بر سینه داشتی و چون خوب حقش را ادا کردی، امروز امام رضا بر سینه ات زد. چقدر بچه‌های جبهه از دست امام رضا برات شهادت گرفتند... 🆔 @taalighat
▪️شیر که می‌میرد، تازه سروکله لاشخورها پیدا می‌شود...
هنوز سید را کفن نکردند، برخی شان را کلید زدند...
هدایت شده از باب جهاد
تو ما را قبلا ترسانده بودی از دیروز که خبر آمد مدام سعی کردم نپذیرم، خودم را بازی می دادم و اخبار را دنبال می کردم، خیلی جدی برایت دعا می کردم، حتی هلیکوپتر که پیدا شد، پتو را کشیدم رویم و هر چه گوشی تلفنم لرزید، لرزیدم و گوشی را دیگر نگاه نکردم. اما مگر میشود از حقیقت فرار کرد؟ اما تو ما را قبلا هم ترسانده بودی آن روزی که با شهید سلگی یک هفته قبل از شروع تبلیغات انتخابات۹۶ دیدیمت در سرچشمه و فهمیدم که فارغ از بازی های سیاسی روزگار تا روز قبل به فکر انجام وظیفه ات بوده ای و هیچ فکر رای آوردن نبوده ای ترس در جانم افتاد. آن روز که در مناظره ها توی چشمت نگاه کردند و گفتند از امام رضا سلام الله علیه سو استفاده می کنی، سوختی اما محجوبانه و مظلومانه جواب دادی ترس به جان مان انداختی. آن روز که هرچه کردند با تو، دریدگی نکردی و خیلی هامان این رفتار را به ترسو بودن حمل کردیم، ترس را انداختی به جان مان. آن روز که فیلمهای خادمیت در حرم امام رضا سلام الله علیه خصوصا در کنار حاج قاسم بیرون آمد و خضوعت را دیدیم، ترسیدیم. وای! اشک هایت پشت سر آقا در نماز حاج قاسم را که نگو. با آن اشک ها بدجور ترسیدم. نگویم از خدماتت در قوه قضائیه که واقعا رضایتمندی مردم را به وجود آورده بود و ما حسودانه نسبت روبنایی بودن و پوپولیستی بودن به تو و کارهایت می دادیم. گفته بودم او اولین رییس جمهوری است که اگر زنده بماند بعد از ریاستش هم داخل نظام خواهد ماند. و هر وقت این را می گفتم دلم می لرزید که شهید شوی و از دست مان بروی. رفتی، هنیئا لک و ما ماندیم و غصه هامان😭 رفتی اما یک چیز را برای ما به میراث بگذار، همان چیزی را که محبوبت کرده بود در دل مردم عامی و هرکجا که می رفتی دورت را می گرفتند و به استقبالت می آمدند، همان که باعث نوری در چهره ات می شد که دست آخر امضای شهادتنامه ات شد. برای ما «صدق»را به میراث بگذار. می ترسم که کمتر این صدق را پیدا کنیم. تو هر کجا که لازم بود در کمال صدق هرچه در توان داشتی را انجام دادی. امام رضا جان صدق تو را خرید. شهادت مبارکت باشد سید مظلوم مظلومان
🖤 خداحافظ ابراهیم...😭
رفت و دل ملتی را با خود برد. از حماس و حزب‌الله تا مصر و سعودی از جلیلی تا خاتمی و روحانی و ظریف همه پیام تسلیت دادند. در حوزه نیز انواع چهره‌ها از مراجع تا سیدحسن خمینی و هادوی پیام تسلیت دادند. اما آن‌ها که هرجا امکان نیش و طعنه و کنایه به نظام است، در صف اول هستند، کردند مثل همیشه... یادتان باشد، یادمان نمی‌رود... 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
تعلیقات
وزیر_المقاومة (در تمجید از کنش امیرعبداللهیان) 🔻 کم‌حرف است و داعیه ندارد که زبان دنیا را بلد است،
📝 در سوگ امیرعبداللهیان، 🖤 در ایام طوفان الاقصی از داشتن مسرور و مبتهج بودیم و امروز از نداشتنش محزون و غرق حسرت... 🖤 بزرگی خسارت از دست‌دادن موجب شد تا از کمتر سخن بگوییم، اما ازاول غربتت چه آن موقع که بودی و چه اکنون که نیستی در کنج دلم، آزارم می‌داد. 🖤 اولین‌بار که دیدمت، همان روزهایی بود که تو را از معاونت وزارت خارجه کنار گذاشت، و می‌گفتند چون تو چهره مقاومت بودی، غربی‌ها و عربی‌ها بودنت در قامت معاونت وزرارت خارجه را برنمی‌تابیدند. 🖤 همان‌روزی که هم کلام شدیم، عاشق اخلاق و نجابتت شدم. آن روز دستیار سیاسی رئیس مجلس بودی، اما با ماشین شخصی آمده بودی دختر محجبه ات را برسانی، خودت، نه راننده و خدم و حشم. 🖤 وقتی درباره لاریجانی پرسیدم، درباره مذاکرات هسته‌ای پرسیدم، درباره FATF پرسیدم و صلابت و صراحت و دقت و اصولی بودن تحلیلت را دیدم، بدبینی عمیق تو به غربی‌ها را دیدم، نقد غیر محافظه‌کارانه ات به لاریجانی که آن روز رئیست بود را دیدم، یقین کردم که تو از جنس نیستی، از جنس خود انقلابی... 🖤 لبخند ملیحی که همیشه بر لب داشتی، راز نجابتت را برملا می‌کرد و طمانینه در کلامت، خبر از نفس مطمئنه می‌داد. چقدر ادب کردی آن روز در برابر جوانی که نمی‌شناختی، و چقدر اصرار کردی که.... بماند و یادت هست آخرین جمله‌ام به تو این بود: کثَّرالله أمثالکم چرا که قلِّت مثل تو را می‌دیدم در آن وزارت خارجه از مدار انقلاب که تو امروز به آوردی اش... 💔 بماند که تو را امتداد می‌دانستند و زبان به طعن و کنایه می گشودند و نمی‌فهمیدند تو چطور داری از آن خراب‌شده به‌دست غرب‌گراها آواربرداری می‌کنی، اما تو از همیشه و وزیر خارجه تراز انقلاب اسلامی بودی... 🆔@taalighat
📝 درباره دعوت از آیت‌الله اعرافی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری 🔻 متأسفانه از دیشب چندین متن به‌عنوان دعوت از آیت‌الله اعرافی برای شرکت در انتخابات منتشر شده است. چندنکته دراین زمینه: برای دعوت از یک فرد برای یک مسئولیت باید شناخت کافی از آن فرد و آن مسئولیت داشت. دعوت از جناب آقای برای مبتنی بر یک مقارنه و است. معدل مدیریت جناب آقای اعرافی در حوزه به نسبت مدیران قبلی حوزه، قطعاً معدل بالاتری است. ایشان برجستگی‌های مهمی هم دارند که می‌توان برشمرد اما مقارنه بین این امور و تناسب جناب شان با ریاست‌جمهوری غلط است. مواردی به اختصار: 1. عرصه عرصه پیچیده‌ای است. تجربه اداره سازمان حوزه، برای اداره کشور کفایت نمی‌کند. یعنی کسی‌که بهترین بوده باشد، الزاماً بهترین مدیر در سطوح عالی حکمرانی هم نیست، چه برسد به بهترین رئیس جمهور! نمونه‌ای از جنس مسائل و پیچیدگی‌های حکمرانی: مسئله اقتصاد مسئله صنعت مسئله تعامل با قوا مسئله سیاست خارجی مسئله مدیران اجرایی مسئله فساد و ابعاد آن مسئله شناخت دستگاه حاکمه صدها مسئله دیگر، گذشته از بحرانها و اقتضائات آنی و فوری کلان. جناب اعرافی همه تجربیات خود را در حوزه داشته‌اند. مدیریت 3 مرکز آموزشی و پرورشی حوزوی که البته در سبک مدیریت و موفقیت در همان‌ها هم امکان سخن بسیار است. اما برفرض فقدان هرگونه مشکل مدیریتی، ایشان نهایتاً می‌تواند گزینه مناسبی برای وزارت علوم باشد، نه ریاست‌جمهوری! 2. وی تجربه حضور در مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه‌ها، مدیریت‌های اجرایی کشور و... را ندارد. وی شورای نگهبان و مجلس خبرگان محسوب می‌شود و نه از اعضای قدیمی. هرچند عضویت در خبرگان تلازمی با شناخت محیط اجرا ندارد. وگرنه با این استدلال باید از آیت‌الله جنتی به‌عنوان گزینه اصلح سخن به میان آورد. 3. نحوه اداره کشور براساس شناخت سیستم و همراهی قوای مختلف و ارکان مدیریتی محقق می‌شود. جناب اعرافی جایگاهی نزد این عناصر ندارند و به سادگی نخواهند توانست هماهنگی لازم را محقق کنند. 4. مقایسه اعرافی و رئیسی یک مقایسه بلاوجه است. رئیسی تجربه گسترده‌ای در حاکمیت داشته است: 10 سال رئیس سازمان بازرسی 10 سال معاون اول قوه قضائیه ۳سال ریاست قوه قضائیه تولیت آستان قدس رضوی (سازمان بزرگ اقتصادی در خاورمیانه) ولی جناب اعرافی صرفاً مدیریت حوزه‌های علمیه منهای حوزه خراسان و تهران و اصفهان را در اختیار داشته‌اند! 5. جناب اعرافی برای مردم و جمهور گزینه امتحان پس‌نداده و غیرقابل تکیه و اعتمادی است. مردم چطور به ایشان تکیه کنند؟ به اعتبار کارنامه مدیریت حوزه؟ ایشان به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند باشد. نه بین مردم و نه بین نخبگان سیاسی جبهه انقلاب. 6. ایشان فاقد شناخت جزیی و به‌تبع طرح عملی روشن برای مدیریت کشور در حوزه اقتصاد و صنعت و مسکن و... است. با استدلال به تجربه اندک ستادهای راهبری حوزه، که درمواردی جدا ضعیف و محل نقد بوده، نمی‌توان کسی را راهی پاستور کرد. 7. جناب اعرافی در امتداد سبک مدیریت رئیسی، نمی‌تواند یک موفق باشد. چه اینکه طی سالیان متمادی مدیریت حوزوی یکی از آسیب‌های جدی مدیریت ایشان عدم ارتباط وثیق با بدنه طلاب و عدم امکان تعامل ساده طلاب با ایشان بوده است. البته پیامک پاسخ دادن امری قابل تقدیر است که نمی‌توان آن را نمونه مدیریت مردمی برشمرد. 8. نفس معرفی جناب آقای اعرافی آن هم از سوی طلاب، به‌عنوان گزینه ریاست‌جمهوری یک است. اولاً سیره امام خمینی عدم ریاست‌جمهوری فرد روحانی مگر در شرایط ضروری است و الان باتوجه به حضور چهره‌های مختلف انقلابی چنین ضرورتی وجود ندارد. ثانیاً پیامی که ما به جامعه می‌دهیم، پیام صنفی است نه پیام ملی. جامعه معنای نامناسبی از این معرفی دریافت خواهد کرد و گسل‌های متعددی فعال خواهد شد. ثالثاً به‌دلیل ناشناخته‌بودن ایشان در بین حتی عموم انقلابی‌ها، فضلاً از عموم مردم و مسئولان، این فرصت کوتاه به‌جای اجماع سازی منتهی به و می‌شود. 9. دیگری درباره جناب ایشان وجود دارد که فعلاً نیازی نیست از آن سخن بگوییم. این نقدها نفی‌کننده ظرفیت ایشان و توانمندی‌شان برای مدیریت حوزوی نیست. قدردان زحمات ایشان در حوزه هستیم و این دعوت را به ضرر ایشان، حوزه و جامعه می‌دانیم. به‌این نکته توجه کنیم، حضور ایشان در رأس می‌تواند ظرفیت جدیدی برای حوزه‌های علمیه فراهم کند. تمرکز براین دعوت مناسب‌تر و دقيق تر است. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat